Woning inrichting TOEGROEIEN NAAR EEN NIEUWE INTERIEUR-KULTUUR SS Garantiebewijs voor hoogwaardige kwaliteit Bijlage extra editie Zierikzeesche Nieuwsbode bewijs WONEN IN EEN „MOOIE" KAMER TESTMEUBEL-HOLLAND KAST ZIERIKZEESCIIE NIEUWSBODE okïobeh 1974 9 Modern van vorm, ouderwets van kwaliteit. Dat moet - wil liet goed zijn - uitgangspunt zijn van mo dern meubilair, waarin een ongekende hoeveelheid va riaties bestaat, waardoor ieder naar eigen smaak, zijn kamer kan inrichten. De meubelfabrikanten hebben wel zoveel stijl in hun propaganda gedaan, dat lang zamerhand Nederland toegroeit naar een nieuwe inte rieur-kuituur. Variatie „dus"; enkele voorbeelden kunnen niet moeilik zijn. Voor een zithoek valt te denken aan een bank en fauteuil met ceh wengé houten romp en (losse) ribcord kussens. De salontafel mag dan een laag model hebben, met een rookglazen blad. Het is echt nooit zo geweest dat „je zo maar door een stoel of ledikant zakte", maar - die trend is heel dui delijk te onderkennen - steeds meer zal het met be trekking lot meubilair, in welke vorm of boedanig heid ook, aankomen op kwaliteit. Op die kwaliteit heeft de koper recht, maar ook de meubeldetaillist heeft er alle belang bij: „Een tevreden koper, is geen onruststoker". Toverwoord ten aanzien van kwaliteitsgarantie is sinds dit jaar: TESTMEUBEL- HOLLAND. TESTMEUBEL is de naam van de Vereniging Nederlandse Kwaliteits merk Meubelen. De vereniging geeft een garantiebewijs uit voor elk meubel dat de toets der kritiek heeft doorstaan en de meubelhandelaar staat gereed om bij aankoop van meubilair~zo'n bewijs aair de kiant te overhandigen. Graag zelfs. Natuurlijk kan hij zeggen dat het meubelstuk goed is, maar nu kan hij het bewijzen ook. de woonkamers betreft - het klas sieke interieur vergen. Het is er nog, met wat - of veel meer - ambachte lijk werk verwerkt in het meubilair. Alleen al de bijbehorende kasten weerspiegelen nog iets van de an tieke deugden, die de vroegere meu belmakers hebben bezeten. Het echt klassieke interieur vergt wat meer geld, maar voor de liefhebber is het dat zeker wel waard. Eens per jaar moest het feitelijk wel, die kast schoon maken, die diepe, donkere kast met oude spul len, met onbestemde doosjes en sta peltjes, met samengebonden brieven, tijdschriften, met zo maar dingetjes te bewaren. Een kast vol herinne ringen, dat voelt men zo, maar in lange jaren was er niets aan gedaan. Nu moest het echt, heel echt. Ze zat midden in die kast bij het licht van een kaal peertje, het licht waarvan grillige schaduwen wierp op de wanden, waaraan zich netten had den gehecht. Er was een berg werk in die kast te doen, dat zou zelfs een mannelijke leek, met een ingeboren aversie tegen schoonmaken, hebben gezien en mevrouw snapte het ook wel. Ze begon moedig te versjouwen en op te ruimen, te rangschikken en te stapelen. Toen - even maar - be zweek ze voor de verleiding. Ze trok een touwtje los en uit een mapje gleed een stapeltje papiertjes, dicht beschreven, met inkt, die al duide lijk was verbleekt. Ze las: „Door het wijde zomerland, wandelden wij eens hand in hand". Die akelige kast viel opeens weg en ook de tijd gleed terug meer dan twintig jaar zelfs. Natuurlijk, dat was die warme au gustusmaand, toen neefje Henri kwam logeren, waarmede ze zich niet had voorgesteld te trouwen, maar op wie ze toch stilaan verliefd was geworden. „Toe opschieten", zei ze bijna hardop. De gedichtjes bijeen gebon den en nu de hele rommel er uit. In de hoek lag een pak, omwikkeld met krantepapier. Er was een kei hard schoonmaakargument om het pakje open te maken. Een stapel brieven. Ze nam er een en begon te lezen: „Het is hier wel een aardige omgeving, waar ik nu aan het werk ben. De mensen vallen mee, al duurt het even voordat je kontakt kunt leggen. Een zekere gereserveerdheid is er altijd, wel. Natuurlijk geeft dit nieuwe werk voor me nogal wat moeilijkheden. Je begrijpt dat ik 's avonds moe ben van alle indruk ken en nieuwigheden, maar tijd om jou te schrijven is er altijd". Het was een dikkerd van zes kantjes. „Nu schrijft hij bijna nooit meer brieven", dacht ze nog, maar er was alweer een andere brief. Ze werden steeds mooier en spannender en ze kon bijna niet geloven, dat hij dat eens allemaal had neergepend aan haar, die het nu in deze rommelkast zat te herlezen met rode wangen van spanning. De morgenuurtjes draai den maar door en de rommel bleef de rommel. Het was doodstil toen beneden met geiveld een deur werd opengegooid en Peter - terug uit school - zijn liefelijk stemgeluid door het huis liet klinken. Maaa- maaa"!! Ze schrok ervan, deed bliksem snel de brieven in de envelopjes, graaide ze bij elkaar, riep: „Jaaa!" en ijlde naar beneden. Toen manlief thuis kwam, Mieke naar de borden holde om te helpen en Boudewijn zijn handen stond te wassen, zei ma: „Vinden jullie het erg als we vanavond warm eten?" Het werd nu een boterham met kaas en een glas melk. „Vanmiddag" dacht: ze, „zal ik zo gek niet zijn, dan moet ie klaar!" SCHIERE1LANDMAN qarantie wil ^SM ER^ v Testmeubel Wat het „bewijs" allemaal garan deert is niet gering. We maken er hier even een waslijstje van. De kwaliteitseis „massief hout" wil o.a. zeggen dat in de zichtbare delen de volgende gebreken niet zijn toegestaan: schors, bast, scheuren, harsgangen, merg vlekken, ver- blauwd hout, sterke scheefdradig- heid, abnormale knoestigheid en ab normale kleurafwijkingen. Kon trasterende kwasten mogen niet voorkomen op sterk in het oog val lende plaatsen en ze mogen de kon- struktie niet verzwakken. De niet zichtbare delen mogen geen gebre ken vertonen die de bruikbaarheid of sterkte van het meubel ongunstig beïnvloeden. Oppervlakte behandeling In de kwaliteitseis oppervlaktebe handeling wordt o.a. gesteld dat de laklaag bij normale opslag of tran sport geen scheuren of andere ge breken mag vertonen. De lak moet behoorlijk bestand zijn tegen de in werking van licht en mag niet noe menswaardig vergelen. De lak moet behoorlijk slag- en krasvast zijn. En wat betreft het beslag: al het sierbe- slag en alle daarbij behorende schroeven moeten vervaardigd zijn uit een korrosiebestand materiaal of moeten een korrosiebestand opper vlak hebben. Naast de kwaliteitseisen worden niet minder dan 9 uitvoeringseisen gesteld. Zo zal wat betreft tie algemene konstruktic rekening moeten z(jn gehouden met het werken van liet hout. Lijinvocgen van zichtbare ver bindingen moeten dicht zjjn; lijm- resten en verkleuringen zijn niet toegestaan. Speciale strenge eisen worden ook gesteld aan de gebogen zichtbare delen van het meubel en aan verbindingen, passingen, enz. Inzake de oppervlaktegesteldheid wordt geëist dat de zichtbare op pervlakken geen door groeven van zaagtanden, machineslag en derge lijke ontstane oneffenheden mogen vertonen. Alle randen die in aanra king zijn met enig stoffeermateriaal moeten goed afgerond zijn. Verder: inzinken van de laklaag mag niet voorkomen (oppervlakafwerking). Verzonken beslag en schroeven mo gen niet boven het omringende hout uitsteken. Fineerwerk Strenge eisen worden verder ge steld t.a.v. fineerwerk en de kantaf werking van plaatmateriaal. Boven dien gelden er voor het „Testmeu- bel" strenge aanvullende eisen voor o.a. eetkamerstoelen, fauteuils en banken, bergmeubelen en tafels. Er zijn eisen inzake de stabiliteit tegen dompen: b.v. tafels, ook in uitge schoven toestand mogen niet dom pen bij een belasting van 20 kg. Verder zijn er algemene eisen voor stoffering en niet te vergeten voor de vulmaterialen. Een lange rij van eisen „dus", maar het testen van meubelen is nog niet ter sprake geweest en dat is het kernwoord van TESTMEU BEL. Om de garantie van TEST MEUBEL te krijgen, worden de meubelen onderworpen aan „afgrijse lijke" proeven, waarvan wij er hier enkele noemen. Stoelen zonder arm leuningen b.v. worden 20.000 keer voor en achterover gewipt, met een gewicht van 70 kg op de zitting. Rompen van fauteuils en banken worden in twee apparaten op sterk te onderzocht. In het eerste toestel wordt de zit ting 250.000 keer belast door een viertal stempels. De achterste 2 stempels wegen elk 32,5 kg; de voor ste elk 20 kg. In het tweede toestel wordt de rugleuning op twee plaatsen 80.000 keer met 17,5 kg belast, terwijl te gelijkertijd de armleuningen uit el kaar worden gedrukt met 20 kg. Zo worden eetkamertafels onder zocht op sterkte door 20.000 keer met een kracht van 30 kg aan het blad te trekken, waarbij 2 poten geblok keerd aan de grond staan en de an dere zich vrij kunnen verplaatsen. De tafels mogen ook in uitgescho ven toestand niet „dompen" als er op de rand een gewicht van 20 kg rust. Boekenplanken van bergmeu belen worden belast met 25, 35 of 45 kg per meter lengte, afhankelijk van de breedte van de plank en na een week belasten mag de doorbuiging niet meer zijn 3.5 mm per meter lengte. Van al die testen, die door TNO worden verricht, zijn natuurlijk talrijke voorbeelden te geven. De bo venstaande zijn slechts om aan te tonen, dat een handelaar met een Testmeubel-garantie kan bewijzen, dat de meubelen aan de sterkste hoedanigheidseisen voldoen. Zitelementen breken door, maar de hoge b'ank doet het nog altijd, voorzien van (alweer) losse kussens, vaak bekleed met een wollen stof, die in talrijke kleur variaties valt aan te schaffen.. Modei-n is een „2it- lig-eiland", een half T-vormige bankcombiantie met pouffe, die op gelijke hoogte naar believen kan worden aangeschoven. Belangrijk is uiteraard de op-1 stelling van de meubelen. Met wat inzicht blijkt hoe ook een betrekke lijk kleine kamer „een zee van ruim te" kan opleveren, als de meubelen maar goed (beter)" worden opgesteld. Belangrijk ook is de meubelbekle ding. Ze moet - een beetje een con- tradiktio - in harmonie zijn met zo wel het hout van het meubilair als de tint van de wanden en daar toch ook mee kontrasteren. „Net goed" kiezen is mogelijk, als men niet over ijld tewerk gaat, maar in alle rust het een tegenover het ander plaatst. .Breeduit zitten'' aan de zijkanten. De tafel bij zo'n stel vergt wel even uitkijken. Een tip kan zijn een uitvoering in ivoor wit wengé met rookglas. „Schuiven" Intussen heet „schuiven" het to verwoord van het eigentijdse inte rieur. De losse elementen maken dit mogelijk. Er zijn talrijke manieren om te kombineren en dat biedt de potentiële mogelijkheid, de kamerin- richting aan te passen aan een mo mentelij ke behoefte (visite) en te -voldoen..aan het eventueel verlan gen het weer eens anders te doen. Een eethoek intussen is wel apart, maar het is ook „fijn", als tafel en stoelen een beetje (veel) refereren aan de kleur van de kamerkast. Het een gaat dan harmonischer over in het ander. Punt voor de eethoek was en is: het moet ijzersterk zijn. Er is eindelijk een stoel die niet kan kiepen en een tafel met degelijke vierkante poten. Stoelen treft men soms bekleed aan in de rug, soms uitgevoerd in hout alleen. Een oplossing voor „breeduit zit ten" is het losse rïb'cord matraskus sen op een „romp" van bank en stoelen van zwart hout. Bij de ker nen van zo'n interieur past een z.g.n. plintkast, die ouderwets veel berg ruimte biedt. Kleurencombinaties noemde we al. Een topper kan zijn: blank essen/chocoladebruin. Zo'n interieur wordt lichtvoetiger met een elementen wand je voor boeken, pla tenspeler en dat soort zaken. Wie op de chique toer wil gaan, komt terecht bij echt leer, met twee- en driezitters in die uitvoering en als modern grapje: lektuurt&kken Niet uitgepraat is men nog over de wandsystemen. Het ouderwetse ka binet is fini, maar opbergmogelyk- heden moeten er blijven. Het is echt niet allemaal „stom wandmeubel" wat de klok slaat. Er zijn interessante uitvoeringen, met onderling verwisselbare elemen ten, afgesloten met stevige wanden, die op hun beurt weer begin kunnen zijn van nieuwe aanzetten. Het blijft handig, zo'n element niet te ver van de eethoek te plaatsen, want men kan er meer spullen in „stallen" dan alleen boeken. De slaapkamer Belangrijk is ook de slaapkamer. De tijd dat dit vertrek alleen diende om te slapen en op het punt van in richting erg stiefmoederlijk werd behandeld, is wel definitief voorbij. Voor gezonde en zieke dagen, vergt de slaapkamer een inrichting, die naast funktionaliteit, sfeer ademt. Belangrijk daarbij is een intieme, rustige kleurstelling. Een apart „meubel" wordt vaak de ombouw rond het ledikant, dat plaats moet bieden aan allerlei snuisterijen: boeken, lampjes, sierstukjes, radio. Kleuren van vloerbedekking en het meubilair: ledikant, ombouw, kast, kaptafel zijn belangrijk. Doorgaans komt men het verst in zijn bedoe ling, met effen kleuren. Een slaap kamer moet nooit „schreeuwerig" zijn. Is er al sprake van variatie dan gaat het niet alleen om elegant be- lijnde meubelen, maar vooral om een volmaakt harmoniërende vloer bedekking. Als er ruimte genoeg is, doet een klein tapijt in complentaire kleur het vaak goed; d.w.z. complen- tair ten aanzien van de wanden en het kamermeubilair. Ook een mo derne sprei kan in het toch aanwe zige zachte kleurenpatroon wonde ren verrichten. Trouvailles zijn semi-klassieke vormen in het slaapkamermeubilair. Hetgeen toch het eigentijdse karak ter niet behoeft weg te nemen, maar men kan ook helemaal op de sportie ve toer, bijvoorbeeld met een moder ne licht eiken meublement, met sier lijke zandkleurige fronten. Klassiek interieur Een apart hoofdstukje zou - wat

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1974 | | pagina 9