STRUKTUURSCHETS MOET OPENING
GEVEN VOOR ONTWIKKELINGEN
REKREATIE IN WESTERSCHOUWEN
'ZIN IN
Gekozen beleidslijn voor
bevolkingsgroei onjuist
llolty" iijode
STRUKTUURSCHETS
Meerderheid Welzijnskommissie
adviseerde tot voortzetting
Stichting Samenlevingsopbouw
KNWV ondersteunt
visie op Schelphoek
LES COPtNES
STREEKNIEUWS
Mening Partikulier Initiatief Zierikzee
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 15 april 1983 Nr. 23303
3
Ministerie ekonomische zaken:
WESTERSCHOUWEN - Tweeëntwintig instanties (ge
meenten, provinciale- en rijksoverheden diensten en
partikuliere instanties) hebben gereageerd op de con-
cept-struktuurschets van de gemeente Westerschouwen.
Het ministerie van economische zaken vindt dat de
struktuurschets een opening dient te geven voor nieuwe
ontwikkelingen/uitbreidingen voor de rekreatie. Het
uitgangspunt van groei, uitsluitend als onderdeel van
het verbeteringsproces, is naar de mening van het mi
nisterie een te sterke beperking. Het gemeentebestuur
heeft geantwoord dat zowel ruimtelijk als funktioneel
de mogelijkheden voor kwantitatieve groei van de ver-
blijfsrekreatie in Westerschouwen beperkt zijn. Aan de
andere kant is de gewenste kwaliteitsverbetering van de
verblijfsrekreatie in veel gevallen alleen mogelijk door
middel van uitbreiding en kwantitatieve groei.
Omdat nog niet is te voorzien hoe
omvangrijk die ruimtebehoefte zal
zijn is het noodzakelijk om als waar
borg voor het in stand houden van de
bestaande verblijfsrekreatieve funk-
tie de beschikbare ruimtelijke moge
lijkheden uitsluitend te reserveren
voor het verbeteringsproces.
Voorlopig wordt dan ook in nieuwe
ontwikkelingen van grote omvang
niet voorzien. Een uitzondering hier
op zal moeten worden overwogen
voor die bedrijven, waarvan de ren
dementspositie zodanig is dat bij uit
blijven van uitbreidingsmogelijkhe
den het voortbestaan van het bedrijf
in gevaar komt.
Het ministerie is van mening dat
een te beperkte kwantitatieve groei
zal leiden tot duurdere, wellicht
meer dan gemiddeld hoog geprijsde
akkommodaties. Dit is van nadelige
invloed op de gewenste differentiatie
van de verblijfsakkommodatie.
De struktuurschets bevat geen in
ventarisatie van in het verleden inge
diende plannen voor uitbreiding van
de verblijfsrekreatie en geeft ook
geen duidelijkheid over de mogelijk
heid van realisering daarvan, vindt
het ministerie. De druk op de ge
meente voor het ontwikkelen van
nieuwe grootschalige verblijfsre
kreatieve projekten is groot, zegt b.
en w. Genoemd kunnen worden inge
diende plannen voor Westerenban,
Moermondsweg, Burghsluis (poldert -
je), Nieuw-Haamstede, Schelphoek
en Hogezoom. Om willekeur te voor
komen zal het inderdaad noodzake
lijk zijn de ingediende plannen ge
lijktijdig te toetsen aan de uit
gangspunten van de struktuurschets
en te beoordelen op mogelijke reali
sering. Dit kan echter pas plaats vin
den nadat de gemeenteraad zich in
een vaststelling definitief heeft uit
gesproken over de struktuurschets.
Financiële
haalbaarheid
De struktuurschets gaat niet in op
de financiële haalbaarheid van de
noodzakelijk geachte verplaatsingen
van de kampeerterreinen Prinsen-
hoeve, Duinhoeve, van de Reepe en
gedeelte van de Wilhelminahoeve.
Het ministerie vraagt hier nadrukke
lijk aandacht aan te besteden.
Struktuurschets
Voor de voorgenomen verplaatsin
gen is de financiële haalbaarheid
zeer essentiëel, antwoordde b. en w.
Hier zal uiteraard de nodige aan
dacht aan besteed worden. Echter in
de struktuurschets gaat het om
hoofdlijnen van beleid. Met betrek
king tot die verplaatsingen nog het
volgende.
De planologische onderbouwing
van het verplaatsen van bovenge
noemde bedrijven is duidelijk. Het
betreft terreinen die geïsoleerd (los
van grotere koncentraties van kam
peerterreinen) zijn gelegen in gra-
diëntrijke overgangszones. Oplos
sing van dit knelpunt tussen rekrea
tie en natuur en landschap is alleen
mogelijk d.m.v. verplaatsing. Dit be
leidsvoornemen vereist de volgende
nuancering.
Verplaatsing van kampeerterrei
nen is alleen mogelijk als:
1. Er alternatieve lokaties beschik
baar en geschikt zijn om een nieuw
kampeerterrein te beginnen (kom-
pensatielokaties);
2. De verplaatsing ekonomisch uit
voerbaar is. Vpor zover bedrijfseko-
nomische explotatie dit niet haal
baar maakt zullen hierbij financiële
middelen van de (hogere) overheid
niet gemist kunnen worden.
3. De betreffende ondernemer zelf
bereid is mee te werken aan de ver
plaatsing. Hierbij is van belang dat
bedoelde kampeerterreinen door de
ruimtelijke situering buiten het
bestaande terrein niet zullen kunnen
uitbreiden. Voor de ontwikke
lingsmogelijkheden van deze bedrij
ven zal dit een aanzienlijke beper
king betekenen, hetgeen verplaat
sing aantrekkelijk kan maken.
Die kampeerterreinen waarvan de
verplaatsing niet haalbaar is zullen
bestemmingsplanmatig geregeld
worden.
Ten aanzien van bovenvermelde
nuancering die ook in de nieuwe ver
sie van de struktuurschets opgeno
men zal worden dient het volgende
opgemerkt te worden. Uit tussen
tijds overleg is gebleken dat van de
zijde van het rijk geen gelden ter be
schikking zullen worden gesteld
voor de in de beleidsnota genoemde
verplaatsingen. Dit betekent dat aan
randvoorwaarde 2 (ekonomische uit
voerbaarheid) misschien niet is te
voldoen en dat de haalbaarheid van
dit beleidsvoornemen zeer twijfel
achtig is geworden.
Kampeerwet
Regelmatig gaat de struktuur
schets in op de konsekwenties welke
de Kampeerwet zal hebben vóór de
bedrijfsgrootte en de rentabiliteit
van de verblijfsrekreatieve sektor.
Het is echter een misverstand dat de
Kampeerwet richtlijnen zal bevatten
ten behoeve van de standplaatsgroot
te, zegt het ministerie.
In de beleidsnota wordt inderdaad
ten onrechte de indruk gewekt als
zou de Kampeerwet harde richtlijnen
bevatten voor standplaatsgrootte.
Als in de beleidsnota gesproken
wordt over richtlijnen met betrek
king tot standplaatsgrootte worden
bedoeld de in 1980 door de stichting
Nederlandse Kampeerraad opgestel
de (niet bindende) .richtlijnen voor
beheer en inrichting van kampeer-
plaatsen". In de nieuwe versie van de
struktuurschets zal de tekst hierop
aangepast worden.
Het is overigens wel zo dat ver
wacht mag worden dat de nieuwe
Kampeerwet wel gevolgen zal heb
ben voor inrichting en bedrijfsvoe
ring van de kampeerterreinen. Dit
zal echter in eerste instantie richten
op zaken als milieuhygiëne, veilig
heid en landschappelijke inpassing
en pas in laatste instantie op stand
plaatsgrootte.
Advertentie
Provinciale planologische commissie:
WESTERSCHOUWEN De gekozen beleidslijn van een 0,5'7c bevolkings
groei per jaar in de struktuurschets van de gemeente Westerschouwen, wordt
niet door de Provinciale planologische commissie onderschreven. Het streek
plan voorziet tot 1986 inderdaad voor Westerschowen een groei van 0,5CA per
jaar. Echter na 1986 voorziet het streekplan vooralsnog voor het streekplange-
bied een ongeveer stabiel blijvende bevolking. Het ongewijzigd doortrekken
van de tot 1986 gehanteerde lijn tot aan 2.000 is niet mogelijk en in strijd met
het streekplan.
Fijn om te weten dat alle
topmerken weer ruim zijn
vertegenwoordigd in onze
nieuwe voorjaarskollektie.
Het provinciale beleid is erop ge
richt overschrijding van de streek-
planindikaties tot het minimale te
beperken. Voor Westerschouwen
geldt t.a.v. woningbouw en bevol
kingsgroei een stringent en beper
kend beleid. In Westerschouwen kan
alleen woningbouw plaatsvinden
voor aan de gemeente gebonden per
sonen. Hoewel erkend wordt dat aan
instrumenten als vestigingsverorde
ning en woonruimtewet nadelen ver
bonden zijn wordt het toch raadzaam
geacht om binnen het stringente be
leid maatregelen te nemen ter be
scherming van de eigen inwoners.
De gemeente ziet in dat een ge-
meenlijke beleidslijn van 0,57r groei
per jaar voor de periode na 1986 niet
is te onderbouwen. Een aanpassing
van deze gemeentelijke beleidslijn
zal dan ook plaatsvinden. Dat bete
kent een groei van 0,5% per jaar tot
1986 en daarna een konstant inwo
nertal. Wel dient daarbij opgemerkt
te worden dat - gezien de leeftijdsop
bouw van de bevolking van Wester
schouwen - ook bij een konstant in
wonertal vestigingsoverschotten
noodzakelijk zullen blijven. Immers
alleen natuurlijke groei (migratiesal
do nul) zal leiden tot afname van het
inwonertal. Daarnaast gaat de ge
meente er van uit dat indien de ont
wikkeling van de werkgelegenheid
in Westerschouwen dit rechtvaardigt
of hiertoe aanleiding geeft een bo-
venwaarte afwijking van de 0% be
volkingsgroei voor het provinciaal
bestuur aanvaardbaar zal zijn.
Woningvoorraad
Het aan de berekende toename van
de woningvoorraad toevoegen van de
per 1-1-1980 gergistreerde woningzoe
kenden (kwantitatieve achterstand)
is niet juist, vindt de Provinciale pla
nologische commissie.
Bij de vertaling naar woningbouw
programma van de beleidslijn 0,5%
bevolkingsgroei tot 1986 en daarna
ö'/r groei zal met deze opmerking re
kening worden gehouden, antwoord
de het gemeentebestuur.
ZIERIKZEE
Geslaagd
Aan de Nutsakademie voor Peda
gogische en Maatschappelijke vor
ming slaagde vorige week mevrouw
J. K. Blaauw uit Zierikzee voor het
examen MO A Engels.
Autosleutels gestolen
Mevrouw J. uit Ellemeet parkeer
de donderdag haar auto voor het
postkantoor in Zierikzee. Ze liet de
autosleutels in het contact zitten en
stapte het postkantoor binnen. Bij
terugkeer zag mevrouw J. nog net
een man met haar sleutels er van
door gaan.
WESTERSCHOUWEN - De struktuurschets Westerschouwen ligt
sinds maandag 11 april gereed op het gemeente-secretarie van de ge
meente Westerschouwen, en is daar gedurende één maand ter inzage. In
deze periode kunnen bezwaarschriften worden ingediend. Na verwer
king hiervan wordt de struktuurschets vastgesteld door de gemeente
raad.
In 1978 was er een ontwerp-struktuurplan voor Westerschouwen ge
reed. Dit plan werd echter van provinciezijde ,,té licht" bevonden om
op de planologische problematiek een antwoord te kunnen geven. Op
initiatief van de gemeente is daarop in januari 1980 de Werkgroep
Struktuurplan ingesteld. Deze Werkgroep heeft de eerste stappen aan
gegeven voor de totstandkoming van de struktuurschets. In maart 1980
is\met de werkzaamheden voor de schets begonnen. Ten behoeve van
het rekreatief-distributierplanologisch onderzoek, het v er keer s onder
zoek en het onderzoek naar bevolking én woningbouw zijn er door de
gemeente afzonderlijk begeleidingskommissies ingesteld.
De bevolking van de gemeente Westerschouwen is over de inhoud van
de concept-struktuurschets geïnformeerd door een huis-aan-huis ver
spreide folder (een verkorte versie van de concept-struktuurschets) en
een op 3 juni 1982 gehouden informatie-avond. De gemeenteraad heeft
in haar vergadering van 14 juni 1982 over de concept-struktuurschets
een voorlopig standpunt bepaald.
Wat betreft de verdere voortgang is de procedure gevolgd van het for
mele struktuurplan, zoals geregeld in artikel 8 van het besluit op de
Ruimtelijke Ordening. Het daarin vermelde overleg heeft plaatsgevon
den in de periode september 1982 tot en met december van dat jaar. De.
resultaten van dat overleg zijn in bijgaande artikelen op deze pagina
geplaatst.
WESTERSCHOUWEN - Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond
onderschrijft in een reaktie op de concept-struktuurschets van de gemeente
Westerschouwen de visie dat de mogelijkheden van een dag- en verblijfsre
kreatieve ontwikkeling van de Schelphoek alle aandacht verdienen. Naar de
mening van het watersportverbond kan de Schelphoek met name een funktie
vervullen voor het plankzeilen (vooral voor beginnende windsurfers), voor
passanten Gigplaatsen, akkommodatie) en voor zeegaande kajuitcatamarans
Gigplaatsen). Het gemeentebestuur ziet de opmerkingen van KNWV als een
ondersteuning van het gewenste gemeentelijke beleid. Bij de uit te voeren
studie naar de inrichtingsmogelijkheden van de Schelphoek en omgeving zul
len deze opmerkingen worden meegenomen.
Ook zal de tekst in de struktuur
schets aangevuld worden met ge
noemde mogelijkheden voor passan
ten. Wat kajuitcatamarans betreft
lijkt het gemeentebestuur een loka-
tie aan de Oosterscheldedam overi
gens gunstiger dan de Schelphoek.
Als mogelijkheid geeft zij Noordland
aan.
Landinrichting zegt in haar reaktie
SCHELPHOEK - Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond on
dersteunt de visie van het gemeentebestuur van Westerschouwen dat de mo
gelijkheden van een dag- en verblijfsrekreatieve ontwikkeling van de Schelp
hoek alle aandacht verdienen. De lokatie Schelphoek is momenteel voor een
belangrijk deel in gebruik als werkhaven en depot voor de Oosterscheldewer-
ken. Na voltooiing van de Oosterscheldewerken zal dit 230 ha grote gebied
niet meer gebruikt worden en zal het vrijkomen voor ..nieuwe funkties".
op de struktuurschets dat de voor
gestane ontwikkeling van de Schelp
hoek niet in overeenstemming is met
het voorlopige rijksbeleid en het be
leidsplan Oosterschelde. De gemeen
te antwoord dat dit op zich juist is,
maar dat de gemeente Westerschou
wen in een afzonderlijke brochure
haar visie echter zeer duidelijk heeft
weergegeven. Dit heeft er onder an
dere toe geleid dat naar de mogelijk
heden voor rekreatieve inrichting
van het Schelphoekgebied een nade
re studie zal worden verricht. In het
beleidsplan Oosterschelde wordt dit
ook nadrukkelijk vermeld. Er zal
terzake een projektgroep worden in
gesteld, ressorterend onder de Coör
dinatiegroep Oosterschelde.
Stuurgroep Oosterschelde
De Stuurgroep Oosterschelde vindt
dat wat betreft het Schelphoekge
bied is afgezien van een inhoudelijke
beoordeling. Dit in verband met de
afgesproken studie naar de inrich
tingsmogelijkheden van werkhaven
en omgeving.
Vooruitlopend op de resultaten
van deze studie wordt t.a.v. het in
richtingsplan in de struktuurschets
gesteld dat daarin:
geen rekening wordt gehouden
met de bestaande belangen van de
palingvisserij;
geen rekening wordt gehouden
met het in het beleidsplan Ooster
schelde gestelde inzake trailerhel
ling en voorzieningen voor passan
ten;
een ontwikkeling van een
oesternursery in de werkhaven niet
mogelijk lijkt.
Voor het overig deel van de kustzo
ne stemt de struktuurschets overeen
met het beleidsplan Oosterschelde.
Volledigheidshalve wordt opge
merkt dat een verblijfsrekreatieve
ontwikkeling van het poldertje van
Burghsluis, zoals de gemeenteraad
die in afwijking van de struktuur
schets wel wil, in strijd is met het be
leidsplan Oosterschelde.
De kanttekeningen m.b.t. het in
richtingsvoorstel (er is zeker geen
sprake van een inrichtingsplan) van
de gemeente zullen, evenals bv. de
opmerkingen van het KNWV, aan de
orde moeten komen in de uit te voe
ren studie naar de ontwikkelingsmo
gelijkheden van de Schelphoek.
ZIERIKZEE - „Haalt het Opbouwwwerk 1984?" Wat
de meerderheid van de welzij nsadvieskommissie Zierik
zee betreft wel. Zeven van de aanwezige kommissieleden
adviseerden donderdagavond voor voortbestaan van de
Stichting Samenlevingsopbouw. Twee leden van de kom
missie wilden het in 1981 genomen raadsbesluit tot
opheffing van het opbouwwerk op Schouwen-Duiveland
gehandhaafd zien. Zoals bekend namen alle gemeente
raden in de regio twee jaar geleden het besluit tot
stopzetting van de subsidie aan de Stichting Samen
levingsopbouw met ingang van 1984. Wel werd toen ge
zegd, dat de toen nieuw aangestelde funktionaris een
tweede kans voor het opbouwwerk moest krijgen.
Op initiatief van de Stichting Sa
menlevingsopbouw zelf, die de nota
„Haalt het Opbouwwerk 1984?"
heeft opgesteld, is de diskussie over
dat opbouwwerk op advies- en -be
stuursniveau inmiddels heropend.
Donderdagavond diende de welzijns
kommissie in Zierikzee een advies
uit te brengen over het al of niet
voortbestaan van de Stichting. Voor
het zover kwam, werd een opmer
kelijk lang rond het onderwerp heen-
gedraaid, maar ten slotte kwam de
diskussie toch op gang.
Voorzitter van de welzijnskommis
sie, wethouder J. Groen, toen (in 1981)
en nu pleitbezorger voor het opbouw
werk zei het jammer te vinden als juist
in deze tijd dit soort ondersteuning aan
de bevolking zou wegvallen. Hij zei te
konstateren, dat er ook steeds meer
een beroep wordt gedaan op de op
bouwwerker. Ook mevrouw M. R. de
Jong-Van Loo (PvdA-raadslid) noem
de het „een jammerlijke ontwikkeling"
als al de zaken door deze stichting
opgebouwd nu zouden verdwijnen.
Mevrouw R. Geluk, lid van de welzijns
kommissie, maar ook voorzitter van de
Stichting Samenlevingsopbouw, hield
een pleidooi voor het voortbestaan. Zij
toonde zich voorstander van een be
tere koördinatie op het gebied van
welzijnsinstellingen- en -funktionaris-
sen en zag daar voor het opbouwwerk
een belangrijke rol in.
Onvoldoende rendement
De gemeente Zierikzee moet er
ruim f 40.000,- aan bijdragen en wat is
het rendement wat daar tegenover
staat?", was een vraag van de heer C.
Bij de Vaate (CDA-raadslid). Hij zei
wel de argumenten pleitend voor het
belang van het opbouwwerk te kunnen
onderschrijven, maar vond desalniet
temin dat de financiële kant van de
zaak hier doorslaggevend was. Hij
wees erop, dat bij voortbestaan van het
opbouwwerk andere zaken achter
wege moeten blijven. Als voorbeelden
noemde hij de eventuele onmogelijk
heid in dat geval de Concertzaal op te
ALMERE - In het water van de
Spiektocht bij Almere is donderdag
avond een stoffelijk overschot in een
jutezak aangetroffen. Dit heeft de po
litie van Almere vrijdagochtend be
kendgemaakt Het lijk werd aangetrof
fen ter hoogte van het Nulderpad.
knappen. (Een zaak die eerder tijdens
deze vergadering aan de orde kwam.
Red.) Of de eventuele noodzaak dras
tisch te korten op het peuterspeelzaal-
werk.
De heer Bij de Vaate liet weten zijn
mening, destijds ook in de gemeente
raad verkondigd, te handhaven en
adviseerde tot stopzetting van de
Stichting Samenlevingsopbouw. De
heer J. J. Geleijnse (VVD-raadslid)
kon zich bij die mening aansluiten.
Hij vond dat er in het opbouwwerk
bedragen waren gestopt, die te wei
nig aantoonbaar rendement hebben
opgeleverd.
Mevrouw M. C. P. Kieboom-Vos in
formeerde naar de standpunten van de
andere gemeenten en stelde vast, dat
het eventueel afhaken van andere ge
meenten ook financiële gevolgen voor
Zierikzee zou hebben. De voorzitter
liet weten niet gedetailleerd in te kun
nen gaan op het deze week gehouden
overleg tussen de portefeuillehouders
welzijn over dit onderwerp, maai' wil
de wel zeggen dat er gemeenten zijn,
die bereid zijn op hun besluit tot op
heffing terug te komen. Ten slotte
vroeg wethouder Groen de kommis
sieleden om een duidelijk advies be
treffende het wel of niet voortbestaan
van het opbouwwerk.
Heroverweging
welzij nstaken
De heer R. Kok liet weten de Stich
ting gehandhaafd te willen zien. De
heer A. M. P. v. d. Schelde zei er niets
voor te voelen een definitieve streep te
halen door het opbouwwerk en pleitte
voor een voortzetting van het overleg
tot vorming van de zogenaamde wel-
zijnskoepel door de drie welzijnsin
stellingen op Schouwen-Duiveland. In
dit verband zou volgens de heer Van de
Schelde ook een heroverweging van
de afzonderlijke taken van deze stich
tingen dienen plaats te vinden. Me
vrouw De Jong, mevrouw Kieboom en
de heer R. Croesbeek brachten allen
eveneens een positief advies uit Me
vrouw Geluk deed dat - uiteraard - ook,
maar koppelde er een tweede advies
aan vast
„Laat de Stichting Samenlevings
opbouw bestaan maar probeer haar
tevens een duidelijke opdracht mee
te geven. Voor mijn part valt er over
te praten als dat binnen een beperk
ter financieel kader moet", aldus
mevrouw Geluk.
De heren Bij de Vaate en Geleijnse
bleven bij hun advies tot stopzetting
van het opbouwwerk op Schouwen-
Duiveland.
Later tijdens deze vergaderingkreeg
de dikussie nog een (pittig) staartje,
toen de heer Kok te kennen gaf, dat er
volgens hem bij het uitbrengen van ad
viezen van oneigenlijke argumenten
op tafel kwamen. Hij was van mening,
dat vele sociaal-kulturele projekten
een sluitpost vormen, zodat er vaak
alleen op grond van financiële argu
menten over wordt geadviseerd
Andere uitgangspositie
De heren Bij de Vaate en Geleijnse
voerden aan, dat raadsleden binnen de
welzijnskommissie meestal toch in
een andere uitgangspositie advies
moeten uitbrengen met in het achten
hoofd het besef van de financiële si
tuatie van de gemeente. De heer Kok
volhardde in zijn standpunt dat toch
ook bestuurders niet uitsluitend op
grond van financiële argumenten hun
adviezen zouden moeten uitbrengen.
De heer Kok was verder van me
ning, dat ook het besluit tot ontslag
van de funktionaris van de Ambte
lijke Adviesdienst Welzijnszaken op
grond van oneigenlijke argumenten
was genomen. Wethouder Groen liet
weten, die mening niet te kunnen
delen.
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Uitgever
B.V. Drukkerij v/h Lakenman
Ochtman te Zierikzee.
Oirektie:
R. A. Huneman. D. L. van 't Leven.
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (na
18.30 uur): 01119-1660.
Redaktie (na 17.30 uur): 01110-
6719, 01110-4669, 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-
3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbeta
ling) f 37,00; per jaar 141,00;
losse nummers f 0,75.
De abonnementsprijzen zijn in
clusief 4% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
45 cent per mm; „succesjes" (t/m
4 regels) f 5,60.
Kontrakttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclu
sief 4% B.T.W.