Stuurgroep meldt 73 kilometer verstevigde dijken rond Oosterschelde Het Kantongerecht buigt zich over probleem van mistlampen Dag kraanvogel De dijkversterkingen AUTOMOBIELBEDRIJF ISTA °0STERLAND MEUBEIRAMA Interieur Verzorging MEUBELRAMA B.V. 4 BOVAG SCHADE BEDRUP Opheldering van wachtmeester US LiC DE ZIERIKZEESCHE COURANT MIDDELBURG. Uit een overzicht van de stand van zaken met de gedeeltelijke dijkversterkingen rond de Oosterschelde blijkt dat tot nu toe ruim 73 km dijk verstevigd is. Het gaat voor het Zeeuwse deel om negentien projekten die alle in de periode 1976 tot en met 1978 zijn gereed gekomen: zestien dykprojekten en drie bestortingswerken. Drie projekten zyn in uitvoering (de Bathpolders, Razernij-Stryenham (op Tholen) en de kom van Bruinisse) en zullen in 1979 gereed komen; bij elkaar gaat het om 12 km dijk. grondverwerving. Gewezen werd op de noodzaak dat in 1980 de dakwerk zaamheden rond de Oosterschelde gereed dienen te zyn. Voor twee projekten is onlangs ninisteriële goedkeuring verkregen: de dijkvakken Havenkanaal Zierik- zee tot Zuid bout Ouwerkerk en Yer- seke, KraTibendijke, Zierikzee/Zuid- bout Ouwerkerk zal 22 februari 1979 worden aanbesteed. Sint Pliilipsland-Tholen De stuurgroep formuleerde een aantal adviezen over de tracé-keuze van een aantal te versterken dijktra- cé's op Sint Philipsland en Tholen. Bij de kom van Sint Philipsland zal het tracé ter hoogte van de loods van een ^fAérhtr.sbedrijf naar de zeezij de worden verlegd. Er gaat in het plan een kademuur van 95 meter In totaal zijn nog vijftien projekten in een voorbereidend stadium. De lengte van deze dijken bedraagt on geveer 65 km. Een groot deel van de projekten is besteksgereed en kan waarschijnlijk begin van dit jaar worden aanbesteed. Overigens levert de grondverwer ving problemen op, doordat de be schikbare mankracht voor het grote aantal te verrichten taxaties nauwe lijks voldoende is. In enkele gevallen zijn onteigeningsprocedures gestart. Het overzicht van de stand van zaken kwam op tafel bij de stuur groep dijkversterkingen Ooster schelde. die enige tijd geleden on der leiding van gedeputeerde A. L. van Geesbergen, in Goes vergader de. Vooral van de kant van de water schappen werd enige verontrusting Advertentie Off. dealer van LAND- en RANGE ROVER voor geheel Zeeland. Off. dealer van ROVER - AUSTIN - MOR RIS - TRIUMPH voor Schouwen-Duiveland TEL. (01114) 1495 verloren, maar dit zal worden ge- kompenseerd. De stuurgroep stond vrij uitvoerig stil bij de problemen die samenhan gen met de versterking van de dijk bij de z.g. Bruinisser Stelberg aan de noordzijde van Sint Philipsland. De stelberg is oorspronkelijk een zoetwaterput, waar het vee dat op de schorren graasde uit kon drinken. He geheel bestaat uit een put met een ringdükje, dat tegen de teen van de bestaande zeedük ligt. Een stel berg is tegenwoordig vrij zeldzaam en kan als een kuituurmonument worden beschouwd. Vooral de vertegenwoordiger van de provinciale planologische dienst benadrukte dit. Binnendijks-buitendijks De stuurgroep besprak twee mo gelijkheden voor dijkversterking: binnendijks of buitendijks. In beide gevallen zal de put zelf worden ge spaard. Bij buitendijkse verzwaring zal de kade van de stelberg aan de dijkzijde in het buitenbeloop van de nieuwe dijk komen. Bij binnendijlcse verzwaring blijft de stelberg geheel vrij van de zeedijk. Een binnendijkse oplossing is naar schatting echter een a twee ton duurder en zou enige landbouwgrond vergen, alsmede ter plaatse een verlegging van de weg. De stuurgroep koos voor een buiten dijks tracé omdat deze oplossing het goedkoopst is en omdat de stelberg in feite niet zal worden aangetast. Voor Tholen ging het om de tracé's voor de Joanna-Mariapolder, de Sluispolder, de Hollarepolder en de Van Haaftenpolder. Uit een onder zoek van hetlaboratorium véJfiJ" grondmechanica is gebleken, dat het dijkvak aan de Joanna-Mariapolder niet stabiel is bij maatgevende om standigheden (van een stormvloed 1 500). De hoogte van de dijk is over het algemeen niet veel te laag, maar de binnenzijde is veel te steil. De stuurgroep koos voor verzwaring van het binnenbeloop, ook omdat er via de binnenberm van de dijk prak tisch geen ontsluitingen van land- bouwpercelen zijn en slechts enkele akkers gedraineerd zijn naar de bermsloot. De stuurgroep koos voor een bui tendijkse verzwaring bij de Sluis polder (een stuk van 200 meter), om dat er dan een vloeiender verloop naar de dijk van de Hollarepolder ontstaat. Bovendien worden ter plaatse aan de binnenzijde enkele landbouwpercelen ontsloten. Volgens de plannen van de stuurgroep zal de de zaak met die geweldige service Rijksweg 26 - Nieuwerkerk (Z.) - Telefoon (01114) 1268 Massamarkf Ouddorp (Z.H.) - Telefoon (01878 1280 MANILA, 11-1. Twee Filippijnse vogelsoorten, de Oosterse Sarus- kraanvogel en de Zwarte Shama zijn waarschijnlijk uitgestorven, ro is door een Filippijnse naluurbe- schermingsgroepering bekendge maakt. De kraanvogel is al tien jaar niet meer gezien, terwijl de Zwarte Shama al meer dan vijftien jaar niet meer gesignaleerd is. UITDEUKEN SPUITEN VINYLDAKEN aan alle merken automobielen Auto Louis Goedbloed Noordwelle Telefoon (01116) 124S Dit nummer bestaat uil 12 pagina's t Dwalingen drijven aan de op- pervlakte; naar parels moet men duiken. Dryden REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na halt zes: zie pagina 2 onder de rubriek Agenda". Redakteur M. J Bij de Vaate. Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne- wekken 11, 4301 HH Zierikzee, Postbus 1, 4300 AA Z'zee. ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES: Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 24,95, per jaar 95,15. Losse "ummers 55 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentieprijs 36 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4;60. Vraagt onze contractprijzen! De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W. in dit nummer: Friese jonge boeren naar Sch.-D. ZIERIKZEE, 11-1. „Vrijspraak met vlag en wimpel", was de uitspraak van kantonrechter mr. \V F. van Sohnge donderdagmiddag tijdens de zitting van het kantongerecht in de zaak van B. H. uit Rotterdam- H. stond terecht omdat hij in liet Jannevvekken in Zierikzee op klaarlichte dag met mistlampen aan zou hebben gereden. „Volgens my zijn het daglichten", aldus H. Hy onderstreepte zyn be wering met de overlegging van een krantenartikel, hetgeen de kanton rechter echter niet kon overtuigen. Vervolgens kwamen de wetboeken eraan te pas, maar die bicken geen pasklare definitie van mistlampen te bevatten. Het naar voren treden van wacht meester bij de Rijkspolitie in Vlis- singen de heer P. C. J. Prinsen deed de mist plotseling volledig optrek ken. De wachtmeester was bij deze zitting aanwezig om als getuige in een andere zaak op te treden, maar ook in dit geval kon hij een door slaggevende rol spelen. De heer Prinsen wist haarfijn te vertellen dat hel Wegen Verkeersreglement, wel voorziet in een definitie van mistlampen. „De mist in" De wachtmeester kon dan ook met grote zekerheid vaststellen dat het in deze /.aak niet ging om mistlam pen en de heer H. kon opgelucht ademhalen. „Meneer de kantonrech ter ik geloof dat ik de mist inga", y.e de oiticicr mr. C. M. P. Nijmijer. Hij zei blij te zijn. dat H. de moeite Advertentie had genomen naar Zierikzee te ko- meh om de zaak uit te zoeken. Zijn eis luidde „vrijspraak". De kanton rechter volgde hem uiteraard daar in. M. C. v. d. W. uit Scharendyke had reeds een auto aangeschaft voordat hy in het bezit was van een rijbewijs. Enkele dagen voordat hy op moest voor het ry-examen werd naar zyn zeggen de verleiding te groot en stapte hy in zijn auto. Op de Platteweg raakte hij echter in de slip, reed door het plantsoen op het Bethlehemplein en kwam vervolgens in aanrijding met een andere personenauto. De officier was van mening dat het wel erg vervelend voor v. d. W. was dat dit nu net moest gebeuren een paar da gen voordat hij zijn rijbewijs kreeg. Veel ernstiger nam de officier het op dat v. d. W. blijkbaar veel te hard gereden had en daardoor uit de bocht was gevlogen. Voor dit laatste eiste hij f 250,of 5 dagen. Zijn eis voor het rijden zqnder rij bewijs luidde f 75,— of 2 dagen. Mr. Van Solinge volgde de officier in deze eisen. Niet eens J. J. K. uit Nieuwerkerk was het grotendeels oneens met hetgeen in het proces-verba al stond vermeld. Hij zou in augustus vorig jaar op de kruising Stationstraat/Burg. Van Veenstraat in Nieuwerkerk geen voorrang hebben verleend aan een van rechts komende fietser. Zelf had K. op een brommer gereden. De brommer en de fiets waren in aan- (Vervolg pag. 3) Vrijdag 12 januari 1979 135ste jaargang Nr. 22437 NIEUWSBODE WAARIN OPGENOMEN (1797 1689) dijk van de Hollarepolder worden versterkt door de nu kwetsbare bui tenberm te verhogen en het steile binnenbeloop te verflauwen. Het buitenverloop zal daarbij van een passende verdediging moeten worden voorzien. Het is de bedoeling dit te doen met een open steenasfaltkon- struktie. In dezè oplossing wordt een -' zeer beperkt - beslag gelegd op het schorgebied. Bij de Van Haaftenpolder koos de stuurgroep voor een binnendijkse versterking- over de gehele lengte, behalve bij het z.g. Stinkgat en bij de Krabbenkreekdam gelegen boer derij waar buitendijks wordt ver sterkt. Dit betekent, dat als bijko mend effekt het binnendijks gelegen Stinkgat - dat wetenschappelijke waarde heeft - onaangetast kan blij ven. ZIERIKZEE. Ook een torenvalk liet het op een landbouioveld onder Zie rikzee, afweten, tijdens de inmiddels voorbije koudeperiode. Een Zierik- zeese familie ontfermde zich over de fraaie vogel en verzorgde hem tot in de puntjes, als gevolg waarvan het sterk aangeslagen dier het koudc- avontuur overleefde. Hier krijgt de valk een lekker hapje. Het ziet er naar uit dat de vogel binnen korte tijd weer de vrije natuur in kan. Een succesje! (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) ZIERIKZEE. Nog steeds een aanwinst om blij mee te zijn: de historische lantaarns in het Zierikzeese stadsbeeld. Donderdagmiddag brandden ze al erg vroeg. Een maatregel die waarschijnlijk nodig was om te kontroleren of ille lampen nog got-d brandden. Door medewerkers van de dienst verlichting van de PZEM, die met een kraamvagen tot bij de kap konden komen, wer den meteen de lantaarns even schoongemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1979 | | pagina 1