Riet van den Dungen volgt
een jaar universitaire studie
Een jongen beneden haar stand
In Londen
Muziekdocente RSG gaat
met onbetaald verlof
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 10 juni 1983 Nr. 23333
9
i
Riet van den Dungen laat leerlingen van 3 Havo zien wat zij niet een instru
ment kunnen doen.
ZIERIKZEE - In deze tijd, waarin de banen niet meer
voor het opscheppen liggen, laat de Rijksscholengemeen
schap te Zierikzee, een opmerkelijk staaltje zien. De eni
ge muziekdocente die de school rijk is, Riet van den Dun
gen, is het volledige schooljaar 1983-1984 afwezig in ver
band met een universitaire studie in Engeland. In dat
jaar zal haar baan worden overgenomen door Bram de
Wolf, orgelleraar aan de Zeeuwse Muziekschool te Zie
rikzee. Een officieel schrijven van het ministerie van on
derwijs garandeert mevrouw Van den Dungen, dat zij
haar baan in het schooljaar 1984-1985 weer op kan ne
men. En dat is toch wel iets bijzonders in deze tijd van
ekonomische malaise.
Een ander opmerkelijk gegeven is
dat zij voor haar universitaire studie
een jaar onbetaald verlof moet opne
men, Een duur jaar dus. Want aan de
ene kant geen salaris en aan de ande
re kant wel uitgaven. Ook de studie
moet volledig door de docente zelf
worden be.taald.
Na tien jaar aan de RSG te hebben
lesgegeven kon ze de drang om er een
jaar tussenuit te stappen niet meer
wegdrukken. ,,Ik heb altijd de be
hoefte gehad om wat bij te leren over
de dingen, waarmee ik bezig ben",
zegt Riet van den Dungen. Na vijf
jaar conservatorium in Arnhem,
De boekenbonnen a 10,— gaan de
ze keer naar:
Mevr. M. v. d. Maas-van Felius
Scheldestraat 22
4301 VD Zierikzee
M. B. Krijger
Scheldestraat 110
4301 VG Zierikzee
De oplossingen kunnen als van
ouds weer gestuur worden naar: Re-
daktie Zierikzeesche Nieuwsbode,
Postbus 1, 4300 AA Zierikzee.
Oplossing kruiswoord E 704:
HORIZONTAAL: 1. wolfram; 6.
ijstaart; 12. taan; 13. naar; 14. eb; 16.
taks; 18. pons; 19.
moed; 24. kin; 25.
hart; 29. egaal; 31
glad; 35. klam; 36.
stijl; 41. meta; 44.
divan; 50. laag; 51.
dal; 55. normaal;
kolk; 60. slab; 62.
even; 66. nijptang;
li; 20. mot; 22. dee-
Oran; 27. riant; 28.
nat; 32. galei; 33.
atol; 37. boos; 39.
in; 46. hak; 48.
rd; 53. gala; 54.
5T. lol; 58. af; 59.
mi; 63. page; 64.
67. knalpot.
VERTIKAAL: 1. weemoed; 2. Lt.;
3. fat; 4. raad; 5. anker; 7. snoet; 8.
tand; 9. aas; 10. ar; 11. twintig; 15.
borg; 17. sein; 18. pont; 19. lire; 21.
Taag; 23. maan; 24. kalm; 26. nalatig;
28. haastig; 30. Iatijn; 32. goed; 34.
dol; 35. kom; 38. voldaan; 39. smal;
40. haam; 42. aval; 43. analist; 45.
naaf; 46. hark; 47. kras; 49. alom, 51.
Polen; 52. Dalen; 55. noga; 56. lava;
59. kat; 61. bel; 63. p.p.; 65. N.P.
DE NIEUWE PUZZEL
Nr. E 601
HORIZONTAAL: 1. vierstemmig
zangstuk; 6. R.K. geestelijke; 12.
wandelhoofd in zee; 14. soort pantof
fel; 15. Nederlandse Spoorwegen; 17.
voorzetsel; 18. vis; 20. onbepaald
hoofdtelwoord; 21. tot rouwbeklag;
22. zwemvogel; 24. rollende trap; 27.
dunbladig gesteente; 28. groot onge
luk; 30. drijvende, stuwende kracht;
31. gevoel voor hetgeen past 32. per
soonlijk voornaamwoord; 33. ant
woord betaald; 35. rivier in Utrecht;
36. en andere; 37. uitroep; 38. deel
van het jaar; 40. bijzonder goed; 43.
letter van het Griekse alfabet; 44.
welpenleidster; 46. niemandal; 48.
speelgoed; 50. voorzetsel; 52. num
mer; 53. schaakterm; 55. reeks; 56.
soort onderwijs; 57. geregelde
toestand; 59. deel van Europa; 61.
deel van een schip; 63. bevroren
dauw; 64. onzin; 66. hoofdplaats van
Ameland; 67. motorschip; 68. mu
zieknoot; 69. dwaas; 70. geheel de
uwe; 72. sint; 73. wereldlijk priester
van de Russische kerk; 75. dichte me
nigte; 77. gereedschap om spijkers
uit te trekken; 78. soort duif.
VERTIKAAL: 1. zangvogel; 2.
Amsterdams peil; 3. tocht te paard; 4.
kleverige stof; 5. bijwoord; 7. over
blijfsel bij verbranding; 8. zonder
stevigheid; 9. doortochtgeld; 10.
voegwoord; 11. solo-uitvoering; 13.
riviertje bij Rotterdam; 16. buikpo
tig weekdier; 18. rode vloeistof; 19.
olifantssnuit; 21. tegenspoed; 23.
1,000 meter; 25. voorzetsel; 26. paar-
deslee; 27. muzieknoot; 29. soort bon
bon; 31. nogal groot; 34. geestelijke;
36. vrachtschip; 38. onbepaald voor
naamwoord; 39. vochtig; 41. knaag
dier; 42. zangstem; 45. ploegleider;
47. groef, diepsel in hout; 48. hoofd
deksel; 49. pistoolfoedraal; 51. belo
ning; 54. samengesteldbloemige
plant; 56. zangvogel; 58. 0,1 meter; 59.
rivier in Italië; 60. de onbekende; 62.
voorzetsel; 64. stamloze moeraspalm;
65. halmen van gedorst koren; 68. in-
sekt; 71. hoogste punt; 73. per procu
ratie; 74. voegwoord; 75. titel; 76. Mi
litaire Politie.
richting schoolmuziek B en koordi-
rektie, was Riet naar eigen zeggen
uitgeleerd, althans in Nederland.
,,Als docent heb je wel de mogelijk
heid om af en toe studiedagen te vol
gen en aan bijscholingskursussen
deel te nemen, maar daar houdt het
wel mee op. Wil je intensiever te
werk gaan, dan zal je moeten lezen,
zelfstudie dus. Maar verder kom je
niet in Nederland. Met dat idee van
een jaar er tussen uit en een universi
taire studie lopen zit ik al heel lang
in mijn hoofd. Nu heb ik de kans en
die pak ik", aldus Riet.
Zij vindt dat eigenlijk iedere do
cent om de zeven jaar op (betaald)
studieverlof zou moeten kunnen.
„Minister Deetman heeft iets der-
geljks gelanceerd. Als dat plan er
door kwam dan zou dat magnifiek
zijn. Op die manieren krijgen leraren
namelijk de mogelijkheid om hoge
rop te komen. Want de kwaliteit van
het onderwijs, daar gaat het toch om?
Nu zijn er veel docenten, die min of
meer noodgedwongen in de avondu
ren en in de weekeinden moeten stu
deren om een beetje op de hoogte te
blijven van de ontwikkelingen in
hun vak. En meestal zijn dat mensen
met een gezin achter zich. En dat is
natuurlijk een enorme opgave".
Zomerkursus
Eind juli vertrekt de muzieklerars
naar Kingston in Engeland. Daar
volgt ze een zomerkursus voor muzi
kanten. Deze kursus, die op een be
trekkelijk hoog niveau staat, is een
soort bijscholingskursus voor zan
gers, spelers en koordirigenten. In
september start zij officieus haar stu
die aan de universiteit in Londen. In
die maand zal zij zich bezighouden
met het verplicht lezen van een aan
tal (Engelse) boeken, onder meer
over het maken van leerplannen voor
de leerlingen. Voornaamste doel van
de studie muziek pedagogiek (Master
of arts in music education) is het stu
deren op de kunst van het onderwij
zen, de opvoedkunde en het levern
opbouwen van een leerplan. Elke
muziekdocent is in principe toelaat
baar, mist hij of zij bevoegd is en
minstens drie jaar les heeft gegeven.
Mevrouw Van den Dungen wil zich in
Londen verdiepen in de mogelijkhe
den, die hel vak biedt.
Het is trouwens nog niet zeker of ze
wel wordt toegelaten tot de universi
teit. Ze beschikt namelijk niet over
Engelse diploma's en dat naar haar'
eigen zeggen „een hele heisa" ge
weest. Op Tweede Pinksterdag, 23
mei, heeft Riet in Londen toelating
sexamen moeten doen, uiteraard al
les in het Engels. De uitslag daarvan
is nog niet-bekend maar Riet zelf b^.
optimistisch gestemd. Enkele
gesprekken met haar toekomstige
professor, Keith Swanwick, gaven
haar hoop op de realisering van haar
wens. „Ach, als ik het niet mocht ha
len dan ga ik als toehoorster", zegt ze
lachend. Per jaar komen twee stu
denten zonder beurs in aamerking
voor een baantje in de bibliotheek.
Gelukkig voor Riet is zij waarschijn
lijk één van de twee. „Dat is een
baan van zes uur per week en daar
van kan ik net mijn lesgeld betalen.
Dus dat scheelt financieel wel een
stuk". Woonruimte heeft ze bij ken
nissen buiten Londen gevonden.
Erkenning
Het vak muziek neemt binnen het
middelbare onderwijs een heel apar
te plaats in. De meeste leerlingen zijn
niet of nauwelijks in dit vak geïnte
resseerd en dat maak het voor de do
cent wel moeilijker om tot een (rede
lijk) resultaat te komen.
Binnen de RSG heeft de muziek
een streepje voor. Dit komt mede om
dat de RSG sinds vijf jaar aan
HAVO-leerlingen de keuze laat om
muziek als eindexamenvak te kie
zen. „Daarom is het juist zo mer
kwaardig dat het cijfer voor muziek
in de eerste drie klassen niet meetelt
voor de overgang. Dat heeft bij som
mige leerlingen tot gevolg dat ze er
niet veel moeite voor doen", merkt
Riet op.
„Mijn leerlplan stem ik af op dat
gene wat ik de kinderen wil leren, op
datgene wat ze denken met muziek te
kunnen bereiken. De leerlingen moe
ten ervaren dat ze meer in zich heb
ben dan alleen maar woordjes leren.
Ik wil ze meer kritisch laten worden
ten opzichte van de verschillende
stromingen in de muziek. Ik hoop dat
ik ze enige besef kan brengen
waarom iets ze aanspreekt".
Schrijfopdrachten
Een tijdje geleden heeft mevrouw
Van den Dungen aan de leerlinge van
3 HAVO een schrijfopdracht gege
ven. Elke opdracht moest beginnen
met de woorden: „Ik heb geleerd,
dat
Enkele daaruit: lk heb geleerd, dat
het ministe geluid of deuntje al mu
ziek is. Ik heb geleerd, dat het stil is
in de wereld zonder muziek. Ik heb
geleerd, dat je muziek kunt maken
met het stampen op de vloer en door
hard en zacht te pratn". Riet vertelt
dat ze over het algemeen tevreden is
met de schrijfopdrachten. Uit de
reakties blijkt dat de leerlingen in
dedrie jaar verplichte muziekles echt
wel iets hebben opgestoken van het
vak. „Ik hoop dat ze na drie jaar be
ter luisteren naar muzie. Leren
luisteren is belangrijk. Tijdens de
lessen probeer ik kreatief en inven
tief te zijn. Dat is mijn doel. Ik wil
dat de leerlingen deze eigenschappen
ontwikkelen. Ik geloof dat muziek
als middel geweldige mogelijkheden
geeft binnen een leerplan. Je leert
luisteren, samen te vatten, dus de
hoofd- en de bijzaken onderscheiden
en je ontdekt nieuwe aspekten. Mijn
vak heeft eigenlijk maar één handi
cap en dat is dat de leerlingen denken
dat ze alles van muziek afweten op
Zaterdag 11 juni
Ned. 1
9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
11.00 uur Schooltelevisie
15.30 uur RVU
16.00 uur Niels Holgersson
16.25 uur De zee achter de duinen
18.55 uur Minibios
19.05 uur Jubileum Fietscross trophy
1983
20.00 uur Journaal
20.28 uur Blokletters. Vraag en ant
woordspel van Fred Oster.
21.00 uur Dallas. Miss Ellie maakt
zich bezorgd om Ray en Gary, in ver
band met eventuele ongeldig verkla
ring van Jock's testament en uiter
aard is JR nog steeds op de relatie
verstorende toer.
21.50 uur Televizier magazine
22.30 uur De langste dag. Een film uit
1962 over de invasie van de geallieer
den in Normandië op 6 juni 1944. Een
keur aan akteurs doen aan deze film
mee zoals o.a. Richard Burton, Sean
Connery, John Wayne, Paul Anka.
23.50 uur Journaal, 23.55 uur Nieuws
voor doven.
Ned. 2
13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Toeristische tips
19.00 uur Nieuws
19.10 uur McCloud
20.45 uur Koning Klant. Konsumen-
tenrubriek
21.25 uur Zomaar een zomeravond.
Amusementsprogramma met mede
werking van Vanessa, Imca Marina,
Dolly Dots, Nico Haak.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Simon Carmiggelt. Deze au
teur leest uit zijn bundel „Toontje la
ger" het verhaal „Persoonlijk" voor.
22.55 uur Another bloody Sunday.
Welke invloed winnen of verliezen
heeft op de bestaansmogelijkheid
van betaalde rugbysport wordt dui
delijk gemaakt in deze Engelse doku-
mentaire.
Zondag 12 juni
Ned. 1
9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
16.00 uur Nieuws
16.05 uur Dokter Snuggles
16.30 uur The Dukes of Hazzard
17.20 uur Honderd beroemde schilde
rijen. „Vrouwen met twee kinderen"
van de hand van Egon Schiele.
18.45 uur Sesamstraat
19.00 uur Studio Sport
19.55 uur Lotto
20.00 uur Nieuws
20.10 uur Panoramiek
20.40 uur Humanistisch verbond
20.45 uur Holland Festival
23.00 uur Journaal
23.05 uur Nieuws voor doven
Ned. 2
12.00 uur Het capitool
13.00 uur Nieuws voor doven
18.20 uur Teleae
19.00 uur Journaal
19.05 uur Happy days. Marion wil
door wat meer variatie in haar leven
te brengen, mee gaan doen aan een
danswedstrijd.
19.30 uur Nederland muziekland. Me
dewerking verlenen hieraan André
Hazes, Ben Kramer, The Cats, For
rest e.a.
20.10 uur Dynasty. Alexis ziet haar
kans schoon om bij Blake zoete
broodjes te bakken, nu Krystle het
veld geruimd heeft.
21.00 uur Karakoram. Een film over
een expeditie naar dit gebied in de
Himalaya.
21.25 uur White Lighting. Een film
met in de hoofdrol Burt Reynolds.
Het verhaal speelt zich af in de sfeer
van moord, bedrog en whiskysmok
kel.
23.05 uur Agenda
23.10 uur Journaal
Maandag 13 juni
Ned. 1
9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
10.00 en 14.00 uur Schooltelevisie
16.00 uur Vervoer in het jaar 2000
16.25 uur Nederland muziekland
18.55 uur Hints. Spelprogramma.
19.25 uur De kinderen wilden bij va
der blijven. Een programma over
een-ouder gezinnen.
20.00 uur Journaal
20.28 uur Lou Grant. Het leven in Los
Angeles wordt wreed verstoord door
een aardbeving. Er ontstaat een cha
os en de krant kampt met problemen
in verband met het uitvallen van de
stroom.
21.20 uur Brandpunt
22.05 uur Music in Time. Deze afleve
ring handelt over de rol van de veelal
adellijke personen bij de steun van
musici in vroegere tijden.
23.05 uur Niet van de partij. Vlak
voor het op handen zijnde bezoek van
Paus Johannes Paulus II aan zijn ge
boorteland, wordt in dit programma
ingegaan op de rol van de RK-kerk in
dit land.
23.35 uur Journaal
Ned. 2
13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Nieuws
19.10 uur Fame Veel beroering
ontstaat door de negatieve invloed
van Ann Carlton op de leerlingen van
de klassieke ballet-opleiding
20.00 uur Vijf tegen vijf. Spelpro
gramma.
20.25 uur Het goede doel. Een portret
van deze Nederlandstalige popgroep.
20.50 uur La Marseillaise. Franse
speelfilm die handelt over het terug
getrokken leven van de kassier met
zijn vrouw, waar niets op aan te mer
ken valt. De rollen worden vertolkt
door Michel Galabru, en Stéphane
Audran.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Nieuws voor doven
Zaterdag 11 juni, 19.10 uur, Nederland 2:
marshall Sam McCloud uit Nieuw Mexico.
,McCloud,\ Dennis Weaver als
het moment dat /.e de klas nm-
nenstappen", zegt Riet, die in een
vlot tempo en razend enthousiast
over haar vak vertelt
Als je met haar praat ben je ervan
overtuigd dat vele leerlingen iets van
haar liefde voor de muziek over moe
ten kunnen nemen. Aan haar kennis
zal het niet liggen en ook niet aan
baar inzet en doorzettingsvermogen.
Kortom: een vakvrouw, «at is duide
lijk.
27
Chris had inmiddels zijn te
genwoordigheid van geest, waar
op hij zoëven had gepocht, al
weer grotendeels hervonden.
„Ik ben niet in een stemming
voor grapjes," zei hij, „en ik
weet niets van een auto."
„We zagen je er anders uit
stappen," zei de man met de
hoed.
„Dat moet een vergissing ge
weest zijn," lichtte Chris hem
welwillend in.
„Ons kent ons en ons kent el
kaar," antwoordde de man met
de hoed. „En het oog der liefde
ziet scherp."
„We wilden je graag even
spreken over die wagen," zei z'n
metgezel. „Ga je gewoon mee,
Chris? Dat is zeker wel het bes
te, niet? Je houdt evenmin van
opzien als wij."
,,'t Is een vergissing," zei Chris
opstaande tegen de beide meis
jes, „ik ben met een half uurtje
terug."
„Maar bliji niet op hem wach
ten," vermaande de korte dikke,
die kameraadschappelijk zijn
hand op Chris' arm legde en
hem naar een achterdeur lood
ste. Maar de man met het don
kerblauwe pak bleef bij hun ta
feltje staan.
„Hoe oud bent u juffrouw?"
zei hij tegen Aagje.
„Ook een vraag aan een dame,"
waagde Mab en maakte intussen
sluiks een vinnig gebaar naar
Aagje. Maar die zag alleen maar
met grote, beangste ogen naar
de lange gestalte, die daar zo
streng, als de verpersoonlijking
van de wet, voor haar stond
„Zeventien." z ze aarzelend.
Mab haalde de schouders op met
een wanhoopsgebaar.
„Woont u hier in dp stad?"
„Nee, ik woon in Middendorp."
„Ze is onder geleide," zei Mab
scherp.
„Van wie?" informeerde de
man en zag Mab aan op een
manier, die zelfs deze geharde
dame in haar schulp deed krui
pen.
„Dit is geen plaats," zei de
man, „voor een meisje van ze
ventien Ik zou maar gauw naar
moeder thuis gaan."
„We gaan zó weg." beloofde
Mab met 'n knipoog naar Aagje.
Maar de man zag de knipoog.
„Dat komt dan goed uit," zei
hij, „dan kan ik deze dame e^en
naar de bus brengen. Wou u
soms voor de gezelligheid
en zijn grijze ogen zagen Mab
scherp aan.
„Mij niet gezien," zei Mab ner
veus, „Ik kies m'n gezelschap
zélf."
„Daar zou ik dan maar een
beetje mee uitkijken," waar
schuwde de man, „anders kon
het wel eens zijn dat er niet
meer te kiezen viel. Bent u hier
voor het eerst, juffrouw?" wend
de hij zich tot Aagje.
„Ja meneer," zei ze kleintjes.
„Dan zou 'k maar meteen af
scheid nemen," vermaande de
man. „Kom, we gaan hier deze
deur uit."
Vijf minuten later liep ze hui
verend in een stille zijstraat
naast de rechercheur.
„Nee, rechtsaf," zei hij, „ik
wou dat u even meeging."
„Waarheen?"
„Even naar 't bureau."
„Ik heb toch niks gedaan?"
Haar stem was schril van angst.
„Wees maar niet bang," zei hij
goedig, „we doen je niks. Maar
als kinderen als jij hier in zulke
gelegenheden zwerven en daar
alcohol gebruiken en omgaan
met individuen als meneer Chris,
dan proberen wij daarvoor een
stokje te steken, zie je."
Zwijgend liepen ze voort. Op
eens hoorde de politieman het
meisje snikken.
„Nou kind," zei hij vaderlijk,
„wind je maar niet op, hoor. Er
gebeurt je niks. Wees maar blij,
dat je er bijtijds uit bent. Je
weet niks van die Chris, je weet
ook niks van de Londonderry.
Daar hoort een meisje als jij
niet. Je leert er niets goeds en
je komt straks wie weet waar
terecht. Ik zal je bij juffrouw
Levering brengen, die knapt dat
zaakje wel op."
Juffrouw Levering van de kin
derpolitie, een pittige vrouw met
een vriendelijk gezicht, probeer
de Aagje op haar gemak te zet
ten. „Kind." zei ze. „maak je
maar niet ongerust, er gebeurt
niets. Ik breng je straks zelf even
door TOM LODEWIJK
naar de bus, je gaat gewoon naar
huis en praat nergens over. Dan
kom ik zelf wel eens praten met
je vader
„Die is dood."
„Je moeder?"
„Moeder .al wel tekeer gaan
als
„Dat loopt wel los, Aagje. Maar
nu moet je eens luisteren
Langzaam zakte de spanning
uit het meisje weg. 7e voelde
opeens dat ze doodmoe was. Ze
luisterde eerst onwillig, toen
meer geïnteresseerd, naar wat
juffrouw Levering vertelde.
„Kind," zei ze tenslotte met
een moederlijk gebaar, „jullie
meisjes denken dat dit het le
ven ishet is niet meer dan
de modderige kant. Je laat je
meenemen, je komt onder de
indruk, je vindt het geweldig.
tot je merkt dat je er onderdoor
gaat en dan is het meestal te
laat. Ik weet méér dan die we
reldwijze vriendin van je. Die
houden we trouwens allang in
de gaten, die dame loopt van
daag of morgen tegen de lamp.
Wees wijs en blijf uit haar buurt.
Kom, het wordt tijd dat we op
stappen
Als een slaapwandelaarster
liep Aagje met haar begeleid
ster de straat langs, op weg naar
de bus. Haar droomwereld was
ineen gezakt, over bleef alleen
een diepe teleurstelling, een do
delijke vermoeidheid. Voor het
eerst verlangde ze naar huis.
HOOFDSTUK X
Vreemde visite
Aagje Borst keek verwonderd
op, toen ze binnenkwam. De ka
mer was ongewoon netjes, haar
moeder had haar zondagse japon
aangetrokken. Jaap was thuis, en
in de stoel die eens vaders stoel
geweest was, zat een vreemde
heer, die haar vaag bekend voor
kwam.
„Dat is m'n nicht" zei hij vro
lijk en stond op om haar een
hand te geven.
„Ja, dit is Aagje" stemde de
moeder 1n „Aag, dit is je oom
je zult hem wel niet kennen, hij
is hier zo lang niet geweest
(Wordt vervolgd