wmfflM
„Belangen rekreant hebben
geprevaleerd boven
die der bevolking"
Oude aanzien Burghsluis
verdwijnt door dijkverzwaring
Vietnam doodt
Thaise vissers
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Waterschapsbrief aan G.S.
Verandering in Schouwen
bent U er toch
een beetje
op uitgekeken...
RUIL het dan IN
Q03WPl%men
bepaal meteen
uw nieuwe keus.
Heeft U nog eenN
goed BANKSTEL
ZIERIKZEESCHE
CNIEUWSBODE
REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING
Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes
zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda".
Redakteur M J. Bij de Vaate.
Uitgave: B V. Drukkerij v'h Lakenman Ochtman, Janne-
wekken 11, Zierikzee. Postbus 1
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES.
Prijs per 3 maanden bi) vooruitbetaling 22,50, per jaar 86.—. Losse
nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
Advertentieprijs 32 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4,—.
Vraagt onze contractprijzenl De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W
Dinsdag 26 juli 1977
133ste jaargang Nr. 22138
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
in dit nummer: Families ivaiulelden om Sch.-Duiveland heen
m
ZIERIKZEE. Het dagelijks bestuur van het waterschap
Scliouwen-Duiveland heeft zich met een schrijven tot
G.S. gericht, als reaktie op het voorontwerp Herzie
ning Streekplan Schouwen-Duivelaiid. Het waterschap
laat hier een duidelijk standpunt horen, dat op enkele
principiële punten afwijkt van de inhoud van het plan.
We laten de brief hieronder volgen.
„Met voldoening vernamen wtf uit
het ons toegezonden voorontwerp
Herziening Streekplan Schouwen-
Duiveland. dat voor het onderhavige
plangebied het streven naar behoud
van de open landelijke ruimte als uit
gangspunt heeft gediend.
Uit een oogpunt van de ons opge-
gedragen taken en mede met het doel
aan het hiervoor vermelde streven
een bijdrage te leveren, menen wij
het volgende onder uw aandacht te
moeten brengen.
Beveiliging
Landbouw, natuurbehoud en rekrea-
tie vervullen op Schouwen-Duive-
land een hoofdfunktie. Wij onder
schrijven dit volkomen, doch merken
daarbij op dat deze funkties slechts
optimaal zullen kunnen worden ver
vuld indien het betreffende gebied
afdoende wordt beveiligd tegen de
zee en indien bijvoorbeeld door- en
afvoer van het polderwater wordt
gegarandeerd.
Met andere woorden: het water
schap zal bij de uitoefening van haar
taken niet belemmerd mogen worden
door sommige in het streekplan neer
gelegde beleidslijnen.
Uit een oogpunt van dijkbeheer
dient bebouwing op of nabij zeewa-
terkerende dijken te worden voor
komen.
Om deze redenen achten wij het
creëren van bebouwing ten behoeve
van de verbljjfsrekreatie op het aan
de zeezijde gelegen plateau van de
Schelphoek onjuist.
Het stichten van verblijfsakkomo-
datie bij Burghsluis dient niet te
worden bevorderd.
Hoewel dit in het onderhavige plan
niet al szodanig is aangegeven, kan
een eventuele ontwikkeling van de
haven „De Val" bij Zierikzee.. tot
jachthaven, bebouwing met zich mee
brengen. Om bovengenoemde rede
nen dient dit te worden vermeden.
In dit verband merken wij nog op
dat de toegang tot de haven „De Val"
thans aansluit op de Provincialeweg
Zierikzee-Goes. Deze aansluiting zal
in de toekomst - indien deze haven
mede als jachthaven zou gaan funge
ren - blijken gevaarlijk en onvol
doende te zijn, zodat in dit gebied
dan weer (een) nieuwe weg(en) zal
(zullen) moeten worden aangelegd.
Afbraak van bouwsels te Burghsluis.
Voorts zjjn wjj van mening dat ook
in de noordwesthoek van de Brou-
wersdam de bebouwingsgrens onver
kort dient te worden gehandhaafd en
het stichten van horecabedrijven en
verblijfsakkomodatie buiten deze
grens niet mag worden toegestaan.
De in het streekplangebied gelegen
binnendijken worden over het alge
meen aangemerkt als „dijken met bij
zondere landschappelijke betekenis".
De meeste van deze dijken hebben
echter ook een waterstaatkundige
funktie, welke in het plan niet in alle
gevallen als zodanig staat aangege
ven. Gaarne zullen wij hierover .na
der met u van gedachten wisselen.
Aanleg trace's
Ervaring heeft ons geleerd dat situe
ring van zuiveringsinstallaties, het
leggen van pers- en effluentleidingen
door bepaalde - natuurgevoelige - ge
bieden, in de praktijk problemen op
kan leveren.
Wij menen dat in het plan de mo
gelijkheid dient te worden geopend
- bijvoorbeeld door het aangeven van
tracé's - werken ten behoeve van het
openbaar belang uit te voeren.
Daarbij dient uiteraard i-ekening te
worden gehouden met andere - daar
bij betrokken - belangen.
Onzes inziens dienen nieuwe ont
wikkelingen in de woningbouw en
rekreatievoorzieningen zodanig te
worden geprojekteerd, dat het daar
bij behorende stelsel voor de door-
en afvoer van afvalwater, aangeslo
ten kan worden op de reeds bestaande
riolering.
Met betrekking tot het in het be
treffende plan ontworpen wegenstel
sel delen wij u mede, dat wij de voor
keur geven aan - waar mogelijk -
aanpassing aan de huidige, redelijk
te stellen, eisen van het bestaande
wegennet, waarbij zo nodig en moge
lijk de aanleg van zgn. parallelwegen
mede kan worden overwogen.
„Schadesnijdingen"
Het aanleggen van nieuwe wegen
veroorzaakt ernstige schadesnijdin
gen in een gaaf en goed verkaveld
landschap en is in strijd met uw - in
de aanhef van deze brief genoemd -
uitgangspunt. De hiervoor vermelde
schadesnijding geldt met name voor
de geprojekteerde Rijksweg Bruinis-
se-Zierikzee.
Onzes inziens kan de huidige weg
belangrijk worden verbeterd door o.a.
bochtafsnijding op het gedeelte tus
sen de Blauwe Keet en Oosterland
(café „Even Buiten"). Voorts dient te
worden bedacht dat nieuwe wegen
slechts gedurende een zeer korte pe
riode in een jaar aan een behoefte
zullen voldoen.
Nu er naar wordt gestreefd de re-
kreatieve ontwikkeling op Schou-
wen-Duiveland iets af te remmen (en
onzes inziens terecht), dienen plannen
-ïf ZIERIKZEE. Topper
E» onnrrlpn hptrpft mn<
voor nieuwe wegen zeer omzichtig te
worden benaderd.
Met betrekking tot de bestaande
wegen wordt opgemerkt dat de ka-
paciteit en de fundering van wegen,
welke leiden naar de geprojekteerde
jachthaven bij Bommenede (Zonne-
maire) ontoereikend zullen blijken te
zijn, indien de in het plan beoogde
ontwikkeling wordt gerealiseerd. Be
ter ware het de landelijke rust in dit
gebied niet te verstoren.
Wij kunnen ons niet geheel aan de
indruk onttrekken dat in het onder
havige plan de belangen van de re
kreant hebben geprevaleerd boven
die van de autotochtone bevolking".
Aldus het schrijven van het water
schap.
BANGKOK, 25-7. Drie Thaise vis
sers zijn gedood en 36 gewond toen
Vietnamese kanonneerboten 30 mijl
uit de Vietnamese kust een Thaise
vissersvloot aanvielen, zo heeft de,
politie van Bangkok maandag mee
gedeeld. Eén van de vissersboten is
tot zinken gebracht en een ander is
door de Vietnamese boten opge
bracht. De 18 opvarenden van het'
gezonken schip zijn mogelijk ver
dronken.
BURGHSLUIS, 25-7. Hier en daar langs de Scliouwen-
Duivelandse oeververdediging is al duidelijk te zien
dat de verhoging van de dijken vrij snel gaat. Nu de
bouwvakvakanties achter de rug zijn, is maandagmor
gen het werk hervat en rijden de met zand heiaden
vrachtauto's weer naar de te verhogen plaatsen.
Het meeste zand dat hiervoor gebruikt wordt, is afkomstig van het grote
plateau bij de Damaanzet waar diverse graafmachines de vrachtwagens
volscheppen. Dit plateau is overbodig geworden omdat de afsluiting der
Oosterschelde niet met betonblokken gaat gebeuren en het dichtingsmate
riaal aldaar opgestapeld zou worden.
Van de landzijde gezien valt het
op veel plaatsen op dat de dijken
hoger worden. Burghsluis kenmerkt
zich nog steeds door het boven de
dijk uitstekende „pak'uus" (het
vroegere opslaggebouw van de Gebr.
Landegent) en de twee „weegkotjes".
Maandag is men echter begonnen
met de verhoging van dit stukje ha-
vendijk en de genoemde gebouwtjes
worden afgebroken. Met een beetje
weemoed denkt men terug aan dat
oude „pak'uus" waar de goederen
die met de beurtschipper Landegent
naar Rotterdam (in de volksmond
„olland") vervoerd moesten worden
werden opgeslagen.
Graan, bloembollen in manden ge
ruime tjjd nog fruit (ook in mandjes)
en verder alle dozen en pakketten
die te groot waren voor de post en
waar niet zo veel haast mee was,
werden met de „beurtman" ver
voerd.
Het schip vertrok meestal op zon
dagvoormiddag en kwam dan
woensdag of donderdag weer terug
in het toen nog maar kleine haven
tje van Burghsluis. Na de ramp is
voor de dichting de naast de haven
gelegen inlaag gedeeltelijk volgespo
ten. De gebouwen van Rijkswater
staat en de DOS - bouw zijn hierop
neergezet. De haven werd toen veel
groter en bood veel meer mogelijk
heden voor het laden en lossen van
goederen.
Wegtransport
Het wegtransport was oorzaak
van het verdwijnen van de beurt
schipper, het laden van suikerbie
ten, aardappelen, slro en andere
landbouwprodukten. De aanvoer van
bouwmaterialen stopte eveneens en
steen, cement, hout zijn eveneens een
prooi voor de vrachtwagens gewor
den.
Burghsluis schakelde over op de
rekreatie en steeds meer jachten
zoeken een tijdig verblijf in de vei
lige haven.
Ook clo vele vletten en ander va
rend materieel van Rijkswaterstaat
en uitvoerders maken het aanzicht
van de haven tot een levendig ge
heel.
I) bent vanharte
welkom.
NIEUWERKERK,RUKSWEG 28. TEL. Ottt4-1?68
OUDDORP, MASSAMARKT. TEL 01878-1200
voor wat de
paarden betreft - was het voordra
ven van het winnende vierspan op
de zaterdag gehouden Agrarische
Dag. Ouwerwets en degelijk paar-
dengeweld, werd op de grasmat van
het Zuidhoekterrein gelegd.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
Alle weelde bederft; óf de ze
den óf de smaak.
De sportvisserij koos voor de
hengelaars op de Oosterschelde ook
Burghsluis als thuishaven en de da
gelijkse rijen geparkeerde auto's en
bussen tonen duidelijk dat er veel
gebruik van wordt gemaakt.
De haven had vroeger twee weeg
bruggen, een van 5 en een van 10
ton. De weger-havenmeester C.
Overbeeke moest beide bedienen en
dat hij met de fiets heen en weer
soms was het zo druk (de „peetied")
moest, doch later schakelde hij fa
milie en kennissen in om te helpen.
In de oorlog werd de ruimte onder
de bascule voor velen te Burghsluis
gebruikt als schuilruimte bij bom
bardementen of bij schietende vlieg
tuigen. Later is de kleine brug aan
de westzijde van de haven verdwe
nen en in de plaats daarvan werd de
10-tonner vergi-oot tot 30 ton. De
mogelijkheid tot wegen is nu ge
schapen op de terreinen van Cebeco
Zuid-West aan de Meeldijk.
De z.g. hut van de Reddingsmaat
schappij die aan de steiger van de
beide reddingboten „President Jan
Leis" en de „Dolfijn" staat moet
eveneens verdwijnen. Een tijdelijke
plaats aan de binnenkant van de
dijk is reeds vastgesteld, maar latei-
zal dit onmisbare gebouwtje weer
op dezelfde plaats neergezet wor
den.
Het aanzien van Burghsluis, al
reeds meer dan 100 jaar zo, gaat ver
dwijnen. Het is aan één kant jam
mer, doch van een andere zijde be
keken is het beter een mooie haven
omlijsting te verliezen dan 1'/? meter
zeewater in huis, want ook hier
geldt: veiligheid voor alles.
Verwachting tot woensdagavond:
Weinig verandering
Half tot zwaar bewolkt met plaatse
lijk regen; overwegend matige wind
uit west tot noordwest; minima om
streeks 12 graden, maxima circa 18
graden.
Voor donderdag:
Aantal uren zon: 2 tot 10.
Min.-temperatuur: omstreeks 12 gr.
Max.-tempex-atuur: omstreeks 18 gr.
Kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 80 procent.
Kans op een geheel droog etmaal: 50
procent.
N.B. Voor de temperaturen geldt
voor woensdag een marge van 2 gra
den en voor donderdag een marge
van 3 graden rond de opgegeven
waarden.
ZON- EN MAANSTANDEN
27 juli. Zon op 5.54, onder 21.39
Maan op 18.47, onder 2.34
28 juli. Zon op 5.55, onder 21.37
Maan op 19.42, onder 3.34
Volle maan: 30 juli (11.52)
HOOG- EN LAAGWATER
Hoogwater Laagwater
27 juli 0.16 13.08 6.23 19.06
28 juli 1.41 14.19 7.37 20.11
Volle maan: 30 juli (11.52)
HET WEEKOVERZICHT
DE BILT, 26-7. Het K.N.M.I. deelt
mede: Het ziet er naar uit dat
woensdag weinig verandering in het
huidige weertype zal optreden. Het
blijft koel en wisselvallig. Onstabiele
lucht welke met een noordwesten
wind werd aangevoerd, veroorzaak
te dinsdag tal van buien in ons land.
Een zwakke rug van hoge luchtdruk
ten westen van Ierland gelegen en
een omvangrijk lagedrukgebied bo
ven Scandinavië houden de noord
westelijke stroming in stand. De
koele lucht, die inmiddels is door-
gedrogen tot de lijn Midden-Italië,
Oostenrijk. Oost-Polen en Finland
bepaalde dinsdagmorgen het weer in
hei. grootste deel van West-Europa.
Allen ten zuid-oosten van de ge
noemde lijn komen nog maximum
temperaturen voor tussen 25 en 3f
graden.
t