Jaap ten Oever's nieuw/e leven Classicale vergadering Zierikzee Nederlands Hervormde Kerk DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG Berouw Wat biedt de BEELDBUIS? ZIERIKZEESCl'lE NIEUWSBODE Vrijdag 24 maart 1972 Nr. 21054 Kerknieuws NED. II: 18.45 Fabeltjeskrant; 18.55 Journaal; 19.05 Van hart tot hart; 19.20 Hardop gedacht; 19.30 Confron tatie; 19.50 Tenslotte; 20.00 Journaal; 20.20 Verdorven vrouwen21.10 Achter het nieuws; 21.35 Kort en Klein; 22.15 Wie niet; 22.40 Journaal ZONDAG 26 MAART. NED. I. Johnny en Rijk vermaken vanavond dank zij de KRO de Ne derlandse beeldbuiskijkers met tal van liedjes en sketches. Tot de gas ten behoren de Flirtations en Willie Alberti. Aan het paar apart gaat een aflevering van Alias Smith en Jones vooraf, waarin het bekende duo in de clinch komt te liggen met de lei der van een dievenbende. Daarvoor 'n kijkje in de piste van KRO's we reldcircus. Na Johnny en Rijk een optreden van het gezelschap I Musici di Roma met Vivaldi's de Vier Jaar getijden. In de morgenuren is de eucharistieviering vanuit de kapel van het Amersfoortse klooster van de Kruisheren, in de middaguurtjes het weèkjournaal, de Bugaloos, De .Woozdjooon woord-vertelling en van_ uit Brussel Frits Mehrtens Zingend Geloven over kerkmuziek en kerk liederen. Om zeven uur het laatste deel van Jezus van Nazareth. NED. II. 't Is even wennen van avond. Tussen de beide Studio Sport afleveringen en Panoramiék zitten nl. geen Dubbeldekkers avonturen meer geklemd. De bus is vorige week voor altóós van het scherm gereden om plaats te maken voor een nieuwe serie Father dear Father. (Oh mijn papa). De serie gaat over een zekere Patrick Glover, een gescheiden schrijver die heel wat kopzorgen heeft, want behalve de zorg voor twee opgroeiende tieners zijn er zijn hond die de aandacht vraagt, de pro blemen van zijn inmiddels hertrouw de ex-vrouw en de verleidingsma noeuvres van zijn literair agente. Na het tweede deel van Studio Sport opnieuw de aandacht voor de Wad denzee, het unieke stukje Nederland waar flora en fauna zich (nog) van hun beste zijde laten zien. Nog, want hoe lang blijft het gebied zo onge rept als het nu is? ZONDAG 26 MAART. NED. I: 11.00 Eucharistieviering; 13.57 Teleac; 15.00 Journaal; 15.22 Openbaar kunstbezit; 15.37 Zondag middagmagazine; 17.00 Paasei ont dekt; 17.30 Woord voor woord; 18.20 Teleac; 18.55 Fabeltjeskrant; 19.00 Jezus van Nazareth; 19.30 Wereld circus; 20.20 Journaal; 20.25 Alias Smith en Jones; 21.15 Johnny en Rijk 22.05 I musici di Roma; 22.50 Huma nistisch Verbond; 23.00 Journaal. NED. II: 18.55 Fabeltjeskrant; 19.00 Journaal; 19.05 Pippi Langkous; 19.30 Studio Sport 1; 20.20 Panoramiék; 20.45 Oh mijn papa; 21.10 Studio Sport 2; 21.35 Waddenzee Wereldmo nument; 22.25 Journaal. MAANDAG 27 MAART. NED. I. Om maar even in snel treinvaart het AVRO-menu door te nemen: de kijker naar het eerste net krijgt vanavond achtereenvolgens voorgeschoteld AVRO's Toppop, het ra-ra-ra-wie-is-het spelletje Wie van de drie met het vaste panel de dubbele Peyton Place-af levering, waarin ook nu weer Adrienne van Leyden een belangrijke rol speelt en de verhouding tussen Betty en Ste ven er niet beter op wordt en een showprogramma rond Diana Ross. In de show van vanavond doet Diana vokaal haar mondje goed open. Na tuurlijk zijn er ook gasten. Het zijn de Jackson Five en Bill Cosbey, waarmee gezongen en geacteerd wordt. Op de Nederlandse platen- Zaterdag 25 maart, 21.30 uur: Eurovisie Songfestival 1972. Met me dewerking van o.m.: Vicky Leandros voor Luxemburg (links bo ven); Sandra en Andres voor Nederland (rechts boven); The New Seekers voor Engeland (links onder) en Veronique Muller voor Zwitserland (rechts onder). ZIERIKZEE, 9-3. De classicale vergadering van Zierikzee der Neder, landse Hervormde Kerk die onlangs in Zierikzee vergaderde, werd door de oudste der aanwezige predikan ten ds. J. Vogel (buitengew. wykge- meente, St. Maartensdijk) geopend, met het lezen van Joh. 19 17-22 en gebed. Tot praeses werd herkozen ds. J. van der Schee, Zierikzee, tot assesor ds. M. van der Linden, St. Philipsland. In de vacature primus lid van het Breed Moderamen, wegens vertrek van ds. H. Ommering uit Oosterland werd benoemd ds. H. van den Heu vel, Nieuwerkerk. Tot visitator pro vinciaal (vacature ds. P. Post, Brui- nisse) werd benoemd ds. G. Wasse naar, Haamstede. Wegens het groot aantal vacatu res op het eiland Tholen, kan deze vakature momenteel niet door een predikant van eiland Tholen worden vervuld, hoewel het wel regel is, dat van de visitatoren provinciaal er één uit Tholen en één van Schou- wen-Duiveland komt. Ds. G. J. Voortmans, Oud Vosse- meer en ds. J. van der Linden, St. Philipsland, gaven verslag als afge vaardigden naar de Generale Syno de, die zij beiden op verschillende tijdstippen hebben bezocht. Ds. De Wit, Renesse, die de ziekte van ds. Beneder, Middelburg memoreerde secr. P.K.V.) bracht verslag uit van enkele P.K.V. vergaderingen. Ds. De Wit wees ook op de één wording van de beide stichtingen voor Maatschappelijk Werk op Schouwen-Duiveland. Voor de Gere formeerden betekende dit contribu tie c.q. bijdragen verlaging, voor de Hervormde Diaconieën bleef de bij drage gelijk. Men zou meer maat schappelijk werkers of werksters OVERDENKING Je kunt gemakkelijk zeggen, dat je ergens spijt van hebt, zo wordt vaak geoordeeld. Daarmee wordt bedoeld, dat je dat wel kunt zeggen, maar dat het als het eenmaal gebeurd is, niet meer verandert. En dat je het kunt zeggen, ook als het niet waar is. Of het echt gemeend is, kun je niet aan iemand zien. Het echte berouw is echter hele maal niet iets gemakkelijks. Wie be rouw heeft, is zich bewust van schuld. Hij weet dat hij verkeerd heeft gedaan. Hij is tot de erkenning daarvan gekomen. In de bijbel wordt verteld dat Ju das, een discipel van Jezus, berouw had. Hij heeft Jezus verraden en is zo een schakel geweest op de weg naar Jezus' gevangenname. Uit welk motief hij het gedaan heeft? Zo on verklaarbaar als wat het evangelie vertelt: dat de satan in Judas voer. Een ongrijpbare, onberedeneerbare macht. Maar hij, een mens, heeft het ge daan. En hij krijgt berouw. Hij wil het goed maken. Het verradersloon brengt hij terug. Tevergeefs, de an deren hebben hun doel bereikt en gaan verder. Dan smijt hij het geld op de grond, gaat heen, en hangt zich op. Moest het zo? Had hij geen verge ving kunnen vragen? Aan Jezus? Aan God? Heeft Judas het gevoel gehad dat hij gezondigd heeft tegen de Heilige Geest, wanneer er staat dat daarvoor geen vergeving is? Of heeft hij niet om vergeving durven vragen? Heeft hij slechts het besef gehad dat zo niet meer te leven viel? Berouw is niet gemakkelijk. Be rouw wil goed maken. En als dat niet meer kan (er kan iets onherstel baars gedaan zijn; de mens, aan wie je goed te maken hebt, is er niet meer), zal schuld geboet moeten wor den. Daarom is vrijspraak niet altijd zo barmhartig als het schijnt. Judas hing zich op. Had het anders gekund? In 1922 werd in Duitsland Walther Rathenau, omdat hij Jood was, ver moord. De moeder van Rathenau schreef aan de moeder van de moor denaars, dat zij haar zoon vergaf. De ene dader had de vlucht genomen, maar als hij zijn enkel gebroken heeft, krijgt hij van de dokter, die hem van een foto herkent, een boek van Rathenau te lezen. Wanneer de jongen, na enige tijd, vraagt: wat moet er van mij worden?, zegt de dokter: een nieuw mens. Hij geeft zichzelf aan en zit een gevangenis straf uit. Als Hitier machtig wordt, vlucht hij naar Frankrijk. En na 1940 helpt hij tussen de zeshonderd en ze venhonderd Joden naar Afrika te vluchten. Zo deed een mens, die berouw had. G. Het bungalowtype „Schouwen", zo als gedacht voor het park „Burgh- stede" onder Burgh, een projekt dat in de periode tot 1974 zal worden gerealiseerd. moeten kunnen aanstellen. Men heeft nu de beschikking t>ver 40 gewone gezinshelpsters en 14o part time krachten. Rapport Na de pauze werden enkele hoofd stukken van het rapport van de Al gemene Kerkvergadering behandeld (op verzoek van de Synode). De clas sicale vergadering moest zich uit spreken over de hoofdstukken A, B, C en E te weten geestelijk leven, be lijdenisgeschriften en kerk en sa menleving. Deze bespreking geschiedde dit maal door het vormen van discussie groepen en naar te verwachten was, bleken in deze discussies wel de modaliteitsverschillcn. Toch kon over een aantal in de A.K.V. naar voren gekomen gedachten wel een zekere mate van overeenstemming worden bereikt, zo was men wel al gemeen van oordeel, dat men elkan der in de Hervormde Kerk, zal moe ten dragen en verdragen, ook al wordt over alle zaken niet eender gedacht (de pluriformiteit van het geloofsbeleven). In de conclusie hoever men hier mee moet en kan gaan was dan nog wel verschil. Sommigen hadden grote behoeften aan een opnieuw verwoorden van de oude belijdenis-geschriften, waarvan b.v. de Nederlandse Geloofsbelijde nis in de Artikelen tegen de Remon stranten vele niet meer aanspreken, maar ook de Heidelbergse Catechis mus (als de meest bekende) is aan een herschrijving toe. Anderen had den totaal geen behoefte aan nieuwe belijdenisgeschriften en vonden dat nieuwe bewoordingen zeker de oude niet zouden kunnen vervangen, zon der aan de zaak zelf schade toe te brengen. Tweede gebod Dat het tweede gebod (de naasten liefde) meer aandacht zou moeten hebben in de prediking c.q. in de manier waarop de kerk zich in de wereld presenteert, wilde er over het algemeen ook niet in. Dat de kerk zich in de wereld meer geloofwaardig moet maken door van uit een evangelische solidariteit meer aandacht te gaan schenken aan de sociale vragen, geloofde men over het algemeen niet. Natuurlijk ver dienen de sociale vragen aandacht ook van en in de kerk, men moet ze echter niet te nadrukkelijk poneren. De kerk is er om de evangelische boodschap te vertolken, daarbij zijn én de prediking van het tweede ge bod, én de sociale vragen ingesloten, maar allereerst het evangelie als blijde boodschap voor een verloren wereld. De discussievragen waren tot stand gekomen, door medewerking van de Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur (openb. bel.) en 7.00 uur (Viering H. Avondmaal), ds. v. d. Schee. 11.00 uur ds. Assendorp. Kerkwerve: 11.00 uur ds. v. d. Berg, (Bed. H.D.). Seroos- kerke: 10.00 uur ds. Jansen Schoon hoven; 11.30 uur zondagsschool. Burgh: 10. .,0 uur da. Van eeuwen, (openb. bel.). Haamstede: 10.00 en 7.00 uur ds. Wassenaar. Renesse: 11.00 uur ds. De Wit. Noordwelle: 9.30 uur ds. De Wit. Scharendijke: 9.30 uur ds. v. d. Berg. Brouwersha ven: 11.00 uur ds. v. d. Heuvel, (bev. lidmaten), 12.15 uur zondagsschool. Zonnemaire: 11.00 uur ds. v. d. Schee, 9.45 uur zondagsschool. Noordgouwe: 11.00 uur ds. Geers. Dreischor: 9.30 uur ds. Geers, (bev. lidmaten). Ou- werkerk: 10.00 uur ds. Faber, (bev. lidmaten). Nieuwerkerk: 9.30 uur ds. v. d. Heuvel, (openb. bel.). Ooster land: 10.00 uur de heer W. A. Jume- let, 6.00 uur ds. Hoogstraten, Middel- harnis. Sirjansland: 10.00 uur ds. Geluk, Dirksland (H.A.), 6.30 uur ds. Van Hensbergen, Dirksland. Bruinis- se: 10 uur ds. Post, (bev. ambtsdra gers), 5.00 uur de heer W. A. Jume- let. Lutherse Kerk Zierikzee: geen dienst. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10.00 en 6.30 uur ds. Fa- vier. Haamstede: 10.00 en 5.00 ds. Van der Kooij (H.A.). Scharendqke: 10 uur ds. Put, 2.30 uur ds. Weer stra, Stad aan het Haringvliet. Brou wershaven: 10.30 en 5.00 uur de heer M. A. Lodder, Rotterdam. Zonnemai re: 10.00 en 2.30 uur de heer Blok land, Roosendaal. Nieuwerkerk/Oos- terland: 10.00 uur stud. N. H. Hijs- zeker, Amsterdam; 5.00 uur ds. Rien- stra. Bruinisse: geen opg. ontvangen commissie vormingswerk op Schou wen-Duiveland. Ds. Van der Schee sloot de verga dering met gebed, nadat dank was gezegd aan ds. Van den Berg, voor het voorbereiden van de diskussie. Advertentie KOUWENBERG voor uw gasverwarming Poststraat 48 tegenover het postkanto 5 Zierikzee Werkplaats: Meelstraat l HAMBURG. Drie-en-dertig voor aanstaande Rooms-Katholieke theo logen hebben zich woensdag in Hamburg gekeerd tegen overblijfse len van „absolutisme' in de Rooms- Katholieke Kerk. ZATERDAG 25 MAART. NED. I. Vanavond het spektakel stuk dat Eurovisie Songfestival heet. Achttien Europese landen hebben voor het gebeuren in het Schotse Edinburgh ingeschreven. Als hekke- sluiters fungeren onze Sandra en Andres met „Als het om de liefde gaat", een lekker in het gehoor lig gend gevalletje op muziek van Dries Holten en met tekst van Hans van Hemert. Om maar even alle festival deelnemers te noemen: Marie Roos (Duitsland), Betty Mars (Frankrijk), Sandie Jones (Ierland), Jamie Moray (Spanje),New Seekers „(Engeland),, Gretha Kausland en Benny Borg (Noorwegen), Carlos Mendes (Por- Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Brouwershaven: 9.00 en 7.00 uur stud. Woudt, Utrecht. Chr. Geref Kerken Zierikzee: 10 en 6 uur ds. Op den Velde. Kerkwerve: 10 uur leesdienst, 6 uur godsdienstoefening. Haamste de: 10 uur leesdienst, 3 uur ds. Op den Velde. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10.00, 2.30 en 7.00 uur ds. Karmens, Opheusden. Nieuwerkerk: 10.00 en 3.00 uur leesdienst. Ooster land: 10.00, 2.30 en 6.00 uur lees dienst. Gereformeerde Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10 en 6 uur leesdienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees dienst. Oud-Gereformeerde Kerken Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur leesdienst. Bruinisse: 10 en 5-uur leesdienst. Remonstrants Ger. Gemeente Sommelsdjjk: 10.30 uur ds. A. M. van Peski, Ulvenhout. Leger des Heils Zierikzee: Poststraat 37 - 10 uur heiligingsdienst; 12 uur jeugdsamen- komst; 19.00 uur verlossingssamen komst. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: zaterdag 19.00 uur Eucha ristieviering, Palmzondag: 10 uur. Haamstede: Palmzondag: 10 uur. tugal), Venornique Muller (Zwitser land), Helen en Joseph (Malta), Paevi Pannu en Kim Floor (Finland), Christiaan Lolonovits en Norbert Niedermeyer (Oostenrijk), Nicola di Bari (Italië), Tereza (Yougoslavië), Berndt Oest, Agneta Munther, Ma rie Bergman en Pierre Isacson (Zwe den), Anne-Marie Godart en Peter MacLane (Monaco), Serge en Chris tine Ghisoland (België), Vicky Lean dros (Luxemburg) en het Nederland se duo. Aan het songfestival gaan twee NCRV-programma's vooraf: nieuwe avonturen van Swiebertje en een nieuwe Zeskamp-strijd. In de middaguren is er het kinderprogram ma de Kijkkast, het jongerenpro gramma Orimoa. In Zeskamp de plaatsen Venray, IJsselstein, Ridder kerk, Zélhem, Franeker en Lisse. NED. II. Aan de VARA de moei lijke taak om op te boksen tegen het Songfestival op het eerste net. De omroep van meneer André Kloos gaat de concurrentie aan met het al tijd weer aardige cabaret Kort en Klein. Eerder op de avond een afle vering van Wickes Woman. De Ne derlandse titel is „Verdorven vrou wen". Slechte vrouw van vanavond is Augusta Fullam. Ze brengt het hoofd van een arts op hol. Aanvan kelijk bedoeld als grapje loopt de hele affaire op bittere ernst uit. Be halve Kort en Klein met daarin de vaste bezetting als Jeroen Krabbé, Martin Brozius en Elsje de Wijn de acteur Piet Lutz en zangeres Marian ne Delgorge, schotelt de VARA een Achter het Nieuws editie en een Wie niet-aflevering voor. In de voor avond nog een programma rond Ca ret Heinsius, die na het winnen van het Loosdrechtse Jazz-concours 1958 meer en meer zich is in gaan zetten voor religieuze liederen. ZATERDAG 25 MAART. NED. 1: 10.00 Teleac; 16.02 Kin derprogramma; 18.45 Fabeltjeskrant; 18.55 Journaal; 19.05 Zwerven met Swiebertje; 20.00 Journaal; 20.20 Zes kamp; 21.30 Eurovisie Songfestival 1972; 22.45 Journaal. 30 Gelijktijdig remt hij af. Als hij even later naast zijn fiets staat en zenuwachtig naar een sigaret zoekt, ziet hij niet, dat het meisje er een spurt in zet. Heftig trekt hij aan de sigaret, die hij met bevende hand heeft aangestoken. Langzaam kal meert hij en komt er een grote on verschilligheid over hem. ,Het kan me geen barst meer schelen, o zo. Ze kunnen voor mijn part allemaal doodvallen, allemaal. Geen enkele uitgezonderd. Ik smeer 'm morgen. Of overmorgen, dat doet er niet toe. Ik draai hier iedereen de rug toe en ga ergens heen, waar niemand me kent. Als ik langer hier bleef, word ik stapelgek en gebeurt er opnieuw een ongeluk. Als er weer eens iemand me uitscheldt en ik krijg hem in de vingers, dan wurg ik hem. Dan kom ik voor de tweede keer in de bajes, maar dan kan het me geen donder schelen Het is ver over achten en donker, als hij eindelijk de sleutel in het slót steekt. Het is maar goed, dat nie mand van de familie Spanhuis zich laat zien, want Jaap ten Oever is ge laden. Pleun staat in de deuropening, als hij de overloop betreedt. „Wat ben je laat? Moest je overwerken?" Zijn blik is grimmig en onheilspel lend. „Niks overwerken. Morgen neem ik m'n ontslag en smeer ik 'm. Ik heb er genoeg van. Vandaag of morgen bega ik hier aan iemand een ongeluk die treiteraars, die me stie kem scheldwoorden achterna schreeuwen Pleun ten Oever heeft dit zien aankomen. Maar het is sneller ge gaan, dan ze had verwacht. Nu moet ze hem helpen hier overheen te ko men. Resoluut pakt ze hem bij de arm en dwingt hem zodoende mee te gaan naar haar kamer. Daar staat zijn eten klaar, warm gehouden op een komfoor. Ze zet hem in een stoel. Hij blijft halsstarrig. „Ik hoef geen eten en er is ook niets te praten. Ik weet nu, wat ik hier aan de mensen heb. Ze beschouwen me als een moordenaar en dat zal ik wel blijven tot m'n dood. Ze kunnen hier alle maal verrekkenmorgen ga ik er vandoor. M'n besluit staat vast". „En ik dan?" vraagt ze op kalme toon, hoewel haar zenuwen gespan nen staan. „Hoe denk je, dat ik het al die maanden heb gehad? Maar ik had maling aan iedereen. Gelukkig kreeg ik een baas, die het voor me opnam en niet duldde, dat men me ook maar met één vinger nawees. Zo'n baas heb jij ook. En wat de be jegeningen van de mensen hier be treft, daar moet je boven staan. Je bent geen moordenaar. Wat jij deed, was noodweer. Als jij niet had in gegrepen, had vader me aangerand, misschien wel verkracht. Het was niet de eerste keer, dat hij het pro beerde; jij was toen niet thuis. En later, een paar weken veór die be wuste avond, nog eens. Jij redde me van het ergste, wat een vrouw kan overkomen. Laat de hele wereld jou desnoods een moordenaar noemen, in werkelijkheid was je die avond een held, mijn held. En je gaat me niet in de steek laten. Daarvoor ken ik je te goed". Koppig zijn hoofd schuddend, ant woordde hij enkel: „Jij slaat je er wel door. Maar ik, ik kan er niet meer tegen op. Ik heb Jopie van avond gezien. Ze deed net, alsof ik een besmettelijke ziekte had. Ze zei het niet met zoveel woorden, maar het kwam op hetzelfde neer: waar ik de brutaliteit vandaan gehaald had, ik de vadermoordenaar, om haar het hoofd op hol te jagen. Ze behandelde me alsalseen gifslang". „Dan is zij ook niet de vrouw voor „Eerst eten. Met een lege maag kun- markt is inmiddels een gloednieuwe zwarte schijf van Diana uitgebracht waarop de liedjes die de donkere vokaliste vanavond in haar show zingt stuk voor stuk zijn gegrifd. NED. II. De KRO komt vanavond met de kijker aan te bevelen speel film Road to Singapore. De rolprent wordt op de buis gebracht na nieu we belevenissen van het rare dieren- spul dat Daktari onder zijn hoede heeft, na een vraaggesprek met Juli us Nyerere van Tanzania en na de aangrijpende dokumentaire Kinde ren in gevaar. Het gaat in deze do kumentaire over jongens en meisjes die aan een erfelijke longziekte lij den. Wat president Nyerere betreft: tijdens hun duizenden kilometers lan ge reis door Afrika interviewde Aad van den Heuvel Tanzania's leiding gevende man. Bop Hope, Bing Cros- bey en Dorothy Lamour vermaken de kijker van negen tot elf uur met de bekende filmklucht Road to Sin gapore. Bob en Bing trekken naar Singapore. Zeggen beide een hekel aan trouwen-te hebben, maar gaan dan beide door de knieën voor een en hetzelfde meisje. Ze krijgen ook nog moeilijkheden met hun ouderlijk huis en met ouders van dochters die ze huwelijkstrouw beloofden. MAANDAG 27 MAART. NED. I: 11.10 Schooltelevisie; 18.45 Fabeltjeskrant18.55 Journaal; 19.05 Toppop; 19.30 Wie van de drie?; 20.00 Journaal; 20.20 Peyton Place; 21.10 Diana Ross; 21.50 Televizier Maga zine; 22.40 Journaal; 22.45 Teleac. NED. II: 18.45 Fabeltjeskrant; 18.55 Journaal; 19.05 Daktari; 20.00 Jour naal; 20.20 Julius Nyerere uit Tan zania; 20.55 Kinderen in gevaar; 21.10 Road to Singapore; 22.50 Samen bou wen? Jaal; 23.10 Journaal. DOOR GERRIT FRANSSEN nen we niet praten", je", concludeerde het meisje. En nu geen gezanik meer: eten. Daarna gaan we samen rustig overleggen". Ze opent de pan en begint aardap pelen en groenten op zijn bord te scheppen. En een bal gehakt. „Als jeblieft", zegt ze en haar stem heeft een besliste klank. „Schiet op, nu is het nog warm". Werktuiglijk begint hij. Ze zit dicht bij hem, terwijl haar hersens koortsachtig werken. Dat er vroeg of laat een crisis in zijn leven zou komen, had ze verwacht. Ze kent haar stadgenoten. Wat de jongen nu meemaakt, heeft ze zelf na de dood van haar vader en de arrestatie van haar broer ondervonden. Haar ken nissenkring negeerde haar bijna met een. Mensen, die haar altijd vrien delijk groetten, zagen haar nu niet meer. Na een week waren er vier kinderen uit de eerste klas verdwe nen; de ouders hadden ze gewoon van de school genomen en naar een andere gestuurd. Vrijdagsavonds had ze een kort onderhoud met haar hoofd gehad. Deze was aanvankelijk besloten ge weest zich niet te laten intimideren, noch door de ouders, noch door de collega's, door niemand. Maar het schoolbestuur had hem die middag gewezen op het onhoudbare van de toestand. Spijtig voor juffrouw Ten Oever, maar we kunnen haar niet handhaven. Het gaat om de reputa tie van onze school. Er is nu een leerkracht in ons midden, die be trokken is geweest bij een drama. Laten we maar gerust vaststellen, dat zij er het middelpunt in was. Haar broer zit in voorarrest en zal waarschijnlijk wel veroordeeld wor den. Haar vader is doodgeslagen, om maar geen ergere definitie te bezi gen. Dat kan niet. Beroerd voor de juf, maar ze zal moeten vertrekken. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1972 | | pagina 13