Jaap ten Oever's nieuw/e leven
Classicale vergadering Zierikzee Nederlands Hervormde Kerk
DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
Berouw
Wat biedt
de BEELDBUIS?
ZIERIKZEESCl'lE NIEUWSBODE Vrijdag 24 maart 1972 Nr. 21054
Kerknieuws
NED. II: 18.45 Fabeltjeskrant; 18.55
Journaal; 19.05 Van hart tot hart;
19.20 Hardop gedacht; 19.30 Confron
tatie; 19.50 Tenslotte; 20.00 Journaal;
20.20 Verdorven vrouwen21.10
Achter het nieuws; 21.35 Kort en
Klein; 22.15 Wie niet; 22.40 Journaal
ZONDAG 26 MAART.
NED. I. Johnny en Rijk vermaken
vanavond dank zij de KRO de Ne
derlandse beeldbuiskijkers met tal
van liedjes en sketches. Tot de gas
ten behoren de Flirtations en Willie
Alberti. Aan het paar apart gaat een
aflevering van Alias Smith en Jones
vooraf, waarin het bekende duo in
de clinch komt te liggen met de lei
der van een dievenbende. Daarvoor
'n kijkje in de piste van KRO's we
reldcircus. Na Johnny en Rijk een
optreden van het gezelschap I Musici
di Roma met Vivaldi's de Vier Jaar
getijden. In de morgenuren is de
eucharistieviering vanuit de kapel
van het Amersfoortse klooster van
de Kruisheren, in de middaguurtjes
het weèkjournaal, de Bugaloos, De
.Woozdjooon woord-vertelling en van_
uit Brussel Frits Mehrtens Zingend
Geloven over kerkmuziek en kerk
liederen. Om zeven uur het laatste
deel van Jezus van Nazareth.
NED. II. 't Is even wennen van
avond. Tussen de beide Studio Sport
afleveringen en Panoramiék zitten
nl. geen Dubbeldekkers avonturen
meer geklemd. De bus is vorige week
voor altóós van het scherm gereden
om plaats te maken voor een nieuwe
serie Father dear Father. (Oh mijn
papa). De serie gaat over een zekere
Patrick Glover, een gescheiden
schrijver die heel wat kopzorgen
heeft, want behalve de zorg voor
twee opgroeiende tieners zijn er zijn
hond die de aandacht vraagt, de pro
blemen van zijn inmiddels hertrouw
de ex-vrouw en de verleidingsma
noeuvres van zijn literair agente. Na
het tweede deel van Studio Sport
opnieuw de aandacht voor de Wad
denzee, het unieke stukje Nederland
waar flora en fauna zich (nog) van
hun beste zijde laten zien. Nog, want
hoe lang blijft het gebied zo onge
rept als het nu is?
ZONDAG 26 MAART.
NED. I: 11.00 Eucharistieviering;
13.57 Teleac; 15.00 Journaal; 15.22
Openbaar kunstbezit; 15.37 Zondag
middagmagazine; 17.00 Paasei ont
dekt; 17.30 Woord voor woord; 18.20
Teleac; 18.55 Fabeltjeskrant; 19.00
Jezus van Nazareth; 19.30 Wereld
circus; 20.20 Journaal; 20.25 Alias
Smith en Jones; 21.15 Johnny en Rijk
22.05 I musici di Roma; 22.50 Huma
nistisch Verbond; 23.00 Journaal.
NED. II: 18.55 Fabeltjeskrant; 19.00
Journaal; 19.05 Pippi Langkous; 19.30
Studio Sport 1; 20.20 Panoramiék;
20.45 Oh mijn papa; 21.10 Studio
Sport 2; 21.35 Waddenzee Wereldmo
nument; 22.25 Journaal.
MAANDAG 27 MAART.
NED. I. Om maar even in snel
treinvaart het AVRO-menu door te
nemen: de kijker naar het eerste net
krijgt vanavond achtereenvolgens
voorgeschoteld AVRO's Toppop, het
ra-ra-ra-wie-is-het spelletje Wie
van de drie met het vaste panel de
dubbele Peyton Place-af levering,
waarin ook nu weer Adrienne van
Leyden een belangrijke rol speelt en
de verhouding tussen Betty en Ste
ven er niet beter op wordt en een
showprogramma rond Diana Ross. In
de show van vanavond doet Diana
vokaal haar mondje goed open. Na
tuurlijk zijn er ook gasten. Het zijn
de Jackson Five en Bill Cosbey,
waarmee gezongen en geacteerd
wordt. Op de Nederlandse platen-
Zaterdag 25 maart, 21.30 uur: Eurovisie Songfestival 1972. Met me
dewerking van o.m.: Vicky Leandros voor Luxemburg (links bo
ven); Sandra en Andres voor Nederland (rechts boven); The New
Seekers voor Engeland (links onder) en Veronique Muller voor
Zwitserland (rechts onder).
ZIERIKZEE, 9-3. De classicale
vergadering van Zierikzee der Neder,
landse Hervormde Kerk die onlangs
in Zierikzee vergaderde, werd door
de oudste der aanwezige predikan
ten ds. J. Vogel (buitengew. wykge-
meente, St. Maartensdijk) geopend,
met het lezen van Joh. 19 17-22 en
gebed. Tot praeses werd herkozen
ds. J. van der Schee, Zierikzee, tot
assesor ds. M. van der Linden, St.
Philipsland.
In de vacature primus lid van het
Breed Moderamen, wegens vertrek
van ds. H. Ommering uit Oosterland
werd benoemd ds. H. van den Heu
vel, Nieuwerkerk. Tot visitator pro
vinciaal (vacature ds. P. Post, Brui-
nisse) werd benoemd ds. G. Wasse
naar, Haamstede.
Wegens het groot aantal vacatu
res op het eiland Tholen, kan deze
vakature momenteel niet door een
predikant van eiland Tholen worden
vervuld, hoewel het wel regel is, dat
van de visitatoren provinciaal er
één uit Tholen en één van Schou-
wen-Duiveland komt.
Ds. G. J. Voortmans, Oud Vosse-
meer en ds. J. van der Linden, St.
Philipsland, gaven verslag als afge
vaardigden naar de Generale Syno
de, die zij beiden op verschillende
tijdstippen hebben bezocht. Ds. De
Wit, Renesse, die de ziekte van ds.
Beneder, Middelburg memoreerde
secr. P.K.V.) bracht verslag uit van
enkele P.K.V. vergaderingen.
Ds. De Wit wees ook op de één
wording van de beide stichtingen
voor Maatschappelijk Werk op
Schouwen-Duiveland. Voor de Gere
formeerden betekende dit contribu
tie c.q. bijdragen verlaging, voor de
Hervormde Diaconieën bleef de bij
drage gelijk. Men zou meer maat
schappelijk werkers of werksters
OVERDENKING
Je kunt gemakkelijk zeggen, dat je
ergens spijt van hebt, zo wordt vaak
geoordeeld. Daarmee wordt bedoeld,
dat je dat wel kunt zeggen, maar dat
het als het eenmaal gebeurd is, niet
meer verandert. En dat je het kunt
zeggen, ook als het niet waar is. Of
het echt gemeend is, kun je niet aan
iemand zien.
Het echte berouw is echter hele
maal niet iets gemakkelijks. Wie be
rouw heeft, is zich bewust van
schuld. Hij weet dat hij verkeerd
heeft gedaan. Hij is tot de erkenning
daarvan gekomen.
In de bijbel wordt verteld dat Ju
das, een discipel van Jezus, berouw
had. Hij heeft Jezus verraden en is
zo een schakel geweest op de weg
naar Jezus' gevangenname. Uit welk
motief hij het gedaan heeft? Zo on
verklaarbaar als wat het evangelie
vertelt: dat de satan in Judas voer.
Een ongrijpbare, onberedeneerbare
macht.
Maar hij, een mens, heeft het ge
daan.
En hij krijgt berouw. Hij wil het
goed maken. Het verradersloon
brengt hij terug. Tevergeefs, de an
deren hebben hun doel bereikt en
gaan verder. Dan smijt hij het geld
op de grond, gaat heen, en hangt
zich op.
Moest het zo? Had hij geen verge
ving kunnen vragen? Aan Jezus?
Aan God? Heeft Judas het gevoel
gehad dat hij gezondigd heeft tegen
de Heilige Geest, wanneer er staat
dat daarvoor geen vergeving is? Of
heeft hij niet om vergeving durven
vragen? Heeft hij slechts het besef
gehad dat zo niet meer te leven viel?
Berouw is niet gemakkelijk. Be
rouw wil goed maken. En als dat
niet meer kan (er kan iets onherstel
baars gedaan zijn; de mens, aan wie
je goed te maken hebt, is er niet
meer), zal schuld geboet moeten wor
den. Daarom is vrijspraak niet altijd
zo barmhartig als het schijnt.
Judas hing zich op. Had het anders
gekund?
In 1922 werd in Duitsland Walther
Rathenau, omdat hij Jood was, ver
moord. De moeder van Rathenau
schreef aan de moeder van de moor
denaars, dat zij haar zoon vergaf. De
ene dader had de vlucht genomen,
maar als hij zijn enkel gebroken
heeft, krijgt hij van de dokter, die
hem van een foto herkent, een boek
van Rathenau te lezen. Wanneer de
jongen, na enige tijd, vraagt: wat
moet er van mij worden?, zegt de
dokter: een nieuw mens. Hij geeft
zichzelf aan en zit een gevangenis
straf uit. Als Hitier machtig wordt,
vlucht hij naar Frankrijk. En na 1940
helpt hij tussen de zeshonderd en ze
venhonderd Joden naar Afrika te
vluchten.
Zo deed een mens, die berouw had.
G.
Het bungalowtype „Schouwen", zo
als gedacht voor het park „Burgh-
stede" onder Burgh, een projekt dat
in de periode tot 1974 zal worden
gerealiseerd.
moeten kunnen aanstellen. Men heeft
nu de beschikking t>ver 40 gewone
gezinshelpsters en 14o part time
krachten.
Rapport
Na de pauze werden enkele hoofd
stukken van het rapport van de Al
gemene Kerkvergadering behandeld
(op verzoek van de Synode). De clas
sicale vergadering moest zich uit
spreken over de hoofdstukken A, B,
C en E te weten geestelijk leven, be
lijdenisgeschriften en kerk en sa
menleving.
Deze bespreking geschiedde dit
maal door het vormen van discussie
groepen en naar te verwachten was,
bleken in deze discussies wel de
modaliteitsverschillcn. Toch kon
over een aantal in de A.K.V. naar
voren gekomen gedachten wel een
zekere mate van overeenstemming
worden bereikt, zo was men wel al
gemeen van oordeel, dat men elkan
der in de Hervormde Kerk, zal moe
ten dragen en verdragen, ook al
wordt over alle zaken niet eender
gedacht (de pluriformiteit van het
geloofsbeleven).
In de conclusie hoever men hier
mee moet en kan gaan was dan nog
wel verschil.
Sommigen hadden grote behoeften
aan een opnieuw verwoorden van de
oude belijdenis-geschriften, waarvan
b.v. de Nederlandse Geloofsbelijde
nis in de Artikelen tegen de Remon
stranten vele niet meer aanspreken,
maar ook de Heidelbergse Catechis
mus (als de meest bekende) is aan
een herschrijving toe. Anderen had
den totaal geen behoefte aan nieuwe
belijdenisgeschriften en vonden dat
nieuwe bewoordingen zeker de oude
niet zouden kunnen vervangen, zon
der aan de zaak zelf schade toe te
brengen.
Tweede gebod
Dat het tweede gebod (de naasten
liefde) meer aandacht zou moeten
hebben in de prediking c.q. in de
manier waarop de kerk zich in de
wereld presenteert, wilde er over
het algemeen ook niet in.
Dat de kerk zich in de wereld meer
geloofwaardig moet maken door van
uit een evangelische solidariteit meer
aandacht te gaan schenken aan de
sociale vragen, geloofde men over
het algemeen niet. Natuurlijk ver
dienen de sociale vragen aandacht
ook van en in de kerk, men moet ze
echter niet te nadrukkelijk poneren.
De kerk is er om de evangelische
boodschap te vertolken, daarbij zijn
én de prediking van het tweede ge
bod, én de sociale vragen ingesloten,
maar allereerst het evangelie als
blijde boodschap voor een verloren
wereld.
De discussievragen waren tot stand
gekomen, door medewerking van de
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Gasthuiskerk: 9.30 uur
(openb. bel.) en 7.00 uur (Viering H.
Avondmaal), ds. v. d. Schee. 11.00 uur
ds. Assendorp. Kerkwerve: 11.00 uur
ds. v. d. Berg, (Bed. H.D.). Seroos-
kerke: 10.00 uur ds. Jansen Schoon
hoven; 11.30 uur zondagsschool.
Burgh: 10. .,0 uur da. Van eeuwen,
(openb. bel.). Haamstede: 10.00 en
7.00 uur ds. Wassenaar. Renesse:
11.00 uur ds. De Wit. Noordwelle:
9.30 uur ds. De Wit. Scharendijke:
9.30 uur ds. v. d. Berg. Brouwersha
ven: 11.00 uur ds. v. d. Heuvel, (bev.
lidmaten), 12.15 uur zondagsschool.
Zonnemaire: 11.00 uur ds. v. d. Schee,
9.45 uur zondagsschool. Noordgouwe:
11.00 uur ds. Geers. Dreischor: 9.30
uur ds. Geers, (bev. lidmaten). Ou-
werkerk: 10.00 uur ds. Faber, (bev.
lidmaten). Nieuwerkerk: 9.30 uur ds.
v. d. Heuvel, (openb. bel.). Ooster
land: 10.00 uur de heer W. A. Jume-
let, 6.00 uur ds. Hoogstraten, Middel-
harnis. Sirjansland: 10.00 uur ds.
Geluk, Dirksland (H.A.), 6.30 uur ds.
Van Hensbergen, Dirksland. Bruinis-
se: 10 uur ds. Post, (bev. ambtsdra
gers), 5.00 uur de heer W. A. Jume-
let.
Lutherse Kerk
Zierikzee: geen dienst.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10.00 en 6.30 uur ds. Fa-
vier. Haamstede: 10.00 en 5.00 ds.
Van der Kooij (H.A.). Scharendqke:
10 uur ds. Put, 2.30 uur ds. Weer
stra, Stad aan het Haringvliet. Brou
wershaven: 10.30 en 5.00 uur de heer
M. A. Lodder, Rotterdam. Zonnemai
re: 10.00 en 2.30 uur de heer Blok
land, Roosendaal. Nieuwerkerk/Oos-
terland: 10.00 uur stud. N. H. Hijs-
zeker, Amsterdam; 5.00 uur ds. Rien-
stra. Bruinisse: geen opg. ontvangen
commissie vormingswerk op Schou
wen-Duiveland.
Ds. Van der Schee sloot de verga
dering met gebed, nadat dank was
gezegd aan ds. Van den Berg, voor
het voorbereiden van de diskussie.
Advertentie
KOUWENBERG
voor uw
gasverwarming
Poststraat 48
tegenover het postkanto
5 Zierikzee
Werkplaats: Meelstraat l
HAMBURG. Drie-en-dertig voor
aanstaande Rooms-Katholieke theo
logen hebben zich woensdag in
Hamburg gekeerd tegen overblijfse
len van „absolutisme' in de Rooms-
Katholieke Kerk.
ZATERDAG 25 MAART.
NED. I. Vanavond het spektakel
stuk dat Eurovisie Songfestival heet.
Achttien Europese landen hebben
voor het gebeuren in het Schotse
Edinburgh ingeschreven. Als hekke-
sluiters fungeren onze Sandra en
Andres met „Als het om de liefde
gaat", een lekker in het gehoor lig
gend gevalletje op muziek van Dries
Holten en met tekst van Hans van
Hemert. Om maar even alle festival
deelnemers te noemen: Marie Roos
(Duitsland), Betty Mars (Frankrijk),
Sandie Jones (Ierland), Jamie Moray
(Spanje),New Seekers „(Engeland),,
Gretha Kausland en Benny Borg
(Noorwegen), Carlos Mendes (Por-
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Brouwershaven: 9.00 en 7.00 uur
stud. Woudt, Utrecht.
Chr. Geref Kerken
Zierikzee: 10 en 6 uur ds. Op den
Velde. Kerkwerve: 10 uur leesdienst,
6 uur godsdienstoefening. Haamste
de: 10 uur leesdienst, 3 uur ds. Op
den Velde.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10.00, 2.30 en 7.00 uur ds.
Karmens, Opheusden. Nieuwerkerk:
10.00 en 3.00 uur leesdienst. Ooster
land: 10.00, 2.30 en 6.00 uur lees
dienst.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Zierikzee: 10 en 6 uur leesdienst.
Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur lees
dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees
dienst.
Oud-Gereformeerde Kerken
Oosterland: 9.30, 2.00 en 6.00 uur
leesdienst. Bruinisse: 10 en 5-uur
leesdienst.
Remonstrants Ger. Gemeente
Sommelsdjjk: 10.30 uur ds. A. M. van
Peski, Ulvenhout.
Leger des Heils
Zierikzee: Poststraat 37 - 10 uur
heiligingsdienst; 12 uur jeugdsamen-
komst; 19.00 uur verlossingssamen
komst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: zaterdag 19.00 uur Eucha
ristieviering, Palmzondag: 10 uur.
Haamstede: Palmzondag: 10 uur.
tugal), Venornique Muller (Zwitser
land), Helen en Joseph (Malta), Paevi
Pannu en Kim Floor (Finland),
Christiaan Lolonovits en Norbert
Niedermeyer (Oostenrijk), Nicola di
Bari (Italië), Tereza (Yougoslavië),
Berndt Oest, Agneta Munther, Ma
rie Bergman en Pierre Isacson (Zwe
den), Anne-Marie Godart en Peter
MacLane (Monaco), Serge en Chris
tine Ghisoland (België), Vicky Lean
dros (Luxemburg) en het Nederland
se duo. Aan het songfestival gaan
twee NCRV-programma's vooraf:
nieuwe avonturen van Swiebertje en
een nieuwe Zeskamp-strijd. In de
middaguren is er het kinderprogram
ma de Kijkkast, het jongerenpro
gramma Orimoa. In Zeskamp de
plaatsen Venray, IJsselstein, Ridder
kerk, Zélhem, Franeker en Lisse.
NED. II. Aan de VARA de moei
lijke taak om op te boksen tegen het
Songfestival op het eerste net. De
omroep van meneer André Kloos
gaat de concurrentie aan met het al
tijd weer aardige cabaret Kort en
Klein. Eerder op de avond een afle
vering van Wickes Woman. De Ne
derlandse titel is „Verdorven vrou
wen". Slechte vrouw van vanavond
is Augusta Fullam. Ze brengt het
hoofd van een arts op hol. Aanvan
kelijk bedoeld als grapje loopt de
hele affaire op bittere ernst uit. Be
halve Kort en Klein met daarin de
vaste bezetting als Jeroen Krabbé,
Martin Brozius en Elsje de Wijn de
acteur Piet Lutz en zangeres Marian
ne Delgorge, schotelt de VARA een
Achter het Nieuws editie en een Wie
niet-aflevering voor. In de voor
avond nog een programma rond Ca
ret Heinsius, die na het winnen van
het Loosdrechtse Jazz-concours 1958
meer en meer zich is in gaan zetten
voor religieuze liederen.
ZATERDAG 25 MAART.
NED. 1: 10.00 Teleac; 16.02 Kin
derprogramma; 18.45 Fabeltjeskrant;
18.55 Journaal; 19.05 Zwerven met
Swiebertje; 20.00 Journaal; 20.20 Zes
kamp; 21.30 Eurovisie Songfestival
1972; 22.45 Journaal.
30
Gelijktijdig remt hij af. Als hij
even later naast zijn fiets staat en
zenuwachtig naar een sigaret zoekt,
ziet hij niet, dat het meisje er een
spurt in zet. Heftig trekt hij aan de
sigaret, die hij met bevende hand
heeft aangestoken. Langzaam kal
meert hij en komt er een grote on
verschilligheid over hem. ,Het kan
me geen barst meer schelen, o zo. Ze
kunnen voor mijn part allemaal
doodvallen, allemaal. Geen enkele
uitgezonderd. Ik smeer 'm morgen.
Of overmorgen, dat doet er niet toe.
Ik draai hier iedereen de rug toe en
ga ergens heen, waar niemand me
kent. Als ik langer hier bleef, word
ik stapelgek en gebeurt er opnieuw
een ongeluk. Als er weer eens iemand
me uitscheldt en ik krijg hem in de
vingers, dan wurg ik hem. Dan kom
ik voor de tweede keer in de bajes,
maar dan kan het me geen donder
schelen
Het is ver over achten en donker,
als hij eindelijk de sleutel in het slót
steekt. Het is maar goed, dat nie
mand van de familie Spanhuis zich
laat zien, want Jaap ten Oever is ge
laden.
Pleun staat in de deuropening, als
hij de overloop betreedt. „Wat ben je
laat? Moest je overwerken?"
Zijn blik is grimmig en onheilspel
lend. „Niks overwerken. Morgen
neem ik m'n ontslag en smeer ik 'm.
Ik heb er genoeg van. Vandaag of
morgen bega ik hier aan iemand een
ongeluk die treiteraars, die me stie
kem scheldwoorden achterna
schreeuwen
Pleun ten Oever heeft dit zien
aankomen. Maar het is sneller ge
gaan, dan ze had verwacht. Nu moet
ze hem helpen hier overheen te ko
men. Resoluut pakt ze hem bij de
arm en dwingt hem zodoende mee te
gaan naar haar kamer. Daar staat
zijn eten klaar, warm gehouden op
een komfoor. Ze zet hem in een stoel.
Hij blijft halsstarrig. „Ik hoef geen
eten en er is ook niets te praten. Ik
weet nu, wat ik hier aan de mensen
heb. Ze beschouwen me als een
moordenaar en dat zal ik wel blijven
tot m'n dood. Ze kunnen hier alle
maal verrekkenmorgen ga ik er
vandoor. M'n besluit staat vast".
„En ik dan?" vraagt ze op kalme
toon, hoewel haar zenuwen gespan
nen staan. „Hoe denk je, dat ik het
al die maanden heb gehad? Maar ik
had maling aan iedereen. Gelukkig
kreeg ik een baas, die het voor me
opnam en niet duldde, dat men me
ook maar met één vinger nawees.
Zo'n baas heb jij ook. En wat de be
jegeningen van de mensen hier be
treft, daar moet je boven staan. Je
bent geen moordenaar. Wat jij deed,
was noodweer. Als jij niet had in
gegrepen, had vader me aangerand,
misschien wel verkracht. Het was
niet de eerste keer, dat hij het pro
beerde; jij was toen niet thuis. En
later, een paar weken veór die be
wuste avond, nog eens. Jij redde me
van het ergste, wat een vrouw kan
overkomen. Laat de hele wereld jou
desnoods een moordenaar noemen, in
werkelijkheid was je die avond een
held, mijn held. En je gaat me niet
in de steek laten. Daarvoor ken ik je
te goed".
Koppig zijn hoofd schuddend, ant
woordde hij enkel: „Jij slaat je er
wel door. Maar ik, ik kan er niet
meer tegen op. Ik heb Jopie van
avond gezien. Ze deed net, alsof ik
een besmettelijke ziekte had. Ze zei
het niet met zoveel woorden, maar
het kwam op hetzelfde neer: waar ik
de brutaliteit vandaan gehaald had,
ik de vadermoordenaar, om haar het
hoofd op hol te jagen. Ze behandelde
me alsalseen gifslang".
„Dan is zij ook niet de vrouw voor
„Eerst eten. Met een lege maag kun-
markt is inmiddels een gloednieuwe
zwarte schijf van Diana uitgebracht
waarop de liedjes die de donkere
vokaliste vanavond in haar show
zingt stuk voor stuk zijn gegrifd.
NED. II. De KRO komt vanavond
met de kijker aan te bevelen speel
film Road to Singapore. De rolprent
wordt op de buis gebracht na nieu
we belevenissen van het rare dieren-
spul dat Daktari onder zijn hoede
heeft, na een vraaggesprek met Juli
us Nyerere van Tanzania en na de
aangrijpende dokumentaire Kinde
ren in gevaar. Het gaat in deze do
kumentaire over jongens en meisjes
die aan een erfelijke longziekte lij
den. Wat president Nyerere betreft:
tijdens hun duizenden kilometers lan
ge reis door Afrika interviewde Aad
van den Heuvel Tanzania's leiding
gevende man. Bop Hope, Bing Cros-
bey en Dorothy Lamour vermaken
de kijker van negen tot elf uur met
de bekende filmklucht Road to Sin
gapore. Bob en Bing trekken naar
Singapore. Zeggen beide een hekel
aan trouwen-te hebben, maar gaan
dan beide door de knieën voor een
en hetzelfde meisje. Ze krijgen ook
nog moeilijkheden met hun ouderlijk
huis en met ouders van dochters die
ze huwelijkstrouw beloofden.
MAANDAG 27 MAART.
NED. I: 11.10 Schooltelevisie; 18.45
Fabeltjeskrant18.55 Journaal; 19.05
Toppop; 19.30 Wie van de drie?; 20.00
Journaal; 20.20 Peyton Place; 21.10
Diana Ross; 21.50 Televizier Maga
zine; 22.40 Journaal; 22.45 Teleac.
NED. II: 18.45 Fabeltjeskrant; 18.55
Journaal; 19.05 Daktari; 20.00 Jour
naal; 20.20 Julius Nyerere uit Tan
zania; 20.55 Kinderen in gevaar; 21.10
Road to Singapore; 22.50 Samen bou
wen? Jaal; 23.10 Journaal.
DOOR GERRIT FRANSSEN
nen we niet praten",
je", concludeerde het meisje. En nu
geen gezanik meer: eten. Daarna
gaan we samen rustig overleggen".
Ze opent de pan en begint aardap
pelen en groenten op zijn bord te
scheppen. En een bal gehakt. „Als
jeblieft", zegt ze en haar stem heeft
een besliste klank. „Schiet op, nu is
het nog warm".
Werktuiglijk begint hij. Ze zit
dicht bij hem, terwijl haar hersens
koortsachtig werken. Dat er vroeg
of laat een crisis in zijn leven zou
komen, had ze verwacht. Ze kent
haar stadgenoten. Wat de jongen nu
meemaakt, heeft ze zelf na de dood
van haar vader en de arrestatie van
haar broer ondervonden. Haar ken
nissenkring negeerde haar bijna met
een. Mensen, die haar altijd vrien
delijk groetten, zagen haar nu niet
meer. Na een week waren er vier
kinderen uit de eerste klas verdwe
nen; de ouders hadden ze gewoon
van de school genomen en naar een
andere gestuurd.
Vrijdagsavonds had ze een kort
onderhoud met haar hoofd gehad.
Deze was aanvankelijk besloten ge
weest zich niet te laten intimideren,
noch door de ouders, noch door de
collega's, door niemand. Maar het
schoolbestuur had hem die middag
gewezen op het onhoudbare van de
toestand. Spijtig voor juffrouw Ten
Oever, maar we kunnen haar niet
handhaven. Het gaat om de reputa
tie van onze school. Er is nu een
leerkracht in ons midden, die be
trokken is geweest bij een drama.
Laten we maar gerust vaststellen,
dat zij er het middelpunt in was.
Haar broer zit in voorarrest en zal
waarschijnlijk wel veroordeeld wor
den. Haar vader is doodgeslagen, om
maar geen ergere definitie te bezi
gen. Dat kan niet. Beroerd voor de
juf, maar ze zal moeten vertrekken.
(Wordt vervolgd).