VERKEER AGENDA De Westersclielde-oeververbinding Bevolking van Zeeland in 1971 toegenomen N.O.S. vraagt meer zendtijd Industriebond NKV gaat metaal-C.A.O. ondertekenen Jordaan wordt goede woonwijk Engeland en Malta De geschiedenis van de „Qucen Elizabeth" „Kraamzorgvergoedingen fors omhoog" Eigen veertje Terneuzen-Hoedekenskerke Het Noorse visserijprobleem WEER In intieme (vergaderings)kring hoorden wij recentelijk eigenlijk een beetje „schande" spreken over het feit dat op de Laan van St. 51 il ai re te Zierikzee een snelheids beperking van 50 km is ingevoerd. Zulks gebeurde - men herinnert l^et zich - als gevolg van het feit dat door de realisering van plan- West - „de laan" feitelijk een straat is geworden, waarvoor de maximumsnelheid geldt van 50 km. Het afschuwelijke ongeluk van zaterdag j.l. zal degenen, die bij de maatregel een kritische kantte kening plaatsten misschien toch tot een ander inzicht hebben ge bracht. Afgezien immers nog van het straat-zijn van de Laan van St. Hilaire, is deze rondweg - vooral bij nevelig weer en 's avonds ge vaarlijk voor het verkeer. Er zitten stevige bochten in, die niet zo ge makkelijk liggen en durend blijkt er toch neiging te zijn Hink hard te rijden. Het kan allemaal niet meer en het kan - naar ons inzicht - op veel plaatsen niet, waar het toch gebeurt, want niets schijnt moei lijker te reguleren dan het gaspe daal. Grotere verkeersveiligheid hangt samen met snelheidsbeperking, ook al wordt dit ontkend door an deren. De praktijk echter is leer meester. Luxemburg heeft de snel heid op tal van wégen aan ban den gelegd en het doden percen tage is in 1971 gedaald met 35 Als zo'n cijfer niet welsprekend is, wat is het dan wel? Zierikzee - toch al ingewikkeld door het oude stadspatroon - zit nog met een zaak, die bestudering waard is door de Verkeerscommis- sie van de gemeenteraad en andere deskundigen. We doelen op de sinds jaar en dag geldende voor rangsbepalingen voor verkeer uit kleine, onmogelijke straatjes, dat voorrang krijgt omdat het van rechts komt. De praktijk wijst ech ter uit, dat vooral ook ter plaatse onbekende weggebruikers die straatjes niet kennen en ze zelfs niet kunnen zien. Gevolg is der halve dat het verkeer over de bre dere straten doorgaans toch voor rang neemt. De tijd lijkt rijp om deze toestand te legaliseren. De huidige toestand levert on zekerheden op en aarzelingen, die de veiligheid van het verkeer niet ten goede komen. Hier ook nog een opmerking over het vaak volstrekt negeren van verkeersregels door berijders van bromfietsen. Zij nemen (te) vaak bewust risiko's en ze weten het, maar hun jeugdige rijdrift - op zichzelf weer wel te begrijpen - voegt toch risiko-elementen in in het verkeerspatroon, waar nie mand gelukkig mee is. Tenslotte neemt het euvel van de oude auto's, voorzien van lawaaie rige uitlaten en goede auto's met sportuitlaten ook toe, waardoor geluidsverontreinigingen ontstaan, die vaak gewoon in-treurig zijn. We groeien straks weer naar de zomer toe. Dan wordt het ook weer echt druk. Misschien is er thans gelegenheid bepaalde aspek- ten van het verkeer toch nog eens onder de loep te nemen. TWEEDE KAMER DEN HAAG, 10-1. liet project van ile vaste oeververbinding Wester- schelde kan aan betekenis winnen door de bouw van de kanaaltunnel. Dit neemt niet weg, dat de aan sluitende verbindingen van de Ka naaltunnel met het Nederlandse we gennet vooral ook worden gevormd door de wegen E3, E10 en E39. De omvang van het internationale ver keer van Engeland naar de randstad en de afstandsverkorting die dit ver keer kan verkrijgen inplaats van de route via Breda moeten niet worden overschat. Aldus het antwoord van minister Droes en staatssecretaris Kruisinga (verkeer en waterstaat) op vragen van het P.v.d.A.-kamerlid Roëls over de aanleg van de Kanaaltunnel. In het antwoord wordt meegedeeld, dat een studie over de financieel-econo- mische en technische implicaties van het te verwachten verkeer door de tunnel nog niet geheel is afgesloten. Verwacht mag worden dat de bouw op zijn vroegst in 1973 kan beginnen en in het gunstigste geval in 1978 gereed zal kunnen zijn. HILVERSUM, 10-1. De Nederland se Omroep Stichting heeft de minis ter van C.R.M. voor de komende vier jaar om uitbreiding van de wekelijk se televisiezendtijd met in totaal acht uur (twee uur per week per jaar) ge vraagd. De uitbreiding van de zend tijd die volgens het voorstel van de NOS in 1973, het jaar waarin naar alle waarschijnlijkheid de omroep bijdrage zal worden verhoogd, moet ingaan, zal geheel ten goede moeten komen van de vier A-omroepen. BRUSSEL. Het - vrijwel laatste - onderhandellngsgesprek tussen de EEG en Ierland, dat maandagmid dag in Brussel begon, is heden (dins dagochtend) om 05.00 uu zonder re sultaat geëindigd. MIDDELBURG. 10-1. De Zeeuwse bevolking is in 1971 toegenomen met 5617 mensen. Dit is tot nu toe de grootste bevolkingstoename geweest in de Zecuwsche geschiedenis. Zeeland heeft nu 315.934 bewoners: 158.632 mannen en 157.302 vrouwen. Een geboorteoverschot van 2513 en een vestigingsoverschot van 3104 personen zorgde voor deze gunstige resultaten. Het vestigingsoverschot was vorig jaar aanmerkelijk hoger dan in enig voorafgaand jaar. De jaren 1960 tot en met 1965 gaven nog een vertrekoverschot te zien. Aan deze ontwikkeling kwam in 1966 e?n einde, toen het vestigings overschot 643 personen betrof. UTRECHT, 10-1. Op tot nu toe ge houden afdelingsvergaderingen heeft een duidelijke meerderheid van de leden van de industriebond N.K.V. zich gesteld achter het door het hoofdbestuur van deze bond gevoerde beleid bij de onderhandelingen over de CAO-grootmetaal. Dit heeft een woordvoerder van de N.K.V.-bond maandag meegedeeld na afloop van een niet openbare algemene be stuursvergadering van de bond in Utrecht. Het algemeen bestuur heeft unaniem besloten de CAO te onder tekenen wanneer ook de nog te hou den ledenvergaderingen het bestuurs- beleid fiatteren. AMSTERDAM, 10-1. Van de Jor daan moet een goede woonwijk wor den gemaakt. Dit is de voornaamtse doelstelling van het ontwerp-be- stemmingplan dat op 12 januari een maand lang ter visie wordt gelegd. Het is een plan waarbij „we heel geleidelijk aan woon verbetering, her bouw en vullen van gaten gaan be ginnen", zo zei maandagmiddag Am sterdams wethouder voor stadsont wikkeling, H. Lammers, in een toe lichting op het ontwerp. Het plan houdt rekening met de schaal van de Jordaan. Het fijnma zige stratenpatroon en het karakter van de buurt zullen worden gehand haafd. Er zullen daarom ook geen verkeersdoorbraken komen, terwijl de grachten en de voor het histori sche stadsbeeld essentiële straten zullen worden beschermd. Geen onderwijs zonder expressievakken DEN HAAG, 10-1. „Onderwijs zon der expressievakken mag eigenlijk de naam onderwijs niet dragen" vindt secretaris-generaal mr. M. D. van Wolferen, van het ministerie van on derwijs en wetenschappen. Hij zei dit maandag in zijn openingswoord op de tentoonstelling „Horen, zien en doen", waarmee vier organisaties on derstrepen dat ze tot één samenwer kingsverband zijn gekomen en waarmee ze de expressievakken on der de aandacht van het publiek wil len brengen. De expositie, die in de hal van het ministerie wordt gehou den. duurt tot en met 4 februari. De vier samenwerkende organisa ties zijn: de Nederlandse Vereniging voor Tekenonderwijs (NVTO), de Al gemene Vereniging van Docenten in de Naaldvakkerv (AVTN), de MO- werkgroep handenarbeid en de Ver eniging van Leraren Schoolmuziek. Effeetenroof in New York NEW YORK, 10-1. Een employé van de „U.S. Trust Company" zijn maandagmiddag in New York op straat effecten ontstolen ter waarde van dertien miljoen gulden. De dief is voortvluchtig. Telefoon-aansluitingen midden en -noord-Zeeland liet aantal telefoonaansluitingen in het gebied van dc Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Mid den. en Noord- Zeeland aldus wordt in het jaarverslag medegedeeld, zal met ca. 3.1(10 tot plm. 36.700 toege nomen z(Jn per 31 december 1971. Per 1 januari 1971 bedroog het aan tal telefoonaansluitingen 33.611. De netto vraag noar nieuwe tele foonaansluitingen die ten opzichte van 1969 in 1970 een toename van 62 te zien gaf. zal In 1971 ten op zichte van 1970 ongeveer gelijk blij ven. Het aantal aanvragen dat ultimo 1971 nog op uitvoering wachtte, zal ongeveer 2.230 bedragen togen 1.970 aan het begin van het jaar. De capaciteit van de telefooncen trales in Midden- en Noord-Zeeland zal eind 1971 uitgebreid zijn met 4.200 nummers, waarvan 600 te Goes 400 te Middelburg, 400 te Oost-Sou burg, 400 te Nieuwdorp, 200 te Nieuw en St. Joostland. 200 te Kapelle. 200 te Yerseke. 200 te 's Heer Arendsker- kc. 200 te Bruinisse, 200 te Zierikzee en 200 te Renesse. Het telefoonverkeer (in aantal uit gaande telefoongesprekken) zal in 1971 eenzelfde toeneming ten op zichte van 1970 te zien geven als 1970 ten opzichte van 1969 en wel met 7 o. "Walcheren is het meest in trek. Daar was het vestigingsoverschot 2216 mensen, gevolgd door Zeeuwsch-Vlaanderen met 540. Veel gunstiger dan vorig jaar (vcr- trekoverschot 43) was de situatie op Schouwen-Duiveland, waarvoor een vestigingsoverschot van 275 viel te noteren. LONDEN - VALETTA - TRIPOLI, 10-1. De 86-jarige aartsbisschop van Malta, Michael Gonzi, heeft maan dagmiddag overlegd met de Britse premier Edward Heath en met de minister van buitenlandse zaken Douglas-Home. Hoewel Gonzï's ver blijf in Londen officieel een „privé- bezoek" heet, wordt aangenomen dat hij probeert de onderhandelingen tussen Engeland en Malta over de Britse militaire bases op dit eiland weer op gang te brengen. Kritiek op Philips- sluiting in Bremen BREMEN, 10-1. De afvaardiging voor economie en buitenlandse han del van Bremen heeft scherpe kritiek geuit op het besluit van Philips Elek- trologika Bmbh om haar vestiging in Bremen te sluiten. Er wordt op gewezen, dat het bedrijf in de Han zestad vorig jaar nog werktijdver korting heeft doorgevoerd en voor het veiligstellen van de werkgele genheid bijdragen ontving uit de openbare middelen. De senator, be last met arbeidszaken in Bremen, zal onderzoeken of deze bijdragen terug gevorderd zullen moeten worden. Grote hasjiesj-vondst MUNCHEN, 11-1. De Westduitse politie heeft maandagavond in éen woning in München een partij van 200 kilo hasjiesj ter waarde van on geveer 800.000 gulden in beslag ge nomen. Onassis zou marihuana kweken MEXICO, 10-1. De Griekse scheeps- magnaat Onassis bezit in de noorde lijke Mexicaanse staat Chihuaha gronden waar op grote schaal hen nep wordt verbouwd, zo meldt het Mexicaanse blad „Ovaciones". Onas sis zou streven naar legalisatie van marihuana in de Verenigde Staten, waar hij dan zijn hennepprodukten zou kunnen afzetten. Amerikaans pleidooi voor „veiliger" sigaret WASHINGTON 10-1. Het hoofd van de Amerikaanse dienst voor volksgezondheid, Jesse Steinfeld, heeft maandag gepleit voor een „vei liger" sigaret. Hij deed dit in een rapport van 200 pagina's over het roken, waarby hy er op wees dat tabaksrook ook gevaarlyk kan zyn voor niet-rokers. De senaats-commissie voor handel begint op 1 februari, op basis van het rapport, hoorzittingen over de gevaren die het roken van sigaretten voor de gezondheid oplevert. Volgens het commissielid Frank Moss, onder wiens leiding met succes is geijverd voor een verbod van sigarettenre clame op de televisie, zal dan wor den gesproken over manieren om het roken in openbare gebouwen te beperken. Miljoenste mosselton verwacht BRUINISSE. 10-1. Het Pro- duktschap voor Vis en Vispro- dukten verwacht in de week van 10 tot 16 januari dc mil joenste ton (van honderd kilo) mosselen van het seizoen 1971- '72. Slechts twee keer eerder in de geschiedenis van de Ne derlandse mosselvisserij is in een seizoen een aanvoer van een miljoen tonnen of honderd miljoen kilo bereikt: in 1963- '64 en in 1968-'69. Toen was het echter pas tegen het eind van het seizoen, in de maand maart, zover. Dc aanvoer van de honderd miljoenste kilo zo kort na de jaarwisseling heeft men nog niet eerder meege maakt en de verwachting is dan ook dat 1971-72 een re cord mosselseizoen zal worden. In 1963-'64 icas de totale aan voer 103.3 miljoen kilo, in 1968- '69 107.6 miljoen kilo. f LONDEN, 9-1. De byna 83.000 ton metende Queen Elizabeth, eens het trotse vlaggeschip van de Cunard Line, dat zondag door een geweldige brand in de haven van Hongkong is verwoest, heeft een afwisselende geschiedenis gehad. Het 331 meter lange en 71 meter hoge luxueuze schip, dat 33 jaar geleden aan. de Clyde in Schotland werd gebouwd als dryvend pa leis voor miljonairs, liep in 1939 van stapel. De oorlog vertraagde de eerste reis en de Queen Elizabeth voer in 1940 onbeproefd, onaf en ongewapend naar New York om dienst te gaan doen als troepen- transportschip in de Tweede Wereldoorlog. Hitler loofde een belo- ning van omgerekend ongeveer 700.000 gulden met het IJzeren Krus uit voor de onderzeebootkapitein die de oceaanreus tot zinken zou t brengen. Maar het schip vervoerde alleen al over de Atlantische f Oceaan 800.000 manschappen en liep in 1945 voor het eerst in de thuishaven Southampton binnen na een half miljoen mijl op vijf l oceanen te hebben afgelegd. Later vervoerde de Queen Elizabeth als opvolger van de Queen Mary 2.230 passagiers en 1200 bemanningsleden op elke reis tussen New York en Southampton. Maar in het midden van de jaren zestig t bleken de reuzen als de Queen Elizabeth oneconomisch in het ge- f bruik door de concurrentie van de vliegtuigmaatschappijen. Cunard f verkocht het schip aan een. Amerikaanse particuliere maatschappij J nadat in 1967 de Queen Elizabeth-II te water was gelaten. Eerder in het jaar was de Queen Mary verkocht aan de stad Long Beach in Californië waar het in mei vorig jaar als toeristencentrum werd opengesteld. De Queen Elizabeth werd in 1970 door de Hongkongse scheeps- magnaat Toeng gekocht nadat onder meer een Amerikaans experi ment om het schip als drijvend congrescentrum en restaurant te gebruiken was mislukt. Toeng gaf het schip een nieuwe naam, „Seawise University", en verbouwde het in Hongkong tot een combinatie van „cruise-schip" en campus voor een Californische universiteit. Advies aan minister: UTRECHT, 10-1. Vertegenwoordi gers van de ziekenfondsen en de kruisorganisaties hebben overeen stemming bereikt over een aanpas sing van de kraamzorgvergoeding aan de verzekerden in 1972. De ziekenfondsraad is verzocht, de minister van volksgezondheid en mi lieuhygiëne te adviseren, de vergoe ding voor interne kraamzorg vast te stellen op f 66 per dag en die voor wijkkraamzorg op f 26 per dag. In 1971 waren deze bedragen res pectievelijk f 49,30 en f 19.06. De verhoging is het gevolg van de ge stegen personeelslasten en van een vermindering van het aantal pro- duktieye dagen van de kraamver zorgsters. Referendum Denemarken over aansluiting bij EEG SCHIPHOL, 10-1. Al heeft dan bijna vijf-zesde van het Deense par lement zich uitgesproken ten gunste van aansluiting by de EEG, toch heeft de Deense regering besloten in het voorjaar een referendum over deze belangrijke zaak uit te schrij ven. Zij wil de stem van net volk la ten beslissen nadat uit opiniepeilin gen was gebleken, dat bijna 30 pro cent van dit volk bezwaren maakt tegen de aansluiting. Welke twijfels er onder de Denen heersen, vertelde minister De Koster maandagavond op Schiphol bij zijn terugkeer uit Kopenhagen, waar hij niet alleen een uitvoerig gesprek voerde met zijn Deense ambtgenoot over samenwerking in de defensie, maar waar hij tevens tijdens het weekeinde een congres bijwoonde van de Deense liberale partij. De EEG was het voornaamste onder werp van dit congres. Roofoverval op Haagse kleermaker DEN HAAG, 11-1. Drie mannen hebben maandagavond rond half tien bij een overval op de 62-jarige kleer maker C. B. van der Bor en diens 67-jarige zuster in hun woning aan de Houtzagerssingel in Den Haag en kele duizenden guldens buitgemaakt. De man werd door de overvallers op het hoofd geslagen. Hij is met ver wondingen aan het linkeroog en aan de rechterkaak naar het ziekenhuis Westeinde gebracht. De mannen zochten in een kastje in de slaapkamer en in het atelier geld, dat ook elders in huis in vele tasjes en portemonnaies te vinden was. De vergoedingen komen gemiddeld neer op 75 procent van de landelijk berekende kosten van de kraamzorg. Als gevolg van. plaatselijke omstan digheden lopen de tarieven van de verschillende kraamcentra echter nogal uiteen. De Ziekenfondsraad moet de bere keningen nog goedkeuren, Twee doden bij verkeersongeluk BAARN, 11-1. Een verkeersonge val op rijksweg 1 (Amsterdam-Hoe velaken), onder de gemeente Baarn, heeft maandagavond aan twee men sen het leven gekost. Een derde per soon werd ernstig gewond. Twee personenauto's raakten om streeks half tien op de brug over de Eem frontaal met elkaar in botsing. De bestuurder van één van de wa gens, de 22-jarige H. van Wijk uit Nijkerk, werd op slag gedood. Zijn bij hem in de wagen zittende groot moeder liep ernstige verwondingen op. De 20-jarige echtgenote van de bestuurder raakte slechts licht ge wond. De bestuurder van de wagen, die op het moment van de botsing tij dens een inhaalmanoeuvre op de lin ker weghelft reed, de 45-jarige C. F. A. Weterman uit Amstelveen, is kort na middernacht aan zijn verwondin gen bezweken. Doile en drie gewonden bij verkeersongeluk GOIRLE, 10-1. Maandagmorgen vroeg is op de Tilburgseweg te Goir- le de 23-jarige C. J. M. A. Vermeulen uit die plaats met zijn auto tegen eeru links van de weg staande boom gere den. Op weg naar het ziekenhuis is hij overleden. Drie jeugdige inzitten den uit Goirle werden gewond opge nomen in het Sint Elisabethzieken- huis te Tilburg. De rijkspolitie vermoedt, dat de autobestuurder eerst rechts in de'" berm is geraakt en daarna de macht over het stuur heeft verloren. Jongen onder vraehtauto op slag gedood MAARSSEN. 10-1. - De 14-jarige Hendrik van de Bosch uit Maarssen is maandagmiddag bij een verkeers ongeluk in zijn woonplaats op slag gedood. De jongen wilde met zijn fiets een langzaam rijdende zandauto rechts passeren en raakte daarbij bekneld tussen deze auto en een stilstaande vrachtwagen. Hij viel en kwam on der het rechterachterwiel van do rij dende auto terecht. Dinsdag 11 januari Zierikzee Mondragon, 8 uur, PhilatelJcn. Dveischor De Drie Schorren, 7.30 uur, vergade ring Z.L.M.-afdeling. Brouwershaven Hotel Graaf Floris V, vergadering V.V.V. Brouwershaven. Bruinisse Hotel Storm, 7.30 uur, discussie avond Z.L.M. Woensdag 12 januari Zierikzee Herv. Verenigingsgebouw, 2.30 uur, bejaardenmiddag N.C.V.B. Donderdag 13 januari Zierikzee Concertzaal, De Jasperina show, (Z.V.U.). Vrijdag 14 januari Zierikzee Huis van Nassau, 8 uur, Vrouwen bond en afdeling P.v.d.A. Aula schoolgebouw R.S.G. Prof. Zee man, Manhuisstraat, 7.45 uur, film avond „Ziejook". Mondragon, 15.30 uur, samenkomst afdeling Schouwen Plattelandsvrou wen Bond. Burgh De Koebel, 19.00 uur opening ten toonstelling „De Schouwse Zanger". Ouwerkerk Dorpshuis, 9.30 uur v.m., gecombi neerde vergadering landbouwvere- nigingen Ouwerkerk en Nieuwer- kerk. Zaterdag 15 januari Zierikzee Gebouwtje Paternosterstraat, 2 uur. bijeenkomst jeugdvogelwacht, (Win- tervoeding voor vogels). Burgh De Koebel, 13.30-22.00 uur, tentoon stelling „De Sehouwse Zanger". Maandag 17 januari Zierikzee Herv. verenigingsgebouw, 7.30 uur, U.V.V.-ontspanningsavond voor de bejaarden. Woensdag 19 januari Zierikzee Concordia, 21.00 uur, ledenvergade ring NVV-Horeca-personeel Schou wen-Duiveland. TERNEUZEN, 10-1. Een leerling van de M.T.S. te Terneuzcn, de 16- jarige Onno de Visser uit Ellewouts- djjk heeft met zyn klasgenoot Sjaak Vcrmuc uit Kwadendammc en nog vyf medeleerlingen, besloten het ko mende voorjaar een eigen veerdienst Hoedekenskerke-Terneuzen te on derhouden. Reden hiervan is dat de leerlingen van de MTS in Terneuzen die op Zuid-Beveland wonen, door het op heffen sinds 1 januari jl. van do veerdienst door minister Drees of veel te vroeg of veel te laat op school komen. Zij moeten namelijk gebruik maken van de bus Goes-Terneuzen, die via het veer Kruiningen-Perk- polder rijdt. Deze reis duurt meer dan 2 uur. De oversteek met de veer boot duurde vroeger ongeveer 1 uur. Onno de Visser mag van zijn vader een 8 meter lange kajuitboot met binnenboordmotor gebruiken. Hij zegt dat deze boot sneller vaart dan de vroegere veerboot Prins Willem en dat hij in verband met de weers omstandigheden het voorjaar zal af wachten. De motorboot die nu „Dc Kraak" heet. zal hij Prins Willem Drces noemen. Niet verbieden De rijkspolitie te water te Terneu zen zegt dat tegen deze veerdienst niet kan worden opgetreden. De mo torsloep is een oude reddingboot van een zeeschip en voldoet aan alle eisen. De bestuurder moet volgens de politieverordening 16 jaar oud zijn en er mogen niet meer dan 30 personen vervoerd worden. Dc motorboot kan 15 personen bergen. De gevaren op de Westerschelde zijn voor deze jon gens niet groter dan voor de vele re creanten die in de zomer hun vertier op de Westerschelde zoeken en daar voor wel minder zeevaardigc bootjes gebruiken, zo voegt de rijkspolitie te water er aan toe. BRUSSEL. Dinsdagochtend om acht uur zijn de EEG-ministers in Brussel tot de conclusie moeten ko men dat er geen vergelijk mogelyk was met de Noren inzake het visse rijprobleem. Met het weer kijken we vaak ook niet verder dan de straat lang is. Daarom in het kader van deze cur sieve beschofiioing medegedeeld dat het vanmorgen in Amsterdam 1 graadje was en in Vlissingen 5. Daar vloog ook wat nat. In Barcelona was de toestand mei eren andeTs. De hele toestand is daar trouwens anders; hei was er onbewolkt en met 14 graadjes zat men daar dus al in de zon. liet valt allemaal af te lezen van de weerrubriek, die 's morgens door heel Europa ivordt getele.ved. Voor mij is dat altijd rode oortjes-lekluur, want hoe zat het nu in Bordeaux of in Berlijn? Nou, mist hé en zes graadjes beneden nul. Frisse morgen dus in de Alexanderstrasse. Voor regen moeten we naar Aberdeen. Daar viel in 24 uur niet minder dan 22 mm. Elders is het maar spikkelen. In Stockholm was het zwaar bcioolkt en vroor het vijf graden. In Helsinki sneeuwde het bij 5 graden onder nul. In Parijs is het 1 graadje en er valt geen spatje regen. In Rome is het al wat zoel er (13 graden), maar voor het echte be tere werk moeten we toch heel diep zakken. In Casa Blanca (heel licht bewolkt en droog) kan bij 17 graden de strop das al uit en nog veel meer textiel in Tunis, dat met „onbewolkt en 19 gra den" met de dagprys voor het mooi ste weer gaal strijken. Zierikzee staat niet in het rijtje. Het zal - bij lichte regen - een graad of riet pemcest zyn en dat is minder goed dan aan de boulvard van Nice, waarover de zon al schijnt en men 14 graden noteert. Dc baderessen zul len er nog niet rondlopen, maar Nice is toch alwaar een eind op de goede weg. Feitelijk zou men deze klimatolo gische momentopname moeten her halen. vooral in deze vreemde win ter, die feitelijk nog komen „moet", al hoeft het niet zo erg meer. Maar alles kan nog; het steunt op onbestendigheid iian klimaat en weer. „Met Sint Matthijs tras er nog geen ijs, maar de le maart reed men met man en paard over de Dordtse vaart". We sukkelen dus maar wat door met onze toekomstige thermi sche gespletenheid. De badtas in de ene en schaatsen in de andere hand. alleen zeker zijnde van onze onzeker heden en wachtend, wachtend wat het straks weer xcorden zal met mat over armen en rijken, goeden en kwaden besloten is over het weer, onze gemeenschappelijke oneindig diepe bron voor gespreksstof. SCH1ERE1LANDMAN.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1972 | | pagina 2