Compartimenteringsdammen moeten tegelijk klaar zijn met de stormvloedkering in de Oosterschelde Pleidooi voor rijbewijs voor zestien- R.S.G. „Professor Zeeman"- klas te Renesse Marinetoestel maakt „crash" REGIONAAL KONSULENT K.N.O.V. SCHRIJFT OVERHEID VAN DUIVELAND AAN OVER MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF 4 Zaterdag' Open Dag' Philipsdam jarigen Echtpaar gedood in het verkeer Federatief bestuur van de grond Staat de postcode in een advertentie of brief?' Gebruik'mdan alsu reageert en...vergeet ook uw eigen postcode niet. ZIERIKZEE, 15-9. Uiterlijk in 1985 moet in de mon ding van de Oosterschelde een waterbouwkundige konstruktie gereedkomen, die met de naam „storm vloedkering"" wordt aangeduid. Zo is de eindsituatie rond de Philipsdam in 19S5. Deze kering bestaat uit een 70-tal pijlers, waartussen de bodem met drempels van steenachtig materiaal wordt opgehoogd. De pylers en de drempels vormen tezamen als het ware kozijnen, waarin stalen schui ven op en neer kunnen worden be wogen. Bij normale weersomstandighe den zijn de schuiven geheven, zodat zout water in en uit de Oosterschelde kan stromen. Hierdoor kan het zoute getijdemilieu in de Oosterschelde worden behouden. Bij stormweer kan de kering door het neerlaten van de schuiven wor den gesloteh. .ydduè oyitstaat dé door de Deltawet^gewenste kustverkofc- ting om het landmilieu tegen over stroming te beschermen. -rib i- Komplex Philipsdam Samenhangend met die storm vloedkering worden in het oosten van de Oosterschelde twee zoge naamde compartimenteringsdammen gebouwd, de Philipsdam in het noord-oosten en de Oesterdam in het zuid-oosten. Beide dammen zijn om drie rede nen nodig. In de eerste plaats moe ten zij samen - ten gerieve van de scheepvaart - het Schelde-Rijn-ka- naal van getijbewegingen vrijwaren. Deze dammen zorgen verder voor het ontstaan van het Zoommeer, een zoet meer tussen het zoute Ooster- scheldegebied en het zoete rivieren gebied ten noorden van de Volkerak- dam. Tenslotte moeten de comparti menteringsdammen het getijdegebied van de Oosterschelde verkleinen. Niet te groot Om namelijk de stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde betaalbaar te houden, mogen de schuiven, die de doorstroomopenin- gen van de kering moeten afsluiten niet te groot worden. De grootte van de openingen wordt daarom met de al genoemde drempels verkleind. Hierdoor stroomt er bij eb minder water ui t- en bij vloed minder wa ter in de Oosterschelde. Dit heeft tot gevolg, dat het ver schil tussen hoog en laag water in de Oosterschelde in de toekomst minder dan thans zal zijn terwijl ook de stroomsnelheden zullen afnemen. Indien deze dempende werking op het getij te groot zou zijn, zal dit te grote nadelige effekten ten aanzien van de flora en fauna en de in ekonomisch opzicht - belangrijke mossel- en oesterkultures hebben. Waterpeil Daarom worden als onderdelen van het sluizenkomplex twee water bassins en een gemaal gebouwd. In deze zoute bufferbekkens - één laag bekken met een oppervlakte van 45 ha en een hoog bekken met een op pervlakte van 41 ha - wordt het van het schutten afkomstige water tijde lijk opgeslagen. Het gemaal is nodig om het waterpeil in de bekkens te kunnen regelen. De sluizen zullen worden gebouwd in een bouwput van 18 ha in het reeds voltooide, 90 ha grote werkei- land op de Plaat van de Vliet tus sen de stroomgeulen Krammer en Slaak. De bouwput zal daartoe wor den drooggemalen. Inmiddels is ook een 700 m lange hulpbrug tussen SI. Philipsland en het werkeiland ge reedgekomen. Over deze brug kan het voor de bouw van de sluizen be nodigde personeel en materieel wor den aan- en afgevoerd. „Open dag'' Verkleining van 't getijdegebied van de Oosterschelde door het bouwen van de Philipsdam en de Oesterdam werkt daarentegen weer getijdever- hogend. De beide dammen moeten in 1985 ongeveer gelijktijdig met de storm vloedkering gereed zijn. Het tracé van de Philipsdam is zodanig geko zen, dal aan zoveel mogelijk belan gen zo goed mogelijk wordt tegemoet gekomen: waterhuishouding, scheep vaart- en wegverkeer, milieubeheer, landbouw enzovoorts. In dé Philipsdam moet echter reeds in 1983 een komplex van scheepvaartsluizen en spaarbekkens gereedkomen. Deze werken moeten dan al klaar zijn, omdat de scheep vaart vanaf de Rijn, via Krammer, Oosterschelde, Kanaal door Zuid- Beveland naar de Westerschelde en omgekeerd, tijdens de afsluiting van de stroomgeulen Slaak en Krammer niet gesti-emd mag worden. Rekreatievaart In elk geval komen er twee grote sluizen voor duwvaart (afmetingen: 280 x 24 m) en een kleinere sluis voor rekreatievaart (afmetingen: 75 x 9 m). Daarbij worden mogelijkhe den geschapen om, afhankelijk van de behoefte in later stadium, er nog een sluis voor beroepsvaart en één voor rekreatievaart bij te bouwen. Voor dit sluizencomplex is ook een zout/zoet bestrijdingssysteem nodig. Bij het schutten van schepen van het zoute Oosterscheldegebied naar het zoete Zoommeer, ten oosten van de dam zou zout water op een zoet watergebied komen. Bij scheepvaart in omgekeerde richting zou zoet wa ter op de zoute Oosterschelde komen. Ut een oogpunt van milieubeheer en zoetwaterbeheersing, is dit onge wenst. MAASTRICHT, 14-9. Verlaging van de leeftyd van 18 naar 16 jaar voor het verkrygen van een motor en personenautorybewijs. De heer D. J. Bos, provinciaal voorzitter van de Federatie van Nederlandse Organi saties in het Personenvervoer (FN- OP), heeft hiervoor vrijdag gepleit op de landelijke ledenvergadering in Maastricht. Hij lichtte dit als volgt toe: jeugdi gen mogen van 16 jaar af een brom fiets besturen. Veelal zonder een de gelijke theoretische ondergrond en zonder een behoorlijke instruktie „storten" zij zich in het verkeer. De resultaten zijn in ziekenhuizen en verpleegtehuizen te zien, want de af loop is vaak dramatisch, aldus Bos. Door zestienjarigen in staat te stel len een echt rijbewijs te halen wordt bereikt, dat zowel de theorie als de praktijk beoefend wordt onder toe zicht van een deskundige. Het geheel wordt dan afgerond door het beha len van een rijbewijs. De Philipsdamsluizen, een overzicht van het sluizenkomplex met twee duwvaarlsluizen en twee jachtslui- zen met overbrugging, zoals die er in 1985 uit zullen zien. Nadat de sluizen met bufferbek kens in 1983 zijn voltooid, worden de ringdijken weggebaggerd en de toe gang tot de sluizen via de inmiddels gemaakte voorhaven tot stand ge bracht. Vervolgens kunnen dan de afslui- tingswerken in de geulen Slaak en Krammer plaatsvinden. Zaterdag 16 september zal de brug naar het werkeiland met enig cere monieel worden geopend. Ook zal het werkeiland de hele dag toegang- kelyk zijn voor belangstellenden ty- dens een zogenaamde „Open Dag". Besparing energie DEN HAAG, 14-9. De bedrijven in ons land kunnen met bepaalde maat regelen ongeveer eenderde i>an hun huidige gebruik besparen, als ten minste de energieprijzen zo stijgen ,dat daarvan ook een matigende in vloed op het verbruik uitgaat. Het gaat om energieverbruik voor pro- duktie, xvaaronder niet begrepen die voor het vervoer. De besparing zou neerkomen op totaal tien miljoen ton olie equiva lent per jaar, zo zegt de Algemene Energie Raad in een woensdag aan 1 de minister van economische zaken uitgebracht advies. Daarin zet de raad uiteen welke maatregelen zou den moeten worden genomen. Bijna de helft van de mogelijke energiebesparing kan worden bereikt door warmte-krachtkoppeling, d.w.z. het benutten van de warmte die be drijven nodig hebben voor het op wekken van elektriciteit kan worden doorverkocht. (Vervolg van pag. 1) Geld moet er natuurlijk zijn, maar het is niet exklusief noodzakelijk voor levensgeluk. Duidelijk groter genoegen verschaffen goederen die niet onmiddelijk uit een royale beurs zijn gefinancierd, maar waarvoor (financieel) moeite is gedaan. Oud zijn Andere stelling: „Oud zijn is las tig, want je rol is dan uitgespeeld in de maatschappij. Oude mensen hoe ven niet meer te werken en zijn dus eigenlijk niet zo nuttig meer voor de maatschappij"; een stelling, die veel weerstand opriep. Als zou immers de nuttigheid van een mens alleen VLISSINGEN, 14-9. Donderdag middag zijn bij een auto-ongeval op de oude Sloeweg in Vlissingen-oost twee mensen,- een echtpaar uit 's Hee- renhoek, om het leven gekomen. De personenauto van de slachtoffers, die werd bestuurd door de 63-jarige me vrouw J. Lodiers-Smits, gaf geen voorrang aan een op de voorrangs kruising rijdende vrachtauto. Bij dit ongeval kwam ook de echtgenoot van de bestuurster, de 78-jarige A. G. Lodiers, om het leven. bepaald worden door zijn ekonomi- sohe inbreng. Terecht werd opgemerkt dat oud zijn een relatief begrip is. Veel hangt af van spiritualiteit en „personality". Omstreden bleek de kwestie of be jaarden in tehuizen moeten worden „gestopt". Sommigen wilden een veel bredere integratie van bejaarden in de samenleving, anderen waar schuwden tegen idealisering van de vroegere toestand: de ouders laten inwonen bij de kinderen. „Ze kwa men soms in het kolenhok terecht". Tv-reklame Op jeugd in deze leeftijdsklasse bleek de tv-reklame weinig of geen invloed te hebben. Men lacht er om en relativeert het gebodene. Op vele ouderen - zo meende men - heeft die reklame wel invloed. Men koopt wat sterk wordt aangeprezen. Zo werd er - men kan op dit punt verslagmatig niet volledig zijn, heel wat afgepraat. De rector van het R.S.G. Prof. Zeeman drs. P. Vis sloof de middag af. Hij had het (ander maal) fantastisch geyondep ehysprak zijn dank uit, met name aan de me dewerkenden, de leraren, de leerlin gen, maar vooral de partikuliere groepsgespreksleiders hopend dat zij volgend jaar weer tijd zullen kun nen willen vrijmaken. De jeugd ging hierna in de start blokken voor het avondprogramma. Vandaag (vrijdag) gaat het weer op huis aan. Zeeuwse staten ivillen grotere getij debeweging in Oosterschelde. TERNEUZEN. Een man die dins dagmiddag vermoord is gevonden bij de Zeeuwvlaamse grensplaats Over slag is de 50-jarige Westduitser Udo Danilo Dolina. Hij woonde in een te huis voor daklozen in Terneuzen. De direktie van het tehuis zegt dat hy maandag naar West-Duitsland is vertrokken. DEN HAAG, 14-9. Het Nederland se marine-patrouillevliegtuig was voor een patrouillevhicht opgestegen van de basis Macrihannisch in Schot land. Boven zee, op ongeveer 150 ki lometer van de basis deden zich in de stuurboordmotor van het toestel twee ontploffingen voor, waardoor enkele platen van de motorgondel werden weggeslagen. De vlieger, de luitenant ter zee 2e klas L. P. de Boer, besloot daarop om terug te keren naar de basis. Hei toestel „lag echter slecht in de hand" en om een „crash" op land te voor komen besloot de vlieger tot een noodlanding óp' 'zee!D'a'aroij 'frrÓk het toestel in tweeën, maar beide delen bleven drijven. Van de veertién ihzitténóen stap te een deel over op opblaasbare red dingsvlotten, anderen klampten zich vast aan de wrakstukken. Na onge veer een uur spoorde een Nimrod van de Engelse luchtmacht de dren kelingen op. Een half uur later pik ten twee Engelse helicopters de mannen uit zee op om ze later onge deerd op de basis aan land te zetten. DUIVELAND, 15-9. Afgelopen week is een schrijven uitgegaan van de regionaal konsulent Zeeland van het Koninklijk Nederlands Ondernemersverhond (KNOV) naar b. en w. en gemeenteraad van Duiveland. Het bevalt vier punten die ter sprake zyn gekomen op een geza menlijke vergadering in april j.l. van de ondernemers in midden- en kleinbedrijf gevestigd in de kernen Oosterland, Sirjansland, Ouwerkcrk en Nieuwerkerk. Hierbij aanwezig waren de heren drs. J. Blok en C. H. Pols, respektievclyk rijkskonsulent en regionaal konsulent KNOV in de provincie Zeeland. De brief van de heer Pols brengt de Duivelandse gezagsdragers de volgende punten noder de aandacht. Ten eerste. Instelling van een ge meentelijke advieskommissie voor het midden- en kleinbedrijf in de gemeente Duiveland. 2. Een regelmatig bijeenkomen van genoemde advieskommissie, teneinde een aantal aktuele zaken aan de orde te kunnen stellen, onder andere het gemeentelijk beleid ten aanzien van de uitgifte van vent- en standplaatsvergunningen, verkoop beleid bouwgrond aan beleggings- en bouwondernemingen, waardoor voor partikulieren en plaatselijke ondernemers geen of onvoldoende grond beschikbaar is. 3. De wens van de gezamenlijke ondernemers om te komen tot een uitgebreid onderzoek in de kernen naar de positie van de ondernemers en het konsumentengedrag. 4. Een uitnodiging tot een gesprek teneinde de te volgen procedure vast te stellen, alsmede om te ko men tot een tijdschema. Federatie Inmiddels is er ook een voorlopig federatief bestuur van de onderne mers in genoemde kernen van de grond genomen, dat zich „Onderne mersfederatie Duiveland" noemt. Tevens is er een kommissie ge vormd die de ontwikkelingen in dit oprichtingsstadium nader moet be spreken. Men heeft hierbij de assis tentie ingeroepen van het KNOV en de Rijkskonsulent. Bestuur Het bestuur van de Ondernemers federatie Duiveland bestaat uit: de heer M. Overbeeke uit Nieuwerkerk (voorzitter), de heer C. Hendrikse ui Ouwerkerk (penningmeester) en de heer J. P. Boogerd uit Ooster land (sekretaris). Verder zijn als (bestuurs-) leden toegevoegd de he ren L. Dorst en H. Vlieger uit Sirjansland, W. Bolijn uit Ouwer kerk, S. J. de Feiter uit Nieuwer kerk en P. Pieper uit Oosterland. Binnenkort zal een bespreking plaatsvinden van dit bestuur met o.m. de regionaal konsulent de heer Pols, waarna de plannen voor het komende seizoen bekend gemaakt worden. Het bestuur zal dan een ak- tieprogramma overleggen. Advertentie pttpost Gebruik 'm goed

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1978 | | pagina 4