Aanvoer van stortsteen
en bouw maltenfabriek
AUTO'S
HsH C-
ALBERT'S
Autowasserette
Ook ouderen beleven
veel plezier aan de
verjaardag van Sint
AA
Af-
é\G\é
t
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Op ,,Neeltje Jans"
Ravage te Warmond
Twee machinisten omgekomen
bij trein-ongeluk
familiezak, a
potato
paprika
1
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
REDAKTIE, ADMINISTRATIE EN BEZORGING
Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na 17.30 uur:
zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda".
Redakteur: M. J. Bij de Vaate.
Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne-
wekken 11, 4301 HH Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Z'zee.
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling f 27,50, per jaar f 103,50. Losse
nummers 55 cent. De abonnementsprijzen zijn inclusief 4% BTW. Verschijnt
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentieprijs 41 cent per losse
mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) f 5,20. Vraagt onze contractprijzen! De adver
tentieprijzen zijn exclusief 4% BTW.
Donderdag 4 december 1980
137ste jaargang- Nr. 22822
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
inditnummer. „Historische" sloop te Oosterland
Volop aktie op het werkeiland
ZIERIKZEE, 3-12. Op het werkeiland „Neeltje Jans"
gonst het van de aktiviteiten. De bijzonderheden van dit
moment zijn: de bouw van de filtermattenfabriek, de
aanvoer van steen uit Finland en West-Duitsland en de
op volle produktie gekomen bouw van de pijlers.
De aanvoer van het stortsteen uit Finland is het spektakulairst te noemen.
De levering omvat 1,2 miljoen ton en wordt vervoerd per zeeponton met een
laadvermogen van 22.500 ton. De afmeting van deze bak is 135 x 32 meter en
wordt versleept door de Zweedse zeesleper „Tiwaz" van 9500 PK en 90 ton
trekkracht. De Duitse steen (2,1 miljoen ton) wordt vervoerd per duwvaart-
eenheid, over de binnenwateren.
De natuursteen wordt gelost met
behulp van grijpkranen en vervol
gens per vrachtwagen naar het
opslagterrein vervoerd. Speciale
vrachtwagens zijn er voor aange
voerd uit Amerika; Caterpillar-wa-
gens, elk met een eigen gewicht van
35 ton en een even groot laadvermo
gen terwijl de wagen zelf vier meter
breed is. De stenen worden gebruikt
om de voet van de pijlers „in te pak
ken".
Daarvoor worden verschillende
soorten gebruikt: stenen van 10 tot
80 kg, van 60 tot 300 kg, van 1000 tot
3000 kg en de zwaarste van 6000 tot
10.000 kg.
De laatste zijn zo groot (3 m3) dat
daar gemakkelijk hunebedden van te
maken zouden zijn. In totaal is er
voor de drempel van de stormvloed
kering ongeveer 5,5 miljoen ton steen
nodig, waar een bedrag van 120 mil
joen gulden mee gemoeid is. En dat
alleen voor de drempel
Filtermatten
De pijlers zelf komen op matten te
staan, die een filterwerking dienen
te hebben, vandaar dat ze filtermat
ten genoemd worden. Waarom deze
filtermatten? De hele drempel waar
de pijlers op komen te staan moet
worden opgebouwd volgens het fil
terprincipe: dat wil zeggen, dat iede
re laag ondóorlaatbaar moet zijn
voor de laag eronder, terwijl het wa
ter steeds vrij1 erdoor moet kunnen
stromen. De onderste laag, die het
fijne Oosterschelde-zand op zijn
plaats moet houden, bestaat uit grof
zand. De laag daarop bestaat uit kif
(heel fijn grint) en daar weer bove
nop grof grint.
Om deze lagen op een diepte van 30
meter te kunnen aanbrengen, werd
besloten de lagen afzonderlijk te
„verpakken" in een mat van 200 bij
42 meter en 36 cm dik.
De onderste laag weefsel wordt
versterkt met daar doorheen gewe
ven staaldraden. Zanddicht doek,
fijngaas doek en bovendoek worden
geweven door „Robusta" uit Gene-
muiden.
Eerdere proeven met een klein
stukje mat hebben uitgewezen, dat
deze te weinig rek had en daardoor
scheurde. Door de versterking met
staaldraden werd dit voorkomen, zo
als bleek uit de proef die onlangs ge
houden werd te Kats, met een mat
van 5 meter breed. Uit deze proef
kwam vast te staan, dat de mat vol
doet aan de verwachtingen.
Eerste mat
Voor het produceren van deze mat
ten wordt op „Neeltje Jans" een fa
briek gebouwd. De start van de bouw
vond reeds plaats in oktober 1979. De
montage en installatie van het geheel
moet in het voorjaar 1981 gereed zijn,
waarna de verschillende onderdelen
worden getest en „ingeregeld". Om
streeks november 1981 zal de eerste
definitieve mat worden gemaakt.
In de fabriek worden twee soorten
matten gemaakt: een onder- en boven
mat. De boven mat is lichter dan de
ondermat: resp. 1200 en 5000 ton per
mat.
Tussen de lagen onderling wordt
kunststofweefsel aangebracht en om
te voorkomen dat de materialen tij
dens het uitrollen verschuiven wor
den om de 67 cm staaldraadkorfjes
in de lagen ingebouwd.
De matten worden met duizenden
stalen pennen bijeen gehouden. Deze
pennen worden in de fabriek met 75
stuks tegelijk van onder naar boven
door de mat gedrukt en vergrendeld,
waarbij de mat enigszins wordt inge
drukt op de wijze van een kapokma
tras. Dit herhaalt zich negen keer in
de 10 minuten, waarna de mat 2 me
ter verder wordt getransporteerd via
de beweegbare kettingvloer in de fa
briek. Dat betekent dus 675 pennen
in elke strook van 2 meter.
De „Cardium"
Nadat de kanten zijn dichtgenaaid
en de mat een lengte van 200 meter
heeft, wordt de mat opgerold op een
drijvende cylinder met een diameter
van 20 meter en naar de „Cardium"
(kokkel) gesleept, het schip dat de
matten gaat plaatsen. Omdat de cy
linder hol is, blijft het geheel drij
ven, hoewel het gevaarte 5.000 ton
weegt.
De fabriek is op het ogenblik zo
ver, dat er „zicht" op begint te ko
men. De voorraad-silo's zijn gereed
(voor zand en grint) evenals de staal-
konstruktie van de fabriek.
De breedte van de fabriek bedraagt
50 meter, de lengte 100 meter waar
van 60 meter overdekt. Beide delen
van de fabriek krijgen een bewegen
de transportvloer waartussen een
rollenbaan. De fabriek is gelegen op
een werkterrein van ongeveer 15 ha.
Op dit terrein bevinden zich verder
de depots voor zand, kif en grint,
werkplaatsen, magzijnen, een kor-
ven-fabriek en pennenloods, werk-
wegen, kantoren en werkketen.
50 miljoen
De kosten van de fabriek met lol-
wal enz. bedragen 50 miljoen gulden.
De bouw daarvan is door Rijkswa
terstaat opgedragen aan Dosbouw.
Voor de diverse onderdelen heeft
Dosbouw kontrakten afgesloten met
een aantal firma's uit binnen- en bui
tenland. Zo levert Aarding/Tekon
uit Nunspeet de pennenschiet- en
pennenknipmachine. Croon Co uit
Rotterdam verzorgt de elektrische
installatie. Koch uit Saarbrücken le
vert de kettingplatenvloeren, waar
van de montage gebeurt door Demy-
Geleen en het staalwerk wordt gele
verd door Mecoma-Made. Als de
laatste mat de fabriek zal verlaten is
de fabriek afgeschreven met alleen
nog maar een restwaarde
Mattenlegger
Een schip, dat de mat moet leggen
en tegelijkertijd een grote hoeveel
heid zand over een afstand van 300
meter kan wegpersen bij een wind
kracht van maximaal 6, zo'n schip
was er niet.
Vervolg pag. 3
WARMOND, 3-12. Bij een gekompliceerd treinongeluk, te Warmond, is
woensdagmorgen de 45-jarige machinist J, Folies uit Den Haag om het leven
gekomen. Een tweede machinist werd ernstig gewond. Ook een anóere machi
nist, bij het ongeluk betrokken, blijk omgekomen te zijn. Eerst werd hij als
vermist opgegeven, maar de verongelukte werd later gevonden.
Op de plaats van het ongeluk, waar
wordt gewerkt aan de aanleg van de
Advertentie
wassen boenen
tectyleren
v/d Abeelestr. 6, Oosterland
telefoon 01114-2200
„Volle" Concertzaal
ZIERIKZEE, 3-12. De Concertzaal zat woensdagavond tot de nok toe vol.
Honderden ouderen, of ook zestig-plussers, waren er aanwezig, dit keer uit de
gemeenten Middenschouwen, Bruinisse en Duiveland, om gezamenlijk een St.
Nicolaas-avond te vieren. Te oordelen naar het enthousiasme bleek het zeker
een sukses, een reünie leek het bijna, een ontmoetingsplaats voor ouderen die
elkaar „in geen jaren" hadden gezien.
Eén van de genodigden, de heer J. W. Dooge (91), werd bij zijn leeftijdsgenoot,
want, wie kan zeggen hoe oud Sinterklaas is, op het toneel geroepen.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Maandagavond kwamen de inwoners
van de gemeenten Westerschouwen
en Brouwershaven aan bod. Van
daag, donderdag, zijn de ouderen uit
Zierikzee uitgenodigd om het Sinter
klaasfeest bij te wonen.
Dit initiatief kwam tot stand door
samenwerking van een aantal Zie-
rikzeese ondernemers en verenigin
gen: de heer N. van der Zwan stelde
de Concertzaal beschikbaar "en bood
de gasten koffie aan, de B.B.-bakker
verzorgde daar een stukje ban-
ketstaaf bij en Stichting Het Thea
ter, die overigens een groot deel van
de koördinatie in handen had, gaf na
afloop nog „een rondje" weg. De
ZWN zorgde voor het vervoer, het
koor van de Nederlandse Vereniging
van Plattelandsvrouwen werkte mee
aan het programma en verder droe
gen de ZOC, de ANBO en de dames
van de UW hun steentje bij om de
avond te doen slagen.
Sinterklaas was er natuurlijk ook
(en hoe!) met z'n twee Pieten. Eigen
lijk al bij binnenkomst had hij de la
chers op zijn hand. De kreet „Ze ko
men van Bru, en weten van niks"
was blijkbaar tot in Spanje doorge
drongen, maar dat deerde de inwo
ners van deze „Republiek" zoals de
Sint Bruinisse noemde, blijkbaar
niet.
Sint had heel wat namen opge
schreven in zijn „grote boek", jam
mer was echter dat velen niet aanwe
zig waren of zich in ieder geval „af
wezig" hielden. Eén van de aanwezi
gen, de heer J. W. Dogen uit Drei-
schor, verscheen wel op het toneel.
Te vroeg
Reden hiervoor was in ieder geval
zijn respektabele leeftijd (91) maar
ook omdat hij maandagavond al bij
de bushalte had gestaan om woens
dagavond het Sinterklaasfeest te
kunnen bijwonen. „Blijkbaar een
vergissing" zei de Sint, alhoewel hij
de heer Dogen ervan verdacht van
„twee walletjes" te willen eten.
Een dam uit Scharendijke toonde,
Een overzicht van de mattenfabriek
op Neeltje Jans". Goed te zien zijn
de twee beweegbare werkvloeren,
waarover de matten worden ge
transporteerd.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Dit nummer bestaat uit 12 pagina's.
Schiphollijn, botste eerst een werk-
trein frontaal tegen een zandtrein
(een grindwagen). Door de botsing
kwam een deel van de werktrein op
het hoofdspoor terecht. Een intercity
die even na zes uur uit Rotterdam
was vertrokken met ongeveer hon
derd reizigers, botste er tegenop, ont
spoorde en kwam gedeeltelijk in een
sloot terecht. Door deze klap schoof
de werktrein ook over het tweede
hoofdspoor.
De driedubbele botsing heeft vol
gens NS een enorme ravage veroor
zaakt. Hoe lang het zal duren voor
dat de twee sporen weer berijdbaar
zijn, valt dan ook nog niet te zeggen.
MIDDELBURG. De Rechtbank in
Middelburg heeft woensdag de
snoepfabriek Luteijn BV in Breskens
failliet verklaard.
op verzoek van de Sint en met mede
werking van twee „lenige" Pieten,
hoe bejaardengym in zijn werking
gaat, terwijl de hoogbejaarde amu
sant toe keek.
De dames van het koor van de NBP
zongen vervolgens enkele liederen
uiteenlopen van „het wiegeliedje"
tot het „Schouwse Volkslied".
Na de pauze vertoonde Stichting
Het Theater de film „Laat de dokter
maar schuiven" waarna de genodig
den nog een drankje kregen aangebo
den.
HEERJANSDAM. De gedachte om
werkloze bouwvakkers weer aan de
slag te helpen met behulp van sociale
fondsen, die nu worden gebruikt
voor uitkeringen is, hoe mooi ook,
onuitvoerbaar. Dat zei minister Bee-
laerts van Blokland (volkshuis
vesting) woensdag in Heerjansdam
waar hij de eerste paal sloeg voor een
komplex woningen.
Advertentie
Chips
Het geld heeft teveel goed ge
daan om er kwaad van te zeg
gen; maar teveel kwaad om er
goed van te zeggen.
Gavarin
WA>
Uij>
P£
tlLT-
Verwachting tot vrijdagavond:
Sneeuw of ijzel
Koude nacht met opklaringen en mi
nimumtemperatuur van 0 graden aan
zee tot ongeveer min 4 graden in het
binnenland; morgenoverdag toene
mende bewolking gevolgd door
sneeuw of ijzel; middagtemperatuur
rond het vriespunt; matige, noord
westenwind, morgen draaiend naar
zuidwest tot zuidoost.
Voor zaterdag:
Aantal uren zon: 0 tot 4.
Min.-temperaturen: omstreeks 0 gr.
Max.-temperaturen: omstreeks 3 gr.
Kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 50 procent.
Kans op een geheel droog etmaal:
20 procent.
N.B. Voor de temperaturen geldt
voor zaterdag een marge van 3 gra
den rond de opgegeven waarden.
ZON- EN MAANSTANDEN
5 dec. Zon op 8.30, onder 16.27
Maan op 5.48, onder 15.52
Nieuwe Maan: 7 december (15.35)
HOOG- EN LAAGWATER
Hoogwater Laagwater
5 dec. 1.43 14.04 7.42 19.57
Nieuwe Maan: 7 december
HET WEEKOVERZICHT
DE BILT, 4-12. Het K.N.M.I. deelt
mede: Een zwak hogedrukgebied
trekt vannacht met opklaringen over
ons land. Daarbij daalde de tempera
tuur tot waarden die uiteenlopen van
om het vriespunt aan zee tot min vijf
graden in het binnenland.
Vrijdag overdag veroorzaakt een
depressie die van Groenland langs
oost-IJsland naar de Noordzee trekt
een toenemende bewolking en later
regen of sneeuw. De temperatuur
wordt dan niet veel hoger dan onge
veer twee graden.
Boven Italië handhaaft zich een de-
pressiegebied met veel bewolking,
regen- en onweersbuien. Een depres
sie boven de Russische randstaten en
zuid-Finland veroorzaakt in haar
omgeving sneeuw.
VADUZ. Het vorstendom Liech
tenstein gaat maatregelen treffen te
gen de binnenkomst van buitenlan
ders.