Van Renesse naar Rotterdam-
Feyenoord „een hele overgang"
VERDIEN JE EIGEN ZAKGELD
bezorger te ELLEMEET
Na ruim tien jaar
STREEKNIEUWS
ONZE PUZZELRUBRIEK
I
,Bou w-pas tor'
Ds. L. J. de Wit
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
RENESSE, 14-6. Het duurt nog wel even - 16 septem
ber is de officiële afscheidsdatinn - maar Renesse
raakt zijn predikant kwijt. Ds. L. J. de Wit (55) heeft
- als liet zover is - er ruim tien jaar op zitten, als her
der en leraar van de hervormde gemeente in die West
hoekplaats, die hij gaal verwisselen voor de gemeente
van Rotterdam-Feyeiioord.
ir
„Een hele overgang", vindt de scheidende predikant zelf ook, maar voor
hemzelf zowel als voor zijn echtgenote geldt een beetje, het bekende Franse
spreekw oord:;„Men keert altijd naar zijn eerste liefde terug" en de toepas
selijkheid is evident, want beiden stammen uit die buurt en woonden in Kun
prille jeugd al in Rotterdam-Zuid.
Ds. De Wit ziet het ingrijpend
„changement de décor", overigens
ook als een uitdaging en als "nood
zakelijke dienst aan de Rotterdamse
gemeente, die (grote stadsgemeen
te) met een sterke leegloop heeft te
maken. Samenstelling van 'die ge
meente: een geslonken oude kern,
veel buitenlanders en toch nog rèèn
flink aantal jonge gezinnen. V Zn'n
gemakkelijke gemeente blijkt" 'het
niet en de vervulling van de Vaka-
ture was geen sinecure,, totdat -ginds
dat probleem dan zal- zijn opgelost
met de komst van ds. Dc Wit.'-
OVERDENKING
De rijke man en
de arme Lazarus
Lukas 16 19-31
Als predikant verkeer je in de po
sitie dat je vaak eens achter de
schermen kunt kijken. Dat brengt
met zich mee dat je soms teleurge
steld bent over bepaalde dingen van
je medechristenen, maar het andere
overheerst gelukkig, namelijk dat je
steeds weer mag ervaren hoe Chris
tus in de gemeente werkt; dat men
sen herstellen van een ziekte, ter
wijl ze het zelf nauwelijks meer za
gen zitten. Je maakt mee dat men
sen toch over hun haatgevoelens
heenkomen en een ruzie kunnen
bijleggen: dat mensen die wanhopig
vragen naar het waarom van hun
persoonlijk lijden en verdriet, toch
van Christus de kracht krijgen om
voort te gaan en niet weg te zinken
irf de bodemloze put van de verbit
tering.
Als ik dat allemaal meemaak, ben
ik dankbaar. En je zou het iedereen
wel willen toeroepen dat het leven
met Christus toch de meest diepe zin
en vulling aan ons bestaan geeft, die
men zich denken kan. (Ook al wor
den vele vragen er niet door opge
lost.)
En dan vraag je je af: wie van dc
mensen die dit in deze Nieuwsbode
•lezen, zal dit ter harte nemen? Wie
zal zich serieus bekeren en Christus
willen aanvaarden? Onwillekeurig
ben je somber gestemd. Ik denk aan
het verhaal van de rijke man en de
arme Lazarus.
Toen de rijke man zijn ogen op
sloeg in hel dodenrijk en onder cle
druk van clc pijnigingen tot 'Abra
ham riep of deze Lazarus even uit
de hemel terug naar de aarde wilde
sturen om de broers van de rijke
tnan te waarschuwen dat ze zich
moesten bekeren, weet u wat Abra
ham toen zei? Ach. sprak hij, dat
helpt niet. Als mensen zich tijdens
hun leven niets aantrekken van dé
Wet van Mozes en de profeten, dan
zullen ze zich ook niet laten gezeg
gen door iemand die uit de doden
opstaat.
En dan. donk je bij jezelf: als
zelfs een regelrechte afgezant uit
hel hiernamaals naar de aarde te
rug zou keren en do mensen opriep
tot bekering, als zelfs hij niets zou
kunnen uitrichten, hoe zou dan een
artikel in dc Zierikzeesche Nieuws
bode cle mensen kunnen overtuigen
dat het toch waar is, dat het leven
met Christus een geweldige rijkdom
Dat ik er tóch op vertrouw dat dit
schrijven aankomt waar het moet
aankomen, is door de verwachting
dat, als God het werk van mensen
wil gebruiken, dat niemand Hem
kan tegen houden!
ds. M. J. Koppe
Renpsse ervaring
Hij neemt - dat is nu al duidelijk
- heel wat van zijn gemeentelijke
ervaring te Renesse mee naar de
Maasstad, want in. het totaal van
KERKDIENSTETS VOOR ZONDAG
Ned. Hervormde kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur
(voorber. H.A.) en 19.00 uur ds. K.
Schaap; 11.00 uur ds. Assendorp.
Kerkwerve: 11.00 uur ds heer A. G.
Bor. Scrooskerke: 10.00 uur ds. Baks;
11.30 uur zondagsschool. Burgh: 9.30
uur ds. W. J. Flink, Schiedam-Kethel
Haamstede: 10.00 uur (gezinsdienst)
en 19.00 uur ds. G. Wassenaar. Re
nesse: 9.30 uur ds. De Wit. Noord-
welle: 10.45 uur ds. De Wit. Scharen-
dijke: 9.15 uur eerw. heer A. G. Bor,
Alphen a/d Rijn, gez. dienst in de
Geref. kerk. Brouwershaven: 9.30
uur ds. Seeleman. Zonnemaire: 11.00
uur ds. Seeleman. Noordgouwe: 9.30
uur ds. Geers. Drelschor: 11.00 uur
ds. Geers. Ouwerkerk: 10.00 uur de
heer Dc Bone, Rotterdam. Nleuwer-
kerk: 10.00 uur de eerw. heer M. J.
Geuze, 's Heer Arendskerke. Ooster-
land: 10.00 uur en 18.00 uur ds. Plan-
te: 10.00 uur Jeugd kapel; Sirjans-
land: 10.00 en 18.30 uur de heer N.
Groen, Herkingen. Bruinlsse: 10.00
uur (bed. H.A.) cn 17.00 uur (voortz.
cn dankz. H.A.) ds. Do Jonge,
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10.00 uur da. M. P. Stol.
G roede.
Geref. Kerken
Zierikzee: 10.00 en 18.30 uur ds. M.
de Valk. Dirksland. Haamstede: 10.00
uur J. J. van Oord, Baarn; 19.00 uur
ds. A. v. d. Most, Haamtsede. Scha
rend ij ke: 9.15 uur de heer A. G. Bor.
gez. dienst.; 19.00 uur. Brouwersha
ven: 10.00 uur ds. P. A. de Bres,
Dinxeprlo. Zonnemaire: 15.00 uur ds.
P. A. de Bres. Nieuwerkerk*. 10.00 en
17.00 uur de heer A. v. d. Schee,
Spijkenise. Bruinlsse: 10.00 uur ds
Moet, viering H.A.
Geref. Kerken (vrijgemaakt)
Brouwershaven: 9.30 en 18.30 uur ds.
Urban.
blijheid ademden; er was zo het een
en ander: kinderopvang, kommissie
van ontvangst kerkgangers, dat
soort, zaken.
Dan waren er verder de bijzondere
diensteu in de week, met aauvanke-
ijjk een sterk meditatief karakter,
maar nu vooral muzikaal van onder
bouw en open,
„Zo hebben we inderdaad met
gemeente en gasten geweldige dien
sten gehad".
Advertentie
aktlviteiten, zal veel „übertragbar"
blijken.
Renesse was interessant voor al
lerlei zaken, die soms zelfs tegen het
ludieke aanleunden, maar er in ieder
geval altyd duidelijk op gericht
waren de mensen in te schakelen
by het gemeentewerk.
Stelling van de predikant: „Eén-
manswerk is de ondergang". „Je
kunt het wel alleen willen en pro
beren, maar je hebt de hulp van
mensen en groepen in de gemeente
nodig".
,Sleep-inr
i
Tien jaar predikant zijn te Re
nesse, bleek voor ds. De Wit tien
jaar in de weer zijn, want er was
veel dat direkt en indirekt de kerk
regardeerde. Ook deze predikant
was „bouw-pastor". Hij was scha
kel tussen bouwers en kerkvoogdij:
„bij wijze van spreken kon ik van
mijn raam uit, kijken of het werk
goed opschoot". Na herstel van in-
en exterieur van de kerk, kwam de
„finishing touch", met de afbraak
van de aangebouwde school en de
bouw van het koor; bij elkaar thans
een voortreffelijk geheel. 1
Hervonnde gemeente
De kwestie van de modaliteiten
speelde en speelt niet te Renesse,
Men is ginds voluit hervormde ge
meente en over recht- en vrijzinnig
wordt niet gesproken, ook al was
Renesse van huisuit een vrijzinnige
gemeente.
Veel toerustend kerkewerk, erkent
ds. De Wit, is verricht door zijn voor
ganger ds. F. van Liere, „maar gek,
bet heeft allemaal nooit tot spannin
gen en problemen geleid".
Het. is geruisloos gegaan, met des
tijds als uitgangspunt een toen al
aanwezige rechtzinnige evangelisa
tiekern; nadien is het integratiepro
ces „vanzelf" gegaan. De verschil
len hebben geen rol meer gespeeld,
ook niet te Noordwelle.
Kerk en rekreatie
Een ander belangrijk - zeg maar -
hoogtepunt is in de afgelopen jaren,
de kerkelijke begeleiding van de re
kreatie geweest. Begonnen als
Strandpastoraat, evolueerde dit
w.erk, tot oprichting van de Stichting
Kerk én Rekreatie, met - in de be
gintijd - een drietal werktenten,
réspektievelijk te Renesse, Haam
stede en Westenschouwen.
,iDe kerk was feitelijk het enige
instituut destijds wat aan rekreatie-
ve ontspanning deed; later hebben
ook andere instanties zich hiervoor
ingespannen (Evenementenkommis
sie).
„Tegenwoordig is het wat moei
lijker jongeren bij dit typische
kerkwerk te betrekken. De kerk
diensten in de tent te Westenschou
wen bijvoorbeeld vielen af, maar
door en bij alles was 't pogen toch
gericht als kerk in die rekreatiewe-
reld ook inderdaad kerkgericht te
zijn".
Eigen kerk en gemeente
De gedachten hierover zijn in de
loop der overgangsjaren toch wat
gewijzigd, in die zin, dat het accent
steeds meer werd gelegd op de eigen
aktiviteit in de eigen kerk en ge
meente, met een hoofdaccent op de
kerkdiensten, die een sfeer van
Chr. Geref. Kerken
Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur. Kerk
werve: 10.00 en 18.00 uur. Haamste
de: 10.00 en 17.00 uur.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00 en 15.00 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 10.00 en 15.00
uur leesdienst. Oosterland: 10.00,
14.30 en 18.30 uur leesdienst.
Gereformeerde Gemeenten
In Nederland
Zierikzee: 10.00 en 18.00 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 15.30
uur ds. F. Mallan. Bruinisse: 10.00 en
17.00 uur leesdienst.
Oud-Gereformeerde Kerken
Oosterland: 9.30, 14.30 en 18.30 uur
ds. A. van der Meer, Rijssen. Brui
nisse: 10.00 cn 17.00 uur leesdienst.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdjjk: 10.00 uur mevr. ds. T.
Elders-Mayer.
Leger des Iletls
Zierikzee: 10.00 uur samenkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: /.a. 19.00 uur, zo. 10.00 uur.
Haamstede: 7.a. 19.00 uur, zo. 10.00
uur. Renesse: za. 19.00 liur (m<M koor
optreden); zo. 9.30 uur.
Jehova's Getuigen
Kerkhof N.Z. nr. 16, Zierikzee
Zierikzee: zondag 10.00 uur open
bare lezing, 11.00 uur Wachttoren
bespreking, Donderdag: Theokrati-
sche school 19.30-20.30 uur, dienst-
vergadering 20.30-21.30 uur.
Pinkstergemeente
Zierikzee: De diensten zijn op zon
dagen om 10.00 uur en op woensdag
avonden om 20.00 uur.
Een zaak apart was de „Sleep
in", een instelling ontstaan in de tijd
van duin- en parkslapers, gekraakte
huizen. Die „Sleepin" is feitelijk tc.
gronde gegaan aan zijn eigen succes.
Het ging er niet meer om funktio-
neel assistentie te verlenen bij de
opvang van jongeren, maar het
werd een instituut op zichzelf en het
groeide tegen de verdrukking (en
tegen de aanvankelijke argwaan) in.
Jongeren werden er massaal toe
aangetrokken.
Rekreatie
„Hoe zit dat met de rekreatie in
het algemeen te Renesse?" Eén
ding is wel duidelijk; de mensen
weten hoe met die rekreatie om te
springen en opvallend is het gemak,
waarmee men de vreemdelingen
ontvangt.
Anderzijds is onmiskenbaar dat er
sprake is van een zekere vermateria-
lisering, maar zo'n ontwikkeling is
verwachtbaar in deze situatie: waar
veel mensen zijn is de handel.
Er zijn ook allerlei minder lof-
waardige nevenverschijnselen, maar
of de percentages kriminaliteit hier
nu hoger liggen dan het landelijk
gemiddelde, is voor mij nog de
vraag. Trouwens cijfers zijn niet
voorhanden. Bovendien, men moet
de zaken ook zien vanuit de vakan
tie-optiek: „de vakantiehoudende
mens is nu eenmaal vrolijker".
Prachtige jaren
Ds. De Wit zet achter „zijn Renes
se" dus straks een punt: „misschien
is het wel een beetje dom het alle
maal af te breken, want het zijn bij
elkaar prachtige jaren geweest,
maar Rotterdam is ook wel een
duidelijke uitdaging".
Veel wat hier kon, wil hg ook te
Rotterdam proberen; de experimen
ten met het Liedboek bijvoorbeeld,
waaraan Renesse zozeer heeft leren
wennen en (sterker) waarvan het
heel sterk is gaan houden.
Want - vind de dominee - zingen
behoort er allemaal zo heel erg bij
en - zo blijkt wel - een goed lied
extra in de dienst is nooit weg.
Steun gemeente
Ook „Feyenoord" zal wel ervaren
dat ds. De Wit er vooral op uit. i?)
de mensen er bij te betrekken; een -
middel hiertoe is ook de door hem
nagestreefde liturgische vernieu
wing.
„Het zou allemaal niet zo prettig
z«n gegaan zonder steun in en van
de gemeente, of zeg maar een aantal
echte steunpilaren".
„Een punt was ook de goede sa
menwerking met de gereformeer
den. Kerkelijk liep het allemaal via
gereformeerd Haamstede, maar de
eigen mensen van die kerkelijke
kleur hadden een geprofileerde in
breng op allerlei terrein: kerkera
den, zondagsschool, gespreksgroepen
en dan natuurlijk de gezamenlijke
diensten en dito Avondmaalsvierin
gen.
Godsdienstlessen
Ongenoemd wil ds. De Wit ook
niet laten zijn werk aan de openba
re basisschool. Ook dat bleek te Re
nesse wel gemakkelijker te gaan
dan (soms) elders. De eerste tot en
met de zesde klas kreeg regelmatig
godsdienstonderwijs en men moet al
een renegaat van een predikant
zijn, om dat niet geweldig te vin
den.
Geweldig vond en vindt hij ook
de wat verrassende, tegen het ludie
ke aanleunende elementen in de
eredienst. „Dat kan allemaal, uiter
aard met behoud van de traditione
le kern der Woordbediening". Inter
kerkelijk was en is het I.P.C, be
langrijk (Interkerkelijk Pastores
Concent); een geschikt ontmoetings
punt en gesprekskader.
Maatschappelijk werk
Buiten de wat engere kerkmuren,
stond ds. De Wit met opgestroopte
mouwen bij het maatschappelijk
werk, dat. hij - .van de destijds ge
vormde stichting - zag evolueren lol
de thans bestaande federatie. Hierbij
opgeteld moet dan nog zijn'piano-
assistentie bij de solistenconcoursen
Van „L. et E." en dan kan ook een
buitenstaander zich wel een beeld
vormen van de „drukke agenda"
van deze geestelijke, die naast en
tegenover hem zijn echtvriendin
vond, die plaatselijk, regionaal, pro
vinciaal en zelfs landelijk zich in
zette voor het werk van de Her
vormde Vrouwengroepen en nog
tijd vond een kursus te volgen van
de Provinciale Catechetenkommis-
Periode
„Een en ander" rond het vertrek
van deze markante predikant,
kwam aan de orde tijdens een boei
end gesprek in de hervormde pasto
rie (kromme Reke 4), geriefelijk ge
situeerd achter veel groen, dat het
hart van Renesse siert.
Als het herfstgoud zich straks aan
de Ringbomen hecht, zal het huis
(even?) leegstaan. Zo gaat dat, want
ook predikanten die lang(er) blijven,
gaan toch eens weg. Als zjj ds. De
Wit heten, sluiten ze een periode af
Wij zoeken een stevige knaap van een jaar of
zeventien, in bezit van fiets of bromfiets, als
Sollicitaties: schriftelijk, mondeling of telefonisch bij de heer
J Van Loon aan het kantoor van de Zierikzeesche Nieuwsbode,
Jannewekken 11, Zierikzee, telefoon (01110) 2255, na 18.00
uur tel privé: (01119) 660.
KERKNIEUWS
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Nootdorp (toez.): G.
Bomer, Witmarsum en Pingjum en
Zurich; te Woubrugge: drs. E. S.
Klein Kranenburg, predikant voor
buitengewone werkzaamheden
(vlootpredikant) te Hoevalken; te
Enschede (toez.): W. Huisman, Axel;
te Wijnjeterp en Duurswoude(toez.):
A. N. Langhout, Akker- en Mur-
merwoude.
Bedankt voor Stolwijk: E. F. Ver-
gunst, Middelharnis; voor Rheden:
P. Warners, Zeist.
Toegelaten tot de Evangeliebedie
ning: J. W. Breunisse, Clockemaat
17, 6903 VG Zevenaar; P. van dei-
Kraan, de la Reylaan 43, 3707 TK
Zeist (en beroepbaar); U. W. van
Slooten, Alb. Cuypstraat 46, 2981 CA
Ridderkerk (en beroepbaar); A. Vos,
Hoepmakerstraat 17, 4204 GM Go-
rinchem (en beroepbaar).
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Kralingscheveer/
Krimpen aan de IJssel: H. Veldman,
Wetsinge-Sauwerd en Winsum-
Obergum.
BRUINISSE
Popkoncert
Zaterdagavond 16 juni treedt~in
het Dorpshuis de Engelse hardroek-
formatie „Urchin" op, die in de
Skandihavische landen nogal wat
bekendheid schijnt te genieten.
De leden van de nu drie jaar be
staande viermansformatie deden er
varing op in allerlei Londense band
jes, voor ze elkaar op een popfesti
val ontmoetten en besloten hard
rock te gaan spelen. Aanvankelijk
gebruikten zij het repertoire van
groepen als Deep Purple, Led Zep
pelin en Black Sabbath, maar nu
spelen zij eigen werk. Urchin heeft
inmiddels twee singles opgenomen,
waarvan de laatste („She's a roller")
overigens geproduced werd door Vic
Maile, die de Tom Robinson Band
aan hun hit „2-4-6-8-Motorway"
hielp. Eind van dit jaar zal een el
pee uitkomen die de groep in eigen
beheer heeft opgenomen.
Het optreden van „Urchin" in Bru
maakt deel uit van zijn eerste, 10-
daagse tournee op het vasteland van
Europa. De band bestaat uit Alan
Levett (basgitaar en zang), Adrian
Smith (sologitaar en zang), Barry
Tyler (slagwerk) en Andy Barnett
(slaggitaar en zang).
Zij brengen een 3000 watts P.A.-
installatie mee, die maar liefst vier
maal veertig minuten in het vissers
dorp zal schallen ;tevens zal een gro
te lichtshow worden verzorgd.
Als deze eerste buitenlandse tour
nee van Urchin goed uitvalt, gaat
de groep in het najaar naar Skan-
dinavië, Duitsland, Frankrijk en
Oostenrijk.
DELFT. De Technische Hogeschool
te Delft organiseert in september een
banenmarkt voor elektronische inge
nieurs, waarbij industrie en bedrijfs
leven pas afgestudeerde ingenieurs
kunen ontmoeten om daarmee hun
bestaande vakatures op te vullen.
Het slechte weer heeft waar
schijnlijk zijn invloed op de puzzel
manie' van dé trouwe puzzelaars.,
Weïpig "ménsenhebben een. ihV^n-"
.ding opgesuurdi De twee prijswin
naars zijn:'v t
J T. rryrr^'r-
Eerste prijs:
Mevr. J. A. van Beveren
Plevierstraat 30
ZIERIKZEE
Tweede prijs:
Mevr. Kneteman-Litti
W. G. Bootlaan 4
BURGH-HAAMSTEDE
De oplossing van de vorige puzzel is
als volgt:
HORIZONTAAL: 1. menthol; 6.
zestien; 12. roos: 14. snik; 15. Lt.;
17. Po; 18. kaf; 20. op; 21. T.T.; 22.
kin; 24. pionier; 27. fee; 28. wenk;
,30, neger; 31. tand; 32. en; 33. al; ,35.
'rót;' 36. K.'Ö.; 37. t.o.; 38. brons; 4p.
■stoel'; 43. notie; 44. oèrösj' 46. lerea;
48. fetig; 50. A.P.; 52. te; 53. ode; 5fc.
s:s.; 56. Ba; 57. tras; 59. crepe; 61.
teer; 63. rif; 64. Boekelo; 66. ara; 67.
O.L.; 68. do; 69. Nel; 70. V.N.; 72.
K.B.; 73. aard; 75. reep; 77. neusgat;
78. pension.
VERTICAAL: 1. Melkweg; 2. nr.;
3. top; 4. hoop; 5. os; 7. es; 8. snor;
9. tip; 10. ik; 11. notedop; 13. tango;
16. tien; 18. koers; 19. fiets; 21. tent;
23. N.N.; 25. in; 26. er; 27. fa; 29.
kartets; 31. toerist; 34. Loire; 36.
koets; 38. bol; 39. nee; 41. toe; 42,
log; 45. patroon; 47. Noren; 48. re
pel; 49. karabijn; 51. pril; 54.'delen;
56. berk; 58. af; 59. Co.; 60. el; 62.
e.a.; 64. borg; 65. oven; 68. das; 71.
Nes; 73 au; 74. da; 75. re: 76. pi.
De nieuwe puzzel
HORIZONTAAL: 1. kort proza
verhaal; 6. gerookte haring; 12. afge
sneden schijf; 14. kronkeling in
marmer enz.; 15. voorzetsel; 17.
zilverkleurig zoogdier; 20. Neder
landse Spoorwegen (afk.); 21. van
weinig verstand getuigend; 23.
voorwerp van edel metaal of edel
gesteente; 24. vragend voornaam
woord; 25. deel van een revolver;
27, gelijkmatig, effen; 28. werkelijk,
wezenlijk zo zijnd; 29. roofdier; 31.
aanmatigende, hooghartige hou
ding; 32. ondergrondse spoorweg; 33.
plaats in Rusland; 35. toespraak;
36. kooktoestel; 37. aantal in elkaar
gevouwen velletjes papier; 39. veld
maat op Java; 41. zachte en .vette
zelfstandigheid die de holte van de
beenderen vult; 43. gids te water;
45. katachtig roofdier; 47. metalen
staaf of stang; 49. drietenige struis
vogel; 50. letter van het Griekse al
fabet; 52. knaagdier; 53. schank-
term; 54. telwoord; 56. onderdeel
van een tennispartij57. voegwoord;
58. hardvochtig; 60. onmeetbaar ge
tal (wiskunde); 61. dichtbehaarde
huid van sommige roofdieren: 62.
verkorting van sociëteit; 64. vrou
welijk beroep; 65. zonnescherm.
VERTIKAAL: 1. ongelukkig lot
dat iemand bedreigt of treft; 2
Verenigde Staten (afk.); 3. enzovoort
(afk.); 4. riem voor jagershonden;
5, fraaie bloem; 7. eivormig; 8. ont
werp, ruwe schets; 9. vrijstaande
overdekking (b.v. van een station);
10. ter gedachtenis (afk. Latijn)*
11. rol waarin een vreemde toneel
speler als gast optreedt; 13. paleis
met harem van een Turkse vorst;
16. afgesneden stuk van een vis; 18.
kunstmatig bevloeide vlakte; 19.
zonderling; 20. akelig, vervelend-
22. vaartuig; 24. vrijheidsstrijder uit
vroegere jaren; 26. tijdruimte, tijd
vak; 28. bij herhaling; 30. tweeling
broeder van Romulus; 32. lengte
maat; 34. windvrij; 35. teken van de
dierenriem; 38. vormend bestand
deel; 40. onzin: 42. kleurlinge; 44.
sultanaat in Z.O.-Arabië; 45. plaats
in de Betuwe; 46. tweetal, paar; 48.
vaarwater tussen wadden; 50. be
hoefte aan drinken; 51. stad in
Zwitserland; 54. verbinding tussen
de kling cn de schaft van een ba
jonet; 55. voorzetsel; 58, uitgestrekte
vlakte; 59. korte kous; 61. per pro
curatie (afk.): 63. muzieknoot.