STRUKTUURSCHETS MOET OPENING GEVEN VOOR ONTWIKKELINGEN REKREATIE IN WESTERSCHOUWEN 'ZIN IN Gekozen beleidslijn voor bevolkingsgroei onjuist llolty" iijode STRUKTUURSCHETS Meerderheid Welzijnskommissie adviseerde tot voortzetting Stichting Samenlevingsopbouw KNWV ondersteunt visie op Schelphoek LES COPtNES STREEKNIEUWS Mening Partikulier Initiatief Zierikzee ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 15 april 1983 Nr. 23303 3 Ministerie ekonomische zaken: WESTERSCHOUWEN - Tweeëntwintig instanties (ge meenten, provinciale- en rijksoverheden diensten en partikuliere instanties) hebben gereageerd op de con- cept-struktuurschets van de gemeente Westerschouwen. Het ministerie van economische zaken vindt dat de struktuurschets een opening dient te geven voor nieuwe ontwikkelingen/uitbreidingen voor de rekreatie. Het uitgangspunt van groei, uitsluitend als onderdeel van het verbeteringsproces, is naar de mening van het mi nisterie een te sterke beperking. Het gemeentebestuur heeft geantwoord dat zowel ruimtelijk als funktioneel de mogelijkheden voor kwantitatieve groei van de ver- blijfsrekreatie in Westerschouwen beperkt zijn. Aan de andere kant is de gewenste kwaliteitsverbetering van de verblijfsrekreatie in veel gevallen alleen mogelijk door middel van uitbreiding en kwantitatieve groei. Omdat nog niet is te voorzien hoe omvangrijk die ruimtebehoefte zal zijn is het noodzakelijk om als waar borg voor het in stand houden van de bestaande verblijfsrekreatieve funk- tie de beschikbare ruimtelijke moge lijkheden uitsluitend te reserveren voor het verbeteringsproces. Voorlopig wordt dan ook in nieuwe ontwikkelingen van grote omvang niet voorzien. Een uitzondering hier op zal moeten worden overwogen voor die bedrijven, waarvan de ren dementspositie zodanig is dat bij uit blijven van uitbreidingsmogelijkhe den het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt. Het ministerie is van mening dat een te beperkte kwantitatieve groei zal leiden tot duurdere, wellicht meer dan gemiddeld hoog geprijsde akkommodaties. Dit is van nadelige invloed op de gewenste differentiatie van de verblijfsakkommodatie. De struktuurschets bevat geen in ventarisatie van in het verleden inge diende plannen voor uitbreiding van de verblijfsrekreatie en geeft ook geen duidelijkheid over de mogelijk heid van realisering daarvan, vindt het ministerie. De druk op de ge meente voor het ontwikkelen van nieuwe grootschalige verblijfsre kreatieve projekten is groot, zegt b. en w. Genoemd kunnen worden inge diende plannen voor Westerenban, Moermondsweg, Burghsluis (poldert - je), Nieuw-Haamstede, Schelphoek en Hogezoom. Om willekeur te voor komen zal het inderdaad noodzake lijk zijn de ingediende plannen ge lijktijdig te toetsen aan de uit gangspunten van de struktuurschets en te beoordelen op mogelijke reali sering. Dit kan echter pas plaats vin den nadat de gemeenteraad zich in een vaststelling definitief heeft uit gesproken over de struktuurschets. Financiële haalbaarheid De struktuurschets gaat niet in op de financiële haalbaarheid van de noodzakelijk geachte verplaatsingen van de kampeerterreinen Prinsen- hoeve, Duinhoeve, van de Reepe en gedeelte van de Wilhelminahoeve. Het ministerie vraagt hier nadrukke lijk aandacht aan te besteden. Struktuurschets Voor de voorgenomen verplaatsin gen is de financiële haalbaarheid zeer essentiëel, antwoordde b. en w. Hier zal uiteraard de nodige aan dacht aan besteed worden. Echter in de struktuurschets gaat het om hoofdlijnen van beleid. Met betrek king tot die verplaatsingen nog het volgende. De planologische onderbouwing van het verplaatsen van bovenge noemde bedrijven is duidelijk. Het betreft terreinen die geïsoleerd (los van grotere koncentraties van kam peerterreinen) zijn gelegen in gra- diëntrijke overgangszones. Oplos sing van dit knelpunt tussen rekrea tie en natuur en landschap is alleen mogelijk d.m.v. verplaatsing. Dit be leidsvoornemen vereist de volgende nuancering. Verplaatsing van kampeerterrei nen is alleen mogelijk als: 1. Er alternatieve lokaties beschik baar en geschikt zijn om een nieuw kampeerterrein te beginnen (kom- pensatielokaties); 2. De verplaatsing ekonomisch uit voerbaar is. Vpor zover bedrijfseko- nomische explotatie dit niet haal baar maakt zullen hierbij financiële middelen van de (hogere) overheid niet gemist kunnen worden. 3. De betreffende ondernemer zelf bereid is mee te werken aan de ver plaatsing. Hierbij is van belang dat bedoelde kampeerterreinen door de ruimtelijke situering buiten het bestaande terrein niet zullen kunnen uitbreiden. Voor de ontwikke lingsmogelijkheden van deze bedrij ven zal dit een aanzienlijke beper king betekenen, hetgeen verplaat sing aantrekkelijk kan maken. Die kampeerterreinen waarvan de verplaatsing niet haalbaar is zullen bestemmingsplanmatig geregeld worden. Ten aanzien van bovenvermelde nuancering die ook in de nieuwe ver sie van de struktuurschets opgeno men zal worden dient het volgende opgemerkt te worden. Uit tussen tijds overleg is gebleken dat van de zijde van het rijk geen gelden ter be schikking zullen worden gesteld voor de in de beleidsnota genoemde verplaatsingen. Dit betekent dat aan randvoorwaarde 2 (ekonomische uit voerbaarheid) misschien niet is te voldoen en dat de haalbaarheid van dit beleidsvoornemen zeer twijfel achtig is geworden. Kampeerwet Regelmatig gaat de struktuur schets in op de konsekwenties welke de Kampeerwet zal hebben vóór de bedrijfsgrootte en de rentabiliteit van de verblijfsrekreatieve sektor. Het is echter een misverstand dat de Kampeerwet richtlijnen zal bevatten ten behoeve van de standplaatsgroot te, zegt het ministerie. In de beleidsnota wordt inderdaad ten onrechte de indruk gewekt als zou de Kampeerwet harde richtlijnen bevatten voor standplaatsgrootte. Als in de beleidsnota gesproken wordt over richtlijnen met betrek king tot standplaatsgrootte worden bedoeld de in 1980 door de stichting Nederlandse Kampeerraad opgestel de (niet bindende) .richtlijnen voor beheer en inrichting van kampeer- plaatsen". In de nieuwe versie van de struktuurschets zal de tekst hierop aangepast worden. Het is overigens wel zo dat ver wacht mag worden dat de nieuwe Kampeerwet wel gevolgen zal heb ben voor inrichting en bedrijfsvoe ring van de kampeerterreinen. Dit zal echter in eerste instantie richten op zaken als milieuhygiëne, veilig heid en landschappelijke inpassing en pas in laatste instantie op stand plaatsgrootte. Advertentie Provinciale planologische commissie: WESTERSCHOUWEN De gekozen beleidslijn van een 0,5'7c bevolkings groei per jaar in de struktuurschets van de gemeente Westerschouwen, wordt niet door de Provinciale planologische commissie onderschreven. Het streek plan voorziet tot 1986 inderdaad voor Westerschowen een groei van 0,5CA per jaar. Echter na 1986 voorziet het streekplan vooralsnog voor het streekplange- bied een ongeveer stabiel blijvende bevolking. Het ongewijzigd doortrekken van de tot 1986 gehanteerde lijn tot aan 2.000 is niet mogelijk en in strijd met het streekplan. Fijn om te weten dat alle topmerken weer ruim zijn vertegenwoordigd in onze nieuwe voorjaarskollektie. Het provinciale beleid is erop ge richt overschrijding van de streek- planindikaties tot het minimale te beperken. Voor Westerschouwen geldt t.a.v. woningbouw en bevol kingsgroei een stringent en beper kend beleid. In Westerschouwen kan alleen woningbouw plaatsvinden voor aan de gemeente gebonden per sonen. Hoewel erkend wordt dat aan instrumenten als vestigingsverorde ning en woonruimtewet nadelen ver bonden zijn wordt het toch raadzaam geacht om binnen het stringente be leid maatregelen te nemen ter be scherming van de eigen inwoners. De gemeente ziet in dat een ge- meenlijke beleidslijn van 0,57r groei per jaar voor de periode na 1986 niet is te onderbouwen. Een aanpassing van deze gemeentelijke beleidslijn zal dan ook plaatsvinden. Dat bete kent een groei van 0,5% per jaar tot 1986 en daarna een konstant inwo nertal. Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat - gezien de leeftijdsop bouw van de bevolking van Wester schouwen - ook bij een konstant in wonertal vestigingsoverschotten noodzakelijk zullen blijven. Immers alleen natuurlijke groei (migratiesal do nul) zal leiden tot afname van het inwonertal. Daarnaast gaat de ge meente er van uit dat indien de ont wikkeling van de werkgelegenheid in Westerschouwen dit rechtvaardigt of hiertoe aanleiding geeft een bo- venwaarte afwijking van de 0% be volkingsgroei voor het provinciaal bestuur aanvaardbaar zal zijn. Woningvoorraad Het aan de berekende toename van de woningvoorraad toevoegen van de per 1-1-1980 gergistreerde woningzoe kenden (kwantitatieve achterstand) is niet juist, vindt de Provinciale pla nologische commissie. Bij de vertaling naar woningbouw programma van de beleidslijn 0,5% bevolkingsgroei tot 1986 en daarna ö'/r groei zal met deze opmerking re kening worden gehouden, antwoord de het gemeentebestuur. ZIERIKZEE Geslaagd Aan de Nutsakademie voor Peda gogische en Maatschappelijke vor ming slaagde vorige week mevrouw J. K. Blaauw uit Zierikzee voor het examen MO A Engels. Autosleutels gestolen Mevrouw J. uit Ellemeet parkeer de donderdag haar auto voor het postkantoor in Zierikzee. Ze liet de autosleutels in het contact zitten en stapte het postkantoor binnen. Bij terugkeer zag mevrouw J. nog net een man met haar sleutels er van door gaan. WESTERSCHOUWEN - De struktuurschets Westerschouwen ligt sinds maandag 11 april gereed op het gemeente-secretarie van de ge meente Westerschouwen, en is daar gedurende één maand ter inzage. In deze periode kunnen bezwaarschriften worden ingediend. Na verwer king hiervan wordt de struktuurschets vastgesteld door de gemeente raad. In 1978 was er een ontwerp-struktuurplan voor Westerschouwen ge reed. Dit plan werd echter van provinciezijde ,,té licht" bevonden om op de planologische problematiek een antwoord te kunnen geven. Op initiatief van de gemeente is daarop in januari 1980 de Werkgroep Struktuurplan ingesteld. Deze Werkgroep heeft de eerste stappen aan gegeven voor de totstandkoming van de struktuurschets. In maart 1980 is\met de werkzaamheden voor de schets begonnen. Ten behoeve van het rekreatief-distributierplanologisch onderzoek, het v er keer s onder zoek en het onderzoek naar bevolking én woningbouw zijn er door de gemeente afzonderlijk begeleidingskommissies ingesteld. De bevolking van de gemeente Westerschouwen is over de inhoud van de concept-struktuurschets geïnformeerd door een huis-aan-huis ver spreide folder (een verkorte versie van de concept-struktuurschets) en een op 3 juni 1982 gehouden informatie-avond. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 14 juni 1982 over de concept-struktuurschets een voorlopig standpunt bepaald. Wat betreft de verdere voortgang is de procedure gevolgd van het for mele struktuurplan, zoals geregeld in artikel 8 van het besluit op de Ruimtelijke Ordening. Het daarin vermelde overleg heeft plaatsgevon den in de periode september 1982 tot en met december van dat jaar. De. resultaten van dat overleg zijn in bijgaande artikelen op deze pagina geplaatst. WESTERSCHOUWEN - Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond onderschrijft in een reaktie op de concept-struktuurschets van de gemeente Westerschouwen de visie dat de mogelijkheden van een dag- en verblijfsre kreatieve ontwikkeling van de Schelphoek alle aandacht verdienen. Naar de mening van het watersportverbond kan de Schelphoek met name een funktie vervullen voor het plankzeilen (vooral voor beginnende windsurfers), voor passanten Gigplaatsen, akkommodatie) en voor zeegaande kajuitcatamarans Gigplaatsen). Het gemeentebestuur ziet de opmerkingen van KNWV als een ondersteuning van het gewenste gemeentelijke beleid. Bij de uit te voeren studie naar de inrichtingsmogelijkheden van de Schelphoek en omgeving zul len deze opmerkingen worden meegenomen. Ook zal de tekst in de struktuur schets aangevuld worden met ge noemde mogelijkheden voor passan ten. Wat kajuitcatamarans betreft lijkt het gemeentebestuur een loka- tie aan de Oosterscheldedam overi gens gunstiger dan de Schelphoek. Als mogelijkheid geeft zij Noordland aan. Landinrichting zegt in haar reaktie SCHELPHOEK - Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond on dersteunt de visie van het gemeentebestuur van Westerschouwen dat de mo gelijkheden van een dag- en verblijfsrekreatieve ontwikkeling van de Schelp hoek alle aandacht verdienen. De lokatie Schelphoek is momenteel voor een belangrijk deel in gebruik als werkhaven en depot voor de Oosterscheldewer- ken. Na voltooiing van de Oosterscheldewerken zal dit 230 ha grote gebied niet meer gebruikt worden en zal het vrijkomen voor ..nieuwe funkties". op de struktuurschets dat de voor gestane ontwikkeling van de Schelp hoek niet in overeenstemming is met het voorlopige rijksbeleid en het be leidsplan Oosterschelde. De gemeen te antwoord dat dit op zich juist is, maar dat de gemeente Westerschou wen in een afzonderlijke brochure haar visie echter zeer duidelijk heeft weergegeven. Dit heeft er onder an dere toe geleid dat naar de mogelijk heden voor rekreatieve inrichting van het Schelphoekgebied een nade re studie zal worden verricht. In het beleidsplan Oosterschelde wordt dit ook nadrukkelijk vermeld. Er zal terzake een projektgroep worden in gesteld, ressorterend onder de Coör dinatiegroep Oosterschelde. Stuurgroep Oosterschelde De Stuurgroep Oosterschelde vindt dat wat betreft het Schelphoekge bied is afgezien van een inhoudelijke beoordeling. Dit in verband met de afgesproken studie naar de inrich tingsmogelijkheden van werkhaven en omgeving. Vooruitlopend op de resultaten van deze studie wordt t.a.v. het in richtingsplan in de struktuurschets gesteld dat daarin: geen rekening wordt gehouden met de bestaande belangen van de palingvisserij; geen rekening wordt gehouden met het in het beleidsplan Ooster schelde gestelde inzake trailerhel ling en voorzieningen voor passan ten; een ontwikkeling van een oesternursery in de werkhaven niet mogelijk lijkt. Voor het overig deel van de kustzo ne stemt de struktuurschets overeen met het beleidsplan Oosterschelde. Volledigheidshalve wordt opge merkt dat een verblijfsrekreatieve ontwikkeling van het poldertje van Burghsluis, zoals de gemeenteraad die in afwijking van de struktuur schets wel wil, in strijd is met het be leidsplan Oosterschelde. De kanttekeningen m.b.t. het in richtingsvoorstel (er is zeker geen sprake van een inrichtingsplan) van de gemeente zullen, evenals bv. de opmerkingen van het KNWV, aan de orde moeten komen in de uit te voe ren studie naar de ontwikkelingsmo gelijkheden van de Schelphoek. ZIERIKZEE - „Haalt het Opbouwwwerk 1984?" Wat de meerderheid van de welzij nsadvieskommissie Zierik zee betreft wel. Zeven van de aanwezige kommissieleden adviseerden donderdagavond voor voortbestaan van de Stichting Samenlevingsopbouw. Twee leden van de kom missie wilden het in 1981 genomen raadsbesluit tot opheffing van het opbouwwerk op Schouwen-Duiveland gehandhaafd zien. Zoals bekend namen alle gemeente raden in de regio twee jaar geleden het besluit tot stopzetting van de subsidie aan de Stichting Samen levingsopbouw met ingang van 1984. Wel werd toen ge zegd, dat de toen nieuw aangestelde funktionaris een tweede kans voor het opbouwwerk moest krijgen. Op initiatief van de Stichting Sa menlevingsopbouw zelf, die de nota „Haalt het Opbouwwerk 1984?" heeft opgesteld, is de diskussie over dat opbouwwerk op advies- en -be stuursniveau inmiddels heropend. Donderdagavond diende de welzijns kommissie in Zierikzee een advies uit te brengen over het al of niet voortbestaan van de Stichting. Voor het zover kwam, werd een opmer kelijk lang rond het onderwerp heen- gedraaid, maar ten slotte kwam de diskussie toch op gang. Voorzitter van de welzijnskommis sie, wethouder J. Groen, toen (in 1981) en nu pleitbezorger voor het opbouw werk zei het jammer te vinden als juist in deze tijd dit soort ondersteuning aan de bevolking zou wegvallen. Hij zei te konstateren, dat er ook steeds meer een beroep wordt gedaan op de op bouwwerker. Ook mevrouw M. R. de Jong-Van Loo (PvdA-raadslid) noem de het „een jammerlijke ontwikkeling" als al de zaken door deze stichting opgebouwd nu zouden verdwijnen. Mevrouw R. Geluk, lid van de welzijns kommissie, maar ook voorzitter van de Stichting Samenlevingsopbouw, hield een pleidooi voor het voortbestaan. Zij toonde zich voorstander van een be tere koördinatie op het gebied van welzijnsinstellingen- en -funktionaris- sen en zag daar voor het opbouwwerk een belangrijke rol in. Onvoldoende rendement De gemeente Zierikzee moet er ruim f 40.000,- aan bijdragen en wat is het rendement wat daar tegenover staat?", was een vraag van de heer C. Bij de Vaate (CDA-raadslid). Hij zei wel de argumenten pleitend voor het belang van het opbouwwerk te kunnen onderschrijven, maar vond desalniet temin dat de financiële kant van de zaak hier doorslaggevend was. Hij wees erop, dat bij voortbestaan van het opbouwwerk andere zaken achter wege moeten blijven. Als voorbeelden noemde hij de eventuele onmogelijk heid in dat geval de Concertzaal op te ALMERE - In het water van de Spiektocht bij Almere is donderdag avond een stoffelijk overschot in een jutezak aangetroffen. Dit heeft de po litie van Almere vrijdagochtend be kendgemaakt Het lijk werd aangetrof fen ter hoogte van het Nulderpad. knappen. (Een zaak die eerder tijdens deze vergadering aan de orde kwam. Red.) Of de eventuele noodzaak dras tisch te korten op het peuterspeelzaal- werk. De heer Bij de Vaate liet weten zijn mening, destijds ook in de gemeente raad verkondigd, te handhaven en adviseerde tot stopzetting van de Stichting Samenlevingsopbouw. De heer J. J. Geleijnse (VVD-raadslid) kon zich bij die mening aansluiten. Hij vond dat er in het opbouwwerk bedragen waren gestopt, die te wei nig aantoonbaar rendement hebben opgeleverd. Mevrouw M. C. P. Kieboom-Vos in formeerde naar de standpunten van de andere gemeenten en stelde vast, dat het eventueel afhaken van andere ge meenten ook financiële gevolgen voor Zierikzee zou hebben. De voorzitter liet weten niet gedetailleerd in te kun nen gaan op het deze week gehouden overleg tussen de portefeuillehouders welzijn over dit onderwerp, maai' wil de wel zeggen dat er gemeenten zijn, die bereid zijn op hun besluit tot op heffing terug te komen. Ten slotte vroeg wethouder Groen de kommis sieleden om een duidelijk advies be treffende het wel of niet voortbestaan van het opbouwwerk. Heroverweging welzij nstaken De heer R. Kok liet weten de Stich ting gehandhaafd te willen zien. De heer A. M. P. v. d. Schelde zei er niets voor te voelen een definitieve streep te halen door het opbouwwerk en pleitte voor een voortzetting van het overleg tot vorming van de zogenaamde wel- zijnskoepel door de drie welzijnsin stellingen op Schouwen-Duiveland. In dit verband zou volgens de heer Van de Schelde ook een heroverweging van de afzonderlijke taken van deze stich tingen dienen plaats te vinden. Me vrouw De Jong, mevrouw Kieboom en de heer R. Croesbeek brachten allen eveneens een positief advies uit Me vrouw Geluk deed dat - uiteraard - ook, maar koppelde er een tweede advies aan vast „Laat de Stichting Samenlevings opbouw bestaan maar probeer haar tevens een duidelijke opdracht mee te geven. Voor mijn part valt er over te praten als dat binnen een beperk ter financieel kader moet", aldus mevrouw Geluk. De heren Bij de Vaate en Geleijnse bleven bij hun advies tot stopzetting van het opbouwwerk op Schouwen- Duiveland. Later tijdens deze vergaderingkreeg de dikussie nog een (pittig) staartje, toen de heer Kok te kennen gaf, dat er volgens hem bij het uitbrengen van ad viezen van oneigenlijke argumenten op tafel kwamen. Hij was van mening, dat vele sociaal-kulturele projekten een sluitpost vormen, zodat er vaak alleen op grond van financiële argu menten over wordt geadviseerd Andere uitgangspositie De heren Bij de Vaate en Geleijnse voerden aan, dat raadsleden binnen de welzijnskommissie meestal toch in een andere uitgangspositie advies moeten uitbrengen met in het achten hoofd het besef van de financiële si tuatie van de gemeente. De heer Kok volhardde in zijn standpunt dat toch ook bestuurders niet uitsluitend op grond van financiële argumenten hun adviezen zouden moeten uitbrengen. De heer Kok was verder van me ning, dat ook het besluit tot ontslag van de funktionaris van de Ambte lijke Adviesdienst Welzijnszaken op grond van oneigenlijke argumenten was genomen. Wethouder Groen liet weten, die mening niet te kunnen delen. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Uitgever B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman te Zierikzee. Oirektie: R. A. Huneman. D. L. van 't Leven. Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (na 18.30 uur): 01119-1660. Redaktie (na 17.30 uur): 01110- 6719, 01110-4669, 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110- 3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbeta ling) f 37,00; per jaar 141,00; losse nummers f 0,75. De abonnementsprijzen zijn in clusief 4% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 45 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 5,60. Kontrakttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclu sief 4% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 3