Bewoners niet overtuigd van noodzaak en effekt doortrekking Raamstraat streeknieuws Uitgangspunten ontwerp- bestemmingsplan Binnenstad-Zuid-West Planmakers beetje teruggefloten Blikjes gas niet ongevaarlijk Tientallen grafzerken zwaar beschadigd ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 16 juni 1983 Nr. 23336 3 ZIERIKZEE - „Wat bereik je met het doortrekken van de huidige Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire?", vroegen vele bewoners in het gebied van het ontwerp-be- stemmingsplan Binnenstad-Zuid-West zich dinsdag avond af tijdens een zeer druk bezochte hoorzitting in de Vierschaar van het stadhuis. De doorbraak van de Raamstraat, zoals die in genoemd ontwerp-plan staat ge tekend, bleek bij velen op verzet te stuiten, omdat de noodzaak en het voorgestelde gunstige effekt van een dergelijke kostbare ingreep niet werd ingezien. Volgens de stedebouwkundigen kan een goed verkeerscirkulatieplan in de binnenstad van Zierikzee gerealiseerd worden door de verlenging van de hui dige Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire. De bewoners toonden daar dinsdagavond hun twijfels over en verwezen naar de moeilijke flessenhals, die het zeer smalle gedeelte van de Regenboogstraat dan zou gaan vormen. Ir. V. R. A. van Hezik, woordvoer der van het stedebouwkundig buro, had in een toelichting reeds te ken nen gegeven, dat de doorbraak Raamstraat zou bijdragen aan een beter funktionerend verkeerscirku latieplan ten behoeve van de gehele binnenstad. Burgemeester Th. H. de Meester wond er geen doekjes om, dat als één der belangrijkste argu menten voor deze vérstrekkende in greep gold het beter bereikbaar ma ken van het in de binnenstad ge vestigde bedrijf van Zeelandia. Een verlengde Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire zou er volgens de des kundigen belangrijk toe bijdragen, dat het vrachtverkeer beter genoemd bedrijf zou kunnen bereiken. Een bewoonster van de Regen boogstraat gaf een opsomming van de nadelen, die deze doorbraak met zich mee zou brengen en ze noemde het aantrekken van extra verkeer, hetgeen problemen zou veroorzaken voor de in de huidige Raamstraat ge vestigde school en bejaardenwonin- gen. Verder zette zij kanttekeningen bij de prognoses waar men destijds bij het opstellen van het verkeerscir kulatieplan van was uitgegaan. Zo signaleerde zij, dat de groei van de wijk Poortambacht aanzienlijk min der groot is geweest dan in die prog noses voorzien en vroeg zich dan ook af of de doorbraak Raamstraat in de huidige situatie nog wel nodig zou zijn. Relatie vergeten Ir. Van Hezik erkende, dat de rela tie groei Poortambacht doortrek king Raamstraat inderdaad vergeten moet worden. Een eventuele aanslui ting op de Sloestraat zag ook hij niet snel gerealiseerd. Wel hield hij staan de, dat er ten behoeve van de bin nenstad van Zierikzee een beter funktionerend verkeerscirkulatie plan moet komen, waardoor de ver keersoverlast eerlijker over een aan tal straten verdeeld zou worden en de bewoners vele malen minder dan in de huidige situatie geluidshinder zouden hebben. Ir. Van Hezik gaf toe, dat de voor gestelde doorbraak in de huidige Raamstraat ten behoeve van school en bejaardenwoningen wellicht ex tra voorzieningen zal eisen. Dit bracht hem tot de konstatering, dat die voorzieningen niet goedkoop zijn, dat de verlengde Raamstraat derhalve een dure weg zal worden en dat er voorlopig dan ook geen geld voor zal zijn. Dat laatste wil echter niet zeggen, dat er bestemmingsplan- matig niets vastgeleged zou kunnen worden. Burgemeester De Meester wees, zo als gezegd, op de noodzaak voorzie ningen te treffen voor het vrachtver keer naar Zeelandia, dat thans via de Hoofdpoortstraat, Breedstraat en Bagijnestraat wordt geleid. Hij filosofeerde over de mogelijk heid indien de doorbraak er zal ko men in de huidige Raamstraat één richtingsverkeer in te voeren, zodat de vrachtwagens komend uit die ver lengde Raamstraat genoodzaakt zijn rechtsaf de Regenboogstraat in te slaan. Via Regenboogstraat, Gat van Westen-Noord-Westen (de vijfhoek) en Peterseliestraat zou men dan naar Zeelandia kunnen rijden. Op deze suggestie, kwamen felle reakties uit de zaal, dat de problemen zich dan zouden gaan voordoen in het smalle stukje Regenboogstraat, waar de grote vrachtwagens doorheen zouden moeten. Een opmerking waar ook de deskundigen eigenlijk niet omheen konden. Probleem verplaatsen De burgemeester konstateerde, dat het verkeersprobleem voor Zeelan dia nou eenmaal erg groot is en dat men bij het treffen van voorzienin gen de één plezier en de ander ver driet zal moeten doen. In een stad als Zierikzee is het volgens hem ver keerstechnisch vrijwel altijd zo, dat het probleem naar een andere straat wordt verplaatst als het in de ene straat wordt opgelost. Een inwoner van het Havenkwar tier verwees daarop naar de uit gangspunten voor de gehele Struk- tuurschets Binnenstad 1976, waar het bestemmingsplan Binnenstad-Zuid- West deel van uitmaakt. Als één der belangrijkste uitgangspunten geldt de verbetering van het woonklimaat in de binnenstad. Gekonstateerd werd echter, dat bij de doortrekking van de Raamstraat de bedrijfsfunk- tie een hogere prioriteit zou worden toegekend. Ir. Van Hezik zag overigens wel die relatie met het woonklimaat en Een betere bereikbaarheid van Zeelandia voor het vrachtverkeer vormt één der belangrijkste argumenten voor de doorbraak Raamstraat. De grote wa gens bereiken het bedrijf nu via Hoofdpoortstraat. Ravestraat (of Breedstraat) en Bagijnestraat. Een bedrijf in de binnenstad brengt nadelen met zich mee. maar uiteraard bestond wel begrip, dat over een eventuele ver plaatsing van Zeelandia naar het industrieterrein nauwelijks gedacht kan worden. merkte op, dat verkeersstremmingen van grote vrachtwagens ook voor de bewoners een groot nadeel kunnen opleveren. Ook de bewoners zouden volgens hem gebaat zijn met een goe de verkeerscirkulatie. De bewoners zelf leken echter niet te overtuigen op dit punt. Burgemeester De Meester konstateerde, alle reakties gehoord hebbend, dat er alleszins re den was het plan doorbraak Raam straat nog eens heel nauwkeurig te bekijken. „We willen echt die ver lengde Raamstraat er niet persé doordrukken. Als het geen ideale oplossing blijkt te vormen, komt hij er niet", aldus de burgemeester. Terrein Nieuwe Boogerdstraat Lange St. Janstraat Een ander onderdeel van het ont werp-bestemmingsplan, dat de ge moederen bezighield was de invul ling van het thans braakliggende ter rein tussen de Nieuwe Boogerdstraat en de Lange St. Janstraat. Uit de toe lichting van ir. Van Hezik, geïl lustreerd met plattegronden en dia's kwam naar voren, dat voor deze wij de open vlakte gedacht wordt aan groenvoorziening, parkeerruimte en een kinderspeelplaats. Het plan voorziet tevens in het kreëren van een achteruitgang bij de woningen aan Nieuwe Boogerdstraat en Lange St. Janstraat naar de richting van de binnenstad toe. Hiertoe zou een groot deel van de thans partikuliere tuinen opgeofferd dienen te worden. Hoewel een dergelijke situatie in het ontwerp-plan reeds staat ingete kend, moesten de deskundigen er kennen, dat het realiseren van dit ge deelte nog wel ettelijke jaren op zich zou kunnen laten wachten. Reëler vond men het dan ook om voorlopig uit te gaan van de open ruimte die er nu reeds is, ontstaan door de sloop van het oude schoolgebouw. Tegemoet komend aan de wensen van de bewoners zou daar in de eerste plaats een parkeerterrein an nex kinderspeelplats gerealiseerd kunnen worden. Om het in het verle den aangetaste stratenpatroon enigs zins te herstellen en een grote door kijk op het toch vrij grote open ter rein te vermijden stond in het plan woningbouw geprojekteerd zowel aan de zijde van de Lange St. Janstraat, waar nu nog de oude tuin muur staat, als aan de zijde van de Nieuwe Boogerdstraat op de plaats van het hekwerk en de bomen, die er thans staan. Hartekreet Een bewoner van de Nieuwe Boogerdstraat uitte in dit verband een hartekreet naar aanleiding van de nachtelijke geluidsoverlast, ver oorzaakt door bezoekers van het horeca-etablissement aldaar. Vol gens hem zou die geluidshinder al leen nog maar erger worden als er vijf woningen extra worden ge bouwd, gezien de weerkaatsing tegen de gevelwand. Ir. Van Hezik had er volgens hem „geen notie van" hoe erg het is met dat lawaai 's nachts en hij nodigde hem uit dat eens persoon lijk te komen aanhoren. Een bewoner van het Havenkwar tier zag de noodzaak van de bouw van vijf woningen aan de kant van de Nieuwe Boogerdstraat helemaal niet zo in. Het huidige hekwerk met de fraaie bomen er achter biedt volgens hem een akseptabel aanzien en voor komt nu reeds een brede uitkijk op het terrein erachter. De heren achter de tafel bleken ge voelig voor de argumenten, die tegen woningbouw aan de zijde van de Nieuwe Boogerdstraat werden aan gevoerd en zegden toe dit gedeelte van het plan nader te bestuderen. Herstel oude stadsbeeld Een veel hogere prioriteit werd door de planmakers wel toegekend aan woningbouw aan de zijde van de Lange St. Janstraat, omdat die dui delijk past in de renovatie van het oude stadsbeeld. „Bouw die huizen dan niet op de rooilijn, maar vijf meter achteruit, zodat de mensen in de tegenoverlig gende woningen ook nog wat licht op tafel krijgen", verzocht een bewoner van de Lange St. Janstraat. Hij ging daarmee voorbij aan de planologi sche eisen, die niet zomaar inbreuk op het stratenpatroon toestaan. Bij de burgemeester kwam in dit verband ook weer wat oud zeer bo ven uit de tijd van de renovatieplan nen voor het Havenkwartier. „Daar maakten we dergelijke plannen om de woningen zo te bouwen, dat we de bewoners wat meer lucht en licht zouden gunnen, maar de plannen werden van tafel geveegd omdat je de bestaande stedelijke struktuur niet mag wijzigen". Verder hield hij de bewoner uit de Lange St. Janstraat voor, dat er toch ook bewoners zijn, die wel liefheb bers zijn van behoud of herstel van het historische aspekt en het oor spronkelijke stratenpatroon graag gehandhaafd zien. Suggesties vanuit Havenkwartier Ook de bewoners van het Haven kwartier bleken zich intensief met de invulling van betreffend terrein be zig te houden. Vanuit deze hoek kwa men herhaalde voorstellen tot het bouwen van een „soort dienstencen trum voor bejaarden" of van „een vergaderruimte, die niet verkeers- aantrekkend zou werken". De burge meester was van mening, dat men met deze suggesties toch wel heel erg buiten de orde raakte, omdat een der gelijke voorziening financieel niet haalbaar zal zijn. Bovendien werden aanvankelijke plannen op dit terrein de nieuwe bibliotheek te bouwen, weggevaagd omdat dit deel van de stad de extra verkeersstroom, die dit tot gevolg zou hebben, niet zal kun nen verwerken. De woordvoerders van het Haven kwartier volhardden echter in het aanvoeren van argumenten tegen woningbouw in de Lange St. Janstraat. Zo werd opgemerkt, dat er in de huidige tijd toch niet meer ge bouwd kan worden in de historise rende stijl, zoals dat jaren geleden in de Venkel gebeurde. Volgens de in spreker zou er sprake zijn van hele eenvoudige woninkjes waar sterk op beknibbeld zou moeten worden. De burgemeester gaf toe inderdaad niet te kunnen beloven, dat er in de zelfde stijl als in de Venkelstraat ge bouwd zal kunnen worden. „Het wordt je in deze tijd ook haast niet meer mogelijk gemaakt in historise rende stijl te bouwen". Anderzijds voerde hij aan, dat de mens uit 1983 ook de kans moet krijgen te bouwen in de stijl van 1983. Hij achtte de hui dige architekten in staat dat te doen, waarbij dan toch rekening kan wor den gehouden met historische stra tenpatroon en verantwoord gevel breedte. Uitdaging Ir. Van Hezik zag-hier zelfs een uit-, daging voor architekten in, iets te ontwerpen wat betaalbaar is en toch past in het oude stadsbeeld. In dit verband verwees hij ook naar de gro te zorgvuldigheid, die woningbouw vereniging „Beter Wonen" betracht bij het zogenaamde opvullen van ga ten in de binnenstad. Een laatste suggestie vanuit het Havenkwartier het terrein tussen Nieuwe Boogerdstraat en Lange St. Janstraat voorlopig geen bestem ming te geven en het open te laten, werd als „weinig konstruktief" be oordeeld. De burgemeester was bo vendien van mening, dat de Provinci ale Planologische Dienst daar duide lijke bezwaren tegen zal hebben en vond zelf, dat het open laten liggen van een terrein niet past in het be- ZIERIKZEE - Ir. V. R. A. van Hezik van Stedebouwkundig buro Van Hezik Partners b.v. gaf dinsdagavond tijdens de informatie-avond in de Vierschaar van het stadhuis een toelichting op de uitgangspunten voor het ontwerp-bestemmingsplan Binnenstad-Zuid-West, een plan, dat deel uitmaakt van de „Struktuurschets Binnenstad 1976". Hij wees erop, dat binnen het gebied van een bestemmingsplan belangen van be woners, ondernemers en bezoekers gelden. Bij het vastleggen van bestemmingen is het derhalve steeds zaak, die belangen tegen elkaar af te wegen. Vooral in een binnenstad als Zierikzee met een beschermd stadsgezicht vormt dat volgens de stedebouwkundige geen eenvoudige zaak. De belangrijkste uitgangspunten waar de Struktuurschets Bin nenstad 1976 en dus ook het detailbestemmingsplan Binnenstad-Zuid- West op gevestigd werden, zijn: Behoud en waar nodig herstel van het historisch stadsbeeld: Verbetering van het woonklimaat; Uitbreiding van de city-funktie, met andere woorden: mogelijk heden bieden het winkelareaal - indien gewenst - uit te breiden; Hinderlijke bedrijven zoveel mogelijk weren uit het woongebied; Het verkeer zodanig regelen, dat geen onnodig gemotoriseerd ver keer door dit gebied wordt geleid; Een belangrijke plaats voor de voetgangers. Beschermde panden Ir. Van Hezik wees erop, dat binnen het ontwerp-bestemmingsplan Binnenstad-Zuid-West honderdtwintig beschermde panden in de geest van de monumentenwet zijn gesitueerd. Van de in totaal 340 woningen wordt 44% als slecht aangemerkt, 33% kreeg het predikaat „matig" en 23% wordt als „goed" omschreven. De zorg voor de eigen bewoners heeft volgens de stedebouwkundige bij de opstelling van de plannen een eerste prioriteit gekregen. Voorzie ningen voor toeristen kregen een gastvrije tweede plaats. Het plan voorziet in het legaliseren van bestaande zaken, met andere woorden „wat er is, kan blijven". Op sommige plaatsen in dit gebied werd de historische stadsstruktuur verstoord: hoekpanden, die werden afgebroken en waarvan de ruimten nu als kleine parkeerterreintjes worden gebruikt. Getracht zal worden het oude stadsbeeld zo veel mo gelijk te herstellen door de gaten op te vullen met woningbouw. Op drie plaatsen in het plan staan op zogenaamde binnenterreinen ex tra parkeerplaatsen geprojekteerd. De aanleg van die terreinen dient gekombineerd te worden met het realiseren van drie kinderspeelplaat sen en een achter-uitbaning voor een aantal woningen in het gebied. Dit stadsdeel vraagt volgens de stedebouwkundige verder een betere verkeerscirkulatie en die zal volgens het ontwerp-bestemmingsplan al leen te bereiken zijn via het doortrekken van de huidige Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire. leid, dat voor de binnenstad werd uitgestippeld. Verder kwam nog naar voren tij dens deze hoorzitting, dat niet alle bewoners prijs stellen op een achter uitgang achter hun woning. „Dat kan ook een ingang voor geboefte beteke- Enkele bewoners van de Nieuwe Boogerdstraat en omgeving achtten het niet zinvol het hekwerk met bomen langs het open terrein te vervangen door vijf woningen. Men ging ervan uit, dat de toch al zo grote geluidsoverlast veroor zaakt door horeca-bezoekers, door weerkaatsing tegen de gevelwand alleen nog maar zal toenemen. Sommige bewoners lieten bovendien weten geen en kel bezwaar te hebben tegen het aanzien van het oude hekwerk met daar ach ter enkele fraaie bomen. nen", vond een inwoner uit de Nieu we Boogerdstraat. Een woordvoerder van de Zierik- zeesche Ondernemers Centrale (Z.O.C.) gaf te kennen niet zo tevre den te zijn met het aantal parkeer plaatsen, dat in het ontwerp-bestem mingsplan werd ingevuld. Ir. Van Hezik wees hem echter op het feit, dat in het ontwerp-plan toch honderd parkeerplaatsen voor de zogenaamde city-funktie (voor het winkelend en werkend publiek dus) staan gepro jekteerd. Burgemeester De Meester verwees in dit verband ook naar de extra parkeerplaatsen, die ontstaan als de binnenterreinen achter de ou de R.S.G. in de Manhuisstraat en op het terrein van het voormalig bedrijf van Van der Wekken gerealiseerd zullen zijn. Wellicht zullen dan ook meer parkeerplaatsen ontstaan voor het winkelend publiek. „Als u dan op de openbare weg of straat maar geen borden met parkeerverbod gaat plaatsen", wenste de Z.O.C.-woord voerder. Historische bomen Een bewoner van de Poststraat kreeg desgevraagd de mededeling, dat bij het opstellen van dit ontwerp- bestemmingsplan ook het historisch bomenbestand werd geïnventari seerd. Ir. Van Hezik lichtte toe, dat deze bomen ook beschermd zijn en zonder" vergunning niet gekapt mo gen worden. De burgemeester achtte het zinvol de betrokken burgers daar door middel van een schrijven nog- eens op te wijzen. ZIERIKZEE Autobrand Woensdagavond (21.00 uur) ont stond waarschijnlijk door kortslui ting in de bedrading, een brandje in de auto van C.S. uit Zierikzee in de Regenboogstraat. Een deel van het interieur ging in vlammen op. De Zierikzeese brandweer bluste het vuur. UVV-bijeenkomst De UW, afdeling Zierikzee houdt dinsdag 21 juni in het UVV-gebouw een kontaktbijeenkomst. Op de agenda staat onder meer de regeling verkoop van handwerken op de toe- ristenmarkt op 9 en 16 augustus. Na de pauze volgt een ontspanningsuurt je. Aanvang 19.30 uur. GOES Afdeling Revalidatie St. Joanna geopend De afdeling Revalidatie van het St. Joanna ziekenhuis te Goes wordt dinsdag 28 juni officieel in gebruik gesteld door de heer J. P. van der Reijden, staatssecretaris van wel zijn, volksgezondheid en cultuur. De afdeling revalidatie in Goes heeft een poliklinische centrumfunktie voor volwassen Zeeuwse patiënten, die revalidatie nodig hebben. Er bestaat een nauwe samenwerking met het revalidtiecentrum voor kin deren, het Zeehospitium Zonneveld te Oostkapelle. De genodigden wordt verzocht om 14.30 uur aanwezig te zijn in kerkgebouw „de Hoogte". AMSTERDAM - Wegwerpblikjes met gas voor de camping en klusjes thuis zijn bepaald niet ongevaarlijk. Dit concludeert de nieuwe Stichting Consument en Veiligheid woensdag na een onderzoek dat zij onlangs heeft uitgevoerd onder slachtoffers die ernstige brandwonden hadden opgelopen als gevolg van een ont ploffend gasblikje. Uit het onderzoek is gebleken, dat jaarlijks gemiddeld vijf mensen voor een langdurige behandeling in brandwondencentra worden opgeno men nadat er iets was misgegaan bij het verwisselen van een gasblikje. Volgens de stichting krijgt de dienst voor het stoomwezen jaarlijks meer dan tweehonderd klachten bin nen over lekkende en exploderende gasblikjes. „Maar aangenomen mag worden, dat het werkelijke aantal veel hoger is", zo wordt gezegd. DEN BOSCH - Zeventig tot tachtig grafzerken of grafmonumenten zijn in de nacht van dinsdag op woensdag op de Bossche begraafplaats Groc- nendaal door onbekenden zwaar be schadigd. Dit heeft de politic meege deeld. Twee grafmonumenten zijn zo ern stig toegetakeld dat ze vervangen moe ten worden. De bloemen die door be zoekers op de begraafplaats waren ge bracht, waren over de volledige be graafplaats verspreid en hier en daar in de aarde getrapt De schade wordt geschat op 10.000 tot 15.000 guldea Van de daders ont breekt elk spoor. DEN HAAG - Minister Brinkman kan de Tweede Kamer nog geen in zicht verschaffen in de bezuini gingsplannen van zijn departement voor 1984. Tijdens de beantwoording van mondelinge vragen van PvdA- kamerlid Buurmeijer zei de minister van welzijn, volksgezonheid en cul tuur donderdag dat voor het komen de jaar belangrijke bezuinigingen noodzakelijk zijn, zowel op rijksbij dragen aan gemeenten provincies als aan instellingen en organisaties. Uitgever B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman te Zierikzee. Direktie: D. L. van 't Leven. Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Redaktie (na 17.30 uur): 01110- 6719, 01110-4669, 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110- 3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbeta ling) 1 37,00; per jaar 1 141,00; losse nummers f 0,75. De abonnementsprijzen zijn in clusief 4% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 48 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 5,92. Kontrakttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclu sief 4% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 3