Van Renesse naar Rotterdam- Feyenoord „een hele overgang" VERDIEN JE EIGEN ZAKGELD bezorger te ELLEMEET Na ruim tien jaar STREEKNIEUWS ONZE PUZZELRUBRIEK I ,Bou w-pas tor' Ds. L. J. de Wit (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) RENESSE, 14-6. Het duurt nog wel even - 16 septem ber is de officiële afscheidsdatinn - maar Renesse raakt zijn predikant kwijt. Ds. L. J. de Wit (55) heeft - als liet zover is - er ruim tien jaar op zitten, als her der en leraar van de hervormde gemeente in die West hoekplaats, die hij gaal verwisselen voor de gemeente van Rotterdam-Feyeiioord. ir „Een hele overgang", vindt de scheidende predikant zelf ook, maar voor hemzelf zowel als voor zijn echtgenote geldt een beetje, het bekende Franse spreekw oord:;„Men keert altijd naar zijn eerste liefde terug" en de toepas selijkheid is evident, want beiden stammen uit die buurt en woonden in Kun prille jeugd al in Rotterdam-Zuid. Ds. De Wit ziet het ingrijpend „changement de décor", overigens ook als een uitdaging en als "nood zakelijke dienst aan de Rotterdamse gemeente, die (grote stadsgemeen te) met een sterke leegloop heeft te maken. Samenstelling van 'die ge meente: een geslonken oude kern, veel buitenlanders en toch nog rèèn flink aantal jonge gezinnen. V Zn'n gemakkelijke gemeente blijkt" 'het niet en de vervulling van de Vaka- ture was geen sinecure,, totdat -ginds dat probleem dan zal- zijn opgelost met de komst van ds. Dc Wit.'- OVERDENKING De rijke man en de arme Lazarus Lukas 16 19-31 Als predikant verkeer je in de po sitie dat je vaak eens achter de schermen kunt kijken. Dat brengt met zich mee dat je soms teleurge steld bent over bepaalde dingen van je medechristenen, maar het andere overheerst gelukkig, namelijk dat je steeds weer mag ervaren hoe Chris tus in de gemeente werkt; dat men sen herstellen van een ziekte, ter wijl ze het zelf nauwelijks meer za gen zitten. Je maakt mee dat men sen toch over hun haatgevoelens heenkomen en een ruzie kunnen bijleggen: dat mensen die wanhopig vragen naar het waarom van hun persoonlijk lijden en verdriet, toch van Christus de kracht krijgen om voort te gaan en niet weg te zinken irf de bodemloze put van de verbit tering. Als ik dat allemaal meemaak, ben ik dankbaar. En je zou het iedereen wel willen toeroepen dat het leven met Christus toch de meest diepe zin en vulling aan ons bestaan geeft, die men zich denken kan. (Ook al wor den vele vragen er niet door opge lost.) En dan vraag je je af: wie van dc mensen die dit in deze Nieuwsbode •lezen, zal dit ter harte nemen? Wie zal zich serieus bekeren en Christus willen aanvaarden? Onwillekeurig ben je somber gestemd. Ik denk aan het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus. Toen de rijke man zijn ogen op sloeg in hel dodenrijk en onder cle druk van clc pijnigingen tot 'Abra ham riep of deze Lazarus even uit de hemel terug naar de aarde wilde sturen om de broers van de rijke tnan te waarschuwen dat ze zich moesten bekeren, weet u wat Abra ham toen zei? Ach. sprak hij, dat helpt niet. Als mensen zich tijdens hun leven niets aantrekken van dé Wet van Mozes en de profeten, dan zullen ze zich ook niet laten gezeg gen door iemand die uit de doden opstaat. En dan. donk je bij jezelf: als zelfs een regelrechte afgezant uit hel hiernamaals naar de aarde te rug zou keren en do mensen opriep tot bekering, als zelfs hij niets zou kunnen uitrichten, hoe zou dan een artikel in dc Zierikzeesche Nieuws bode cle mensen kunnen overtuigen dat het toch waar is, dat het leven met Christus een geweldige rijkdom Dat ik er tóch op vertrouw dat dit schrijven aankomt waar het moet aankomen, is door de verwachting dat, als God het werk van mensen wil gebruiken, dat niemand Hem kan tegen houden! ds. M. J. Koppe Renpsse ervaring Hij neemt - dat is nu al duidelijk - heel wat van zijn gemeentelijke ervaring te Renesse mee naar de Maasstad, want in. het totaal van KERKDIENSTETS VOOR ZONDAG Ned. Hervormde kerk Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur (voorber. H.A.) en 19.00 uur ds. K. Schaap; 11.00 uur ds. Assendorp. Kerkwerve: 11.00 uur ds heer A. G. Bor. Scrooskerke: 10.00 uur ds. Baks; 11.30 uur zondagsschool. Burgh: 9.30 uur ds. W. J. Flink, Schiedam-Kethel Haamstede: 10.00 uur (gezinsdienst) en 19.00 uur ds. G. Wassenaar. Re nesse: 9.30 uur ds. De Wit. Noord- welle: 10.45 uur ds. De Wit. Scharen- dijke: 9.15 uur eerw. heer A. G. Bor, Alphen a/d Rijn, gez. dienst in de Geref. kerk. Brouwershaven: 9.30 uur ds. Seeleman. Zonnemaire: 11.00 uur ds. Seeleman. Noordgouwe: 9.30 uur ds. Geers. Drelschor: 11.00 uur ds. Geers. Ouwerkerk: 10.00 uur de heer Dc Bone, Rotterdam. Nleuwer- kerk: 10.00 uur de eerw. heer M. J. Geuze, 's Heer Arendskerke. Ooster- land: 10.00 uur en 18.00 uur ds. Plan- te: 10.00 uur Jeugd kapel; Sirjans- land: 10.00 en 18.30 uur de heer N. Groen, Herkingen. Bruinlsse: 10.00 uur (bed. H.A.) cn 17.00 uur (voortz. cn dankz. H.A.) ds. Do Jonge, Lutherse Kerk Zierikzee: 10.00 uur da. M. P. Stol. G roede. Geref. Kerken Zierikzee: 10.00 en 18.30 uur ds. M. de Valk. Dirksland. Haamstede: 10.00 uur J. J. van Oord, Baarn; 19.00 uur ds. A. v. d. Most, Haamtsede. Scha rend ij ke: 9.15 uur de heer A. G. Bor. gez. dienst.; 19.00 uur. Brouwersha ven: 10.00 uur ds. P. A. de Bres, Dinxeprlo. Zonnemaire: 15.00 uur ds. P. A. de Bres. Nieuwerkerk*. 10.00 en 17.00 uur de heer A. v. d. Schee, Spijkenise. Bruinlsse: 10.00 uur ds Moet, viering H.A. Geref. Kerken (vrijgemaakt) Brouwershaven: 9.30 en 18.30 uur ds. Urban. blijheid ademden; er was zo het een en ander: kinderopvang, kommissie van ontvangst kerkgangers, dat soort, zaken. Dan waren er verder de bijzondere diensteu in de week, met aauvanke- ijjk een sterk meditatief karakter, maar nu vooral muzikaal van onder bouw en open, „Zo hebben we inderdaad met gemeente en gasten geweldige dien sten gehad". Advertentie aktlviteiten, zal veel „übertragbar" blijken. Renesse was interessant voor al lerlei zaken, die soms zelfs tegen het ludieke aanleunden, maar er in ieder geval altyd duidelijk op gericht waren de mensen in te schakelen by het gemeentewerk. Stelling van de predikant: „Eén- manswerk is de ondergang". „Je kunt het wel alleen willen en pro beren, maar je hebt de hulp van mensen en groepen in de gemeente nodig". ,Sleep-inr i Tien jaar predikant zijn te Re nesse, bleek voor ds. De Wit tien jaar in de weer zijn, want er was veel dat direkt en indirekt de kerk regardeerde. Ook deze predikant was „bouw-pastor". Hij was scha kel tussen bouwers en kerkvoogdij: „bij wijze van spreken kon ik van mijn raam uit, kijken of het werk goed opschoot". Na herstel van in- en exterieur van de kerk, kwam de „finishing touch", met de afbraak van de aangebouwde school en de bouw van het koor; bij elkaar thans een voortreffelijk geheel. 1 Hervonnde gemeente De kwestie van de modaliteiten speelde en speelt niet te Renesse, Men is ginds voluit hervormde ge meente en over recht- en vrijzinnig wordt niet gesproken, ook al was Renesse van huisuit een vrijzinnige gemeente. Veel toerustend kerkewerk, erkent ds. De Wit, is verricht door zijn voor ganger ds. F. van Liere, „maar gek, bet heeft allemaal nooit tot spannin gen en problemen geleid". Het. is geruisloos gegaan, met des tijds als uitgangspunt een toen al aanwezige rechtzinnige evangelisa tiekern; nadien is het integratiepro ces „vanzelf" gegaan. De verschil len hebben geen rol meer gespeeld, ook niet te Noordwelle. Kerk en rekreatie Een ander belangrijk - zeg maar - hoogtepunt is in de afgelopen jaren, de kerkelijke begeleiding van de re kreatie geweest. Begonnen als Strandpastoraat, evolueerde dit w.erk, tot oprichting van de Stichting Kerk én Rekreatie, met - in de be gintijd - een drietal werktenten, réspektievelijk te Renesse, Haam stede en Westenschouwen. ,iDe kerk was feitelijk het enige instituut destijds wat aan rekreatie- ve ontspanning deed; later hebben ook andere instanties zich hiervoor ingespannen (Evenementenkommis sie). „Tegenwoordig is het wat moei lijker jongeren bij dit typische kerkwerk te betrekken. De kerk diensten in de tent te Westenschou wen bijvoorbeeld vielen af, maar door en bij alles was 't pogen toch gericht als kerk in die rekreatiewe- reld ook inderdaad kerkgericht te zijn". Eigen kerk en gemeente De gedachten hierover zijn in de loop der overgangsjaren toch wat gewijzigd, in die zin, dat het accent steeds meer werd gelegd op de eigen aktiviteit in de eigen kerk en ge meente, met een hoofdaccent op de kerkdiensten, die een sfeer van Chr. Geref. Kerken Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur. Kerk werve: 10.00 en 18.00 uur. Haamste de: 10.00 en 17.00 uur. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10.00 en 15.00 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 10.00 en 15.00 uur leesdienst. Oosterland: 10.00, 14.30 en 18.30 uur leesdienst. Gereformeerde Gemeenten In Nederland Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 15.30 uur ds. F. Mallan. Bruinisse: 10.00 en 17.00 uur leesdienst. Oud-Gereformeerde Kerken Oosterland: 9.30, 14.30 en 18.30 uur ds. A. van der Meer, Rijssen. Brui nisse: 10.00 cn 17.00 uur leesdienst. Remonstrants Ger. Gemeente Sommelsdjjk: 10.00 uur mevr. ds. T. Elders-Mayer. Leger des Iletls Zierikzee: 10.00 uur samenkomst. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: /.a. 19.00 uur, zo. 10.00 uur. Haamstede: 7.a. 19.00 uur, zo. 10.00 uur. Renesse: za. 19.00 liur (m<M koor optreden); zo. 9.30 uur. Jehova's Getuigen Kerkhof N.Z. nr. 16, Zierikzee Zierikzee: zondag 10.00 uur open bare lezing, 11.00 uur Wachttoren bespreking, Donderdag: Theokrati- sche school 19.30-20.30 uur, dienst- vergadering 20.30-21.30 uur. Pinkstergemeente Zierikzee: De diensten zijn op zon dagen om 10.00 uur en op woensdag avonden om 20.00 uur. Een zaak apart was de „Sleep in", een instelling ontstaan in de tijd van duin- en parkslapers, gekraakte huizen. Die „Sleepin" is feitelijk tc. gronde gegaan aan zijn eigen succes. Het ging er niet meer om funktio- neel assistentie te verlenen bij de opvang van jongeren, maar het werd een instituut op zichzelf en het groeide tegen de verdrukking (en tegen de aanvankelijke argwaan) in. Jongeren werden er massaal toe aangetrokken. Rekreatie „Hoe zit dat met de rekreatie in het algemeen te Renesse?" Eén ding is wel duidelijk; de mensen weten hoe met die rekreatie om te springen en opvallend is het gemak, waarmee men de vreemdelingen ontvangt. Anderzijds is onmiskenbaar dat er sprake is van een zekere vermateria- lisering, maar zo'n ontwikkeling is verwachtbaar in deze situatie: waar veel mensen zijn is de handel. Er zijn ook allerlei minder lof- waardige nevenverschijnselen, maar of de percentages kriminaliteit hier nu hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, is voor mij nog de vraag. Trouwens cijfers zijn niet voorhanden. Bovendien, men moet de zaken ook zien vanuit de vakan tie-optiek: „de vakantiehoudende mens is nu eenmaal vrolijker". Prachtige jaren Ds. De Wit zet achter „zijn Renes se" dus straks een punt: „misschien is het wel een beetje dom het alle maal af te breken, want het zijn bij elkaar prachtige jaren geweest, maar Rotterdam is ook wel een duidelijke uitdaging". Veel wat hier kon, wil hg ook te Rotterdam proberen; de experimen ten met het Liedboek bijvoorbeeld, waaraan Renesse zozeer heeft leren wennen en (sterker) waarvan het heel sterk is gaan houden. Want - vind de dominee - zingen behoort er allemaal zo heel erg bij en - zo blijkt wel - een goed lied extra in de dienst is nooit weg. Steun gemeente Ook „Feyenoord" zal wel ervaren dat ds. De Wit er vooral op uit. i?) de mensen er bij te betrekken; een - middel hiertoe is ook de door hem nagestreefde liturgische vernieu wing. „Het zou allemaal niet zo prettig z«n gegaan zonder steun in en van de gemeente, of zeg maar een aantal echte steunpilaren". „Een punt was ook de goede sa menwerking met de gereformeer den. Kerkelijk liep het allemaal via gereformeerd Haamstede, maar de eigen mensen van die kerkelijke kleur hadden een geprofileerde in breng op allerlei terrein: kerkera den, zondagsschool, gespreksgroepen en dan natuurlijk de gezamenlijke diensten en dito Avondmaalsvierin gen. Godsdienstlessen Ongenoemd wil ds. De Wit ook niet laten zijn werk aan de openba re basisschool. Ook dat bleek te Re nesse wel gemakkelijker te gaan dan (soms) elders. De eerste tot en met de zesde klas kreeg regelmatig godsdienstonderwijs en men moet al een renegaat van een predikant zijn, om dat niet geweldig te vin den. Geweldig vond en vindt hij ook de wat verrassende, tegen het ludie ke aanleunende elementen in de eredienst. „Dat kan allemaal, uiter aard met behoud van de traditione le kern der Woordbediening". Inter kerkelijk was en is het I.P.C, be langrijk (Interkerkelijk Pastores Concent); een geschikt ontmoetings punt en gesprekskader. Maatschappelijk werk Buiten de wat engere kerkmuren, stond ds. De Wit met opgestroopte mouwen bij het maatschappelijk werk, dat. hij - .van de destijds ge vormde stichting - zag evolueren lol de thans bestaande federatie. Hierbij opgeteld moet dan nog zijn'piano- assistentie bij de solistenconcoursen Van „L. et E." en dan kan ook een buitenstaander zich wel een beeld vormen van de „drukke agenda" van deze geestelijke, die naast en tegenover hem zijn echtvriendin vond, die plaatselijk, regionaal, pro vinciaal en zelfs landelijk zich in zette voor het werk van de Her vormde Vrouwengroepen en nog tijd vond een kursus te volgen van de Provinciale Catechetenkommis- Periode „Een en ander" rond het vertrek van deze markante predikant, kwam aan de orde tijdens een boei end gesprek in de hervormde pasto rie (kromme Reke 4), geriefelijk ge situeerd achter veel groen, dat het hart van Renesse siert. Als het herfstgoud zich straks aan de Ringbomen hecht, zal het huis (even?) leegstaan. Zo gaat dat, want ook predikanten die lang(er) blijven, gaan toch eens weg. Als zjj ds. De Wit heten, sluiten ze een periode af Wij zoeken een stevige knaap van een jaar of zeventien, in bezit van fiets of bromfiets, als Sollicitaties: schriftelijk, mondeling of telefonisch bij de heer J Van Loon aan het kantoor van de Zierikzeesche Nieuwsbode, Jannewekken 11, Zierikzee, telefoon (01110) 2255, na 18.00 uur tel privé: (01119) 660. KERKNIEUWS Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Nootdorp (toez.): G. Bomer, Witmarsum en Pingjum en Zurich; te Woubrugge: drs. E. S. Klein Kranenburg, predikant voor buitengewone werkzaamheden (vlootpredikant) te Hoevalken; te Enschede (toez.): W. Huisman, Axel; te Wijnjeterp en Duurswoude(toez.): A. N. Langhout, Akker- en Mur- merwoude. Bedankt voor Stolwijk: E. F. Ver- gunst, Middelharnis; voor Rheden: P. Warners, Zeist. Toegelaten tot de Evangeliebedie ning: J. W. Breunisse, Clockemaat 17, 6903 VG Zevenaar; P. van dei- Kraan, de la Reylaan 43, 3707 TK Zeist (en beroepbaar); U. W. van Slooten, Alb. Cuypstraat 46, 2981 CA Ridderkerk (en beroepbaar); A. Vos, Hoepmakerstraat 17, 4204 GM Go- rinchem (en beroepbaar). Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Kralingscheveer/ Krimpen aan de IJssel: H. Veldman, Wetsinge-Sauwerd en Winsum- Obergum. BRUINISSE Popkoncert Zaterdagavond 16 juni treedt~in het Dorpshuis de Engelse hardroek- formatie „Urchin" op, die in de Skandihavische landen nogal wat bekendheid schijnt te genieten. De leden van de nu drie jaar be staande viermansformatie deden er varing op in allerlei Londense band jes, voor ze elkaar op een popfesti val ontmoetten en besloten hard rock te gaan spelen. Aanvankelijk gebruikten zij het repertoire van groepen als Deep Purple, Led Zep pelin en Black Sabbath, maar nu spelen zij eigen werk. Urchin heeft inmiddels twee singles opgenomen, waarvan de laatste („She's a roller") overigens geproduced werd door Vic Maile, die de Tom Robinson Band aan hun hit „2-4-6-8-Motorway" hielp. Eind van dit jaar zal een el pee uitkomen die de groep in eigen beheer heeft opgenomen. Het optreden van „Urchin" in Bru maakt deel uit van zijn eerste, 10- daagse tournee op het vasteland van Europa. De band bestaat uit Alan Levett (basgitaar en zang), Adrian Smith (sologitaar en zang), Barry Tyler (slagwerk) en Andy Barnett (slaggitaar en zang). Zij brengen een 3000 watts P.A.- installatie mee, die maar liefst vier maal veertig minuten in het vissers dorp zal schallen ;tevens zal een gro te lichtshow worden verzorgd. Als deze eerste buitenlandse tour nee van Urchin goed uitvalt, gaat de groep in het najaar naar Skan- dinavië, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. DELFT. De Technische Hogeschool te Delft organiseert in september een banenmarkt voor elektronische inge nieurs, waarbij industrie en bedrijfs leven pas afgestudeerde ingenieurs kunen ontmoeten om daarmee hun bestaande vakatures op te vullen. Het slechte weer heeft waar schijnlijk zijn invloed op de puzzel manie' van dé trouwe puzzelaars., Weïpig "ménsenhebben een. ihV^n-" .ding opgesuurdi De twee prijswin naars zijn:'v t J T. rryrr^'r- Eerste prijs: Mevr. J. A. van Beveren Plevierstraat 30 ZIERIKZEE Tweede prijs: Mevr. Kneteman-Litti W. G. Bootlaan 4 BURGH-HAAMSTEDE De oplossing van de vorige puzzel is als volgt: HORIZONTAAL: 1. menthol; 6. zestien; 12. roos: 14. snik; 15. Lt.; 17. Po; 18. kaf; 20. op; 21. T.T.; 22. kin; 24. pionier; 27. fee; 28. wenk; ,30, neger; 31. tand; 32. en; 33. al; ,35. 'rót;' 36. K.'Ö.; 37. t.o.; 38. brons; 4p. ■stoel'; 43. notie; 44. oèrösj' 46. lerea; 48. fetig; 50. A.P.; 52. te; 53. ode; 5fc. s:s.; 56. Ba; 57. tras; 59. crepe; 61. teer; 63. rif; 64. Boekelo; 66. ara; 67. O.L.; 68. do; 69. Nel; 70. V.N.; 72. K.B.; 73. aard; 75. reep; 77. neusgat; 78. pension. VERTICAAL: 1. Melkweg; 2. nr.; 3. top; 4. hoop; 5. os; 7. es; 8. snor; 9. tip; 10. ik; 11. notedop; 13. tango; 16. tien; 18. koers; 19. fiets; 21. tent; 23. N.N.; 25. in; 26. er; 27. fa; 29. kartets; 31. toerist; 34. Loire; 36. koets; 38. bol; 39. nee; 41. toe; 42, log; 45. patroon; 47. Noren; 48. re pel; 49. karabijn; 51. pril; 54.'delen; 56. berk; 58. af; 59. Co.; 60. el; 62. e.a.; 64. borg; 65. oven; 68. das; 71. Nes; 73 au; 74. da; 75. re: 76. pi. De nieuwe puzzel HORIZONTAAL: 1. kort proza verhaal; 6. gerookte haring; 12. afge sneden schijf; 14. kronkeling in marmer enz.; 15. voorzetsel; 17. zilverkleurig zoogdier; 20. Neder landse Spoorwegen (afk.); 21. van weinig verstand getuigend; 23. voorwerp van edel metaal of edel gesteente; 24. vragend voornaam woord; 25. deel van een revolver; 27, gelijkmatig, effen; 28. werkelijk, wezenlijk zo zijnd; 29. roofdier; 31. aanmatigende, hooghartige hou ding; 32. ondergrondse spoorweg; 33. plaats in Rusland; 35. toespraak; 36. kooktoestel; 37. aantal in elkaar gevouwen velletjes papier; 39. veld maat op Java; 41. zachte en .vette zelfstandigheid die de holte van de beenderen vult; 43. gids te water; 45. katachtig roofdier; 47. metalen staaf of stang; 49. drietenige struis vogel; 50. letter van het Griekse al fabet; 52. knaagdier; 53. schank- term; 54. telwoord; 56. onderdeel van een tennispartij57. voegwoord; 58. hardvochtig; 60. onmeetbaar ge tal (wiskunde); 61. dichtbehaarde huid van sommige roofdieren: 62. verkorting van sociëteit; 64. vrou welijk beroep; 65. zonnescherm. VERTIKAAL: 1. ongelukkig lot dat iemand bedreigt of treft; 2 Verenigde Staten (afk.); 3. enzovoort (afk.); 4. riem voor jagershonden; 5, fraaie bloem; 7. eivormig; 8. ont werp, ruwe schets; 9. vrijstaande overdekking (b.v. van een station); 10. ter gedachtenis (afk. Latijn)* 11. rol waarin een vreemde toneel speler als gast optreedt; 13. paleis met harem van een Turkse vorst; 16. afgesneden stuk van een vis; 18. kunstmatig bevloeide vlakte; 19. zonderling; 20. akelig, vervelend- 22. vaartuig; 24. vrijheidsstrijder uit vroegere jaren; 26. tijdruimte, tijd vak; 28. bij herhaling; 30. tweeling broeder van Romulus; 32. lengte maat; 34. windvrij; 35. teken van de dierenriem; 38. vormend bestand deel; 40. onzin: 42. kleurlinge; 44. sultanaat in Z.O.-Arabië; 45. plaats in de Betuwe; 46. tweetal, paar; 48. vaarwater tussen wadden; 50. be hoefte aan drinken; 51. stad in Zwitserland; 54. verbinding tussen de kling cn de schaft van een ba jonet; 55. voorzetsel; 58, uitgestrekte vlakte; 59. korte kous; 61. per pro curatie (afk.): 63. muzieknoot.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1979 | | pagina 4