Appelsap
Aanbesteding verhogen en
verzwaren zeedijk tussen
Bruinisse en Ouwerkerk
inui
Open brief aan regering en
parlement van Werkgroep
Delta-veiligheid 1985
fles 0,68 liter
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
BANKSTEL
MEUBELRAMA
Automobielbedrijf W. C. Ista Zoon
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Vrijdag 28 mei 1976
132ste jaargang Nr. 21900
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
REDAKTIE, ADVERTENTIES EN BEZORGING
Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes.
zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda".
Redakteur: M. J. Bi] de Vaate.
Uitgave B V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman.
Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1.
ABONNEMENTEN EN ADMINISTRATIE:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 21,20, per jaar 81,00. Losse
nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag -
Advertentieprijs 31 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 3,70.
Vraagt onze contractprijzen) De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W.
In dit nummer
Afscheid in Ziv. Rode Kruis ziekenhuis
Belangrijk werk in kader van particiële dijksverbetering
ZIERIKZEE, 26-5. Woensdagmorgen vond in 's Lands-
kamer van het Waterschap Schouwen-Duiveland de
openbare aanbesteding plaats van het verhogen en ver
zwaren over een lengte van ongeveer 9Va km van de
zeedijk tussen Bruinisse en Ouwerkerk. Bij gelegen
heid van deze belangrijke aanbesteding werd door de
dijkgraaf, de heer A. M. Geluk - vóórdat de inschrij
vingsbiljetten werden geopend - een toespraak gehou
den.
De heer Geluk wees erop dat het
aan te besteden werk zal worden uit
gevoerd in het kader van de zoge
naamde partiële dijksverbeteringen,
noodzakelijk na de regeringsbeslis-
sing van november 1974.
Deze beslissing hield in, dat in de
monding van de Oosterschelde een
afsluitbare dam gebouwd zal worden
mits de 3 ontbindende voorwaarden
niet in werking treden {de bouw
moet technisch mogelijk zijn, in 1985
gereed zijn en de geraamde meer
kosten mogen niet wezenlijk over
schreden worden).
Nu het eindrapport van het onder
zoek naar de mogelijkheid van een
stormvloedkering op tafel ligt dient
spoedig een eindbeslissing te worden
genomen. Indien de stormvloedke
ring gebouwd zal worden zullen wij
de zogenaamde aanpassingswerken
voortzetten, aldus dijkgraaf Geluk.
zeedijken verhogen weliswaar de
veiligheid - de rampkans wordt ver
minderd tot 1 op 500 - maar van
Deltaveiligheid, welke bereikt zou
zijn in 1978 bij uitvoering van hét
oorspronkelijk Deltaplan, is uiter
aard geen sprake. Bovendien dienen
ter beteugeling van de doorgaande
erosie van de vooroevers in de toe
komst op verschillende plaatsen be-
stortingen te worden aangebracht.
„Wij hopen", aldus de dijkgraaf
„met de aanpassingswerken - de
dijkvakken met de grootste knelpun
ten kosten veel tijd van voorberei
ding - in 1980 gereed te komen."
Het werk van de djjksverbetering
in Bruinisse en Oosterland zal in
1976 en 1977 worden uitgevoerd. Infc
het winterhalfjaar mag niet aan zee
weringen worden gewerkt. De voort
zetting van het werk in het dorp
Bruinisse zelf is niet in het bestek
opgenomen. De plannen hiervoor
zullen binnenkort worden voorbereid
Het overleg met de grondeigenaren
en gebruikers van percelen langs het
nu aan te besteden werk is nog niet
afgerond. Met een aantal is over
eenstemming omtrent aankoop van
de benodigde strook grond bereikt;
anderen zijn voorstellen gedaan of
zullen dezer dagen worden benaderd.
Dijkgraaf Geluk zei te hopen dat het
niet noodzakelijk zal zijn onteige
ningsprocedures aan te spannen.
Het onderhavige werk is zonder
twijfel in geld uitgedrukt het groot
ste dat ooit door het waterschap
Schouwen-Duiveland is aanbesteed.
De kosten worden door het rijk ge
dragen.
De inschrijvingen
Ingeschreven werd als volgt: 1.
Aannemingsmij. Dikkerboom en Sy-
brandy b.v. te Heerenveen f 7.298.000
2. B.V. v/h J. M. Dekker en zoon te
Papendrecht f 7.290.000; 3. Troost
Pernis te Rotterdam f 7.286.000; 4.
Fa. S. Bezuijen en zoon te Ouddorp
f 7.200.000; 5. Aannemingsbedrijf C.V.
gebr. v. d. Heuvel te Driebergen
f 7.188.000; 6. B.V. Aanemingsmij J.
s
lil gjjj I
w
-v-'-V
V.c.
Prins van Wijngaarden te Hattem
f 6.950.000; 7. Gebr. van Oord B.V.
(G.V.O.) te Werkendam f 6.930.000;
8. De Jager en Klein N.V. te Oud-
Beijerland f 6.888.000; 9. Van Oord
Werkendam B.V. f 6.875.000; 10. M.
N.O. Vervat te Rotterdam f 6.868.000;
11. C.V. Gebr. v. 't Verlaat te Har-
dinxveld-Giessendam f 6.809.000; 12.
Aannemingsbedrijf Schouwen-Dui
veland b.v. te Zierikzee f 6.750.000;
13. Hollandse Wegenbouw Zanen
B.V. te Heemstede f 6.500.000; 14.
Aannemingsmaatschappij Zeeuws-
Vlaanderen B.V. te Biervliet
f 6.400.0000; 15. Van Oord-Utrecht
N.V. te Odijk f 6.381.000; 16. A. J.
van Haaften B.V. te 's-Gravenhage
f 6.248.000; 17. Haukes B.V. te Ke-
kerdom f 6.184.000; 18. Combinatie J.
D. Janse B.V. te Middelburg en Gebr.
Romers B.V. te Rozenburg 5.955.000;
20. Aannemingsbedrijf Oosterwijk
B.V. te Rotterdam f 5.944.000.
Geen delta-veiligheid „Veiligheid garanderen zoals vastgelegd in de Deltawet"
Deze aanpassingswerken aan de
Advertentie
OOSTERLAND - Jaap en Kees vor
men als 15 jaar een bekend duo op
het gebied van de lichte muziek op
Schouwen-Duiveland. Met een popu
lair programma hebben zij op heel
wat gezellige avondjes de muziek
verzorgd. Maar thans is het duo er
mee gestopt: donderdagavond j l.
speelden Jaap en Kees voor de laat
ste maal in cafetaria „Neffen d'
Eule" te Oosterland. Het was een ge
slaagd „af scheidsbal".
(Foto: Zierikzeesehe Nieuwsbode)
ZIERIKZEE, 27-5. Twee en dertig Zeeuwen, samen
gebundeld in de Werkgroep Deltaveilighéid 1985,
hebben een open brief gericht aan de regering en het
parlement, waarin volstrekte duidelijkheid wordt ge-
eist over de veiligheid van de gebieden rondom de
Oosterschelde. Duidelijkheid dat de half open pijler-
dam in de monding van deze zee-arm wordt gebouwd,
zoals regering en parlement in november 1974 zijn
overeengekomen.
Het ging toen om een keus uit twee mogelijkheden: algehele afsluiting of
de bouw van een doorlaatbare dam. Er werd besloten tot de half open op
lossing. Op drie condities: dé half open dam moest technisch uitvoerbaar zijn
zou in 1985 gereed moeten kunnen zijn en zou niet meer mogen kosten dan
het bedrag dat er voor werd uitgetrokken (omgerekend op basis heden totaal
ongeveer f 2,7 miljard).
Anderhalf jaar studie zou moeten
uitwijzen of aan die drie voor
waarden zou kunnen worden vol
daan. Zo niet - ook dat werd over
eengekomen - dan zou worden te
ruggekeerd naar de afsluiting vol
gens de oorspronkelijke plannen. Die
anderhalf jaar van onderzoek zijn
voorbij, het rapport van de rijkswa
terstaat is aan de minister van ver
keer en waterstaat uitgebracht en de
uitkomst ervan is positief.
Voor Zeeland is maar één conclu
sie mogelijk: regering en tweede ka
mer zijn verplicht om waar te ma
ken wat werd beloofd, uiterlijk in
1985 voor het Oosterscheldegebied
een veiligheid garanderen zoals in de
deltawet is vastgelegd, aldus de
Werkgroep Deltaveiligheid 1985.
Verontrusting
De ondertekenaars van de brief
zijn bijzonder verontrust over de ak-
tie die de laatste tijd wordt gevoerd
om op de in '74 toegezegde veiligheid
af te dingen met pleidooien, de Oos
terschelde geheel open le laten en de
dijken er omheen op deltahoogte te
brengen. Zij brengen daarom met
grote klem onder de aandacht dat via
deze denkbeelden nieuwe onzeker
heden in de discussie worden inge
voerd.
Er wordt volgens de Werkgroep
wel erg gemakkelijk gesproken over
open houden van de Oosterschelde
met verhoging van de dijken tot del
tahoogte. De indruk wordt gewekt
alsof ooit zou zijn beweerd dat een
dergelijke oplossing voor de beveili
ging van het Oosterscheldegebied
technisch niet uitvoerbaar zou zijn.
„Niets is minder waar: de Deltacom
missie (ingesteld na de watersnood
van 1953) heeft destijds een zeer be
wuste keus gemaakt uit twee moge
lijkheden voor beveiliging van het
deltagebied, dijkverhoging of afslui
ting van de zeearmen. Haar conclusie
was: afsluiting biedt de hoogste
graad van veiligheid die te bereiken
valt enis aldus verre te verkiezen
boven verzwaring van de bestaande
zeedijken", aldus de open brief.
„Voor de Oosterschelde geldt dat
argument nog' steeds. Het rapport
van de commissie-Klaasesz heeft aan
die extra veiligheid bij afsluiting ten
opzichte van dijkverhoging - via een
soort verzekeringswaarde, door de
econoom prof. P. de Wolff geschat
op f 1 miljard - een winst toegekend,
die de keus van twintig jaar eerder
nog eens bevestigde.. Regering en
Tweede Kamer hebben vervolgens in
november 1974 erg zwaar getild aan
die in de deltawet verankerde
„maximale veiligheid" voor het Oos
terscheldegebied. Met een half open
dam in de monding van de zeearm is
dit uitgangspunt intact gelaten. In
het onlangs verschenen rapport van
het ingenieursbureau Dwars, Heede-
rik en Verhey wordt dijkverhoging
rond de Oosterschelde „een waardige
vervanger" van afsluiting genoemd.
Een gelijkwaardige vervanger is het
op geen stukken na", aldus de op
stellers van de open brief.
Onhaalbare zaak
Moeten dus bij dijkverhoging al
meteen grote concessie worden ge
daan aan de kwaliteit van de veilig
heid voor het betrokken gebied, ook
om verschillende andere redenen is
het voor de werkgroep een volstrekt
onhaalbare zaak dat deze oplossing
in het jaar 1985 te realiseren zou zijn:
ervaringen met aanpassingen
van bestaande zeedijken tot del
tahoogte langs de Westerschelde
(vervolg pagina 3)
Heefl u nog een goed
maar wilt u graag veranderen?
Ruil het dan in bij
Rijksweg 26 - Nieuwerkerk
Telefoon (01114) 1268 - 1265
Advertentie
Oosierland - Telefoon (01114) 1495
Dealer van:
Mini Austin Morris Triumph M.G.
Land/Rover Ranger/Rover.
BROUWERSHAVEN. De firma
Gebrs. Van Ast te Brouwershaven
werd ingeschakeld bij het vervoer
van een zwaar gewicht' over de weg,
namelijk het motorjacht „Boeka
nier'*, dat zeventien ton weegt. Na
een opknapbeurt moest het jacht
donderdag weer te water worden
gelaten, een karwei dat nogal wat
belangstelling trok.
(Foto: Zierikzeesehe Nieuwsbode)
Dit nummer bestaat uit 14 pagina's
Frisse lucht verfrist ook de
geest; waar weinig zuurstof is,
is veel zeurstof.
Mr. C. Bake
WAT
UQT
Dl
81 IT
Verwachting tot zaterdagavond:
rustig weer
Enkele zonnige perioden en op de
meeste plaatsen droog. In het alge
meen weinig wind. Minimumtempe
raturen ongeveer 7 graden. Maxima
omstreeks 17 graden.
Voor zondag:
Aantal uren zon: 2 tot 10.
Min.-temperaturen: omstreeks 9 gr.
Max.-temperaturen: omstreeks 17 gr.
Kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 70 procent.
Kans op een geheel droog etmaal: 40
procent.
N.B. Voor de temperaturen geldt
voor zaterdag een marge van 2 gra
den en voor zondag een marge van 3
graden rond de opgegeven waarden.
ZON- EN MAANSTANDEN
28 mei. Zon op 04.29, onder 20.46.
Maan op 04.17, onder 20.10.
29 mei. Zon op 04.28, onder 20.47.
Maan op 04.56, onder 21.05.
30 mei. Zon op 04.27, onder 20.48.
Maan op 05.44, onder 21.54.
31 mei. Zon op 04.26, onder 20.49.
Maan op 06.39, onder 22.36.
Nieuwe maan: 29 mei (2.47).
HOOG- EN LAAGWATER
28 mei
29 mei
30 mei
31 mei
Hoogwater
2.51
3.31
4.08
4.44
Laagwater
15.20 8.39 20.49
15.56 9.09 21.24
16.33 9.42 22.01
17.06 10.17 22.41
Springtij: 31 mei.
HET WEEKOVERZICHT
DB BILT, 28-5. Het K.NJYLL deelt
mee: het weer ondergaat zaterdag
een lichte verbetering. De depressie,
die ons op hemelvaartsdag veel be
wolking en vooral in het noorden
regenachtig weer bracht, is naar het
oosten weggetrokken. Boven het zee
gebied tussen IJsland en Noord-
Noorwegen handhaaft zich het cen
trum van een groot hogedrukgebied.
Langs de zuidflank ervan stroomt
koude lucht via het Oostzeegebied
naar het zuiden. De voorste begren
zing reikt tot Zuid-Denemarken en
Noord-Polen. Het bijbehorende neer-
slaggebiod bracht in Zuid-Zweden
plaatselijk meer dan 20 mm regen.