Mening Krabstraat bewoners over aanleg van een woonerf De stormvloedkering in mond van Oosterschelde Usui) Zoute Pinda's Krat Vé Gé Lubbers fraktievoorzitter DE ZIERIKZEESCHE COURANT Veel verplichtingen, weinig recht Het verhaal van een projekt 12 flesjes 0,3 liter NU zak 400 gram nu ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 14 december 1978 135ste jaargang Nr. 22423 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes: zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda". Redakteur. M. J. Bij de Vaate. Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Janne- wekken 11, 4301 HH Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Z'zee. ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES: Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 23.90, per jaar 91,-. Losse nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentieprijs 35 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4,40. Vraagt onze contractprijzen! De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W. in dit nummer: Knfie/»' op 1iov6C(i-kvitip.k VVV ZIERIKZEE, 13-12. „U moet beseffen, dat u met een woonerf veel verplichtingen op uw hals haalt, waar maar weinig rechten tegenover staan". Dit zei adju dant J. Hoekman woensdagavond in de trouwzaal tij dens een hoorzitting voor de bewones van de Krab straat. Deze straat in de wijk Poortam- baeht VI staat op de nominatie op korte termijn te worden hcrbestraat. Daar de Belangengroep Poortam- baehl by het gemeentebestuur had aangeklopt met de wens van een woonerf in de Krabstraat, werd be sloten hierover met de betreffende bewoners van gedachten te wisselen. Dat gebeurde woensdagavond door middel van een hoorzitting, tijdens welke de Krabstraat-bewo- ners over de plannen werden inge licht door het voltallige kollege van b. en w., adjudant van de Rijkspo litie op Schouwen-Duiveland de heer J. Hoekman en door de heer D. D. v. d. Poel namens Gemeentewer ken. Speelse aanleg In zijn inleiding wees burgemees ter Th. H. de Meester erop, dat bij de totstandkoming van Poortam bacht VI al duidelijk was uitgegaan van een speelsere aanleg en meer groenvoorzieningen dan in de voor afgaande delen van deze wijk. De bebouwing van de Krabstraat was er reeds op gericht de snelheid van het verkeer wat te doen afnemen. Daar de betreffende straat thans dringend aan herbestrating toe is, besloot het gemeentebestuur de wensen voor een woonerf eens na der te peilen. De burgemeester deelde mee. dat die extra voorzieningen voor de aan leg van een woonerf zo'n f 20 a f 30 duizend zullen gaan kosten. „Dat is voor ons geen reden om het niet te doen, maar we moeten wel zeker we ten dat u het wilt", aldus de heer De Meester. Verder wees hij ook op de nade len, zoals het niet voor de deur kun nen parkeren van de auto, het ver loren gaan van parkeerplaatsen, het - in sommige gevallen - opofferen van tuintjes en de moeilijkheden voor vuilnisauto en winkelwagen. Voor- en nadelen De bewoners van de Krabstraat kregen, voorafgaande aan deze hoorzitting, reeds een folder thuis met daarin de voor- en nadelen van een woonerf. Ter nadere informatie werd tijdens de bijeenkomst woens dag in de trouwzaal een film ver toond over het realiseren en funk- tioneren van zo'n „straat voor de kinderen, waar de auto mag ko men". Een overzichtstekening ran de si tuatie. (Deltadienst) Na de vertoning van deze film gaf de heer Van der Poel een toelichting op het eventueel aan te leggen woon erf. Met betonstenen zal een soort „loper" worden aangelegd, waarop het verkeer zich voortbeweegt. De ruimte naast de betonstenen zou gemarkeerd worden met zoge naamde „kinderkopjes", waarop het m nder prettig rijden is en de snel- he d zodoende wordt afgeremd. Op 10 m afstand van de Haringvliet- straat zou een verkeersdrempel van max. 8 em hoogte worden aange legd. Een afstand van 10 m wordt in acht genomen om het verkeer de kans te geven zich weer aan de nor male regels aan te passen. Het aan tal parkeerplaatsen zal worden te ruggebracht, want het parkeren voor de deur wordt onmogelijk. Een zeer verrast „Nee???" vanaf de tribune was illustratief voor de mening van de meeste aanwezigen over de toch al beperkte parkeer ruimte in de Krabstraat. De thans aanwezige 61 parkeerplaatsen - de car-ports niet meegerekend - voor de bewoners van de Krabstraat en het Zeesterpad komt neer op een ruimte voor 1,2 auto per gezin. In de praktijk blijkt dat echter niet toereikend. De suggestie van de heer P. J. Leensma, namens de Belangengroep Poortambacht, de bewoners van het Zeesterpad ook in het verdere over leg over het woonerf te betrekken, werd door het gemeentebestuur dankbaar aanvaard. Een duidelijk „ja" of „nee" over het woor erf kwam er niet uit tijdens de di lassie, die overigens in een zeer geanimeerde sfeer werd gevoerd. De aanwezige bewoners keken toch wel erg aan tegen dat verlies aan parkeerplaat sen. Bij enkelen leefde ook de me ning, dat de Krabstraat ai enigszins op een woonerf lijkt. Geen bord „Leg een verkeersdrempel aan en maak een mooie bestrating, maar vergeet dat bord „Woonerf*", was één van de voorstellen van de aanwezi gen. Toen was het echter de beurt aan adjudant Hoekman de waar schuwende vinger te heffen: „Alle schadeclaims tengevolge van een verkeersdrempel komen ten koste van de gemeente als deze drempel niet binnen een woonerf ligt. Zodra dat wel het geval is, is de automo bilist zelf verantwoordelijk", aldus de adjudant. Burgemeester De Mees ter wees er ook op, dat in een woon erf het kind voorrang heeft op de auto, maar dat dit niet het geval is als er alleen een drempel wordt aan gelegd en er van een woonerf geen sprake is. Nadere beslissingen over een woonerf in de Krabstraat zullen worden genomen als de uitslag be kend is van een enquete, die binnen afzienbare tyd onder de betrokken bewoners zal worden gehouden. SEROOSKERKE. Door onbekende oorzaak geraakte een auto met trai ler en boot, bestuurd door D. L. K. uit Gou'da van de Provinciale weg af en kwam in de sloot terecht. De wagen met de trailer werden zo beschadigd dat deze door het Takel- bedrijf J. dè Jonge afgevoerd moes ten worden. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) NIEUW DELHI. Donderdag zijn 79 Iraanse studenten gearresteerd bij het verlaten van het Iraanse cultu rele centrum, dat zij 24 uur lang be zet hadden gehouden uit protest te gen het bewind van de sjah. DEN HAAG, 13-12. Lubbers (af komstig uit de KVP) is definitief voorzitter van de CDA-fraktie in de Tweede Kamer. Schakel (afkomstig" uit de ARP) is woensdagavond geko zen als eerste vice-voorzitter van de fraktie en Van Leijenhorst (afkom stig uit de CHU) als tweede vice- voorzitter. m BURGHSLUIS, 13-12. Sedert 1954 zijn langs de gehe le Nederlandse kust grote waterbouwkundige werken in uitvoering. Deze deltawerken zijn enerzijds bedoeld om ons laaggelegen polderland een grotere veiligheid legen hogere zee- en rivierstanden te geven, anderzijds om in ons land een gewenste verdeling van zoet en zout water tot stand te brengen. Tot die Deltawerken behoren onder meer vier grote afsluitdammen in de zeegaten tussen de Westerscheldc en de Rotterdamse Waterweg. Inmiddels zyn drie dammen, namelijk die in het Veerse Gat, het Brouwcrshavcnsc Gat en het Haringvliet voltooid, terwyl afsluiting van de Oosterschelde in 1985 gereed moet komen. BURGHSLUIS, 13-12. Za terdag a.s. wordt een „open dag" stormvloedkering Oos terschelde gehouden. Elders in dit nummer staan nauwkeu rige aanwijzingen over het hoe en wat van. deze dag en hoe men moet rijden om de werken te bereiken. In enkele afleveringen wil len wij de geschiedenis van de stormvloedkering nog eens op een rijtje zetten, daarbij geholpen door de Deltadienst, die dokumentatief materiaal ter beschikking stelde. NOORDZEE 4 Aafaltoantr-als O en»rgl(ic»ntr«t«. B Bouwput BohMr, 7 Bouwput alula Noordlund. 0 WarVplaata bronbvrnallng. 1 ■- wtganntt walar haring bouwan atormvloadkarlng Met de werken in de monding van de Oosterschelde is men in 1967 be gonnen. Eerst werden twee havens met loswallen en werkterreinen ge maakt: de werkhaven Schelphoek tegen de Schouwse kust (1967) en de werkhaven Sophia tegen de Noord- Bevelandse oever (1968). In deze werkhavens worden de bouwmaterialen, die voor de Oos- terscheldedam nodig zijn op- en overgeslagen - materialen zoals mijnsteen, stortstcen, betonblokken en hout, die met auto's en met sche pen van dichtbij of van veraf.wor den aangevoerd. Tijdens storwecr vinden werksche pen, zoals zandzuigers, baggermo lens, kranen, bakken en boten in die werkhavens een veilige ligplaats. In - de werkhavens worden verder de matten gemaakt, die de bcweegiyke bodem van de Oosterschelde tegen uitschurcnde werking van het water moet beveiligen. Dc werkterreinen van de haven Schelphoek zijn in gebruik voor het ontwikkelen en beproeven van nieu we werkmethoden en bouwmateria len. Schelphoek is inmiddels ook de „rommelzolder" van de deltawerken* geworden: materieel, zoals torens en de gondels van de kabelbanen, die bij vroegere afdammingen werden gebruikt, wacht daar op ee toekom stige bestemming. Eilanden en dauiaanzetten In 1968 werd met dc eigenlijke 398 Dit nummer bestaat uit 12 pagina's i Velen zouden een beter mens f zijn als zij niet gedwongen wa- i ren het onware te herhalen, f omdat zij het ooit eens gezegd (1 hebben. Goethe bouw van de 9 km lange Ooster- scheldedam begonnen. Op de hogere delen van de Oosterscheldebodem werden achtereenvolgens de drie werkeilanden Roggenplaat (1969), Neeltje Jans (1970) en Noordland (1971), het damvak Geul (1972) en de damaanzettcn Noord-Beveland (1972) en Schouwen (1973) gebouwd. Aan het einde van 1973 was zo in totaal 5 km dam gereed, waarvan circa 2 km op de definitieve hoogte van N.A.P. 11.5 m. Volgens de plan nen zouden tussen 1974 en 1980 de overgebleven drie diepe (sluit)gaten Hammen, Schaar van Roggenplaat en Roompot met steenachtige mate rialen, zoals fosforslakken en stort- steen en Vervolgens met betonblok ken, grind en zand worden „geplom beerd". Het lag in de bedoeling om de slakken en dc steen met stort- schepen, de betonblokken via kabel banen, het grind met sleepzuigers en het zand met bodem- en sleepzuigers aan te brengen. Eerder "(1971) werd overwogen om de betonblokken met helikopters te storten. Na transport- cn stortprocvcn einde 1971 begin 1972 met behulp van een helikopter van het in Duits land gelegerde Amerikaanse zevende leger, waarbij blokken werden ge bruikt. die van de afsluiting van het Brouwershavense Gat waren overge bleven, is deze methode niet verder uitgewerkt. Advertentie mm Verwachting tot vrijdagavond: Afnemende wind Zwaar bewolkt met af en toe regen; tot overwegend matig afnemende wind. eerst zuidwestelijk, later uit uiteenlopende richtingen; minimum temperaturen omstreeks 4, maxi mumtemperaturen morgen rond 6 graden. Voor zaterdag: Aantal uren zon: 0 tol 4. Min.-temperatuur: omstreeks 0 gr. Max.-temperatuur: omstreeks 3 gr. Kans op een droge periode van min- 'i'ns 12 uur: 70 procent Kans op een geheel droog etmaal: 40 proeent. N.B. Voor de temperaturen geldt voor zaterdag een marge van 3 gra den rond de opgegeven waarden. ZON-EN M A ANSTANDEN 15 dec. Zon op 8 41, onder 16.29 Maan op 7.51. onder 8.55 Laatste kwartier: 22 december (18.42) Aanvang winter: 22 december (6.19) HOOG- EN EA AG WATER Hoogwater Laagwater 15 dec. 3.47 16.03 9.25 21.35 Springtij: 16 december HET WEEKOVERZICHT DE BILT, 14-12. Het KNMI deelt mede: Een depressie zal het komen de etmaal ten noorden van de Wad den langs naar Denemarken trek ken. Vrijdag moeten we dan ook nog op enkele buien rekenen. Om dat het lagedrukgebied, langzaam opvult zal er in het algemeen min der wind zijn dan donderdag. Via de noordflank van de depressie zal dan koude lucht uit Skandinavic naar de Noordzee worden gevoerd. Deze lucht zal in de loop van vrijdag ons land al dicht genaderd zijn. Donder dagmorgen liep dc vorstgrens van Oslo via de zuidelijke Baltische sta ten naar Kiev. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1978 | | pagina 1