Aanvoer van stortsteen en bouw maltenfabriek AUTO'S HsH C- ALBERT'S Autowasserette Ook ouderen beleven veel plezier aan de verjaardag van Sint AA Af- é\G\é t DE ZIERIKZEESCHE COURANT Op ,,Neeltje Jans" Ravage te Warmond Twee machinisten omgekomen bij trein-ongeluk familiezak, a potato paprika 1 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE REDAKTIE, ADMINISTRATIE EN BEZORGING Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na 17.30 uur: zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda". Redakteur: M. J. Bij de Vaate. Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne- wekken 11, 4301 HH Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Z'zee. ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES: Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling f 27,50, per jaar f 103,50. Losse nummers 55 cent. De abonnementsprijzen zijn inclusief 4% BTW. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentieprijs 41 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) f 5,20. Vraagt onze contractprijzen! De adver tentieprijzen zijn exclusief 4% BTW. Donderdag 4 december 1980 137ste jaargang- Nr. 22822 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) inditnummer. „Historische" sloop te Oosterland Volop aktie op het werkeiland ZIERIKZEE, 3-12. Op het werkeiland „Neeltje Jans" gonst het van de aktiviteiten. De bijzonderheden van dit moment zijn: de bouw van de filtermattenfabriek, de aanvoer van steen uit Finland en West-Duitsland en de op volle produktie gekomen bouw van de pijlers. De aanvoer van het stortsteen uit Finland is het spektakulairst te noemen. De levering omvat 1,2 miljoen ton en wordt vervoerd per zeeponton met een laadvermogen van 22.500 ton. De afmeting van deze bak is 135 x 32 meter en wordt versleept door de Zweedse zeesleper „Tiwaz" van 9500 PK en 90 ton trekkracht. De Duitse steen (2,1 miljoen ton) wordt vervoerd per duwvaart- eenheid, over de binnenwateren. De natuursteen wordt gelost met behulp van grijpkranen en vervol gens per vrachtwagen naar het opslagterrein vervoerd. Speciale vrachtwagens zijn er voor aange voerd uit Amerika; Caterpillar-wa- gens, elk met een eigen gewicht van 35 ton en een even groot laadvermo gen terwijl de wagen zelf vier meter breed is. De stenen worden gebruikt om de voet van de pijlers „in te pak ken". Daarvoor worden verschillende soorten gebruikt: stenen van 10 tot 80 kg, van 60 tot 300 kg, van 1000 tot 3000 kg en de zwaarste van 6000 tot 10.000 kg. De laatste zijn zo groot (3 m3) dat daar gemakkelijk hunebedden van te maken zouden zijn. In totaal is er voor de drempel van de stormvloed kering ongeveer 5,5 miljoen ton steen nodig, waar een bedrag van 120 mil joen gulden mee gemoeid is. En dat alleen voor de drempel Filtermatten De pijlers zelf komen op matten te staan, die een filterwerking dienen te hebben, vandaar dat ze filtermat ten genoemd worden. Waarom deze filtermatten? De hele drempel waar de pijlers op komen te staan moet worden opgebouwd volgens het fil terprincipe: dat wil zeggen, dat iede re laag ondóorlaatbaar moet zijn voor de laag eronder, terwijl het wa ter steeds vrij1 erdoor moet kunnen stromen. De onderste laag, die het fijne Oosterschelde-zand op zijn plaats moet houden, bestaat uit grof zand. De laag daarop bestaat uit kif (heel fijn grint) en daar weer bove nop grof grint. Om deze lagen op een diepte van 30 meter te kunnen aanbrengen, werd besloten de lagen afzonderlijk te „verpakken" in een mat van 200 bij 42 meter en 36 cm dik. De onderste laag weefsel wordt versterkt met daar doorheen gewe ven staaldraden. Zanddicht doek, fijngaas doek en bovendoek worden geweven door „Robusta" uit Gene- muiden. Eerdere proeven met een klein stukje mat hebben uitgewezen, dat deze te weinig rek had en daardoor scheurde. Door de versterking met staaldraden werd dit voorkomen, zo als bleek uit de proef die onlangs ge houden werd te Kats, met een mat van 5 meter breed. Uit deze proef kwam vast te staan, dat de mat vol doet aan de verwachtingen. Eerste mat Voor het produceren van deze mat ten wordt op „Neeltje Jans" een fa briek gebouwd. De start van de bouw vond reeds plaats in oktober 1979. De montage en installatie van het geheel moet in het voorjaar 1981 gereed zijn, waarna de verschillende onderdelen worden getest en „ingeregeld". Om streeks november 1981 zal de eerste definitieve mat worden gemaakt. In de fabriek worden twee soorten matten gemaakt: een onder- en boven mat. De boven mat is lichter dan de ondermat: resp. 1200 en 5000 ton per mat. Tussen de lagen onderling wordt kunststofweefsel aangebracht en om te voorkomen dat de materialen tij dens het uitrollen verschuiven wor den om de 67 cm staaldraadkorfjes in de lagen ingebouwd. De matten worden met duizenden stalen pennen bijeen gehouden. Deze pennen worden in de fabriek met 75 stuks tegelijk van onder naar boven door de mat gedrukt en vergrendeld, waarbij de mat enigszins wordt inge drukt op de wijze van een kapokma tras. Dit herhaalt zich negen keer in de 10 minuten, waarna de mat 2 me ter verder wordt getransporteerd via de beweegbare kettingvloer in de fa briek. Dat betekent dus 675 pennen in elke strook van 2 meter. De „Cardium" Nadat de kanten zijn dichtgenaaid en de mat een lengte van 200 meter heeft, wordt de mat opgerold op een drijvende cylinder met een diameter van 20 meter en naar de „Cardium" (kokkel) gesleept, het schip dat de matten gaat plaatsen. Omdat de cy linder hol is, blijft het geheel drij ven, hoewel het gevaarte 5.000 ton weegt. De fabriek is op het ogenblik zo ver, dat er „zicht" op begint te ko men. De voorraad-silo's zijn gereed (voor zand en grint) evenals de staal- konstruktie van de fabriek. De breedte van de fabriek bedraagt 50 meter, de lengte 100 meter waar van 60 meter overdekt. Beide delen van de fabriek krijgen een bewegen de transportvloer waartussen een rollenbaan. De fabriek is gelegen op een werkterrein van ongeveer 15 ha. Op dit terrein bevinden zich verder de depots voor zand, kif en grint, werkplaatsen, magzijnen, een kor- ven-fabriek en pennenloods, werk- wegen, kantoren en werkketen. 50 miljoen De kosten van de fabriek met lol- wal enz. bedragen 50 miljoen gulden. De bouw daarvan is door Rijkswa terstaat opgedragen aan Dosbouw. Voor de diverse onderdelen heeft Dosbouw kontrakten afgesloten met een aantal firma's uit binnen- en bui tenland. Zo levert Aarding/Tekon uit Nunspeet de pennenschiet- en pennenknipmachine. Croon Co uit Rotterdam verzorgt de elektrische installatie. Koch uit Saarbrücken le vert de kettingplatenvloeren, waar van de montage gebeurt door Demy- Geleen en het staalwerk wordt gele verd door Mecoma-Made. Als de laatste mat de fabriek zal verlaten is de fabriek afgeschreven met alleen nog maar een restwaarde Mattenlegger Een schip, dat de mat moet leggen en tegelijkertijd een grote hoeveel heid zand over een afstand van 300 meter kan wegpersen bij een wind kracht van maximaal 6, zo'n schip was er niet. Vervolg pag. 3 WARMOND, 3-12. Bij een gekompliceerd treinongeluk, te Warmond, is woensdagmorgen de 45-jarige machinist J, Folies uit Den Haag om het leven gekomen. Een tweede machinist werd ernstig gewond. Ook een anóere machi nist, bij het ongeluk betrokken, blijk omgekomen te zijn. Eerst werd hij als vermist opgegeven, maar de verongelukte werd later gevonden. Op de plaats van het ongeluk, waar wordt gewerkt aan de aanleg van de Advertentie wassen boenen tectyleren v/d Abeelestr. 6, Oosterland telefoon 01114-2200 „Volle" Concertzaal ZIERIKZEE, 3-12. De Concertzaal zat woensdagavond tot de nok toe vol. Honderden ouderen, of ook zestig-plussers, waren er aanwezig, dit keer uit de gemeenten Middenschouwen, Bruinisse en Duiveland, om gezamenlijk een St. Nicolaas-avond te vieren. Te oordelen naar het enthousiasme bleek het zeker een sukses, een reünie leek het bijna, een ontmoetingsplaats voor ouderen die elkaar „in geen jaren" hadden gezien. Eén van de genodigden, de heer J. W. Dooge (91), werd bij zijn leeftijdsgenoot, want, wie kan zeggen hoe oud Sinterklaas is, op het toneel geroepen. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) Maandagavond kwamen de inwoners van de gemeenten Westerschouwen en Brouwershaven aan bod. Van daag, donderdag, zijn de ouderen uit Zierikzee uitgenodigd om het Sinter klaasfeest bij te wonen. Dit initiatief kwam tot stand door samenwerking van een aantal Zie- rikzeese ondernemers en verenigin gen: de heer N. van der Zwan stelde de Concertzaal beschikbaar "en bood de gasten koffie aan, de B.B.-bakker verzorgde daar een stukje ban- ketstaaf bij en Stichting Het Thea ter, die overigens een groot deel van de koördinatie in handen had, gaf na afloop nog „een rondje" weg. De ZWN zorgde voor het vervoer, het koor van de Nederlandse Vereniging van Plattelandsvrouwen werkte mee aan het programma en verder droe gen de ZOC, de ANBO en de dames van de UW hun steentje bij om de avond te doen slagen. Sinterklaas was er natuurlijk ook (en hoe!) met z'n twee Pieten. Eigen lijk al bij binnenkomst had hij de la chers op zijn hand. De kreet „Ze ko men van Bru, en weten van niks" was blijkbaar tot in Spanje doorge drongen, maar dat deerde de inwo ners van deze „Republiek" zoals de Sint Bruinisse noemde, blijkbaar niet. Sint had heel wat namen opge schreven in zijn „grote boek", jam mer was echter dat velen niet aanwe zig waren of zich in ieder geval „af wezig" hielden. Eén van de aanwezi gen, de heer J. W. Dogen uit Drei- schor, verscheen wel op het toneel. Te vroeg Reden hiervoor was in ieder geval zijn respektabele leeftijd (91) maar ook omdat hij maandagavond al bij de bushalte had gestaan om woens dagavond het Sinterklaasfeest te kunnen bijwonen. „Blijkbaar een vergissing" zei de Sint, alhoewel hij de heer Dogen ervan verdacht van „twee walletjes" te willen eten. Een dam uit Scharendijke toonde, Een overzicht van de mattenfabriek op Neeltje Jans". Goed te zien zijn de twee beweegbare werkvloeren, waarover de matten worden ge transporteerd. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) Dit nummer bestaat uit 12 pagina's. Schiphollijn, botste eerst een werk- trein frontaal tegen een zandtrein (een grindwagen). Door de botsing kwam een deel van de werktrein op het hoofdspoor terecht. Een intercity die even na zes uur uit Rotterdam was vertrokken met ongeveer hon derd reizigers, botste er tegenop, ont spoorde en kwam gedeeltelijk in een sloot terecht. Door deze klap schoof de werktrein ook over het tweede hoofdspoor. De driedubbele botsing heeft vol gens NS een enorme ravage veroor zaakt. Hoe lang het zal duren voor dat de twee sporen weer berijdbaar zijn, valt dan ook nog niet te zeggen. MIDDELBURG. De Rechtbank in Middelburg heeft woensdag de snoepfabriek Luteijn BV in Breskens failliet verklaard. op verzoek van de Sint en met mede werking van twee „lenige" Pieten, hoe bejaardengym in zijn werking gaat, terwijl de hoogbejaarde amu sant toe keek. De dames van het koor van de NBP zongen vervolgens enkele liederen uiteenlopen van „het wiegeliedje" tot het „Schouwse Volkslied". Na de pauze vertoonde Stichting Het Theater de film „Laat de dokter maar schuiven" waarna de genodig den nog een drankje kregen aangebo den. HEERJANSDAM. De gedachte om werkloze bouwvakkers weer aan de slag te helpen met behulp van sociale fondsen, die nu worden gebruikt voor uitkeringen is, hoe mooi ook, onuitvoerbaar. Dat zei minister Bee- laerts van Blokland (volkshuis vesting) woensdag in Heerjansdam waar hij de eerste paal sloeg voor een komplex woningen. Advertentie Chips Het geld heeft teveel goed ge daan om er kwaad van te zeg gen; maar teveel kwaad om er goed van te zeggen. Gavarin WA> Uij> P£ tlLT- Verwachting tot vrijdagavond: Sneeuw of ijzel Koude nacht met opklaringen en mi nimumtemperatuur van 0 graden aan zee tot ongeveer min 4 graden in het binnenland; morgenoverdag toene mende bewolking gevolgd door sneeuw of ijzel; middagtemperatuur rond het vriespunt; matige, noord westenwind, morgen draaiend naar zuidwest tot zuidoost. Voor zaterdag: Aantal uren zon: 0 tot 4. Min.-temperaturen: omstreeks 0 gr. Max.-temperaturen: omstreeks 3 gr. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 50 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 20 procent. N.B. Voor de temperaturen geldt voor zaterdag een marge van 3 gra den rond de opgegeven waarden. ZON- EN MAANSTANDEN 5 dec. Zon op 8.30, onder 16.27 Maan op 5.48, onder 15.52 Nieuwe Maan: 7 december (15.35) HOOG- EN LAAGWATER Hoogwater Laagwater 5 dec. 1.43 14.04 7.42 19.57 Nieuwe Maan: 7 december HET WEEKOVERZICHT DE BILT, 4-12. Het K.N.M.I. deelt mede: Een zwak hogedrukgebied trekt vannacht met opklaringen over ons land. Daarbij daalde de tempera tuur tot waarden die uiteenlopen van om het vriespunt aan zee tot min vijf graden in het binnenland. Vrijdag overdag veroorzaakt een depressie die van Groenland langs oost-IJsland naar de Noordzee trekt een toenemende bewolking en later regen of sneeuw. De temperatuur wordt dan niet veel hoger dan onge veer twee graden. Boven Italië handhaaft zich een de- pressiegebied met veel bewolking, regen- en onweersbuien. Een depres sie boven de Russische randstaten en zuid-Finland veroorzaakt in haar omgeving sneeuw. VADUZ. Het vorstendom Liech tenstein gaat maatregelen treffen te gen de binnenkomst van buitenlan ders.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1980 | | pagina 1