VUURTOREN SCHILDEREN, EEN OPVALLEND MOEILIJK KARWEI ROND JAREN DERTIG Allesbrander verontreinigt lucht met kankerverwekkende stoffen Tuinders krijgen korting op eerste 30.000 kuub gas Rood, wit, rood, wit, rood, wit Milieu-rapport: 8 HAAMSTEDE - De vuurtoren van Haamstede kennen we eigenlijk niet anders dan een rood/wit monument in de duinen. Een vertrouwd beeld, al jaren, maar weinigen weten dat het de werknemers van schildersbedrijf Coomans uit Haamstede bijzonder veel moeite heeft gekost om het zo te krijgen. Het was in die dagen, zo rond 1935, geen eenvoudige klus om een bijna 60 meter hoog kustlicht te schilderen. Met de witte ba nen bijvoorbeeld hadden de schilders enorme pech. Er werd ge-experimenteerd met zeer uiteenlopende substanties als cement met karnemelk of zelfs met room. De heer W. P. de Vrieze uit Haamstede dook in oude boeken en aantekeningen en maakte hierover voor ons een interessant artikel. Tegenwoordig zijn de meeste vuurtorens langs de Ne derlandse kust opvallend rood/wit geschilderd. Dit was oorspronkelijk niet zo, maar met de komst van de lucht vaart moesten hoge opstakels in de buurt van vliegvelden goed gemarkeerd worden. Zo ook te Haamstede, waar het hoogste bouwwerk van Schouwen-Duiveland met de aan leg van het vliegveld in de jaren 1930 en 1931 een gevaar lijke sta in de weg was. Opvallend is hoe verschillend deze vuurtoren dikwijls werd omschreven. Aanvankelijk wilde men na het ge reedkomen in 1840, de 58 meter hoge toren niet meer met het ouderwetse woord „vuurtoren" benoemen. Immers de twee vuren in de duinen, die tot dan 's nachts waren gestookt, kwamen te vervallen en er werd een echt licht boven op een hoge toren geplaatst. Men schreef dan ook: Kustlichttoren" te Haamstede of „Kustlicht Westen- schouwen" en zelfs Kustlicht „Westerschouwen". Maar de volksmond sprak van de „Westerse vuurtoren". Later werd het weer „Vuurtoren Westen-Schouwen" en soms gewoon de vuurtoren van Haamstede. Nog niets Hoe het ook zij, in 1935, vier jaar na het in gebruik ne men door de KLM van het vliegveld Haamstede, kreeg de heer A. M. Coomans te Haamstede van de marine de op dracht om de vuurtoren te voorzien van een rood-witte spiraal-beschildering. Een toren op een dergelijke wijze schilderen was geen eenvoudige zaak met de hulpmidde len van toen. Er waren bijvoorbeeld geen verfspuiten met compressoren of een veiligheidskooi aan een hoogwerk- kraan. Nog niets van dit alles. Coomans met zijn personeel voerden vanuit een aan touwen hangende bak onder moeilijke omstandigheden een aantal jaren verfexperimenten uit in opdracht van de marine. Men wilde weten welke verfsoorten het best hiel den in weer en zoute zeewind. Eigenlijk was het meer een erebaan dan dat er met dit schilderwerk wat werd verdiend, zei men destijds. Hoe wel men natuurlijk toen, in de crisistijd, blij was dat er wat gedaan kon worden. Er werd een werktekening ge maakt van de 20 meter romp die beschilderd moest wor den. Voor het gemak werd deze in 16 delen verdeeld. Het stuk daarboven, tot aan de koepel, moest egaal rood wor den geschilderd. Moeilijk Eén van de moeilijkste karweien was het aanbrengen van de spiraallijnen, een bak en takels in bruikleen van de Koninklijke Marine uit Den Helder, arriveerde met de tram te Haamstede. Timmerman W. Gilijamse zette het toestel in elkaar. Dit werd boven bij de koepel vastge sjord. De schilders kropen op de begane grond in het toestel en werden met hulp van mensen beneden op hoog te gebracht. Al werkend lieten ze de kist of bak, waarin ze stonden, langs de toren naar beneden vieren. Met tou wen die rond de toren werden gedraaid, probeerde men eerst de lijnen uit te zetten op de romp. De grootte van de banen en de afdalingshoek waren van te voren vastge legd. De raampjes mochten zo weinig mogelijk half in het rood en in het wit komen. Voor de aangenomen som van f 490,— togen de schil ders in opdracht van Coomans aan het werk. Het waren Nico Fokker, Piet Kramer, Cente Krijger en oud-marineman Toon Stoutjesdijk. Er moest 220 m2 wit en 220 m2 rood worden gemaakt. Van tevoren was de romp schoongemaakt, geolied, gaten gedicht, spiralen ge tekend en uiteindelijk kon men aan de slag. Op 15 juli 1935 begon men met het werk. De weersvoorspelling kreeg men zelfs van de marineberichtgeving op de vuur toren. Uurloon 40 cent Fokker en Kramer gingen de eerste week in de aan ka bels hangende bak. Door het goede zomerse weer konden lange dagen worden gemaakt, 's Avonds in het dorp wer den door de „hoogwerkers" natuurlijk sterke verhalen verteld op de hoek bij „Bom". De tweede week vormde zich een nieuw duo nl. Kramer en Stoutjesdijk, die na 5 weken in 708 uren het werk klaarden. Dit komt neer op 60 uur per man per week. Het uurloon bedroeg 40 cent. Kra mer werd de held van de vuurtoren, hij was het minst bang. De firma Drost uit Venlo leverde de rode verf aan de marine. Met het wit lag het even moeilijker. Men wilde het proberen met witte cement, gemengd met tapte melk. Met de tram werd die zomer 80 liter van dit goedje in bussen van de melkfabriek, De Duif" te Nieuwerkerk aangevoerd. De 100 kg witte cement lever de de firma Van Wijngaarden uit Rotterdam. De schilders speelden het klaar om het rood en wit tegelijk aan te brengen. In 1936, het volgende jaar bleek dat het rood zich goed had gehouden, maar dat het wit er een eind was afgere- gend. In mei werden daarom proeven genomen met drie verschillende soorten witte verf-substantie's. De eerste proef was 22 pond kalk met een half ons zervus (cement); hoewel het witste, loste dit te makkelijk op in regenwa ter. De twee proef 3A liter afgeroomde melk met een half ons zervus, bleek het beste te voldoen. Want ook de derde samenstelling, witkalk met melk, bleek na controle nog die zelfde maand af te geven en in water op te lossen. Een van de oudste foto's van de vuurtoren uit 1901. Men schreef destijds vuurtoren Westen-Schouwen" ter onder scheiding van die van Renesse en Noord-Schouwen. Uiteraard was er in die tijd nog geen sprake van beschildering. Cement en karnemelk Op 20 juli 1936 begonnen Piet Kramer en Cente Krijger de banen te „witten" met de nieuwe substantie. In totaal versmeerden ze 80 liter ondermelk en 40 liter karnemelk, vermengd met 100 kg witte cement. De waarde van de melkprodukten was drie gulden! Op 24 juli 1936 werd ge meld dat er 180 liter tapte melk door de hitte was „bedur- ve". In 1937, de derde zomer na aanvang, werden de witte banen nogmaals geschilderd; nu ook werd het wit verder naar beneden, tot op het magazijn, aangebracht. Kramer en Krijger, nu geroutineerd, verfden in drie da gen de banen klaar, met 100 kg witte cement en 130 liter karnemelk. Het rood van 1935 bleek van uitstekende kwaliteit te zijn geweest. De schilders konden door een betere en veiligere, gemotoriseerde lier-installatie (door Gilijamse zelf gebouwd) vlugger in de bak langs de toren opgetrokken worden. In vijf verticale banen met de bak, konden ze het torenlichaam schilderen. Het was intussen gewoonte geworden, dat wanneer het schilderswerk ge reed was, de lichtwachters voor hun hulp een kistje siga ren van Coomans kregen. Groene vuurtoren Na het uitbreken van de oorlog moest voor de Duitsers het bouwwerk gecamoufleerd worden. Kramer, bij gestaan door Wim van de Panne, moest „zijn toren" in ju ni 1940 met groene „tarnfarbe" in smeren. Nadat vervolgens de kustlichttoren in de oorlogsjaren verwaarloosd en buiten gebruik was geweest, kwam na enkele jaren het rood/wit weer te voorschijn. Opnieuw kreeg, in de zomer van 1950, het toen Firma A. M. Coomans en Zn. geworden schildersbedrijf opdracht om de toren in de oude luister te herstellen. De aanne mingssom bedroeg f 310,—. Het uurloon van Kramer en Bram Kouwen in hun bak met opschrift „de Skymasters" bedroeg f 1,70. Naast de rode verf werd inmiddels „gewo ne" witte verfgebruikt. De spiralen werden tot beneden doorgetrokken. Nauwkeurig Het was de laatste keer dat de Haamsteedse schilder Coomans dit werk deed. Zijn nauwkeurige notities maak ten deze terugblik mogelijk. Ze zijn nog te lezen bij de fa milie Sam Coomans aan de Burghseweg te Haamstede. Nadien besteedde de Kustwacht het schilderswerk eens in de vier jaar uit aan de „Nationale Schilderwerken" te Rotterdam, zoals dat ook de afgelopen zomer gebeurde. WIM DE VRIEZE DEN HAAG - In principe is het gebruik van allesbran- ders af te raden. Indien allesbranders en open haarden op grote schaal in gebruik worden genomen, kan dit in woongebieden tot aanzienlijke luchtverontreiniging lei den, vooral met kankerverwekkende stoffen (polycycli sche aromaten). Dit staat in een rapport van het milieu kundig studiecentrum Groningen. gen verhoogd, zo hebben de onder zoekers gekonstateerd. Dit centrum heeft in opdracht van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieube heer een literatuurstudie uitgevoerd. De risiko's van luchtverontreini ging binnenshuis en schoorsteen branden bij gebruik van allesbran ders zijn eveneens aanzienlijk. Met de toeneming van deze alternatieve vorm van verwarming is in Neder land ook het aantal schoorsteenbran- Energierekening Ook is het niet zo dat een allesbran der de energierekening in alle geval len verlaagt. Uit een ruwe prijsver gelijking tussen allesbranders en gaskachels blijkt dat het gebruik van een allesbrander slechts in bepaalde gevallen financieel aantrekkelijk is, aldus de onderzoekers. Rendabeler zijn investeringen in energiebespa rende maatregelen zoals woningiso latie. Uit milieu-oogpunt verdienen deze energiebesparende maatregelen de voorkeur, zo stellen de onderzoe kers. Dc onderzoekers laten zich vooral bezorgd uit over de kankerverwek kende stoffen die zich in de rookgas sen bevinden. Dc rookgassen worden in woongebieden uit vrij lage schoorstenen uitgeworpen zodat de volksgezondheid kan worden ge schaad. zo waarschuwen zij. Gekonstateerd is dat de luchtver ontreiniging bij het stoken van hout ongeveer in dezelfde orde van groot te ligt als bij het stoken van steen kool, terwijl verbranding van brand baar huisvuil en gebruikt hout waar schijnlijk nog meer luchtverontrei niging veroorzaakt, aldus het rap port. Verbranden van afval voor de eigen warmtebehoefte moet kritisch worden bezien. Afval (zoals huisvuil) staat in veel gevallen - uit milieu oogpunt - een hergebruik in de weg. Stookinstrukties Het rapport pleit voor stookinstrukties om de luchtveront reiniging te beperken. Volgens het ministerie ligt het in de bedoeling binnenkort dergelijke stookinstruc- ties onder aandacht van de gebrui kers te brengen. Verder worden de mogelijkheden van een typekeuring onderzocht. LISSABON De voornaamste op standelingenbeweging in Angola, Unita, heeft woensdag bekendge maakt dat zij tijdens een kerstoffen sief van vier dagen 404 regeringsmili tairen en 70 Cubanen heeft ged*x»d en dat zij voor het eerst haar offensief tot het Noorden van het land heeft uitge breid. DEN HAAG - De tuinders krijgen in 1983 en 1984 een korting op dc gasprijs, die geldt tot een jaarafnamc van 30.000 kubieke meter (klclnvcr- bruikerstaricf). Volgend Jaar krijgt dc individuele tuinder op de klein verbruik ersprijs een korting van on geveer negen cent per kubieke meter. Dit zijn Landbouwschap en Gasu nie en Vegin woensdag overeengeko men in een aanvulling op het ak koord dat zij eerder dit jaar bereik ten over aanpassing van de tuin- bouwgasprijs tot en met 30 septem ber 1984 Volgens het Landbouwschap komt de korting materieel gezien neer op nagenoeg hetzelfde als afschaffing van de 30.000-meter-grens, waarbo ven de door de Europese Commissie verlangde tuinbouwgasprijs, gekop peld aan de olieprijs, geldt. De Euro pese Commissie vervaardigde eind vorig jaar een beschikking uit, op grond waarvan de gasprijs voor de Nederlandse tuinbouw in versneld tempo moest worden verhoogd. Gas unie, Vegin en Landbouwschap be reikten na langdurige onderhande lingen in april overeenstemming over de nieuwe prijzen. LONDEN - In het afgelopen halfjaar hebben in Iran linkse guerrillastry- ders ruim 1.000 leden van de revolu tionaire garde en andere functionaris sen van het huidige bewind gedood. Dit heeft de linkse beweging van de Moedjahedin in Londen bekendge maakt MOSKOU - Leden van de Russische geheime politieke politie (KGB) heb ben dinsdag de flat van de dissidente schrijver GeorjQr Wladimov doorzocht en hem bevolen, zich volgende week voor ondervraging te meldea Dit heb ben vrienden van de auteur woensdag meegedeeld. Geheel links, de eerste prentbriefkaart van de vuurtoren, waarschijnlijk gemaakt in 1935. Schilder A. M. Coomans staat links op de voorgrond. De rood/wit-spiraal begon aanvankelijk pas op de hoogte van 20 meter boven de grond. Het onderstuk heeft hier nog de grijze betonkleur. De tweede foto werd in 1937 gemaakt door S. Ochtman uit Zierikzee vanuit het zuidoosten deze foto. In de zomer van dat jaar werd na proefnemingen de definitieve witte kleur aangebracht, inklusief het laagste gedeelte tot op het magazijn. Foto hiernaast: In de zomer van 1947 kon men zo de doof de oorlog gehavende vuurtoren aanschouwen. Pas in jun 1948 plaatste men het glas in de koepel terug. Deze opnti me werd gemaakt door foto Berge uit Haamstede. Hierboven een foto uit 1950 van de kersuers pas geschil derde vuurtoren. De oude spiraallijnen uit 1935 koncLen opnieuw worden gebruikt, want de groene camouflage- verf uit 1940 was inmiddels aardig verweerd. Het rood/wit werd naar beneden doorgetrokken tot op het magazijn, zoals dat nu nog is.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1982 | | pagina 8