Appelsap Aanbesteding verhogen en verzwaren zeedijk tussen Bruinisse en Ouwerkerk inui Open brief aan regering en parlement van Werkgroep Delta-veiligheid 1985 fles 0,68 liter DE ZIERIKZEESCHE COURANT BANKSTEL MEUBELRAMA Automobielbedrijf W. C. Ista Zoon ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 28 mei 1976 132ste jaargang Nr. 21900 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) REDAKTIE, ADVERTENTIES EN BEZORGING Telefoon (01110) 2255. Voor telefoonnummers na half zes. zie pagina 2 onder de rubriek „Agenda". Redakteur: M. J. Bi] de Vaate. Uitgave B V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman. Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1. ABONNEMENTEN EN ADMINISTRATIE: Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling 21,20, per jaar 81,00. Losse nummers 50 cent - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag - Advertentieprijs 31 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 3,70. Vraagt onze contractprijzen) De advertentieprijzen zijn exclusief 4% B.T.W. In dit nummer Afscheid in Ziv. Rode Kruis ziekenhuis Belangrijk werk in kader van particiële dijksverbetering ZIERIKZEE, 26-5. Woensdagmorgen vond in 's Lands- kamer van het Waterschap Schouwen-Duiveland de openbare aanbesteding plaats van het verhogen en ver zwaren over een lengte van ongeveer 9Va km van de zeedijk tussen Bruinisse en Ouwerkerk. Bij gelegen heid van deze belangrijke aanbesteding werd door de dijkgraaf, de heer A. M. Geluk - vóórdat de inschrij vingsbiljetten werden geopend - een toespraak gehou den. De heer Geluk wees erop dat het aan te besteden werk zal worden uit gevoerd in het kader van de zoge naamde partiële dijksverbeteringen, noodzakelijk na de regeringsbeslis- sing van november 1974. Deze beslissing hield in, dat in de monding van de Oosterschelde een afsluitbare dam gebouwd zal worden mits de 3 ontbindende voorwaarden niet in werking treden {de bouw moet technisch mogelijk zijn, in 1985 gereed zijn en de geraamde meer kosten mogen niet wezenlijk over schreden worden). Nu het eindrapport van het onder zoek naar de mogelijkheid van een stormvloedkering op tafel ligt dient spoedig een eindbeslissing te worden genomen. Indien de stormvloedke ring gebouwd zal worden zullen wij de zogenaamde aanpassingswerken voortzetten, aldus dijkgraaf Geluk. zeedijken verhogen weliswaar de veiligheid - de rampkans wordt ver minderd tot 1 op 500 - maar van Deltaveiligheid, welke bereikt zou zijn in 1978 bij uitvoering van hét oorspronkelijk Deltaplan, is uiter aard geen sprake. Bovendien dienen ter beteugeling van de doorgaande erosie van de vooroevers in de toe komst op verschillende plaatsen be- stortingen te worden aangebracht. „Wij hopen", aldus de dijkgraaf „met de aanpassingswerken - de dijkvakken met de grootste knelpun ten kosten veel tijd van voorberei ding - in 1980 gereed te komen." Het werk van de djjksverbetering in Bruinisse en Oosterland zal in 1976 en 1977 worden uitgevoerd. Infc het winterhalfjaar mag niet aan zee weringen worden gewerkt. De voort zetting van het werk in het dorp Bruinisse zelf is niet in het bestek opgenomen. De plannen hiervoor zullen binnenkort worden voorbereid Het overleg met de grondeigenaren en gebruikers van percelen langs het nu aan te besteden werk is nog niet afgerond. Met een aantal is over eenstemming omtrent aankoop van de benodigde strook grond bereikt; anderen zijn voorstellen gedaan of zullen dezer dagen worden benaderd. Dijkgraaf Geluk zei te hopen dat het niet noodzakelijk zal zijn onteige ningsprocedures aan te spannen. Het onderhavige werk is zonder twijfel in geld uitgedrukt het groot ste dat ooit door het waterschap Schouwen-Duiveland is aanbesteed. De kosten worden door het rijk ge dragen. De inschrijvingen Ingeschreven werd als volgt: 1. Aannemingsmij. Dikkerboom en Sy- brandy b.v. te Heerenveen f 7.298.000 2. B.V. v/h J. M. Dekker en zoon te Papendrecht f 7.290.000; 3. Troost Pernis te Rotterdam f 7.286.000; 4. Fa. S. Bezuijen en zoon te Ouddorp f 7.200.000; 5. Aannemingsbedrijf C.V. gebr. v. d. Heuvel te Driebergen f 7.188.000; 6. B.V. Aanemingsmij J. s lil gjjj I w -v-'-V V.c. Prins van Wijngaarden te Hattem f 6.950.000; 7. Gebr. van Oord B.V. (G.V.O.) te Werkendam f 6.930.000; 8. De Jager en Klein N.V. te Oud- Beijerland f 6.888.000; 9. Van Oord Werkendam B.V. f 6.875.000; 10. M. N.O. Vervat te Rotterdam f 6.868.000; 11. C.V. Gebr. v. 't Verlaat te Har- dinxveld-Giessendam f 6.809.000; 12. Aannemingsbedrijf Schouwen-Dui veland b.v. te Zierikzee f 6.750.000; 13. Hollandse Wegenbouw Zanen B.V. te Heemstede f 6.500.000; 14. Aannemingsmaatschappij Zeeuws- Vlaanderen B.V. te Biervliet f 6.400.0000; 15. Van Oord-Utrecht N.V. te Odijk f 6.381.000; 16. A. J. van Haaften B.V. te 's-Gravenhage f 6.248.000; 17. Haukes B.V. te Ke- kerdom f 6.184.000; 18. Combinatie J. D. Janse B.V. te Middelburg en Gebr. Romers B.V. te Rozenburg 5.955.000; 20. Aannemingsbedrijf Oosterwijk B.V. te Rotterdam f 5.944.000. Geen delta-veiligheid „Veiligheid garanderen zoals vastgelegd in de Deltawet" Deze aanpassingswerken aan de Advertentie OOSTERLAND - Jaap en Kees vor men als 15 jaar een bekend duo op het gebied van de lichte muziek op Schouwen-Duiveland. Met een popu lair programma hebben zij op heel wat gezellige avondjes de muziek verzorgd. Maar thans is het duo er mee gestopt: donderdagavond j l. speelden Jaap en Kees voor de laat ste maal in cafetaria „Neffen d' Eule" te Oosterland. Het was een ge slaagd „af scheidsbal". (Foto: Zierikzeesehe Nieuwsbode) ZIERIKZEE, 27-5. Twee en dertig Zeeuwen, samen gebundeld in de Werkgroep Deltaveilighéid 1985, hebben een open brief gericht aan de regering en het parlement, waarin volstrekte duidelijkheid wordt ge- eist over de veiligheid van de gebieden rondom de Oosterschelde. Duidelijkheid dat de half open pijler- dam in de monding van deze zee-arm wordt gebouwd, zoals regering en parlement in november 1974 zijn overeengekomen. Het ging toen om een keus uit twee mogelijkheden: algehele afsluiting of de bouw van een doorlaatbare dam. Er werd besloten tot de half open op lossing. Op drie condities: dé half open dam moest technisch uitvoerbaar zijn zou in 1985 gereed moeten kunnen zijn en zou niet meer mogen kosten dan het bedrag dat er voor werd uitgetrokken (omgerekend op basis heden totaal ongeveer f 2,7 miljard). Anderhalf jaar studie zou moeten uitwijzen of aan die drie voor waarden zou kunnen worden vol daan. Zo niet - ook dat werd over eengekomen - dan zou worden te ruggekeerd naar de afsluiting vol gens de oorspronkelijke plannen. Die anderhalf jaar van onderzoek zijn voorbij, het rapport van de rijkswa terstaat is aan de minister van ver keer en waterstaat uitgebracht en de uitkomst ervan is positief. Voor Zeeland is maar één conclu sie mogelijk: regering en tweede ka mer zijn verplicht om waar te ma ken wat werd beloofd, uiterlijk in 1985 voor het Oosterscheldegebied een veiligheid garanderen zoals in de deltawet is vastgelegd, aldus de Werkgroep Deltaveiligheid 1985. Verontrusting De ondertekenaars van de brief zijn bijzonder verontrust over de ak- tie die de laatste tijd wordt gevoerd om op de in '74 toegezegde veiligheid af te dingen met pleidooien, de Oos terschelde geheel open le laten en de dijken er omheen op deltahoogte te brengen. Zij brengen daarom met grote klem onder de aandacht dat via deze denkbeelden nieuwe onzeker heden in de discussie worden inge voerd. Er wordt volgens de Werkgroep wel erg gemakkelijk gesproken over open houden van de Oosterschelde met verhoging van de dijken tot del tahoogte. De indruk wordt gewekt alsof ooit zou zijn beweerd dat een dergelijke oplossing voor de beveili ging van het Oosterscheldegebied technisch niet uitvoerbaar zou zijn. „Niets is minder waar: de Deltacom missie (ingesteld na de watersnood van 1953) heeft destijds een zeer be wuste keus gemaakt uit twee moge lijkheden voor beveiliging van het deltagebied, dijkverhoging of afslui ting van de zeearmen. Haar conclusie was: afsluiting biedt de hoogste graad van veiligheid die te bereiken valt enis aldus verre te verkiezen boven verzwaring van de bestaande zeedijken", aldus de open brief. „Voor de Oosterschelde geldt dat argument nog' steeds. Het rapport van de commissie-Klaasesz heeft aan die extra veiligheid bij afsluiting ten opzichte van dijkverhoging - via een soort verzekeringswaarde, door de econoom prof. P. de Wolff geschat op f 1 miljard - een winst toegekend, die de keus van twintig jaar eerder nog eens bevestigde.. Regering en Tweede Kamer hebben vervolgens in november 1974 erg zwaar getild aan die in de deltawet verankerde „maximale veiligheid" voor het Oos terscheldegebied. Met een half open dam in de monding van de zeearm is dit uitgangspunt intact gelaten. In het onlangs verschenen rapport van het ingenieursbureau Dwars, Heede- rik en Verhey wordt dijkverhoging rond de Oosterschelde „een waardige vervanger" van afsluiting genoemd. Een gelijkwaardige vervanger is het op geen stukken na", aldus de op stellers van de open brief. Onhaalbare zaak Moeten dus bij dijkverhoging al meteen grote concessie worden ge daan aan de kwaliteit van de veilig heid voor het betrokken gebied, ook om verschillende andere redenen is het voor de werkgroep een volstrekt onhaalbare zaak dat deze oplossing in het jaar 1985 te realiseren zou zijn: ervaringen met aanpassingen van bestaande zeedijken tot del tahoogte langs de Westerschelde (vervolg pagina 3) Heefl u nog een goed maar wilt u graag veranderen? Ruil het dan in bij Rijksweg 26 - Nieuwerkerk Telefoon (01114) 1268 - 1265 Advertentie Oosierland - Telefoon (01114) 1495 Dealer van: Mini Austin Morris Triumph M.G. Land/Rover Ranger/Rover. BROUWERSHAVEN. De firma Gebrs. Van Ast te Brouwershaven werd ingeschakeld bij het vervoer van een zwaar gewicht' over de weg, namelijk het motorjacht „Boeka nier'*, dat zeventien ton weegt. Na een opknapbeurt moest het jacht donderdag weer te water worden gelaten, een karwei dat nogal wat belangstelling trok. (Foto: Zierikzeesehe Nieuwsbode) Dit nummer bestaat uit 14 pagina's Frisse lucht verfrist ook de geest; waar weinig zuurstof is, is veel zeurstof. Mr. C. Bake WAT UQT Dl 81 IT Verwachting tot zaterdagavond: rustig weer Enkele zonnige perioden en op de meeste plaatsen droog. In het alge meen weinig wind. Minimumtempe raturen ongeveer 7 graden. Maxima omstreeks 17 graden. Voor zondag: Aantal uren zon: 2 tot 10. Min.-temperaturen: omstreeks 9 gr. Max.-temperaturen: omstreeks 17 gr. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 70 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. N.B. Voor de temperaturen geldt voor zaterdag een marge van 2 gra den en voor zondag een marge van 3 graden rond de opgegeven waarden. ZON- EN MAANSTANDEN 28 mei. Zon op 04.29, onder 20.46. Maan op 04.17, onder 20.10. 29 mei. Zon op 04.28, onder 20.47. Maan op 04.56, onder 21.05. 30 mei. Zon op 04.27, onder 20.48. Maan op 05.44, onder 21.54. 31 mei. Zon op 04.26, onder 20.49. Maan op 06.39, onder 22.36. Nieuwe maan: 29 mei (2.47). HOOG- EN LAAGWATER 28 mei 29 mei 30 mei 31 mei Hoogwater 2.51 3.31 4.08 4.44 Laagwater 15.20 8.39 20.49 15.56 9.09 21.24 16.33 9.42 22.01 17.06 10.17 22.41 Springtij: 31 mei. HET WEEKOVERZICHT DB BILT, 28-5. Het K.NJYLL deelt mee: het weer ondergaat zaterdag een lichte verbetering. De depressie, die ons op hemelvaartsdag veel be wolking en vooral in het noorden regenachtig weer bracht, is naar het oosten weggetrokken. Boven het zee gebied tussen IJsland en Noord- Noorwegen handhaaft zich het cen trum van een groot hogedrukgebied. Langs de zuidflank ervan stroomt koude lucht via het Oostzeegebied naar het zuiden. De voorste begren zing reikt tot Zuid-Denemarken en Noord-Polen. Het bijbehorende neer- slaggebiod bracht in Zuid-Zweden plaatselijk meer dan 20 mm regen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1976 | | pagina 1