ERIC DE NOORMAN Het spoor van het zwaard
BEZIT U MENSENKENNIS
Sophia
op medaille
DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
Kleinere wereldtarweproduktie voorspeld
INGEZONDEN STUKKEN
Plaatje uit 1905 van de Dijkstraat ie
Bruinisse met de Ger. Kerk in deze
plaats.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode).
KORTE BERICHTEN
UIT HET BINNENLAND
DEN HAAG. Voor het geheel van
de wolindustrie is 1971 wat produk-
tie en afzet betreft een jaar met vrij
positieve resultaten geweest, aldus
het jaarverslag van de Federatie van
de Nederlandse Wolindustrie.
UTRECHT. Evenals de Vereniging
van Dienstplichtige Militairen (V.V.-
D.M.) willen ook de Verenigingen
van Beroepskorporaal en Onderoffi
cieren in het algemeen van de
groetplicht af. Aldus de heer H. J. J.
Hoogenboom, voorzitter van „St.
Martirius", de katholieke vereniging
van militaire ambtenaren beneden de
rang van luitenant.
ROERMOND. Na een woordenwis
seling in een bar te Roermond is de
24-jarige R. O. uit Amsterdam afge
tuigd en beroofd van een portemon
nee met enkele honderden guldens.
HILVERSUM. De Europacupfinale
tussen Ajax en Inter Milan, die op
31 mei in Rotterdam werd gespeeld,
is de meest bekeken finale uit de
geschiedenis van de Nederlandse te
levisie geworden. De reportage, die
de NOS van deze wedstrijd maakte,
werd in Nederland gevolgd door
meer dan acht miljoen kijkers van
twaalf jaar en ouder.
DEN HAAG. Air Anglia te Nor
wich zal met ingang van 1 november
een nieuwe luchtverbinding tussen
Aberdeen en noodoost-Schotland en
Rotterdam openen.
ROME, 10-7. De Franse kun
stenaar Georges Simon heeft
het gezicht van Sophia Loren
uitverkoren om Ceres, de Ro
meinse godin van de land
bouw, uit te beelden op de me
daille die de F.A.O. (V.N.-or
ganisatie voor voedsel en land
bouw) zal uitgeven ter gele
genheid van de 20ste verjaar
dag van haar definitieve ves
tiging in Rome. De Italiaanse
filmster heeft dit initiatief van
harte toegejuicht, dat, naar zij
hoopt, haar geloof zal vertol
ken in de doelstelling van de
F.A.O., te weten voedsel aan
allen te geven.
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 en 7.00
uur ds. M. H. A. v. d. Valk, Rumpt;
11.Oo uur prof. dr. J. Sperna Wei
land, Amsterdam. Kerkwerve: 9.30
uur ds. Jansen Schoonhoven. Se-
rooskerke: 11.00 uur ds. Jansen
Schoonhoven. Burgh: 9.00 uur ge-
zinsdienst, 10.00 uur da. Van Leeu
wen. Haamstede: 9.30 en 7.00 uur ds.
Wassenaar. Renesse: 9.00 en 10.30
uur ds. Van der Schee, 19.00 uur de
heer Maliepaard, 20.30 uur Duitse
dienst. Noordwelle: 10.15 uur de heer
M. A. Slaager, Kampen. Scharen-
dyke: 11.00 uur ds. Wassenaar.
Brouwershaven: 11.00 uur ds. Van
dén Berg, (Viering H. Avondmaal),
Zonnemaire: 9.30 uur ds. Van den
Berg, (Bed. H. Avondmaal). Noord-
gouwe: 11.00 uur ds. Geers. Drei-
sCUor: 9.30 uur ds. Geers (Doop).
Ouwerkerk: 10.00 uur ds. Westerhof.
Nieuwerkerk: 9.30 uur ds. Van den
Heuvel. Oosterland: 10.00 uur ds. M.
H. Boogért, Hellendoorn; 6.00 uur ds.
OVERDENKING
„Maar hetgeen wij bereikt heb
ben, in dat spoor dan ook ver
der". (Filippenzen 3 16).
Wat is toch eigenlijk een christe
lijk leven? Die vraag duikt telkens
op. Het is ook een zeer belangrijke
vraag, want een christen is iemand
die een andere weg is ingeslagen en
dat moet aan zijn leven te merken
zijn. Een christelijk mens en een
werelds mens, dat zijn twee verschil
lende, duidelijk onderscheiden men
sen. Men moet aan iemand kunnen
zien of hij op de één of op de andere
weg is. De spanning tussen wereld
en kerk is zeer merkbaar. Het we
reldleven neemt geweldig de aan
dacht in beslag. De stroom van het
natuurlijke jaagt met razend geweld
door de wereld voort. Het is daarom
een klemmende vraag. Wat is een
christen? Wat is de kerk? Waarin
onderscheidt die zich van deze
voortjagende stroom. M.a.w. is het
christendom nog iets anders dan een
woord, een leus, een leer? Is het iets
werkelijks? Een kracht? En waarin
ligt die kracht? Nu is het eigenaar
dig dat men bij het antwoord op die
vraag, zo dikwijls in het negatieve
blijft steken. Wat mag een christen
niet doen? Een christen mag dit niet
en dat niet Soms heeft men een heel
rijtje van niet geoorloofde dingen.
Nu zal ik daar niet op ingaan. Ik
bedoel ook niet te zeggen dat het er
niet op aankomt hoe men leeft. Maar
ik bedoel dit, dat we met zo'n nega
tieve houding niet verder komen. Op
deze wijze komt men niet in het
christelijk leven terecht. In boven
vermelde tekst heeft Paulus het ook
over het christelijke leven, maar vat
het niet van de negatieve maar van
de positieve kant aan. Christelijk le
ven is verder gaan in het spoor van
hetgeen wij bereikt hebben. En het
geen wij bereikt hebben is het chris
telijk geloof. Of eigenlijk dat is
Christus. Paulus zegt: Het leven is
mij Christus. Het christlijk leven is
het leven waarin Christus de koers
aangeeft. In zijn spoor verder gaan.
L. Jansen Schoonhoven
M. v. d. Bosch, Goes. Sirjansland:
11.00 uur ds. Van den Heuvel, 6.30
uur dr. Graafland, Amsterdam.
Bruinisse: 10.00 uur ds. Post, 5.00 uur
ds. Van den Berg.
Lutherse Kerk
Zierikzee: geen dienst.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 en 6.30 uur ds. W.
Baas, Amsterdam. Haamstede: 8.30,
9.30 en 10.30 uur ds. v. d. Kooij;
19.00 uur ds. Jac. Wagemakers,
Baarland. Renesse: 19.00 uur ds.
Post. Scharendijke: 9.30 en 19.00 uur
ds. Put. Brouwershaven: 10.30 en
5.00 uur ds. De Bres. Zonnemaire:
10.00 en 2.30 uur de heer Blokland,
Roozendaal. Nieuwerkerk/Ooster-
land: 10.00 en 5.00 uur ds. Rienstra,
(Viering H. A. en dankzegging) Brui
nisse: 10.00 en 5.00 uur ds. J.
Nieuwsma, Drachten.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Biouwershaven: 9.00 uur ds. Van
Dijk, Ommen; 7.00 uur ds. Urban.
Haamstede: (in de Ger. kerk), 5.00
uur ds. Van Dijk.
Chr. Geref. Kerken
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur ds. Op
den Velde. Kerkwerve: 10.00 uur ds.
J. W. Maris, Vlissingen; 6.00 uur ds.
T. Harder, Rozenburg. Haamstede:
11.00 uur ds. T. Harder, 5.00 uur ds.
Maris. Renesse: 9.30 uur ds. T. Har
der, 6.30 uur ds. J. W. Maris.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00 en 3.00 uur ds. A.
Vergunst, Rotterdam. Nieuwerkerk:
10.00 en 3.00 uur leesdienst. Ooster
land: 10.00, 2.30 en 6.00 uur lees
dienst.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Zierikzee: 10.00 en 6.00 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur
leesdienst. Bruinisse: 10.00 en 5.00
uur leesdienst.
Oud-Gereformeerde Kerken
Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur ds.
A. van der Meer. Bruinisse: 10.00 en
5.00 uur leesdienst.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdijk: 10.00 uur da. T. El
ders-Mayer.
Leger des Heils
Zierikzee: Poststraat 37, 10.00 uur
heiligingsdienst, 12.00 uur jeugdsa-
menkomst, 19.00 uur verlossingssa
menkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: Zaterdag 19.00 uur, zon
dag 8.00 en 10.00 uur. Haamstede;
Zaterdag 19.00 uur; zondag 8.30, 10.00
11.30 en 19.00 uur. Renesse: Zaterdag
17.00 en 19.00 uur; zondag 9.30, 11.00
en 19-00 uur.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Onstwedde (toez.): W.
Verboom, Benschop; te Ederveen: J.
D. van Roest, voorheen zendings
predikant, wonende te Hardinxveld-
Giessendam.
Karakter(s) op de korrel
De aanleg voor mensenkennis heb
ben we van de natuur meegekregen.
Reeds in de wieg doen we onze er
varingen op met mensen en trekken
daatr onze konklusies uit. Zo is het
leven de beste leerschool om men
senkennis op te doen.
leder heeft het in zich en wanneer
we in vreemd gezelschap komen, zul
len we, dikwijls zonder het te besef-
en, onze mensenkennis inschakelen
om die vreemde mensen te ontleden
en we komen dan reeds heel snel tot
gevolgtrekkingen die resumeren in
„sympathiek" of „antipathiek". Tot
zover gaat vrijwel ieders mensen
kennis. Maar het is niet voldoende,
want we moeten meer weten van de
mensen waar we mee te maken heb
ben.
Mensenkennis is namelijk het bes
te middel tot zelfbehoud. Wanneer
wij een goed mensenkenner zijn, we
ten we niet alleen of iemand ons
sympathiek of antipathiek is, maar
ook "Waarom. Welke eigenschappen
de bewuste persoon vermoedelijk
heeft en wat we van hem kunnen
verwachten. Om dit laatste te on
derkennen, moeten we onze kennis
verdiepen. Dit behoeven we niet te
doen door in geleerde boeken te gaan
snuffelen, maar door gewoon in het
dagelijks leven onze ogen goed de
kosl te geven en niet alleen met ons
gevoel de medemens te beoordelen
maar ook met het verstand.
Overeenkomende kenmerken
Wc beginnen met ons alle sympa
thieke personen, die wij kennen, voor
de geest te halen. We beschouwen
hun uiterlijke en innerlijke eigen
schappen, waarover wij door de ja
renlange kennis kunnen oordelen.
Welke kenmerken hebben deze men
sen gemeen? Wat zien we in het
uiterlijk van vrolijke, aktieve men
sen? Wat lezen we in hun ogen, hoe
is de vorm van hun mond, neus, han
den, kortom wat zijn hun herken
ningstekenen?
Inderdaad zullen we bij nauwkeu
rige beschouwing, konstatcren dat al
die mensen, die ons om de een of
anderb reden sympathiek zijn, iets
gemeen hebben. Voorts, dat bepaalde
karaktereigenschappen ook door
uiterlijke kenmerken te onderken
nen zijn.
Het zelfde spel herhalen wc bij
mensen die ons minder sympathiek
of antipathiek zijn. Welke overeen
komende kenmerken hebben deze
liedenwelk uiterlijk heeft de agres
sieve mérii, de huichelaar?
Een gewaarschuwd mens
Zeker, we zullen de fijne trekjes
van iemands mond, neus en handen
dikwijls niet zo gemakkelijk voor de
geest kunnen halen, maar tenslotte
is dit onderzoek ook niet een kwestie
van één avond, nee, we wachten rus
tig tot we de mensen weer eens ont
moeten en bekijken ze dan nauw
keurig en op een andere manier dan
voorheen. De wetenschap die we
daarmee op doen, maakt van ons een
goed mensenkenner.
Later kunnen we er buitengewoon
veel voordeel van hebben, want
wanneer we eens iemand ontmoeten
die een antipathieke indruk maakt,
vragen we ons meteen af, waarom.
We beschouwen de persoon nauw
keuriger en zien welke kenmerken
het zijn. Als wij die nu reeds eerder
bij anderen ontdekten kunnen we
dadelijk bepalen wat we van deze
persoon te verwachten hebben, zoals
luiheid,, onbetrouwbaarheid, agres
siviteit of wat het ook zij. En
een gewaarschuwd mens telt voor
twee: u weet wat u aan uw mede
mensen hebt!
Maar nu uzelf
Wanneer we zo'n studie gemaakt
hebben van anderen, is het ook goed
dat we onszelf leren kennen. De
meeste mensen kennen zichzelf heel
slecht. Zij kennen hooguit twee of
drie goede en enkele slechte eigen
schappen van hun eigen persoon
lijkheid en daar houdt het mee op.
Leer uzelf eens beter kennen en
maak ook een studie van uw eigen
karakter. U zult dan spoedig bemer
ken, dat het helemaal niet verwon
derlijk is, wanneer sommige mensen
u minder sympathiek vinden. Want
ongetwijfeld zijn er in elk mens be
paalde dingen die een ander stoten.
Toch moeten we voorzichitig zijn
met het willen verbeteren van slech
te eigenschappen, hoe raar dat ook
mag klinken, want tegenover het
slechte, staat onverbiddelijk het goe
de. Zo is iemand die vergeetachtig is
meestal een vergevensgezind mens.
Een te grote goedheid van vertrou
wen is een fout, maar er staat aan
de andere kant de bekwaamheid tot
liefhebben tegenover. Door het een
te onderdrukken moeten we oppas
sen ook het ander niet weg te wer
ken. We moeten dus bij hel trachten
onszelf te verbeteren uiterst voor
zichtig te werk gaan!
36. „Uw aanhankelijkheid jegens de kleine
man is waarlijk ontroerend!" knikt Halfra
wanneer zij gezeten zijn. „Doch wiJ uw die
naar zich ook niet bij het knappend haard
vuur zetten?"
Pum Pum werpt een schichtige blik achter
om. De nomade met het mes heeft als een
waakhond achter hem plaatsgenomen en de
bedoeling hiervan is niet mis te verstaan
Althans voor de dwerg niet
Tsacha glimlacht verontschuldigend. „Mijn
onbelangrijke metgezel schuwt het vuur ge
lijk de wolven der steppe", spint hij min
zaam. „Hij is gewoon aan de koelte".
„Juist! Wel, wel, wel", buldert dc zwierige
edelman, „als gij het zegtHij ziet er
inderdaad koelbloedig genoeg uit! Ha, h, ha!
Dat is een aardig grapje, geloof ik". De no
made buigt waarderend.
„Komaan, thans dringt de plicht, nietwaar?
Zeg mij, waarom zond heer Eric, mijn trouwe
vriend, u herwaarts?"
Tsacha heeft bezwerend een dikke hand
opgeheven. „Ach, gij zijt vurig en doortastend
gelijk een steppepaard. grootmachtigeMijn
arm hoofd is moe van dc lange reis en on
gaarne zou ik dc woorden van de Grote Khan
verkeerd overbrengen. Laat ons eerst de
bekers ledigen
„Een uitstekend plan, voorwaar!", snuift
de edelman. „Laat ons het glas heffen en
drinken".
„Deze wijn is uitstekend", lispelt dc no
made met een neerbuigend hoofdknikje. „Zeg
mij, o grote edele, zijn alle verhalen die men
over uw heldenmoed vertelt, waar?"
„Waar? Ha! Men weet nog niet de helft.
Ge begrijpt, mijn ingeboren bescheiden
heiden luidruchtig begint dc ijdeltuit
een verhaal op te dissen van zijn moed en
doortastendheid. Pum Pum luistert zwijgend
toe.
Eensklaps onderbreekt Halfra zijn verhaal,
terwijl hij dc dwerg aankijkt. „Gij lijkt mij
vermoeid, kleine!' 'roept hij. „Ge moest u.
beddewaarts spoedenBovendien zijn dc
verhalen dig nog komen moeten, niet geschikt
voor angstige harten
„Vergis u niet, machtige", zegt Tsacha snel.
„Onze kleine makker zwijgt om beter te kun
nen denken over het gevaar dat u en dc Grote
Khan dreigtnietwaar?"
Pum Pum kijkt hulpeloos.
„Gevaar? Hoe?" krijt Halfra. „Spreek goede
man. Men late zijn vrienden niet in het on
zekere".
Verontschuldigend haalt de nomade de
schouders op, doch zijn ogen schitteren. De
talrijke bekers wijn die Halfra onder het
spreken geledigd heeft, zijn niet aan zijn aan
dacht ontsnapt
„Vergeving, berg van kracht...." lispelt
hij. „Ge hebt gelijk, ik had u wellicht beter
meteen kunnen inlichten. Welnu.... dc bood
schap van de Grote Khan betreft het zwaard
T.vr.... ik mag toch aannemen dat gij als
goede vriend van dc Khan daar alles van
weet?", laat hij er vertrouwelijk op volgen.
„Het zwaard van Tyr?" zegt Halfra breed.
„Maar natuurlijk gewis.' Luister, ik zal u dat
eens haarfijn uitleggen?"
Er is iemand die zich als voor on
dergetekende, c.qq. in zijn dienst
staande uitgeeft op Schouwen-Dui-
veland als schoorsteenveger. Dat is
natuurlijk niet zo prettig en daarom
wilde ik het publiek vragen bij aan
bod van schoorsteenveegvverk onder
mijn naam, betrokkene zich te laten
legitimeren en/of mij telefonisch te
berichten (01110-3211).
L. BERREVOETS
Schoorsteen veegbedrij f
Wevershoek 9, Zierikzee
LAND- EN TUINBOUW
Middel tegen liooibroei
DEN HAAG, 13-7. Er is een nieuw
middel gevonden om het broeien van
hooi tegen te gaan: de zogenaamde
stikstofblusmethode. Deze methode
is een goed middel gebleken om met
succes broei te bestreden.
Dit wordt medegedeeld in het
jaarverslag over 1971 van de Fede
ratie van onderlinge verzekerings
maatschappijen in Nederland.
Bij de nieuwe methode wordt
vloeibare stikstof op de plaats waar
de temperatuur het hoogst is, in de
hooiberg gespoten. De stikstof heeft
een sterk koelende werking en de
kwaliteit van het hooi wordt er niet
door aangetast. Bovendien heeft de
boer het voordeel dat de berg niet
behoeft te worden uitgehaald.
In Zwolle is een bluseenheid op
gesteld, die in 21 gevallen actief is
geweest. De resultaten van het ex
periment zijn over het algemeen
gunstig. Overwogen wordt in 1972
op grotere schaal met deze blus
methode door te gaan.
Coöp. Veluvvse Eicrveiling
Aanvoer: 2.755.689 stuks, stem
ming redelijk.
Prijzen (in guldens per 100 stuks):
Eieren van 50-51 gram 7,00-7,30; 55-
56 gram 8,05-8,40; 60-61 gram 9,20-
10,05; 65-66 gram 10,45-11,65.
Eierveiling Barneveld
Aanvoer: 1.506.734 stuks. Stem
ming redelijk.
Prijzen (in guldens per 100 stuks):
Eieren van 51-52 gram 7,25; 56-57
gram 8,25; 61-62 gram 9,15; 66-67
gram 9,90.
Eiermarkt Barneveld
Aanvoer: ca. 2.400.000 stuks, han
del rustig.
Prijzen (in guldens): eieren van 50-
58 gram 7,10-9,10 per 100 stuks, kg-
prijs 1,42-1,57; eieren van 59-64 gram
9,50-11,65 per 100 stuks, kg-prijs
1,62-1,82; eieren van 65-69 gram
12,00-12,75 per 100 stuks, kg-prijs
1,85; witte eieren 0,50 tot 2,00 per
100 stuks lager.
Veemarkt Utrecht
UTRECHT, 13-7. Aanvoer: totaal
3293; weekaanvoer 3572. Runderen
683, vette kalveren 7; graskalveren
40; nuchtere kalveren 907; schapen
89; lammeren 714; varkens boven
100 kg 378; varkens beneden 100 kg
15; biggen 442; bokken en geiten 18.
Prijzen (in guldens per stuk): melk
en kalfkoeien 1730-2190; kalfvaarzen
1250-1520; vare koeien 930-1175; pin
ken 760-1125; stieren 975-2210; gras
kalveren 535-730; nuchterekalveren
35-75; fokkalveren 170-385; schapen
150-220; lammeren 115-165; drach
TOKIO, 13-7. De wereldtarwepro
duktie (zonder China) zal in het
oogstjaar 1972-1973 liggen tussen de
300 en 305 miljoen ton vergeleken
met een recordoogst van 319 miljoen
ton in 1971-72.
Deze yoorlopige voorspelling is ge
daan tijdens de 64ste bijeenkomst
van de internationale tarweraad, die
in Tokio is gehouden en gisteren ein
digde. Vertegenwoordigers van de
-37 landen van deze raad en waarne
mers van Unctad en F.A.O. bespra
ken de huidige toestand en de voor
uitzichten voor tarwe op korte ter
mijn.
In zeven tarwe-exporterende lan
den blijft naar verwacht wordt aan
•het begin van het markt jaar 1972-73
61 miljoen ton tarwe over van het
.vorig jaar. De tarweraad beschouwt
dat niet als een bezwaar. Deze „car-
'ry-over" is iets groter dan de 50,1
miljoen ton van het voorgaande jaar,
maar bijna 15 miljoen ton kleiner
dan de hoeveelheid die aan het begin
van het marktjaar 1970-71 over was.
De zeven tarwe-uitvoerende landen
zijn Argentinië, Australië, Canada,
de E.E.G., Spanje, de Verenigde Sta
ten en Zweden.
De Internationale Tarweraad heeft
ook de mogelijkheid overwogen van
onderhandelingen over prijzen en de
verplichtingen die daarmee samen
hangen., Volgens een woordvoerder
heeft de tarweraad de indruk dat er
nu nog geen vruchtbaar overleg over
deze zaken mogelijk is.
CHAAM. Uit de jeugdherberg in
Chaam is op 12 juni j.l. een 38-jarige
Poolse spoorloos verdwenen, met
achterlating van al haar bagage.
Sindsdien is niets meer van haar
vernomen.
Bedankt voor Veen: J. C. Stel
wagen, Delft.
Geref. Kerken
Beroepen te Rozenburg: H. Be
nard, Hobrnsterzwaag.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Dinteloord: L. Blok,
Beekbergen; te Hoofddorp: A. Hof
man, Scheveningep.
Bedankt voor Lethbridge (Can.):
J. van Haaren, Amersfoort.
De biecht in de R.K. kerk
VATICAANSTAD, 13-7. Het Va-
ticaan heeft donderdag meegedeeld,
dat Rooms-Katholiekcn die ernstige
zonden doen deze individueel bjj een
priester moeten biechten.
Volgens Vaticaanse kringen zal de
instructie een schok zijn voor vele
katholieken die verwacht hadden
dat de biechtregels verzacht zouden
worden.
In een document dat is opgesteld
door de congregatie voor de geloofs
leer, veroordeelt het Vaticaan „de
recente gewoonte" volgens welke
katholieken in veel landen de abso
lutie kregen na een algemene
groepsbiecht inplaats van bij een
particuliere becht. Deze praktijk is
vooral gegroeid in de VS en Noord-
Europese landen, aldus Vaticaanse
functionarissen.
Vegen op naam van ander
MARKTBERICHTEN
tige varkens 400-575; lopers 100-125;
biggen 92,50-97,50; bokken en geiten
26-76.
Vette koeien per kg geslacht gew.:
Ie kwal. f 5,70-6,00, 2e kwal. 1' 5,30-
5,70, 3e kwal. f 5,00-5,30; nuchtere
kalveren per kg levend gew. f 1,35-
1,75; zware vette varkens per kg
levend gew. f 2,15-2,25; zouters per
kg levend gew. f 2,25-2,30; slacht-
zeugen per kg levend gew. f 1,95-
2,05; jonge slachtzeugen per kg le
vend gew. f 2,05-2,15.
Overzicht (resp. handel en prijzen)
melk-, kalf- en vare koeien, gras-
en nuchtere kalveren en schapen
rustig-prijshoudend; vette koeien
iets vlotter-prijshoudend; fokkalve
ren willig-even hoger; lammeren
rustig-even lager; varkens flauw-
iager; biggen flauw-niet prijshou
dend.
SCHAKEN
Fischer laat verstek gaan
REYKJAVIK, 13-7. De Ameri
kaanse schaker Robert Fischer heeft
donderdagavond voor de tweede
partij van de tweekamp om het we
reldkampioenschap tegen de Russi
sche titelhouder Boris Spasski in
Reykjavik, verstek laten gaan.
De Westduitse hoofdscheidsrechler
Lothar Schmid riep, toen Fischer na
een uur niet was verschenen, Spasski
tot winnaar van de tweede partij
uit. De Rus leidt thans met 2-0.
VOETBAL
Voetbal-finalewedstrijden
te Ouwerkerk
De finale wedstrijden voetbal, ge-
organiseei'd door S.V.O.W.K. vinden
plaats op zaterdag 19 juli a.s. Om de
3e en 4e plaats kampen Sluitgat I en
Sluitgat II (18.30 uur). Hierna volgt
de finale: Kreekoever I en Vierban
nen I (19.30 uur). De prijsuitreiking
vindt plaats rond 21 uur in het club
hotel Vijverberg.