Tour de France 1982 heeft
een grote belangstelling
MlfiS
Op de Anna Mazurka staat de
gezelligheid altijd voorop
Van 2 tot 25 juli
Tiende Deltaweek Evert van de Zande
6
ZIER1KZEE, 2-7. Voor de sportliefhebbers wordt het
een grandioze zomer. Terwijl in Spanje gestreden wordt
om de wereldtitel voetbal en in Engeland het tennistoer
nooi van Wimbledon plaatsvindt, start op vrijdag 2 juli
in het Zwitserse Binningen (nabij Bazel) de Tour de
France 1982. De belangstelling voor dit wielerevene-
ment is ook in ons land bijzonder groot, want de Neder
landse wielervedetten zullen in deze ronde weer een be
langrijke rol voor zich kunnen opeisen.
De ploeg van Peter Post met coryfeeën als Jan Raas, Gerrie Knetemann en
Johan van der Velde is een van de sterkste formaties in dit rennersveld en ver
der gaat natuurlijk ieders aandacht uit naar de in buitenlandse dienst rijden
de Peter Winnen, die vorig jaar de moeilijkste Alpenrit wist te winnen en met
zijn klimkapaciteiten zich in de rijen van de allergrootsten wist te scharen.
Natuurlijk zijn we ook zeer benieuwd naar de prestaties van beproefde vete
ranen als Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper. Overigens is de Fransman Ber
nard Hinault andermaal de grote favoriet voor de eindzege, nadat hij de Tour
reeds driemaal gewonnen heeft.
donderdag 8 juli in Lille, waar de
renners 60 kilometer op de beruchte
kasseien moeten rijden. Dat is een
beulswerk. Een beproeving voor de
renners is ook, dat zij verscheidene
keren per auto, trein of vliegtuig
naar de volgende startplaats moeten
worden vervoerd. In dit soort reisjes
gaat veel energie zitten.
Te verwachten valt dat de zware
berg-etappes als steeds de beslissing
in de Tour zullen brengen. De eerste
berg-etappe is op donderdag 15 juli,
de tweede een dag later. In deze rit
ten doemen voor de renners de
Pyreneeën-reuzen als de Soulor,
Abisque, Aspin en Portet op.
Vanaf 19 juli speelt de strijd zich af
in de Alpen, waar onder meer de Hu-
ez moet worden beklommen. Hier ze
gevierde Peter Winnen vorig jaar in
een onvergetelijke rit, waar zelfs Hi-
DUITSLAND
Bernard Hinault:
vierde Tour-zege
op weg naar
yrr
De Ronde van Frankrijk 1982 be
gint op vrijdag 2 juli met een korte
proloog en eindigt op zondag 25 juli
in Parijs. In deze Tour zitten vijf
zware berg-etappes, drie individuele
tijdritten (specialiteiten van Hi
nault), maar slechts één ploegentijd
rit. Vorig jaar werden er nog twee
ploegentijdritten gereden, een onder
deel, waarin de ploeg van Peter Post
uitblinkt. Het terugbrengen tot één
ploegentijdrit betekent een strop
voor de Nederlandse formatie.
De. .dertien zogenaamde vlakke
etappes zijn overigens lang niet alle
maal zo vlak. In diverse etappes zijn
min of meer forse beklimmingen op
genomen.
Beulswerk
Een zeer zware etappe is die op
Johan van de Velde: het vraagteken
van de Postploeg.
(Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode)
SPANJE
nault de jonge Nederlander moest la
ten gaan.
Zonder Zoetemelk
Wat kan de ploeg van Peter Post in
deze ronde klaarmaken? De Neder
landse formatie, nu zonder de naar
Mercier vertrokken Zoetemelk, is ze
ker een van de favorieten voor het
ploegenklassement. In de vlakke
etappes zullen Raas en Knetemann
zich ongetwijfeld laten gelden, Kne
temann is trouwens ook een befaamd
tijdrijder.
In de bergen zal het vooral van het
enfant terrible Johan v. d. Velde
moeten komen en eventueel van
Henk Lubberding. Johan reed twee
jaar geleden een ijzersterke Tour als
„helper" van Joop Zoetemelk. Velen
zagen in hem toen een toekomstige
Tourwinnaar.
Maar vorig jaar openbaarde zich in
de prestaties van Van der Velde een
ernstige terugslag. Heeft hij straks
de vorm te pakken, dan kan hij ech
ter meerijden met de allersterksten.
Zoetemelk en Kuiper zullen op ba
sis van hun geweldige routine ook
hoog in de eindrangschikking kun
nen eindigen en in de bergen zelfs
met de sterksten kunnen meekomen.
Maar de aandacht in Nederland
,gaat vooral uit naar Peter Winnen,
die vorig jaar op indrukwekkende
wijze Tour-geschiedenis heeft ge
schreven door de zwaarste berg
etappe op zijin naam te brengen en
ook anderzijds sterk te rijden. Alleen
in de individuele tijdritten zou hij
nog tot betere prestaties moeten ko
men, wil hij een serieuze gooi naar de
gele trui kunnen maken.
Hinault favoriet
De Fransman Hinault is wederom
de favoriet voor de eindzege. Hij
rijdt niet in een bijster sterke ploeg,
maar heeft zoveel klasse in huis, dat
hij op eigen kracht zou kunnen win
nen.
De tijdritten zal hij vermoedelijk
stuk voor stuk winnen, en in de ber
gen en op de kasseien zal hij stellig
ook te vinden zijn in het voorste ge
lid. Zijn kracht schuilt verder in de
evenwichtigheid, die zijn prestaties
kenmerken. Hij mag dan op een be
paalde dag eens een nederlaag lijden,
zoals vorig jaar tegen Winnen, maar
dan herstelt hij zich meestal de vol
gende dag al.
Het zal heel moeilijk worden Hi
nault van zijn vierde Tourzege af te
houden, al zullen konkurrenten als
Roche, Anderson, Planckaert, Wil-
lems, De Munck en natuurlijk Win
nen en Van der Velde hun uiterste
best doen om de hegemonie van Hi
nault te doorbreken.
ZIERIKZEE, 1-7. Het is donderdagmiddag ongeveer kwart voor vijf als de
Black Lion van de Rotterdammer Van Leeuwen de Zierikzee haven binnen
vaart als snelste in de Om ustrace, onderdeel van de Deltaweek '82. Luttele se-
konden na de Black Lion arriveert de Anne Mazurka van Evert van de Zande
uit Nieuwerkerk als sterke tweede, maar helemaal tevreden is de 24-jarige
Nieuwerkerkcr eigenlijk niet. ,,Het zat er vandaag niet in om als eerste bin
nen te zijn", merkt hij lachend op. „Van Leeuwen voer van begin tot eind ont
stellend verdedigend. Hij bleef ons konsekwent volgen om op het eind toe te
slaan. Eigenlijk moet de Anne Mazurka een handicap van om en nabij 300 me
ter uitlopen, maar door de instelling van Van Leeuwen kwam daar niets van
terecht. Ik neem het hem echter niet kwalijk, want als het andersom was zou
ik hetzelfde te werk gaan. Ondanks alles ben ik echter tevreden, want we had
den vandaag een gelcgenheidsbcmanning, die gewoon verschrikkelijk goed
gewerkt heeft. Een volleerde bemanning zou het nauwelijks beter hebben ge
daan".
1-
Evert van de Zande aan boord van zijn schip, de Anne Mazurka, waarmee hij
zijn tiende Deltaweek afwerkte. Op de achtergrond enkele van de beman
ningsleden. die tijdens de Onrustrace voor de gelegenheidsbemanning zorg
den. maar desondanks voor een puik resultaat zorgden.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
De Anne Mazurka begon aan de
Onrustrace met de jongste beman
ning aan boord, die haast denkbaar
is. „Ik denk dat ze gemiddeld nauwe
lijks aan twintig jaar komen", ver
telt Evert van de Zande, die kon bo
gen op een geweldige staat van
dienst in de Deltaweek, ondanks het
feit, dat hij zelf ook nog maar 24 len
tes telt. De Deltaweek '82 betekende
voor hem al weer de tiende „week".
„Het is dit jaar de eerste keer dat ik
niet de hele Deltaweek heb gevaren.
Dat zat hem in mijn werk. Ik kon me
daarin niet helemaal vrij maken en
dat gold ook in belangrijke mate
voor de bemanning. Hierdoor hebben
we het met deze gelegenheidsbeman
ning moeten doen. Maar dat is duide
lijk geen bezwaar gebleken".
Licht en sterk
De huidige Anne Mazurka werd in
1978 volgens een speciaal ontwerp
van Jan-Willem Kesteloo gebouwd
bij Kesteloo in Brouwershaven.
„We hebben deze boot laten bou
wen voor de wereldkampioen
schappen", vertelt Evert van de Zan
de, „maar het is toen eigenlijk alle
maal een beetje fout gelopen. Tijdens
de selektiewedstrijden voor de teams
verloren we het roer, waardoor we
net buiten de ploeg vielen. In de indi
viduele wedstrijd viel de zestiende
plaats ook enigszins tegen tijdens de
ze WK in Engeland. We hadden toen
echt over geluk wat te klagen".
De Anne Mazurka is 12,30 meter
lang en is indertijd zo licht en sterk
mogelijk gebouwd om zo hoog moge
lijke ogen te kunnen gooien. „Je
moet er niet op rekenen, dat je enig
komfort hebt als je eenmaal op het
water zit, want alles wat ook maar
enigszins gemist kan worden is weg
gelaten", stelt Evert van de Zande.
„Als we eenmaal varen gaat het er
Spartaans aan toe en je kunt er ge
rust staat op maken, dat je het als be
manning niet al te best hebt als je
meerdere dagen op het water zit. Dit
vanwege het missen van alle kom
fort, maar de Anne Mazurka is van
een dusdanige kwaliteit, dat je er bij
voorbeeld Transatlantische zeiltoch
ten mee kunt maken. Dat is geen en
kel probleem".
De gezelligheid viert altijd hoogtij
op de Anne Mazurka, ondanks het
reeds gememoreerde gemis aan kom
fort. „Op de professionele schepen
gaat het echt om de knikkers, on
danks het feit, dat er in de wedstrij
den zelf niks te winnen is behalve
een bekertje of een medaille", weet
Evert van de Zande. „Dat is bij ons
ook wel zo, maar de gezelligheid
wordt bij ons niet vergeten. Als er
door de bemanning maar gewerkt
wordt, als de wedstrijd dat verlangt.
Daarbuiten kan iedereen doen wat
hij wil en dat weten ze ook. Het is
voor ons dan ook nooit een probleem
om een bemanning te krijgen, want
iedereen wil wel mee. Het is daarom
dan ook altijd een drukte van je
welste op de Anne Mazurka".
Duizend
De zeilsport is en blijft een uiterst
kapitaalverslindende sport en waar
schijnlijk is dit wel de voornaamste
reden, waarom het over het alge
meen toch een elitair gebeuren blijft.
„De zeilsport kun je vergelijken
met een briefje van duizend, dat je
over de helft scheurt waarna je de
beide delen in het water gooit",
denkt Van de Zande. „Als je weet,
dat een meter touw al vijf gulden
kost en je bekijkt dan alleen al wat
een schip als de Anne Mazurka daar
van nodig heeft. Dan praten we nog
maar niet over een zeil of andere gro
tere onderdelen. Maar het is wel zo,
dat een echte winnaar verplicht is om
ieder jaar een nieuwe zeil te kopen en
eigenlijk om de twee jaar een nieu
we, weer snellere boot. Je kunt wel
op je vingers uittellen wat er voor
geldbedragen omgaan in deze sport".
Een schipper, die het hele seizoen
frekwent aan alle wedstrijden deel
neemt kan rekenen op een seizoen-
kostenbedrag van ongeveer
40.000,—. Mede daardoor is het on
begrijpelijk, dat juist in deze geld
verslindende sport de sponsoring nog
geen intrede heeft gedaan. „Er wordt
wel aan gewerkt", stelt Van de Zan
de. „De overkoepelende organisatie
werkt evenwel vanuit gevestigde or
den en laat zich niet zo snel omtur
nen. Meer en meer is het evenwel ook
voor hen duidelijk geworden, dat
sponsoring niet langer uitgebannen
kan worden wil deze sport enigszins
aantrekkelijk blijven". De ontwik
kelingen in de watersport hebben de
laatste vijf jaar enorme sprongen ge
maakt. Veel wordt hierbij gehaald
uit de vliegtuig-industrie, maar door
de financiële recessie lijkt het aanne
melijk, dat er enigszins de rem op ge
zet gaat worden.
Zege Frits Pirard
HEUSDEN, 1-78. De 38e Grote
Prijs van Heusden, in het Belgische
Limburg, heeft de eerste seizoenzege
opgeleverd voor de pupil uit de ploeg
Advertentie
Door een simpel zinnetje af te maken
hebt u kans dat u het bedrag dat u voor uw Union fiets
met Basta-slot uitgaf, terug wint
Haal een deelnameformulier bij uw Union winkelier
en wie weet kost uw Union fiets u niets
van Peter Post, Frits Pirard. Na een
uitstekend gereden kampioenschap
van Nederland, waar hij 7 ronden
voor het einde wegens een lekke
band uit de kopgroep weg viel, be
wees hij donderdag zijn uitstekende
vorm.
Van 86 gestarte deelnemers vorm
de zich halfweg koers een kopgroep
van 28 renners. Nadat eerst het duo
Marc van Geel-Leo Wellens een uit
looppoging hadden gewaagd ging
Jean Marie Wampers alleen aan de
haal.
Na goed 100 km werd ook deze ren
ners weer tot de orde geroepen. Met
nog 12 km te gaan waagde Gerard
Blockx zijn kans waarbij hij 10 se-
konden voorsprong wist te nemen.
Onder aanvoering van Frits Pirard
vond er weer een hergroepering
plaats.
Pirard ging direkt hierna zelf tot
de aanval over waarbij hij erin slaag
de zich van de jagende kopgroep los
te werken. Met een voorsprong van
13 sekonden op Mare Goossens ging
hij zegevierend door de finish en kon
hij voor de eerste keer in dit seizoen
de bloemen in ontvangst nemen.
De uitslag: 1. Frits Pirard de 145
km in 3.07 uur; 2. Mam Goossens
(Bel.); 3. Etienne van der Helst (Bel.);
4. Jan Bogaert (Bel.); 5. Marc van
Geel (Bel.); 6. Herman Crabbé (Bel.);
7. Leo van Thielen (Bel.); 8. Gerard
Blockx (Bel.); 9. Frank van Impe
(Bel.); 10. Ludo Schurgers (Bel.); 12.
Heddie Nieuwdorp (Ned.); 25. Henk
Mutsaarts (Ned.); 26. Martin Havik
(Ned).
Programma
Tour de France
BAZEL, 1-7. Vandaag gaat in Bazel
de Tour de France van start met het
rijden van de proloog, een tijdrit
over een afstand van 7.4 kilometer.
Morgen (zaterdag) volgt dan de eerste
etappe, een wedstrijd op een par
cours bij het Zwitserse Möhlin dat in
totaal negen keer moet worden afge
legd met een totale afstand van 207
kilometer.
In het parcours ligt de Schupfahrt
welke negen keer beklommen moet
worden.
Zondag gaat de 2e etappe van Bazel
naar Nancy over een afstand van 235
km. Na ongeveer 100 km krijgen de
renners een zware hap te verwerken,
de Ballon d'Alsace een berg van de le
kategorie met een hoogte van 1250
meter.
Daar er hierna nog ruim 100 km
moet worden gereden over een tame
lijk vlak parcours mogen er nog geen
grote tijdsverschillen worden ver
wacht al zijn verrassingen in derge
lijke etappes nooit uitgesloten.