Waardevolle stof in „Ooltgensplaat in oude ansichten Meer betrokkenheid op sociale en politieke werkelijkheid 'r hotel Jacobi Vr Kerk in beweging ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE December 1974 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT I 797-1889 Uitgave: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1 V Middclharnis Op beide kerstdagen keuze uit twee zeer verzorgde kerstdiners van 47,50 en 52,50. En een speciaal arrangement voor één of twee nachten '°0ies- tÊ voor één of twee nachten logies, i ■VL«V_"L>2el-: (01870) 2004 en 2704 'mVkWmwTm - - - .V.ViW. Flakkees „toen"-boekje OOLTGENSPLAAT - december. Duidelijk is er ook nog geen einde aan de boekjesserie „hl oude ansich ten", want deze maand verscheen bij de Europese Bi bliotheek te Zaltbommel het voortreffelijk uitgevoer de boek: „Ooltgensplaat in oude ansichten". Fotokeuze en begeleidende teksten zijn van de heer Th. de Waal, gepen sioneerd hoofdredakteur van „Eilanden-Nieuws". Zoals in een vorig werkje, heeft de schrijver „Ooltgensplaat" voorzien van een voortreffelijke inleiding, waarin hij diep ingaat op de historie van deze gemeente, over de naamsoor- sprong waarvan men in het duister tast. Mogelijk is de naam een vernoeming naar een zekere schipper „Oeltken". „Kaaizicht met gemeentehuis" in het vroegere Ooltgensplaat. Ooltgensplaat was ooit als fortifika- tie zeer belangrijk. Het was een ver dedigingswerk, „gelegen in vesten, voorzien van palissaden en poorten en opgericht in de „Spaanse tijd". Merkwaardig historisch puntje van weinig bekendheid, is het feit dat de watergeuzen reeds in 1571 - dus vóór de inneming van Den Briel - te Oolt gensplaat een inval deden en.de klokken uit de toren haalden en meenamen. Vestigingsstad par excel lence blijkbaar, want nog in 1813 werden er drie redoutes (schansen) aangelegd. Ooltgensplaat behoort na de her indeling der gemeenten per 1 janu ari 1966, met Oude Tonge en Den Bommel, tot de gemeente Oost-Flak- kee. Een aantekening plaatst de schrijver bij de 420 ha beschermde gorzen, met een mogelijk in het ver schiet liggende bedijking van de Hel legatsplaten, de z.g.n. „driehoek" bij Ooltgensplaat. Goede plaats Ooltgensplaat is altijd een goede plaats geweest, blijkens een ets uit 1798 met het aandoenlijk rijmpje: „Elk die het buiten leeven mint, Die in Natuur zijn wellust vindt, Smaakt in dit Dorp en zijne dreeven. Al 't zoet van een Eenvoudig leeven". Veel van dat „eenvoudige leeven" komt visueel aan de orde in een uitgebrei de fotokeus uit grootmoederstijd of nog daarvoor, waarbij de typisch his torische overblijfselen een extra ac cent krijgen, zoals het uit 1616 stam mende raadhuis en de Waag, met een fraaie van een inscriptie voorziene gevelsteen. De kerk Ooltgensplaat hield zijn oude (uit 1555 daterende) kerk tot 1845, toen het pronkstuk wegens bouwvallig heid werd afgebroken, een apart staaltje van 19e eeuwse zorgeloos heid. Wel in de kerk zijn nog aan wezig de rijk gesneden preekstoel en het doophek uit 1728. Ook de andere kerken - Flakkec is (ook) kerkeland bij uitnemendheid - krggen een beurt en uiteraard de sierlijke klederdrachten. Verder allerlei hoekjes en straten, als: Kerkring, Molendijk, het Wees pad en het fort „De Galathee". Een bijzonderheid was een bezoek van H.M. de koningin midden in de mo bilisatietijd van Wereldoorlog I. Daar zijn nog hoogst kurieuze opnamen van. Natuurlijk ook in dit boekje „den tram" en „de steiger met tramboot"; de RTM-veerboot onderhield de veerdienst Zijpe-Ooltgensplaat-Nu- mansdorp. In de rij van foto's ook (uiteraard) een „Kaaizicht". Ooit woonde aan dc kaai een win kelier, die dc schippers bediende on der het volgende motto. „Ik woon hier op de hoek; wat kan men meer der wensen. Dan zegen van de Heer en nering van de mensen". Volop schoolfoto's verder en deze geven de „kick" van de herkenning, want er staan heel wat meiskes en „lieverdjes" van toen op. Iets ge weest is het 40-jai'ig jubileum van notaris A. J. C. van Weel in 1912, waaraan zelfs een allegorische op tocht door het dorp vastzat. Na de „muziek" (U.D.I. in de twin tiger jaren) en de zangvereniging „Van Ongenoegen Vrij", oude am bachten en allerlei mensen van „toen", o.m. voor het pakhuis van zaadhandel A. D. Hobbel aan de Mo lendijk. Andere zaken „De Brak is er met een mooie prent, evenals de Brandewijnstraat, de Stoofstraat en de Achterweg. Veel van de soberheid en eenvoud spreekt uit een (60-jarige) huwelijksfoto van het echtpaar Snaauw-Overbeeke. Een oud schooltje was de christe lijke school aan de Pieter Bigge- straat. De 18e eeuwer Pieter Bigge liet een vermogen na aan de armen en instellingen. Vaak bij foto's (Kerstenweegje, Langeweg) de opmerking „de sloten zijn gedempt, de bruggetjes zijn weg" en daarmee is natuurlijk heel wat moois naar de filistijnen gehol pen. Zo ging dat. Aandacht tenslotte voor een R.K.-buurt in Achthuizen, dat in 1847 een eigen kerkje kreeg. Ter plekke is ook het St. Josephge- sticht en de molen „Windlust". En kele (trieste) platen uit oorlogs- en ramptijd voltooien het alweer hoogst waardevolle en merkwaardige boek, dat wezenlijk bijdraagt tot de kennis van een brok streekhistorie. H.II. ADVERTEERDERS Door de voortdurende kostenstijging zien wij ons helaas genoodzaakt onze advertentietarieven per 1 januari 1975 aan te passen. De verhoging is ingevolge de prijsbeschikking, bij de minister van Economische Zaken gemeld en door deze goedgekeurd. Wij zullen gaarne op aanvraag een overzicht van de nieuwe tarieven toezenden. DE DIRECTIE geestelijken voorop) opgestaan, dat zich sterk sociaal en politiek geënga geerd weet, ook ten aanzien van de wereldproblemen. In ons land hebben bijvoorbeeld verschillende kerken hun mening uitgesproken over het vraagstuk van dc kernwapens, over dc rassendis- kriminatie, die elders in dc wereld nog steeds met de by bel in de hand (Zuid-Afrika) wordt verdedigd, over dc oorlog, honger in de Sahcl-landcn en dc oorlog in het Nabyc-Oostcn. Hel christelijk geloof stoelt op een gefundeerde theo logie. Maar het theologiseren kan ook een vlucht uit de wereld worden, een krampachtig zoeken naar dog matische zekerheden, waarbij men zijn ogen sluit voor de geestelijke en materiële noden die er in de wereld zijn. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat dc kerken zich niet inlieten met wereldproblemen zoals het kernvraagstuk, ontwikkelingshulp en rassendis- kriminatie, en zich evenmin verantwoordelijk voelden voor het oplossen van sociale vraagstukken. Deze „neutraliteit" inzake politieke en maatschappelijke kwesties heeft dc kerk geen goed gedaan en de toenemende onkerkelijkheid was er mede een gevolg van. Maar de laatste jaren zijn de kerken in beweging. Men probeert zowel in het katholieke als het protestantse kamp tot een kcrk-nicuwc-styl te komen, die beweeglijker en dynamischer gaat opereren. In de vorige eeuw werd armoede ook door kerkelijke leiders gezien als een onvermijdelijk kwaad, een sociaal euvel, waaraan niets te ver helpen was. Hoogstens kon men door middel van liefdadigheidsinstellingen proberen de ergste nood te lenigen. En de armen (en dat was toen de meerderheid der bevolking) pro beerde men te troosten met de bood schap van het Evangelie. Ook zij zouden eenmaal hot Koninkrijk der Hemelen binnengaan en daarmee verlost zijn van alle aardse beproe vingen. Zo kon formeerden de kerken zich aan de bestaande maatschappelijke orde, ccn begrip als „sociale recht vaardigheid" schenen zij niet te kennen. Pas op het laatst van de vorige eeuw veranderde er iets. In 1891 publiceerde paus Leo XIII zijn befaamde encycliek „Rerum nova rum" („Van de nieuwe dingen"), waarin gesproken werd over een veranderende sociale orde. Hoewel de revolutie als middel tot grotere soci ale rechtvaardigheid van de hand werd gewezen, bevatte de encycliek voldoende uitspraken om duidelijk te maken dat Rome zich zou bezinnen over het sociale vraagstuk. Spoedig kwamen ook uit hel protestantse kamp sociaal-kritische geluiden. Toch kwam deze vernieuwing niet spontaan van binnenuit. De veran derde houding van de kerken kan men niet los zien van het socialisme, dat in deze jaren mei steun van een verruimd kiesrecht sterk opdrong en ook onder de christelijke arbeiders een sterke zuigkracht uitoefende. BcIioikIcimI Omstreeks de eeuwwisseling begon de kerk zich het lot van de sociaal zwakkeren dus steeds meer aan te trekken. De kerken in Nederland hebben mede de sociale wetgeving gestimuleerd en een belangrijk aan deel gehad in de opkomst van het maatschappelijk werk. Maar toch b'ieef de oppositie van kerk en geloof die de geldende machtspolitiek niet raakte, die zich konformeerde aan de bestaande maatschappelijke orde en die zich niet durfde te wagen aanv sociale akitie. Dit was mede een gevolg van hel feit dat de kerk in Nederland een duidelijk „middenstandskarakter" draagt. Onder de intellektuelen en de arbeiders is de onkerkelijkheid het grootst en dus werden de sleu telposities in de kerkbesturen vaak bezet door vertegenwoordigers van de middengroepen, die in velerlei opzicht een behoudende koers willen varen. Men kan daarom rustig zeggen dat vóór 1945 het kerks-zijn de maat schappelijke struktuur niet of nau welijks heeft beïnvloed. De kerken hielden zich afzijdig van alle we reldproblemen en gekomplicecrde maatschappelijke vraagstukken en pas in de jaren 1940-1945 won de gedachte veld, dat de kerken zich in politieke en maatschappelijke kwes ties niet neutraal mochten houden. Geëngageerd Het kerkelijk leven van vandaag draagt reeds dc sporen van deze nieuwe gedachte; or is minder angst valligheid en exklusiviteit, meer be langstelling en solidariteit, minder historisch besef, méér gevoel voor alles wat zich in de wereld van he den aandient. Er is een nieuw slag christenen (protestantse en rooms-katholieko Omgekeerd staat de kerk nu ook meer open voor kritiek van buiten af. De gedachte wint veld, dat de kerk weliswaar de wereld moet be keren, maar dat anderzijds dc wereld de kerk eveneens zal moeten beke ren. In de strijd tussen gehoorzaamheid aan het kerkelijk gezag en de per soonlijke gewetensbeslissing wint de laatste hand over hand. De reakties op de pauselijke encycliek „Humanae vitae", juist in de r.k. kring, bevesti gen dit. Maar ook in protestantse kringen wordt de aandrang groter om vernieuwingen door te voeren, ook in de eigen struktuur van de gezagsoefening. Proces Dat deze nieuwe ontwikkeling zeer positieve aspeksten vertoont, behoeft nauwelijks betoog. Een van de gun stige gevolgen van deze heroriënta tie is, dat men gekomen is tot een nederiger dus christelijker houding tot de a"ndere kerken. Door het aan vaarden van nieuwe taken kwamen de kerken meer met elkaar in kontakt en het resultaat van deze ontmoeting was een grote onbevangenheid om ook datgene wat buiten het traditio nele leersysteem valt op zijn bijbelse waarde te toetsen. Er leeft thans sterker het besef van dienst dan het besef van tegenstelling. Niet alle kerkgangers zullen deze ontwikkeling toejuichen. Bijna ieder kerkgenootschap kent zijn „veront rusten", d.w.z. degenen die kost wat kost vast willen houden aan de oude tradities, maar zij vormen ontegen zeggelijk een minderheidsgroep. In min of meer snel tempo maken de kerken nu een proces door dat noodzakelijk is om hun vereenzelvi ging met de béstaande orde te door breken. Er is sprake van een loute ring om van de gezelligheidskerk tot een meer bewuste kerk-nieuwe-stijl te komen. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1974 | | pagina 15