kinderconf ectie
Kruisiging en opstanding
in de beeldende kunst
Rijswijkse predikant gaat in
op stellingen Jehovah's Getuigen
4
KERKDIENSTEN VOOR PASEN
Elke tijd heeft een ei^en zienswijze
liet dramatische hoogtepunt van
Christus leven, het smartelijk en
glorieus offer dat voor ons gebracht
werd en de wederopstanding, heeft
de kunstenaars in de loop der eeu
wen geboeid en ontroerd. Het valt
cp, hoe schier onbegrensd het aantal
schilderijen cn prenten is, dat hier
over ontstaan is.
Overzien wij het oeuvre der eeu
wen, dan vinden wij uitbeeldingen
in alle denkbare vormen en tech
nieken, van ontroerende primitieve
pogingen uit de allervroegste tijden,
tot uiting van diep meeleven uitge
voerd in tot het uiterste opgevoerde
perfektie van weergave ot in mo
derne gevoelensexpressie, alle met
het doel uit te beelden wat er leeft
aan gevoelens rond het ontstellende
gebeuren op Golgotha en tevens als
verheerlijking en eeuwig siymbool
van Jezus' verrijzenis
Aanvankelijk in de allereerste
periode van het Christendom komt
men nog niet aan het hoogtepunt, de
kruisiging toe. De uitbeelding hier
van vinden we pas later Tot en met
de 12e eeuw blijft de weergave van
de kruisiging geheel zonder mense
lijke emotie, d.w./.. we zien in het
beeld van de gekruisigde het offer,
dat zich willig geeft, zonder enige
vorm van smart.
In de 13e eeuw zien we in Italië
het zogenaamde franciscaanse kruis
beeld ontstaan. Hier treffen we een
dode Christusfiguur, gelaat en li
chaam verwrongen in de hevigste
smarten door het lijden.
De tijd der groten
De invloed van St. Franciscus deed
zich in die tijd gelden en er ontstond
een grotere liefde voor alles wat
leeft. Ook de kunstenaars kwamen
onder de bekoring van deze nieuwe
ontwikkeling en wij zien nu het
emotionele element in de kunst tre
den. Men tracht meer de Werkelijk
heid te benaderen, hoewel de resul
taten in eerste instantie nog zeer
primitief waren. De artiest beperkte
zich nog tot datgene wat slechts no
dig was voor de vertolking der ge
dachten. Wij denken hierbij aan de
grote Giotto, die op meesterlijke wij-
OVERDENKING
„En gelijk Mozes de slang in de
woestijn verhoogd heeft, zo
moet ook de Zoon des mensen
verhoogd worden, opdat een
ieder die gelooft, in Hem eeuwig
leven hebbe".
Johannes 3 14 en 15
Misschien is het goed als we eerst
naar het volk Israël in de woestijn
kijken. Het volk van God onderweg.
Onderweg door de woestijn naar het
beloofde land. Maar ze krijgen er
genoeg van. Het wordt hen teveel.
Ze gaan vragen stellen. Waarom,
zeggen ze. waarom weg uit Egypte?
Hier onderweg met al die flauwe
kost, goed waardeloos. Ze zetten een
vraagteken bij de God die hen uit
Egypte had geleid. Een vraagteken
bij God zelf. Maar als mens kan je
niet maar'straffeloos vraagtekens bij
deze God zetten. Als je God nl. op
geeft, geef je ook dat beloofde land
op. Dan blijft er plotseling geen doel
meer. Als je niet meer vertrouwt op
de God die je op weg gezet heeft,
dan blijkt het grote perspektief, het
beloofde land, niet meer haalbaar.
Zo bevindt het volk Israël zich in de
woestijn. Geen Egypte, geen beloofd
land meer. „Giftige slangen, die hen
beten, zodat ze stierven". Inderdaad:
geen uitzicht op het beloofde land
meer. Zo komen er vraagtekens ach
ter de zin, het doel van hun opweg
zijn. Alleen wie opkijkt naar de ko
peren slang, die Mozes op last van
God op een stok heeft gestoken,
wordt weer genezen. Zo leert Israël
weer geloven in de God achter die
slang, de God achter Mozes, de God
achter heel hun geschiedenis.
Jezus zegt: zoals Mozes de slang
in de woestijn verhoogd heeft, zo
moet ook Ik verhoogd worden, opdat
een ieder die gelooft, eeuwig leven
hebbe.
Men heeft wel gezegd: wij moeten
weer genezen worden van de giftige
beet van de oude slang. De oude
slang, dat wijst naar de zondeval,
naar de zonde van de mens.
De zonde van de mens. Hel vraag
tekens bij God zetten. God niet no
dig hebben. Maar wie zonder God
wil leven verliest - leerden wij van
Israël in de woestijn - ook het uit
zicht op Gods Koninkrijk. Door de
zonde zien wij Gods bedoeling met
ons niet meer. De zonde werpt de
mens op zichzelf terug. Als je „nee"
zegt tegen God, sta je er ook alleen
voor. Maar dan komen de vragen, de
problemen pas. Dan vragen we naar
de zin van het bestaan, naar de zin
van dit alles, onz^ plaats erin; dan
begrijp je het allemaal niet meer.
Waarom zijn we er. wat heeft dit al
les voor zin, waar gaan we naar toe?
Weg perspektief. weg toekomst, om
dat God weg is; weggestuurd door
mensen die in zonde leven. De beet
van de giftige slang.
Dan komt Jezus met antwoord. Ik
zal gekruisigd worden, als de slang
bij Mozes in de woestijn, hoog de
lucht ingestoken, en wie op Mij ziet
zal genezen worden van de beet van
de giftige slang, zal het eeuwige lo
ven vinden.
Bij hel kruis ontdekken wij het
geheim van Jezus. Vinden wij God -
die wij weggestuurd haddon - terug.
Maar met God vinden wij de zin, het
doel van het leven terug. Die leert
weer dat de weg verder mogelijk is,
omdat het toekomstperspektiof over
eind blijft. Beloften genoeg om in
derdaad deze dagen op te zien naar
hot kruis en in Jezus te geloven.
P. A. dc Bres. Brouwershaven
Detail uit: „De opstanding van Christus", van een onbekend geble
ven schilder, die nog wordt aangeduid met de bijnaam: Meester van
de Virgo inter Virgines. Hij moet geleefd hebben omstreeks 1480.
ze het leven van Christus uitgebeeld
heeft, waarvan de kruisiging een dei-
schoonste gedeelten is.
Wanneer de renaissance haar in
trede doet, komt de kunstenaar tot
de grote perfektie.. Hij liet zich niet
meer tegenhouden en beeldde naar
oigen goeddunken uit, hetgeen wij
zo duidelijk zien in de grote werken
der meesters uit die tijd Het zou ons
te ver voeren, dit bij uitstek rijke
kuituurtijdperk met al zijn grote
figuren in details te behandelen. Als
voorbeeld kunnen wij bijvoorbeeld
nemen één der allergrootsten, de
monnik Fra Angelico, in wiens krui-
sigingswandschilderijen we prachtig
kunnen zien hoe de renaissance
schilder gebroken heeft met de tra
ditie en ons werken van onsterfelij
ke schoonheid heeft nagelaten.
Om nog enkele grote meesters uit
die tijd te noemen, behoeven we
slechts te denken aan Da Vinci, Mi
chelangelo, Rogier v. d. Weyde, de
gebroeders Van Eyek, de Zuidneder
landse Hugo v. d. Goes en vele an
deren.
De techniek werd steeds perfekter,
totdat ze in de werken van meesters
als Rembrandt en Rubens haar hoog
tepunt bereikte. Wij behoeven
slechts te wijzen op het fabelachtige
meesterschap over „licht en donker"
kompositie, en vooral ook op het
hier wel zeer menselijke en diep
tragische meevoelen, dat zich mani
festeert in Rembrandt's „Kruisiging"
om te beseffen dat we hier te doen
hebben met óén der grootsten.
Na inzinking nieuwe wegen
Het tijdperk dat hierop volgde, de
Barok, toont ons, dat het hoogte
punt der religieuze schilderkunst
achter de rug is. Het gevoel wordt
overschaduwd door een exposé van
technisch kunnen, van kunstig spel,
dat ieder innerlijk beleven verdringt.
In de 19e 'eeuw komt er een her
leving. Er ontstaan groepen, die via
nieuwe wegen tot nieuwe hoogten
willen komen. Wij behoeven hier
slechts te denken aan Jan Toorop,
wiens kruiswegstaties internationaal
bekend zijn geworden.
Steeds heftiger zien we, naarmate
de 20ste eeuw aanvangt, dat de kun
stenaars trachten direkt hun gevoe
lens in kleur en lijnen weer te geven
(expressionisten) en daar nu even
eens rfog steeds aangroeiende reeks
„ismen" onstaat (kubisme, futurisme,
enz.), is het aantal visie's op het
paasgebeuren - in een zelfde tijd
ontstaan - vaak op zo totaal verschil
lende wijze weergegeven, dat men ze
nu en dan niet meer weet wat men
er van denken moet.
Wij moeten deze moderne kunste
naars echter onbevooroordeeld tege
moet treden en naar waarde weten
te schatten. Want ook zij geven op
hun beurt aangepast aan de tyd
waarin zij leven - hetgeen van zeer
groot belang is - hun ceriijke visie
op het gebeuren, die soms door de
„massa" niet begrepen wordL maar
toch van grote betekenis is.
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur
kand. De Rooy, Utrecht (m.m.v.
kerkkoor en zondagsschool); 7.00
uur- ds. T. d. Wind, Serooskerke;
11.00 uur ds Assendorp. Kerkwerve:
11.00 uur ds. Kuin. Serooskerke: 10.00
uur mevr. De Boon-Tol, Spijkenisse,
(medewerking zondagsschool). Burgh
10.00 uur da. Van Leeuwen, m.m.v.
muziekver. Onda, Nieuw- en St.
Joostland. Haamstede: 10.00 en 7.00
uur ds. Wassenaar. Renesse: 9.30 uur
ds. De Wit, m.m.v. kerkkoor. Noord-
wclle: 11.00 uur ds. De Wit. Scha-
rendyke: 9.30 uur ds. Westerhof.
Brouwershaven: zie Zonnemaire.
Zonnemaire: 10.00 uur ds. Kroon.
Noordgouwe: 9.30 uur ds. Geers.
Dreischor: 11.00 uur ds. Geers, me
dewerking kerkkoor en Crescendo.
Ouwerkerk: 10.00 uur ds. Koppert.
Nieuwerkerk: 10.00 uur ds. v. d.
Heuvel, (bed. H.D.); 7.00 uur: zie
Oosteiiand. Oosterland: 10.00 uur ds.
v. d. Meer; 7.00 uur Volkspaaszang-
dienst m.m.v. koor. Sirjansland: 10.00
uur ds. W. Aalders, Den Haag; 6.30
uur ds. Tukker. Bruinisse: 10.00 uur
ds. Goudzwaard; 5.00 uur drs. R. H.
M. de Jonge, beroepen pred. te Bru.
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10.00 uur da. A. H. A.
Bakker, (DG), Middelburg.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 uur ds. Spoelstra;
6.30 uur ds. De Bres. Haamstede:
9.00, 10.15 en 7.00 uur dienst. Scha-
rendijke: 10.00 uur ds. Paulus; 2.30
uur ds. Spoelstra. Brouwershaven:
10.00 uur ds. De Bres. Zonnemaire:
3.00 uur ds. Paulus. Nieuwerkerk-
Oosterland: 10.00 en 5.00 uur dr. J.
H. Becker, Den Haag. Bruinisse:
10.00 uur dc heer Hondius, Souburg;
5.00 uur ds. J. Plomp, Kapelle.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Brouwershaven: 9.30 en 6.30 uur ds.
Urban.
Chr. Gercf. Kerke»
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur ds. Op
den Velde; 31 maart: 10.00 uur zang-
dienst. Kerkwerve: 10.00 en 6.00 uur
ds. Bh ijs; 31 maart: 9.00 uur ds.
Buijs. Haamstede: 10.00 uur lees-
dienst; 3.00 uur ds. Buijs.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00 en 2.30 uur lecs-
dienst. Nieuwerkerk: 10.00 uuur lces-
dienst; 3.00 uur ds. W. Hage. Oos
terland: 10.00 uur ds. W. Hage (Bel.
des Gel.); 2.30 uur leesdienst: 6.30
uur ds. Hage.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur leesdienst
Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur lees
dienst. Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur
Een kritische avond
BRUINISSE, 24-3. De N.C.V.B. afdeling Bruinisse kwam bijeen in het
Verenigingsgebouw te Bruinisse. De presidente mevr. Van der Spek-de Waal
opende de vergadering met een woord van welkom In het bijzonder gericht
tot ds. Spier uit Rijswijk. Begonnen werd met het zingen van Gezang 45 vers
1 en 4, waarna de presidente voorging in gebed. Vervolgens las de presidente
een gedeelte uit Lukas 23 vers 33-43, waarover zjj een meditatie hield. Ds.
Spier uit Rijswijk hield hierna een referaat over „Jehovah's Getuigen en de
Bijbel".
ds. A. v. d. Berg (H.A. en Dankzeg
ging); maandag 31 maart: 10.00 uur
ds. v. d. Berg, (openb. bel.).
Oud-Gereformeerde Kerken
Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur ds.
v. d. Meer. Bruinisse: 10.00 en 5.00
uur leesdienst; maandag 31 maart:
7.00 uur ds. v. d. Meer.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdjjk: 10.30 uur ds. T. Elders-
Mayer, (gezinsdienst).
Leger des Heils
Zierikzee: Diensten om 10.00 en 5.00
uur, zondagsschool van 11.45-12.30
uur.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: Paaszaterdag: 20.00 uur;
Paaszondag: 830 en 10.15 uur; Paas
maandag: 10.15 uur. Haamstede:
Paaszaterdag: 22.00 uur; Paaszondag:
10.Ö0, 11.30 en 19.00 uur; Paasmaan
dag: 10.00 uur.
Jehova's Getuigen
Zierikzee: Zondag. 5.00 uur n.n.
openbare lezing; 6.00 uur n.m
Wachttorenbespreking. Donderdag:
theokratische school 7.30-8.30 uur:
dienstvergadering 8.30-9.30 uur
Pinkstergemeente
Zierikzee: De diensten zijn op zon
dagen om 10.00 uur en op woensdag
avonden om 20.00 uuT.
KERKNIEUWS
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Poortugaal: A. J. Lee-
rink, kand.. Bilthovcn; te Terneu-
zen: A. Weslra, Sassenheim; te Urk:
J. W. Stolzc, Giessen en Rijswijk; te
Warnisveld (toez.): J. Zagema, Ro
den.
Aangenomen naar Eist bij Ame-
rongen: C. J. Klop, Vuursche.
Bedankt voor Dalfsen cn Nieuw-
leusen: J. L. Ravesloot, Oostermeer-
Eestrum; voor Tiendeveen-Nicuw
Balinge: M. A. Jansens. Masten
broek.
Berocpbaarstelling: per 15 april
1975: H. Gaasbeek, kand.. Klapper-
dijk 13. Wapenveld.
Gereformeerde Kerken
Beroepen tc Sibculo (voor geza
menlijk pastoraat met Mariënbcrg):
M. M. den Hollander. Mariënbcrg,
die dit beroep heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen tc Spakenburg: N. H.
Mostert. Hoogevecn.
Bedankt voor Groningen-N.: C. J.
Smelik, Enschede-ZW.
Geslaagd voor het kandidaatsexa-
Hij heeft zich ongewild gespeciali
seerd in deze sekte Op bezoek bij
een gemeentelid moest hij ongeveer
drie kwartier wachten, omdat deze
in gesprek was geraakt met een Je
hovah's Getuige, die hij toen uitno
digde bij hem thuis te komen pra
ten Door dit gesprek heeft hij er
zich meer in verdiept, wat later leid
de tot het schrijven van een boekje.
Zelfs het hoofdkwartier in Brooklyn,
in Now York, heeft hij bezocht. Chi
rurgen belden hem vaak op, omdat
Jehovah's Getuigen tegen het toe
dienen van bloedtransfusie zijn. Zij
beroepen zich dan op het bloedver
bod uit Handelingen 15 vers 29, waar
Paulus o.m. gebiedt: onthouding van
bloed Maar dit slaat op dierenbloed,
dat door de heidenen gedronken
werd. Als zij Christenen geworden
waren, mochten zij dit niet meer
doen. Het heeft dus niets met bloed
transfusies te maken. Uit de Bijbel
blijkt, dat er veel mag gebeuren om
levens te redden, want als David met
zijn mannen hongerig bij de taber
nakel aankomt, eet hij de toonbro
den. In 1945 werd dit verbod van
bloedtransfusie opgeheven, maar la
ter is dit weer ingetrokken.
Wederkomst van de Heer
Aan de hand van de Bijbel hebben
de Jehovah's Getuigen de terugkomst
van de Heer berekend. Dit zou in
1874 zijn, maar het gebeui'de niet De
wederkomst van de Here Jezus heeft
volgens hen in 1914 plaatsgehad,
echter onzichtbaar Bij de Jehovah's
Getuigen komen twee klassen voor.
De hemelse en de aardse klasse. De
eerste klasse, 144.000 mensen, zal als
Jezus leven in de hemel, maar de
grote schaar, die niet te telen is, zal
op een paradijsachtige aarde verder
leven.
Het getal 144.000 halen zij uit
Openbaringen 7 en 14, waar staat,
dat niet alle stammen der kinderen
Israels 12.000, v.erzegeld zullen zijn.
Zij houden zich wel letterlijk aan het
gefal 12.000, maar zien de stammen
vaö. Israël symbolisch. De Jehovah's
Getuigen die behoren tot de 144.000
van de Hemelse klasse mogen alleen
het Avondmaal vieren. De aardse
klasse is verboden wijn te drinken.
Wij zien dit g'etal van 144.000 als een
grote menselijke volheid. In 1925
verwachtte zij het opstaan van de
Aardsvaders; Abraham, Izaak en
Jacob. Voor hen bouwde zij een
mooi huis in Santiago. Nadat deze
voorspelling niet uitgekomen was,
werd dit huis ingericht als winter
verblijf voor mensen van het hoofd
bureau van Brooklyn.
Schepping van Adam
Herfst 1975 zal het 6000 jaar ge
leden zijn dat Adam werd geschapen.
Volgens de Jehovah's Getuigen zal
de aarde dan door vuur vergaan
(Armageddon). Alleen diegene die
zich aangesloten hebben bij het
Wachttorengenootschap zullen ont
komen en in Vrede in het duizend
jarig rijk leven. De Satan zal dan
gebonden worden, maar nog één keer
krijgt de duivel dan de vrije hand.
Wie dan staande blijft, zal op de pa
radijsachtige aarde voortleven, maar
ondergeschikt blijven aan de 144.000
mensen van de hemelse klasse. Dooi
de Jehovah's Getuigen worden geen
verjaardagen en kerstfeest gevierd.
Het eerste omdat in de Bijbel maar
twee verjaardagen genoemd worden
beide van heidense koningen Het
tweede omdat kerstfeest van oor
sprong een heidensfeest is
De laatste jaren mogen de Jeho-
men theologie, Kampen: A. de Snoo,
Camperlstraat 73, Zwijndrecht.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Hilversum-C: P. N.
Ribbers, 's-Gravenhage-West.
Bedankt voor Rotterdam-West: P.
van Zonneveld, Leerdam; voor 's-
Gravenhage-Zuid: J. H. Carlier, Lei
den.
Gereformeerde Gemeenten
Tweetal te Almelo: A. Hofman,
Scheveningen en J. Karens, Op-
heusden.
Bedankt voor Amsterdam-Noord:
A. F. Honkoop, Mocrkapelle.
MARKTBERICHTEN
De eierveilingen
BARNEVELD, 27-3.
Coöp. Veluwse Eierveiling. Aan
voer 2.528.501 stuks (volgens veiling-
lijst 876.600 stuks), stemming vlot.
Prijzen in guldens per 100 stuks:
Eieren van 50 gram 9,17-10,52; van
55 gram 11,20-12,25; van 60 gram
13.34-14,23 en van 65 gram 13,81-
16,01.
Eierveiling. Aanvoer 922.038 stuks,
stemming vlot.
Prijzen in guldens per 100 stuks.
Eieren van 51 tot 52 gram 10.28; van
57 tot 58 gram wit 12,64 en bruin
13,16; van 61 tot 62 gram 13.69 cn
van 64 tot 65 gram wit 14,18 en bruin
15.09.
Eiermarkt. Aanvoer ca. 1.600.000
stuks, handel vlug, prijzen aflopend,
eieren van 50 tot 54 gram 10,75-12,50
per 100 stuks, kg-prijs 2.15-2,32; van
57 tot 61 gram 13,60-14.75 per 100
stuks, kg-prijs 2.39-2.42 en van 64 tot
67 gram 15.60-16,00 per 100 stuks, kg
-prijs 2,44-2.39. Kivietseieren: aan
voer 125 stuks, prijs: 2.00-2,50 per
stuk.
vah's Getuigen de Bijbel niet meel
iezen; alleen de Bijbel die door het
Wachtlorengenootschap is uitgege
ven. Spreker besloot zijn referaat
met de opmerking respekt te hebben
voor hun aktiviteit, maar het erg te
vinden dat ze zover afgedwaald zijn
van de ware leer. Na de pauze wer
den er verschillende vragen gesteld,
die alle door ds. Spier werden be
antwoord. De presidente dankte de
predikant voor deze leerzame le
zing, en deelde mee dat mevr. De
Koning-v. d. Werf haar funktie als
bestuürslid heeft aanvaard. Ds. Spier
besloot deze avond met dankgebed.
Nationale
beroepenmanifestatie
De dertiende Nationale Beroepen-
manifestatie zal van 8 t/m 12 april
aanstaande gehouden worden in de
Julianahal en Merwedehal van de
Kon. Ned. Jaarbeurs te Utrecht.
Ook dit jaar worden weer tiend ui -
zenden jonge bezoekers in Utrecht
verwacht. Overigens is er de laatste
jaren een streven om ook de ouders
meer te betrekken bij de school- en
opleidingskeuze. Daartoe zal de Nat.
Beroepenmanifestatie dit jaar voor
het eerst geopend zijn op zaterdag
12 april. De manifestatie laat van
vele beroepen een stukje van de
werkelijkheid zien, zoveel mogelijk
met de daarbij benodigde apparatuur
machines en materialen. Honderden
jonge mensen - van 18 tot 21 jaar -
tonen in meer dan 50 verschillende
beroepen den stukje van hun be
roepsuitoefening en vakmanschap.
INGEZONDEN STUKKEN
Hartst&htingskolJekte
Zierikzee
De Ned. Hartstichting vraagt om
inzet van honderdduizenden landge
noten in 1.975. Zij vraagt om konkre-
te aktie vóór en tijdens de Paas
week. Nederlandse Hartweek 1975,
ook al lijkt dat wat moeilijker, ten
gevolge van vakanties e.d. Zij vraagt
om kollektanten. Zij vraagt om be
grip bij het publiek voor die kollek
tanten en bereidheid tot geven. Zij
vraagt om uw gift op postgiroreke
ning 20.40.50 van de Nederlandse
Hartstichting in Den Haag of op
bankrekening 248 van de N.H.S.
(vermelding van een speciale bank is
onnodig, want het geldverkeer loopt
via de Bankgirocentrale).
Kollekte te Zierikzee is de volgen
de week! Alvast hartelijk dank.
Comité van de
Nederlandse Hartstichting
Ilartstichtingskollekte
Bruinisse
Ook dit jaar zal Bruinisse mee
doen in de landelijke voorlichtings-
en geldwervingsaktie van de Neder
landse Hartstichting. Deze Stichting
besteedde in 1974 meer dan 3 mil
joen gulden voor circa 100 grotere en
kleinere projekten ter bestrijding
van de hart en vaatziekten. Daar
naast werd het reeds omvangrijke
programma van gezondheidsvoor
lichting' en opvoeding verder uitge
bouwd. Voor man en vrouw, jong en
oud gaf de Hartstichting reeds in
formatie via alle media.
In 1975 wordt extra aandacht ge
schonken aan en gevraagd voor de
gezondheid van de vrouw. Ook haar
hart krijgt het hard te verduren.
Zeker wanneer ze bovendien de zorg
heeft-èn het verdriet om het hart
van haar dierbaren. De Nederlandse
Hartstichting vraagt opnieuw om
hulp bij de realisatie van de meer
jarenplannen. Zij vragen om konkre-
aktie vóór en tijdens de paasweek
Nederlandse Hartweek 1975, ook al
lijkt dat wat moeilijker tengevolge
van vakantie's e.d. Zij vraagt om be
grip voor de kollektanten en be
reidheid tot geven.
Zij vraagt om uw gift op postgiro
rekening 204050 van de Nederlandse
Hartstichting in Den Haag of op
bankrekening 248 van de N.H.S. of
uw gift via de huis aan huis kollekte
Kollekte voor de hartstichting aan
staande week.
Bestuur afd. Bruinisse
Advertentie
Voor jongens en meisjes van 2 tot 12 jaar is bij Hema B.V.
een grote keuze in onderling te combineren kledingstukken.
Het is gebleken dat de jongeren al vroeg willen meebeslissen
over hun kleding en uit de groei van de afdeling, de de laat
ste jaren enorm is blijkt dat de wens van de jongeren goed
is aangevoeld.
Het spreekt vanzelf dat betaalbaarheid en goede kwaliteit
voorop staan.
Voor de jongens een stevig katoenen pak, de broek kost
19,75 en het jack 28,75.
Het bijpassende geruite hemd is er al vanaf 9,75.
Voor de meisjes een T-shirt met leuke denim rok en dan nog
een bijpassende blazer.
T-shirts vanaf 4,75, rokjes vanaf 14,75 en hef blazerjasje kost
in maat 116/118 - 32,75.