Compartimenteringsdammen
moeten tegelijk klaar zijn
met de stormvloedkering in de
Oosterschelde
Pleidooi
voor rijbewijs
voor zestien-
R.S.G. „Professor Zeeman"-
klas te Renesse
Marinetoestel
maakt „crash"
REGIONAAL KONSULENT K.N.O.V.
SCHRIJFT OVERHEID VAN DUIVELAND AAN
OVER MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF
4
Zaterdag' Open Dag' Philipsdam
jarigen
Echtpaar gedood
in het verkeer
Federatief bestuur van de grond
Staat de postcode
in een advertentie of brief?'
Gebruik'mdan alsu
reageert en...vergeet
ook uw eigen
postcode niet.
ZIERIKZEE, 15-9. Uiterlijk in 1985 moet in de mon
ding van de Oosterschelde een waterbouwkundige
konstruktie gereedkomen, die met de naam „storm
vloedkering"" wordt aangeduid.
Zo is de eindsituatie rond de Philipsdam in 19S5.
Deze kering bestaat uit een 70-tal
pijlers, waartussen de bodem met
drempels van steenachtig materiaal
wordt opgehoogd. De pylers en de
drempels vormen tezamen als het
ware kozijnen, waarin stalen schui
ven op en neer kunnen worden be
wogen.
Bij normale weersomstandighe
den zijn de schuiven geheven, zodat
zout water in en uit de Oosterschelde
kan stromen. Hierdoor kan het zoute
getijdemilieu in de Oosterschelde
worden behouden.
Bij stormweer kan de kering door
het neerlaten van de schuiven wor
den gesloteh. .ydduè oyitstaat dé door
de Deltawet^gewenste kustverkofc-
ting om het landmilieu tegen over
stroming te beschermen.
-rib i-
Komplex
Philipsdam
Samenhangend met die storm
vloedkering worden in het oosten
van de Oosterschelde twee zoge
naamde compartimenteringsdammen
gebouwd, de Philipsdam in het
noord-oosten en de Oesterdam in
het zuid-oosten.
Beide dammen zijn om drie rede
nen nodig. In de eerste plaats moe
ten zij samen - ten gerieve van de
scheepvaart - het Schelde-Rijn-ka-
naal van getijbewegingen vrijwaren.
Deze dammen zorgen verder voor
het ontstaan van het Zoommeer, een
zoet meer tussen het zoute Ooster-
scheldegebied en het zoete rivieren
gebied ten noorden van de Volkerak-
dam. Tenslotte moeten de comparti
menteringsdammen het getijdegebied
van de Oosterschelde verkleinen.
Niet te groot
Om namelijk de stormvloedkering
in de monding van de Oosterschelde
betaalbaar te houden, mogen de
schuiven, die de doorstroomopenin-
gen van de kering moeten afsluiten
niet te groot worden. De grootte van
de openingen wordt daarom met de
al genoemde drempels verkleind.
Hierdoor stroomt er bij eb minder
water ui t- en bij vloed minder wa
ter in de Oosterschelde.
Dit heeft tot gevolg, dat het ver
schil tussen hoog en laag water in
de Oosterschelde in de toekomst
minder dan thans zal zijn terwijl ook
de stroomsnelheden zullen afnemen.
Indien deze dempende werking op
het getij te groot zou zijn, zal dit te
grote nadelige effekten ten aanzien
van de flora en fauna en de in
ekonomisch opzicht - belangrijke
mossel- en oesterkultures hebben.
Waterpeil
Daarom worden als onderdelen
van het sluizenkomplex twee water
bassins en een gemaal gebouwd. In
deze zoute bufferbekkens - één laag
bekken met een oppervlakte van 45
ha en een hoog bekken met een op
pervlakte van 41 ha - wordt het van
het schutten afkomstige water tijde
lijk opgeslagen. Het gemaal is nodig
om het waterpeil in de bekkens te
kunnen regelen.
De sluizen zullen worden gebouwd
in een bouwput van 18 ha in het
reeds voltooide, 90 ha grote werkei-
land op de Plaat van de Vliet tus
sen de stroomgeulen Krammer en
Slaak. De bouwput zal daartoe wor
den drooggemalen. Inmiddels is ook
een 700 m lange hulpbrug tussen SI.
Philipsland en het werkeiland ge
reedgekomen. Over deze brug kan
het voor de bouw van de sluizen be
nodigde personeel en materieel wor
den aan- en afgevoerd.
„Open dag''
Verkleining van 't getijdegebied van
de Oosterschelde door het bouwen
van de Philipsdam en de Oesterdam
werkt daarentegen weer getijdever-
hogend.
De beide dammen moeten in 1985
ongeveer gelijktijdig met de storm
vloedkering gereed zijn. Het tracé
van de Philipsdam is zodanig geko
zen, dal aan zoveel mogelijk belan
gen zo goed mogelijk wordt tegemoet
gekomen: waterhuishouding, scheep
vaart- en wegverkeer, milieubeheer,
landbouw enzovoorts.
In dé Philipsdam moet echter
reeds in 1983 een komplex van
scheepvaartsluizen en spaarbekkens
gereedkomen. Deze werken moeten
dan al klaar zijn, omdat de scheep
vaart vanaf de Rijn, via Krammer,
Oosterschelde, Kanaal door Zuid-
Beveland naar de Westerschelde en
omgekeerd, tijdens de afsluiting van
de stroomgeulen Slaak en Krammer
niet gesti-emd mag worden.
Rekreatievaart
In elk geval komen er twee grote
sluizen voor duwvaart (afmetingen:
280 x 24 m) en een kleinere sluis
voor rekreatievaart (afmetingen: 75
x 9 m). Daarbij worden mogelijkhe
den geschapen om, afhankelijk van
de behoefte in later stadium, er nog
een sluis voor beroepsvaart en één
voor rekreatievaart bij te bouwen.
Voor dit sluizencomplex is ook een
zout/zoet bestrijdingssysteem nodig.
Bij het schutten van schepen van
het zoute Oosterscheldegebied naar
het zoete Zoommeer, ten oosten van
de dam zou zout water op een zoet
watergebied komen. Bij scheepvaart
in omgekeerde richting zou zoet wa
ter op de zoute Oosterschelde komen.
Ut een oogpunt van milieubeheer en
zoetwaterbeheersing, is dit onge
wenst.
MAASTRICHT, 14-9. Verlaging
van de leeftyd van 18 naar 16 jaar
voor het verkrygen van een motor
en personenautorybewijs. De heer D.
J. Bos, provinciaal voorzitter van de
Federatie van Nederlandse Organi
saties in het Personenvervoer (FN-
OP), heeft hiervoor vrijdag gepleit
op de landelijke ledenvergadering in
Maastricht.
Hij lichtte dit als volgt toe: jeugdi
gen mogen van 16 jaar af een brom
fiets besturen. Veelal zonder een de
gelijke theoretische ondergrond en
zonder een behoorlijke instruktie
„storten" zij zich in het verkeer. De
resultaten zijn in ziekenhuizen en
verpleegtehuizen te zien, want de af
loop is vaak dramatisch, aldus Bos.
Door zestienjarigen in staat te stel
len een echt rijbewijs te halen wordt
bereikt, dat zowel de theorie als de
praktijk beoefend wordt onder toe
zicht van een deskundige. Het geheel
wordt dan afgerond door het beha
len van een rijbewijs.
De Philipsdamsluizen, een overzicht
van het sluizenkomplex met twee
duwvaarlsluizen en twee jachtslui-
zen met overbrugging, zoals die er in
1985 uit zullen zien.
Nadat de sluizen met bufferbek
kens in 1983 zijn voltooid, worden de
ringdijken weggebaggerd en de toe
gang tot de sluizen via de inmiddels
gemaakte voorhaven tot stand ge
bracht.
Vervolgens kunnen dan de afslui-
tingswerken in de geulen Slaak en
Krammer plaatsvinden.
Zaterdag 16 september zal de brug
naar het werkeiland met enig cere
monieel worden geopend. Ook zal
het werkeiland de hele dag toegang-
kelyk zijn voor belangstellenden ty-
dens een zogenaamde „Open Dag".
Besparing energie
DEN HAAG, 14-9. De bedrijven in
ons land kunnen met bepaalde maat
regelen ongeveer eenderde i>an hun
huidige gebruik besparen, als ten
minste de energieprijzen zo stijgen
,dat daarvan ook een matigende in
vloed op het verbruik uitgaat. Het
gaat om energieverbruik voor pro-
duktie, xvaaronder niet begrepen die
voor het vervoer.
De besparing zou neerkomen op
totaal tien miljoen ton olie equiva
lent per jaar, zo zegt de Algemene
Energie Raad in een woensdag aan
1 de minister van economische zaken
uitgebracht advies. Daarin zet de
raad uiteen welke maatregelen zou
den moeten worden genomen.
Bijna de helft van de mogelijke
energiebesparing kan worden bereikt
door warmte-krachtkoppeling, d.w.z.
het benutten van de warmte die be
drijven nodig hebben voor het op
wekken van elektriciteit kan worden
doorverkocht.
(Vervolg van pag. 1)
Geld moet er natuurlijk zijn, maar
het is niet exklusief noodzakelijk
voor levensgeluk. Duidelijk groter
genoegen verschaffen goederen die
niet onmiddelijk uit een royale beurs
zijn gefinancierd, maar waarvoor
(financieel) moeite is gedaan.
Oud zijn
Andere stelling: „Oud zijn is las
tig, want je rol is dan uitgespeeld in
de maatschappij. Oude mensen hoe
ven niet meer te werken en zijn dus
eigenlijk niet zo nuttig meer voor de
maatschappij"; een stelling, die veel
weerstand opriep. Als zou immers
de nuttigheid van een mens alleen
VLISSINGEN, 14-9. Donderdag
middag zijn bij een auto-ongeval op
de oude Sloeweg in Vlissingen-oost
twee mensen,- een echtpaar uit 's Hee-
renhoek, om het leven gekomen. De
personenauto van de slachtoffers, die
werd bestuurd door de 63-jarige me
vrouw J. Lodiers-Smits, gaf geen
voorrang aan een op de voorrangs
kruising rijdende vrachtauto. Bij dit
ongeval kwam ook de echtgenoot
van de bestuurster, de 78-jarige A.
G. Lodiers, om het leven.
bepaald worden door zijn ekonomi-
sohe inbreng.
Terecht werd opgemerkt dat oud
zijn een relatief begrip is. Veel hangt
af van spiritualiteit en „personality".
Omstreden bleek de kwestie of be
jaarden in tehuizen moeten worden
„gestopt". Sommigen wilden een veel
bredere integratie van bejaarden in
de samenleving, anderen waar
schuwden tegen idealisering van de
vroegere toestand: de ouders laten
inwonen bij de kinderen. „Ze kwa
men soms in het kolenhok terecht".
Tv-reklame
Op jeugd in deze leeftijdsklasse
bleek de tv-reklame weinig of geen
invloed te hebben. Men lacht er om
en relativeert het gebodene. Op vele
ouderen - zo meende men - heeft die
reklame wel invloed. Men koopt wat
sterk wordt aangeprezen.
Zo werd er - men kan op dit punt
verslagmatig niet volledig zijn, heel
wat afgepraat. De rector van het
R.S.G. Prof. Zeeman drs. P. Vis sloof
de middag af. Hij had het (ander
maal) fantastisch geyondep ehysprak
zijn dank uit, met name aan de me
dewerkenden, de leraren, de leerlin
gen, maar vooral de partikuliere
groepsgespreksleiders hopend dat zij
volgend jaar weer tijd zullen kun
nen willen vrijmaken.
De jeugd ging hierna in de start
blokken voor het avondprogramma.
Vandaag (vrijdag) gaat het weer op
huis aan.
Zeeuwse staten ivillen grotere getij
debeweging in Oosterschelde.
TERNEUZEN. Een man die dins
dagmiddag vermoord is gevonden bij
de Zeeuwvlaamse grensplaats Over
slag is de 50-jarige Westduitser Udo
Danilo Dolina. Hij woonde in een te
huis voor daklozen in Terneuzen. De
direktie van het tehuis zegt dat hy
maandag naar West-Duitsland is
vertrokken.
DEN HAAG, 14-9. Het Nederland
se marine-patrouillevliegtuig was
voor een patrouillevhicht opgestegen
van de basis Macrihannisch in Schot
land. Boven zee, op ongeveer 150 ki
lometer van de basis deden zich in
de stuurboordmotor van het toestel
twee ontploffingen voor, waardoor
enkele platen van de motorgondel
werden weggeslagen.
De vlieger, de luitenant ter zee 2e
klas L. P. de Boer, besloot daarop
om terug te keren naar de basis. Hei
toestel „lag echter slecht in de hand"
en om een „crash" op land te voor
komen besloot de vlieger tot een
noodlanding óp' 'zee!D'a'aroij 'frrÓk het
toestel in tweeën, maar beide delen
bleven drijven.
Van de veertién ihzitténóen stap
te een deel over op opblaasbare red
dingsvlotten, anderen klampten zich
vast aan de wrakstukken. Na onge
veer een uur spoorde een Nimrod
van de Engelse luchtmacht de dren
kelingen op. Een half uur later pik
ten twee Engelse helicopters de
mannen uit zee op om ze later onge
deerd op de basis aan land te zetten.
DUIVELAND, 15-9. Afgelopen week is een schrijven
uitgegaan van de regionaal konsulent Zeeland van het
Koninklijk Nederlands Ondernemersverhond (KNOV)
naar b. en w. en gemeenteraad van Duiveland.
Het bevalt vier punten die ter
sprake zyn gekomen op een geza
menlijke vergadering in april j.l.
van de ondernemers in midden- en
kleinbedrijf gevestigd in de kernen
Oosterland, Sirjansland, Ouwerkcrk
en Nieuwerkerk. Hierbij aanwezig
waren de heren drs. J. Blok en C. H.
Pols, respektievclyk rijkskonsulent
en regionaal konsulent KNOV in de
provincie Zeeland.
De brief van de heer Pols brengt
de Duivelandse gezagsdragers de
volgende punten noder de aandacht.
Ten eerste. Instelling van een ge
meentelijke advieskommissie voor
het midden- en kleinbedrijf in de
gemeente Duiveland.
2. Een regelmatig bijeenkomen
van genoemde advieskommissie,
teneinde een aantal aktuele zaken
aan de orde te kunnen stellen, onder
andere het gemeentelijk beleid ten
aanzien van de uitgifte van vent- en
standplaatsvergunningen, verkoop
beleid bouwgrond aan beleggings-
en bouwondernemingen, waardoor
voor partikulieren en plaatselijke
ondernemers geen of onvoldoende
grond beschikbaar is.
3. De wens van de gezamenlijke
ondernemers om te komen tot een
uitgebreid onderzoek in de kernen
naar de positie van de ondernemers
en het konsumentengedrag.
4. Een uitnodiging tot een gesprek
teneinde de te volgen procedure
vast te stellen, alsmede om te ko
men tot een tijdschema.
Federatie
Inmiddels is er ook een voorlopig
federatief bestuur van de onderne
mers in genoemde kernen van de
grond genomen, dat zich „Onderne
mersfederatie Duiveland" noemt.
Tevens is er een kommissie ge
vormd die de ontwikkelingen in dit
oprichtingsstadium nader moet be
spreken. Men heeft hierbij de assis
tentie ingeroepen van het KNOV en
de Rijkskonsulent.
Bestuur
Het bestuur van de Ondernemers
federatie Duiveland bestaat uit: de
heer M. Overbeeke uit Nieuwerkerk
(voorzitter), de heer C. Hendrikse
ui Ouwerkerk (penningmeester) en
de heer J. P. Boogerd uit Ooster
land (sekretaris). Verder zijn als
(bestuurs-) leden toegevoegd de he
ren L. Dorst en H. Vlieger uit
Sirjansland, W. Bolijn uit Ouwer
kerk, S. J. de Feiter uit Nieuwer
kerk en P. Pieper uit Oosterland.
Binnenkort zal een bespreking
plaatsvinden van dit bestuur met
o.m. de regionaal konsulent de heer
Pols, waarna de plannen voor het
komende seizoen bekend gemaakt
worden. Het bestuur zal dan een ak-
tieprogramma overleggen.
Advertentie
pttpost
Gebruik 'm goed