OVERGORDIJNSTOFFEN korting op metrages op coupons VERANDERDE KOOPGEWOONTEN WEGENS DE NIEUWE KOLLEKTIE PROCENT zolang de voorraad strekt alleen a contant Woninginrichting deurloo Telefoon 01110-2825 i) 0 50 ||F Het is druk aan de kassa's van Jac. Hermans Prijsslag, maar lang wachten is er niet bij. Geen probi eem-ar tikelen Die lage prijs, die één van de be langrijkste pijlers is, waarop zo'n konsumentenmarkt steunt, brengt tevens mee, dat geen probleemarti kelen worden verkocht. Probleem artikelen - specialiteiten - eisen ex tra verzorging, hetgeen hogere kos ten betekent. Voor deze artikelen, zoals vers vlees, vleeswaren, groen te en fruit, kan de huisvrouw immers veel beter terecht bij de detaillist die zich daarin gespecialiseerd heeft. Voor deze specialisten behoeft een konsumentenmarkt dus geen kon- kurrent te zijn. Konkurrentie In tegenstelling tot Amerika en Duitsland was er in Nederland wei nig echte konkurrentie. De vastge stelde prijs voor merkartikelen is in ons land een ernstige belemmering voor konkurrentie. Veel merkartike len kostten tot voor kort overal het zelfde, hoewel er op dit terrein een verandering valt waar te nemen. Niet gelukkig Dc meeste fabrikanten van merk artikelen waren de laatste tijd niet zo gelukkig meer met deze vastge stelde prijzen, maar handhaven deze op verzoek van een aantal detaillis ten. Gelukkig is de vastgestelde prijs in de ons omringende EEG-landen reeds enkele jaren geleden overboord gezet, waardoor bekende merken in deze landen vaak in de konkurrentie worden betrokken en de huisvrouw wel degelijk heeft leren uitkijken waar zij het voordeligst zal inkopen. Koiisumeii ten markt In een konsumentenmarkt, die enerzijds geen supermarkt is en an derzijds geen zelfbedieningswaren huis, heeft dc huisvrouw de beste mogelijkheid voor het op z'n voor deligst inkopen. Artikelen met een door de fabri kanten vastgestelde prijs zijn hier niet te koop. Trouwe merken-koop- sters zullen hier tevergeefs zoeken naar het merk, dat ze altijd gewend waren te gebruiken. Zij zullen dus vertrouwd moeten raken met de ar tikelen die in de Konsumentenmarkt hiervoor in de plaats worden aange boden en die veelal van dezelfde fa brikant - zij het onder een fantasie- naam - komen. Beloning Hiervoor wordt ze dan ook dubbel en dwars beloond, want mede dooi de doorgevoerde vereenvoudiging in het verkoopsysteem, koopt zij nu meestal 10 tot 30 procent voordeliger dan zij voorheen gewend was. Garantie Vanzelfsprekend moet de onderne mer van de konsumentenmarkt vol ledig achter zijn artikelen kunnen staan. Hij zal waar moeten maken, dat zijn goedkopere artikelen volle dig de toets der kritiek moeten kun nen doorstaan. Vandaar dat hij op alles, ja op allés, wat hij verkoopt, garantie, kwaliteitsgarantie kan en moet geven. En dat ook doet Daarom veranderde koopgewoonten Al deze overwegingen, gevoegd bij de ruimeparkeergelegenheid die bij zo'n konsumentenmarkt aanwezig is, hebben de verandering in koopge woonten teweeggebracht. Men is be reid per fiets, brommer of auto z'n inkopen te doen, vaak 5 kilometer of meer van huis, omdat: 1. De prijzen 10 tot 30 procent lager zijn; 2. Men vlak bij dc verkoophal kan parkeren; 3 De artikelen in de ruime hal dui delijker en overzichtelijker ge plaatst zijn; 4; Er voldoende kassa's aanwezig zijn om vlot te kunnen afrekenen. Nu ook in Nieuwerkerk In Nieuwerkerk wordt binnenkort zo'n konsumentenmarkt geopend. In dc laatste 5 jaar heeft Jac. Hermans een net van deze konsumentenmark- tcn over Zeeland en West-Brabant gelegd. Zij staan er borg voor dat dc Zeeuwse en Brabantse konsumentcn dc beste kwaliteit kopen tegen de laagste prijs. Ook in Nieuwerkerk is Jac. Her mans Prijs-slag weer uitgegaan van dc bekende stelregels: Overdekte markt Eén onderneming Centrale afrekening Ruime parkeergelegenheid Breed assortiment Beperkte sortering Volledige kwaliteitsgarantie Simpele aankleding Orde en netheid Vriendelijk personeel Massa-verkoop Groothandel voor partikulieren De koopgewoonten van de Nederlandse huisvrouw zijn drastisch aan het veranderen. Het éven een boodschap doen op de hoek is er over het algemeen niet meer bij. Daar zijn vele oorzaken voor te noemen: Er ontwikkelden zich nieuwe verkoopmethoden, zoals zelfbediening, supermarkten en konsumentenmarkten. De konkurrentie is groter geworden. De huisvrouw is prijsbewuster aan het worden. De auto schept vaak de mogelijkheid het gehele boodschappenpakkct ineens en verder weg - waar het goedkoper is - te halen. Het boodschappen doen wordt hierdoor tot een vast wekelijks „uitje", waaraan vaak meerdere leden van het gezin meedoen. Wat zijn konsumentenmarkten? In grote hallen van minstens 500 m2 en soms wel méér dan 1500 m2, naar Amerikaans en Duits voorbeeld, worden die artikelen bij een gebracht die in het dagelijks le vensmiddelenpakket niet mogen ontbreken, aangevuld met huishou delijke artikelen, wasprodukten, glas- en aardewerk, speelgoed, kam ping-artikelen enz. Alles in een beperkt assortiment, niet van elk artikel meerdere soor ten, maar één, hooguit twee, die het laagst in prijs kunnen worden ge bracht. Ruime overzichtelijke presentatie in een helder sfeervolle omgeving.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1972 | | pagina 8