Oud-Zierikzeeënaar vertelt over vliegen op Batavia PLANTEN EN BROEDVOGELS AAN DE ORDE IN STERNA ERIC DE NOORMAN 7 Aspekten van de vliegerij 99 INGEZONDEN STUKKEN Ver. Reddingsboot „Watersnip" Vierde nummer Een strenge winter AUTORIJLES (N)IETS VOOR U? f 30,- per uur BERT NEIJENHUIS SlICCESJES Het recht der lange lansen ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 31 december 1981 Nr. 23040 Van de Fokker-toestellen werd overgeschakeld op de Douglasvliegtuigen, waarvan hier een exemplaar op het vlieg veld Haamstede, bij gelegenheid van de 25.000ste passagier. De ontwikkeling van de luchtvaart in het algemeen en in het bijzonder die van de vliegtuigen is pas goed op gang gekomen sinds het begin van de twintigste eeuw. Zonder te veel op historische feiten terug te zien en de versnelling te beschouwen, die twee wereldoorlogen er aan toevoegden, kan gesproken worden van een per ,,de- cenium van deze eeuw" tot nu toe spektakulaire vooruit gang op zich zelf. Beschouwen we eens die dertiger jaren. Onze nationale burgervliegdienst, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (K.L.M.), was rond 1930 begonnen met de opbouw van de toendertijd langste luchtlijn ter wereld. De dienst van Amsterdam naar Batavia. De tijd van de zo beroemde houten Fokker-vliegtuigen, zoals de 3- motorige F7b, later de F12 en F18 (ty pe Pelikaan). Persoonlijk heb ik sinds het jaar 1933 dat „Fokker tijdperk", althans op de Europese lijndiensten, in zijn geheel nog mee gemaakt. Eerst tijdens mijn oplei ding, al stage lopende, als gebrevet teerd hulpbestuurder (Ah-brevet). Later, vanaf 1936 in vaste dienst zijn de bij de K.-L;M.', gedeeltelijk als tweede bestuurder en ook als gezag voerder zelf op de zeker tien verschil lende types van de 1-motorige Fok ker F7a tot en met de grandioze 4- motorige F36. Zoals hiervoor vermeld was dan in 1930 de opbouw begonnen van de re gelmatige luchtdienst (lx per 14 da gen, daarna 1 x per week) op ons voormalig Nederlandsch Indië. Een intercontinentale luchtroute van 14.000 km. Een ware pionierstijd met vliegers als Geysendorffer, Smirnoff, Par- mentier en zovele anderen. Omschakeling En dan kwam op die route, in het jaar 1935, de grote omschakeling. De overgang van de houten Fokkers naar het meer moderne Amerikaanse metalen vliegtuig, de 2-motorige Douglas DC2 (type Uiver). Enkele ja ren later kwam de iets grotere DC3 (militaire uitvoering Dakota). Zuiver vliegtechnisch gezien was dit een enorme overgang, zeker zo spektaku- lair als het vele jaren later bij de maatschappij aantredende tijdperk van de volledige „straalvliegerij". Terugkomend nu op de Douglas DC2 en de Indiëroute. Welk een ver anderingen! Geheel metalen vliegtui gen, sterkere motoren, intrekbaar landingsgestel, geluidsisolatie en temperatuurregeling voor de kajuit. Hogere vliegsnelheden (van 215 op 270 km/u). En dan vooral die veran derde start- en landingstechniek door de toepassing van de z.g. vleu- gelklappen. En zo was het dan dat ik, in vaste dienst bij de K.L.M., als tweede bestuurder op de Indiëlijn die laatste Schipper en bemanning, alsmede het bestuur van Vereniging Red dingsboot „Watersnip" van Flaau- wershaven hebben de eer en het ge noegen al hare sympathisanten en le den een voorspoedig en gelukkig Nieuwjaar toe te wensen. Onze vereniging gaat er trots op, dat wat eens startte met een paar en thousiasten, uitgroeide tot een vere niging die ruim 260 leden telt. Aan al len dank, dank en nogmaals dank. Wij hopen in het jaar 1982 de kaap van 300 aangeslotenen te omzeilen en dat kan, als iedereen die ook maar 2 cent per dag kan missen, lid wordt. Lidmaatschap 10,- per jaar. Giro: 1685748 ten name „Reddingsboot Wa tersnip". Een bankje van 10,- kan ook. Welkom aan boord! Nogmaals voor 1982 Goede Vaart. Vereniging Reddingsboot Watersnip, p/a Bo- gerdweg 1, 4321 SN Kerkwerve. René C. van Haezendonck sekretaris Namens Bestuur Vereniging Reddingsboot „Watersnip" ZIERIKZEE, 30-12. Door vriendelijke bemiddeling kre gen wij de beschikking over vliegverhalen van de oud-K.L.M. gezagvoerder, de heer Chr. Bouter, die de pio nierstijd van het „vliegen op Indië" nog heeft meegemaakt en daar deskundig (uiteraard) over vertelt in een aantal vlieg schetsen, het eerste waar van wij hier publiceren. Ge zagvoerder Bouter was zoon van de wiskundeleraar Bou ter, destijds verbonden aan de toenmalige R.H.B.S. te Zierik- zee. afgang meemaakte van de echte pio nierstijd naar een geleidelijke op bouw van een meer wetenschappe lijk verdere ontwikkeling in de luchtvaart. Die goede oude tijd op de route naar Batavia! Mijn eerste Indiëreis begon op 20 oktober 1936 met gezagvoerder Van Veenendaal. Het vliegtuig, de DC2 „Edelvalk", was als eerste proef uit gerust met een, .automatische piloot". Zeven dagen De reisduur, met overnachtingen, duurde 7 dagen. We vlogen in het al gemeen met een vaste bemanning van in totaal vier. Zo werdv mijn vaste gezagvoerder: Bax. Van mijn in totaal zeventien vooroorlogse Indië- vluchten heb ik ook reizen gemaakt met Parmentier, Viruly, Koeper en ééns vanuit Indië met Smirnoff, om in te vallen na het ongeluk met de „Specht" te Palembang in 1937. Op de DC2 hadden we nog geen steward. Kritieke afstanden, zoals over de Middellandse Zee of van Basrah naar Dj ask aan de Perzische kust, lieten dat vanwege het gewicht niet toe. We vlogen toen maximaal met 5 passa giers. Deze hadden comfortabele stoelen, die ook als rustbank konden worden gebruikt. De boordwerktuigkundi ge, die hoofdzakelijk zijn drukke taak aan de grond had, was tijdens de vlucht officieel de verzorger van de passagiers. Op tussenstations werd bevoor raad met thermosflessen-' koffie, melk, frisdranken, sandwiches als mede met blokken ijs voor de zeer kleine pantry. Indien de handen van de boordwerktuigkundige wat te veel onder de motorolie zaten werd zijn taak ook wel gedaan door de ge zagvoerder of tweede bestuurder. Of het gebeurde wel eens door een van de passagiers zelf, vooral dames. Zo herinner ik me nog een vlucht met aan boord de bekende zangeres, Di Moerlag. Terugkomend van haar tournee door Nederlandsch Indië. Wat heeft zij ons verwend! Ook de te legrafist had nog een speciale taak. Dat was het toezien op het laden en uitladen van de bagage, zowel van de bemanning als passagiers. De eersten hadden hun koffers in de cockpit. Verkleedpartij Boven de Middellandse Zee vond meestal de verkleedpartij plaats in het tropenuniform, khaki met korte broek, lange witte kousen en over hemd met epauletten en das. De kof fers van de passagiers bevonden zich in de kajuit onder de betreffende stoelen. Het achterbagageruim, do mein van de tweede bestuurder, was gedeeltelijk voor wat vracht doch hoofdzakelijk voor de postzakken en zeer grote enveloppen. Immers, di- rekteur Plesman had reeds geduren de het „Fokker-tijdperk" met Ir. Damme van de P.T.T. het zo .belang rijke postkontrakt afgesloten. Financieel van groot belang voor onze luchtlijn op Indië. Wat, althans op de DC2, ook nog aanwezig was in de cockpit, was de „revolvertas" met vier pistolen en munitie. Dit, in ge val nodig bij een noodlanding in on herbergzaam gebied. De gezagvoer der had de algemene leiding voor de gehele vlucht. Richtlijnen Veel vaste regels en reglementen waren er nog niet. Zeker, er waren bepaalde richtlijnen. Een organisatie op de grond was wel reeds opgezet wat betreft radioverbindingen en meteorologische diensten. Maar alles was nog in een beginstadium. De Technische Dienst van de K.L.M. had op diverse velden langs de gehele route de belangrijkste motoronderT delen doen uitleggen. Voor de organi- satie hiervoor had in 1929 de heer' Hans Martin, met een lange bootreis naar al die landen, zeer goed werk ge daan. K.L.M.-vertegenwoordigers waren er te Cairo en Singapore. Te Medan en Batavia waren er vertegen woordigers van de later opgerichte K.N.I.L.M. Verder agenten langs de gehele route, zoals de zeer diploma tieke Asproyerakas te Athene en die handige Mosi te Baghdad en vele an dere zeer enthousiaste medewerkers. De gezagvoerder had een boordkas bij zich. De bemanning kreeg onder weg, door de boekhouder op Schip hol keurig afgepast ter plaatse zijn Lires, Drachmen, Ponden, Anna's, Rupees, Ticals enz. De navigatie tij dens het vliegen geschiedde hoofdza kelijk d.m.v. kaartlezen op de ge kleurde topografische landkaarten. Deze konden ieder afzonderlijk, ge lijk een „film", als rolkaart worden ingezet in daartoe bestemde metalen trommels met doorzichtig venster. De gehele route ging practisch over land of langs kusten. Koerslijnen met afstanden waren op de kaarten aangegeven. Bij een eventueel afwij ken van de route gaf een bepaalde spreiding van duim en wijsvinger bij een bepaalde vliegsnelheid afstand en dus ook vliegtijd aan. Toch was er voor één traject een echte „Mercater Zeekaart" aan boord. Namelijk voor de oversteek over de Middellandse Zee van Athe ne naar hetzij Merza Matruh, Alexan- drië of Cairo. Bij het vliegen zonder zicht was het de telegrafist, die be halve de communicatie met morse dan ook de navigatie verrichtte d.m.v. radiopeilingen, ook bij de lan ding. Gezagvoerder en telegrafist waren één vast „team". Jaren later, toen ik zelf als captain vloog, had ik op de intercontinentale routes naar Zuid- en Midden- Amerika en Afrika tot aan het jaar 1958 altijd mijn eigen vaste telegra fist bij me. Een verhaal op zich zelf! Vele van de meer dan twintig vlieg velden, die we langs de gehele route aandeden, waren nog zeer primitief. Het waren allen grasvelden of afge bakende stukken woestijn. In Pa lestina, op het vliegveld Lydda (het latere Lod bij Tel Aviv in Israël) maakten we voor het eerst een ver harde landingsbaan mee. Dat was in het jaar 1937. Zelfs Schiphol was toen nog uitsluitend een grasveld. Op Rhodos, met Viruly, zijn we na de landing eens weggezakt in de rood bruine modder. Te Rangoon, tijdens de moesson, reden we met een auto eerst het gehe le veld af om het te keuren op „dras sigheid". Met de hoge bomen en het terrein kon de start heel riskant zijn. Op Tjilitan(Batavia), met Bax, zijn we tijdens een zware regenbui eens als het ware als een „duikboot" ge land in de enorme plassen op het veld. Ik hoor het Bax nog zeggen: „We hadden net zo goed in een „sa wa" kunnen landen. Van Batavia werd altijd doorge vlogen naar Andir (Bandoeng). Daar was de Technische Dienst van de K.N.I.L.M. Te Bandoeng of Lembang verbleef dan de bemanning voor een dag of zes in een hotel, alvorens met een ander inmiddels uit Holland gearriveerd toestel de thuisreis aan te vangen. Chr. BOUTER CAIRO. Egypte heeft zijn hoofdge delegeerde bij de Verenigde Naties, Esmat Abdel Meguid, benoemd op de Afrikazetel in het internationaal ge rechtshof in Den Haag. Dit is van offi ciële zijde in Cairo vernomen. SCHOUWEN-DUIVELAND/GOEREE-OVERFLAKKEE, december. In het vierde nummer van Sterna, het tijdschrift van de Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland en de vereniging voor Natuur- en Landschapsbescher ming Goeree-Overflakkee schrijft de heer G. J. C. Buth een artikel over Plan ten van de Schouwse binnendijken. Het verhaal berust op ervaringen van de plantenwerkgroep opgedaan bij de dijk-inventarisaties. De soor- tenrijkste vegetaties komen op de oude, relatief onveranderde en vaak meer zandige binnendijken in het midden-gebied van Schouwen-Dui veland, gelegen tussen Sirjansland, Dreischor, Noordgouwe, Zonnemaire en Brouwershaven voor. Over het al gemeen komen op de nieuwe binnen dijken, bij voorbeeld de Delingsdijk, of sterk verzwaarde binnendijken, bijvoorbeeld de tussen Brouwersha ven en Zierikzee gelegen Schouwse dijk, vrij soortenarme vegetaties voor. Broedvogels Ted Sluyter en Arnold v. d. Wees van de vogelwerkgroep schreven een stuk over de broedvogelinventarisa- tie van de duinen van Schouwen. In 1981 zijn er totkal twaalf gebieden onderzocht. Over uilen op Goeree-Overflakkee heeft heer J. A. Everaers een infor matief stuk geschreven. Hij behan delt de zeldzame sneeuwuil, de veld- uil, de steenuil, de ransuil en de kerkuil. Voorts twee boekbesprekin gen: het ene betreft „De Springert- duinen en de Westduinen op Goeree: ontstaansgeschiedenis en vegetatie van P. Laumans. Het andere boek is van de vogelwerkgroep Avifauna West-Nederland over de Randstad en broedvogels. De voorzitter, Jos Hendriks besluit de uitgave met: „En de milieuman, hij ploegde voort", waarin hij in het kort enkele voorvallen in 1981 me moreert. ZIERIKZEE Bejaarde wandelaarster had dodelijk ongeluk Op de autoweg tussen kruispunt De Val en de rotonde bij Zierikzee heeft woensdagmiddag omstreeks kwart voor vijf de 81-jarige me vrouw Neeltje D. van der Maas een dodelijk ongeluk gehad. Zij wandelde langs de weg en stak pardoes de rijweg over, waardoor een auto, bestuurd door de 34-jarige C. W. uit Zierikzee, haar niet meer kon ontwijken. Dokter C. Bontkes kon slechts de dood konstateren. Het slachtoffer, dat in het verpleeghuis „Ons Huis" woonde, is overgebracht naar het mortuarium van het Zweed se Rode Kruis Ziekenhuis. MARKTBERICHTEN Beursbericht Markt Goes van dinsdag 29 december 1981 Granen, zaden en peulvruchten Alle prijzen boerenschoon, franko leveringsplaats en per 100 kg: Tarwe, basis 16 uit opslag handel en coö peratie, 49,50 - 50,50; tarwe, basis 16 uit eigen opslag, 51,75; zomer- gerst, basis 16 52,75 - 53,75; voergerst, basis 16 46,75 -ƒ 47,25; haver, basis 16 44,50; erwten (kleine groene) 81,00 - 85,00; Schokkers 78,50 - 84,50; Capucij- ners 162,50; bruine bonen (vrij van grond en halve bonen; 18 vocht) 182,50 - 187,50; karwij (boeren schoon) 22,500 - 240,00; karwij (prima doorsnee kwaliteit) 257,50. Exklusief b.t.w. Aardappelen Bintje, veldgewas, direkte leve ring, op auto geleverd, 19,00 -ƒ 22,00 per 100 kg. 0 mm opwaarts, binnenlandse 'kwaliteitseisen, 20,00 - 23,00 per 100 kg. Voeder- aardappelen 9,00 per 100 kg. Notering Rotterdamse Beurs d.d. 28 december 1981: Bintje 35-50 mm 23,00 - 23,50 per 100 kg; 50 mm-op- waarts 27,00 - 28,50 per 100 kg. Exklusief b.t.w. Uien Zaaiuien 0,20 - 0,23 per kg. Zaai- uien, grove blanke partijen, f 0,24 - f 0,28. Op auto gelever en exklusief b.t.w. Vlas Ongerepeld, op auto geleverd, ex klusief b.t.w. 0,35 - 0,50 per kg. Hooi en stro Alle prijzen per 1.000 kg: Weide- hooi 225,— - f 235,—; dijkhooi 160,— - 180,—; Roodzwenk 130,—; Veldbeemd 150,—; Riet- zwenk 95,110,—; Raaigrassen 130,—; gerstestro f 125,—; tar- westro 100,— - 105,—; schok kerstro 100,125,erwtenstro 110,130,bruine bonenstro 120,—. Op auto geleverd en exklu sief b.t.w,^ LAND- EN TUINBOUW Hoe de winter zich verder ontwik kelt is natuurlijk onbekend, maar het is wel nuttig te proberen zo eko- no'misch mogelijk te verwarmen, ten einde niet alleen op de olie, maar ook op de kosten te besparen. Een grote rol speelt hierbij de keuze van de ver plaatsbare lucht verhitter. Belangrij ke punten zijn hierbij: 1. Men kan 20-25% brandstof besparen, door een „direkt gestook te" luchtverhitter te kopen die 100% warmte-rendement geeft. 2. Men kan zeker 10% besparen door een regelbare verhitter te ne men zodat de warmte-kapaciteit nauwkeurig kan worden aangepast aan de warmtebehoefte. 3. De luchtverhitter zal zowel zeer hoog als zeer laag moeten kunnen branden om ook in extreme gevallen zuinig, of veilig te zijn. 4. De ventilatorkapaciteit zal vol doende groot moeten zijn om de warmte door de ruimte te verdelen, zonder dat plaatselijk te warm moet worden gestookt om de uithoeken vorstvrij te houden. 5. De luchtverhitter moet blijvend reukloos zijn, ook na jarenlang ge bruik. Luchtverhitters die het meest aan bovengenoemde eisen voldoen zijn die van het steeds meer naar voren komende „Kooi-systeem". Deze hea ters hebben een maximaal bereik tot 80.000 k.cal. maar kunnen traploos geregeld wórden tot een laagste stand van 15.000 k.cal. Ze zijn weinig kwetsbaar, branden op de goed koopste brandstof, petroleum, maar kunnen in geval van schaarste ook met gasolie of H.B. no 1 gestookt worden. 't Is 't proberen waard! Nü eerste 10 rijlessen voor personenauto, schakel of automaat Autorijschool Schuithaven 12, 4301 HC Zierikzee, tel. 01110-5081-3742 Te koop: Adria, de meest verkochte ca ravan. Nog enkele 1981-mo- dellen van de A.C.-serie, nu 10% korting. „De Smokkel- hoek". Nieuwe stacaravans 15 stuks, o.a. Norwind, Sun See ker, Boston, enz. „De Smok kelhoek". Gebruikte caravans, keus uit ±30 stuks. „De Smokkel- hoek", Biezelinge. Tel. 01102- 1623. Hobby, nog enkele 1981-mo- dellen met 10% korting. „De Smokkelhoek". Chateaux, de 1982-modellen zijn er. Nog enkele 1981-mo- dellen met 10% korting. „De Smokkelhoek". Bürstner, de 1982-modellen zijn er. Nog enkele 198l-mo- dellen nu 10% korting. „De Smokkelhoek Speciale open haard kolen en div. andere brandstoffen. P. L. Quist, Bogerdweg31, Drei schor, tel. 01112-1443. Voor buitenvogels: strooi- voer, pindanetjes 1,50; vet bollen 0,50; Mezenbollen 0,75; ongebrande pinda's. Tuincentrum Sluijs, Hooge- zoom 44, tel. 01115-1437. KERKNIEUWS Aanvangstijden kerkdiensten oudejaarsavond De oudejaarsdienst in de Gerefor meerde kerk te Nieuwerkerk begint niet om 19.00 uur, zoals in onze editie van dinsdag stond vermeld, maar om 18.00 uur. De Oudejaarsdienst in de Chr. Gereformeerde kerk te Zierik zee begint om half acht. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naaf Bunnik (part time toez.): mr, E. K. den Breejen, 11. predikant te Duivendrecht, wonende aldaar; naar Leusden: N. J. Flink, Kethel en Spaland; naar Schoonho ven (deelgemeente Adventsgemeen- te): D. J. van Bart, kand., Rotterdam. Bedankt voor Rijk-Rijsenhout: S. Janse, Nigtevecht; voor Voorburg (predikant bijzondere werkzaamhe den N.P.B.): H. J. Bos, Wognum c.a.; voor Enschede b.w.: L. Westland, Hellendoorn. Gereformeerde Kerken Aangenomen de benoeming tot pastoraal werker te Middelstum- Kantens: A. J. Fraanje, pastoraal werker te Paesens-Moddergat. Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Groningen: G. Bijkerk, Enschede en A. van de Veer, Zwolle Beroepen te Vineland (Ontario, Ca nada) (Free Ref. Church of N.A.): J. Westerink, Urk. Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Oostkapelle: J. Baai- jens, Rotterdam-Alexanderpolder; voor Krabbendijke: A. Moerkerken, N ieuw-Beij erland Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Erica (toez.): mevr. A. van der Mey, kand., Leiden. Toegelaten tot evangeliebediening: H. Rijksen, wonende te Zoetermeer, Kennemerland 2, voorheen Geref. Gem. predikant. Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Rotterdam-Zuid: J. C. Weststrate, 's-Gravenpolder. 50. Hijgend bereikt de Noorman het schip, waar Svein al gereed staat hem te helpen. Ter wijl Bolan en Aranrod de vijand met welge richte pijlen op een afstand houden, hijst de lange Sakser Eric aan boord en even later staat hij druipend maar heelhuids temidden van zijn vrienden. Allen zijn onder de indruk van de heldhafti ge dood van Olaf aan wie zij grotendeels hun behoud te danken hebben. ,,'t Was kinderspel, daar bij die burcht", gromt Svein om de gedachten wat af te leiden, „die kerels liepen als kippen door elkaar en gingen al zowat op de loop als ik „boe" riep. „Met Axe komt het wel in orde alleen vraag ik me af, hoe we met ons handjevol die boot in de vaart moeten houden Het weer is hun gelukkig gezind en als de wind in het zeil grijpt hoeft het kleine groepje weinig moeite te doen. De Noorman neemt het roer en woedend nagestaard door broeder Wig- berth, de Pieten en de burchtbewoners, wen den ze de steven zuidwaarts naar het land waar Mildred's tweede broer, Vortigern ko ning is. EINDE t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1981 | | pagina 7