Bewoners niet overtuigd
van noodzaak en effekt
doortrekking Raamstraat
streeknieuws
Uitgangspunten ontwerp-
bestemmingsplan
Binnenstad-Zuid-West
Planmakers beetje teruggefloten
Blikjes gas
niet ongevaarlijk
Tientallen
grafzerken
zwaar beschadigd
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 16 juni 1983 Nr. 23336
3
ZIERIKZEE - „Wat bereik je met het doortrekken van
de huidige Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire?",
vroegen vele bewoners in het gebied van het ontwerp-be-
stemmingsplan Binnenstad-Zuid-West zich dinsdag
avond af tijdens een zeer druk bezochte hoorzitting in de
Vierschaar van het stadhuis. De doorbraak van de
Raamstraat, zoals die in genoemd ontwerp-plan staat ge
tekend, bleek bij velen op verzet te stuiten, omdat de
noodzaak en het voorgestelde gunstige effekt van een
dergelijke kostbare ingreep niet werd ingezien.
Volgens de stedebouwkundigen kan een goed verkeerscirkulatieplan in de
binnenstad van Zierikzee gerealiseerd worden door de verlenging van de hui
dige Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire. De bewoners toonden daar
dinsdagavond hun twijfels over en verwezen naar de moeilijke flessenhals,
die het zeer smalle gedeelte van de Regenboogstraat dan zou gaan vormen.
Ir. V. R. A. van Hezik, woordvoer
der van het stedebouwkundig buro,
had in een toelichting reeds te ken
nen gegeven, dat de doorbraak
Raamstraat zou bijdragen aan een
beter funktionerend verkeerscirku
latieplan ten behoeve van de gehele
binnenstad. Burgemeester Th. H. de
Meester wond er geen doekjes om,
dat als één der belangrijkste argu
menten voor deze vérstrekkende in
greep gold het beter bereikbaar ma
ken van het in de binnenstad ge
vestigde bedrijf van Zeelandia. Een
verlengde Raamstraat naar de Laan
van St. Hilaire zou er volgens de des
kundigen belangrijk toe bijdragen,
dat het vrachtverkeer beter genoemd
bedrijf zou kunnen bereiken.
Een bewoonster van de Regen
boogstraat gaf een opsomming van
de nadelen, die deze doorbraak met
zich mee zou brengen en ze noemde
het aantrekken van extra verkeer,
hetgeen problemen zou veroorzaken
voor de in de huidige Raamstraat ge
vestigde school en bejaardenwonin-
gen. Verder zette zij kanttekeningen
bij de prognoses waar men destijds
bij het opstellen van het verkeerscir
kulatieplan van was uitgegaan. Zo
signaleerde zij, dat de groei van de
wijk Poortambacht aanzienlijk min
der groot is geweest dan in die prog
noses voorzien en vroeg zich dan ook
af of de doorbraak Raamstraat in de
huidige situatie nog wel nodig zou
zijn.
Relatie vergeten
Ir. Van Hezik erkende, dat de rela
tie groei Poortambacht doortrek
king Raamstraat inderdaad vergeten
moet worden. Een eventuele aanslui
ting op de Sloestraat zag ook hij niet
snel gerealiseerd. Wel hield hij staan
de, dat er ten behoeve van de bin
nenstad van Zierikzee een beter
funktionerend verkeerscirkulatie
plan moet komen, waardoor de ver
keersoverlast eerlijker over een aan
tal straten verdeeld zou worden en de
bewoners vele malen minder dan in
de huidige situatie geluidshinder
zouden hebben.
Ir. Van Hezik gaf toe, dat de voor
gestelde doorbraak in de huidige
Raamstraat ten behoeve van school
en bejaardenwoningen wellicht ex
tra voorzieningen zal eisen. Dit
bracht hem tot de konstatering, dat
die voorzieningen niet goedkoop
zijn, dat de verlengde Raamstraat
derhalve een dure weg zal worden en
dat er voorlopig dan ook geen geld
voor zal zijn. Dat laatste wil echter
niet zeggen, dat er bestemmingsplan-
matig niets vastgeleged zou kunnen
worden.
Burgemeester De Meester wees, zo
als gezegd, op de noodzaak voorzie
ningen te treffen voor het vrachtver
keer naar Zeelandia, dat thans via de
Hoofdpoortstraat, Breedstraat en
Bagijnestraat wordt geleid.
Hij filosofeerde over de mogelijk
heid indien de doorbraak er zal ko
men in de huidige Raamstraat één
richtingsverkeer in te voeren, zodat
de vrachtwagens komend uit die ver
lengde Raamstraat genoodzaakt zijn
rechtsaf de Regenboogstraat in te
slaan.
Via Regenboogstraat, Gat van
Westen-Noord-Westen (de vijfhoek)
en Peterseliestraat zou men dan naar
Zeelandia kunnen rijden. Op deze
suggestie, kwamen felle reakties uit
de zaal, dat de problemen zich dan
zouden gaan voordoen in het smalle
stukje Regenboogstraat, waar de
grote vrachtwagens doorheen zouden
moeten. Een opmerking waar ook de
deskundigen eigenlijk niet omheen
konden.
Probleem verplaatsen
De burgemeester konstateerde, dat
het verkeersprobleem voor Zeelan
dia nou eenmaal erg groot is en dat
men bij het treffen van voorzienin
gen de één plezier en de ander ver
driet zal moeten doen. In een stad als
Zierikzee is het volgens hem ver
keerstechnisch vrijwel altijd zo, dat
het probleem naar een andere straat
wordt verplaatst als het in de ene
straat wordt opgelost.
Een inwoner van het Havenkwar
tier verwees daarop naar de uit
gangspunten voor de gehele Struk-
tuurschets Binnenstad 1976, waar het
bestemmingsplan Binnenstad-Zuid-
West deel van uitmaakt. Als één der
belangrijkste uitgangspunten geldt
de verbetering van het woonklimaat
in de binnenstad. Gekonstateerd
werd echter, dat bij de doortrekking
van de Raamstraat de bedrijfsfunk-
tie een hogere prioriteit zou worden
toegekend.
Ir. Van Hezik zag overigens wel die
relatie met het woonklimaat en
Een betere bereikbaarheid van Zeelandia voor het vrachtverkeer vormt één
der belangrijkste argumenten voor de doorbraak Raamstraat. De grote wa
gens bereiken het bedrijf nu via Hoofdpoortstraat. Ravestraat (of
Breedstraat) en Bagijnestraat. Een bedrijf in de binnenstad brengt nadelen
met zich mee. maar uiteraard bestond wel begrip, dat over een eventuele ver
plaatsing van Zeelandia naar het industrieterrein nauwelijks gedacht kan
worden.
merkte op, dat verkeersstremmingen
van grote vrachtwagens ook voor de
bewoners een groot nadeel kunnen
opleveren. Ook de bewoners zouden
volgens hem gebaat zijn met een goe
de verkeerscirkulatie. De bewoners
zelf leken echter niet te overtuigen
op dit punt. Burgemeester De
Meester konstateerde, alle reakties
gehoord hebbend, dat er alleszins re
den was het plan doorbraak Raam
straat nog eens heel nauwkeurig te
bekijken. „We willen echt die ver
lengde Raamstraat er niet persé
doordrukken. Als het geen ideale
oplossing blijkt te vormen, komt hij
er niet", aldus de burgemeester.
Terrein Nieuwe
Boogerdstraat
Lange St. Janstraat
Een ander onderdeel van het ont
werp-bestemmingsplan, dat de ge
moederen bezighield was de invul
ling van het thans braakliggende ter
rein tussen de Nieuwe Boogerdstraat
en de Lange St. Janstraat. Uit de toe
lichting van ir. Van Hezik, geïl
lustreerd met plattegronden en dia's
kwam naar voren, dat voor deze wij
de open vlakte gedacht wordt aan
groenvoorziening, parkeerruimte en
een kinderspeelplaats. Het plan
voorziet tevens in het kreëren van
een achteruitgang bij de woningen
aan Nieuwe Boogerdstraat en Lange
St. Janstraat naar de richting van de
binnenstad toe. Hiertoe zou een groot
deel van de thans partikuliere tuinen
opgeofferd dienen te worden.
Hoewel een dergelijke situatie in
het ontwerp-plan reeds staat ingete
kend, moesten de deskundigen er
kennen, dat het realiseren van dit ge
deelte nog wel ettelijke jaren op zich
zou kunnen laten wachten. Reëler
vond men het dan ook om voorlopig
uit te gaan van de open ruimte die er
nu reeds is, ontstaan door de sloop
van het oude schoolgebouw.
Tegemoet komend aan de wensen
van de bewoners zou daar in de
eerste plaats een parkeerterrein an
nex kinderspeelplats gerealiseerd
kunnen worden. Om het in het verle
den aangetaste stratenpatroon enigs
zins te herstellen en een grote door
kijk op het toch vrij grote open ter
rein te vermijden stond in het plan
woningbouw geprojekteerd zowel
aan de zijde van de Lange St.
Janstraat, waar nu nog de oude tuin
muur staat, als aan de zijde van de
Nieuwe Boogerdstraat op de plaats
van het hekwerk en de bomen, die er
thans staan.
Hartekreet
Een bewoner van de Nieuwe
Boogerdstraat uitte in dit verband
een hartekreet naar aanleiding van
de nachtelijke geluidsoverlast, ver
oorzaakt door bezoekers van het
horeca-etablissement aldaar. Vol
gens hem zou die geluidshinder al
leen nog maar erger worden als er
vijf woningen extra worden ge
bouwd, gezien de weerkaatsing tegen
de gevelwand. Ir. Van Hezik had er
volgens hem „geen notie van" hoe
erg het is met dat lawaai 's nachts en
hij nodigde hem uit dat eens persoon
lijk te komen aanhoren.
Een bewoner van het Havenkwar
tier zag de noodzaak van de bouw
van vijf woningen aan de kant van de
Nieuwe Boogerdstraat helemaal niet
zo in. Het huidige hekwerk met de
fraaie bomen er achter biedt volgens
hem een akseptabel aanzien en voor
komt nu reeds een brede uitkijk op
het terrein erachter.
De heren achter de tafel bleken ge
voelig voor de argumenten, die tegen
woningbouw aan de zijde van de
Nieuwe Boogerdstraat werden aan
gevoerd en zegden toe dit gedeelte
van het plan nader te bestuderen.
Herstel
oude stadsbeeld
Een veel hogere prioriteit werd
door de planmakers wel toegekend
aan woningbouw aan de zijde van de
Lange St. Janstraat, omdat die dui
delijk past in de renovatie van het
oude stadsbeeld.
„Bouw die huizen dan niet op de
rooilijn, maar vijf meter achteruit,
zodat de mensen in de tegenoverlig
gende woningen ook nog wat licht op
tafel krijgen", verzocht een bewoner
van de Lange St. Janstraat. Hij ging
daarmee voorbij aan de planologi
sche eisen, die niet zomaar inbreuk
op het stratenpatroon toestaan.
Bij de burgemeester kwam in dit
verband ook weer wat oud zeer bo
ven uit de tijd van de renovatieplan
nen voor het Havenkwartier. „Daar
maakten we dergelijke plannen om
de woningen zo te bouwen, dat we de
bewoners wat meer lucht en licht
zouden gunnen, maar de plannen
werden van tafel geveegd omdat je
de bestaande stedelijke struktuur
niet mag wijzigen".
Verder hield hij de bewoner uit de
Lange St. Janstraat voor, dat er toch
ook bewoners zijn, die wel liefheb
bers zijn van behoud of herstel van
het historische aspekt en het oor
spronkelijke stratenpatroon graag
gehandhaafd zien.
Suggesties vanuit
Havenkwartier
Ook de bewoners van het Haven
kwartier bleken zich intensief met de
invulling van betreffend terrein be
zig te houden. Vanuit deze hoek kwa
men herhaalde voorstellen tot het
bouwen van een „soort dienstencen
trum voor bejaarden" of van „een
vergaderruimte, die niet verkeers-
aantrekkend zou werken". De burge
meester was van mening, dat men
met deze suggesties toch wel heel erg
buiten de orde raakte, omdat een der
gelijke voorziening financieel niet
haalbaar zal zijn. Bovendien werden
aanvankelijke plannen op dit terrein
de nieuwe bibliotheek te bouwen,
weggevaagd omdat dit deel van de
stad de extra verkeersstroom, die dit
tot gevolg zou hebben, niet zal kun
nen verwerken.
De woordvoerders van het Haven
kwartier volhardden echter in het
aanvoeren van argumenten tegen
woningbouw in de Lange St.
Janstraat. Zo werd opgemerkt, dat er
in de huidige tijd toch niet meer ge
bouwd kan worden in de historise
rende stijl, zoals dat jaren geleden in
de Venkel gebeurde. Volgens de in
spreker zou er sprake zijn van hele
eenvoudige woninkjes waar sterk op
beknibbeld zou moeten worden.
De burgemeester gaf toe inderdaad
niet te kunnen beloven, dat er in de
zelfde stijl als in de Venkelstraat ge
bouwd zal kunnen worden. „Het
wordt je in deze tijd ook haast niet
meer mogelijk gemaakt in historise
rende stijl te bouwen". Anderzijds
voerde hij aan, dat de mens uit 1983
ook de kans moet krijgen te bouwen
in de stijl van 1983. Hij achtte de hui
dige architekten in staat dat te doen,
waarbij dan toch rekening kan wor
den gehouden met historische stra
tenpatroon en verantwoord gevel
breedte.
Uitdaging
Ir. Van Hezik zag-hier zelfs een uit-,
daging voor architekten in, iets te
ontwerpen wat betaalbaar is en toch
past in het oude stadsbeeld. In dit
verband verwees hij ook naar de gro
te zorgvuldigheid, die woningbouw
vereniging „Beter Wonen" betracht
bij het zogenaamde opvullen van ga
ten in de binnenstad.
Een laatste suggestie vanuit het
Havenkwartier het terrein tussen
Nieuwe Boogerdstraat en Lange St.
Janstraat voorlopig geen bestem
ming te geven en het open te laten,
werd als „weinig konstruktief" be
oordeeld. De burgemeester was bo
vendien van mening, dat de Provinci
ale Planologische Dienst daar duide
lijke bezwaren tegen zal hebben en
vond zelf, dat het open laten liggen
van een terrein niet past in het be-
ZIERIKZEE - Ir. V. R. A. van Hezik van Stedebouwkundig buro Van
Hezik Partners b.v. gaf dinsdagavond tijdens de informatie-avond in
de Vierschaar van het stadhuis een toelichting op de uitgangspunten
voor het ontwerp-bestemmingsplan Binnenstad-Zuid-West, een plan,
dat deel uitmaakt van de „Struktuurschets Binnenstad 1976". Hij wees
erop, dat binnen het gebied van een bestemmingsplan belangen van be
woners, ondernemers en bezoekers gelden. Bij het vastleggen van
bestemmingen is het derhalve steeds zaak, die belangen tegen elkaar af
te wegen. Vooral in een binnenstad als Zierikzee met een beschermd
stadsgezicht vormt dat volgens de stedebouwkundige geen eenvoudige
zaak.
De belangrijkste uitgangspunten waar de Struktuurschets Bin
nenstad 1976 en dus ook het detailbestemmingsplan Binnenstad-Zuid-
West op gevestigd werden, zijn:
Behoud en waar nodig herstel van het historisch stadsbeeld:
Verbetering van het woonklimaat;
Uitbreiding van de city-funktie, met andere woorden: mogelijk
heden bieden het winkelareaal - indien gewenst - uit te breiden;
Hinderlijke bedrijven zoveel mogelijk weren uit het woongebied;
Het verkeer zodanig regelen, dat geen onnodig gemotoriseerd ver
keer door dit gebied wordt geleid;
Een belangrijke plaats voor de voetgangers.
Beschermde panden
Ir. Van Hezik wees erop, dat binnen het ontwerp-bestemmingsplan
Binnenstad-Zuid-West honderdtwintig beschermde panden in de geest
van de monumentenwet zijn gesitueerd. Van de in totaal 340 woningen
wordt 44% als slecht aangemerkt, 33% kreeg het predikaat „matig" en
23% wordt als „goed" omschreven.
De zorg voor de eigen bewoners heeft volgens de stedebouwkundige
bij de opstelling van de plannen een eerste prioriteit gekregen. Voorzie
ningen voor toeristen kregen een gastvrije tweede plaats.
Het plan voorziet in het legaliseren van bestaande zaken, met andere
woorden „wat er is, kan blijven". Op sommige plaatsen in dit gebied
werd de historische stadsstruktuur verstoord: hoekpanden, die werden
afgebroken en waarvan de ruimten nu als kleine parkeerterreintjes
worden gebruikt. Getracht zal worden het oude stadsbeeld zo veel mo
gelijk te herstellen door de gaten op te vullen met woningbouw.
Op drie plaatsen in het plan staan op zogenaamde binnenterreinen ex
tra parkeerplaatsen geprojekteerd. De aanleg van die terreinen dient
gekombineerd te worden met het realiseren van drie kinderspeelplaat
sen en een achter-uitbaning voor een aantal woningen in het gebied.
Dit stadsdeel vraagt volgens de stedebouwkundige verder een betere
verkeerscirkulatie en die zal volgens het ontwerp-bestemmingsplan al
leen te bereiken zijn via het doortrekken van de huidige Raamstraat
naar de Laan van St. Hilaire.
leid, dat voor de binnenstad werd
uitgestippeld.
Verder kwam nog naar voren tij
dens deze hoorzitting, dat niet alle
bewoners prijs stellen op een achter
uitgang achter hun woning. „Dat kan
ook een ingang voor geboefte beteke-
Enkele bewoners van de Nieuwe Boogerdstraat en omgeving achtten het niet
zinvol het hekwerk met bomen langs het open terrein te vervangen door vijf
woningen. Men ging ervan uit, dat de toch al zo grote geluidsoverlast veroor
zaakt door horeca-bezoekers, door weerkaatsing tegen de gevelwand alleen
nog maar zal toenemen. Sommige bewoners lieten bovendien weten geen en
kel bezwaar te hebben tegen het aanzien van het oude hekwerk met daar ach
ter enkele fraaie bomen.
nen", vond een inwoner uit de Nieu
we Boogerdstraat.
Een woordvoerder van de Zierik-
zeesche Ondernemers Centrale
(Z.O.C.) gaf te kennen niet zo tevre
den te zijn met het aantal parkeer
plaatsen, dat in het ontwerp-bestem
mingsplan werd ingevuld. Ir. Van
Hezik wees hem echter op het feit,
dat in het ontwerp-plan toch honderd
parkeerplaatsen voor de zogenaamde
city-funktie (voor het winkelend en
werkend publiek dus) staan gepro
jekteerd. Burgemeester De Meester
verwees in dit verband ook naar de
extra parkeerplaatsen, die ontstaan
als de binnenterreinen achter de ou
de R.S.G. in de Manhuisstraat en op
het terrein van het voormalig bedrijf
van Van der Wekken gerealiseerd
zullen zijn. Wellicht zullen dan ook
meer parkeerplaatsen ontstaan voor
het winkelend publiek. „Als u dan
op de openbare weg of straat maar
geen borden met parkeerverbod gaat
plaatsen", wenste de Z.O.C.-woord
voerder.
Historische bomen
Een bewoner van de Poststraat
kreeg desgevraagd de mededeling,
dat bij het opstellen van dit ontwerp-
bestemmingsplan ook het historisch
bomenbestand werd geïnventari
seerd. Ir. Van Hezik lichtte toe, dat
deze bomen ook beschermd zijn en
zonder" vergunning niet gekapt mo
gen worden. De burgemeester achtte
het zinvol de betrokken burgers daar
door middel van een schrijven nog-
eens op te wijzen.
ZIERIKZEE
Autobrand
Woensdagavond (21.00 uur) ont
stond waarschijnlijk door kortslui
ting in de bedrading, een brandje in
de auto van C.S. uit Zierikzee in de
Regenboogstraat. Een deel van het
interieur ging in vlammen op. De
Zierikzeese brandweer bluste het
vuur.
UVV-bijeenkomst
De UW, afdeling Zierikzee houdt
dinsdag 21 juni in het UVV-gebouw
een kontaktbijeenkomst. Op de
agenda staat onder meer de regeling
verkoop van handwerken op de toe-
ristenmarkt op 9 en 16 augustus. Na
de pauze volgt een ontspanningsuurt
je. Aanvang 19.30 uur.
GOES
Afdeling Revalidatie
St. Joanna geopend
De afdeling Revalidatie van het St.
Joanna ziekenhuis te Goes wordt
dinsdag 28 juni officieel in gebruik
gesteld door de heer J. P. van der
Reijden, staatssecretaris van wel
zijn, volksgezondheid en cultuur. De
afdeling revalidatie in Goes heeft
een poliklinische centrumfunktie
voor volwassen Zeeuwse patiënten,
die revalidatie nodig hebben. Er
bestaat een nauwe samenwerking
met het revalidtiecentrum voor kin
deren, het Zeehospitium Zonneveld
te Oostkapelle. De genodigden wordt
verzocht om 14.30 uur aanwezig te
zijn in kerkgebouw „de Hoogte".
AMSTERDAM - Wegwerpblikjes
met gas voor de camping en klusjes
thuis zijn bepaald niet ongevaarlijk.
Dit concludeert de nieuwe Stichting
Consument en Veiligheid woensdag
na een onderzoek dat zij onlangs
heeft uitgevoerd onder slachtoffers
die ernstige brandwonden hadden
opgelopen als gevolg van een ont
ploffend gasblikje.
Uit het onderzoek is gebleken, dat
jaarlijks gemiddeld vijf mensen voor
een langdurige behandeling in
brandwondencentra worden opgeno
men nadat er iets was misgegaan bij
het verwisselen van een gasblikje.
Volgens de stichting krijgt de
dienst voor het stoomwezen jaarlijks
meer dan tweehonderd klachten bin
nen over lekkende en exploderende
gasblikjes. „Maar aangenomen mag
worden, dat het werkelijke aantal
veel hoger is", zo wordt gezegd.
DEN BOSCH - Zeventig tot tachtig
grafzerken of grafmonumenten zijn
in de nacht van dinsdag op woensdag
op de Bossche begraafplaats Groc-
nendaal door onbekenden zwaar be
schadigd. Dit heeft de politic meege
deeld.
Twee grafmonumenten zijn zo ern
stig toegetakeld dat ze vervangen moe
ten worden. De bloemen die door be
zoekers op de begraafplaats waren ge
bracht, waren over de volledige be
graafplaats verspreid en hier en daar
in de aarde getrapt
De schade wordt geschat op 10.000
tot 15.000 guldea Van de daders ont
breekt elk spoor.
DEN HAAG - Minister Brinkman
kan de Tweede Kamer nog geen in
zicht verschaffen in de bezuini
gingsplannen van zijn departement
voor 1984. Tijdens de beantwoording
van mondelinge vragen van PvdA-
kamerlid Buurmeijer zei de minister
van welzijn, volksgezonheid en cul
tuur donderdag dat voor het komen
de jaar belangrijke bezuinigingen
noodzakelijk zijn, zowel op rijksbij
dragen aan gemeenten provincies als
aan instellingen en organisaties.
Uitgever
B.V. Drukkerij v/h Lakenman
Ochtman te Zierikzee.
Direktie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Redaktie (na 17.30 uur): 01110-
6719, 01110-4669, 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-
3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbeta
ling) 1 37,00; per jaar 1 141,00;
losse nummers f 0,75.
De abonnementsprijzen zijn in
clusief 4% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
48 cent per mm; „succesjes" (t/m
4 regels) f 5,92.
Kontrakttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclu
sief 4% B.T.W.