BINNENSTAD
AANGEPASTE AANZET SANERING HAVENKWARTIER
DR. W. DREES SPRAK VOOR DS-'70 TE ZIERIKZEE
Welfare-verkoping Zierikzee
STREEKNIEUWS
Congres van Jehovah's Getuigen in „Onderdak" te Zierikzee
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag november 1972 Nr. 21181
Wereldstedebomvdag te Zierikzee
ZIERIKZEE, 8-11. Zierikzee deed woensdag weer
alles aan Wereldstedebouwdag, tijdens een in de Vier-
sehaar (voor zoveel mensen voor het eerst fmiktioneel
in gebruik) gehouden voorlichtingsbijeenkomst, geor
ganiseerd door het gemeentebestuur. Gastheer voor
vele gemeentenaren was burgemeester Th. H. de
Meester. Voor de pauze werden korte inleidingen
gehouden; na de pauze werd druk gediskussieerd.
„Het gemeentebestuur zou ook wel willen dat alles sneller in zijn werk
gaat, met name wat de sanering en restauratie van het Havenkwartier be
treft, maar de ingewikkeldheid van de problemen belet dit", aldus de voor
zitter, die in dit verband ook plan West noemde, waar nog veel aan de
„stoffering" moet worden gedaan, in de vorm van planten, bomen, speelak-
kommodatie voor de jeugd. Plan West II heeft „Borrendamme" al en ,,'t Kof
schip" en gehoopt wordt dat in de toekomst hier de gebouwen van de L.T.S.
en de Rijksscholengemeenschap verrijzen. Voor West IV hangt de jachthaven
nog in de mist; in West V komen 193 woningwetwoningen en premiewonin
gen en een grote winkel. Zeventig woningen worden gebouwd door institutio
nele beleggers. West VI is nog een „vlekkenplan", maar er komen ook
woningen, waarvan de helft te bouwen is door partikulieren.
ZIERIKZEE. In het ruishuis Borrendammewerd een uiterst geslaagde ver
koping gehouden van Welfare-goederen. Ook op allerlei andere wijzen
trouwens werd getracht geld in het laatje te krijgen voor het Welfare-werk.
Aan de verschillende stands was het een drukte van belang.
Overheid reageert onvoldoende of te laat"
ZIERIKZEE, 8-11. Naar de mening van DS'70 wordt in Nederland over
het algemeen door het landsbestuur onvoldoende of te laat gereageerd op
allerlei zich in het land toch duidelijk aankondigende situaties. Maar in de
jaren na de tweede wereldoorlog hebben vooral ecnomische kwesties eigen
lijk te sterk de aandacht gehad, „overheersten" lonen en prijzen het bestuur.
Andere zaken bleven achter. Het is naar de mening van DS'70 hoog tijd dat
ook anderen dan voornamelijk economen eens wat meer naar voren treden.
Hier nog een kijkje in één der stands. Adspirant koopsters (het was vooral
een dames-affaire) bekeken het gepresenteerde wat het ook mocht zijn) bij
zonder nauwkeurig. Met spelen en andere feestelijke vondstjes steeg de ge
zelligheid ten top. (Foto's: Zierikzcesche Nieuwsbode).
Er kom wat licht in de sanering
van het Havenkwartier, de lang
zamerhand berucht geworden
„driehoek", met de smalle straatjes
de wrakke huizen en de schuttin
gen. Er is een plan en binnen het
kader van dit plan - ook al is de
financiering, die zich later zal
(moet) manifesteren in de huren
nog niet geheel rond - gaat „Beter
Wonen" beginnen aan een experi
menteel projekt, dat zal bestaan
uit aangepaste bouw. Er zijn nog
andere voorstellen, die samen de
hoop voeden, dat het - zij het
laat - met het Havenkwartier toch
nog iets zal worden.
Tiet was verheugend hierover te
vernemen op de woensdag te Zie
rikzee gehouden Wereldstede-
bouwdag met een druk bezochte
bijeenkomst in de Vierschaar van
het stadhuis.
Het Havenkwartier is een' zware
opgave, maar kennelijk worstelt
het gemeentebestuur nog meer
met de verkeersproblematiek in de
binnenstad. Enerzijds wil men de
sfeer van die binnenstad zo weinig
mogelijk aantasten, anderzijds zo
veel soulaas geven aan zaken- en
toeristisch verkeer, dat een kans
op aanvaardbare levendigheid
blijft bestaan en de binnenstad
een „trekker" blijft.
Het is een zoeken naar een
schaap met vijf poten en het prin
cipe: „geen handen aan de wan
den" komt er geredelijk door in
het gedrang. Het rijmpje doelt op
het intact houden van de vrijwel
aaneengesloten gevelwanden, die
tot de grootste charmes van Zie
rikzee behoren.
Gedacht is - maar het is alles
nog maar planmatig - aan een
doorbraak in de wand Oude Ha
ven (n-zijde), om een verbinding
mogelijk te maken tussen het par
keerterrein „Mosselboomgaard" en
via Kraanplein met de lager gele
gen stadsdelen (inclusief Haven
kwartier).
Het parkeerterrein „Mossel
boomgaard" gaat mede dienen als
„overstort" voor bet Havenplein,
als parkeerterrein.
Een doorbraak als genoemd is
het maximum waarvoor de ge
meentelijke overheid toestemming
zou kunnen krijgen of ten princi
pale reeds gekregen heeft. Een
verbreding b.v. van de mond van
het Korte Groendal is gestuit op
onoverkomenlijke departementale
bezwaren.
Als men vasthoudt aan dit
„overstort"-principe, is een door
braak nodig, maar het is naar on
ze mening onmogelijk zich van
papier een voorstelling te maken
van de verstoring en verlelijking
op het desbetreffende punt.
Een gemeentelijke overheid die
destijds royaal de „tangententheo
rie" heeft laten vallen, mag men
echter bij voorbaat niet verdenken
van lichtzinnigheid, Geen han
den aan de wanden" is ook ons
principe, maar er kunnen noodza
kelijkheden in het leven voorko
men, waar men niet omheen kan.
Die noodzakelijkheden vloeien
voort uit de struktuur van een ou
de stad als Zierikzee, gezien in
correlatie met een ontwikkeling in
die tijd, die niemand geheel in de
hand kan houden.
Niettemin pleiten wij voor
voortgezet onderzoek naar alter
natieven en in het algemeen voor
een voorzichtigheid, die in de toe
komt te loven zal zijn. We denken
in dit verband aan de „walletjes"
te Renesse, ooit geproklameerd
tot onaantastbare verworvenheden,
maar helaas danig aangetast „door
een ontwikkeling in de tijd, die
niemand geheel in de hand kan
houden".
Advertentie
NUTSSPAARBANK
Uw ideale gezinsbank
TI bent welkom by
uw Nutsspaarbank
voor
Jeugd-prem iespa ren
10 premie
RENESSE:
bij bar „De Luifel", woensdags
van 9.00-10.30 uur.
RAAMSDONKSVEER. De 47-jart-
ge W. J. de Laat uit het Brabantse
Udcnhout is bij een verkeersongeval
op de Maasroute (Den Bosch-Zeven
bergen) in de gemeente Raamsdonks-
veer om het leven gekomen. Het on
geluk gebeurde doordat de heer De
Laat tijdens een inhnalpoging niet
snel genoeg meer kon invoegen en
op een tegenligger, een vrachtwagen
combinatie, botste.
Wat de binnenstad betreft rele
veerde de voorzitter (het zijn alle
maal zaken, die al frekwent in de
raadvergaderingen hebben „ge
speeld de verschillende opvattin
gen t.a.v. de verkeersontwikkeiing in
de binnenstad en het „gevecht" met
C.R.M. en Volkshuisvesting over het
Havenkwartier, dat thans is uitge
mond in een wapenstilstand op het
punt van de ontsluiting, Straten in
het gebied sluiten immers aan op
andere straten en inzet, is-een door
braak om de Mosselboomgaard (par
keerterrein) bereikbaar te maken.
Voor de bebouwing van het Ha
venkwartier wordt door „Beter Wo
nen" een projekt aangepakt van
aangepaste bouw, in een oude stijl
dus tegen een aanvaardbare bouw
en huurprijs. Zodoende kan mogelijk
de straat (Venkelstraat) tot nieuw
leven komen en is er een stimulans
voor paptikuliere bouwers of res
taurateurs.
Havenkwartier
De stedebouwkundige, ir. H. R. A.
van Hezik besprak hierna diepgaand
het Havenkwartier. Ir. Van Hezik,
maakt deel uit van de Werkgroep
Binnenstad, waarin participeren het
E.T.I., de Dienst Gemeentewerken,
de verkeersdeskundige de heer De
Regt en de burgemeester.
In het gesprek over de binnenstad
zijn verder betrokken de Rijksdienst
voor de Monumentenzorg, de Prov.
Direktie van de Volkshuisvesting en
de Stichting „Beter Wonen'.
In het algemeen wordt gepoogd de
woonfuriktie van die binnenstad te
verhogen.
Na 1960 hebben reeds 1000 bewo
ners, die binnenstad verlaten. Voor
zieningen zijn nodig, om - ook bui
ten het toeristenseizoen - het geheel
aantrekkelijk te houden. Behoud van
de oude struktuur is nodig, gelet
dient op stratenplan, schaal, scan
dering e.d.
Tendens is, met name bij jongeren,
dat men in de binnenstad vergelijk-
Aldus leidde dinsdagavond dr. W. -
Drees, oud-minister van Verkeer en
Waterstaat, lUsttrekker van DS'70,
een goed bezochte openbare verkie
zingsbijeenkomst in van zijn party,
gehouden in restaurant „Concordia".
Dr. Drees noemde als voorbeelden
van te langzaam reageren door de
overheid op nieuwe situaties o.a. de
bevolkingstoename en immigratie.
Zonder „bewust beleid" heeft Neder
land een te> groot aantal buitenlan
ders laten komen.
De problemen daarbij had men op
tijd moetenvoorzien. Er kan dan
ook bepaald niet worden gesproken
van een behoorlijke „opvang" van
de buitenlandse werknemers. Trou
wens Nederland is een vol land: het
zou verstandiger zijn mee te werken
aan de (industriële) opbouw in de
arme landen. Bepaald niet verstan
dig vond de heer Drees het om de
werkgelegenheid, speciaal in West-
Nederland, te veel te vergroten.
Stuk onrust
De overheid heeft ook het perso
nenverkeer te veel ovèr „zich heen'
laten komen. Thans is meer dan 30
procent van de ruimte in de steden
gereserveerd voor het verkeer. Als
de ontwikkeling doorgaat als nu t
geval is, zal in de toekomst een-vijf
de deel van het gezinsinkomen wor
den uitgegeven aan „de auto". Uit
breiding van het wegennet betekent
ook: schade aan het landschap, min
der recreatie, toename verkeerson
gelukken. De gevarenfaktor van het
verkeer brengt een stuk onrust in
de steden, minder veiligheid op
straat, verlies aan gezelligheid eri
sfeer. „Ik ben bang dat er in de toe
komst alleen nog losse gebouwen
met daaromheen enorme parkeerter
reinen te vinden zullen zijn", aldus
dr Drees „In 2000 zal ons land over
dekt zijn met wegen en kunstwer
ken
Het ministerie heeft zich tegenover
bare voorzieningen wil, als in de
nieuwbouw. De Venkelstraat is in
het oude Havenkwartier nog het in
teressantst.
Verplaatsing Groendal
Het Lange Groendal zal naar het
oosten worden verplaatst, zodat er
ruimtelijk meer kansen ontstaan en
toch de struktuur van de oude stad
gehandhaafd blijft. Beter Wonen
gaat pogen „hier iets van de grond
te. krijgen", in aangepaste bouw,
met woningbreedten van 3,60-4,20.
De huren kunnen fluktueren van
f 150 tot f 390, met C.R.M.-subsidie
en zonder die subsidie van f 220-f
360 tot f 400. Zelfs met subsidie zijn
de huren dus nog te hoog en „Beter
Wonen" zoekt naar kostenbesparen
de alternatieve bouwmogelijkheden.
De voorzitter vulde nog aan dat voor
bewoning met name ook is gedacht
aan bejaarden.
Hy wilde van Zierikzee geen
„groot Madurodam" maken en wat
de bouw betreft is er nog geen ze
kerheid over de subsidie-formule.
Bij Volkshuisvesting wordt ge
zocht naar een subsidiëringsmoge
lijkheid.
Verkeersproblemen
De verkeersdeskundige de'heer De
Regt wilde gestreefd zien naar een
zekere herstrukturering, ter afdoen
de afwikkeling van- het verkeer.
„We dienen naar de toekomst te
zien tegen de achtergrond van het
Streekplan Schouwen-Duiveland,
waarin de streekverzorgende funk-
tie van Zierikzee in aanmerking
wordt genomen", aldus de heer De
Regt, die de regionale ontsluitings
wegen besprak en deze als 't ware
„ge-ent" wilde zien op het stedelijk
verkeerspatroon, in dier voege dat
het i nterlokaal doorgaansverkeer
buiten de lokale verkeersstroom
blijft. Gedacht is aan een roete via
de keersluis (haven), die enigermate
ontlastend kan werken. Belangrijk
blijven de invalsstraten als Hoofd -
de verkeersproblematiek volgens dr.
Drees altyd te passief opgesteld: de
samenleving werd aan het verkeer
aangepast. Een aktief beleid is ech
ter nodig. Dat betekent volgens
DS'70: het verkeer aanpassen aan de
samenleving. In. dit verband sprak
dr. Drees zich duidelijk uit voor ste
den met „gemengde funkties" en
goede voorzieningen in de woonwy-
ke. Dus geen grote winkelcentra aan
de grote (auto)-wegey. Het gebruik
yan de auto zal moeten worden ge
remd, „Maak gebruik van brommer,
bus en trein", zo adviseerde dr.
Drees.
Als derde voorbeeld van een te
passieve aanpaksignaleerde de
DS'70-lijstaanvoerder de lucht-, wa
ter- en bodemvervuiling. Hij sprak
in dit verband van een „opvallende
verwaarlozing". De politiek rond de
ruimtelijke ordening zal in de toe
komst ongetwijfeld vele problemen
opleveren. Naar de mening van dr.
Drees is vooral tijdens het kabinet
De Jong de ruimtelijke ordening
verwaarloosd en afgeweken van het
uitgestippelde beleid. Uiteraard
bracht dr. Drees de inflatie ter spra
ke. Vorig jaar wilde DS'70 orde op
zaken stellen, maar een duidelijke
teleurstelling was de forse loonstij
ging in de metaal en in 1972 werd
het „spel weer flink gespeeld.'
„Ontwaarding van het parlement"
De „andere" partijen trachtten tot
overeenstemming te komen met het
bedrijfsleven, DS70 wilde afsluiting
van het bedrijfsoverleg vóór de
vaststelling van de begroting. In
september ontstond de breuk in het
kabinet.
Hij achtte het bepaald onjuist dat
de overheid onderhandelt met 't be
drijfsleven over bijv. belastingen en
onderwijszaken. Het is „van de zot
te" dat ministers over dergelijke za
ken gaan praten met het bedrijfsle
ven". Ik zou in dit verband dan ook
poortstraat en Weststraat. Het cen
traal gebied, althans een deel er van,
dient verkeersvrij gemaakt. Zulks is
alleen mogelijk als op de dichtstbij
gelegen punten parkeerruimte wordt
geschapen (Schuithaven, Appel
markt, einde Poststraat), plaatsen
niet te ver gelegen van het verkeers
vrije gebied; parkeerplaatsen dus
aan de rand van het centrale gebied.
Konkurrentiepositie
De voorzitter onderstreepte de te
verwachten verkeersdruk vanuit de
Randstad en de noodzaak dat Zie
rikzee zijn konkurrentiepositie be
houdt. De stad moet vlot bereikbaar
blijven voor buitenstaanders, want
anders gaan zij naar elders.
Lang en soms vrij hevig werd na
dien gediskussieerd. Een aanwezige
dame kreeg toelichting op het begrip
„riant' voor plan West. De voorzit
ter van „Beter Wonen" de heer J.
Coumou wees op de nog te komen
soignering van het plan.
De voorzitter (in antwoord op op
merkingen) pleitte voor de noodzaak
de gunstige middenstandspositie in
de binnenstad te handhaven en te
versterken. „We leven in een tijd
van macro-zaken e.d. en het moet
niet zo zijn dat het publiek langs de
snelwegen koopt en de stad mijdt".
Het openbaar vervoer kwam ter
spi'ake; bussen en „boodschappen-
karretjes' zijn of niet haalbaar of
verre toekomstmuziek. Ander punt
was de overstelpende drukte in de
toegangstraten (Hoofdpoortstraat,
Weststraat). Deze zaak zal nog wor
den bezien; verbetering plaveisel is
een punt. Gepleit werd voor een
loopbrug over de gracht ter ont
sluiting" van Malta en diepgaand
werd gesproken over de verbinding
Mosselboomgaard-Kraanplein via
een te plegen doorbraak. Sommige
van de aanwezigen vonden dit niet
nodig.
De voorzitter wees er tenslotte op
dat alles nog maar planmatig is; de
verf van de plannen is net droog.
Alles komt nog als bestemmingsplan
in de raad en het publiek kan later
inzage krijgen.
ZIERIKZEE
„Advertentie"
In het nummer van dinsdag 7 no
vember jl. is - zeer tot onze spijt -
een advertenite opgenomen, met als
eerste regel: „Socialisten, pacifisten,
gereformeerde predikanten.... etc."
De hoofdredaktie is ook verantwoor
delijk voor de inhoud van adverten
ties, maar hier past alleen de beken
tenis, dat bedoelde advertentie ..er
door geslipt is", hetgeen wij ten zeer
ste betreuren.
Allereerst laken wij dat de opstel
ler zich verschuilt in de anonimiteit
tegenover 'het publiek. In de tweede
plaats staan onze kolommen open
voor de meest uiteenlopende kritiek
en meningen, hetgeen recentelijk is
gebleken m.b.t. de affaire inzamelin
gen voor het Medisch Comité Viet-
willen spreken van de „concessio
ner partijen",, aldus dr. Drees. „De
vakbeweging vertegenwoordigt geen
burgers maar de materiële belangen
van werknemers. Je moet daar toch
geen vriendje hebben zitten om te
kunnen komen tot bijv. verlaging
van de leeriingenschaal. De vakbe
weging dient op eigen terrein te blij
ven," zo konkludèerde de heer
Drees, die in dit verband ook sprak
van een „ontwaarding van het par
lement". Aktiegroepen leveren soms
zeer goed werk maar de overheid
mag niet wijken voor druk en met
aktiegroepen kan niet worden „on
derhandeld
Na de pauze ontwikkelde zich on
der leiding van de heer J. Pomper
een op vele punten interessante dis-
kussie. Dr. Drees kreeg daarbij o.a,
het verwijt „handje-in-handje" te
lopen met „Wiegel". Ter sprake
kwamen verder aspekten van de
cultuurpolitiek (bevordering culture
le smaak dient van start te gaan bij
het basis-onderwijs, geen „cultuur
paleizen"), de inflatie („dolle spi
raal stopzetten"), onderwijsproble
matiek, en sociale wetgeving (be
straffing misbruik sociale wetten).
Uiteraard ontbrak deze avond
een „Oosterscheldedebat" niet op het
programma: zie hiervoor elders in
dit nummer.
ZIERIKZEE. 8-11. Op 11 tn 12 no
vember a.s. zullen circa 2000 Jeho
vah's Getuigen, afkomstig uit 20 ge
meenten uit Z.W. Nederland, in de
Sporthal „Onderdak" te Zierikzee
bijeenkomen. Het is de eerste maal
dat het Wachttoren Genootschap een
kongres van deze omvang te Zierik
zee organiseert.
Het kongres zal tweetalig worden
gehouden ten gerieve van ongeveer
100 Spaans sprekende Jehovah's Ge
tuigen die in Nederland als gastar
beiders werkzaam zijn.
De ligging van Zierikzee voor een
nam. De weg van het (ondertekend)
„ingezonden" was dan ook de enige
juiste geweest. In de derde plaats
moet geconstateerd worden dat de
inhoud van de advertentie kant noch
wal raakt. Op humanitaire - aan het
liefdegebod ontleende - gronden,
hebben de gereformeerde pi'edikan
ten in de regio gemeend zich boven
de politiek te moeten stellen en ge-
dergelijke bijeenkomst maakt het
mogelijk dat veel bezoekers uit Bre
da en Rotterdam-Zuid met speciale
bussen heen en weer zullen reizen.
Tevens zullen kongresgangers wor
den ondergebracht bij geloofsgeno
ten en in hotels en pensions. Voorts
zal naast de Sporthal nog een tent
van 45 x 12 m worden opgezet die
ondermeer als cafétaria zal dienst
doen.
Als thema voor deze vergadering
werd gekozen: „Laten wij Jehovah
met geheel onze ziel dienen!' Diver
se sprekers zullen de verschillende
facetten van het predikingswerk en
.bruik te moeten maken van de mo
gelijkheid ook Noord-Vietnam te
helpen. Het „sluit de rijen" in be
doelde advertentie, is dan ook een
lasterlijke en niet uit eerlijke^. maar
uit drijfzuohtige motieven geboren
kreet, die louter blijft voor rekening
van de uit het spoor gelopen opstel
ler. - H.-red.
de aktiviteit van de Getuigen behan
delen. De openbare toespraak: „Is dit
leven alles wat er is?" zal zondag
middag om 3 uur worden uitgespro
ken door de heer H. H. L. Steen
kamp. districtsopzienor in Neder
land.
Zondagmorgen wordt een doop
plechtigheid door onderdompeling
gehouden in het zwembad.
Het vele bijkomende werk voor en
tijdens de twee-daagse bijeenkomst
in verband met organisatie en op
bouw, wordt door vrijwilligers ver
richt.
Doopplechtigheid in zwembad