ERIC DE NOORMAN Het spoor van het zwaard BEZIT U MENSENKENNIS Sophia op medaille DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG Kleinere wereldtarweproduktie voorspeld INGEZONDEN STUKKEN Plaatje uit 1905 van de Dijkstraat ie Bruinisse met de Ger. Kerk in deze plaats. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode). KORTE BERICHTEN UIT HET BINNENLAND DEN HAAG. Voor het geheel van de wolindustrie is 1971 wat produk- tie en afzet betreft een jaar met vrij positieve resultaten geweest, aldus het jaarverslag van de Federatie van de Nederlandse Wolindustrie. UTRECHT. Evenals de Vereniging van Dienstplichtige Militairen (V.V.- D.M.) willen ook de Verenigingen van Beroepskorporaal en Onderoffi cieren in het algemeen van de groetplicht af. Aldus de heer H. J. J. Hoogenboom, voorzitter van „St. Martirius", de katholieke vereniging van militaire ambtenaren beneden de rang van luitenant. ROERMOND. Na een woordenwis seling in een bar te Roermond is de 24-jarige R. O. uit Amsterdam afge tuigd en beroofd van een portemon nee met enkele honderden guldens. HILVERSUM. De Europacupfinale tussen Ajax en Inter Milan, die op 31 mei in Rotterdam werd gespeeld, is de meest bekeken finale uit de geschiedenis van de Nederlandse te levisie geworden. De reportage, die de NOS van deze wedstrijd maakte, werd in Nederland gevolgd door meer dan acht miljoen kijkers van twaalf jaar en ouder. DEN HAAG. Air Anglia te Nor wich zal met ingang van 1 november een nieuwe luchtverbinding tussen Aberdeen en noodoost-Schotland en Rotterdam openen. ROME, 10-7. De Franse kun stenaar Georges Simon heeft het gezicht van Sophia Loren uitverkoren om Ceres, de Ro meinse godin van de land bouw, uit te beelden op de me daille die de F.A.O. (V.N.-or ganisatie voor voedsel en land bouw) zal uitgeven ter gele genheid van de 20ste verjaar dag van haar definitieve ves tiging in Rome. De Italiaanse filmster heeft dit initiatief van harte toegejuicht, dat, naar zij hoopt, haar geloof zal vertol ken in de doelstelling van de F.A.O., te weten voedsel aan allen te geven. Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 en 7.00 uur ds. M. H. A. v. d. Valk, Rumpt; 11.Oo uur prof. dr. J. Sperna Wei land, Amsterdam. Kerkwerve: 9.30 uur ds. Jansen Schoonhoven. Se- rooskerke: 11.00 uur ds. Jansen Schoonhoven. Burgh: 9.00 uur ge- zinsdienst, 10.00 uur da. Van Leeu wen. Haamstede: 9.30 en 7.00 uur ds. Wassenaar. Renesse: 9.00 en 10.30 uur ds. Van der Schee, 19.00 uur de heer Maliepaard, 20.30 uur Duitse dienst. Noordwelle: 10.15 uur de heer M. A. Slaager, Kampen. Scharen- dyke: 11.00 uur ds. Wassenaar. Brouwershaven: 11.00 uur ds. Van dén Berg, (Viering H. Avondmaal), Zonnemaire: 9.30 uur ds. Van den Berg, (Bed. H. Avondmaal). Noord- gouwe: 11.00 uur ds. Geers. Drei- sCUor: 9.30 uur ds. Geers (Doop). Ouwerkerk: 10.00 uur ds. Westerhof. Nieuwerkerk: 9.30 uur ds. Van den Heuvel. Oosterland: 10.00 uur ds. M. H. Boogért, Hellendoorn; 6.00 uur ds. OVERDENKING „Maar hetgeen wij bereikt heb ben, in dat spoor dan ook ver der". (Filippenzen 3 16). Wat is toch eigenlijk een christe lijk leven? Die vraag duikt telkens op. Het is ook een zeer belangrijke vraag, want een christen is iemand die een andere weg is ingeslagen en dat moet aan zijn leven te merken zijn. Een christelijk mens en een werelds mens, dat zijn twee verschil lende, duidelijk onderscheiden men sen. Men moet aan iemand kunnen zien of hij op de één of op de andere weg is. De spanning tussen wereld en kerk is zeer merkbaar. Het we reldleven neemt geweldig de aan dacht in beslag. De stroom van het natuurlijke jaagt met razend geweld door de wereld voort. Het is daarom een klemmende vraag. Wat is een christen? Wat is de kerk? Waarin onderscheidt die zich van deze voortjagende stroom. M.a.w. is het christendom nog iets anders dan een woord, een leus, een leer? Is het iets werkelijks? Een kracht? En waarin ligt die kracht? Nu is het eigenaar dig dat men bij het antwoord op die vraag, zo dikwijls in het negatieve blijft steken. Wat mag een christen niet doen? Een christen mag dit niet en dat niet Soms heeft men een heel rijtje van niet geoorloofde dingen. Nu zal ik daar niet op ingaan. Ik bedoel ook niet te zeggen dat het er niet op aankomt hoe men leeft. Maar ik bedoel dit, dat we met zo'n nega tieve houding niet verder komen. Op deze wijze komt men niet in het christelijk leven terecht. In boven vermelde tekst heeft Paulus het ook over het christelijke leven, maar vat het niet van de negatieve maar van de positieve kant aan. Christelijk le ven is verder gaan in het spoor van hetgeen wij bereikt hebben. En het geen wij bereikt hebben is het chris telijk geloof. Of eigenlijk dat is Christus. Paulus zegt: Het leven is mij Christus. Het christlijk leven is het leven waarin Christus de koers aangeeft. In zijn spoor verder gaan. L. Jansen Schoonhoven M. v. d. Bosch, Goes. Sirjansland: 11.00 uur ds. Van den Heuvel, 6.30 uur dr. Graafland, Amsterdam. Bruinisse: 10.00 uur ds. Post, 5.00 uur ds. Van den Berg. Lutherse Kerk Zierikzee: geen dienst. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10.00 en 6.30 uur ds. W. Baas, Amsterdam. Haamstede: 8.30, 9.30 en 10.30 uur ds. v. d. Kooij; 19.00 uur ds. Jac. Wagemakers, Baarland. Renesse: 19.00 uur ds. Post. Scharendijke: 9.30 en 19.00 uur ds. Put. Brouwershaven: 10.30 en 5.00 uur ds. De Bres. Zonnemaire: 10.00 en 2.30 uur de heer Blokland, Roozendaal. Nieuwerkerk/Ooster- land: 10.00 en 5.00 uur ds. Rienstra, (Viering H. A. en dankzegging) Brui nisse: 10.00 en 5.00 uur ds. J. Nieuwsma, Drachten. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Biouwershaven: 9.00 uur ds. Van Dijk, Ommen; 7.00 uur ds. Urban. Haamstede: (in de Ger. kerk), 5.00 uur ds. Van Dijk. Chr. Geref. Kerken Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur ds. Op den Velde. Kerkwerve: 10.00 uur ds. J. W. Maris, Vlissingen; 6.00 uur ds. T. Harder, Rozenburg. Haamstede: 11.00 uur ds. T. Harder, 5.00 uur ds. Maris. Renesse: 9.30 uur ds. T. Har der, 6.30 uur ds. J. W. Maris. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10.00 en 3.00 uur ds. A. Vergunst, Rotterdam. Nieuwerkerk: 10.00 en 3.00 uur leesdienst. Ooster land: 10.00, 2.30 en 6.00 uur lees dienst. Gereformeerde Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur leesdienst. Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur leesdienst. Oud-Gereformeerde Kerken Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur ds. A. van der Meer. Bruinisse: 10.00 en 5.00 uur leesdienst. Remonstrants Ger. Gemeente Sommelsdijk: 10.00 uur da. T. El ders-Mayer. Leger des Heils Zierikzee: Poststraat 37, 10.00 uur heiligingsdienst, 12.00 uur jeugdsa- menkomst, 19.00 uur verlossingssa menkomst. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: Zaterdag 19.00 uur, zon dag 8.00 en 10.00 uur. Haamstede; Zaterdag 19.00 uur; zondag 8.30, 10.00 11.30 en 19.00 uur. Renesse: Zaterdag 17.00 en 19.00 uur; zondag 9.30, 11.00 en 19-00 uur. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk Beroepen te Onstwedde (toez.): W. Verboom, Benschop; te Ederveen: J. D. van Roest, voorheen zendings predikant, wonende te Hardinxveld- Giessendam. Karakter(s) op de korrel De aanleg voor mensenkennis heb ben we van de natuur meegekregen. Reeds in de wieg doen we onze er varingen op met mensen en trekken daatr onze konklusies uit. Zo is het leven de beste leerschool om men senkennis op te doen. leder heeft het in zich en wanneer we in vreemd gezelschap komen, zul len we, dikwijls zonder het te besef- en, onze mensenkennis inschakelen om die vreemde mensen te ontleden en we komen dan reeds heel snel tot gevolgtrekkingen die resumeren in „sympathiek" of „antipathiek". Tot zover gaat vrijwel ieders mensen kennis. Maar het is niet voldoende, want we moeten meer weten van de mensen waar we mee te maken heb ben. Mensenkennis is namelijk het bes te middel tot zelfbehoud. Wanneer wij een goed mensenkenner zijn, we ten we niet alleen of iemand ons sympathiek of antipathiek is, maar ook "Waarom. Welke eigenschappen de bewuste persoon vermoedelijk heeft en wat we van hem kunnen verwachten. Om dit laatste te on derkennen, moeten we onze kennis verdiepen. Dit behoeven we niet te doen door in geleerde boeken te gaan snuffelen, maar door gewoon in het dagelijks leven onze ogen goed de kosl te geven en niet alleen met ons gevoel de medemens te beoordelen maar ook met het verstand. Overeenkomende kenmerken Wc beginnen met ons alle sympa thieke personen, die wij kennen, voor de geest te halen. We beschouwen hun uiterlijke en innerlijke eigen schappen, waarover wij door de ja renlange kennis kunnen oordelen. Welke kenmerken hebben deze men sen gemeen? Wat zien we in het uiterlijk van vrolijke, aktieve men sen? Wat lezen we in hun ogen, hoe is de vorm van hun mond, neus, han den, kortom wat zijn hun herken ningstekenen? Inderdaad zullen we bij nauwkeu rige beschouwing, konstatcren dat al die mensen, die ons om de een of anderb reden sympathiek zijn, iets gemeen hebben. Voorts, dat bepaalde karaktereigenschappen ook door uiterlijke kenmerken te onderken nen zijn. Het zelfde spel herhalen wc bij mensen die ons minder sympathiek of antipathiek zijn. Welke overeen komende kenmerken hebben deze liedenwelk uiterlijk heeft de agres sieve mérii, de huichelaar? Een gewaarschuwd mens Zeker, we zullen de fijne trekjes van iemands mond, neus en handen dikwijls niet zo gemakkelijk voor de geest kunnen halen, maar tenslotte is dit onderzoek ook niet een kwestie van één avond, nee, we wachten rus tig tot we de mensen weer eens ont moeten en bekijken ze dan nauw keurig en op een andere manier dan voorheen. De wetenschap die we daarmee op doen, maakt van ons een goed mensenkenner. Later kunnen we er buitengewoon veel voordeel van hebben, want wanneer we eens iemand ontmoeten die een antipathieke indruk maakt, vragen we ons meteen af, waarom. We beschouwen de persoon nauw keuriger en zien welke kenmerken het zijn. Als wij die nu reeds eerder bij anderen ontdekten kunnen we dadelijk bepalen wat we van deze persoon te verwachten hebben, zoals luiheid,, onbetrouwbaarheid, agres siviteit of wat het ook zij. En een gewaarschuwd mens telt voor twee: u weet wat u aan uw mede mensen hebt! Maar nu uzelf Wanneer we zo'n studie gemaakt hebben van anderen, is het ook goed dat we onszelf leren kennen. De meeste mensen kennen zichzelf heel slecht. Zij kennen hooguit twee of drie goede en enkele slechte eigen schappen van hun eigen persoon lijkheid en daar houdt het mee op. Leer uzelf eens beter kennen en maak ook een studie van uw eigen karakter. U zult dan spoedig bemer ken, dat het helemaal niet verwon derlijk is, wanneer sommige mensen u minder sympathiek vinden. Want ongetwijfeld zijn er in elk mens be paalde dingen die een ander stoten. Toch moeten we voorzichitig zijn met het willen verbeteren van slech te eigenschappen, hoe raar dat ook mag klinken, want tegenover het slechte, staat onverbiddelijk het goe de. Zo is iemand die vergeetachtig is meestal een vergevensgezind mens. Een te grote goedheid van vertrou wen is een fout, maar er staat aan de andere kant de bekwaamheid tot liefhebben tegenover. Door het een te onderdrukken moeten we oppas sen ook het ander niet weg te wer ken. We moeten dus bij hel trachten onszelf te verbeteren uiterst voor zichtig te werk gaan! 36. „Uw aanhankelijkheid jegens de kleine man is waarlijk ontroerend!" knikt Halfra wanneer zij gezeten zijn. „Doch wiJ uw die naar zich ook niet bij het knappend haard vuur zetten?" Pum Pum werpt een schichtige blik achter om. De nomade met het mes heeft als een waakhond achter hem plaatsgenomen en de bedoeling hiervan is niet mis te verstaan Althans voor de dwerg niet Tsacha glimlacht verontschuldigend. „Mijn onbelangrijke metgezel schuwt het vuur ge lijk de wolven der steppe", spint hij min zaam. „Hij is gewoon aan de koelte". „Juist! Wel, wel, wel", buldert dc zwierige edelman, „als gij het zegtHij ziet er inderdaad koelbloedig genoeg uit! Ha, h, ha! Dat is een aardig grapje, geloof ik". De no made buigt waarderend. „Komaan, thans dringt de plicht, nietwaar? Zeg mij, waarom zond heer Eric, mijn trouwe vriend, u herwaarts?" Tsacha heeft bezwerend een dikke hand opgeheven. „Ach, gij zijt vurig en doortastend gelijk een steppepaard. grootmachtigeMijn arm hoofd is moe van dc lange reis en on gaarne zou ik dc woorden van de Grote Khan verkeerd overbrengen. Laat ons eerst de bekers ledigen „Een uitstekend plan, voorwaar!", snuift de edelman. „Laat ons het glas heffen en drinken". „Deze wijn is uitstekend", lispelt dc no made met een neerbuigend hoofdknikje. „Zeg mij, o grote edele, zijn alle verhalen die men over uw heldenmoed vertelt, waar?" „Waar? Ha! Men weet nog niet de helft. Ge begrijpt, mijn ingeboren bescheiden heiden luidruchtig begint dc ijdeltuit een verhaal op te dissen van zijn moed en doortastendheid. Pum Pum luistert zwijgend toe. Eensklaps onderbreekt Halfra zijn verhaal, terwijl hij dc dwerg aankijkt. „Gij lijkt mij vermoeid, kleine!' 'roept hij. „Ge moest u. beddewaarts spoedenBovendien zijn dc verhalen dig nog komen moeten, niet geschikt voor angstige harten „Vergis u niet, machtige", zegt Tsacha snel. „Onze kleine makker zwijgt om beter te kun nen denken over het gevaar dat u en dc Grote Khan dreigtnietwaar?" Pum Pum kijkt hulpeloos. „Gevaar? Hoe?" krijt Halfra. „Spreek goede man. Men late zijn vrienden niet in het on zekere". Verontschuldigend haalt de nomade de schouders op, doch zijn ogen schitteren. De talrijke bekers wijn die Halfra onder het spreken geledigd heeft, zijn niet aan zijn aan dacht ontsnapt „Vergeving, berg van kracht...." lispelt hij. „Ge hebt gelijk, ik had u wellicht beter meteen kunnen inlichten. Welnu.... dc bood schap van de Grote Khan betreft het zwaard T.vr.... ik mag toch aannemen dat gij als goede vriend van dc Khan daar alles van weet?", laat hij er vertrouwelijk op volgen. „Het zwaard van Tyr?" zegt Halfra breed. „Maar natuurlijk gewis.' Luister, ik zal u dat eens haarfijn uitleggen?" Er is iemand die zich als voor on dergetekende, c.qq. in zijn dienst staande uitgeeft op Schouwen-Dui- veland als schoorsteenveger. Dat is natuurlijk niet zo prettig en daarom wilde ik het publiek vragen bij aan bod van schoorsteenveegvverk onder mijn naam, betrokkene zich te laten legitimeren en/of mij telefonisch te berichten (01110-3211). L. BERREVOETS Schoorsteen veegbedrij f Wevershoek 9, Zierikzee LAND- EN TUINBOUW Middel tegen liooibroei DEN HAAG, 13-7. Er is een nieuw middel gevonden om het broeien van hooi tegen te gaan: de zogenaamde stikstofblusmethode. Deze methode is een goed middel gebleken om met succes broei te bestreden. Dit wordt medegedeeld in het jaarverslag over 1971 van de Fede ratie van onderlinge verzekerings maatschappijen in Nederland. Bij de nieuwe methode wordt vloeibare stikstof op de plaats waar de temperatuur het hoogst is, in de hooiberg gespoten. De stikstof heeft een sterk koelende werking en de kwaliteit van het hooi wordt er niet door aangetast. Bovendien heeft de boer het voordeel dat de berg niet behoeft te worden uitgehaald. In Zwolle is een bluseenheid op gesteld, die in 21 gevallen actief is geweest. De resultaten van het ex periment zijn over het algemeen gunstig. Overwogen wordt in 1972 op grotere schaal met deze blus methode door te gaan. Coöp. Veluvvse Eicrveiling Aanvoer: 2.755.689 stuks, stem ming redelijk. Prijzen (in guldens per 100 stuks): Eieren van 50-51 gram 7,00-7,30; 55- 56 gram 8,05-8,40; 60-61 gram 9,20- 10,05; 65-66 gram 10,45-11,65. Eierveiling Barneveld Aanvoer: 1.506.734 stuks. Stem ming redelijk. Prijzen (in guldens per 100 stuks): Eieren van 51-52 gram 7,25; 56-57 gram 8,25; 61-62 gram 9,15; 66-67 gram 9,90. Eiermarkt Barneveld Aanvoer: ca. 2.400.000 stuks, han del rustig. Prijzen (in guldens): eieren van 50- 58 gram 7,10-9,10 per 100 stuks, kg- prijs 1,42-1,57; eieren van 59-64 gram 9,50-11,65 per 100 stuks, kg-prijs 1,62-1,82; eieren van 65-69 gram 12,00-12,75 per 100 stuks, kg-prijs 1,85; witte eieren 0,50 tot 2,00 per 100 stuks lager. Veemarkt Utrecht UTRECHT, 13-7. Aanvoer: totaal 3293; weekaanvoer 3572. Runderen 683, vette kalveren 7; graskalveren 40; nuchtere kalveren 907; schapen 89; lammeren 714; varkens boven 100 kg 378; varkens beneden 100 kg 15; biggen 442; bokken en geiten 18. Prijzen (in guldens per stuk): melk en kalfkoeien 1730-2190; kalfvaarzen 1250-1520; vare koeien 930-1175; pin ken 760-1125; stieren 975-2210; gras kalveren 535-730; nuchterekalveren 35-75; fokkalveren 170-385; schapen 150-220; lammeren 115-165; drach TOKIO, 13-7. De wereldtarwepro duktie (zonder China) zal in het oogstjaar 1972-1973 liggen tussen de 300 en 305 miljoen ton vergeleken met een recordoogst van 319 miljoen ton in 1971-72. Deze yoorlopige voorspelling is ge daan tijdens de 64ste bijeenkomst van de internationale tarweraad, die in Tokio is gehouden en gisteren ein digde. Vertegenwoordigers van de -37 landen van deze raad en waarne mers van Unctad en F.A.O. bespra ken de huidige toestand en de voor uitzichten voor tarwe op korte ter mijn. In zeven tarwe-exporterende lan den blijft naar verwacht wordt aan •het begin van het markt jaar 1972-73 61 miljoen ton tarwe over van het .vorig jaar. De tarweraad beschouwt dat niet als een bezwaar. Deze „car- 'ry-over" is iets groter dan de 50,1 miljoen ton van het voorgaande jaar, maar bijna 15 miljoen ton kleiner dan de hoeveelheid die aan het begin van het marktjaar 1970-71 over was. De zeven tarwe-uitvoerende landen zijn Argentinië, Australië, Canada, de E.E.G., Spanje, de Verenigde Sta ten en Zweden. De Internationale Tarweraad heeft ook de mogelijkheid overwogen van onderhandelingen over prijzen en de verplichtingen die daarmee samen hangen., Volgens een woordvoerder heeft de tarweraad de indruk dat er nu nog geen vruchtbaar overleg over deze zaken mogelijk is. CHAAM. Uit de jeugdherberg in Chaam is op 12 juni j.l. een 38-jarige Poolse spoorloos verdwenen, met achterlating van al haar bagage. Sindsdien is niets meer van haar vernomen. Bedankt voor Veen: J. C. Stel wagen, Delft. Geref. Kerken Beroepen te Rozenburg: H. Be nard, Hobrnsterzwaag. Geref. Gemeenten Beroepen te Dinteloord: L. Blok, Beekbergen; te Hoofddorp: A. Hof man, Scheveningep. Bedankt voor Lethbridge (Can.): J. van Haaren, Amersfoort. De biecht in de R.K. kerk VATICAANSTAD, 13-7. Het Va- ticaan heeft donderdag meegedeeld, dat Rooms-Katholiekcn die ernstige zonden doen deze individueel bjj een priester moeten biechten. Volgens Vaticaanse kringen zal de instructie een schok zijn voor vele katholieken die verwacht hadden dat de biechtregels verzacht zouden worden. In een document dat is opgesteld door de congregatie voor de geloofs leer, veroordeelt het Vaticaan „de recente gewoonte" volgens welke katholieken in veel landen de abso lutie kregen na een algemene groepsbiecht inplaats van bij een particuliere becht. Deze praktijk is vooral gegroeid in de VS en Noord- Europese landen, aldus Vaticaanse functionarissen. Vegen op naam van ander MARKTBERICHTEN tige varkens 400-575; lopers 100-125; biggen 92,50-97,50; bokken en geiten 26-76. Vette koeien per kg geslacht gew.: Ie kwal. f 5,70-6,00, 2e kwal. 1' 5,30- 5,70, 3e kwal. f 5,00-5,30; nuchtere kalveren per kg levend gew. f 1,35- 1,75; zware vette varkens per kg levend gew. f 2,15-2,25; zouters per kg levend gew. f 2,25-2,30; slacht- zeugen per kg levend gew. f 1,95- 2,05; jonge slachtzeugen per kg le vend gew. f 2,05-2,15. Overzicht (resp. handel en prijzen) melk-, kalf- en vare koeien, gras- en nuchtere kalveren en schapen rustig-prijshoudend; vette koeien iets vlotter-prijshoudend; fokkalve ren willig-even hoger; lammeren rustig-even lager; varkens flauw- iager; biggen flauw-niet prijshou dend. SCHAKEN Fischer laat verstek gaan REYKJAVIK, 13-7. De Ameri kaanse schaker Robert Fischer heeft donderdagavond voor de tweede partij van de tweekamp om het we reldkampioenschap tegen de Russi sche titelhouder Boris Spasski in Reykjavik, verstek laten gaan. De Westduitse hoofdscheidsrechler Lothar Schmid riep, toen Fischer na een uur niet was verschenen, Spasski tot winnaar van de tweede partij uit. De Rus leidt thans met 2-0. VOETBAL Voetbal-finalewedstrijden te Ouwerkerk De finale wedstrijden voetbal, ge- organiseei'd door S.V.O.W.K. vinden plaats op zaterdag 19 juli a.s. Om de 3e en 4e plaats kampen Sluitgat I en Sluitgat II (18.30 uur). Hierna volgt de finale: Kreekoever I en Vierban nen I (19.30 uur). De prijsuitreiking vindt plaats rond 21 uur in het club hotel Vijverberg.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1972 | | pagina 5