Tour de France 1982 heeft een grote belangstelling MlfiS Op de Anna Mazurka staat de gezelligheid altijd voorop Van 2 tot 25 juli Tiende Deltaweek Evert van de Zande 6 ZIER1KZEE, 2-7. Voor de sportliefhebbers wordt het een grandioze zomer. Terwijl in Spanje gestreden wordt om de wereldtitel voetbal en in Engeland het tennistoer nooi van Wimbledon plaatsvindt, start op vrijdag 2 juli in het Zwitserse Binningen (nabij Bazel) de Tour de France 1982. De belangstelling voor dit wielerevene- ment is ook in ons land bijzonder groot, want de Neder landse wielervedetten zullen in deze ronde weer een be langrijke rol voor zich kunnen opeisen. De ploeg van Peter Post met coryfeeën als Jan Raas, Gerrie Knetemann en Johan van der Velde is een van de sterkste formaties in dit rennersveld en ver der gaat natuurlijk ieders aandacht uit naar de in buitenlandse dienst rijden de Peter Winnen, die vorig jaar de moeilijkste Alpenrit wist te winnen en met zijn klimkapaciteiten zich in de rijen van de allergrootsten wist te scharen. Natuurlijk zijn we ook zeer benieuwd naar de prestaties van beproefde vete ranen als Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper. Overigens is de Fransman Ber nard Hinault andermaal de grote favoriet voor de eindzege, nadat hij de Tour reeds driemaal gewonnen heeft. donderdag 8 juli in Lille, waar de renners 60 kilometer op de beruchte kasseien moeten rijden. Dat is een beulswerk. Een beproeving voor de renners is ook, dat zij verscheidene keren per auto, trein of vliegtuig naar de volgende startplaats moeten worden vervoerd. In dit soort reisjes gaat veel energie zitten. Te verwachten valt dat de zware berg-etappes als steeds de beslissing in de Tour zullen brengen. De eerste berg-etappe is op donderdag 15 juli, de tweede een dag later. In deze rit ten doemen voor de renners de Pyreneeën-reuzen als de Soulor, Abisque, Aspin en Portet op. Vanaf 19 juli speelt de strijd zich af in de Alpen, waar onder meer de Hu- ez moet worden beklommen. Hier ze gevierde Peter Winnen vorig jaar in een onvergetelijke rit, waar zelfs Hi- DUITSLAND Bernard Hinault: vierde Tour-zege op weg naar yrr De Ronde van Frankrijk 1982 be gint op vrijdag 2 juli met een korte proloog en eindigt op zondag 25 juli in Parijs. In deze Tour zitten vijf zware berg-etappes, drie individuele tijdritten (specialiteiten van Hi nault), maar slechts één ploegentijd rit. Vorig jaar werden er nog twee ploegentijdritten gereden, een onder deel, waarin de ploeg van Peter Post uitblinkt. Het terugbrengen tot één ploegentijdrit betekent een strop voor de Nederlandse formatie. De. .dertien zogenaamde vlakke etappes zijn overigens lang niet alle maal zo vlak. In diverse etappes zijn min of meer forse beklimmingen op genomen. Beulswerk Een zeer zware etappe is die op Johan van de Velde: het vraagteken van de Postploeg. (Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode) SPANJE nault de jonge Nederlander moest la ten gaan. Zonder Zoetemelk Wat kan de ploeg van Peter Post in deze ronde klaarmaken? De Neder landse formatie, nu zonder de naar Mercier vertrokken Zoetemelk, is ze ker een van de favorieten voor het ploegenklassement. In de vlakke etappes zullen Raas en Knetemann zich ongetwijfeld laten gelden, Kne temann is trouwens ook een befaamd tijdrijder. In de bergen zal het vooral van het enfant terrible Johan v. d. Velde moeten komen en eventueel van Henk Lubberding. Johan reed twee jaar geleden een ijzersterke Tour als „helper" van Joop Zoetemelk. Velen zagen in hem toen een toekomstige Tourwinnaar. Maar vorig jaar openbaarde zich in de prestaties van Van der Velde een ernstige terugslag. Heeft hij straks de vorm te pakken, dan kan hij ech ter meerijden met de allersterksten. Zoetemelk en Kuiper zullen op ba sis van hun geweldige routine ook hoog in de eindrangschikking kun nen eindigen en in de bergen zelfs met de sterksten kunnen meekomen. Maar de aandacht in Nederland ,gaat vooral uit naar Peter Winnen, die vorig jaar op indrukwekkende wijze Tour-geschiedenis heeft ge schreven door de zwaarste berg etappe op zijin naam te brengen en ook anderzijds sterk te rijden. Alleen in de individuele tijdritten zou hij nog tot betere prestaties moeten ko men, wil hij een serieuze gooi naar de gele trui kunnen maken. Hinault favoriet De Fransman Hinault is wederom de favoriet voor de eindzege. Hij rijdt niet in een bijster sterke ploeg, maar heeft zoveel klasse in huis, dat hij op eigen kracht zou kunnen win nen. De tijdritten zal hij vermoedelijk stuk voor stuk winnen, en in de ber gen en op de kasseien zal hij stellig ook te vinden zijn in het voorste ge lid. Zijn kracht schuilt verder in de evenwichtigheid, die zijn prestaties kenmerken. Hij mag dan op een be paalde dag eens een nederlaag lijden, zoals vorig jaar tegen Winnen, maar dan herstelt hij zich meestal de vol gende dag al. Het zal heel moeilijk worden Hi nault van zijn vierde Tourzege af te houden, al zullen konkurrenten als Roche, Anderson, Planckaert, Wil- lems, De Munck en natuurlijk Win nen en Van der Velde hun uiterste best doen om de hegemonie van Hi nault te doorbreken. ZIERIKZEE, 1-7. Het is donderdagmiddag ongeveer kwart voor vijf als de Black Lion van de Rotterdammer Van Leeuwen de Zierikzee haven binnen vaart als snelste in de Om ustrace, onderdeel van de Deltaweek '82. Luttele se- konden na de Black Lion arriveert de Anne Mazurka van Evert van de Zande uit Nieuwerkerk als sterke tweede, maar helemaal tevreden is de 24-jarige Nieuwerkerkcr eigenlijk niet. ,,Het zat er vandaag niet in om als eerste bin nen te zijn", merkt hij lachend op. „Van Leeuwen voer van begin tot eind ont stellend verdedigend. Hij bleef ons konsekwent volgen om op het eind toe te slaan. Eigenlijk moet de Anne Mazurka een handicap van om en nabij 300 me ter uitlopen, maar door de instelling van Van Leeuwen kwam daar niets van terecht. Ik neem het hem echter niet kwalijk, want als het andersom was zou ik hetzelfde te werk gaan. Ondanks alles ben ik echter tevreden, want we had den vandaag een gelcgenheidsbcmanning, die gewoon verschrikkelijk goed gewerkt heeft. Een volleerde bemanning zou het nauwelijks beter hebben ge daan". 1- Evert van de Zande aan boord van zijn schip, de Anne Mazurka, waarmee hij zijn tiende Deltaweek afwerkte. Op de achtergrond enkele van de beman ningsleden. die tijdens de Onrustrace voor de gelegenheidsbemanning zorg den. maar desondanks voor een puik resultaat zorgden. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) De Anne Mazurka begon aan de Onrustrace met de jongste beman ning aan boord, die haast denkbaar is. „Ik denk dat ze gemiddeld nauwe lijks aan twintig jaar komen", ver telt Evert van de Zande, die kon bo gen op een geweldige staat van dienst in de Deltaweek, ondanks het feit, dat hij zelf ook nog maar 24 len tes telt. De Deltaweek '82 betekende voor hem al weer de tiende „week". „Het is dit jaar de eerste keer dat ik niet de hele Deltaweek heb gevaren. Dat zat hem in mijn werk. Ik kon me daarin niet helemaal vrij maken en dat gold ook in belangrijke mate voor de bemanning. Hierdoor hebben we het met deze gelegenheidsbeman ning moeten doen. Maar dat is duide lijk geen bezwaar gebleken". Licht en sterk De huidige Anne Mazurka werd in 1978 volgens een speciaal ontwerp van Jan-Willem Kesteloo gebouwd bij Kesteloo in Brouwershaven. „We hebben deze boot laten bou wen voor de wereldkampioen schappen", vertelt Evert van de Zan de, „maar het is toen eigenlijk alle maal een beetje fout gelopen. Tijdens de selektiewedstrijden voor de teams verloren we het roer, waardoor we net buiten de ploeg vielen. In de indi viduele wedstrijd viel de zestiende plaats ook enigszins tegen tijdens de ze WK in Engeland. We hadden toen echt over geluk wat te klagen". De Anne Mazurka is 12,30 meter lang en is indertijd zo licht en sterk mogelijk gebouwd om zo hoog moge lijke ogen te kunnen gooien. „Je moet er niet op rekenen, dat je enig komfort hebt als je eenmaal op het water zit, want alles wat ook maar enigszins gemist kan worden is weg gelaten", stelt Evert van de Zande. „Als we eenmaal varen gaat het er Spartaans aan toe en je kunt er ge rust staat op maken, dat je het als be manning niet al te best hebt als je meerdere dagen op het water zit. Dit vanwege het missen van alle kom fort, maar de Anne Mazurka is van een dusdanige kwaliteit, dat je er bij voorbeeld Transatlantische zeiltoch ten mee kunt maken. Dat is geen en kel probleem". De gezelligheid viert altijd hoogtij op de Anne Mazurka, ondanks het reeds gememoreerde gemis aan kom fort. „Op de professionele schepen gaat het echt om de knikkers, on danks het feit, dat er in de wedstrij den zelf niks te winnen is behalve een bekertje of een medaille", weet Evert van de Zande. „Dat is bij ons ook wel zo, maar de gezelligheid wordt bij ons niet vergeten. Als er door de bemanning maar gewerkt wordt, als de wedstrijd dat verlangt. Daarbuiten kan iedereen doen wat hij wil en dat weten ze ook. Het is voor ons dan ook nooit een probleem om een bemanning te krijgen, want iedereen wil wel mee. Het is daarom dan ook altijd een drukte van je welste op de Anne Mazurka". Duizend De zeilsport is en blijft een uiterst kapitaalverslindende sport en waar schijnlijk is dit wel de voornaamste reden, waarom het over het alge meen toch een elitair gebeuren blijft. „De zeilsport kun je vergelijken met een briefje van duizend, dat je over de helft scheurt waarna je de beide delen in het water gooit", denkt Van de Zande. „Als je weet, dat een meter touw al vijf gulden kost en je bekijkt dan alleen al wat een schip als de Anne Mazurka daar van nodig heeft. Dan praten we nog maar niet over een zeil of andere gro tere onderdelen. Maar het is wel zo, dat een echte winnaar verplicht is om ieder jaar een nieuwe zeil te kopen en eigenlijk om de twee jaar een nieu we, weer snellere boot. Je kunt wel op je vingers uittellen wat er voor geldbedragen omgaan in deze sport". Een schipper, die het hele seizoen frekwent aan alle wedstrijden deel neemt kan rekenen op een seizoen- kostenbedrag van ongeveer 40.000,—. Mede daardoor is het on begrijpelijk, dat juist in deze geld verslindende sport de sponsoring nog geen intrede heeft gedaan. „Er wordt wel aan gewerkt", stelt Van de Zan de. „De overkoepelende organisatie werkt evenwel vanuit gevestigde or den en laat zich niet zo snel omtur nen. Meer en meer is het evenwel ook voor hen duidelijk geworden, dat sponsoring niet langer uitgebannen kan worden wil deze sport enigszins aantrekkelijk blijven". De ontwik kelingen in de watersport hebben de laatste vijf jaar enorme sprongen ge maakt. Veel wordt hierbij gehaald uit de vliegtuig-industrie, maar door de financiële recessie lijkt het aanne melijk, dat er enigszins de rem op ge zet gaat worden. Zege Frits Pirard HEUSDEN, 1-78. De 38e Grote Prijs van Heusden, in het Belgische Limburg, heeft de eerste seizoenzege opgeleverd voor de pupil uit de ploeg Advertentie Door een simpel zinnetje af te maken hebt u kans dat u het bedrag dat u voor uw Union fiets met Basta-slot uitgaf, terug wint Haal een deelnameformulier bij uw Union winkelier en wie weet kost uw Union fiets u niets van Peter Post, Frits Pirard. Na een uitstekend gereden kampioenschap van Nederland, waar hij 7 ronden voor het einde wegens een lekke band uit de kopgroep weg viel, be wees hij donderdag zijn uitstekende vorm. Van 86 gestarte deelnemers vorm de zich halfweg koers een kopgroep van 28 renners. Nadat eerst het duo Marc van Geel-Leo Wellens een uit looppoging hadden gewaagd ging Jean Marie Wampers alleen aan de haal. Na goed 100 km werd ook deze ren ners weer tot de orde geroepen. Met nog 12 km te gaan waagde Gerard Blockx zijn kans waarbij hij 10 se- konden voorsprong wist te nemen. Onder aanvoering van Frits Pirard vond er weer een hergroepering plaats. Pirard ging direkt hierna zelf tot de aanval over waarbij hij erin slaag de zich van de jagende kopgroep los te werken. Met een voorsprong van 13 sekonden op Mare Goossens ging hij zegevierend door de finish en kon hij voor de eerste keer in dit seizoen de bloemen in ontvangst nemen. De uitslag: 1. Frits Pirard de 145 km in 3.07 uur; 2. Mam Goossens (Bel.); 3. Etienne van der Helst (Bel.); 4. Jan Bogaert (Bel.); 5. Marc van Geel (Bel.); 6. Herman Crabbé (Bel.); 7. Leo van Thielen (Bel.); 8. Gerard Blockx (Bel.); 9. Frank van Impe (Bel.); 10. Ludo Schurgers (Bel.); 12. Heddie Nieuwdorp (Ned.); 25. Henk Mutsaarts (Ned.); 26. Martin Havik (Ned). Programma Tour de France BAZEL, 1-7. Vandaag gaat in Bazel de Tour de France van start met het rijden van de proloog, een tijdrit over een afstand van 7.4 kilometer. Morgen (zaterdag) volgt dan de eerste etappe, een wedstrijd op een par cours bij het Zwitserse Möhlin dat in totaal negen keer moet worden afge legd met een totale afstand van 207 kilometer. In het parcours ligt de Schupfahrt welke negen keer beklommen moet worden. Zondag gaat de 2e etappe van Bazel naar Nancy over een afstand van 235 km. Na ongeveer 100 km krijgen de renners een zware hap te verwerken, de Ballon d'Alsace een berg van de le kategorie met een hoogte van 1250 meter. Daar er hierna nog ruim 100 km moet worden gereden over een tame lijk vlak parcours mogen er nog geen grote tijdsverschillen worden ver wacht al zijn verrassingen in derge lijke etappes nooit uitgesloten.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1982 | | pagina 6