Haringvangst zo
goed als zeker
Vervoex ruilt percelen
op het Grevelingenmeer
Tweede Zeeuwse Kerkendag
in het teken van omgaan
met tegenstellingen in de
christelijke gemeente
OVERDENKING
God:
VaderZoon
en Geest
Visserij
Paling-import
Zaadvisserij
KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
BERIGTEN UIT
HET VERLEDEN
Landbouw-maatschappijen
geven Kroniek 1944-1969 uit
ERIC DE NOORMAN
De vlammende gesel
j
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 27 mei 1983 Nr. 23325
I t
7
De Provinciale raad van kerken in Zeeland heeft in
zijn onlangs gehouden vergadering besloten op de in het
voorjaar van 1984 op het oecumenisch vormingscentrum
Hedenesse te Cadzand te houden tweede Zeeuwse ker
kendag het omgaan met tegenstellingen in de christelij
ke gemeente aan de orde te stellen. Uit de discussies in
de vergadering kwam naar voren dat in zeer vele plaat
sen de tegenstellingen in omvang en intensiteit toene
men.
Het blijkt, zo werd gezegd, ook in
de kerken steeds moeilijker te wor
den om te gaan met eikaars emoties
zoals angst en woede die het gevolg
zijn van het verschillend denken
over zaken die allen van levensbe
lang voor individu, kerk en samenle
ving vinden. Geconstateerd werd dat
mensen afhaken omdat zij niet kun
nen verdragen dat mede-kerkleden
volstrekt andere opvattingen huldi
gen dan zij zelf doen, terwijl ook zij
zich erop beroepen het bijbelse gelijk
aan hun kant te hebben. Dat geldt
voor de politiek, maatschappelijke
vraagstukken als werkloosheid, de
levensstijl, de veelzijdige samenle
ving, de kernbewapening, enz.
Er is, zo had een voorbereidings
groep voor de kerkendag vast
gesteld, een spanning tussen „behou
dendheid" en „veranderingsgezind
heid" op verschillende niveaus. Het
Hoe eenzaam ook, toch is een mens
nooit alleen. Hij is er altijd nog met
zichzelf. Je kunt je zelf niet ontvluch
ten, en je kunt erg met je zelf over
hoop liggen. Je neemt jezelf altijd
met je mee. Je kunt in tweestrijd met
je zelf zijn. Maar je kunt ook in goede
doen zijn met je zelf, en dat in de goe
de zin van het woord. Je leeft in har
monie met je zelf, je bent evenwich
tig, je kent je zelf en je bent daardoor
gelukkig met je zelf. En deze goede
verhouding tot je zelf straalt naar
buiten, waardoor je goede verhou
dingen met anderen kunt opbouwen,
in zoverre het van jou afhangt. Dat is
leven, en je ervaart, dat je echt leeft.
Je bent één persoon, en toch ben je er
gens met je drieën, want je kent je
zelf en dat is je evenbeeld en je houdt
van je zelf, waardoor je met je zelf in
evenwicht of harmonie bent.
Hierin gelijken we op God. In het
scheppingsverhaal lezen we al: „God
sprak: Nu gaan we de mens maken,
als beeld van ons, op ons
gelijkend En God schiep de mens
als zijn beeld: als beeld van God
schiep Hij hem." God spreekt over
„wij" en „ons", alsof Hij met meer
deren is. God kent Zichzelf volko
men, en dat is zijn evenbeeld of „zijn
Zoon", en bemint Zichzelf volkomen,
en dat is zijn leven of zijn ziel, of
„zijn Geest": Vader, Zoon en Geest.
En zó laat Hij Zich ook aan de men
sen kennen, en draagt Hij zorg voor
zijn schepping. Hij openbaart Zich
als de levende God, die ons nabij is.
Hij laat Zich noemen: de God van
Abraham, de God van Isaac, de God
van Jacob, de God van uw vaderen.
Geen levenloze, vérverwijderde oer
kracht, maar de levende God, die zijn
schepping in zijn handen draagt, en
vol liefde ons nabij is en zorg voor
ons draagt.
Ook Maria wordt persoonlijk van
Godswege aangesproken, en de heili
ge Geest zal over haar komen, waar
door haar Kind zal zijn „Zoon van
God". En als Jezus zich laat dopen,
gaat de hemel open, daalt de heilige
Geest over Hem neer, en wordt Hij
vanuit de hemel aangesproken: „Gij
zijt mijn Zoon, de welbeminde, in U
heb Ik mijn behagen gesteld".
Als Jezus spreekt over zijn dood,
dan spreekt Hij over zijn terugkeer
naar de Vader, van wie Hij de helper
zal zenden, de Geest der waarheid,
die van de Vader uitgaat en die aan
de leerlingen zal verkondigen wat
Hij van de Zoon ontvangen heeft,
omdat ,,alwat de Vader heeft het mij
ne is". En als Jezus uit de doden is
opgestaan en leeft in de heerlijkheid
van de Vader, zal Hij Gods vrede aan
zijn leerlingen geven en hen uitzen
den in de kracht van de heilige Geest:
„Zoals de Vader Mij gezonden heeft,
zo zend IK u", en zijn levensgeest
over hen blazen of ademen: „Ont
vangt de heilige Geest". En als Hij
terugkeert naar zijn Vader, zendt Hij
zijn leerlingen uit met de opdracht
om alle volkeren te dopen, opnieuw
geboren te doen worden of te doen le
ven „in de naam van de Vader, de
Zoon en de heilige Geest", terwijl Hij
door zijn Geest met hen zal zijn tot-
aan de voleinding van de wereld."
God openbaart Zich aan ons of laat
Zich aan ons kennen als de God'die
een en al leven is en daarom Vader,
Zoon en Geest is; de God die ons
levensecht nabij is en ons in zijn le
ven laat delen, „opdat zij allen één
zijn, zoals Gij, Vader, in Mij en Ik in
U", en „opdat zij één zijn zoals Wij
één zijn: Ik in hen en Gij in Mij, opdat
zij volmaakt één zijn, en de wereld
zal erkennen, dat Gij Mij hebt gezon
den en hen hebt liefgehad, zoals Gij
Mij hebt liefgehad".
God is voor ons geen rekensomme
tje van één en drie tegelijk, maar de
God, die volmaakt leven is en ons in
zijn leven delen doet: de Vader door
de Zoon in de kracht van de heilige
Geest.
Pastor H. de Graaf
is de spanning tussen de theologische
opvatting dat in Jezus Christus de
verlossing is volbracht, hetgeen in de
kerken gestalte krijgt en behoed
moet worden èn de opvatting dat het
messiaanse rijk nog moet komen en
de kerk is een „volk onderweg" naar
die toekomst. Er is de spanning tus
sen de zorg voor de traditie en de
drang tot vernieuwing, de spanning
ook tussen de „kerk als vaste
burcht" en „als tent in de woestijn",
die elke dat moet worden opgebro
ken, de spanning tussen kerkelijk-
maatschappelijk establishment en
vernieuweing van kerk en samenle
ving.
Niet om de inhoud
Op de kerkendag, zo is de bedoe
ling, zal het niet gaan om discussies
over de inhoud van de genoemde be
grippen, maar om gesprekken over
de vraag op welke wijze „zusters en
broeders van hetzelfde huis" van uit
verschillende geloofstradities, de
spanningen herkennend omgaan met
en aankijken tegen allerlei vragen
die rijzen bij de ontmoeting van kerk
en samenleving.
Ter voorbereiding van de kerken
dag wordt gedacht aan de samenstel
ling van een korte, goed leesbare bro
chure met een aantal stellingen.
Aan de kerken in West Zeeuwsch-
Vlaanderen zal medewerking wor
den gevraagd bij de organisatie en
het uitvoeren van de voornemens
voor de kerkendag.
Bijeenkomst
voor pastores
De raad besloot verder op 31 au
gustus a.s., kort voor de vredeswëek,
een bijeenkomst te beleggen met de
pastores uit de Zeeuwse kerken. Ook
daar zal, in het bijzonder met het oog
op de discussies in de kerken over za
ken van oorlog en vrede, worden
gesproken over het omgaan met te
genstellingen in de gemeente. Als in
leider zal optreden de heer J. Breune-
se, consulent maatschappelijk acti-
veringswerk in Gelderland, die het
boekje „Omgaan met conflicten"
heeft geschreven.
BRU1NISSE
Inbraak
Op het rekreatieparkt Aquadelta
is de bungalow van W. B. uit Leid-
schendam het doelwit geweest van
inbrekers. Buren konstateerden op
het eerste gezicht dat een kleurente
levisie werd ontvreemd. Het is nog
niet bekend welke zaken nog meer
zijn meegenomen, omdat de eigenaar
nog niet ter plaatse was om een volle
dige inventarisatie op te maken.
BRUINISSE/ZIER1KZEE - Tussen
juli 1983 en juli 1984 zal in de landen
Van de Europese Gemeenschap 5000
ton paling mogen worden ingevoerd.
Door watervervuiling is de pa
lingstand in diverse landen in som
mige gebieden sterk verminderd en
soms geheel verdwenen.
Italië en Engeland zullen in het ko
mende jaar hun best doen om meer
paling aan de markt te brengen, dan
de laatste jaren het geval is geweest,
maar ze zullen het algemene tekort
niet geheel kunnen opvangen. Dat
zal nu door genoemde import worden
aangevuld.
Mochten de vangsten in Italië en
Engeland tegen vallen, zodat niet
aan de verwachtingen kan worden
voldaan, dan wordt overwogen nog
m,eer in te voeren.
BRUINISSE/ZIERIKZEE - Deze
week mocht dinsdag 24 en woensdag
25 mei naar mosselzaad worden ge
vist op de zaadbanken in Zeeland.
Daarvan werd door de meeste kot
ters die op het Wad aan het vissen
zijn, geen gebruik gemaakt.
De vissers uit Yerseke, Zierikzee
en Bruinisse, die wel aan de Zeeuwse
zaadvisserij mee deden en die visten
op de oude plaatsen in de Ooster-
schelde (onder meer de Yersekse
Bank) en in een deel van het Volke
rak deden dat met redelijk sukses.
BRUSSEL - De Nederlandse vissers zullen met grote waarschijnlijkheid za
terdag uit kunnen varen om voor het eerst in zes jaar weer maatjesharing te
vangen, maar helemaal rond is de zaak nog steeds niet. Donderdag hebben in
Brussel de ministers van landbouw van de RG gepraat over het voorstel van
de EG-kommissie om Nederland met ingang van 28 mei het recht tegen 3000
ton haring te vangen. Ir. G. Braks, de Nederlandse minister van landbouw en
visserij, heeft tijdens dat beraad van het Duitse voorzitterschap de verzeke
ring gekregen „dat als zaterdag de Nederlandse vissers uitvaren, Nederland
daardoor niet in de illegaliteit terecht zal komen".
MAASTRICHT - De porselein- en
tegelfabriek Mosa, onderdeel van
DSM, met hoofdvestiging in
Maastricht en nevenvestigingen in
België, Frankrijk en West-Duitsland,
mag zich voortaan sieren met het pre
dikaat koninklijk. Dit heeft de kom-
missaris van de koningin in Lim
burg, dr. J. Kremers, donderdagmid
dag bekendgemaakt tijdens de her
denking van het honderdjarig
bestaan van het bedrijf. f
Maar toch zijn er nog problemen.
Het EG-kommissievoorstel hield in
dat het Verenigd Koninkrijk, eve
nals Nederland, een „voorschot op de
haringvangst zou krijgen van 3000
ton. Duitsland, Frankrijk en Dene
marken kregen eveneens een „voor
schot", echter van 1000 ton elk. De
moeilijkheid is nu dat Denemarken
daarmee alleen akkoord kan gaan als
het zelf ook een „voorschot" van 3000
ton haring op de toekomstige
vangsten krijgt. Wellicht zeggen de
Denen toch nog, aldus Braks, donder
dag in Brussel,' dat ze akkoord gaan
met het voorstel van de EG-
kommissie. Gebeurt dat niet dan bui
gen de ambassadeurs van de EG-
lidstaten bij de gemeenschap zich
vandaag opnieuw over het probleem
en dan moet een zogeheten schrifte
lijke procedure tussen de lidstaten
ervoor zorgen dat de zaak alsnog offi
cieel rond komt.
Traditie voortzetten
Nederland heeft tijdens het raadso-
verleg van donderdag ook nog gezegd
dat het kontinuiteit wenst in de ha
ringvangst. In de raadsnotulen is ak
te genomen van de Nederlandse wens
om de traditionele haringvangst in
de eerste helft van juni voort te zet
ten. Dat is volgens minister Braks
een „politiek signaal", waaruit de
EG-kommissie kan konkluderen dat
ze zo snel mogelijk dient te komen
met voorstellen voor verdere haring
vangsten.
KERKNIEUWS
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Rockanje P. A. Vlok te
Gouderak.
Aangenomen naar Hoogvliet
(Wijkgem. zuid) O. Weijsenfeld te
Makken c.a.; naar Gouda G. H. Abma
te Ederveen die bedankte voor Hilli-
gersberg.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Avereerst-Balkbrug J.
H. Muller, kand. te Groningen.
Beroepbaarstelling: H. C. Weste-
neng, Beukmolen 110, 3352 AE Pa-
pendrecht, tel. 078-1596763.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Amsterdam zuid-west
M. van Veelen, kand. te Haren.
MARKTBERICHTEN
De Eierveilingen
BARNEVELD, 26-5. Coöp. Veluw-
se Eierveiling: Aanvoer 4.698.760
stuks. Stemming: flauw.
Prijzen per 100 stuks: Eieren van
50-51 gram 8,60 - 8,80; 55-56 gram
9,45 - 9,50; 60-61 gram 9,80 -
11,75; 65-66 gram 10,90 - 12,95.
Eierveiling: Aanvoer 815.400 stuks.
Stemming: rustig.
Prijzen per 100 stuks: Eieren van
51-52 gram 8,95 - 9,30; 56-57 gram
9,55 - 9,65; 61-62 gram 10,00 -
12,25; 66-67 gram 11,00 - 13,25.
Eiermarkt: Aanvoer ca. 700.000
stuks. Stemming: redelijk.
Eieren van 48-54 gram 8,40
-ƒ 10,25 per 100 stuks, kg-prijs 1,75 -
1,90; 57-61 gram 10,75 - 13.00 per
100 stuks, kg-prijs 1,89 - 2,13; 64-
67 gram 13,50-13,75 per 100 stuks,
kg-prijs 2,11 - 2,05 en scharreleie
ren, kg-prijs 1,00 - 1,75.
De stemming was hoger.
Paardenmarkt Den Bosch
DEN BOSCH, 26-5. Aanvoer: 230
stuks.
Prijzen per stuk: Luxe paarden
2450 - 3800; voljarige 2150 -
3200; 2l/2-jarige, luxe (merries)
1900 - 2700; 2'/a-jarige luxe
(hengsten) 1800 - 2600; P/j-jarige,
luxe (merries) 1150 1950; 1V4-
jarige, luxe (hengsten) 1050 - 1900;
veulens, merries 800 - 1500, veu
lens, hengsten 800 - 1400; hitten
700 - 1650; Shetlandse pony's
(ruins) 275 - 525; Shetlandse
pony's (merries) 325 - 675.
prijzen per kg: Jonge slachtpaar-
den 6,85 - 7,85; oude slachtpaar-
den 6.15 -7.75.
De handel was rustig.
Nederlandse Hervormde Kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur ds.
De Rooij. 11.00 uur ds. D. Hiensch,
Kloetinge. 17.00 uur in de Geref.
kerk interkerkelijke dienst, ds. De
Rooij. Kerkwerve: 11.00 uur de heer
Schoenmaker, Zoutelande. Seroos-
kerke: 10.00 uur ds. Bolijn, 11.30 uur
zondagsschool-. Burgh: 10.00 uur ds.
Faber-v. d. Meulen, Dordrecht.'
Haamstede: 10.00 uur ds. Den Engel
se, Renesse; 19.00 uur ds. Bolijn, Se-
rooskerke. Renesse: 9.30 uur ds-.
Fahner. Noordwelle: 11.00 uur ds.
Fahner. Scharendijke: 9.30 uur gem.
dienst in Geref. kerk de heer Schoen
maker. Brouwershaven: 9.30 uur ds.
Schneider, dienst van woord en tafel;
11.00 zondagsschool. Zonnemaire:
11.00 uur ds. Schneider, dienst van
woord en tafel; 9.45 uur zondags
school. Noordgouwe: 11.00 uur de
heer Rouw, Ouwerkerk. Dreischor:
9.30 uur de heer Rouw, Ouwerkerk.
Ouwerkerk: 10.00 uur de heer S. Sies,
's-Gravenpolder. Nieuwerkerk: 10.00
uur zangdienst in Geref. kerk ds. Van
den Ban. Oosterland: 9.30 uur de heer
Allewijn, Middelburg; 18.00 uur
kand. Den Breejen, Vianen. Sirjans-
land: 10.00 en 18.30 uur ds. Van der
Valk. Bruinisse: 10.00 en 17.00 uur ds.
Teekens.
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10.00 uur ds. T. Elders-
Mayer, Rem. Rockanje.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 uur ds. E. J. Nijhuis,
Ouwerkerk; 17.00 uur interk. dienst
ds. De Rooij. Haamstede: 10.00 uur
ds. H. M. Derksen, Ede; 19.00 uur
Avondgebed. Scharendijke: 10.00 uur
gez. dienst de heer Schoenmaker,
Zoutelande; 19.00 uur ds. Stutvoet.
Brouwershaven/Zonnemaire: 10.00
uur ds. Stutvoet; 18.30 uur ds. J. Ha-
ge, Stad a.h. Haringvliet. Nieuwer
kerk: 10.00 uur gez. dienst ds. Van
den Ban, zangdienst; 17.00 uur ds.
Ten Hove. Bruinisse: 10.00 uur ds.
Ten Hove; 17.00 uur de heer C. Dale
bout, Zevenbergen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Brouwershaven: 9.30 en 18.30 uur
leesdienst.
BRUINISSE - De oesterkwekers gaan dat deel van hun percelen op het Gre
velingenmeer ontruimen, waar veel verontreiniging door zogenaamde „zei
lers" (schelpdiertjes) voorkomt, op het diepe gedeelte van de gronden. Zij
worden gekompenseerd door percelen op een andere plaats op een diepte van
ca. twee meter. Dit is een compromis die tot stand kwam na een bespreking
tussen palingvissers, sportvissers en oesterkwekers, welk gesprek maandag
plaatsvond.
ir. T. J. Tienstra, direkteur visserij
en), Holstein (Kustvisserij) en Bou
quet (Binnenvisserij). De vergade
ring stond onder leiding van de heer
H. van Overveld, voorzitters Delta
federatie Sportvisserij, terwijl de he
ren P. J. Verwijs en C. Cornelisse de
Vervoex vertegenwoordigen. Verder
waren aanwezig de heren Van Dijk
en Brouwer, ambtenaren Visserij In-
spektie.
Namens de overheidsinstanties
waren hierbij aanwezig de heren Van
der Meer (toekomstig opvolger van
Christelijke Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur ds. P.
den Hartog. Kerkwerve: 10.00 uur ds.
W. W. Nijdam; 18.00 uur ds. Van der
Sluys. Haamstede: 10.00 en 17.00 uur
ds. D. Coppoolse, voorber. H.A.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00 en 15.00, uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 9.30 en 15.30
uur leesdienst. Oosterland: 10.00,
14.30 en 18.30 uur ds. M. Mondr-iö.
.i;
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Zierikzee: 13.30 en 18.00 uur lees
dienst, in de Lutherse kerk. Nieu
werkerk: 9.45 en 15.30 uur leesdienst.
Bruinisse: 10.00 en 17.00 uur lees
dienst.
Oud-Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur lees
dienst. Oosterland: 9.30, 14.30 en
18.30 uur leesdienst. Bruinisse: 10.00
en 17.00 uur leesdienst.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdijk: 10.00 uur ds. Palm
boom, Eindhoven.
Leger des Heils
Zierikzee: 10.00 uur samenkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: za. 19.00 uur, zo. 10.00 uur.
Haamstede: za. 19.00 uur en zo. 10.00
uur. Renesse: za. 19.00 uur en zol
10.00 uur.
Pinkstergemeente
Zierikzee: De diensten zijn op zonda
gen om 10.00 uur en op de woensdag
avonden om 20.00 uur.
Jehova's Getuigen
Zuidwellestraat 37,
Zierikzee: Zondag: 10.00 uur openba
re lezing, 11.00 uur Wachttorenstu
die. Donderdag: 19.30 uur Theokrati-
sche school; 20.30 uur dienstvergade-
ring.
Rode Kruis Ziekenhuis
18.15 uur ds. A. J. Baas.
Uitbreiding oestergrond
De verontreiniging van de oester
percelen met de „zeilers" een zich
snel vermenigvuldigende vertegen
woordigers van de Grevelingen fau-
nwas aanleiding tot het verzoek
van Vervoex om uitbreiding van de
oestergrond. Gedacht werd aan een'
- opschuiving van de bestaande perce
len, waarbij men de ondiepe kant
van de percelen wilde behouden,
maar voor de diepere gedeelten kom-
pensatie wilde krijgen door naastlig
gende grond te gaan exploiteren.
Dit voorstel stuitte op verzet van
de paling vissers, maar ook van de
zijde van de overheidsvertegenwoor
digers. Het bezwaar van de paling-
vissers was, dat daardoor met zee
gras begroeide gedeelten van het
Grevelingenmeer zouden worden in
genomen, waar nu juist veel paling
huist en aast.
Na uitvoerige bespreking werd het
bovenstaande compromis gesloten.
SCHEEPVAAR'
Aldabi, 25-5 van 120 nw Lissabon
naar La Pallice
Nedlloyd Adelaide, 25-5 van Yokoha
ma naar Shanghai
Nedlloyd Amersfoort, 26-5 te Inqui-
que
Nedlloyd Dejima 25-5 van Rotterdam
naar Le Havre
Nedlloyd Delft, 25-5 van 100 wnw
Guardafui naar Singapore
Nedlloyd Houtman, 25-5 te Jeddah
Nedlloyd Rotterdam, 25-5 van 135 Zw
Flores naar New York
Onoba, 25-5 van 460 wnw Horta naar
Lynas Point
Vitrea, 25-5 van 200 ono Algiers naar
Rotterdam
Uit de krant
van 50 jaar geleden
ADVERTENTIE - Wegens aan-
schaffing van een ijskast dagelijks
versch le klas RUNDVLEESCH ver
krijgbaar. Nog steeds drie pond Lap
pen a 1,Aanbevelend, L. P. Dor
reman, Scharendijke, Rund- en Var
kensslager.
BROUWERSHAVEN - In het afge-
loopen uitkeeringsseizoen der werk-
loozenkassen, is aan werkloozen in
deze gemeente totaal uitgekeerd
3698,45.
Woensdagmiddag had op den ge
vaarlijke kruising Heerenweg-
Zuiddijk een aarijding plaats tus-
p:hen twee luxe auto's. Dit ongeval,
dat ernstiger gevolgen had kunnen
hebben, liep met betrekkelijk gerin
ge materiële schade af.
ZIERIKZEE - Wij wenschen even
de aandacht te vestigen op de a.s.
Maandag 29 mei te houden keuring
der geiten, uitgaande van de te Zie
rikzee gevestigde geitenhoudersve-
reeniging. Genoemde vereeniging
heeft tot doel de verbetering van het
geitenras, hetwelk vooral den arbei
denden stand bijzonder ten goede
komt.
DANKBETUIGING - Ondergetee-
kende, F-. Klaasse Sint Maartensdijk,
betuigt zijn dank aan de vee-verzee-
keringsmaatschappij „Almelo" te
Apeldoorn voor de vlugge uitbeta
ling van zijn gestorven paard, en be
veelt deze verzeekeringsmaat-
schappij een ieder ten zeerste aan.
ADVERTENTIE - HeerenNatuur
lijk wenscht U met de a.s. Pinkster
dagen er welverzorgd uit te zien.
Daartoe behoort in de eerste plaats,
dat U perfect geschoren en onbe
rispelijk geknipt is. Laat daarom Uw
haren nu electrisch knippenScheren
mag voor u geen pijnlijke operatie
zijn. Wij scheren U absoluut pijnloos,
vlug en hygiënisch en zijn speciaal
ingericht voor teere en gevoelige
huid. Als Pinksterreclame geven wij
deze week een prima friction (lichte
haarwassching) voor 0,30.
GOES - Op woensdag 22 juni zal in de Grote of Maria Magdalena
Kerk te Goes het eerste exemplaar van de kroniek 1944-1969 van de
Zeeuwse Landbouw Maatschappij en de Noord-Brabantse Maat
schappij van landbouw worden uitgereikt aan ir. G. J. M. Braks, de
minister van landbouw en visserij.
Deze Kroniek is, in opdracht van het hoofdbestuur van de ZLM,
samengesteld door de heer A. Korteweg.
Voorafgaand aan de aanbieding, om 14.00 uur, zal ir. M. A. Geuze
een beschouwing wijden aan de periode, die in de Kroniek is be
schreven.
33. „Wat is de machtige heer Tarok van plan
te doen?" fluistert één der vijf ruiters.
„Wij volgen de barbaar", antwoordt de aan
gesprokene, „wellicht heeft hij Bleda Khan
ontvoerd, om hem te doden, dat bespaart ons
het werk en bovendien treft de geëerde
naam van Attila Khan dan nimmer de ge
ringste blaam".
„Maar wij kunnen, edele Tarok, toch met
ons vijven gemakkelijk vanuit een hinderlaag
zowel Bleda en zijn dwerg, als de gele barbaar
doden?" oppert een ander.
Tarok schudt het hoofd. „De barbaar is een
gevaarlijke duivel, dat hebben wij gezien. Er
hoeft slechts een kleinigheid mis te gaan, er
hoeft er maar één te ontsnappen en de Hiung-
Nu zullen ons vierendelen van woede. En al
zeggen wij dan, dat we handelden in opdracht
van Attila de machtige, het zal ons niet red
den. De Hiung-Nu zullen het niet geloven en
Attila zal het vol verontwaardiging ontken
nen. Neen broeders, laat ons afwachten. Doodt
de barbaar Bleda niet, dan kunnen wij altijd
nog onze kans nemen en dén zal Attila ons
rijkelijk belonen".
Geheel onkundig van het feit, dat hij door
dit sinistere vijftal gevolgd wordt, haast Eric
zich met zijn gevangene en de dwerg, die hem
vol verwijt aankijkt, terug naar zijn kamp.
Inmiddels heeft hij ruimschoots de tijd om
na te denken. Het is natuurlijk eenvoudig, om
nu Bleda uit te wisselen tegen zijn mannen, die
door de nomaden gevangen gehouden worden,
maar hij wil meer. Als hij er Bleda van kon
overtuigen, dat diens eigen broeder het op zijn
leven gemunt heeft, zou de nomadenvorst zich -
met al zijn krijgers - wel eens aan Eric's zijde
kunnen scharen. Maar hoe Bleda te overtui
gen.
„Ik geloof, dat ik het weet", mompelt Eric
en met een listige glimlach roept hij de dwerg
bij zich.