Riet van den Dungen volgt een jaar universitaire studie Een jongen beneden haar stand In Londen Muziekdocente RSG gaat met onbetaald verlof ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 10 juni 1983 Nr. 23333 9 i Riet van den Dungen laat leerlingen van 3 Havo zien wat zij niet een instru ment kunnen doen. ZIERIKZEE - In deze tijd, waarin de banen niet meer voor het opscheppen liggen, laat de Rijksscholengemeen schap te Zierikzee, een opmerkelijk staaltje zien. De eni ge muziekdocente die de school rijk is, Riet van den Dun gen, is het volledige schooljaar 1983-1984 afwezig in ver band met een universitaire studie in Engeland. In dat jaar zal haar baan worden overgenomen door Bram de Wolf, orgelleraar aan de Zeeuwse Muziekschool te Zie rikzee. Een officieel schrijven van het ministerie van on derwijs garandeert mevrouw Van den Dungen, dat zij haar baan in het schooljaar 1984-1985 weer op kan ne men. En dat is toch wel iets bijzonders in deze tijd van ekonomische malaise. Een ander opmerkelijk gegeven is dat zij voor haar universitaire studie een jaar onbetaald verlof moet opne men, Een duur jaar dus. Want aan de ene kant geen salaris en aan de ande re kant wel uitgaven. Ook de studie moet volledig door de docente zelf worden be.taald. Na tien jaar aan de RSG te hebben lesgegeven kon ze de drang om er een jaar tussenuit te stappen niet meer wegdrukken. ,,Ik heb altijd de be hoefte gehad om wat bij te leren over de dingen, waarmee ik bezig ben", zegt Riet van den Dungen. Na vijf jaar conservatorium in Arnhem, De boekenbonnen a 10,— gaan de ze keer naar: Mevr. M. v. d. Maas-van Felius Scheldestraat 22 4301 VD Zierikzee M. B. Krijger Scheldestraat 110 4301 VG Zierikzee De oplossingen kunnen als van ouds weer gestuur worden naar: Re- daktie Zierikzeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. Oplossing kruiswoord E 704: HORIZONTAAL: 1. wolfram; 6. ijstaart; 12. taan; 13. naar; 14. eb; 16. taks; 18. pons; 19. moed; 24. kin; 25. hart; 29. egaal; 31 glad; 35. klam; 36. stijl; 41. meta; 44. divan; 50. laag; 51. dal; 55. normaal; kolk; 60. slab; 62. even; 66. nijptang; li; 20. mot; 22. dee- Oran; 27. riant; 28. nat; 32. galei; 33. atol; 37. boos; 39. in; 46. hak; 48. rd; 53. gala; 54. 5T. lol; 58. af; 59. mi; 63. page; 64. 67. knalpot. VERTIKAAL: 1. weemoed; 2. Lt.; 3. fat; 4. raad; 5. anker; 7. snoet; 8. tand; 9. aas; 10. ar; 11. twintig; 15. borg; 17. sein; 18. pont; 19. lire; 21. Taag; 23. maan; 24. kalm; 26. nalatig; 28. haastig; 30. Iatijn; 32. goed; 34. dol; 35. kom; 38. voldaan; 39. smal; 40. haam; 42. aval; 43. analist; 45. naaf; 46. hark; 47. kras; 49. alom, 51. Polen; 52. Dalen; 55. noga; 56. lava; 59. kat; 61. bel; 63. p.p.; 65. N.P. DE NIEUWE PUZZEL Nr. E 601 HORIZONTAAL: 1. vierstemmig zangstuk; 6. R.K. geestelijke; 12. wandelhoofd in zee; 14. soort pantof fel; 15. Nederlandse Spoorwegen; 17. voorzetsel; 18. vis; 20. onbepaald hoofdtelwoord; 21. tot rouwbeklag; 22. zwemvogel; 24. rollende trap; 27. dunbladig gesteente; 28. groot onge luk; 30. drijvende, stuwende kracht; 31. gevoel voor hetgeen past 32. per soonlijk voornaamwoord; 33. ant woord betaald; 35. rivier in Utrecht; 36. en andere; 37. uitroep; 38. deel van het jaar; 40. bijzonder goed; 43. letter van het Griekse alfabet; 44. welpenleidster; 46. niemandal; 48. speelgoed; 50. voorzetsel; 52. num mer; 53. schaakterm; 55. reeks; 56. soort onderwijs; 57. geregelde toestand; 59. deel van Europa; 61. deel van een schip; 63. bevroren dauw; 64. onzin; 66. hoofdplaats van Ameland; 67. motorschip; 68. mu zieknoot; 69. dwaas; 70. geheel de uwe; 72. sint; 73. wereldlijk priester van de Russische kerk; 75. dichte me nigte; 77. gereedschap om spijkers uit te trekken; 78. soort duif. VERTIKAAL: 1. zangvogel; 2. Amsterdams peil; 3. tocht te paard; 4. kleverige stof; 5. bijwoord; 7. over blijfsel bij verbranding; 8. zonder stevigheid; 9. doortochtgeld; 10. voegwoord; 11. solo-uitvoering; 13. riviertje bij Rotterdam; 16. buikpo tig weekdier; 18. rode vloeistof; 19. olifantssnuit; 21. tegenspoed; 23. 1,000 meter; 25. voorzetsel; 26. paar- deslee; 27. muzieknoot; 29. soort bon bon; 31. nogal groot; 34. geestelijke; 36. vrachtschip; 38. onbepaald voor naamwoord; 39. vochtig; 41. knaag dier; 42. zangstem; 45. ploegleider; 47. groef, diepsel in hout; 48. hoofd deksel; 49. pistoolfoedraal; 51. belo ning; 54. samengesteldbloemige plant; 56. zangvogel; 58. 0,1 meter; 59. rivier in Italië; 60. de onbekende; 62. voorzetsel; 64. stamloze moeraspalm; 65. halmen van gedorst koren; 68. in- sekt; 71. hoogste punt; 73. per procu ratie; 74. voegwoord; 75. titel; 76. Mi litaire Politie. richting schoolmuziek B en koordi- rektie, was Riet naar eigen zeggen uitgeleerd, althans in Nederland. ,,Als docent heb je wel de mogelijk heid om af en toe studiedagen te vol gen en aan bijscholingskursussen deel te nemen, maar daar houdt het wel mee op. Wil je intensiever te werk gaan, dan zal je moeten lezen, zelfstudie dus. Maar verder kom je niet in Nederland. Met dat idee van een jaar er tussen uit en een universi taire studie lopen zit ik al heel lang in mijn hoofd. Nu heb ik de kans en die pak ik", aldus Riet. Zij vindt dat eigenlijk iedere do cent om de zeven jaar op (betaald) studieverlof zou moeten kunnen. „Minister Deetman heeft iets der- geljks gelanceerd. Als dat plan er door kwam dan zou dat magnifiek zijn. Op die manieren krijgen leraren namelijk de mogelijkheid om hoge rop te komen. Want de kwaliteit van het onderwijs, daar gaat het toch om? Nu zijn er veel docenten, die min of meer noodgedwongen in de avondu ren en in de weekeinden moeten stu deren om een beetje op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in hun vak. En meestal zijn dat mensen met een gezin achter zich. En dat is natuurlijk een enorme opgave". Zomerkursus Eind juli vertrekt de muzieklerars naar Kingston in Engeland. Daar volgt ze een zomerkursus voor muzi kanten. Deze kursus, die op een be trekkelijk hoog niveau staat, is een soort bijscholingskursus voor zan gers, spelers en koordirigenten. In september start zij officieus haar stu die aan de universiteit in Londen. In die maand zal zij zich bezighouden met het verplicht lezen van een aan tal (Engelse) boeken, onder meer over het maken van leerplannen voor de leerlingen. Voornaamste doel van de studie muziek pedagogiek (Master of arts in music education) is het stu deren op de kunst van het onderwij zen, de opvoedkunde en het levern opbouwen van een leerplan. Elke muziekdocent is in principe toelaat baar, mist hij of zij bevoegd is en minstens drie jaar les heeft gegeven. Mevrouw Van den Dungen wil zich in Londen verdiepen in de mogelijkhe den, die hel vak biedt. Het is trouwens nog niet zeker of ze wel wordt toegelaten tot de universi teit. Ze beschikt namelijk niet over Engelse diploma's en dat naar haar' eigen zeggen „een hele heisa" ge weest. Op Tweede Pinksterdag, 23 mei, heeft Riet in Londen toelating sexamen moeten doen, uiteraard al les in het Engels. De uitslag daarvan is nog niet-bekend maar Riet zelf b^. optimistisch gestemd. Enkele gesprekken met haar toekomstige professor, Keith Swanwick, gaven haar hoop op de realisering van haar wens. „Ach, als ik het niet mocht ha len dan ga ik als toehoorster", zegt ze lachend. Per jaar komen twee stu denten zonder beurs in aamerking voor een baantje in de bibliotheek. Gelukkig voor Riet is zij waarschijn lijk één van de twee. „Dat is een baan van zes uur per week en daar van kan ik net mijn lesgeld betalen. Dus dat scheelt financieel wel een stuk". Woonruimte heeft ze bij ken nissen buiten Londen gevonden. Erkenning Het vak muziek neemt binnen het middelbare onderwijs een heel apar te plaats in. De meeste leerlingen zijn niet of nauwelijks in dit vak geïnte resseerd en dat maak het voor de do cent wel moeilijker om tot een (rede lijk) resultaat te komen. Binnen de RSG heeft de muziek een streepje voor. Dit komt mede om dat de RSG sinds vijf jaar aan HAVO-leerlingen de keuze laat om muziek als eindexamenvak te kie zen. „Daarom is het juist zo mer kwaardig dat het cijfer voor muziek in de eerste drie klassen niet meetelt voor de overgang. Dat heeft bij som mige leerlingen tot gevolg dat ze er niet veel moeite voor doen", merkt Riet op. „Mijn leerlplan stem ik af op dat gene wat ik de kinderen wil leren, op datgene wat ze denken met muziek te kunnen bereiken. De leerlingen moe ten ervaren dat ze meer in zich heb ben dan alleen maar woordjes leren. Ik wil ze meer kritisch laten worden ten opzichte van de verschillende stromingen in de muziek. Ik hoop dat ik ze enige besef kan brengen waarom iets ze aanspreekt". Schrijfopdrachten Een tijdje geleden heeft mevrouw Van den Dungen aan de leerlinge van 3 HAVO een schrijfopdracht gege ven. Elke opdracht moest beginnen met de woorden: „Ik heb geleerd, dat Enkele daaruit: lk heb geleerd, dat het ministe geluid of deuntje al mu ziek is. Ik heb geleerd, dat het stil is in de wereld zonder muziek. Ik heb geleerd, dat je muziek kunt maken met het stampen op de vloer en door hard en zacht te pratn". Riet vertelt dat ze over het algemeen tevreden is met de schrijfopdrachten. Uit de reakties blijkt dat de leerlingen in dedrie jaar verplichte muziekles echt wel iets hebben opgestoken van het vak. „Ik hoop dat ze na drie jaar be ter luisteren naar muzie. Leren luisteren is belangrijk. Tijdens de lessen probeer ik kreatief en inven tief te zijn. Dat is mijn doel. Ik wil dat de leerlingen deze eigenschappen ontwikkelen. Ik geloof dat muziek als middel geweldige mogelijkheden geeft binnen een leerplan. Je leert luisteren, samen te vatten, dus de hoofd- en de bijzaken onderscheiden en je ontdekt nieuwe aspekten. Mijn vak heeft eigenlijk maar één handi cap en dat is dat de leerlingen denken dat ze alles van muziek afweten op Zaterdag 11 juni Ned. 1 9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven 11.00 uur Schooltelevisie 15.30 uur RVU 16.00 uur Niels Holgersson 16.25 uur De zee achter de duinen 18.55 uur Minibios 19.05 uur Jubileum Fietscross trophy 1983 20.00 uur Journaal 20.28 uur Blokletters. Vraag en ant woordspel van Fred Oster. 21.00 uur Dallas. Miss Ellie maakt zich bezorgd om Ray en Gary, in ver band met eventuele ongeldig verkla ring van Jock's testament en uiter aard is JR nog steeds op de relatie verstorende toer. 21.50 uur Televizier magazine 22.30 uur De langste dag. Een film uit 1962 over de invasie van de geallieer den in Normandië op 6 juni 1944. Een keur aan akteurs doen aan deze film mee zoals o.a. Richard Burton, Sean Connery, John Wayne, Paul Anka. 23.50 uur Journaal, 23.55 uur Nieuws voor doven. Ned. 2 13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Toeristische tips 19.00 uur Nieuws 19.10 uur McCloud 20.45 uur Koning Klant. Konsumen- tenrubriek 21.25 uur Zomaar een zomeravond. Amusementsprogramma met mede werking van Vanessa, Imca Marina, Dolly Dots, Nico Haak. 22.30 uur Journaal 22.45 uur Simon Carmiggelt. Deze au teur leest uit zijn bundel „Toontje la ger" het verhaal „Persoonlijk" voor. 22.55 uur Another bloody Sunday. Welke invloed winnen of verliezen heeft op de bestaansmogelijkheid van betaalde rugbysport wordt dui delijk gemaakt in deze Engelse doku- mentaire. Zondag 12 juni Ned. 1 9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven 16.00 uur Nieuws 16.05 uur Dokter Snuggles 16.30 uur The Dukes of Hazzard 17.20 uur Honderd beroemde schilde rijen. „Vrouwen met twee kinderen" van de hand van Egon Schiele. 18.45 uur Sesamstraat 19.00 uur Studio Sport 19.55 uur Lotto 20.00 uur Nieuws 20.10 uur Panoramiek 20.40 uur Humanistisch verbond 20.45 uur Holland Festival 23.00 uur Journaal 23.05 uur Nieuws voor doven Ned. 2 12.00 uur Het capitool 13.00 uur Nieuws voor doven 18.20 uur Teleae 19.00 uur Journaal 19.05 uur Happy days. Marion wil door wat meer variatie in haar leven te brengen, mee gaan doen aan een danswedstrijd. 19.30 uur Nederland muziekland. Me dewerking verlenen hieraan André Hazes, Ben Kramer, The Cats, For rest e.a. 20.10 uur Dynasty. Alexis ziet haar kans schoon om bij Blake zoete broodjes te bakken, nu Krystle het veld geruimd heeft. 21.00 uur Karakoram. Een film over een expeditie naar dit gebied in de Himalaya. 21.25 uur White Lighting. Een film met in de hoofdrol Burt Reynolds. Het verhaal speelt zich af in de sfeer van moord, bedrog en whiskysmok kel. 23.05 uur Agenda 23.10 uur Journaal Maandag 13 juni Ned. 1 9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven 10.00 en 14.00 uur Schooltelevisie 16.00 uur Vervoer in het jaar 2000 16.25 uur Nederland muziekland 18.55 uur Hints. Spelprogramma. 19.25 uur De kinderen wilden bij va der blijven. Een programma over een-ouder gezinnen. 20.00 uur Journaal 20.28 uur Lou Grant. Het leven in Los Angeles wordt wreed verstoord door een aardbeving. Er ontstaat een cha os en de krant kampt met problemen in verband met het uitvallen van de stroom. 21.20 uur Brandpunt 22.05 uur Music in Time. Deze afleve ring handelt over de rol van de veelal adellijke personen bij de steun van musici in vroegere tijden. 23.05 uur Niet van de partij. Vlak voor het op handen zijnde bezoek van Paus Johannes Paulus II aan zijn ge boorteland, wordt in dit programma ingegaan op de rol van de RK-kerk in dit land. 23.35 uur Journaal Ned. 2 13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Jeugdjournaal 19.00 uur Nieuws 19.10 uur Fame Veel beroering ontstaat door de negatieve invloed van Ann Carlton op de leerlingen van de klassieke ballet-opleiding 20.00 uur Vijf tegen vijf. Spelpro gramma. 20.25 uur Het goede doel. Een portret van deze Nederlandstalige popgroep. 20.50 uur La Marseillaise. Franse speelfilm die handelt over het terug getrokken leven van de kassier met zijn vrouw, waar niets op aan te mer ken valt. De rollen worden vertolkt door Michel Galabru, en Stéphane Audran. 22.30 uur Journaal 22.45 uur Nieuws voor doven Zaterdag 11 juni, 19.10 uur, Nederland 2: marshall Sam McCloud uit Nieuw Mexico. ,McCloud,\ Dennis Weaver als het moment dat /.e de klas nm- nenstappen", zegt Riet, die in een vlot tempo en razend enthousiast over haar vak vertelt Als je met haar praat ben je ervan overtuigd dat vele leerlingen iets van haar liefde voor de muziek over moe ten kunnen nemen. Aan haar kennis zal het niet liggen en ook niet aan baar inzet en doorzettingsvermogen. Kortom: een vakvrouw, «at is duide lijk. 27 Chris had inmiddels zijn te genwoordigheid van geest, waar op hij zoëven had gepocht, al weer grotendeels hervonden. „Ik ben niet in een stemming voor grapjes," zei hij, „en ik weet niets van een auto." „We zagen je er anders uit stappen," zei de man met de hoed. „Dat moet een vergissing ge weest zijn," lichtte Chris hem welwillend in. „Ons kent ons en ons kent el kaar," antwoordde de man met de hoed. „En het oog der liefde ziet scherp." „We wilden je graag even spreken over die wagen," zei z'n metgezel. „Ga je gewoon mee, Chris? Dat is zeker wel het bes te, niet? Je houdt evenmin van opzien als wij." ,,'t Is een vergissing," zei Chris opstaande tegen de beide meis jes, „ik ben met een half uurtje terug." „Maar bliji niet op hem wach ten," vermaande de korte dikke, die kameraadschappelijk zijn hand op Chris' arm legde en hem naar een achterdeur lood ste. Maar de man met het don kerblauwe pak bleef bij hun ta feltje staan. „Hoe oud bent u juffrouw?" zei hij tegen Aagje. „Ook een vraag aan een dame," waagde Mab en maakte intussen sluiks een vinnig gebaar naar Aagje. Maar die zag alleen maar met grote, beangste ogen naar de lange gestalte, die daar zo streng, als de verpersoonlijking van de wet, voor haar stond „Zeventien." z ze aarzelend. Mab haalde de schouders op met een wanhoopsgebaar. „Woont u hier in dp stad?" „Nee, ik woon in Middendorp." „Ze is onder geleide," zei Mab scherp. „Van wie?" informeerde de man en zag Mab aan op een manier, die zelfs deze geharde dame in haar schulp deed krui pen. „Dit is geen plaats," zei de man, „voor een meisje van ze ventien Ik zou maar gauw naar moeder thuis gaan." „We gaan zó weg." beloofde Mab met 'n knipoog naar Aagje. Maar de man zag de knipoog. „Dat komt dan goed uit," zei hij, „dan kan ik deze dame e^en naar de bus brengen. Wou u soms voor de gezelligheid en zijn grijze ogen zagen Mab scherp aan. „Mij niet gezien," zei Mab ner veus, „Ik kies m'n gezelschap zélf." „Daar zou ik dan maar een beetje mee uitkijken," waar schuwde de man, „anders kon het wel eens zijn dat er niet meer te kiezen viel. Bent u hier voor het eerst, juffrouw?" wend de hij zich tot Aagje. „Ja meneer," zei ze kleintjes. „Dan zou 'k maar meteen af scheid nemen," vermaande de man. „Kom, we gaan hier deze deur uit." Vijf minuten later liep ze hui verend in een stille zijstraat naast de rechercheur. „Nee, rechtsaf," zei hij, „ik wou dat u even meeging." „Waarheen?" „Even naar 't bureau." „Ik heb toch niks gedaan?" Haar stem was schril van angst. „Wees maar niet bang," zei hij goedig, „we doen je niks. Maar als kinderen als jij hier in zulke gelegenheden zwerven en daar alcohol gebruiken en omgaan met individuen als meneer Chris, dan proberen wij daarvoor een stokje te steken, zie je." Zwijgend liepen ze voort. Op eens hoorde de politieman het meisje snikken. „Nou kind," zei hij vaderlijk, „wind je maar niet op, hoor. Er gebeurt je niks. Wees maar blij, dat je er bijtijds uit bent. Je weet niks van die Chris, je weet ook niks van de Londonderry. Daar hoort een meisje als jij niet. Je leert er niets goeds en je komt straks wie weet waar terecht. Ik zal je bij juffrouw Levering brengen, die knapt dat zaakje wel op." Juffrouw Levering van de kin derpolitie, een pittige vrouw met een vriendelijk gezicht, probeer de Aagje op haar gemak te zet ten. „Kind." zei ze. „maak je maar niet ongerust, er gebeurt niets. Ik breng je straks zelf even door TOM LODEWIJK naar de bus, je gaat gewoon naar huis en praat nergens over. Dan kom ik zelf wel eens praten met je vader „Die is dood." „Je moeder?" „Moeder .al wel tekeer gaan als „Dat loopt wel los, Aagje. Maar nu moet je eens luisteren Langzaam zakte de spanning uit het meisje weg. 7e voelde opeens dat ze doodmoe was. Ze luisterde eerst onwillig, toen meer geïnteresseerd, naar wat juffrouw Levering vertelde. „Kind," zei ze tenslotte met een moederlijk gebaar, „jullie meisjes denken dat dit het le ven ishet is niet meer dan de modderige kant. Je laat je meenemen, je komt onder de indruk, je vindt het geweldig. tot je merkt dat je er onderdoor gaat en dan is het meestal te laat. Ik weet méér dan die we reldwijze vriendin van je. Die houden we trouwens allang in de gaten, die dame loopt van daag of morgen tegen de lamp. Wees wijs en blijf uit haar buurt. Kom, het wordt tijd dat we op stappen Als een slaapwandelaarster liep Aagje met haar begeleid ster de straat langs, op weg naar de bus. Haar droomwereld was ineen gezakt, over bleef alleen een diepe teleurstelling, een do delijke vermoeidheid. Voor het eerst verlangde ze naar huis. HOOFDSTUK X Vreemde visite Aagje Borst keek verwonderd op, toen ze binnenkwam. De ka mer was ongewoon netjes, haar moeder had haar zondagse japon aangetrokken. Jaap was thuis, en in de stoel die eens vaders stoel geweest was, zat een vreemde heer, die haar vaag bekend voor kwam. „Dat is m'n nicht" zei hij vro lijk en stond op om haar een hand te geven. „Ja, dit is Aagje" stemde de moeder 1n „Aag, dit is je oom je zult hem wel niet kennen, hij is hier zo lang niet geweest (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 9