Caissonslot op laatste opening noordgeul Br.havense Gat TEGENSTELLING „JUICHDAG" SLUITING BROUWERSHAVENSE GAT WERD TOT EEN ROUWDAG VOOR DE VISSERIJ ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 3 mei 1971 Nr. 20869 Nam een regio nieuwe (Van onze redakteur) SCHARENDIJKE, 1-5. Zaterdagmiddag vijf voor 2 loeiden van alle boten en dat waren er, inclusief de zware zeeslepers, nogal wat - de scheepsfltiiten, ten teken dat de laatste slniteaisson (van 'n reeks van 14) in liet noordelijk sluitgat van het Brouwershavense Gat was afgezonken en zich had „neergevleid". Niet op een stenen bruidsbed, maar op de opgezonken drempel waarop reeds twee landhoofdcaissons en elf andere broertjes van 68 meter lengte in de vooraf gaande weken waren neergezet. Er gingen heel wat handjes op elkaar, vooral RAV.S.-handjes, want al lij ken sluitingen routinewerk geworden, er zit toch nog een stuk risico in. Fraai zij het wat winderig, lenteweer begeleidde deze operatie waarmede men een mijlpaal bereikte in het projekt, dat in 1966 van start ging. Een slot kwam op weer een zeearm en het gaat 1972 worden, voordat de rybanen over de dammen gereed zyn. Er zal dan ongeveer 300 miljoen gulden aan dit gigan tische projekt ten koste zijn gelegd. Caissons en betonblokken vormden het materiaal om de 6,2 km brede zeearm af te sluiten. Met het afzinken van de sluitcaisson werd met name voor Schouwen-Duiveland weer een waterstaat kundige mijlpaal gepasseerd, die de regio in het algemeen en het betrokken gebied in het bijzonder sterk zal veranderen, zo niet een geheel nieuw ge zicht geven. Vandaag (maandag) gaan in de caissons, inclusief de laatste, de schuiven omlaag, want tijdens het weekeinde spoelde nog zeewater door het mazennet van deze gigan ten, die met hun 16 meter hoogte en 18 meter breedte drijvende woonflats zouden kunnen verbeelden. Open, maar niet zo heel erg meer open, is dan nog het zuidelijke sluitgat, aan de kant van „Schaerendieke", een opening van 900 meter, die echter al overal de sporen vertoont van het blokkenbombardement, dat met de precisie van een uurwerk wordt uit gevoerd door een kabelbaan. Er zijn al zoveel blokken van de in totaal benodigde 200.000 omlaag gesuisd, dat men de „zware jongens" op el kaar hoort dreunen. De breed uit waaierende stroom- en schuimopper- vlakte aan de zeekant bewijst zicht- Gat dicht (Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode). baar, dat het definitieve „halt" aan de zee ook hier op handen is. Op laagwaterkentermg Spektakulair karwei voor de zater- dkgmiddag was dan de sluitcaisson, die althans op het oog - feilloos werd ingepast in het voorheen nog open gat van het rechtlijnig caissongebit. Getrokken door acht zeeslepers voer de laatste der Mohikanen naar zijn eindbestemming, een operatie zich voor het kijkpubliek, onzicht baar afspelend tegen een achtergrond van heel ingewikkelde berekeningen, getijstudies, tijds- en stroommetin gen, die grafieksgewijs voor de tech nisch diep stekenden zo fraai zijn „ge-digest" in het „Driemaandelijks Bericht". Hier er alleen uitgelicht dat men in de „Kous" (noordelijk sluitgat) de caissons heeft geplaatst op de laag- Gat {nog) open waterkentering, daar by hoog water een caisson 2.50 dieper zou moeten zinken, hetgeen een toename van de zinktijd tengevolge zou hebben ge had. Bovendien (de stroomsnelheden "zijn bepalend voor deze operaties), is de periode met betrekkelijk lage snel heden-omstreeks de laagwaterkente ring aanmerkelijk langer dan om streeks de hoogwaterkentering en „dat moet men nu juist hebben". Door Hoinpelgeul De caissons werden - gelijk bekend - gebouwd in het dok te Zonnemaire; werden daar een voor éen leegge pompt eiï zochten hun weg naar de afzinkplaats door de zuidelijke geul van het Brouwershavense Gat. en dan door de Hompelgeul, een diepte die er voorheen niet was, maar spe ciaal werd gegraven om caissontran sport „überhaupt" mogelijk te maken De laatste caisson dan; we hebben er met vele anderen naar gekeken aan boord van de salonboot „Pieter Caland'V een geriefelijk scheepje, dat sandwiches aan boord had en meer dan één oorlam. Het leek nogal erg waaierig (schuimkopjes op het wa ter van het, nog even open, Brou wershavense Gat, maar het komma- Iiewant schoof toch niet van de ene kant van de tafel naar de andere. Er was dus op dat punt niets aan de hand en op het bovendek was het - zonnetje in de rug - gewoon lekker. Aan boord iedereen, die in de techni sche „natte" sector belangrijk is en de bestuursautoriteiten, o.w. minister Bakker van Waterstaat, Zeeland's commissaris mr. J. van Aartsen, le*-: den van G.S. en provinciale staten en de burgemeesters van de diverse ge meenten van Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee. „Zandmannetjes" In de roes van gillende fluiten, wapperende vlaggen en snel wegdrij vende ballonnetjes, mocht niet ver geten dat straks de „zandmannetjes" komen, de loonsverhoogde bagge raars, die verschrikkelijk in de weei gaan met zand. Mét „afsluiters open" caisson zinkt is niet alles gedaan. Loodslakken en stenen komen er tussen de naden tussen sluitcaisson en de aan hun toestand gewende col lega's. Verder: een aanstorting van steen aan de binnenzijde van de cais sons en iets later nog: zand in de lastbakken en van boven afdekken met hoogovenslakken, want men moet al dadelijk een provisorische rijbaan hebben voor allerlei tran sport. De definitieve stap is daarmee gezet op de aanleg van de rijbaan, waarover straks de duizenden wa gentjes van Nederland zullen snor ren. Licht en schaduw Licht en schaduw intussen ook op deze dag. Van het laatste getuigde de Bru 3, een schip temidden van de schepen, dat de spreuk voer: „Aan deze prestatie kleeft de smet van de onvoltooide Schadewet". De demissionaire minister drs. J. A. Bakker, sprak van de „amputatie van weer een zeearm", waarbij de veiligheid belangrijkste motivatie is geweest. Een dankwoord bracht de bewindsman aan de zwoegers, ploe teraars en baggeraars, zowel werkge vers als werknemers. Hij typeerde de sluiting als een nationaal gebeu ren en wees er op dat het Deltapro- jekt tot de „wereldwonderen" wordt gerekend. Intussen gaat het er niet om de ge-amputeerde invalide te laten, maar hem hogere overlevingskansen te geven. „De bel is thans gegaan voor de laatste rondf", maar - erkende de minister - er kleven ook pijnlijke kanten aan deze zaak, doordat er mensen rechtstreeks in hun brood winning worden getroffen. „Via een regeling wordt getracht hen zo goed mogelijk schadeloos te stellen, zij het kennelijk nog niet tot ieders genoegen." Het Grevelingenbekken Belangrijk wordt straks het inrich ten van het Grevelingenbekken, dat één der recreatieve bijverdiensten wordt van het Deltaplan. Het Greve- lingenrapport is als eerste schets verschenen en de Stichting Recrea- tieplan Grevelingenbekken partici peert in een stuurgroep. Tien a vijf tien jaar zullen nodig zijn en de in richting gaat een bedrag van. f 15 miljoen eisen. Voor bebossing van de platen wordt Staatsbosbeheer inge- 1 schakeld. Men moet - aldus de be windsman - de recreatie als duide lijk pluspunt zien en gebleken is ook is als ze was". Aan deze opmerking als ze was". Aan deze opmerking knoopte de heer Bakker een be schouwing vast over de vervuiling van de zee, er op wijzend dat een werkgroep van deskundigen van alle departementen is ingesteld, om de vervuiling van de zee te bestuderen. Doorslaggevend zal zijn of in de ko mende periode in internationaal overleg betere afspraken tot stand zullen komen. De Vierlandenconfe- rentie in Engeland en een conferentie van de kustlanden van de Noordzee, in Duitsland, moeten de ontwikke lingen in die richting in gang zetten. In de jaren daarna staan nog confe renties op het programma van de ge bundelde scheepvaartlanden. „Het is noodzakelijk dat al dit overleg con crete resultaten oplevert", aldus drs. Bakker. Flitsen uit het buitenland ANKARA. Een Egyptisch-Israë- lisch akkoord over de heropening van het Suezkanaal kan het gevaar van nieuwe vijandelijkheden in het Midden-Oosten verminderen, zo heeft de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, William Rogers, verklaard. MADRID. De R.K. vakbonden in Spanje hebben in een boodschap ter gelegenheid van de eerste mei ervoor gepleit, dat in de nieuwe wet ter re geling van arbeidsconflicten het sta kingsrecht wordt verankerd. PARIJS. China heeft in Parijs ge protesteerd tegen de „ontvoering" van een Chinese, landbouwadviseur, woensdag op het vliegveld Orly. BONN. De Westduitse luchtmacht heeft haar 137ste Starfighter door een ongeluk verloren. Het toestel stortte neer bij Noervenich op rond 40 km ten westen van Bonn. De pi loot kon zich met behulp van zijn schietstoel redden. TRAPANI. In West-Sicilië is op de rivier de Mazaro een veerboot door een vissersboot geramd en gezonken Negentien schoolkinderen werden met lichte verwondingen in een zie kenhuis opgenomen. DUSSELDORF. De 47-jarige foto graaf Heinz Sütterlin uit Bonn is in Düsseldorf tot 6 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens landverraad en spionage. WASHINGTON. De politie in Washington heeft 200 anti-oorlogs betogers gearresteerd, die in een re geringsgebouw een houten schot hadden afgebroken en met stukken daarvan naar het Witte Huis waren gemarcheerd. Zij werden later tegen borgtocht vrijgélaten. PNOM PENH. De teruggetreden Cambodjaanse premier Lon Nol heeft om gezondheidsredenen gewei gerd een nieuwe regering voor het land te vormen. In zijn plaats heeft het Cambodjaanse staatshoofd Tsjeng Heng nu generaal Sirik Ma- tak verzocht formatiepogingen in het werk te stellen. BRUSSEL. De Europese Commis sie. in Bnjssel heeft de ministen*aad voorgesteld gedroogde eiprodukten op te nemen in het voedselhulppak ket van de Europese Gemeenschap. Het gaat om een hoeveelheid van 50 ton, die gratis ter beschikking van het Wereldvoedselhulpprogram ma zal worden gestéld. ALGIERS. In Algerije zijn zes meisjes omgekomen en meer dan honderd gewond toen in O ran hun school instortte, vermoedelijk als ge volg van een gasontploffing. Nimmer tevoren hebben wij in een kwart eeuw regionale journa listiek een scherper tegenstelling op éen dag meegemaakt dan zater dag, toen het laatste gat in de noordelijke geul van het brouwers havense Gat, werd afgesloten inet een caisson. Dat was de voorzijde van de medaille; op de keerzijde stonden de onthutste vissers, die in feite niet meer tegen de sluiting als zodanig ageerden, maar wel schande spraken van het feit dat het met de vergoedingsregeling ex Artikel 8 Deltaschadewet nog niet veel voorstelt. Uitspraak van de minister: er zijn er kennelijk, die vinden dat de overheid niet genoeg doet. De vis sers: wij zijn nog geen steek wijzer geworden en weten helemaal niet waaraan toe te zijn. beide visies verschillen nogal wat. We zullen het maar niet als „nieuwtje" beschouwen, maar feit is - uit vele gesprekken is ons dat gebleken - dat men in kringen van Rijkwaterstaat over de vergoe dingsregeling en met name over liet traineren van deze zaak. ook niet tevreden is. Het zou heide partijen van een traumatische aan doening verlossen, als er zekerheid was: we (ze) zijn gedupeerd, maar we (ze) worden niet op krenterige wijze schadeloos gesteld. Bij elkaar blijft dat dan nog maar een pleister op de wonde, maar alleen op deze wijze kan het verdichten tot een lidteken. De vis serij zal dit met zich meedragen, maar het .is heter dan een open wond, zonder de zalf van een cu ratieve zekerheid. Tegenstellingen dus op deze wonderlijke zaterdag, die een over drukke en bijna sensationele week afsloot. Tegenstellingen fel tegenover elkaar geplaatst: het triomferend juichen van de scheepsfluiten en de in mineurtonen in een zaal vol vissers, die hun gram kwamen ha len. Het ware te wensen dat het ka binet van straks aan de gevolgen van deze sluiting voor de gedu peerden, de hoogste prioriteit geeft want ook een excellentie, opgebor gen achter een onzichtbare micro foon op een salonscliip, kan wel beweren dat het allemaal goed zit, maar dat betekent nog niet dat het allemaal goed zit. NEW ORLEANS. Peter Davis, de man die Louis Armstrong de trompet leerde bespelen is op 90-jarige leef tijd overleden in New Orleans, de stad waar hij zijn hele leven heeft gewoond. MOSKOU, In Moskou is zaterdag de traditionele 1-mei parade gehou den. „Zevibel" luidt de noodklok ZIERIKZEE, 1-5. Wat tot juichdag werd voor Rijks waterstaat, werd rouwdag voor dé vissers van Schou wen-Duiveland, inzonderheid voor die van Bruinisse. De gehele Zeeuswe visserü, georganiseerd in „Zevibel", bleek begaan met de lotsbestemming van deze vissers en onder voorzitterschap van de lieer A. S. L. Lockcfeer werd uiting gegeven aan de gevoelens van vcrohtrusting door de stelselmatig verder gaande ontwikkeling van de Deltawerken en inzonderheid over het uitblijven van een redely-ke uitvoering van de Delta schadewet ex art. 8. Het waren bekende klanken, die in voorafgaande jaren veel zyn gehoord. De heer Lockef eer tijdens een persconferentie in „Mondragon": „Het is de begrafenisdag van mosselen, garnalen en zeevis". Het is in het verleden al frekwent gezegd: de vissers willen niet tomen aan het veiligheidsprincipe. Zij we ten wat er aan de hand kan zijn. tenslotte waren de vissers de eerste redders in het rampgebied van 1953. Maar gewezen dient te worden op het kolossale verlies aan mosselen, garnalen en vis „nu het Brouwers havense Gat is geworden tot rouw- gat". Een verlies is het: want de thans afgesloten zee-arm was kweekkomer voor vele soorten vis en al worden enkele vissers gepaaid met de mo gelijkheid tot palingvissen, deze „compensatie" valt weg tegenover hetgeen verloren gaat. Experimentele percelen Weliswaar zijn door Domeinen per celen uitgegeven in het Volkerak, maar de cultures daar krijgen een experimenteel karakter. Men moet maar afwachten wat er van komt. Verder zijn er onderzoekingen naar vervangende percelen in dc Wad denzee, maar deze compensatie is feitelijk nauwelijks nog aan bod ge komen. De Deltaschadewet is voor de ge dupeerde vissers één groot vraagte ken op het punt van uitvoering en toepassing. In Zeeland komt er een „toepaè- singsvergadering" en er wordt ge dokterd in een tweetal commissies, maar de 100 120 percelen worden feitelijk gehalveerd en de vrees voor een koude sanering is gegrond, het geen betekent: uitschakeling van be drijven, wat indruist tegen het prin cipe dat iedere zelfstandige recht heeft op de uitoefening van zijn be roep. Vijfde akte' Het vooruitzicht dat ook de Ooster- schelde zal moeten worden afgeslo ten is desastreus voor dc Zeeuwse visserij. Weliswaar - aldus de heer Lcckefcer - zijn er vage beloften, maar we gaan toch toe naar de vijfde akte in het drama van het Delta plan. geschreven door regering en parlement en opgevoerd onder regie van Rijkswaterstaat. De secretaris van de Bruse visse- rijvcreniging „Algemeen Vissersbe- lang". de heer H. Schot, haakte in op dc woorden van de „Zevibel"-voor- zitter, opmerkend dat 300 percelen verloren gaan, waar 100 vervangende percelen tegenover zullen staan. Nog altijd is inderdaad de Deltaschade wet (14 jaar na 1957) een gesloten boek voor betrokenen, „want nie mand weet waaraan toe te zijn". Dc uitvoeringsbesluiten zijn nog in por tefeuille. Zeventig bedrijven zouden mogelijk in de Waddenzee rendabel te maken zijn, maar afgetrokken van de 120 blijven er nog vijftig over, waarover niets staat omschreven. Aangedrongen wordt daarom een op een royale uitkoopregeling. Er zyn mogelyk wel kwekers die willen stoppen, maar ze doen het niet om dat de uitkeringen onbekend zijn. Bovendien wordt de gemeente Brui nisse getroffen door een hoge ge- meenschapssbhade, waar geen ade quate vergoeding tegenover staat. Menselijk aspect De heer L. de Waal te Bruinisse wees op het menselijk aspect van het gebeuren, „want veel is niet in geld uit te drukken", 't Belangrijkste was dat men zijn brood verdienen kon op levend water cn dat is onvervang baar cn uniek. Men heeft thans voor Zeeland al een andere naam „uitge vonden: „Mercnland". Tijdens een uitvoerige diskussie werd gewezen enerzijds op het wettelijk „onherroepelijk" karakter van het Deltaplan, anderzijds op dc alterna tieve oplossing door middel van dijk verhoging. Heden (maandag) - zo deelde dc voorzitter mede - vindt een gesprek plaats lussen.de minister en de Studiegroep Oosterscheldc. De voorzitter gelooft nog altijd dat een correctie op de voorgenomen sluiting mogelijk is. De Eerste Kamer begint in brede lagen alles te voelen voor een hernieuwd onderzoek. Ook dc mogelijkheid van oen geperforeerde dam is - krachtens uitlatingen op po litieke vergaderingen - nog niet ge heel uitgesloten. Vele vissers intus sen moeten „op één poot verder", maar zeker is wel dat de Waddenzee geen absolute compensatie kan bie den. Voor de vijftig „uitvallers" van Bruinisse is geen alternatieve oplos sing mogelijk. Een uit koopregeling c.q. strukluureverbetering van de branche blijkt een zaak te zijn, die ressorteert onder het ministerie van landbouw en visserij. Tot slot werd teruggegrepen naai de oorzaak van alles, de ramp, die volgens de voorzitter - ontstaan is door dat tevoren Rijkswaterstaat zich van de dijken in het toenmalig ramp gebied, le weinig heeft aangetrokken.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1971 | | pagina 3