Wetenswaardigheden over (vroegere) vlasserij ERIC DE NOORMAN KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG „Dag dames" De Witte Raaf EEN OUD BEDRIJF Voor het roten werd het vlas het water ingebracht. Een oude foto geeft daar nog een beeld van. Advertentie (IV) Uit de mond van oude vlassers heeft mej. E. P. Kloet verno men en opgetekend hoe de thans bijna vergeten vlasbe werking plaats vond. Deze bij drage sliiit aan op de door het bestuur van het Landbouwmu seum georganiseerde tentoon stelling van antieke landbouw werktuigen in het Gravensteen te Zierikzee. Deze expositie zal gehouden worden van 22 juni t/m 31 juli a.s. Hier volgt het vierde artikel. Wanneer het vlas „gaar" was, gooi de men het met een vork met be trekkelijk korte tanden op de kant om uit te lekken. De koppen naar de rijweg toe. Daarna kwam er een wa gen langszij. De voerman gaf de uit gelekte boten op. De vlasser, ge kleed in oliekleding, tastte het ge heel op elkaar. Van één voer droog vlas, dat naar de sloot ging om te roten, kwamen drie of vier voeren uitgelekt vlas op de wei- of stoppelvelden aan. Daar ging het als volgt. De vlasser gooide, terwijl de voerman zachtjes reed, de booten op het land. Iemand anders opende het en legde handen vol tegelijk uit op het land. Spreeën Het was meestal een vrouw, die daarna nog „sprêêde". (Sprêêën is dun uitspreiden). Zij beschermde haar armen of kleding met „veld- mouwen" tegen de scherpe bouten. Zij beschutte haar hoofd met een „viegerobbe" (zwarte veldhoed) tegen de zon. Een klein regenbuitje was welkom. Daardoor werd het vlas „ontzilt". Na drie of vier dagen werd het met een stok (met een scherpe punt) van ongeveer drie meter lengte, op het kopeinde „ewend". Enige dagen later zette men het op „stuukjes" (hokjes). Wèèr enige dagen latei- bond de „stuken" op met een wisje van het eigen vlas. Sommige vlassers echter legden twee „stuken" om en om („oid in pent") en bonden ze met de ons bekende banden op tot een „bind''. Droge schuur Daarna bracht men het naar huis. De vlasser borg het als het kon, op in een „droge" schuur. Dit betekende in een schuur, waar niet vèèl of gèèn vee in was. Koeien gaven damp af. Het vlas trok het vocht aan. Het werd te nat om gezwingeld te worden. Laatstge noemde opmerking gold alleen voor een boer, die tevens vlasser was. Sommige vlassers hadden ook en kele „gemete" eigen land en gingen tussentijds in loondienst óm „peeën" (suikerbieten) te wieden, in de aard appel- en bietencampagne te helpen. Anderen teelden uien in deelbouw. Voor Dreischor gold de regel „2 van de 5", omdat de boer en de vlasser de kostprijs van het zaad en de kunstmest samen betaalden. In Nieu werkerk: was dit niet het géval en sprak men van.„l op de 3". In de herfst In de herfst.werde.n de zaadbollet jes van het vlas gebroken met de handboilenbreker. Deze wérd door twee mannen in beweging gebracht. De bolletjes werden fijn gemalen tussen een stilstaand geribbeld dek stuk en een draaiende geribbelde rol. De ribbels bestonden uit metalen lijstjes. De ribbels van het dekstuk en de rol stonden „scheppend" te genover elkaar. (Deze bollenbreker werd later gemechaniseerd). Over bleef het niet schone „lie- zaed" (lijnzaad) dat eerst over de „triezel" ging. Aan de triezel zat een touw vast dat met een „mikke" be vestigd was aan de pui. Een mikke was een gaffelvormig stuk hout, zo bevestigd dat hol via het touw de zeef de nodige bewe gingsvrijheid «af. Op de triezel bleef het grove vuil achter, het nog niet schone lijnzaad zakte er doorheen. Nu volgde ei- een bewerking met de „kluszifte". Zaad opdraaien Deze zoel' werd zodanig door de vlasser gedraaid, dat het afval zich in het midden verzamelde. Dit afval werd met een oud schoteltje verwij derd en op de grond gegooid. Men voerde dit zgn. „zaadopdraaien" net zolang uit, tot er zich geen vuil meer in het centrum verzamelde. Dan had men schoon lijnzaad (vlaszaad) over Bij de windmolen blies de wind, die de molen zélf maakte, het afval (bolkaf) naar voren en het niet ge heel schone produkt viel in een bak onder de molen. Het bolkaf werd gebruikt voor veevoer; hel niet schone lijnzaad on derging nog een bewerking met de „triezel" en de „kluszifte". l)e wanmolen De latere wanmolen leverde het lijnzaad schoon af. Het mooiste lijn zaad. de eerste kwaliteit dus, werd als zaaidzaad gebruikt. De tweede kwaliteit ging als zgn. slagzaad naai de olieslagerijen. De vlasboer ver kocht het lijnzaad aan de beurtschip per, die het 's maandags op de vlas beurt in Rotterdam verkocht, 't Ge beurde ook, dat de vlasser alleen maar een monster meegaf. Nu was de beurtschipper gemachtigd op bo vengenoemde vlasbeurs de koop te sluiten. Werd de koop gesloten, dan ging een week later de partij lijn zaad met het beurtschip naar Rot terdam. Om tijdig op de vlasbeurs aanwezig te zijn, vertrok het beurt schip reeds 's zondags, op een tijdstip afhankelijk ROTTERDAM, 19-6. Met een vriendelijk „dag dames" nam dins dagochtend een fors gebouwde man afscheid van het winkelpersoneel van een kledingzaak aan de Jonker Fransstraat in Rotterdam. Even te voren was hij de winkel binnen ge komen en had 12 nappajasjes uit hei rek gepakt en in een groene plastic zak gestopt. Geen van de personeels leden durfde de man te storen in zijn bezigheden. De schade voor de win kelier bedraagt f 3.600. MARKTBERICHTEN Eierveilingon Bai'iu'vold van 20 juni Coöp. Veluwse eierveiling - Aan voer 2.750.262; volgens veilinglijst 1.853.184 stuks. Stemming: redelijk. Prijzen per 100 stuks: eieren van 50 gr. f 7,70-7,86, 55 gr. 1' 8,17-9,27; 60 gr 1' 10,52-10,63, 65 gr. f 13,55-14.70. Eierveiling - Aanvoer 1.104.024 st. Stemming: redelijk. Prijzen per 100 stuks: eieren van 52-53 gr. f 8,56, 56- 57 gr. 1" 9,45, 61-62 gr. f 10,80, 66-67 gr. f 14,46. Eiermarkt - Aanvoer ca. 2.500.000 stuks. Handel: kalm. Eieren van 46- 48 gr. f 7,50-7,90 per 100 st., kg-prijs 1" 1,63-1,65; 50-54 gr. 8,35-9,10 per 100 stuks, kg-prijs f 1,67-1,69; 57-61 gr. f 10,10-11,90 per 100 stuks, kg- prijs f 1,77-1,95; 64-67 gr. f 13,50- 15,00 per 100 stuks, kg-prijs f 2,11- 2,24; witte eieren 57-67 gr. f 0,10-0,75 per 100 stuks lager. SPORT VOETBAL V eteranenwedstrijd DFS-Zierikzee Morgen (zaterdagmiddag) zal op het sportpark Van Zuijen te Burgh een voetbalwedstrijd worden ge speeld tussen de veteranen van DFS en Zierikzee. De wedstrijd vangt aan te 16.00 uur. Zaterdagavond speelt Duiveland haar laatste wedstrijd in haar nederlaagtoernooi waarbij Vee- re te gast zal zijn bij de Ooslerlan- ders. WANDELEN Wandeltocht A.S.V.B. In onze publikatie, opgenomen in het donderdagnummer, inzake de wandeltocht van de Algemene Sport vereniging „Brouwershaven" werd ten onrechte als datum 19 juni ge noemd. Dit moet uiteraard zijn 29 juni. Red. Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Gusthuiskerk: 11.00 uur ds. Post. Arnemuiden, jeugddienst; 7.00 uur ds. L. Jansen Schoonhoven, Serooskerke. Kerkwerve: 11.00 uur ds. 1. P. v. d. Waal, em.-pred. Den Haag. Serooskerke: 10.00 uur ds. L. Jansen Schoonhoven; 11.30 uur zon dagsschool. Burgh: 10.00 uur da. A. A. van Leeuwen. Haamstede: 9.30 uur ds. Wassenaar; 19.00 uur ds. Wassenaar (gez. dienst met vie ring v.h. Avondmaal). Renesse: 9.30 uur ds. L. de Wit, H. Doop. Noord- welle: 11.00 uur ds. L. de Wit. Scha- rendijke: 9.30 uur ds. I. P. v. d. Waal em.-pred. Den Haag. Brouwersha ven: 11.00 uur ds. L. M. Verseput, Huizen (N.H.). Zonnemaire: 9.30 uur ds. L. M. Verseput; 11.00 uur zon dagsschool. Noordgouwe: 11.00 uur ds. Geers. Dreischor: 9.30 uur ds. Geers; 11.00 uur zondagsschool. Ou- werkerk: 10.00 uur ds. J. C. Koppert. Nieuwerkerk: 10.00 uur ds. H. van den Heuvel. Ocsterland: 10.00 en 6.00 uur ds. C. v. d. Vlies, Nijverdal; 10.00 uur Jeugdkapel in het verenigings gebouw. Sirjansland: 10.00 en 18.30 uur ds. Cazander, Middelharnis. Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur kand. A. Terlouw, Utrecht. Lutherse Kerk Zierikzee: 10.00 uur da. M. P. Stal, G roede. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10.00 en 6.30 uur ds. P. van Til, Middelburg. Haamstede: 9.00 en 10.00 uur ds. P. Westerneng, Barneveld. Scharendijke: 9.30 en 19.00 uur student P. Moet, Kampen. Brouwershaven: 10.00 uur gez. d. te Br/haven; 3.00 uur gez. d. te Zonne- marie, ds. P. A. de Bres. Zonnemai re: zie Br.'haven. Nieuwerkerk'Oos- terland: 10.00 uur ds. J. v. Buuren, Nijkerk (dovendienst); 5.00 uur ds. KERKNIEUWS Ned. Hervormde Kerk Bedankt voor H. I. Ambacht: J. de Vreugd te Haaflen; voor Hardinx- veld: K. Schipper, Dordrecht. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Maasland: H. Makkinga, Heemse. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Rouveen: J. A. v. d. Velden, Enschede-N., voorheen miss. pred.; te Neede: H. Hidding, kand. te Emmen. Gereformeerde Gemeenten Aangenomen naar Nieuw Beijer- land: A. Moerkerken, kand. te Rot terdam die bedankte voor Aalburg, Arnhem, Beekbergen, Berkenwoude, Dinteloord, Ermelo, Emmeloord, Gouda, 's-Gravenpolder, Groningen, Hoogvliet, Haarlem, Hellevoetsluis, Katwijk aan Zee, Klaaswaal, Krui- ningen, Meliskerke, Melissant, Mid delburg, Nunspeet, Ooltgensplaat, Oostvoorne, Oudemirdum, Ouddorp, Poortugaal, Randburg (Z.-Afrika), Rotterdam-Alexanderpolder, Rotter dam-C., Rotterdam-W, Scheveningen (als legerpred.), Utrecht. Veenendaal, Waarde, Westzaan, Zeist en Zwolle. Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland Bedankt voor Utrecht: A. v. d. Meer, Oosterland. LANDBOUW EN VEETEELT Meer rundvee en varkens dan vorig jaar DEN HAAG. 20-6. De Nederlandse melkveestapel is toegenomen van 2.109.000 stuks op 1 april 1973 tot 2.242.000 stuks op 1 april 1.974 (4- 6 procent). Het gedekte jongvee gaf een toeneming ie zien t.o.v. vorig jaar mot ruim 40.000 stuks 9 pro eent). De groep „ander rundvee be stemd voor de fokkerij" was ruim Hio.oou stuks groter dan vorig jaar 8 procent). Hot mestvee nam toe in aantal van 713.000 vorig jaar tot 789.000 op I april 1974. Aldus een steekproef van het Centraal Bureau voor do Statistiek. De varkensstapel nam in dezelfde periode toe van 6.802.000 stuks tot 7.017.000. Zowel de fokvarkensstapel als de mestvarkensstapel waren gro ter dan vorig jaar. Daarentegen was er een kleine vermindering van het aantal biggen bij de zeug. f i Vaccin tegen Ji mazelen J BRUSSEL. 20-6. België be- schikt op het ogenblik over J een vaccin waarmee kinderen i legen mazelen ingeënt kunnen worden. Het rnccin is zojuist J op de markt gebracht nadat de J Hoge Raad voor Hygiëne, de J Belgische instelling die elk nieuw farmaceutisch produkt moet goedkeuren, daarvoor toestemming had gegeven. i H. v. d. Heuvel. Bruinisse: 10.00 uur prof. G. N. Lammens (uitzending van mej. S, Vlam naar Kenya); 3.00 uur ds. J. van Buuren, Nijkerk. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Brouwershaven: 9.30 en 6.30 uur ds. Groenenberg, Uithuizen. Chr. Geref. Kerken Zierikzee: 10 (H.A.) en 6 uur ds. Op den Velde. Kerkwerve: 10.00 uur (voorber. Heilig Avondmaal) en 6.00 uur ds. W. J. Buijs. Haamstede: (in de Herv. kerk) 11.00 en 5.00 uur ds. G. Bijkerk, Enschede. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10.00 en 3.00 uur ds. P. Honkoop, Kampen. Nieuwerkerk: 10.00 en 3.00 uur leesdienst. Ooster land: 10.00, 2.30 en 6.30 uur ds. W. Hage. Gereformeerde Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur lees dienst. Nieuwerkerk: .9.45 en 3.00 uur leesdienst Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur ds. A. v .d. Berg. Oud-Gereformeerde Kerken Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur ds. Van der Meer. Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur leesdienst. Remonstrants Ger. Gemeente Sommelsdijk: 10.00 uur ds. T. Elders Mayer. Leger des Heils Zierikzee: Diensten om 10.00 en 7.00 uur, zondagsschool van 11.45-12.30 uur. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: Zaterdag 19.00 uur, zon dag 10.15 uur. Haamstede: Zaterdag 19.00 uur, zondag 10.00 uur. Renesse: Zaterdag 19.00 uur, zondag 9.30 uur. Jehova's Getuigen Zierikzee: Zondag: 5.00 uur n.m. openbare lezing; 6.00 uur n.m Wachttorenbespreking. Donderdag theokratische school 7.30-8.30 uur; dienstvergadering 8.30-9.30 uur. OVERDENKING Het enkele leven Wij werken met grote getallen. De bevolkingsgroei brengt met zich mee een toename in alle sectoren van het leven. Steden en dorpen groeien en de prognoses vertellen dat er dan en dan, daar en daar zoveel mensen zullen wonen, voor wie zoveel huizen zoveel scholen enz. nodig zullen zijn. Het verkeer neemt toe; firma's be rekenen hun produkties in tonnen en staten hun uitvoer in zo en zoveel miljoenen. In het verkeer vallen jaarlijks tal van slachtoffers; bij oorlogen reke nen wij met een groot aantal gesneu velden; er zijn de hongerenden, ook al in grote aantallen. Die getallen hebben het nadeel dat zij onoverzichtelijke hoeveelheden aanduiden. Dat ons de grens van ons voorstellingsvermogen overschreden wordt. Het verschil tussen vijf en zes is ons nog wel duidelijk; dat tussen vijf en zes miljoen minder of hele maal niet meer. Met de kans dat wij minder geraakt worden. Want in we zenlijke kontakten wordt de enkele mens bereikt en een gemeenschap verdient die naam alleen, wanneer de enkele mens zich daarin tot zijn waarde gekomen voelt. Hoe verloren kun je je voelen als je ergens bent waar niemand je kent, zoals dat op een vergadering of op een receptie het geval wezen kan en dan hoeft het nog niet eens door een groot ge tal te zijn. In het grote, massale, verdwijnt het enkele. Om in de massa niet on der te gaan moet ik weten van een plek waarheen ik gaan kan, waar ik thuis ben; weten van anderen met wie ik in kontakt sta. Anders wordt ik naamloos en verzink. Telkens wordt van ons hulp ge vraagd om één of andere nood te le nigen. En or is veel nood in de wereld. Maar al weer: als je hoort van do aantallen, wat is het dan wat je zelf kunt doen. Een kleine bijdrage geven en hopen dat vele kleintjes een grote zullen maken? Elke massa bestaat uit enkele men sen. Soms komt één daaruit tevoor schijn. In Yad wa Sjem, de gedenk plaats voor de zes miljoen (zo'n on voorstelbaar getal) in de tweede we reldoorlog vermoorden, die men in Jeruzalem bouwde, slaan vermeld de aantallen uit de verscheidene landen. Tienduizend meer of minder zegt je niet eens zoveel. Ook het getal van de kinderen wordt vermeld. Maar bij dut getal staat één paar schoen tjes. en het zijn die schoentjes die treffen en ontroeren. Want ineens is daar dat éne kind. Op ons eentje kunnen wij de we reldproblemen, de menselijke noden, niet de baas worden. Persoonlijk mis- srhicn ten hoogste voor écn, ver weg, of dichtbij, iets doen. Een druppel op de gloeiende plaat? In de Talmoed staat dat „wie oen enkel leven ver nietigt. is alsof hij een hele wereld vernietigd heeft; en wie een enkel leven redl, is alsof hij een hele we reld gered heeft". g. 88. Bij het zien van de vreemde kleding der krijgers meent de Noorman een moment met Saksische rovers te doen te hebben, doch de aanblik van de merkwaardige wapenrusting, vooral ook die van de hoofdman, doet hem spoedig van mening veranderen. Nog meer kerels komen uit de struiken tevoorschijn en stellen zich in een halve cirkel om de Noren op. „Wat hebt ge hier te zoeken, vreemden?" snauwt de aanvoerder hen toe en komt met strak gespannen boog een paar passen naar voren. „Zwerversluig wordt hier onmiddellijk uitgeroeid", vervolgt hij dreigend. „Beheers u", zegt de Noorman koel en over ziet in een oogopslag de toestand. De mannen op de kust de Witte Raven, moeten ge waarschuwdTerwijl hij onmerkbaar zijn schild van de linker- naar de rechterhand overhevelt, fluistert hij snel naar Chobar: „Vlucht. Ik tel tot drie". Dichter dringen do krijgers zich om de No ren heen. „Drie"! klinkt Eric's stem scherp en op het zelfde moment dat Chobar opzij springt en tussen de struiken wegduikt, slingert Eric met alle kracht die in hem is zijn schild tegen de reeds geheven pijl en boog van de aanvoerder. Kreunend ziet dc man zich het wapen ont schieten en staart een seconde overdonderd naar de pijnlijke. lege handen. „Grijp hem!" schreeuwt hij dan en terwijl een deel der mannen een achtervolging op Chobar inzet, bespringen de anderen eenparig de drie Noren. IJlings trekt Eric zijn zwaard, doch drie, vier paar harde knuisten grijpen hem beet en sleu ren hem achterover. De Noorman vecht als een bezetene en ziet in een flits een van zijn krijgers dodelijk getroffen neerstorten. Wan hopig tracht Eric zich uit de knellende greep te bevrijden en slaat met het gevest van zijn zwaard een vijand bewusteloos. Dan wordt hem het wapen ontwrongen en ziel hij do zware kolfvlcgel van dc aanvoerder op zich toesulzen. „Erwin!" Als een doodskreet ont snapt de roep aan Eric's lippen Dan zakt hij geluidloos ineen, terwijl een donkere straal bloed onder zijn helm uitsijpell „Die kerel kon vechten", gromt de hoofd man. Hij bukt zich om het Noorse zwaard op te nemen on weegt het goedkeurend op zijn hand. „Het heeft hem alleen niet veel ge holpen". vervolgt hij, tegen Eric's schouder schoppend. „Van hem heeft niemand last moer". „Hij riep een naam. Erwin of zoiets. Hoorde gij dat ook. Wilfrid?" Doze knikt instemmend. „Erwin. herhaalt de aanvoerder grimmig. „Erwin? Daar wil ik meer van weten. Kom mee". Dan verwijderen zij zich en schemering sluit zich langzaam over hel roerloze lichaam van Eric do Noorman I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1974 | | pagina 5