VERKEER
AGENDA
De Westersclielde-oeververbinding
Bevolking van Zeeland in 1971 toegenomen
N.O.S. vraagt
meer zendtijd
Industriebond NKV
gaat metaal-C.A.O.
ondertekenen
Jordaan wordt
goede woonwijk
Engeland en Malta
De geschiedenis
van de „Qucen Elizabeth"
„Kraamzorgvergoedingen fors omhoog"
Eigen veertje Terneuzen-Hoedekenskerke
Het Noorse
visserijprobleem
WEER
In intieme (vergaderings)kring
hoorden wij recentelijk eigenlijk
een beetje „schande" spreken over
het feit dat op de Laan van St.
51 il ai re te Zierikzee een snelheids
beperking van 50 km is ingevoerd.
Zulks gebeurde - men herinnert
l^et zich - als gevolg van het feit
dat door de realisering van plan-
West - „de laan" feitelijk een
straat is geworden, waarvoor de
maximumsnelheid geldt van 50
km.
Het afschuwelijke ongeluk van
zaterdag j.l. zal degenen, die bij
de maatregel een kritische kantte
kening plaatsten misschien toch
tot een ander inzicht hebben ge
bracht. Afgezien immers nog van
het straat-zijn van de Laan van St.
Hilaire, is deze rondweg - vooral
bij nevelig weer en 's avonds ge
vaarlijk voor het verkeer. Er zitten
stevige bochten in, die niet zo ge
makkelijk liggen en durend blijkt
er toch neiging te zijn Hink hard te
rijden.
Het kan allemaal niet meer en
het kan - naar ons inzicht - op
veel plaatsen niet, waar het toch
gebeurt, want niets schijnt moei
lijker te reguleren dan het gaspe
daal.
Grotere verkeersveiligheid hangt
samen met snelheidsbeperking,
ook al wordt dit ontkend door an
deren. De praktijk echter is leer
meester. Luxemburg heeft de snel
heid op tal van wégen aan ban
den gelegd en het doden percen
tage is in 1971 gedaald met 35
Als zo'n cijfer niet welsprekend is,
wat is het dan wel?
Zierikzee - toch al ingewikkeld
door het oude stadspatroon - zit
nog met een zaak, die bestudering
waard is door de Verkeerscommis-
sie van de gemeenteraad en andere
deskundigen. We doelen op de
sinds jaar en dag geldende voor
rangsbepalingen voor verkeer uit
kleine, onmogelijke straatjes, dat
voorrang krijgt omdat het van
rechts komt. De praktijk wijst ech
ter uit, dat vooral ook ter plaatse
onbekende weggebruikers die
straatjes niet kennen en ze zelfs
niet kunnen zien. Gevolg is der
halve dat het verkeer over de bre
dere straten doorgaans toch voor
rang neemt. De tijd lijkt rijp om
deze toestand te legaliseren.
De huidige toestand levert on
zekerheden op en aarzelingen, die
de veiligheid van het verkeer niet
ten goede komen.
Hier ook nog een opmerking over
het vaak volstrekt negeren van
verkeersregels door berijders van
bromfietsen. Zij nemen (te) vaak
bewust risiko's en ze weten het,
maar hun jeugdige rijdrift - op
zichzelf weer wel te begrijpen -
voegt toch risiko-elementen in in
het verkeerspatroon, waar nie
mand gelukkig mee is.
Tenslotte neemt het euvel van de
oude auto's, voorzien van lawaaie
rige uitlaten en goede auto's met
sportuitlaten ook toe, waardoor
geluidsverontreinigingen ontstaan,
die vaak gewoon in-treurig zijn.
We groeien straks weer naar de
zomer toe. Dan wordt het ook
weer echt druk. Misschien is er
thans gelegenheid bepaalde aspek-
ten van het verkeer toch nog eens
onder de loep te nemen.
TWEEDE KAMER
DEN HAAG, 10-1. liet project van
ile vaste oeververbinding Wester-
schelde kan aan betekenis winnen
door de bouw van de kanaaltunnel.
Dit neemt niet weg, dat de aan
sluitende verbindingen van de Ka
naaltunnel met het Nederlandse we
gennet vooral ook worden gevormd
door de wegen E3, E10 en E39. De
omvang van het internationale ver
keer van Engeland naar de randstad
en de afstandsverkorting die dit ver
keer kan verkrijgen inplaats van de
route via Breda moeten niet worden
overschat.
Aldus het antwoord van minister
Droes en staatssecretaris Kruisinga
(verkeer en waterstaat) op vragen
van het P.v.d.A.-kamerlid Roëls over
de aanleg van de Kanaaltunnel. In
het antwoord wordt meegedeeld, dat
een studie over de financieel-econo-
mische en technische implicaties van
het te verwachten verkeer door de
tunnel nog niet geheel is afgesloten.
Verwacht mag worden dat de bouw
op zijn vroegst in 1973 kan beginnen
en in het gunstigste geval in 1978
gereed zal kunnen zijn.
HILVERSUM, 10-1. De Nederland
se Omroep Stichting heeft de minis
ter van C.R.M. voor de komende vier
jaar om uitbreiding van de wekelijk
se televisiezendtijd met in totaal acht
uur (twee uur per week per jaar) ge
vraagd. De uitbreiding van de zend
tijd die volgens het voorstel van de
NOS in 1973, het jaar waarin naar
alle waarschijnlijkheid de omroep
bijdrage zal worden verhoogd, moet
ingaan, zal geheel ten goede moeten
komen van de vier A-omroepen.
BRUSSEL. Het - vrijwel laatste -
onderhandellngsgesprek tussen de
EEG en Ierland, dat maandagmid
dag in Brussel begon, is heden (dins
dagochtend) om 05.00 uu zonder re
sultaat geëindigd.
MIDDELBURG. 10-1. De Zeeuwse
bevolking is in 1971 toegenomen met
5617 mensen. Dit is tot nu toe de
grootste bevolkingstoename geweest
in de Zecuwsche geschiedenis.
Zeeland heeft nu 315.934 bewoners:
158.632 mannen en 157.302 vrouwen.
Een geboorteoverschot van 2513 en
een vestigingsoverschot van 3104
personen zorgde voor deze gunstige
resultaten. Het vestigingsoverschot
was vorig jaar aanmerkelijk hoger
dan in enig voorafgaand jaar. De
jaren 1960 tot en met 1965 gaven nog
een vertrekoverschot te zien.
Aan deze ontwikkeling kwam in
1966 e?n einde, toen het vestigings
overschot 643 personen betrof.
UTRECHT, 10-1. Op tot nu toe ge
houden afdelingsvergaderingen heeft
een duidelijke meerderheid van de
leden van de industriebond N.K.V.
zich gesteld achter het door het
hoofdbestuur van deze bond gevoerde
beleid bij de onderhandelingen over
de CAO-grootmetaal. Dit heeft een
woordvoerder van de N.K.V.-bond
maandag meegedeeld na afloop van
een niet openbare algemene be
stuursvergadering van de bond in
Utrecht. Het algemeen bestuur heeft
unaniem besloten de CAO te onder
tekenen wanneer ook de nog te hou
den ledenvergaderingen het bestuurs-
beleid fiatteren.
AMSTERDAM, 10-1. Van de Jor
daan moet een goede woonwijk wor
den gemaakt. Dit is de voornaamtse
doelstelling van het ontwerp-be-
stemmingplan dat op 12 januari een
maand lang ter visie wordt gelegd.
Het is een plan waarbij „we heel
geleidelijk aan woon verbetering, her
bouw en vullen van gaten gaan be
ginnen", zo zei maandagmiddag Am
sterdams wethouder voor stadsont
wikkeling, H. Lammers, in een toe
lichting op het ontwerp.
Het plan houdt rekening met de
schaal van de Jordaan. Het fijnma
zige stratenpatroon en het karakter
van de buurt zullen worden gehand
haafd. Er zullen daarom ook geen
verkeersdoorbraken komen, terwijl
de grachten en de voor het histori
sche stadsbeeld essentiële straten
zullen worden beschermd.
Geen onderwijs
zonder expressievakken
DEN HAAG, 10-1. „Onderwijs zon
der expressievakken mag eigenlijk
de naam onderwijs niet dragen" vindt
secretaris-generaal mr. M. D. van
Wolferen, van het ministerie van on
derwijs en wetenschappen. Hij zei dit
maandag in zijn openingswoord op
de tentoonstelling „Horen, zien en
doen", waarmee vier organisaties on
derstrepen dat ze tot één samenwer
kingsverband zijn gekomen en
waarmee ze de expressievakken on
der de aandacht van het publiek wil
len brengen. De expositie, die in de
hal van het ministerie wordt gehou
den. duurt tot en met 4 februari.
De vier samenwerkende organisa
ties zijn: de Nederlandse Vereniging
voor Tekenonderwijs (NVTO), de Al
gemene Vereniging van Docenten in
de Naaldvakkerv (AVTN), de MO-
werkgroep handenarbeid en de Ver
eniging van Leraren Schoolmuziek.
Effeetenroof in New York
NEW YORK, 10-1. Een employé
van de „U.S. Trust Company" zijn
maandagmiddag in New York op
straat effecten ontstolen ter waarde
van dertien miljoen gulden. De dief
is voortvluchtig.
Telefoon-aansluitingen midden en -noord-Zeeland
liet aantal telefoonaansluitingen
in het gebied van dc Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Mid
den. en Noord- Zeeland aldus wordt
in het jaarverslag medegedeeld, zal
met ca. 3.1(10 tot plm. 36.700 toege
nomen z(Jn per 31 december 1971.
Per 1 januari 1971 bedroog het aan
tal telefoonaansluitingen 33.611.
De netto vraag noar nieuwe tele
foonaansluitingen die ten opzichte
van 1969 in 1970 een toename van
62 te zien gaf. zal In 1971 ten op
zichte van 1970 ongeveer gelijk blij
ven.
Het aantal aanvragen dat ultimo
1971 nog op uitvoering wachtte, zal
ongeveer 2.230 bedragen togen 1.970
aan het begin van het jaar.
De capaciteit van de telefooncen
trales in Midden- en Noord-Zeeland
zal eind 1971 uitgebreid zijn met
4.200 nummers, waarvan 600 te Goes
400 te Middelburg, 400 te Oost-Sou
burg, 400 te Nieuwdorp, 200 te Nieuw
en St. Joostland. 200 te Kapelle. 200
te Yerseke. 200 te 's Heer Arendsker-
kc. 200 te Bruinisse, 200 te Zierikzee
en 200 te Renesse.
Het telefoonverkeer (in aantal uit
gaande telefoongesprekken) zal in
1971 eenzelfde toeneming ten op
zichte van 1970 te zien geven als 1970
ten opzichte van 1969 en wel met
7 o.
"Walcheren is het meest in trek.
Daar was het vestigingsoverschot
2216 mensen, gevolgd door
Zeeuwsch-Vlaanderen met 540.
Veel gunstiger dan vorig jaar (vcr-
trekoverschot 43) was de situatie op
Schouwen-Duiveland, waarvoor een
vestigingsoverschot van 275 viel te
noteren.
LONDEN - VALETTA - TRIPOLI,
10-1. De 86-jarige aartsbisschop van
Malta, Michael Gonzi, heeft maan
dagmiddag overlegd met de Britse
premier Edward Heath en met de
minister van buitenlandse zaken
Douglas-Home. Hoewel Gonzï's ver
blijf in Londen officieel een „privé-
bezoek" heet, wordt aangenomen dat
hij probeert de onderhandelingen
tussen Engeland en Malta over de
Britse militaire bases op dit eiland
weer op gang te brengen.
Kritiek op Philips-
sluiting in Bremen
BREMEN, 10-1. De afvaardiging
voor economie en buitenlandse han
del van Bremen heeft scherpe kritiek
geuit op het besluit van Philips Elek-
trologika Bmbh om haar vestiging
in Bremen te sluiten. Er wordt op
gewezen, dat het bedrijf in de Han
zestad vorig jaar nog werktijdver
korting heeft doorgevoerd en voor
het veiligstellen van de werkgele
genheid bijdragen ontving uit de
openbare middelen. De senator, be
last met arbeidszaken in Bremen, zal
onderzoeken of deze bijdragen terug
gevorderd zullen moeten worden.
Grote hasjiesj-vondst
MUNCHEN, 11-1. De Westduitse
politie heeft maandagavond in éen
woning in München een partij van
200 kilo hasjiesj ter waarde van on
geveer 800.000 gulden in beslag ge
nomen.
Onassis zou marihuana
kweken
MEXICO, 10-1. De Griekse scheeps-
magnaat Onassis bezit in de noorde
lijke Mexicaanse staat Chihuaha
gronden waar op grote schaal hen
nep wordt verbouwd, zo meldt het
Mexicaanse blad „Ovaciones". Onas
sis zou streven naar legalisatie van
marihuana in de Verenigde Staten,
waar hij dan zijn hennepprodukten
zou kunnen afzetten.
Amerikaans pleidooi
voor „veiliger" sigaret
WASHINGTON 10-1. Het hoofd
van de Amerikaanse dienst voor
volksgezondheid, Jesse Steinfeld,
heeft maandag gepleit voor een „vei
liger" sigaret. Hij deed dit in een
rapport van 200 pagina's over het
roken, waarby hy er op wees dat
tabaksrook ook gevaarlyk kan zyn
voor niet-rokers.
De senaats-commissie voor handel
begint op 1 februari, op basis van
het rapport, hoorzittingen over de
gevaren die het roken van sigaretten
voor de gezondheid oplevert. Volgens
het commissielid Frank Moss, onder
wiens leiding met succes is geijverd
voor een verbod van sigarettenre
clame op de televisie, zal dan wor
den gesproken over manieren om
het roken in openbare gebouwen te
beperken.
Miljoenste mosselton
verwacht
BRUINISSE. 10-1. Het Pro-
duktschap voor Vis en Vispro-
dukten verwacht in de week
van 10 tot 16 januari dc mil
joenste ton (van honderd kilo)
mosselen van het seizoen 1971-
'72. Slechts twee keer eerder
in de geschiedenis van de Ne
derlandse mosselvisserij is in
een seizoen een aanvoer van
een miljoen tonnen of honderd
miljoen kilo bereikt: in 1963-
'64 en in 1968-'69. Toen was
het echter pas tegen het eind
van het seizoen, in de maand
maart, zover. Dc aanvoer van
de honderd miljoenste kilo zo
kort na de jaarwisseling heeft
men nog niet eerder meege
maakt en de verwachting is
dan ook dat 1971-72 een re
cord mosselseizoen zal worden.
In 1963-'64 icas de totale aan
voer 103.3 miljoen kilo, in 1968-
'69 107.6 miljoen kilo.
f
LONDEN, 9-1. De byna 83.000 ton metende Queen Elizabeth, eens
het trotse vlaggeschip van de Cunard Line, dat zondag door een
geweldige brand in de haven van Hongkong is verwoest, heeft een
afwisselende geschiedenis gehad.
Het 331 meter lange en 71 meter hoge luxueuze schip, dat 33 jaar
geleden aan. de Clyde in Schotland werd gebouwd als dryvend pa
leis voor miljonairs, liep in 1939 van stapel. De oorlog vertraagde
de eerste reis en de Queen Elizabeth voer in 1940 onbeproefd, onaf
en ongewapend naar New York om dienst te gaan doen als troepen-
transportschip in de Tweede Wereldoorlog. Hitler loofde een belo-
ning van omgerekend ongeveer 700.000 gulden met het IJzeren Krus
uit voor de onderzeebootkapitein die de oceaanreus tot zinken zou t
brengen. Maar het schip vervoerde alleen al over de Atlantische f
Oceaan 800.000 manschappen en liep in 1945 voor het eerst in de
thuishaven Southampton binnen na een half miljoen mijl op vijf l
oceanen te hebben afgelegd.
Later vervoerde de Queen Elizabeth als opvolger van de Queen
Mary 2.230 passagiers en 1200 bemanningsleden op elke reis tussen
New York en Southampton. Maar in het midden van de jaren zestig t
bleken de reuzen als de Queen Elizabeth oneconomisch in het ge- f
bruik door de concurrentie van de vliegtuigmaatschappijen. Cunard f
verkocht het schip aan een. Amerikaanse particuliere maatschappij J
nadat in 1967 de Queen Elizabeth-II te water was gelaten. Eerder
in het jaar was de Queen Mary verkocht aan de stad Long Beach
in Californië waar het in mei vorig jaar als toeristencentrum werd
opengesteld.
De Queen Elizabeth werd in 1970 door de Hongkongse scheeps-
magnaat Toeng gekocht nadat onder meer een Amerikaans experi
ment om het schip als drijvend congrescentrum en restaurant te
gebruiken was mislukt.
Toeng gaf het schip een nieuwe naam, „Seawise University", en
verbouwde het in Hongkong tot een combinatie van „cruise-schip"
en campus voor een Californische universiteit.
Advies aan minister:
UTRECHT, 10-1. Vertegenwoordi
gers van de ziekenfondsen en de
kruisorganisaties hebben overeen
stemming bereikt over een aanpas
sing van de kraamzorgvergoeding
aan de verzekerden in 1972.
De ziekenfondsraad is verzocht, de
minister van volksgezondheid en mi
lieuhygiëne te adviseren, de vergoe
ding voor interne kraamzorg vast te
stellen op f 66 per dag en die voor
wijkkraamzorg op f 26 per dag.
In 1971 waren deze bedragen res
pectievelijk f 49,30 en f 19.06. De
verhoging is het gevolg van de ge
stegen personeelslasten en van een
vermindering van het aantal pro-
duktieye dagen van de kraamver
zorgsters.
Referendum Denemarken
over aansluiting bij EEG
SCHIPHOL, 10-1. Al heeft dan
bijna vijf-zesde van het Deense par
lement zich uitgesproken ten gunste
van aansluiting by de EEG, toch
heeft de Deense regering besloten in
het voorjaar een referendum over
deze belangrijke zaak uit te schrij
ven.
Zij wil de stem van net volk la
ten beslissen nadat uit opiniepeilin
gen was gebleken, dat bijna 30 pro
cent van dit volk bezwaren maakt
tegen de aansluiting.
Welke twijfels er onder de Denen
heersen, vertelde minister De Koster
maandagavond op Schiphol bij zijn
terugkeer uit Kopenhagen, waar hij
niet alleen een uitvoerig gesprek
voerde met zijn Deense ambtgenoot
over samenwerking in de defensie,
maar waar hij tevens tijdens het
weekeinde een congres bijwoonde
van de Deense liberale partij. De
EEG was het voornaamste onder
werp van dit congres.
Roofoverval
op Haagse kleermaker
DEN HAAG, 11-1. Drie mannen
hebben maandagavond rond half tien
bij een overval op de 62-jarige kleer
maker C. B. van der Bor en diens
67-jarige zuster in hun woning aan
de Houtzagerssingel in Den Haag en
kele duizenden guldens buitgemaakt.
De man werd door de overvallers op
het hoofd geslagen. Hij is met ver
wondingen aan het linkeroog en aan
de rechterkaak naar het ziekenhuis
Westeinde gebracht.
De mannen zochten in een kastje
in de slaapkamer en in het atelier
geld, dat ook elders in huis in vele
tasjes en portemonnaies te vinden
was.
De vergoedingen komen gemiddeld
neer op 75 procent van de landelijk
berekende kosten van de kraamzorg.
Als gevolg van. plaatselijke omstan
digheden lopen de tarieven van de
verschillende kraamcentra echter
nogal uiteen.
De Ziekenfondsraad moet de bere
keningen nog goedkeuren,
Twee doden
bij verkeersongeluk
BAARN, 11-1. Een verkeersonge
val op rijksweg 1 (Amsterdam-Hoe
velaken), onder de gemeente Baarn,
heeft maandagavond aan twee men
sen het leven gekost. Een derde per
soon werd ernstig gewond.
Twee personenauto's raakten om
streeks half tien op de brug over de
Eem frontaal met elkaar in botsing.
De bestuurder van één van de wa
gens, de 22-jarige H. van Wijk uit
Nijkerk, werd op slag gedood. Zijn
bij hem in de wagen zittende groot
moeder liep ernstige verwondingen
op. De 20-jarige echtgenote van de
bestuurder raakte slechts licht ge
wond.
De bestuurder van de wagen, die
op het moment van de botsing tij
dens een inhaalmanoeuvre op de lin
ker weghelft reed, de 45-jarige C. F.
A. Weterman uit Amstelveen, is kort
na middernacht aan zijn verwondin
gen bezweken.
Doile en drie gewonden
bij verkeersongeluk
GOIRLE, 10-1. Maandagmorgen
vroeg is op de Tilburgseweg te Goir-
le de 23-jarige C. J. M. A. Vermeulen
uit die plaats met zijn auto tegen eeru
links van de weg staande boom gere
den. Op weg naar het ziekenhuis is
hij overleden. Drie jeugdige inzitten
den uit Goirle werden gewond opge
nomen in het Sint Elisabethzieken-
huis te Tilburg.
De rijkspolitie vermoedt, dat de
autobestuurder eerst rechts in de'"
berm is geraakt en daarna de macht
over het stuur heeft verloren.
Jongen onder vraehtauto
op slag gedood
MAARSSEN. 10-1. - De 14-jarige
Hendrik van de Bosch uit Maarssen
is maandagmiddag bij een verkeers
ongeluk in zijn woonplaats op slag
gedood.
De jongen wilde met zijn fiets een
langzaam rijdende zandauto rechts
passeren en raakte daarbij bekneld
tussen deze auto en een stilstaande
vrachtwagen. Hij viel en kwam on
der het rechterachterwiel van do rij
dende auto terecht.
Dinsdag 11 januari
Zierikzee
Mondragon, 8 uur, PhilatelJcn.
Dveischor
De Drie Schorren, 7.30 uur, vergade
ring Z.L.M.-afdeling.
Brouwershaven
Hotel Graaf Floris V, vergadering
V.V.V. Brouwershaven.
Bruinisse
Hotel Storm, 7.30 uur, discussie
avond Z.L.M.
Woensdag 12 januari
Zierikzee
Herv. Verenigingsgebouw, 2.30 uur,
bejaardenmiddag N.C.V.B.
Donderdag 13 januari
Zierikzee
Concertzaal, De Jasperina show,
(Z.V.U.).
Vrijdag 14 januari
Zierikzee
Huis van Nassau, 8 uur, Vrouwen
bond en afdeling P.v.d.A.
Aula schoolgebouw R.S.G. Prof. Zee
man, Manhuisstraat, 7.45 uur, film
avond „Ziejook".
Mondragon, 15.30 uur, samenkomst
afdeling Schouwen Plattelandsvrou
wen Bond.
Burgh
De Koebel, 19.00 uur opening ten
toonstelling „De Schouwse Zanger".
Ouwerkerk
Dorpshuis, 9.30 uur v.m., gecombi
neerde vergadering landbouwvere-
nigingen Ouwerkerk en Nieuwer-
kerk.
Zaterdag 15 januari
Zierikzee
Gebouwtje Paternosterstraat, 2 uur.
bijeenkomst jeugdvogelwacht, (Win-
tervoeding voor vogels).
Burgh
De Koebel, 13.30-22.00 uur, tentoon
stelling „De Sehouwse Zanger".
Maandag 17 januari
Zierikzee
Herv. verenigingsgebouw, 7.30 uur,
U.V.V.-ontspanningsavond voor de
bejaarden.
Woensdag 19 januari
Zierikzee
Concordia, 21.00 uur, ledenvergade
ring NVV-Horeca-personeel Schou
wen-Duiveland.
TERNEUZEN, 10-1. Een leerling
van de M.T.S. te Terneuzcn, de 16-
jarige Onno de Visser uit Ellewouts-
djjk heeft met zyn klasgenoot Sjaak
Vcrmuc uit Kwadendammc en nog
vyf medeleerlingen, besloten het ko
mende voorjaar een eigen veerdienst
Hoedekenskerke-Terneuzen te on
derhouden.
Reden hiervan is dat de leerlingen
van de MTS in Terneuzen die op
Zuid-Beveland wonen, door het op
heffen sinds 1 januari jl. van do
veerdienst door minister Drees of
veel te vroeg of veel te laat op school
komen. Zij moeten namelijk gebruik
maken van de bus Goes-Terneuzen,
die via het veer Kruiningen-Perk-
polder rijdt. Deze reis duurt meer
dan 2 uur. De oversteek met de veer
boot duurde vroeger ongeveer 1 uur.
Onno de Visser mag van zijn vader
een 8 meter lange kajuitboot met
binnenboordmotor gebruiken. Hij
zegt dat deze boot sneller vaart dan
de vroegere veerboot Prins Willem
en dat hij in verband met de weers
omstandigheden het voorjaar zal af
wachten. De motorboot die nu „Dc
Kraak" heet. zal hij Prins Willem
Drces noemen.
Niet verbieden
De rijkspolitie te water te Terneu
zen zegt dat tegen deze veerdienst
niet kan worden opgetreden. De mo
torsloep is een oude reddingboot van
een zeeschip en voldoet aan alle
eisen. De bestuurder moet volgens de
politieverordening 16 jaar oud zijn en
er mogen niet meer dan 30 personen
vervoerd worden. Dc motorboot kan
15 personen bergen. De gevaren op
de Westerschelde zijn voor deze jon
gens niet groter dan voor de vele re
creanten die in de zomer hun vertier
op de Westerschelde zoeken en daar
voor wel minder zeevaardigc bootjes
gebruiken, zo voegt de rijkspolitie te
water er aan toe.
BRUSSEL. Dinsdagochtend om
acht uur zijn de EEG-ministers in
Brussel tot de conclusie moeten ko
men dat er geen vergelijk mogelyk
was met de Noren inzake het visse
rijprobleem.
Met het weer kijken we vaak ook
niet verder dan de straat lang is.
Daarom in het kader van deze cur
sieve beschofiioing medegedeeld dat
het vanmorgen in Amsterdam 1
graadje was en in Vlissingen 5. Daar
vloog ook wat nat. In Barcelona was
de toestand mei eren andeTs. De hele
toestand is daar trouwens anders; hei
was er onbewolkt en met 14 graadjes
zat men daar dus al in de zon. liet
valt allemaal af te lezen van de
weerrubriek, die 's morgens door heel
Europa ivordt getele.ved. Voor mij is
dat altijd rode oortjes-lekluur, want
hoe zat het nu in Bordeaux of in
Berlijn? Nou, mist hé en zes graadjes
beneden nul. Frisse morgen dus in de
Alexanderstrasse. Voor regen moeten
we naar Aberdeen. Daar viel in 24
uur niet minder dan 22 mm. Elders
is het maar spikkelen. In Stockholm
was het zwaar bcioolkt en vroor het
vijf graden. In Helsinki sneeuwde het
bij 5 graden onder nul. In Parijs is
het 1 graadje en er valt geen spatje
regen. In Rome is het al wat zoel er
(13 graden), maar voor het echte be
tere werk moeten we toch heel diep
zakken.
In Casa Blanca (heel licht bewolkt
en droog) kan bij 17 graden de strop
das al uit en nog veel meer textiel in
Tunis, dat met „onbewolkt en 19 gra
den" met de dagprys voor het mooi
ste weer gaal strijken.
Zierikzee staat niet in het rijtje.
Het zal - bij lichte regen - een graad
of riet pemcest zyn en dat is minder
goed dan aan de boulvard van Nice,
waarover de zon al schijnt en men
14 graden noteert. Dc baderessen zul
len er nog niet rondlopen, maar Nice
is toch alwaar een eind op de goede
weg.
Feitelijk zou men deze klimatolo
gische momentopname moeten her
halen. vooral in deze vreemde win
ter, die feitelijk nog komen „moet",
al hoeft het niet zo erg meer.
Maar alles kan nog; het steunt op
onbestendigheid iian klimaat en
weer. „Met Sint Matthijs tras er nog
geen ijs, maar de le maart reed men
met man en paard over de Dordtse
vaart". We sukkelen dus maar wat
door met onze toekomstige thermi
sche gespletenheid. De badtas in de
ene en schaatsen in de andere hand.
alleen zeker zijnde van onze onzeker
heden en wachtend, wachtend wat
het straks weer xcorden zal met mat
over armen en rijken, goeden en
kwaden besloten is over het weer,
onze gemeenschappelijke oneindig
diepe bron voor gespreksstof.
SCH1ERE1LANDMAN.