Stuurgroep meldt 73 kilometer
verstevigde dijken
rond Oosterschelde
Het Kantongerecht buigt zich
over probleem van mistlampen
Dag kraanvogel
De dijkversterkingen
AUTOMOBIELBEDRIJF ISTA °0STERLAND
MEUBEIRAMA
Interieur Verzorging MEUBELRAMA B.V.
4 BOVAG
SCHADE
BEDRUP
Opheldering van wachtmeester
US LiC
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
MIDDELBURG. Uit een overzicht van de stand van
zaken met de gedeeltelijke dijkversterkingen rond de
Oosterschelde blijkt dat tot nu toe ruim 73 km dijk
verstevigd is.
Het gaat voor het Zeeuwse deel om negentien projekten die alle in de
periode 1976 tot en met 1978 zijn gereed gekomen: zestien dykprojekten en
drie bestortingswerken. Drie projekten zyn in uitvoering (de Bathpolders,
Razernij-Stryenham (op Tholen) en de kom van Bruinisse) en zullen in 1979
gereed komen; bij elkaar gaat het om 12 km dijk.
grondverwerving. Gewezen werd op
de noodzaak dat in 1980 de dakwerk
zaamheden rond de Oosterschelde
gereed dienen te zyn.
Voor twee projekten is onlangs
ninisteriële goedkeuring verkregen:
de dijkvakken Havenkanaal Zierik-
zee tot Zuid bout Ouwerkerk en Yer-
seke, KraTibendijke, Zierikzee/Zuid-
bout Ouwerkerk zal 22 februari 1979
worden aanbesteed.
Sint Pliilipsland-Tholen
De stuurgroep formuleerde een
aantal adviezen over de tracé-keuze
van een aantal te versterken dijktra-
cé's op Sint Philipsland en Tholen.
Bij de kom van Sint Philipsland zal
het tracé ter hoogte van de loods van
een ^fAérhtr.sbedrijf naar de zeezij
de worden verlegd. Er gaat in het
plan een kademuur van 95 meter
In totaal zijn nog vijftien projekten
in een voorbereidend stadium. De
lengte van deze dijken bedraagt on
geveer 65 km. Een groot deel van de
projekten is besteksgereed en kan
waarschijnlijk begin van dit jaar
worden aanbesteed.
Overigens levert de grondverwer
ving problemen op, doordat de be
schikbare mankracht voor het grote
aantal te verrichten taxaties nauwe
lijks voldoende is. In enkele gevallen
zijn onteigeningsprocedures gestart.
Het overzicht van de stand van
zaken kwam op tafel bij de stuur
groep dijkversterkingen Ooster
schelde. die enige tijd geleden on
der leiding van gedeputeerde A. L.
van Geesbergen, in Goes vergader
de.
Vooral van de kant van de water
schappen werd enige verontrusting
Advertentie
Off. dealer van LAND- en RANGE ROVER
voor geheel Zeeland.
Off. dealer van ROVER - AUSTIN - MOR
RIS - TRIUMPH voor Schouwen-Duiveland
TEL. (01114) 1495
verloren, maar dit zal worden ge-
kompenseerd.
De stuurgroep stond vrij uitvoerig
stil bij de problemen die samenhan
gen met de versterking van de dijk
bij de z.g. Bruinisser Stelberg aan
de noordzijde van Sint Philipsland.
De stelberg is oorspronkelijk een
zoetwaterput, waar het vee dat op de
schorren graasde uit kon drinken.
He geheel bestaat uit een put met
een ringdükje, dat tegen de teen van
de bestaande zeedük ligt. Een stel
berg is tegenwoordig vrij zeldzaam
en kan als een kuituurmonument
worden beschouwd.
Vooral de vertegenwoordiger van
de provinciale planologische dienst
benadrukte dit.
Binnendijks-buitendijks
De stuurgroep besprak twee mo
gelijkheden voor dijkversterking:
binnendijks of buitendijks. In beide
gevallen zal de put zelf worden ge
spaard. Bij buitendijkse verzwaring
zal de kade van de stelberg aan de
dijkzijde in het buitenbeloop van de
nieuwe dijk komen. Bij binnendijlcse
verzwaring blijft de stelberg geheel
vrij van de zeedijk. Een binnendijkse
oplossing is naar schatting echter een
a twee ton duurder en zou enige
landbouwgrond vergen, alsmede ter
plaatse een verlegging van de weg.
De stuurgroep koos voor een buiten
dijks tracé omdat deze oplossing het
goedkoopst is en omdat de stelberg
in feite niet zal worden aangetast.
Voor Tholen ging het om de tracé's
voor de Joanna-Mariapolder, de
Sluispolder, de Hollarepolder en de
Van Haaftenpolder. Uit een onder
zoek van hetlaboratorium véJfiJ"
grondmechanica is gebleken, dat het
dijkvak aan de Joanna-Mariapolder
niet stabiel is bij maatgevende om
standigheden (van een stormvloed
1 500). De hoogte van de dijk is over
het algemeen niet veel te laag, maar
de binnenzijde is veel te steil. De
stuurgroep koos voor verzwaring
van het binnenbeloop, ook omdat er
via de binnenberm van de dijk prak
tisch geen ontsluitingen van land-
bouwpercelen zijn en slechts enkele
akkers gedraineerd zijn naar de
bermsloot.
De stuurgroep koos voor een bui
tendijkse verzwaring bij de Sluis
polder (een stuk van 200 meter), om
dat er dan een vloeiender verloop
naar de dijk van de Hollarepolder
ontstaat. Bovendien worden ter
plaatse aan de binnenzijde enkele
landbouwpercelen ontsloten. Volgens
de plannen van de stuurgroep zal de
de zaak met die geweldige service
Rijksweg 26 - Nieuwerkerk (Z.) - Telefoon (01114) 1268
Massamarkf Ouddorp (Z.H.) - Telefoon (01878 1280
MANILA, 11-1. Twee Filippijnse
vogelsoorten, de Oosterse Sarus-
kraanvogel en de Zwarte Shama
zijn waarschijnlijk uitgestorven, ro
is door een Filippijnse naluurbe-
schermingsgroepering bekendge
maakt. De kraanvogel is al tien jaar
niet meer gezien, terwijl de Zwarte
Shama al meer dan vijftien jaar niet
meer gesignaleerd is.
UITDEUKEN
SPUITEN
VINYLDAKEN
aan alle merken automobielen
Auto Louis Goedbloed
Noordwelle
Telefoon (01116) 124S
Dit nummer bestaat uil 12 pagina's
t Dwalingen drijven aan de op-
pervlakte; naar parels moet
men duiken.
Dryden
REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING
Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na halt zes:
zie pagina 2 onder de rubriek Agenda".
Redakteur M. J Bij de Vaate.
Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne-
wekken 11, 4301 HH Zierikzee, Postbus 1, 4300 AA Z'zee.
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 24,95, per jaar 95,15. Losse
"ummers 55 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Advertentieprijs 36 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4;60.
Vraagt onze contractprijzen! De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W.
in dit nummer: Friese jonge boeren naar Sch.-D.
ZIERIKZEE, 11-1. „Vrijspraak met vlag en wimpel", was de uitspraak
van kantonrechter mr. \V F. van Sohnge donderdagmiddag tijdens de
zitting van het kantongerecht in de zaak van B. H. uit Rotterdam- H.
stond terecht omdat hij in liet Jannevvekken in Zierikzee op klaarlichte
dag met mistlampen aan zou hebben gereden.
„Volgens my zijn het daglichten",
aldus H. Hy onderstreepte zyn be
wering met de overlegging van een
krantenartikel, hetgeen de kanton
rechter echter niet kon overtuigen.
Vervolgens kwamen de wetboeken
eraan te pas, maar die bicken geen
pasklare definitie van mistlampen te
bevatten.
Het naar voren treden van wacht
meester bij de Rijkspolitie in Vlis-
singen de heer P. C. J. Prinsen deed
de mist plotseling volledig optrek
ken. De wachtmeester was bij deze
zitting aanwezig om als getuige in
een andere zaak op te treden, maar
ook in dit geval kon hij een door
slaggevende rol spelen. De heer
Prinsen wist haarfijn te vertellen
dat hel Wegen Verkeersreglement,
wel voorziet in een definitie van
mistlampen.
„De mist in"
De wachtmeester kon dan ook met
grote zekerheid vaststellen dat het
in deze /.aak niet ging om mistlam
pen en de heer H. kon opgelucht
ademhalen. „Meneer de kantonrech
ter ik geloof dat ik de mist inga",
y.e de oiticicr mr. C. M. P. Nijmijer.
Hij zei blij te zijn. dat H. de moeite
Advertentie
had genomen naar Zierikzee te ko-
meh om de zaak uit te zoeken. Zijn
eis luidde „vrijspraak". De kanton
rechter volgde hem uiteraard daar
in.
M. C. v. d. W. uit Scharendyke had
reeds een auto aangeschaft voordat
hy in het bezit was van een rijbewijs.
Enkele dagen voordat hy op moest
voor het ry-examen werd naar zyn
zeggen de verleiding te groot en
stapte hy in zijn auto.
Op de Platteweg raakte hij echter
in de slip, reed door het plantsoen
op het Bethlehemplein en kwam
vervolgens in aanrijding met een
andere personenauto. De officier
was van mening dat het wel erg
vervelend voor v. d. W. was dat dit
nu net moest gebeuren een paar da
gen voordat hij zijn rijbewijs kreeg.
Veel ernstiger nam de officier het
op dat v. d. W. blijkbaar veel te
hard gereden had en daardoor uit
de bocht was gevlogen. Voor dit
laatste eiste hij f 250,of 5 dagen.
Zijn eis voor het rijden zqnder rij
bewijs luidde f 75,— of 2 dagen. Mr.
Van Solinge volgde de officier in
deze eisen.
Niet eens
J. J. K. uit Nieuwerkerk was het
grotendeels oneens met hetgeen in
het proces-verba al stond vermeld.
Hij zou in augustus vorig jaar op de
kruising Stationstraat/Burg. Van
Veenstraat in Nieuwerkerk geen
voorrang hebben verleend aan een
van rechts komende fietser. Zelf had
K. op een brommer gereden. De
brommer en de fiets waren in aan-
(Vervolg pag. 3)
Vrijdag 12 januari 1979
135ste jaargang Nr. 22437
NIEUWSBODE
WAARIN OPGENOMEN
(1797 1689)
dijk van de Hollarepolder worden
versterkt door de nu kwetsbare bui
tenberm te verhogen en het steile
binnenbeloop te verflauwen. Het
buitenverloop zal daarbij van een
passende verdediging moeten worden
voorzien. Het is de bedoeling dit te
doen met een open steenasfaltkon-
struktie. In dezè oplossing wordt een
-' zeer beperkt - beslag gelegd op het
schorgebied.
Bij de Van Haaftenpolder koos de
stuurgroep voor een binnendijkse
versterking- over de gehele lengte,
behalve bij het z.g. Stinkgat en bij
de Krabbenkreekdam gelegen boer
derij waar buitendijks wordt ver
sterkt. Dit betekent, dat als bijko
mend effekt het binnendijks gelegen
Stinkgat - dat wetenschappelijke
waarde heeft - onaangetast kan blij
ven.
ZIERIKZEE. Ook een torenvalk liet
het op een landbouioveld onder Zie
rikzee, afweten, tijdens de inmiddels
voorbije koudeperiode. Een Zierik-
zeese familie ontfermde zich over de
fraaie vogel en verzorgde hem tot in
de puntjes, als gevolg waarvan het
sterk aangeslagen dier het koudc-
avontuur overleefde. Hier krijgt de
valk een lekker hapje. Het ziet er
naar uit dat de vogel binnen korte
tijd weer de vrije natuur in kan. Een
succesje!
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
ZIERIKZEE. Nog steeds een aanwinst om blij mee te zijn: de historische
lantaarns in het Zierikzeese stadsbeeld. Donderdagmiddag brandden ze al
erg vroeg. Een maatregel die waarschijnlijk nodig was om te kontroleren of
ille lampen nog got-d brandden. Door medewerkers van de dienst verlichting
van de PZEM, die met een kraamvagen tot bij de kap konden komen, wer
den meteen de lantaarns even schoongemaakt.