Austin Maxi heeft maximum aan goede eigenschappen Mooi en functioneel gaan samen bij de RENAULT 6 MADZA 1200 - Goed evenwicht tussen prestaties en zuinigheid De grote BMW-vloot: Internationale hoogwaardige autotechniek De nieuwe Mazda 1200 de Luxe is een goed voorbeeld van hoe een uitstekend evenwicht tussen hoge prestaties en een maximum aan zuinigheid is te verkrijgen. De afwerking is verfijnd maar de constructie toch uiterst solide. Een voorbeeld hiervan is de dubbele carburateur, die de wagen niet alleen een fantastische acceleratie verschaft, maar die dit gepaard laat gaan aan een laag brandstofver bruik. De 68 PK motor trekt de wagen zeer snel naar hogere snelheden. Topsnelheid: 140 km/u. Aan het interieur is alle zorg besteed. Door toepassing van anatomisch gevormde zittingen is de inwendige ruimte bij zonder gunstig. De Mazda 1200 is een sterk gebouwde wagen. Onderstel en carrosserie werden voor de montage in een antiroest-bad gedompeld en na de opbouw voorzien van een laag bittac. De wagen is uitgevoerd met gescheiden remsystemen, gelaagd vensterglas, een goed werkend de- froster-systeem en met inzinkbare hoofdsteunen uitgeruste voorfauteuils. De wagen is pittig berijdbaar, heeft een grote wendbaarheid en een draaicirkel van slechts 8 meter. Ver bruik: ca. 1 op 12,5, afhankelijk van de rijstijl. Intussen is - onder de model-aanduiding R-100 - in Nederland ook de eerste Mazda gearriveerd met „draaizuiger"-motor. De Mazda-fabriek was de eerste automobielfabriek die de li centierechten van N.S.U. verwierf voor de bouw van Wan kel-motoren in Japan voor de toepassing in automobielen. Na zes jaar van onderzoek en ontwikkeling, slaagde Mazda erin om een motor bestaande uit twee rotors in seriepro- duktie te nemen. Na de sportwagen Cosmo 110 S is de R-100 het tweede model, dat uitgerust werd met een ankel-motor. De nieuwe AUSTIN MAXI dient zich op de rijk gevarieerde automarkt van 1970 aan als een werkelijke „maxi-wagen" en kan bogen op een maximum aan goede eigenschappen. De ongestoorde lijn van deze wagen combi neert zakelijkheid en elegance. Deze fraaie conceptie is in de eerste plaats het „natuur lijke" resultaat van het functionele ontwerp van de MAXI. De MAXI geeft niet alleen stijl aan de rit maar ook veiligheid, want achter de brede voorwiel velgen - met radiaalbanden - bevin den zich 240 mm schijfremmen. Ondanks de grote ruimte binnenin is de MAXI toch slechts 402.2 cm lang, van bumper tot bumper. Behalve de vier grote zijdeuren is er een vijfde deur, die door veiligheidssteunen in ge opende stand wordt gehouden. De bagage ruimte is, als de achterbank in de normale stand staat, bijna één meter diep en afgedekt met een uitneembare pakjesplank. Wordt de achterbank naar voren geklapt, dan ontstaat een werkelijk geweldige bagageruimte. De achterbank kan trouwens ook helemaal ach terwaarts worden neergeklapt en vormt dan, tesamen met de geheel naar achteren klap bare stoelen, een bijzonder ruim tweepersoons bed. De MAXI is dus wel buitengewoon ge schikt voor lange afstandsreizen. De MAXI heeft onder de motorkap een geheel nieuwe 1485 cms-motor, de eerste die ont worpen werd en gebouwd door de nieuwe British-Leyland groep. Deze door Austin ge monteerde vooruitstrevende motor, heeft een bovenliggende nokkenas. Bovendien heeft de MAXI in standaarduitvoering een vjjfversnel- lingsbak. De extra-versnelling heeft een over drive karakter. Een speciale autoweg-of lange afstandversnelling dus, om benzine te sparen en slijtage te verminderen. Voor het gewone „stadswerk" kan deze extra-versnelling uiter aard gerust vergeten worden, maar eenmaal buiten de stad, op de open weg, is het een prettige zaak om op de overdrive te kunnen overschakelen. Door de dwarsgemonteerde motor, gecombi neerd met voorwielaandrijving, heeft de MAXI een uitstekende wegligging, waarbij ook de h5'drolastic-vering een grote rol speelt. De MAXI is verder uitgerust met een pre- cisie-tandheugelbesturing, ruitenwisser met twee snelheden en een tweetonige hoorn. By al deze goede eigenschappen komt nog dit: voor de MAXI met zijn 74 pk-motor en vyf- versnellingsbak is het trekken van een aan hangwagen of caravan een „koud kunstje". liet nieuwste type van Renault is de Renault 6. Een wagen met een elegante en persoonlykc lyn waarbü mooi en functioneel samengaan. Uiteraard in het bezit van de Renault-kwaliteiten: comfortabel, veilig, betrouwbaar en fel en pittig met de 38 SAE pk motor. Snel bij het wegtrekken, groot klimvermogen en „rap" bij het terugschakelen. Praktisch is de vijfde deur aan de achterzijde, die vrije toegang geeft tot een drempelloze kofferruimte. De Renault 6 is uitgerust met de door Gordini ontwikkelde pittige en robuuste motor.welke is samengebouwd met een vier-versnellingsbak waarvan de over brengingsverhoudingen nauwkeurig zijn uitgekiend. De topsnel heid ligt rond de 120 km/u. De voorwielaandfijving wordt geken merkt door een goede wegligging. De wagen kent geen doorsméer- punten, behoeft geen water en geen antivries (gesloten koelsy steem). Aan het totale comfort van de Renault 6 wordt, bijgedragen door een uitstekende verwarming en ventilatie, welke wordt bereikt door het circuleren van frisse lucht waarvan de temperatuur nauwkeurig kan worden geregeld. Een aanjager zorgt voor het versneld doorstromen van deze lucht. Op de royale achterbank kunnen drie passagiers comfortabel zitten. In enkele seconden kan de achterbank geheel naar voren worden geklapt, tegen de rug leuning van de voorstoelen, zodat in de Renault 6 ook grote stukken kunnen worden vervoerd. „Anti-Roest" In de Autokampioen van 7 februari jl. wordt in een artikel „Re nault op 'de Anti-Roest toer" melding gemaakt van een nieuw initiatief van Renault, nl. de toepassing van een betere anti-roest- behandeling van.de carrosserieën^voordat de la klagen woi-den aangebracht. Alle wagens van Renault bestemd voor aflevering in Nederland, België en Duitsland Krijgen thans van fabriekswege een volledige Tectyl ML-proteetie. Deze nii getroffen maatregelen betekenen een verdere verbetering van de situatie óp dit punt, ook al.storiden.de Renaults de laatste jaren wat hun roestbesten- digheid betreft niet slecht bekend. Uit een gehouden enquete van de Renault 8 en 10 was ril., aldus de Autokampioén, reeds gebleken dat deze wagens al niet meer klachten over roestverschijnselen gaven dan legio andere merken ,ook niet-Fransé. Een belangryke bijdrage aan de algemene voor uitgang in de automobielbouw wordt geleverd door BMW. De grote BMW-automobielen wor den terecht gezien als voorbeelden van deze vooruitgang en als precisieprodukten van hoog waardige autotechniek. De BMW-wagens com bineren dan ook een bijzonder goed rijcomfort met een waarlijk „internationaal" interieur comfort. Het vlaggeschip van de nieuwe grote BMW-vloot is ongetwijfeld de BMW 2800 Coupé Sport. Een auto met een onmiskenbaar eigen karakter en toch helemaal een BMW: vitaal, dynamisch, wendbaar en handzaam. De constructie van de grote BMW is bepaald kostbaar maar behoort dan ook tot de top in deze klasse. De BMW 2800 heeft overigens aan het verkeer aangepaste afmetingen. De ver houding van buitenmaten en interieurruimte is gunstig en vijf personen hebben een ruime zit plaats. De vormgeving van de carrosserie is strak en zakelijk maar karakteristiek door de lage gordellijn. Het uitzicht is door de grote ramen zeer goed. Wat betreft de technische uit voering van de carrosserie van de 2800 BMW: deze voldoet aan hoge eisen. De nieuwe zescilindermotor van de BMW 2500 geeft een vermogen van 150 DIN pk bij 6000 omw./min. De BMW 2800 geeft 170 DIN pk bij' 6000 omw./min. Als gevolg van de zeer gelijk matige verbranding levert de motor een moei teloze prestatie bij alle toerentallen. Uit veilig heidsoverwegingen werd het onderstel aange past aan de grote prestaties. De besturing is bijzonder licht. De wagen is ook toegerust met een automatische niveauregeling en een ge scheiden remsysteem met twee circuits en rem- bekrachtiging. Indien één van de circuits uit valt blijft de remwerking nog altijd minstens tweemaal zo groot als de wet voorschrijft. Alle vier de wielen hebben schijfremmen. De stuur- kolom heeft twee kruiskoppelingen en een schokabsorberend middengedeelte. Bij een eventueel ongeval schuift de stuurkolom in el kaar. Het instrumentenbord is bekleed met flexibel materiaal. De verstelbare stoelen zijn goed aangepast aan de lichaamsvorm. Geheel nieuw ontwikkeld werd ook de verwarmings- en verse luchtinstallatie. De BMW 2500 en dc BMW 2800 zijn leverbaar met automatische transmissie. Dc Bayerische Motoren Werke hebben intussen met de grote BMW een langdurige ontwikkeling weten te bekronen, waarbij tevens weer een stap voor waarts werd gemaakt in de autotechniek. Zowel de 2500, de 2800 als het „vlaggeschip", dc 2800 Coupé Sport, zijn voorbeelden van typische zorgvuldigheid en de produkten van een streven naar precisie en perfectie. Topsnelheid van dc 2800: 200 km/u by een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,4 sec.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1970 | | pagina 22