IMPLEX
Bij ons staat
een Mercedes met de
km-prijs van een
10.000-gulden-auto
Fa. W. Gilijamse
GEEN WEG
Zeer talrijke werken aan wegen werden/worden uitgevoerd
Verbreding Rampweg gleed niet helemaal glad door diskussie
Dagelijks veelopde weg?
STREEKNÏEUWS
A.O.W.-uitkering
omhoog
Waterschap Schouwen-Duiveland
ZJEItlKZEE, 10-(i. Op de woensdag
gehouden vergadering van het wa
terschap Schouvven-Duiveland, onder
voorzitterschap van dc dijkgraaf de
heer A. M. Geluk, is een groot aantal
mededelingen gedaan over verschil
lende bestekken, die voornamelijk
betrekking hadden op wegen.
Reeds in november 1969 werd op
geleverd het aanbrengen van een
deklaag op een gedeelte Dillingsweg.
Het werk werd uitgevoerd door de
N.V. Aannemings- en Wegenbouw
bedrijf P. H. Offringa te Vught voor
f 63.504, incl. B.T.W. Bij de betaling
van de laatste termijn werd f 5.337,07
minder werk verrekend.
Dezelfde aannemer bracht een dek
laag aan op de Gouweveerseweg en
een gedeelte van de Nieuwe Noord-
dijkseweg. Deze werken werden voor
de tweede maal opgeleverd. Kosten,
f 76.720 incl. B.T.W. en f 4.824,02
meer werk werd verrekend. Het be
stek is gereed voor verbetering van
de Plompetorenweg. Opgeleverd werd
de taludverdediging in verschillende
districten, uitgevoerd door de Kon.
Ned. Heide Mij te Goes voor f73.950
exel. B.T.W. Voor f 465.25 meer
werk werd verrekend. Uitgevoerd
door de fa. A. W. Wandel te Nieu-
werkerk werd het verbeteren van
wegen in verschillende districten
voor f 44.912 incl. B.T.W. en een ver-
rekensom voor meer werk van
f 4.356,63. De werken werden voor
de tweede maal opgeleverd.
Slüt- cn deklagen
De N.V. Offringa bracht slijt- en
deklagen aan op verschillende we
gen: Ravens weg, Slahofsweg, zeedijk
Bommenede, Capelleweg, Lange
Slikweg (Zuidhoek) en Noorddijk.
Het werk beloopt f 258.000 excl. B.
T.W. Een aanvang is gemaakt met
de uitvojering. Een opmerking was er
uit de vergadering over de Slahofs
weg. waar de berm is geruïneerd. Ir,
Kloosterboer lichtte toe dat ..twee
sneden vroegere verharding hieraan
zullen worden vastgenaaid".
Opgeleverd werd het maken van
een dijksverhoging door het plaat
sen van een kistdam op de zeedijk
van de polder Oosterland door de fa.
P. van Dongen Zn. te Haamstede
voor f 99.900 excl. B.T.W. De voor
zitter deelde mede dat inzake subsi
die nog geen definitief bericht is
ontvangen van de R.W.S. „maar dat
komt wel".
De betonmuur op de zeedijk van
de polder Oosterland werd in eigen
beheer uitgevoerd. De betonstukken
kostten f 13.453,44 incl. B.T.W.
Het ontwerp-bestck ter goedkeu-
uan G.S. werd opgezonden ter verbe
tering van de Weg van de Buiten
landse Pers, die een breedte krijgt
van 6 meter, zulks met vrzoek om
een onkostenbjjdrage van 80 °/o.
Do heer Barendregt maakte een
opmerking over de taluds, bij de be
werking waarvan veel erf verloren
gaat in het Dreischorse en verzocht
om toezicht van de T.D. De voorzit
ter wist dat toch wel zuinig met
grond wordt omgegaan.
In uilvoering is het inwassen van
steenglooiingen in een tweetal dis
tricten door de fa. J. de Ruiter Zn.
te Noordgouwe voor f 114.688 incl.
B.T.W. In voorbereiding is het aan
brengen van slijt- en deklagen in
een zestal andere districten. Voor dit
en het andere werk vroeg de voor
zitter onderhandse aanbesteding.
Afbrokkelende zijkanten
Klachten waren er over afbrok
kelende zijkanten van wegen (Kooi-
mansweg, Koetenisseweg); de voor
zitter merkte op dat er in de begro
ting ruimte komt voor verbetering
cn verbreding van de wegen. Ir.
Kloosterboer meende dat in de toe
komst beide genoemde wegen „dood
lopende stukken" worden, zodat men
zich beperkt tot eenvoudig bijhou
den. De heer Francke vroeg naar de
Zwaardweg - Elkerzeeseweg. Daar
voor blijkt thans geen geld; een aan
vraag is door G.S. afgewezen. Som
mige gedeelten echter kunnen niet
wachten. De Zuiddijkweg zou ver
breed moeten worden tot zes meter;
maar er wordt nu alleen een slijtlaag
op gebracht. Het onderhoud van
duinen en stranden werd opgedra
gen aan M. de Voogd te Haamstede
voor f 7.949,76 incl. B.T.W. Met het
werk is een begin van uitvoering ge
maakt. Opgeleverd is hel deel „wat
vroeger Schouwen had" vanaf trap
Renesse tot aan het Koepeltje. In
voorbereiding is bermverbetering
Pikgat-Flaauwers met zware beton
blokken.
Jongen doodgestoken
AMSTERDAM, 10-6. Tijdens een
ruzie tussen de 16-jarige Johnny
Bousard en de 17-jarige M. V. ach
ter het Nationaal Monument op de
Dam in Amsterdam heeft' V. Bou
sard dinsdagavond met een stiletto
in zij buik gestoken. Het slachtoffer
werd naar het Binnengasthuis over
gebracht, waar hij korte tijd later
aan de opgelopen verwondingen is
overleden. V., die ter plaatse werd
gearresteerd, is overgegeven aan de
kindei*politie. Het slachtoffer bleek
zelf ook een stiletto bij zich te heb
ben.
Advertentie
Simplex. Dat is pas fietsen. Dat
is nog eens constructie, door
een fabriek van de oude stem
pel. Simplex; 'n oud vertrouwd
merk. Een jonge, sterke fiets!
Waterschap Scliouwen-Duiveland
Weg krijgt twee hanen van drie nieter
ZIERIKZEE, 10-6. Een niet onbelangrijke diskussie ontstond op dc woensdag
onder voorzitterschap van dijkgraaf A. M. Geluk, gehouden algemene verga
dering van het Waterschap Scliouwen-Duiveland, naar aanleiding van het
voorstel van 't D.B. over te gaan tot verbetering en verbreding van de Ramp-
weg, die wordt „recht getrokken" (niet helemaal overigens); een breedte
krijgt van 61 j meter met elke van dc twee rijbanen een breedte van 3 meter
Blijkens het bestek betreft het hier het verbeteren van de Rampweg, van dc
Nieuweweg af tot aan dc Loane te Renesse. Het plan werd reeds goedgekeurd
door G.S.; het bestek is bcstcdingsklaar cn het werk wacht nog op aankoop
van dc benodigde gronden.
De heer Parmos ontwikkelde be
zwaren tegen het plan. Hij vreesde
dat door deze verbreding weer maar
tegemoet wordt gekomen aan de
snelheidsmaniakken. Hij wilde plei
ten voor behoud van deze fraai
kronkelende weg cn verder pleitte
hij voor behoud van het natuur
schoon aan deze weg. Hij zag de
voorgestelde verbreding niet als een
landbouwbelang, maar louter als
als een tegemoetkoming aan toeris
tische verlangens. Hij pleitte voor
een alternatief plan, beslaande uil
een verbreding met twee meter en
aansluiting bij de Provinciale weg,
hetgeen ook de rust voor de kam
peerterreinen ter plaatse ten goede
zou komen.
We willen het u eerst wel voor-rékenen,
voordat we voor-rijden. Aan de hand van
tabellen kunnen we u aantonen dat een
Mercedes-Diesel een all-in-kilometerprijs heeft
die niet hoger is dan die van uw
10.000-gulden-auto. Ervan uitgaande dat u ca.
30.000 kilometer of meer per jaar rijdt.
Waarom zoudt u - juist u als veel-rijder - zich
dan nog het comfort, de betrouwbaarheid en
de veiligheid van een soepele, opvallend stille
Mercedes-Diesel ontzeggen? Die zuiniger is
dan u denkt.
Tabellen en een onthullende proefrit
liegen niet.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Renesse, Lange Reke 2,
tel. 01116-370
aangetroffen
BEELDEN VOOR DE WEST
Televisieploeg maakte opnamen in de Westhoek
BURGII, 10-6. Een televisieploeg
hoofdzakelijk samengesteld uit We
reldomroep-mensen, maakte vrijdag
avond opnamen tydens de excursie
naar dc zilvermeeuwen in dc Domei
nen.
Het doel van deze opnamen is de
bewoners van Suriname en de An
tillen in televisie-uilzendingen een
beeld te geven van Nederland in al
lerlei vormen. In totaal komen er 34
documentaires en één daarvan han
delt over Schouwen-Duiveland. Om
de bewoners een goede indruk te
kunnen geven worden dc studenten
afkomstig uit dat land meegenomen
en zij worden in de interviews be
trokken. Ditmaal waren het de stu
dent in de biologie G. A, Juliana, en
de student in „Neerlandia" M. C. G.
van Varsseveld, beiden uit Utrecht.
Een van hen was getrouwd en had
een allerliefste babij van drie maan
den, die de gehele excursie op moe
ders arm meemaakte.
Presentator is dc heer J. v. d.
Horst die reeds eerder natuurfilms
„bijsprak". Mej. Van Arnhem fun
geerde als script-girl en de heer
Goudsmit sjorde de camera door dc
duinen. Er werden diverse gesprek
jes gehouden, terwijl de camera lus
tig liep. De voorzitter van de Vogel
wacht, de heer J. P. C. Boot trad als
tussenpersoon op. Ook elders op
Schouwen-Duiveland (Bruinisse en
Brouwershaven) werden opnamen
gemaakt.
Roemenië: 455.000
hectare onder water
BOEKAREST, 10-6. In het door
watersnood getroffen Roemenië staat
nog 455.000 hectare onder water.
Oorspronkelijk was 950.000 hectare
overstroomd. Dit werd woensdag
door het Roemeense persbureau
Agerpres gemeld. Eenentwintig dor
pen zijn nog geheel en 99 gedeelte
lijk geïsoleerd. Honderdduizenden
mensen die uit de getroffen gebie
den waren geëvacueerd zijn. inmid
dels in hun woonplaatsen terugge
keerd.
BURGH
Reeën voor het raam
Toen de fruitteler M. J. v. d. Maas
wonende aan de Haymanswég te
Burgh een dezer dagen des morgens
al heel vroeg (de fruitteler heeft nog
steeds elk uurtje daglicht nodig) zat
te eten cn een blik naar builen
wierp, stonden vlak bij hem voor het
keukenraam twee reeën te kijken
hoe de mens zijn voedsel tot zich
neemt. Toen hij voorzichtig zijn an
dere familieleden wilde waarschu
wen. namen ze snelde benen en hup
pelden de boomgaard in.
Aanpassing wcgenstrainicu
De voorzitter ging niet mee met
de heer Padmos. De thans bestaande
weg voldoet niet meer aan de eisen
en deze (dergelijke) weg(en) moet(en)
breder om het verkeer te kunnen
verwerken. Weliswaar moet zuinig
worden omgesprongen met het na
tuurschoon, maar aan een aanpas
sing van het wegenstramien is niet te
ontkomen. Zo mogelijk zal getracht
worden de beplanting aan het einde
van de weg te behouden. Wat achter
de Loane gebeuren gaat (ook hierop
had de heer P. gedoeld) is niet een
zaak die het waterschap aanbelangt.
De heer De Vrieze viel de heer Pad
mos bij. Zijns inziens is b.v. de ver
breding van de Heuvelsweg veel
meer een landbouwbelang. De voor
zitter wilde geen voorkeur uitspre
ken. „Het gaat om alle wegen en
waar het drukste verkeer is, zijn
ook de grootste beschadigingen.
Daartegen moet iets gedaan". Het
hoofd van de technische dienst ir.
G. D. Kloosterboer merkte op dat de
weg nog wel wat kronkelend blijft
lopen. De heer Padmos vroeg of b.v.
de Helleweg niet is bekeken en hij
ageerde tegen de bevoorrechting van
het snelverkeer.
De voorzitter zei dat daar hier niet
om gaat, maar wel om de verkeers
intensiteit, vooral met het oog op dc
straks noodzakelijke opvang van het
Brouwcrsdam-verkeer.
De heer J. v. d. Zande wilde ih de
toekomst kijken en verklaarde zich
voor. De heer S. Francke wilde t.z.t.
wel een maximum snelheid inge
voerd zien. De heer Padmos: „ik blijf
bang voor het verdere verloop van
deze weg". De heer Steur meende
(gelalen?): ,,'t moet er toch van ko
men."
Tegenvoorstel
Dc heer Padmos maakte van zijn
opmerkingen een voorstel, dat echter
slechts drie stemmen verwierf. De
heer De Vrieze (tegenstemmer voor
stel D.B.) pleitte nog voor verbreding
van de Koudekerkse dijk; „wat heb
ben wij als landbouwers tenslotte
met transport te maken". Dc voorzit-
„we kunnen ons eenvoudig niet vast
leggen louter op agrarisch gebied.
Het gaat om wegen waarin het rijk
voor 90 subsidieert".
Zuigeling dood in auto
Belgische boer vcrgilïigd Agressieve zilvermeeuw
honderden vogels
BRUSSEL, 10-6. In Rijkevorsel na
bij Turnhout heeft een Belgische
landbouwer honderden vogels ge
dood met'in sterk gif gedrenkt graan
De man die zijn pas ingezaaid maïs
veld tegen de vogels wilde bescher- -
men wist dat niet beter te doen dan
met het vergiftigde graan. Zijn me
thode was wel doeltreffend want de
omgeving van het maisveld ligt nu
bezaaid met de lijken van honderden
vogels.
Rij kevorsel ligt dicht bij Merksplas
en Wortel, een streek die bekend is
om haar natuurschoon en om haar
rijke klein-wildstand.
Koninklijke gifl
voor Peru cn Roemenië
DEN RAAG, 10-0. Hare Majesteit
dc Koningin en. Zijne Koninklijke
Hoogheid dc Prins der Nederlanden
hebben een gift doen toekomen aan
het Nederlandse Rode Kruis voor de
hulpactie ten behoeve van de slacht
offers van de natuurrampen die Pe
ru en Roemenië hebben getroffen.
TWEEDE KAMER
OOSTVOORNE, 10-6. Een vijf we
ken oude baby van het echtpaar O.
te Oostvoornc is zondagmiddag dood
aangetroffen in een te Rockanjc ge
parkeerde auto, zo is woensdag be
kend geworden. Het echtpaar had
geruime lijd het kind achtergelaten
om in een plaatselijk café wat te
drinken. Dc plaatselijke arts, die de
dood constateerde, stelde de politie
in kennis, waarna dr. Zcldenrust scc-
lie verrichtte. Deze heeft lot nu loc
nog geen rapport uitgebracht over dc
doodsoorzaak. Het onderzoek naar de
juiste toedracht van de zaak is in
handen van de rijkspolitic tc Roc-
kanje.
DEN HAAG, 10-6. Zonder luwf-
dc'iykc stemming is dc Tweede Ka
mer woensdag akkoord gegaan met
het voorstel tot verhoging van dc
AOW- cn AWW-uitkcringen met 3
preent cn met dc invoering van een
vakantie-uitkering voor dc AOW-
cn AWW-trckkcrs van eveneens 3
procent in 1970.
De bij de behandeling van deze
voorstellen ingediende moties, o.m.
betrekking hebbende op een evt.
bevriezing van de kinderbijslagen
werden aangehouden tot nader te
bepalen tijdstip.
Formaties Israëlische sl raai vlieg
tuigen hebben woensdag gedurende
vijf uur aanvallen gedaan op Egyp
tische stellingen langs het Suczka-
naal, aldus een Egyptische militaire
woordvoerder.
SPORT
MOTORSPOET
Dick van Klooster
5e in wegraces te Uilen
De Schouwsc coureur Dick van
Klooster Itccfl in dc nationale weg
races tc Udcn in dc ÜOOcc. klasse
een fraaie 5c plaats behaald.
Tijdens de training draaide hij
een ronde van 1.33.1 minuut, waai
door hij op de 7e startplaats Ion-I
De snelste in deze klasse was Arie
Mol uit Rotterdam op Honda met
1.27.3 minuut.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode).
Earl Grant, de bekende Ameri
kaanse negerorganist, zanger en en
tertainer, is bij een auto-ongeluk in
Lordsburg (Nieuw Mexico) om het
leven gekomen. Grant was 39 jaar.
De excursies op de dinsdag- cn
vrijdagavonden zijn in volle gang en
vele vroege toeristen wandelen mee,
daarbij vergezeld door het prachti
ge weer. Elke rondleiding moeten
dit jaar dc naluurgidsen de excur-
s.sten. waarschuwen voor een bij
zonder nare vogel, die het speciaal
op de hoofden der bezoekers heeft
gemunt. Zo werd vorige week de
hoer P. van Dalsen, natuurgids van
do Vogelwacht Schouwen-Duiveland
zodanig aangevallen dat het bloed
in zijn hals liep. Ook de heer N.
Lysen werd als grootse vogelvriend
in zijn hoofd gepikt.
HAAMSTEDE
Bezoek Duitse soldaten
Een compagnie gemotoriseerde
Duitse soldaten die hun opleiding in
do buurt van de legerplaats Budel
in Noord-Brabant krijgen, zijn enige
dagen in Haamstede gelegerd ge
weest. Hun 50 voertuigen stonden
geparkeerd aan de rand van de start
baan op het vliegveld Hkamstcde.
ELLEMEET
Opbrengst collecte
voor het Rode Kruis
Dc opbrengst van de door dc lie
ren Kwaak en Kooman gehouden
Rode Kruiscollecte bedraagt f 238.
Dal is vergeleken met het vorig jaar
een kleine achteruitgang, maar, in
aanmerking 'genomen dat dit keer
op de 'camping Ellemeet geen va
kantiegangers waren, is het resultaat
toch zeer bevredigend cn een woord
van dank aan het publiek cn dc ijve
rige collectanten zeker op zijn plaats.
BROUWERSHAVEN
Dc bejaardensociëleit te Brou
wershaven sloot dinsdagmiddag het
seizoen af mei een gezellige middag
en -avond in het Ned. Herv. Ver
enigingsgebouw. Dc vele aanwezigen
werden hartelijk verwelkomd dooi
de presidente, mevr. Bbersma, waar
na koffie en thee werd geserveerd.
De middag werd verder gevuld met
zang door het dameskoor en schet
sen en voordrachten door de dames
A. Bos-de Vos, J. Botbijl-vun Nicu-
wenhuize en M. Kwaak-Ringelberg.
Tc ongeveer zes uur ging men aan
tafel voor een koffiemaaltijd, welke
zich goed liel smaken. Een bijzonder
aardige geste was dal dc slaatjes
gratis waren verstrekt door de heer
J. v. cl. Wielen, hotelier in Graaf
Floris V. Na hel maal was er op
nieuw toneel, schetsen cn zang. Ook
worden diverse verversingen aange
boden. Van de opbrengst van het oud
papier kon de heer J. Koopman hel
bestuur nog een gift van f 100 en
het dameskoor f 50 overhandigen.
Mevrouw Boersma sprak aan hel
einde van deze bijeenkomst een
dankwoord waarbij zo vooral de
goede teamgeest roemde zowel met
het bestuur als dc bejaarden. Mee
gedeeld werd nog dal de bejaarden
volgende weck nog een reisje in het
vooruitzicht hebben en wel een tocht
mei de boot De Schorpioen" van de
heer Theunis. die deze reis gratis
aanbiedt, en welke zal gaan naar dc
Deltawerken.
liet was op dc gisteren gel lou
den waterschapsvergadering maar
beter de warmte snel te vergeten,
want er zijn heel belangrijke regio
nale zaken aan de orde geweest.
Uit de mond van de dijkgraaf te
kenden wij op dat het dagelijks
bestuur van het waterschap ge
heel niet geporteerd is voor de
noordelijke ontsluitingsweg, zoals
deze in het Streekplan is aangege
ven. Geen noordelijke weg, want
er zijn straks al wegen genoeg en
..wie hoeks cn dwars grote snelwe
gen gaat projekteren, beseffe dat"
hij bezig is op klompen door de
porceleinkast te lopen".
Nu kunnen de klompen nog wel
(een beetje) bij het platteland ho
ren, maar het is toch maar beter
wollen sokken aan te doen en heel
voorzichtig te werk te gaan.
Het is een goede zaak dat uit de
regio thans zo duidelijk gezagheb
bende stemmen opgaan, het met
de toekomstige structuur van
Schouwen-Duiveland niet al te dol
te doen. Er verandert al genoeg en
erg veel op de tijd vooruit lopen,
kan t.a.v. leefbaarheid en land
schappelijk schoon bijna iets cri
mineels krijgen.
Geen noordelijke ontsluitings
weg dus. Er zijn trouwens argu
menten genoeg uit het niet al te
verre verleden, om aan te tonen
dat men eerst verschrikkelijk lang
moet overwegen als het gaat om
diepingrijpende zaken. Wij zijn
van mening dat b.v. de Delings-
dijk in Schouwen zo al geen on
ding, dan toch een vrij nutteloos
object is. Hij maakt dc polder nau
welijks veiliger. Hij is 'gevaarlijk
voor het verkeer en het kostte al
lemaal handen vol geld en kostba
re cultuurgrond.
Op dit laatste zal men trouwens
in de toekomst toch scherp moeten
letten. Er is al veel cultuurgrond
verloren gegaan en de aanleg van
wegen, zal een steeds groter areaal
produktiegrond kosten. We kun
nen daar niet enthousiast over zijn.
Geheel in de lijn van deze inte
ressante aanloop op de water-
schaps vergadering, hadden wij ge
hoopt nog collectiever verzet tegen
de aanzienlijke uitbreiding van
twee hoogst interessante wegen:
de Rampweg en de Weg van de
Buitenlandse Pers. Daar moeten in
deze circuits toch één rich tings ver-
keersinogelijkheden te vinden zijn.
Maar het bleek geen „haalbare
kaart", ondanks de dappere inzet
van enkelingen. De wegen zullen
worden verbreed en ten dele vecht
gelrokken. Ze zullen efficiënter
zijn. maar aan charme verliezen.
Trouwens - het zal nu duidelijk
moeten worden - men kan niet tot
in het oneindige blijven aanpassen.
Een betere weg trekt meer verkeer
en over enkele jaren -is de thans
in vooruitzicht gestelde verbete
ring al weer ongedaan gemaakt
door weer nieuwe eisen, door wë6r
groter weggebruik.
De heilig geachte wet van als
maar aanpassen, leidt tot cultuur-
steppen, die er al genoeg in dc
wereld zijn.
Als men nu zegt: „deze wegen
nog wel" kan men er mokkend
vrede mee hebben, maar de vraag
dringt zich op: „welke straks? En
verder: hoe met het landschap
straks, hor (we citeren) „met de
stranden, de duinen, hel vlakke
land, dc erfbeplantingen, de dij
ken?".