wmfflM „Belangen rekreant hebben geprevaleerd boven die der bevolking" Oude aanzien Burghsluis verdwijnt door dijkverzwaring Vietnam doodt Thaise vissers DE ZIERIKZEESCHE COURANT Waterschapsbrief aan G.S. Verandering in Schouwen bent U er toch een beetje op uitgekeken... RUIL het dan IN Q03WPl%men bepaal meteen uw nieuwe keus. Heeft U nog eenN goed BANKSTEL ZIERIKZEESCHE CNIEUWSBODE REDAKTIE. ADMINISTRATIE EN BEZORGING Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda". Redakteur M J. Bij de Vaate. Uitgave: B V. Drukkerij v'h Lakenman Ochtman, Janne- wekken 11, Zierikzee. Postbus 1 ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES. Prijs per 3 maanden bi) vooruitbetaling 22,50, per jaar 86.—. Losse nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag Advertentieprijs 32 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 4,—. Vraagt onze contractprijzenl De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W Dinsdag 26 juli 1977 133ste jaargang Nr. 22138 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) in dit nummer: Families ivaiulelden om Sch.-Duiveland heen m ZIERIKZEE. Het dagelijks bestuur van het waterschap Scliouwen-Duiveland heeft zich met een schrijven tot G.S. gericht, als reaktie op het voorontwerp Herzie ning Streekplan Schouwen-Duivelaiid. Het waterschap laat hier een duidelijk standpunt horen, dat op enkele principiële punten afwijkt van de inhoud van het plan. We laten de brief hieronder volgen. „Met voldoening vernamen wtf uit het ons toegezonden voorontwerp Herziening Streekplan Schouwen- Duiveland. dat voor het onderhavige plangebied het streven naar behoud van de open landelijke ruimte als uit gangspunt heeft gediend. Uit een oogpunt van de ons opge- gedragen taken en mede met het doel aan het hiervoor vermelde streven een bijdrage te leveren, menen wij het volgende onder uw aandacht te moeten brengen. Beveiliging Landbouw, natuurbehoud en rekrea- tie vervullen op Schouwen-Duive- land een hoofdfunktie. Wij onder schrijven dit volkomen, doch merken daarbij op dat deze funkties slechts optimaal zullen kunnen worden ver vuld indien het betreffende gebied afdoende wordt beveiligd tegen de zee en indien bijvoorbeeld door- en afvoer van het polderwater wordt gegarandeerd. Met andere woorden: het water schap zal bij de uitoefening van haar taken niet belemmerd mogen worden door sommige in het streekplan neer gelegde beleidslijnen. Uit een oogpunt van dijkbeheer dient bebouwing op of nabij zeewa- terkerende dijken te worden voor komen. Om deze redenen achten wij het creëren van bebouwing ten behoeve van de verbljjfsrekreatie op het aan de zeezijde gelegen plateau van de Schelphoek onjuist. Het stichten van verblijfsakkomo- datie bij Burghsluis dient niet te worden bevorderd. Hoewel dit in het onderhavige plan niet al szodanig is aangegeven, kan een eventuele ontwikkeling van de haven „De Val" bij Zierikzee.. tot jachthaven, bebouwing met zich mee brengen. Om bovengenoemde rede nen dient dit te worden vermeden. In dit verband merken wij nog op dat de toegang tot de haven „De Val" thans aansluit op de Provincialeweg Zierikzee-Goes. Deze aansluiting zal in de toekomst - indien deze haven mede als jachthaven zou gaan funge ren - blijken gevaarlijk en onvol doende te zijn, zodat in dit gebied dan weer (een) nieuwe weg(en) zal (zullen) moeten worden aangelegd. Afbraak van bouwsels te Burghsluis. Voorts zjjn wjj van mening dat ook in de noordwesthoek van de Brou- wersdam de bebouwingsgrens onver kort dient te worden gehandhaafd en het stichten van horecabedrijven en verblijfsakkomodatie buiten deze grens niet mag worden toegestaan. De in het streekplangebied gelegen binnendijken worden over het alge meen aangemerkt als „dijken met bij zondere landschappelijke betekenis". De meeste van deze dijken hebben echter ook een waterstaatkundige funktie, welke in het plan niet in alle gevallen als zodanig staat aangege ven. Gaarne zullen wij hierover .na der met u van gedachten wisselen. Aanleg trace's Ervaring heeft ons geleerd dat situe ring van zuiveringsinstallaties, het leggen van pers- en effluentleidingen door bepaalde - natuurgevoelige - ge bieden, in de praktijk problemen op kan leveren. Wij menen dat in het plan de mo gelijkheid dient te worden geopend - bijvoorbeeld door het aangeven van tracé's - werken ten behoeve van het openbaar belang uit te voeren. Daarbij dient uiteraard i-ekening te worden gehouden met andere - daar bij betrokken - belangen. Onzes inziens dienen nieuwe ont wikkelingen in de woningbouw en rekreatievoorzieningen zodanig te worden geprojekteerd, dat het daar bij behorende stelsel voor de door- en afvoer van afvalwater, aangeslo ten kan worden op de reeds bestaande riolering. Met betrekking tot het in het be treffende plan ontworpen wegenstel sel delen wij u mede, dat wij de voor keur geven aan - waar mogelijk - aanpassing aan de huidige, redelijk te stellen, eisen van het bestaande wegennet, waarbij zo nodig en moge lijk de aanleg van zgn. parallelwegen mede kan worden overwogen. „Schadesnijdingen" Het aanleggen van nieuwe wegen veroorzaakt ernstige schadesnijdin gen in een gaaf en goed verkaveld landschap en is in strijd met uw - in de aanhef van deze brief genoemd - uitgangspunt. De hiervoor vermelde schadesnijding geldt met name voor de geprojekteerde Rijksweg Bruinis- se-Zierikzee. Onzes inziens kan de huidige weg belangrijk worden verbeterd door o.a. bochtafsnijding op het gedeelte tus sen de Blauwe Keet en Oosterland (café „Even Buiten"). Voorts dient te worden bedacht dat nieuwe wegen slechts gedurende een zeer korte pe riode in een jaar aan een behoefte zullen voldoen. Nu er naar wordt gestreefd de re- kreatieve ontwikkeling op Schou- wen-Duiveland iets af te remmen (en onzes inziens terecht), dienen plannen -ïf ZIERIKZEE. Topper E» onnrrlpn hptrpft mn< voor nieuwe wegen zeer omzichtig te worden benaderd. Met betrekking tot de bestaande wegen wordt opgemerkt dat de ka- paciteit en de fundering van wegen, welke leiden naar de geprojekteerde jachthaven bij Bommenede (Zonne- maire) ontoereikend zullen blijken te zijn, indien de in het plan beoogde ontwikkeling wordt gerealiseerd. Be ter ware het de landelijke rust in dit gebied niet te verstoren. Wij kunnen ons niet geheel aan de indruk onttrekken dat in het onder havige plan de belangen van de re kreant hebben geprevaleerd boven die van de autotochtone bevolking". Aldus het schrijven van het water schap. BANGKOK, 25-7. Drie Thaise vis sers zijn gedood en 36 gewond toen Vietnamese kanonneerboten 30 mijl uit de Vietnamese kust een Thaise vissersvloot aanvielen, zo heeft de, politie van Bangkok maandag mee gedeeld. Eén van de vissersboten is tot zinken gebracht en een ander is door de Vietnamese boten opge bracht. De 18 opvarenden van het' gezonken schip zijn mogelijk ver dronken. BURGHSLUIS, 25-7. Hier en daar langs de Scliouwen- Duivelandse oeververdediging is al duidelijk te zien dat de verhoging van de dijken vrij snel gaat. Nu de bouwvakvakanties achter de rug zijn, is maandagmor gen het werk hervat en rijden de met zand heiaden vrachtauto's weer naar de te verhogen plaatsen. Het meeste zand dat hiervoor gebruikt wordt, is afkomstig van het grote plateau bij de Damaanzet waar diverse graafmachines de vrachtwagens volscheppen. Dit plateau is overbodig geworden omdat de afsluiting der Oosterschelde niet met betonblokken gaat gebeuren en het dichtingsmate riaal aldaar opgestapeld zou worden. Van de landzijde gezien valt het op veel plaatsen op dat de dijken hoger worden. Burghsluis kenmerkt zich nog steeds door het boven de dijk uitstekende „pak'uus" (het vroegere opslaggebouw van de Gebr. Landegent) en de twee „weegkotjes". Maandag is men echter begonnen met de verhoging van dit stukje ha- vendijk en de genoemde gebouwtjes worden afgebroken. Met een beetje weemoed denkt men terug aan dat oude „pak'uus" waar de goederen die met de beurtschipper Landegent naar Rotterdam (in de volksmond „olland") vervoerd moesten worden werden opgeslagen. Graan, bloembollen in manden ge ruime tjjd nog fruit (ook in mandjes) en verder alle dozen en pakketten die te groot waren voor de post en waar niet zo veel haast mee was, werden met de „beurtman" ver voerd. Het schip vertrok meestal op zon dagvoormiddag en kwam dan woensdag of donderdag weer terug in het toen nog maar kleine haven tje van Burghsluis. Na de ramp is voor de dichting de naast de haven gelegen inlaag gedeeltelijk volgespo ten. De gebouwen van Rijkswater staat en de DOS - bouw zijn hierop neergezet. De haven werd toen veel groter en bood veel meer mogelijk heden voor het laden en lossen van goederen. Wegtransport Het wegtransport was oorzaak van het verdwijnen van de beurt schipper, het laden van suikerbie ten, aardappelen, slro en andere landbouwprodukten. De aanvoer van bouwmaterialen stopte eveneens en steen, cement, hout zijn eveneens een prooi voor de vrachtwagens gewor den. Burghsluis schakelde over op de rekreatie en steeds meer jachten zoeken een tijdig verblijf in de vei lige haven. Ook clo vele vletten en ander va rend materieel van Rijkswaterstaat en uitvoerders maken het aanzicht van de haven tot een levendig ge heel. I) bent vanharte welkom. NIEUWERKERK,RUKSWEG 28. TEL. Ottt4-1?68 OUDDORP, MASSAMARKT. TEL 01878-1200 voor wat de paarden betreft - was het voordra ven van het winnende vierspan op de zaterdag gehouden Agrarische Dag. Ouwerwets en degelijk paar- dengeweld, werd op de grasmat van het Zuidhoekterrein gelegd. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) Dit nummer bestaat uit 8 pagina's Alle weelde bederft; óf de ze den óf de smaak. De sportvisserij koos voor de hengelaars op de Oosterschelde ook Burghsluis als thuishaven en de da gelijkse rijen geparkeerde auto's en bussen tonen duidelijk dat er veel gebruik van wordt gemaakt. De haven had vroeger twee weeg bruggen, een van 5 en een van 10 ton. De weger-havenmeester C. Overbeeke moest beide bedienen en dat hij met de fiets heen en weer soms was het zo druk (de „peetied") moest, doch later schakelde hij fa milie en kennissen in om te helpen. In de oorlog werd de ruimte onder de bascule voor velen te Burghsluis gebruikt als schuilruimte bij bom bardementen of bij schietende vlieg tuigen. Later is de kleine brug aan de westzijde van de haven verdwe nen en in de plaats daarvan werd de 10-tonner vergi-oot tot 30 ton. De mogelijkheid tot wegen is nu ge schapen op de terreinen van Cebeco Zuid-West aan de Meeldijk. De z.g. hut van de Reddingsmaat schappij die aan de steiger van de beide reddingboten „President Jan Leis" en de „Dolfijn" staat moet eveneens verdwijnen. Een tijdelijke plaats aan de binnenkant van de dijk is reeds vastgesteld, maar latei- zal dit onmisbare gebouwtje weer op dezelfde plaats neergezet wor den. Het aanzien van Burghsluis, al reeds meer dan 100 jaar zo, gaat ver dwijnen. Het is aan één kant jam mer, doch van een andere zijde be keken is het beter een mooie haven omlijsting te verliezen dan 1'/? meter zeewater in huis, want ook hier geldt: veiligheid voor alles. Verwachting tot woensdagavond: Weinig verandering Half tot zwaar bewolkt met plaatse lijk regen; overwegend matige wind uit west tot noordwest; minima om streeks 12 graden, maxima circa 18 graden. Voor donderdag: Aantal uren zon: 2 tot 10. Min.-temperatuur: omstreeks 12 gr. Max.-tempex-atuur: omstreeks 18 gr. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 80 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. N.B. Voor de temperaturen geldt voor woensdag een marge van 2 gra den en voor donderdag een marge van 3 graden rond de opgegeven waarden. ZON- EN MAANSTANDEN 27 juli. Zon op 5.54, onder 21.39 Maan op 18.47, onder 2.34 28 juli. Zon op 5.55, onder 21.37 Maan op 19.42, onder 3.34 Volle maan: 30 juli (11.52) HOOG- EN LAAGWATER Hoogwater Laagwater 27 juli 0.16 13.08 6.23 19.06 28 juli 1.41 14.19 7.37 20.11 Volle maan: 30 juli (11.52) HET WEEKOVERZICHT DE BILT, 26-7. Het K.N.M.I. deelt mede: Het ziet er naar uit dat woensdag weinig verandering in het huidige weertype zal optreden. Het blijft koel en wisselvallig. Onstabiele lucht welke met een noordwesten wind werd aangevoerd, veroorzaak te dinsdag tal van buien in ons land. Een zwakke rug van hoge luchtdruk ten westen van Ierland gelegen en een omvangrijk lagedrukgebied bo ven Scandinavië houden de noord westelijke stroming in stand. De koele lucht, die inmiddels is door- gedrogen tot de lijn Midden-Italië, Oostenrijk. Oost-Polen en Finland bepaalde dinsdagmorgen het weer in hei. grootste deel van West-Europa. Allen ten zuid-oosten van de ge noemde lijn komen nog maximum temperaturen voor tussen 25 en 3f graden. t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1977 | | pagina 1