Mening Krabstraat bewoners
over aanleg van een woonerf
De stormvloedkering in mond
van Oosterschelde
Usui)
Zoute Pinda's
Krat
Vé Gé
Lubbers
fraktievoorzitter
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Veel verplichtingen, weinig recht
Het verhaal van een projekt
12 flesjes 0,3 liter NU
zak
400 gram
nu
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Donderdag 14 december 1978
135ste jaargang Nr. 22423
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING
Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes:
zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda".
Redakteur. M. J. Bij de Vaate.
Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne-
wekken 11, 4301 HH Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Z'zee.
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 23.90, per jaar 91,-. Losse
nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Advertentieprijs 35 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4,40.
Vraagt onze contractprijzen! De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W.
in dit nummer: Knfie/»' op 1iov6C(i-kvitip.k VVV
ZIERIKZEE, 13-12. „U moet beseffen, dat u met een
woonerf veel verplichtingen op uw hals haalt, waar
maar weinig rechten tegenover staan". Dit zei adju
dant J. Hoekman woensdagavond in de trouwzaal tij
dens een hoorzitting voor de bewones van de Krab
straat.
Deze straat in de wijk Poortam-
baeht VI staat op de nominatie op
korte termijn te worden hcrbestraat.
Daar de Belangengroep Poortam-
baehl by het gemeentebestuur had
aangeklopt met de wens van een
woonerf in de Krabstraat, werd be
sloten hierover met de betreffende
bewoners van gedachten te wisselen.
Dat gebeurde woensdagavond
door middel van een hoorzitting,
tijdens welke de Krabstraat-bewo-
ners over de plannen werden inge
licht door het voltallige kollege van
b. en w., adjudant van de Rijkspo
litie op Schouwen-Duiveland de
heer J. Hoekman en door de heer D.
D. v. d. Poel namens Gemeentewer
ken.
Speelse aanleg
In zijn inleiding wees burgemees
ter Th. H. de Meester erop, dat bij
de totstandkoming van Poortam
bacht VI al duidelijk was uitgegaan
van een speelsere aanleg en meer
groenvoorzieningen dan in de voor
afgaande delen van deze wijk. De
bebouwing van de Krabstraat was
er reeds op gericht de snelheid van
het verkeer wat te doen afnemen.
Daar de betreffende straat thans
dringend aan herbestrating toe is,
besloot het gemeentebestuur de
wensen voor een woonerf eens na
der te peilen.
De burgemeester deelde mee. dat
die extra voorzieningen voor de aan
leg van een woonerf zo'n f 20 a f 30
duizend zullen gaan kosten. „Dat is
voor ons geen reden om het niet te
doen, maar we moeten wel zeker we
ten dat u het wilt", aldus de heer De
Meester.
Verder wees hij ook op de nade
len, zoals het niet voor de deur kun
nen parkeren van de auto, het ver
loren gaan van parkeerplaatsen, het
- in sommige gevallen - opofferen
van tuintjes en de moeilijkheden
voor vuilnisauto en winkelwagen.
Voor- en nadelen
De bewoners van de Krabstraat
kregen, voorafgaande aan deze
hoorzitting, reeds een folder thuis
met daarin de voor- en nadelen van
een woonerf. Ter nadere informatie
werd tijdens de bijeenkomst woens
dag in de trouwzaal een film ver
toond over het realiseren en funk-
tioneren van zo'n „straat voor de
kinderen, waar de auto mag ko
men".
Een overzichtstekening ran de si
tuatie. (Deltadienst)
Na de vertoning van deze film gaf
de heer Van der Poel een toelichting
op het eventueel aan te leggen woon
erf. Met betonstenen zal een soort
„loper" worden aangelegd, waarop
het verkeer zich voortbeweegt.
De ruimte naast de betonstenen
zou gemarkeerd worden met zoge
naamde „kinderkopjes", waarop het
m nder prettig rijden is en de snel-
he d zodoende wordt afgeremd. Op
10 m afstand van de Haringvliet-
straat zou een verkeersdrempel van
max. 8 em hoogte worden aange
legd. Een afstand van 10 m wordt in
acht genomen om het verkeer de
kans te geven zich weer aan de nor
male regels aan te passen. Het aan
tal parkeerplaatsen zal worden te
ruggebracht, want het parkeren
voor de deur wordt onmogelijk.
Een zeer verrast „Nee???" vanaf
de tribune was illustratief voor de
mening van de meeste aanwezigen
over de toch al beperkte parkeer
ruimte in de Krabstraat. De thans
aanwezige 61 parkeerplaatsen - de
car-ports niet meegerekend - voor
de bewoners van de Krabstraat en
het Zeesterpad komt neer op een
ruimte voor 1,2 auto per gezin. In
de praktijk blijkt dat echter niet
toereikend.
De suggestie van de heer P. J.
Leensma, namens de Belangengroep
Poortambacht, de bewoners van het
Zeesterpad ook in het verdere over
leg over het woonerf te betrekken,
werd door het gemeentebestuur
dankbaar aanvaard. Een duidelijk
„ja" of „nee" over het woor erf kwam
er niet uit tijdens de di lassie, die
overigens in een zeer geanimeerde
sfeer werd gevoerd. De aanwezige
bewoners keken toch wel erg aan
tegen dat verlies aan parkeerplaat
sen. Bij enkelen leefde ook de me
ning, dat de Krabstraat ai enigszins
op een woonerf lijkt.
Geen bord
„Leg een verkeersdrempel aan en
maak een mooie bestrating, maar
vergeet dat bord „Woonerf*", was één
van de voorstellen van de aanwezi
gen. Toen was het echter de beurt
aan adjudant Hoekman de waar
schuwende vinger te heffen: „Alle
schadeclaims tengevolge van een
verkeersdrempel komen ten koste
van de gemeente als deze drempel
niet binnen een woonerf ligt. Zodra
dat wel het geval is, is de automo
bilist zelf verantwoordelijk", aldus
de adjudant. Burgemeester De Mees
ter wees er ook op, dat in een woon
erf het kind voorrang heeft op de
auto, maar dat dit niet het geval is
als er alleen een drempel wordt aan
gelegd en er van een woonerf geen
sprake is.
Nadere beslissingen over een
woonerf in de Krabstraat zullen
worden genomen als de uitslag be
kend is van een enquete, die binnen
afzienbare tyd onder de betrokken
bewoners zal worden gehouden.
SEROOSKERKE. Door onbekende
oorzaak geraakte een auto met trai
ler en boot, bestuurd door D. L. K.
uit Gou'da van de Provinciale weg
af en kwam in de sloot terecht. De
wagen met de trailer werden zo
beschadigd dat deze door het Takel-
bedrijf J. dè Jonge afgevoerd moes
ten worden. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
NIEUW DELHI. Donderdag zijn 79
Iraanse studenten gearresteerd bij
het verlaten van het Iraanse cultu
rele centrum, dat zij 24 uur lang be
zet hadden gehouden uit protest te
gen het bewind van de sjah.
DEN HAAG, 13-12. Lubbers (af
komstig uit de KVP) is definitief
voorzitter van de CDA-fraktie in de
Tweede Kamer. Schakel (afkomstig"
uit de ARP) is woensdagavond geko
zen als eerste vice-voorzitter van de
fraktie en Van Leijenhorst (afkom
stig uit de CHU) als tweede vice-
voorzitter.
m
BURGHSLUIS, 13-12. Sedert 1954 zijn langs de gehe
le Nederlandse kust grote waterbouwkundige werken
in uitvoering. Deze deltawerken zijn enerzijds bedoeld
om ons laaggelegen polderland een grotere veiligheid
legen hogere zee- en rivierstanden te geven, anderzijds
om in ons land een gewenste verdeling van zoet en zout
water tot stand te brengen.
Tot die Deltawerken behoren onder meer vier grote afsluitdammen in de
zeegaten tussen de Westerscheldc en de Rotterdamse Waterweg. Inmiddels
zyn drie dammen, namelijk die in het Veerse Gat, het Brouwcrshavcnsc Gat
en het Haringvliet voltooid, terwyl afsluiting van de Oosterschelde in 1985
gereed moet komen.
BURGHSLUIS, 13-12. Za
terdag a.s. wordt een „open
dag" stormvloedkering Oos
terschelde gehouden. Elders in
dit nummer staan nauwkeu
rige aanwijzingen over het
hoe en wat van. deze dag en
hoe men moet rijden om de
werken te bereiken.
In enkele afleveringen wil
len wij de geschiedenis van
de stormvloedkering nog eens
op een rijtje zetten, daarbij
geholpen door de Deltadienst,
die dokumentatief materiaal
ter beschikking stelde.
NOORDZEE
4 Aafaltoantr-als
O en»rgl(ic»ntr«t«.
B Bouwput BohMr,
7 Bouwput alula Noordlund.
0 WarVplaata bronbvrnallng.
1 ■- wtganntt
walar haring
bouwan atormvloadkarlng
Met de werken in de monding van
de Oosterschelde is men in 1967 be
gonnen. Eerst werden twee havens
met loswallen en werkterreinen ge
maakt: de werkhaven Schelphoek
tegen de Schouwse kust (1967) en de
werkhaven Sophia tegen de Noord-
Bevelandse oever (1968).
In deze werkhavens worden de
bouwmaterialen, die voor de Oos-
terscheldedam nodig zijn op- en
overgeslagen - materialen zoals
mijnsteen, stortstcen, betonblokken
en hout, die met auto's en met sche
pen van dichtbij of van veraf.wor
den aangevoerd.
Tijdens storwecr vinden werksche
pen, zoals zandzuigers, baggermo
lens, kranen, bakken en boten in die
werkhavens een veilige ligplaats. In
- de werkhavens worden verder de
matten gemaakt, die de bcweegiyke
bodem van de Oosterschelde tegen
uitschurcnde werking van het water
moet beveiligen.
Dc werkterreinen van de haven
Schelphoek zijn in gebruik voor het
ontwikkelen en beproeven van nieu
we werkmethoden en bouwmateria
len. Schelphoek is inmiddels ook de
„rommelzolder" van de deltawerken*
geworden: materieel, zoals torens en
de gondels van de kabelbanen, die
bij vroegere afdammingen werden
gebruikt, wacht daar op ee toekom
stige bestemming.
Eilanden
en dauiaanzetten
In 1968 werd met dc eigenlijke
398
Dit nummer bestaat uit 12 pagina's
i
Velen zouden een beter mens f
zijn als zij niet gedwongen wa- i
ren het onware te herhalen, f
omdat zij het ooit eens gezegd (1
hebben.
Goethe
bouw van de 9 km lange Ooster-
scheldedam begonnen. Op de hogere
delen van de Oosterscheldebodem
werden achtereenvolgens de drie
werkeilanden Roggenplaat (1969),
Neeltje Jans (1970) en Noordland
(1971), het damvak Geul (1972) en de
damaanzettcn Noord-Beveland (1972)
en Schouwen (1973) gebouwd. Aan
het einde van 1973 was zo in totaal
5 km dam gereed, waarvan circa 2
km op de definitieve hoogte van
N.A.P. 11.5 m. Volgens de plan
nen zouden tussen 1974 en 1980 de
overgebleven drie diepe (sluit)gaten
Hammen, Schaar van Roggenplaat
en Roompot met steenachtige mate
rialen, zoals fosforslakken en stort-
steen en Vervolgens met betonblok
ken, grind en zand worden „geplom
beerd". Het lag in de bedoeling om
de slakken en dc steen met stort-
schepen, de betonblokken via kabel
banen, het grind met sleepzuigers en
het zand met bodem- en sleepzuigers
aan te brengen. Eerder "(1971) werd
overwogen om de betonblokken met
helikopters te storten.
Na transport- cn stortprocvcn
einde 1971 begin 1972 met behulp
van een helikopter van het in Duits
land gelegerde Amerikaanse zevende
leger, waarbij blokken werden ge
bruikt. die van de afsluiting van het
Brouwershavense Gat waren overge
bleven, is deze methode niet verder
uitgewerkt.
Advertentie
mm
Verwachting tot vrijdagavond:
Afnemende wind
Zwaar bewolkt met af en toe regen;
tot overwegend matig afnemende
wind. eerst zuidwestelijk, later uit
uiteenlopende richtingen; minimum
temperaturen omstreeks 4, maxi
mumtemperaturen morgen rond 6
graden.
Voor zaterdag:
Aantal uren zon: 0 tol 4.
Min.-temperatuur: omstreeks 0 gr.
Max.-temperatuur: omstreeks 3 gr.
Kans op een droge periode van min-
'i'ns 12 uur: 70 procent
Kans op een geheel droog etmaal:
40 proeent.
N.B. Voor de temperaturen geldt
voor zaterdag een marge van 3 gra
den rond de opgegeven waarden.
ZON-EN M A ANSTANDEN
15 dec. Zon op 8 41, onder 16.29
Maan op 7.51. onder 8.55
Laatste kwartier: 22 december (18.42)
Aanvang winter: 22 december (6.19)
HOOG- EN EA AG WATER
Hoogwater Laagwater
15 dec. 3.47 16.03 9.25 21.35
Springtij: 16 december
HET WEEKOVERZICHT
DE BILT, 14-12. Het KNMI deelt
mede: Een depressie zal het komen
de etmaal ten noorden van de Wad
den langs naar Denemarken trek
ken. Vrijdag moeten we dan ook
nog op enkele buien rekenen. Om
dat het lagedrukgebied, langzaam
opvult zal er in het algemeen min
der wind zijn dan donderdag. Via de
noordflank van de depressie zal dan
koude lucht uit Skandinavic naar de
Noordzee worden gevoerd. Deze
lucht zal in de loop van vrijdag ons
land al dicht genaderd zijn. Donder
dagmorgen liep dc vorstgrens van
Oslo via de zuidelijke Baltische sta
ten naar Kiev.
i