Raiffeisenbanken en Boerenleenbanken
ür
noemen zich voortaan kortweg
de bank voor iedereen
Wat gebeurt er al op het gebied van de waterzuivering;
v
v
DE VIERDAGGSE
WERKWEEK
Advertentie
Rabobank
OVERDENKING
Geweld
of geweldloosheid
Zalig de zachtmoedigen, icant
zij zullen de aarde beërven".
Matth. 5 5
Dat het j uist de zachtmoedigen
zouden zijn die de aarde beërven,
klinkt ons op z'n zachtst gezegd erg
vreemd en onwaarschijnlijk in de
oren. Als wij om ons heen kijken ko
men we tot een heel andere conclu
sie. Dan zeggen wij dat de brutalen
de halve wereld hebben.
Dagelijks zien we immers in onzé
eigen omgeving en in wereldwijd
verband dat de zachtmoedigen zich
moeten terugtrekken en dat de ge
weldlozen in t\et nauw gedreven
worden, terwijl de aarde toebehoort
aan degenen die ruw geweld gebrui
ken. De keihard en, die over lijken
gaan bezitten de wereld, dat is tel
kens weer opnieuw gebleken. We
werken dan ook met onze ellebogen,
we laten de kaas niet van ons brood
eten, we zijn goed maar niet gek. Als
iemand ons een klap geeft dan ge
ven wij die dubbel en dwars terug.
We vergelden kwaad met kwaad. En
we hopen in het grotere verband aan
de kant van de sterkste legers en de
grootste voorraden kernwapens te
staan. Want daarmee komen we het
verst, zo menen wij. De brute macht,
de harde vuist en het nog hardere
geld zijn bij ons de overwinnaars.
De Here Jezus keert in Zijn zalig
sprekingen onze menselijke waarde
bepalingen echter radicaal om. Niet
de brutalen en de keiharden, maar
de zachtmoedigen, de geweldlozen,
zullen de goede aarde in zijn geheel
beërven, is het oordeel van Gods
Zoon. Gedurende Zijn gehele verblijf
op aarde geeft de Christus van die
zachtmoedigheid een voorbeeld. Hij
is de Geweldloze bij uitstek, Die zon
der één woord van tegenspraak Zioh
de ergste mishandelingen liet welge
vallen, Die zelfs bad voor de solda
ten die Hem aan het kruis spijker
den. Even lijkt het op de Goede Vrij
dag alsof je door geweldloosheid al
leen maar voortijdig aan het kruis en
in het graf terechtkomt. Maar op de
Paasmorgen overwint de Levens-
vorst in Zijn opstanding de macht
van de duivel en de dood en treedt
Hij op als de machthebber van he
mel èn aarde. Hij heeft ons het voor
beeld van zachtmoedigheid gegeven,
dat wij als Christenen hebben na te
volgen, willen ook wij eenmaal de
dood overwinnen en samen met de
Koning der koningen regeren. Wij
moeten ook zachtmoedig zijn.
Dat wil niet zeggen dat wij als
zoetsappige, slappe mensen door het
leven moeten gaan. Zachtmoedigen
zijn mensen die over zich heen laten
lopen als het gaat om hun eigen eer,
maar die vechtersbazen zijn als het
gaat om de eer van hun God. De
zachtmoedige Jezus maakte zelfs ge
bruik van de zweep toen het Huis
van Zijn Vader tot een rovershol
werd gemaakt.
Maar in het intermenselijke ver
keer vinden de geweldlozen hun ei
gen eer volmaakt onbelangrijk. Ze
verdragen en dulden, hun naaste, ze
vergelden geen kwaad met kwaad,
maar overwinnen het kwade door
het goede. Ze durven zichzelf te ver
loochenen, ze durven de minste te
zijn, ze bidden voor hun vijanden en
hebben hen lief ook al zijn het
Communisten, ze zegenen die hen
vervloeken, ze doen wel aan degenen
die het er helemaal niet naar hebben
gemaakt, als iemand hen slaat keren
zij de andere wang toe, zij vergeven
steeds maar weer opnieuw.
O neen, het valt niet mee om
Christus na te volgen wat betreft
Zijn zachtmoedigheid. We zitten dan
in de hoek waar de slagen vallen, we
worden uitgelachen en voor zwakke
lingen uitgemaakt. De schare van
zachtmoedigen is de lijdende ge
meente. Ze is niet de hamer die
slaat, maar het aambeeld waarop ge
slagen wordt.
Toch is het aambeeld waarop ge
slagen wordt sterker dan de hamer
die slaat. De zachtmoedige die ge
duldig verdraagt houdt het langer
uit dan de driftige die van geweld
gebruik maakt, want de liefde ver
gaat nimmermeer.
Dat is Gods grote verrassing, dat
de brutalen en keiharden wellicht de
halve wereld hebben, maar dat de
zachtmoedigen en geweldlozen de
hele wereld zullen bezitten, de nieu
we wereld.
A. S. R. Bru-N'kerlc-O'land
DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur ds.
v. d. Schee, (bidstond gewas); 7.00
uur ds. v. d. Schee; 11.00 uur ds. As
sendorp. Kerkwerve: 11.00 uur ds.
Van den Berg, (bidstond). Seroos-
kerke: 10.00 uur ds. Jansen Schoon
hoven. Burgh: 10.00 uur da. Van
Leeuwen. Haamstede: 10.00 uur ds.
Wassenaar; 7.00 uur de heer Rouw.
Renesse; 9.30 uur ds. De Wit, ge-
zinsdienst. Noordwelle: 11.00 uur ds.
De Wit. Scharendijke: 9.30 uur ds.
Van den Berg, (bidstond). Brouwers
haven: 9.30 uur ds. Kroon; 11.45 uur
zondagsschool, Zonnemaire: 11.00 uur
ds. Kroon; 9.45 uur zondagsschool.
Noordgouwe: 9.30 uur ds. Westerhof.
Breischer: 11.00 uur ds. Geers; 9.30
uur zondagsschool. Ouwerkerk: 10.00
uur ds. Kuin. Nieuwerkerk: 10.00 uur
ds. Van den Heuvel. Oosterland: 9.30
uur ds. Post; 6 uur ds. Wassenaar,
(ochtenddienst: bidstond gew. en
arb.). Sirjansland: 11.00 uur ds. Post;
6.30 uur ds. Van Harten, Dinteloord.
Bruinis.se: 10.00 uur dr. C. Bezemer,
Schevenirgen; 5.00 uur ds. Post.
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10.00 uur da. A. H. A.
Bakker, (D.G.), Middelburg.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Tienhoven: L. Kore-
vaar, kand. te Utrecht; te Opheus-
den: G. H. Kooten, Delft; te Stedum:
H. Kremer, Rinsumageest c.a.; te
H. I. Ambacht: K. A. Abelsma, Wa
teringen; te Heerde: G. Zonneberg,
Scheveningen.
Aangenomen naar Groenlo (toez.):
J. A. van Boven, Den Haag-Loosdui
nen.
Benoemd tot bijstand in het pas
toraat te Drumpt (toez.): D. J. Baars,
a.s. em. pred. te Groede-Visvliet.
Toegelaten tot Evangeliebediening
en ev. beroepbaar: H. Nap, kand.,
Jan Broeckplantsoen 32-11, Veenen-
daal, beroepbaar; mevrouw dra L. C.
J. Reedijk-Boersma, Fröbellaan 8,
Zeist, kand. niet beroepbaar; me
vrouw dra. L. W. v. Reijendam-
Beek, T. Braridsmastraat 6, Breuke-
len, kand. niet beroepbaar.
Rectificatie
J. W. Arendshorst, kand. Bern.
Weerd O.Z.'52bis A, Utrecht, niet be
roepbaar; P. C. Boelhouwer, Provin-
cialeweg 108, Linschoten, niet be
roepbaar, kand.; A. C. Kortleve,
kand. Oosteinde 52, Oud Alblas, niet
beroepbaar.
Scheveningen; te Hengelo (O): J. H.
ten Broecke, Bijlmermeer-Duiven-
drecht.
Geref. Kerken
Beroepen te Velp: A. N. Dekkers,
Oostvoorne, die geen verdere beroe
pen in overweging kan nemen.
Aangenomen naar Amsterdam-
Nieuwendam: J. v. Verseveld, Noor
deloos c.a., die bedankte voor Vleu-
ten-De Meern; naar Buistenpost: H.
N. de Mooij, em.pred. te Dieren,
thans past. te Enschede.
Geref. Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Haren (Gr.) en te
Kantens: J. J. de Vries, Leek; Beroe
pen te Rozenburg: M. Heemskerk,
Meppel; te Delft: M. Brandes, Hen
gelo (0).
Bedankt voor Zutphen: F. Mul,
Berkum.
Geref. Gem.
Beroepen te Nieuwerkerk: T. Stuy-
venberg, Rotterdam-Zuidwijk, te
Randburg, Z.Afr.: J. van Haaren,
Amersfoort; te Kruiningen: A. Breg-
man, Rijssen.
Bedankt voor Zwijndrecht: P. Blik
Dirksland.
Tweetal te Almelo: P. Blok, Dirks
land en A. Hofman, Scheveningen;
ie Rotterdam-West: C. de Ridder,
Nunspeet en J. van Haaren, Amers
foort.
Geref. Kerken Vrijgemaakt Buiten
Verband
Beroepen te Wezep: J. D. Hout
man, Heerenvecn.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 uur ds. Favier; 6.30
uur ds. Van der Kooy. Haamstede:
10.00 uur ds. Van der Kooy; 5.00 uur
ds. Favier. Scharendijke: 10.00 en
14.30 uur ds. Pul. Brouwershaven:
10.30 uur gez. d. te Br'.h.; 3.00 uur
gez. d. te Z'maire, (ds. De Bres). Zon
nemaire: 10.30 uur gez. d. te Br'h.;
3.00 uur gez. d. te Z'maire (ds. De
Bres). Nieuwerkerk/Oosterland: 10.00
uur ds. Rienstra; 5.00 uur dr. J. H.
Becker, Oostzaan. Bruinisse: 10.00
uur dr. J. H. Becker, Oostzaan; 5.00
uur ds. Rienstra.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Brouwershaven: 9.00 en 6.30 uur
leesdienst.
Chr, Geref. Kerken
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur ds. Op
den Velde. Kerkwerve: 10.00 en 6.00
godsdienstoefening. Haamstede: 10.00
uur leesdienst, 3.00 uur ds. Op den
Velde.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00 en 2.30 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 10 en 3.00 uur
leesdienst. Oosterland: 10.00, 2.30 en
6.30 uur ds. W. Hage.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.00 uur
leesdienst. Bruinisse: 10.00 en 5.00
uur ds. A. van den Berg.
Oud-Gereformeerde Kerken
Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur
leesdienst. Bruinisse: 10.00 uur en
5.00 uur leesdienst.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdijk: 10.30 uur ds. J. Laforêt
Rotterdam.
Leger des Heils
Zierikzee: Poststraat 37, 10.00 uur
heiligingsdie.ist, 12.00 uur jeugdsa-
menkomst, 19.00 uur verlossingssa
menkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: zaterdagavond. 19.00 uur;
zondag 10.15 uur. Haamstede: zondag
9.00 uur
Jehovah's Getuigen
Zierikzee: Bovenzaal R.T.M.-gebouw
Gracht weg, 16.00 uur openbare toe
spraak; 17.0o uur Wachttoren- en
Bijbelbespreking.
Gevarieerde contactmiddag bejaarden Ouwerkerk
OUWERKERK, 28-2. In het Dorps
huis te Ouwerkerk hield de bejaar
densociëteit de contactmiddag. De
bezoekers van Nieuwerkerk, Ooster
en Sirjansland waren in grote getale
opgekomen en de presidente, mevr.
Zceter sprak in haar openingswoord
haar vreugde hierover uit. In het
bijzonder verwelkomde zij burge
meester en mevr. De Kam, dominee
cn mevr. Koppert en het hoofd der
school, de heer J. Berrevoets.
Allereerst werd gezamenlijk het
clublied" gezongen, gevolgd door het
oogstlied „Sikkels blinken, sikkels
klinken", op twee melodiën en met
pianobegeleiding van mevr. Koppert.
Hierna was er gelegenheid voor
een kopje thee.
Achtereenvolgens brachten nu
mej. M. Slager haar voordracht
„Lendeschot", de heer A. Giljamse
„De schepping van de mens" en mej.
E. M. Slager „Meisjesharten".
Na het „Schouwse volkslied" hield
de heer Berrevoets in dichtvorm een
betoog over het bejaardencomité en
de aanhang hiervan.
Vervolgens zong ds. Koppert het
prachtige „De Heilige Stad" en kreeg
mevr. Lukus-van Oeveren het woord
over een burgemeestersbenoeming in
een klein dorp; zij bracht hiermee
ongeveer het gehele publiek tot en
thousiasme.
In de koffiepauze werd door enige
dames een „open schaal"-rondgang
gehouden.
Uit de buurtsoos zong de heer A.
van dienst zijn liedje „Liesje" en de
heer v. d. Have tapte vele „moppen"
Dankwoorden
Mevr. De Kam dankte namens al
len mevr. Zoeter en het comité voor
de ontvangen uitnodiging voor deze
gezellige middag. Zij hoopte op een
tegenbezoek.
Met een hartelijk dankwoord voor
de medewerking sloot de presidente
de bijeenkomst, in welke dank zij
speciaal mevr. Koppert betrok voor
de muzikale begeleiding. Tot besluit
werd staande gezongen het „Zeeuws
Volkslied".
MIDDELBURG, 28-2. Nu de wa
terzuivering steeds meer aandacht
vraagt, is het interressant te weten
wat er op dit gebied al gebeurt. Vol
gens de Unie van Waterschappen
waren er op 1 januari 1973 139 in
stallaties waarbij mechanische zui
vering wordt toegepast d.w.z. dat uit
het water aüe bezinkende stoffen
worden verwijderd. De gezamenlijke
capaciteit van deze 139 installaties is
voldoende om 1400 inwonerequiva
lenten te verwerken. Daarnaast zijn
er 347 zuiveringsinstallaties in be
drijf die afvalwater met een geza
menlijke verontreinigingswaarde
van circa 7.500.000 i.e. kunnen ver
werken volgens het principe van
biologische zuivering.
De meest verontreinigende stoffen
die in het afvalwater zitten hebben
zuurstof nodig om onschadelijk te
worden gemaakt. De hoeveelheid
zuurstof die nodig is om de afval
stoffen die 1 persoon in 1 dag pro
duceert wordt inwonerequivalent
genoemd (i.e.).
Het huishoudelijk afvalwater van
de 13 miljoen inwoners zijn dus 13
miljoen inwonerequivalenten.
Iedere inwoner van Nederland ge
bruikt per dag ruim 100 liter water
Meer dan 90 liter hiervan wordt ge
bruikt om afvalstoffen af te voeren
zoals doorspoelen van toiletten, voor
de was, de afwas, voor baden, dou
ches enz en via de riolering of recht
streeks komt dit vuile huishoudelijke
water in het oppervlaktewater (slo
ten, kanalen, rivieren en beken).
De industrie en de niet industrieë-
le bedrijven zoals café's, restaurant,
garages, wasserijen alsmede de agra
rische bedrijven zorgen nog eens
voor een vervuiling van 20 miljoen
inwonerequivalenten.
De strokarton en aardappelmeel-
industrieën zijn in dit cijfer niet be
grepen, hun probleem wordt apart
aangepakt.
De bouw van zuiveringsinstalla
ties zal tot 1985 drie a vier miljard
gulden vergen, de jaarlijkse lasten
van de investeringen hiervoor wor
den berekend op 500 miljoen gulden.
Men zal straks worden aangesla
gen voor 3% inw.e., omdat gerekend
wordt dat dit de gemiddelde gezins
grootte is.
r
Accountants- en assuratitieknuf^^^^^GL Vt\ O t*
advies bij aankoop onroerend goed of bedrijf
§l£
Undenlaan 3 - Telefoon 01870-3477 - Middelbarnis
HILVERSUM. - Piet Bambergen en
Ine Veen in een scene uit de Monn-
tieshow, die 9 maart door de AVRO-
televisie wordt gepresenteerd.
DEN HAAG, 1-3. Van de drie
grootste steden blijkt men in Rotter
dam het meest optimistisch te zijn
wat de ko-mst van de vierdaagse
werkweek betreft. Een enquête van
de Nederlandse Stichting voor Sta
tistiek heeft aan het Hpht gebracht,
dal men in Rotterdajn binnen rede
lijke tot zelfs zeer korte tijd ver
wacht over meer vrije tijd te kunnen
beschikken, namelijk drie vrije da
gen per week. In de Rotterdamse
agglomeratie verwacht 38 procent
van de bevolking dat de vierdaagse
werkweek nog voor 1980 zal worden
verwezenlijkt, 22 procent verwacht
invoering daarvan tussen 1981 en
1985 en 20 procent tussen 1986 en het
jaar 2.000.
In Den Haag gelooft men er nog
niet zo hard in. Maar 23 procent van
de bevolking van de Haagse agglo
meratie verwacht de vierdaagse
werkweek voor 1980, 19 procent tus
sen 1981 en 1985 en 26 procent tussen
1986 en het jaar 2.000.
Piloot
at mensenvlees
YELLOKNIFE (CANADA): 1-3. De
piloot van een vliegtuig dat vorig
jaar in het Canadese poolgebied was
verongelukt heeft bij een onderzoek
door de polite toegegeven het vlees
gegeten te hebben van een van zijn
dode passagiers, een Britse verpleeg
ster, om zelf in leven te blijven.
De piloot is de 47-jarige Martin
Hartwell, die in november met zijn
vliegtuig verongelukte en pas 32 da
gen later met twee gebroken benen
werd gevonden.
De 27-jarige verpleegster Judy Hill
was bij het ongeluk omgekomen, een
zwangere Eskimo-vrouw stierf twee
uur later. Een Eskimo-jongen David
Kootook, bleef nog 23 dagen in leven
Toen de jongen ook was gestorven
dacht Hartwell dat hij het zelf ook
niet lang meer zou maken, maar
kwam zijn zucht naar zelfbehoud
weer boven Hij kon niet genoeg
voedsel vinden om de tocht naar een
20 km verder gelegen meer te vol
brengen.
„Vanaf dat moment is het voor ie
der duidelijk wat ik gedaan heb. Ik
probeer dat nog steeds te vergeten,
maar dat zal wel nooit lukken", al
dus Hartwell.