Mysterieuze bollen volgens TNO volkomen ongevaarlijk Herkomst nog onbekend Tariefsverhoging theorieles autorijscholen Regionale verschillen in sterfte aan kanker Inwisseling mogelijk Egyptisch rijbewijs SPORT Old-timers op Schouwen-Duiveland 4 SCHOUWEN-DUIVELAND, 28-8. Volgens TNO in Rijs wijk is de inhoud van de mysterieuze bollen die de afge lopen dagen op verschillende plaatsen langs de Neder landse kust (o.a. bij het werkeiland „Neeltje Jans") zijn aangespoeld volkomen ongevaarlijk. Eerder al had TNO gekonstateerd dat de vaste kern van de bollen ongevaar lijk was. Het vermoeden bestond echter dat zich tussen de harde kern en de buitenste schil een gassoort bevond, die maandag hij twee werknemers van het Hoogheem raadschap Delfland misselijkheid en verlammingsver schijnselen had veroorzaakt. KIEL. De stakende garnalenvis- sers aan de Duitse Noordzeekust zijn donderdag weer op vangst gegaan. Zij waren drie weken geleden gaan staken. Van het ministerie van voed selvoorziening in Bonn hebben zij nu hulp toegezegd gekregen, de regering wil onder meer bij de Europese Ge meenschap in Brussel pleiten voor een wijziging van de visserijbepalin gen. DEN HAAG, 27-8. De ministers van ekonomische zaken en van ver keer en waterstaat hebben er in toe gestemd dat autorijschoolhouders met ingang van 27 augustus 1980 de tarieven voor theorielessen, die in groepsverband worden gegeven, met maximaal 0,50 (incl. BTW) per leer ling per uur verhogen. Tegelijkertijd wordt voor deze vorm van rij onderricht, opleidend voor het theoretische gedeelte van het rijexamen, een maximumtarief ingevoerd van 3,75 (incl. BTW) per leerling per uur. In een nog geheel gave bol is door onderzoekers van TNO donderdag een gaatje geboord. Een muisje mocht vervolgens de gassen opsnui ven die uit het binnendste van de bol vrijkwamen. Naar een woordvoerder van TNO donderdagmiddag bekend maakte, gedroeg de muis zich volko men normaal. Van enige onwelheid was geen sprake. Hieruit hebben de onderzoekers de konklusie over de onschuldige inhoud van de „myste rieuze" bollen getrokken. Het blijft TNO een raadsel waar de oorzaak van het onwel worden van de twee mensen die maandag de eerste bollen bij 's Gravenzande aan troffen en deze ter onderzoeking open maakten. Vanaf dat moment werd het aan spoelen van de bollen, gemaakt van een soort piepschuim en ongeveer ter grootte van een voetbal, met arguso gen gevolgd. De politie liet een waar schuwing uitgaan naar mogelijke vinders om de bollen niet te openen en onmiddellijk de politie in te lich ten. Geruststellend De eerste konklusies van TNO, dat in het laboratorium de bollen ging onderzoeken, brachten al de ge ruststellende uitkomst dat de inhoud niet explosief of radio-aktief was. Kort daarna bleek ook de vaste kern niet gevaarlijk. Bleef over de moge lijkheid van een giftig gas in de bol len, maar de muizenproef wees uit, dat ook die veronderstelling onjuist was. Voorzover donderdagmiddag be kend zijn de afgelopen dagen tien „mysterieuze" bollen aan de Neder landse stranden aangespoeld, de plaatsen waar ze aanspoelden zijn: Velsen (één bol), Hoek van Holland (2), 's Gravenzande (2), Noord wijk (1), Zierikzee (1), Ouddorp (1) en Scheve- ningen (2). Over de herkomst van de bollen was de politie donderdag nog niets bekend. Ir. C. W. Klippel van het Hoog heemraadschap Delfland toonde zich donderdagmiddag nogal verbaasd over de konklusie van TNO. De licha melijke onwelheid van zijn twee me dewerkers kon hij niet anders ver klaren dan te zijn veroorzaakt door het openen van de bollen. De twee mannen zijn inmiddels al weer aan het werk, na korte tijd in een zieken huis te hebben verbleven. SEOEL. In Zuid-Korea gaan alle universiteiten weer open. Het opper bevel had op 17 mei onder de staat van beleg bevolen die universiteiten te sluiten nadat er heftige de monstraties tegen de regering waren geweest. HET WEEKOVERZICHT DE BILT, 29-8. Het K.N.M.I. deelt mede: Ons land bevindt zich in war me en tamelijk vochtig lucht. In de afgelopen nacht vormde zich dan ook op enkele plaatsen mist., Overdag bleef het over het algemeen zwaar bewolkt en nevelig. Op de Britse ei landen regende het. Dit regengebied bereikt ons land in de avond en nacht. Morgen klaart het in de loop van de dag van het westen uit weer op, want er stroomt dan wat droigere lucht ons land binnen. Zondag mogen we op redelijk goed weer rekenen, al zullen de temperaturen gematigd zijn, met kans op een buitje. Warm en zonnig zomerweer komt voor in Spanje, Zuid-Frankrijk en Italië. DEN HAAG, 29-8. Zeeland is de provincie met de laagste kan- kersterfte onder mannen, maar voor vrouwen is het cijfer juist relatief hoog. In Zuid-Holland is deze situa tie juist omgekeerd. In de provincie Noord-Brabant is de sterfte voor zo wel mannen als vrouwen hoog, in Drenthe juist laag. Deze gegevens blijken uit de „At las van de kankersterfte in Neder land 1969-1978", die het Centraal Bu reau voor de Statistiek heeft aange boden aan staatssekretaris mevrouw Veder-Smit van volksgezondheid. Het ministerie van volksgezond heid en milieuhygiëne noemt de ver schillen opmerkelijk tussen de kaar ten van maagkanker en die van long kanker. Maagkanker laat lage sterf tecijfers zien in het midden van het land, omringd door gebieden met ho ge cijfers. Het beeld dat longkanker oproept is bijna het tegenovergestel de. Voor de meeste gebieden geldt dat sterfte aan kanker vaker voorkomt in dik- dan in dunbevolkte gebieden. Voor steden en hun ommeland geldt in zekere mate hetzelfde. De sterfte aan kanker vertoont grote regionale verschillen. In tijd gemeten doen zich landelijk grote verschuivingen voor. DEN HAAG, 29-8. In Egypte be haalde rijbewijzen van het officieel gangbare model kunnen in Neder land worden ingewisseld tegen een Nederlands exemplaar. Deze uitspraak heeft de Raad van State donderdag gedaan in een be roep dat was ingesteld door een in woonster van Dordrecht na het besluit van de kommissaris van de koningin in Zuid-Holland dat een dergelijk rijbewijs niet door haar kon worden ingewisseld. De Raad van State is van oordeel dat in het geval van de inwoonster van Dordrecht zich de bijzondere om standigheid voordeed dat de geldig heid van het rijbewijs weliswaar was gebonden aan de geldigheidsduur van het visum, maar dat het doku- ment niettefnin van het officieel gangbare model (model 5) was. Toe risten die in Egypte hun rijbewijs ha len krijgen in de meeste gevallen een rijbewijs van het model 15, dat ver bonden is aan het visum. SKNWK-SVV (jeugd) 4-4 SKNWK beleefde woensdagavond een pittige oefenwedstrijd tegen het jeugdelftal van SVV uit Schiedam. De bezoekers hadden enkele spelers in hun ploeg, die voor de U.E.F.A.- selektie zijn uitverkoren. De wedstrijd werd gekenmerkt door een zeer hoog tempo. De jeugdige Schie dammers wisten al snel op voor sprong (0-1) te komen, maar kort daarna wist SVOWK langszij te ko men na een over vier schijven lopen de fraaie kombinatie. Rien van Klin ken maakte het werk af (1-1). Niet lang daarna was het wederom Rien van Klinken, die uit een voorzet van Piet Slotemaker de SVV-keeper het nakijken gaf (2-1). Een fraaie aanval over links kon door Jan Tierie ook succesvol worden afgerond (3-1). Di- rekt na de rust maakten de S.V.V.- spelers duidelijk wat voor vlees ze in de kuip hadden. Vooral.door het hoge speltempo waren ze vaak in het voor deel. Met twee fraaie doelpunten wisten de bezoekers de balans weer in evenwicht te brengen (3-3). SKNWK gaf zich echter nog niet ge wonnen. Jan Tierie bouwde een fraaie aanval op en Arie Folmer maakte het werk af (4-3). Ten slotte wist S.V.V. na een mooie solo nog langszij te komen (4-4), waarmee te vens de eindstand werd bepaald. Voor de take-off" van het tweede gedeelte herhaalde zich hetzelfde ri tueel van de morgen. Weer kwamen er brandertjes aan te pas om het ge heel weer op gang te brengen. Met ge zwinde spoed zetten de chauffeurs de voet op het gaspedaal of de hand aan de stoomhandel. De snelste legde de afstand binnen anderhalf uur af. De op één na snelste bleek een Stanley uit 1921, een gesloten model, die eertijds aan een operazanger had toebehoord: James Melton. Deze was na de aankoop van de limousine wat teleurgesteld en had veel problemen met het berijden van het geyparte. Zodoende (gaat het verhaal) kon het ook gebeuren, dat er tot op heden slechts 14.000 km op de teller staat. Al die jaren heeft deze opera-coupé in een schuur gestaan. Pittige prijzen De prijzen die voor deze wagens be taald moeten worden zijn niet mis. Voor anderhalf tot twee ton 200.000,-) is men èigenaar van zo'h exklusief stuk „speelgoed". De we genbelasting zal ook wel een centje kosten: de zwaarste, exemplaren we gen 2.000 kg. Sommige koplampen (stuk voor stuk juweeltjes!) kosten al enige duizenden guldens. Het is duidelijk dat deze hobby al leen weggelegd is voor de wat meer draagkrachtigen. Ook de Engelse „John Modaal" zal zich zo'n flitsend voertuig niet kunnen veroorloven. Eén van de chauffeurs heeft zelfs een verzameling van 100 van dergelijke auto's. Daar zijn miljoenen mee ge moeid. Om even bij de Stanley's te blij ven: in 1889 werd de eerste gebouwd en in 1955 de-laatste. Het snelheidsre- kord met deze wagens werd in 1906 gevestigd: 179 km per uur. Voor die tijd een prestatie. De Stanley heeft in zijn tijd $5.000 ge kost. Het principe van aandrijving is als volgt: twee branders die gevoed worden met een speciale brandstof, SPW-4, verwarmen een soort boiler, gevuld met water. De stoom die daar bij ontstaat drijft tandwielen aan en het gevaarte kan rijden. Het dash- bord bestaat uit: kijkglas voor olie, temperatuurmeter, ampèremeter en een klokje dat ook nog bleek te wer ken. Verder is aanwezig een pomp, voet en handrem en stoomhandel. De ke tel zit onder motorkap, de moto#' on der de vloer van de wagen. Bij niet al te warm weer kan deze wagen ruim 200 mijl (320 km) zonder water bij te vullen rijden. Maharadja Een wel heel bijzondere wagen die in de stoet meereed, was een „Lan- chester", gebouwd in Birmingham. Deze wagen heeft toebehoord aan een Maharadja, die de wagen heeft laten schilderen in de kleuren van zijn cric- ketklub. Overigens was dit de enige, die niet op stoom reed: peterolie is de brandstof. Verder was het merk „Locomobile" vertgegenwoordigd: een van de snelste, die het zelfs heeft gepresteerd een vrachtwagen te pas seren! Tot slot het merk „White". Behal ve de Lanchester, waren de overige merken gespecialiseerd in stoom. Na aankomst van alle deelnemers aan de trip door de regio waren de wagen voor het publiek te bezichti gen, een gelegenheid waarvan dank baar gebruik werd gemaakt. Op het avondprogramma van deze enerverende dag stond een „Surpri se-party" aan boord van de „Wiljo" in de haven Aquadclta. Naar goed ge bruik werd daar (uiteraard in Brui- nisse) rijkelijk mossels geserveerd. (Vervolg van pag. 1) last, omdat een paar deelnemers het tempo niet konden bijhouden. Eén maakte van gelegenheid gebruik, om bij een benzinestation te tanken (wa ter). ,_Qverigens is het gezamenlijk wach ten o'p achterblijvers normaal: geen haast is parool. Bij storingen wordt men terzijde gestaan, door. de kollega's. Velen vinden het sleutelen aan de vehikels prettig: veel leuker dan rijden. Spoor bijster Nog voor Dreischor bereikt kon worden, werd duidelijk dat het bijna onmogelijk was de tocht gezamen lijk voort te zetten. Slechts vier ble ken in staat om een redelijk tempo te rijden, de andere waren óf de weg kwijt, óf hadden pech. Als men el kaar uit het oog verliest, volgt men normaal het spoor: de ontsnapte stoom maakt een nat spoor op de weg. Eén bestuurder werd in de war gebracht door een paard: hij volgde het natte spoor van het dier en raakte geheel het spoor bijster Van een processie was dus geen sprake meer. Besloten werd toen, om maar op eigen gelegenheid de weg te vinden naar Renesse. Daar zou in restaurant „Rietnisse" de lunch wor den gebruikt. Na een rondje rond de Ring in Drei schor, wat door de Engelse gasten bijzonder op prijs werd gesteld ging het via Zonnemaire, Brouwershaven („beautiful village!") en Scharendij- ke naar Renesse. Op het parkeerter rein bij het restaurant werden de stoomauto's in slagorde opgesteld. In het restaurant werd een drankje genomen op het vervolg van de trip, waarna een uitstekend verzorgde lunch werd gebruikt. Inmiddels was het programma al met de helft uitge lopen en werd besloten ieder voor zich op de meest snelle wijze het Aquadelta-terrein weer op te laten zoeken, om het avondprogramma ook niet in de war te schoppen. Alleen zo'n koplamp vertegenwoordigt een waarde van duizenden guldens. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) Aspekten van de Oosterschelde ZIERIKZEE, 29-8: Tijdens de voor lichtingsbijeenkomsten in september en de inspraakronden in oktober dit jaar zullen vele aspekten betreffende beheer en inrichting van de Ooster schelde aan de orde komen. In het voorlopige standpunt van het dagelijks bestuur van de Stuur groep Oosterschelde staan de natuur- belangen bovenaan. Alle verdere ontwikkelingen moeten volgens dit standpunt op de natuurbelangen worden afgestemd. Men onderkent echter dat de Oosterschelde ook van belang is voor andere groeperingen in de samenleving. Zo is het onder- waterleven in de Oosterschelde bij zonder interessant voor de sportdui- kers (foto boven). Liefhebbers uit Ne derland, Duitsland, België en Frank rijk komen naar de Oosterschelde om hun sport uit te oefenenDit belan grijke Zeeuwse water neemt ook een vooraanstaande plaats in voor de be roepsvisserij. Er zal dan ook terdege rekening gehouden dienen te worden met de belangen van de mosselkui tuur (foto rechts), oesterkuituur en kokhanenvisserij. Op de watersporters oefent de Qosterschelde ook een grote aantrek kingskracht uit (foto onder). Het te kort aan passantenplaatsen op een gemiddelde tdfig.in.het hoogseizoen wordt geraamd op circa 230. De wagen van de Maharadja, met als passagiers de organisatoren van de rit: Ria Jumelet en Han Visser. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1980 | | pagina 4