Uit de geschiedenis van de Firma Landegent en de beurtschepen r fe. CNV-distriktsbestuurder sprak te Bruinisse De rijksbegrotingen 4 Brok Schouwse historie l-r-l MMK Verzeker uw crematiekosten door lid te worden van de KoninklijkeVereniging voor Facultatieve Crematie O In 1916 tekende brandstoffenhandelaar P. C. Landegent zijn motorschip „Jo hanna". WESTERSCHOUWEN, 22-9. Het geslacht Landegent vindt zijn oorsprong in Belgisch Vlaanderen. In het midden van de zeventiende eeuw arriveerde te Drei- schor een man die met de vlasserij te maken had. Hij werd aangeduid als Jan van Landegem, naar de plaats van herkomst Landegem, ongeveer 10 km ten westen van Gent. Nakomelingen van hem en zijn Dreischorse vrouw Susannetje Hubregtse veranderden de familienaam in Landegent. Hoewel in de vorige eeuw in geheel Schouwen nog veel voorkomend, bléven tot heden in de Westhoek slechts twee takken voortbestaan. Het vijfde geslacht na genoemde Jan van Landegem bleèk Hubregt Landegent te zijn, in 1810 geboren te Ellemeet. Na 1842 woonde hij te Haamstede op de hoek Zuidstraat-Dal en stond inge schreven als winkelier en overleed aldaar op 74-jarige leeftijd. i z&L'S i- V- V -i BRUINISSE, 23-9. Woensdagavond was er een vergadering van de Christelijke Besturen Bond afdeling Bruinisse in „'t Durps'uus". De voor zitter de heer W. van Gilst opende de vergadering met gebed en het voorlezen van Math. 7 vers 1 tot en met 12 met aansluitend een korte meditatie. De voorzitter legde de na druk op de situatie zoals die heden is, en dat mensen in deze moeilijke tijd met elkander moeten doen wat de hand vindt om te doen. Hij sprak ook een woord van welkom in het bijzon der aan het adres van de heer v. d. Kamp, distriktsbestuurder C.N.V., die op deze vergadering aanwezig was. Vervolgens was het de béurt van de heer v. d. Kamp die sprak over het te volgen beleid, nu het C.N.V. een eigen koers vaart. „We willen geen strak beleid van boven af, maar aan de hand van vragen uit de besturen onze menin gen naar voren brengen indien nodig in de kamer of Gedeputeerde Staten. Het C.N.V. wil komen tot distrikts- raden om een betere verstandhou ding onderling te bewerkstelligen. Ook op Schouwen-Duiveland wil men een distriktsraad installeren. De besturen op Schouwen-Duiveland willen hieraan wel medewerking verlenen ook de besturenbond Brui nisse. De mogelijkheid is er dan om op zo'n vergadering van die raad ur gente punten te bespreken die van belang zijn voor de bevolking van Schouwen-Duiveland. Als voorbeeld vallen te noemen omscholingswerk en de slappe arbeidsmarkt. De dis- triktbestuurder kan alleen zijn werk maar doen als hij weet wat er onder de leden leeft. De heer Van Gilst dankte de heer v. d. Kamp voor zijn betoog, waarna een zeer leerzame diskussie volgde. Nadat alle vragen naar genoegen waren beantwoord, dankte de voorzitter de aanwezigen voor hun inbreng. De heer v. d. Kamo besloot deze bijeenkomst met dankgebed. Advertentie Vraag een folder met inlichtingen aan: Kon. Ver. voor Facultatieve Crematie, Antwoordor. 1394, Den Haag. Plaats:- Naam: Adres: Bon in envelop zonder postzegel opsturen. Of neem contact op in uw regio met: fJ 1976 J. Lustig, Renesse, tel. 1455. -■■■<4 De in 1863 gemaakte foto van P. Landegent (1837-1888), oprichter van de latere firma Gebrs. Landegent, Mogelijk had hij zich ook met de vlasserij bezig gehouden. In 1833 was hij te Burgh gehuwd met Willemijn- tje van der Klooster stammend uit de vissers en later bekende redders familie Van der Klooster, die allen op „het Oude Sluisje" woonden. Een zoon Pieter Landegent (1837-1888) de man van de foto, bezat kennelijk handels en ondernemingsgeest. Door de familie van zijn moeder was hU In aanraking gekomen met schepen en zeevaart, llij vestigde zich dan ook als schipper op „het Oude Sluisje" (thans nr. 1). Dit was na zijn huwelijk in 1860 met het overbuurmeisjc, de wagen makers dochter Cornelia Elisabeth Moelijker uit de Zuidstraat. „Dc Kof" Met zijn drie zeilen betuigd hou ten kofschip, misschien omstreeks 75 ton groot in dc volksmond kortweg „de kof* genoemd begon hij o.a. een geregelde vaart op Rotterdam. Hij vervoerde graan, aardappels en uien in kommissie en bracht o.a. steen kool en metselstenen of andere za ken die men in de Westhoek nodig had mee terug. Als waardering voor 25 jaar vriendschappelijke handelsbetrekkin gen met graanhandel Van Stolk uit Rotterdam, ontving beurtschipper Landegent in 1885 van deze firma twee fraaie geslepen karaffen met zilver lofwerk en inskriptle. Dit geschenk is nog in bezit van de familie. Landegent betaalde dc boe ren voor hun afgeleverde produkten. Dit gebeurde in najaar cn winter tij dens een zaterdagochtend in de Haamsteedse dorpsherberg (later ho tel Bom).. Ook werden daar boeren partij -monsters met de schipper uit gewisseld. Zoals bekend was goede rentransport per as in die tijd door de slechte wegensituatie zeker in de winter onmogelijk. Kousuinptiegoederen, Zo namen ook konsumptiegoede- ren (winkelwaren) voor de Westhoek een belangrijke plaats in bij het vrachtaanbod in Rotterdam. Na de komst van de tram in 1915 verander de dit ingrijpend en nam de beteke nis van de beurtschipperij voor Wes telijk Schouwen af. Van de meestoof „De Zeeuw" aan de Meeldijk, opgericht in 1869 en in 1899 geliquideerd, was Landegent één van de zestien aandeelhouders. Hij leverde hieraan blijkens de no tulen behalve natuurlijk meekrap ook steenkolen. Tevens zal hij voor het vervoer van de in grote vaten verpakte meekrappoeder hebben ge zorgd. Vroege foto Door de beurtvaart op Rotterdam kwam „het Heertje van Burghsluis" zoals men hem noemde reeds in de beginjaren van de fotografie in de gelegenheid zich te laten „portrete ren". Dat gebeurde omstreeks 1865 aldaar bij fotograaf Klaarwater aan de Oostsingel. Slechts 51 jaar oud overleed Landegent in 1888, die als oprichter gezien moet worden van de in onze tijd zo bekend geworden graanhandel Firma Gebr. Landegent. Zijn oudste zoon Hubregt Thonis Landegent was in 1884 inmiddels ge huwd met de boerendochter Corne lia Johanna Dalebout uit Dalebouts- wegje. Voor hen was op „het Nieuwe Sluisje" een woning gebouwd (thans H. Visser). Samen met zijn enige broer Jan Landegent werd de beurt schipperij en kommissiehandel van vader voortgezet. Maar de handel wijzigde zich, allengs kochten en ver kochten zij voor eigen risiko. Op de haven hadden ze hiervoor een pak huis laten bouwen. ,,'t Aeckje" Omstreeks 1890 schaften ze zich een ijzeren zeilklipper aan, die de naam Cornelia Johanna kreeg (zie foto) maar die in de volksmond be kend stond als ,,'t Aeckje". Het schip was 86 ton of 43 last groot, had een lengte van 22 meter en een breedte van 3.50 m. Samen met een knecht voer Jan Landegent op deze klipper als schipper in najaar en winter soms bijgestaan door een tweede knecht. Na de eeuwwisseling was A. Dijk graaf schipper later bijgestaan door Piet en Machiel Landegent. de oud ste van de vier zonen van Hubregt Landegent. De enige dochter vertrok later naar de U.S.A., waar zij in 1974 overleed. Na 1908 woonde P. C. Landegent aan Schelphoekhaven te Serooskerke. alwaar hij een brandstoffenhandel opzette met een eigen motorschip „Johanna" waarmee hij steenkolen uit Limburg en 't Roergebied aan voerde. Op zijn laatste tocht in augustus 1908 werd Dijkgraaf plotseling over vallen door de besmettelijke cholera. Hij stierf aan boord en werd in Hal steren begraven. De 18-jarige Ma chiel Landegent bleef toen op 't schip over en keerde naar Brughsluis terug. Maar alvorens hij in de haven mocht afmeren, moest hij in z'n eentje veertien dagen met het schip aan de „Westbout" in quarantaine. Proviand zette men af aan dc loop plank. KORTE BERICHTEN UIT HET BINNENLAND DEN HAAG. De socialist Roethof, een van de indieners van het P.v.d. A.-V.V.D.-abortusontwerp, heeft donderdag met klem ontraden in de wet op te nemen, dat een arts die principiële bezwaren heeft tegen abortus, niet verplicht kan worden een vrouw te vertellen, waar zij voor een abortus terechtkwam. ARNHEM. Commissarissen en aan deelhouders van de SEP (samenwer kende elektriciteits-produktiebedrij- ven) zijn donderdag akkoord gegaan met de deelneming van de SEP in het Franse kweekreactorproject Su per Phénix. DEN HAAG. Er zijn ge^n aanwij zingen dat Russische vissers de in ternationale regels voor de visserij overtreden. Dit antwoordt minister Van der Stee (landbouw en visserij) op vragen uit de tweede kamer. Hij wijst op de aanbevelingen van de noord-oost atlantische visserij com missie, waarvan zestien Europese staten, waaronder Rusland, lid zijn. ROTTERDAM. Het college van b. en w. van Rotterdam wil zo spoedig mogelijk voorzieningen treffen om de open hartchirurgie in het Zuider ziekenhuis in de Maasstad mogelijk te maken. Door de inschakeling van dit ziekenhuis wordt de capaciteit van het hartchirurgisch centrum Rotterdam aanzienlijk vergroot. DEN HAAG. De Europese mijn bouw moet zijn wetenschappelijk on derzoek en technologische kennis uitbx'eiden om de armere en dieper gelegen erts en kolenvoorkomens te kunnen exploiteren. Dit heeft prins Bernhard donderdag in Den Haag verklaard bij de opening van een congres van Duitse en Nederlandse mijningenieurs en geologen in het congresgebouw. ARNHEM. Bij de papierfabriek Bührmann Tetterode te Doetinchem is woensdagmiddag de 34-jarige R. J. Verbaten uit Didam in een papier machine bekneld geraakt en op slag gedood. Op de zeilen naar Rotterdam en verder was zeker geen sinekure, maar de „Slusenaers" kenden het ge tij en de banken als geen ander. On der barre weersomstandigheden werd menig hachelijk zeilavontuur door leefd. De „Zeelandia" In 1913 werd de situatie met de komst van het motorschip „Zeelan dia" afkomstig van Bondewej uit Zeeuws-Vlaanderen enigszins verbe terd. De ijzeren klipper „Cornells Johan na", waarmee tussen 1S90 en 1913 werd gevaren. Thuishaven was Burghsluis. De foto is van 1898. BONN. West-Duitsland1 zal in de algemene vergadering van de Ver enigde Naties een resolutie indienen die beoogt een einde te maken aan vliegtuigkapingen. Dit heeft de re- gerig in Bonn woensdag meegedeeld. (Vervolg van pag. 1) van de subsidieregeling voor con sultatiebureau^ voor alcohol en drugs in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Tot 1921 voer dit schip, dat 90 ton groot was, wekelijks met graan naar Rotterdam en bracht veevoer of kunstmest terug. In dat jaar lieten de gebroeders M. J. en M. IV. Lande gent in west-Brabant een nieuw mo torschip bouwen. Met deze nieuwe „Zeelandia" die tot 1954 in de vaart bleef voeren o.a. Joh. Bolkenbaas en J. Slager als schipper. De eerste niet minder dan 14 jaar. Op dit 103 ton metende schip konden ook zeilen bijgezet worden. Vooral bij een stevige wind en dus ruwe zee bereikte men dan een sta bielere vaart. Burglisluis Veel werd van en naar Burghsluis gebracht, zeker niet in het minst na voortzetting van deze graan- en kunstmesthandel door een jongere Minister Vorrink kondigt in haar begroting '77 een algemeen gerichte wetgeving op het gebied van de mi lieuhygiëne aan. Indiening van het wetsontwerp „algemene bepalingen milieuhygiëne" is nog in het najaar van 1976 te verwachten. Ook dn het nieuwe begrotingsjaar blijft het beginsel van spreiding van inkomen, kenmis en macht leidraad voor de ontwikkeling van het c.r.m.- beléid. Voor de wetenschapsbeoefening heeft de overheid voor 1977 een be drag van f 2,56 miljard uitgetrok ken (vorig jaar f 2,3 miljard). Ook minister Trip (wetenschapsbeleid) wijst er in zijn memorie van toe lichting op dat de wetenschapsbeoe fening van de overheid te maken heeft met de algemene moeilijke budgettaire situatie. Lagere leerliiigeiischaal Volgend jaar wil minister Van Kemenade de leerlingenschaal voor het lager onderwijs opnieuw verla gen en wel van 33 tot 32 kinderen per klas. Hierdoor ontstaan onge veer 800 nieuwe arbeidsplaatsen voor onderwijzers. Er komt een onderzoek naar de onderwijskundige problemen van de brugklas - brugperiode bij het voortgezet onderwijs. Daartoe wordt door minister Van Kemenade een adviescommissie ingesteld, die voor stellen zal moeten doen voor een landelijke aanpak van de problemen. Volgens landbouw-mi nister Van der Stee moet komend jaar hoogste voorrang worden gegeven aan de versterking van hef agrarische ont wikkelingsbeleid. In de begroling- 1977 is daarom rekening gehouden met een aanzienlijke verhoging (11 procent) van het ontwikkelings- en saneringsfonds voor de landbouw. Een verhoging met zestig procent van de post voor de Stichting Be heer Landbouwgronden (SBL) wordt daarnaast aangekondigd. generatie Gebr. Landegent. Door toename van het vervoer per as be sloot men in 1954 toch de „Zeelan dia" te verkopen. Het is thans de Bru 17. Schaalvergroting in handel en land bouw en een verder veranderende maatschappij, deden Gebrs. Lande gent enkele jaren geleden besluiten het meer dan honderd jaar oude, maar inmiddels fors gegroeide, be drijf aan Cebeco Zuidwest te ver kopen. Het wei-d gezien als een verarming van agrarisch Schouwen. Binnenkort huwt P. J. Landegent, 116 jaar na het huwelijk van schipper Landegent, zijn gelijknamige betovergrootvader. Sindsdien is veel veranderd, zeker ook met de beurtschipperij van Burghsluis uit! W. P. d. V.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1976 | | pagina 4