Austin Maxi heeft maximum aan goede eigenschappen
Mooi en functioneel gaan samen bij de RENAULT 6
MADZA 1200 - Goed evenwicht tussen prestaties en zuinigheid
De grote BMW-vloot:
Internationale hoogwaardige autotechniek
De nieuwe Mazda 1200 de Luxe is een goed voorbeeld van
hoe een uitstekend evenwicht tussen hoge prestaties en een
maximum aan zuinigheid is te verkrijgen. De afwerking is
verfijnd maar de constructie toch uiterst solide.
Een voorbeeld hiervan is de dubbele carburateur, die de
wagen niet alleen een fantastische acceleratie verschaft,
maar die dit gepaard laat gaan aan een laag brandstofver
bruik. De 68 PK motor trekt de wagen zeer snel naar hogere
snelheden. Topsnelheid: 140 km/u.
Aan het interieur is alle zorg besteed. Door toepassing van
anatomisch gevormde zittingen is de inwendige ruimte bij
zonder gunstig. De Mazda 1200 is een sterk gebouwde
wagen. Onderstel en carrosserie werden voor de montage
in een antiroest-bad gedompeld en na de opbouw voorzien
van een laag bittac. De wagen is uitgevoerd met gescheiden
remsystemen, gelaagd vensterglas, een goed werkend de-
froster-systeem en met inzinkbare hoofdsteunen uitgeruste
voorfauteuils. De wagen is pittig berijdbaar, heeft een grote
wendbaarheid en een draaicirkel van slechts 8 meter. Ver
bruik: ca. 1 op 12,5, afhankelijk van de rijstijl. Intussen is -
onder de model-aanduiding R-100 - in Nederland ook de
eerste Mazda gearriveerd met „draaizuiger"-motor. De
Mazda-fabriek was de eerste automobielfabriek die de li
centierechten van N.S.U. verwierf voor de bouw van Wan
kel-motoren in Japan voor de toepassing in automobielen.
Na zes jaar van onderzoek en ontwikkeling, slaagde Mazda
erin om een motor bestaande uit twee rotors in seriepro-
duktie te nemen. Na de sportwagen Cosmo 110 S is de R-100
het tweede model, dat uitgerust werd met een ankel-motor.
De nieuwe AUSTIN MAXI dient zich op de
rijk gevarieerde automarkt van 1970 aan als
een werkelijke „maxi-wagen" en kan bogen
op een maximum aan goede eigenschappen.
De ongestoorde lijn van deze wagen combi
neert zakelijkheid en elegance. Deze fraaie
conceptie is in de eerste plaats het „natuur
lijke" resultaat van het functionele ontwerp
van de MAXI.
De MAXI geeft niet alleen stijl aan de rit
maar ook veiligheid, want achter de brede
voorwiel velgen - met radiaalbanden - bevin
den zich 240 mm schijfremmen. Ondanks de
grote ruimte binnenin is de MAXI toch slechts
402.2 cm lang, van bumper tot bumper.
Behalve de vier grote zijdeuren is er een
vijfde deur, die door veiligheidssteunen in ge
opende stand wordt gehouden. De bagage
ruimte is, als de achterbank in de normale
stand staat, bijna één meter diep en afgedekt
met een uitneembare pakjesplank. Wordt de
achterbank naar voren geklapt, dan ontstaat
een werkelijk geweldige bagageruimte. De
achterbank kan trouwens ook helemaal ach
terwaarts worden neergeklapt en vormt dan,
tesamen met de geheel naar achteren klap
bare stoelen, een bijzonder ruim tweepersoons
bed. De MAXI is dus wel buitengewoon ge
schikt voor lange afstandsreizen.
De MAXI heeft onder de motorkap een geheel
nieuwe 1485 cms-motor, de eerste die ont
worpen werd en gebouwd door de nieuwe
British-Leyland groep. Deze door Austin ge
monteerde vooruitstrevende motor, heeft een
bovenliggende nokkenas. Bovendien heeft de
MAXI in standaarduitvoering een vjjfversnel-
lingsbak. De extra-versnelling heeft een over
drive karakter. Een speciale autoweg-of lange
afstandversnelling dus, om benzine te sparen
en slijtage te verminderen. Voor het gewone
„stadswerk" kan deze extra-versnelling uiter
aard gerust vergeten worden, maar eenmaal
buiten de stad, op de open weg, is het een
prettige zaak om op de overdrive te kunnen
overschakelen.
Door de dwarsgemonteerde motor, gecombi
neerd met voorwielaandrijving, heeft de MAXI
een uitstekende wegligging, waarbij ook de
h5'drolastic-vering een grote rol speelt.
De MAXI is verder uitgerust met een pre-
cisie-tandheugelbesturing, ruitenwisser met
twee snelheden en een tweetonige hoorn.
By al deze goede eigenschappen komt nog dit:
voor de MAXI met zijn 74 pk-motor en vyf-
versnellingsbak is het trekken van een aan
hangwagen of caravan een „koud kunstje".
liet nieuwste type van Renault is de Renault 6. Een wagen met
een elegante en persoonlykc lyn waarbü mooi en functioneel
samengaan. Uiteraard in het bezit van de Renault-kwaliteiten:
comfortabel, veilig, betrouwbaar en fel en pittig met de 38 SAE pk
motor. Snel bij het wegtrekken, groot klimvermogen en „rap" bij
het terugschakelen.
Praktisch is de vijfde deur aan de achterzijde, die vrije toegang
geeft tot een drempelloze kofferruimte. De Renault 6 is uitgerust
met de door Gordini ontwikkelde pittige en robuuste motor.welke
is samengebouwd met een vier-versnellingsbak waarvan de over
brengingsverhoudingen nauwkeurig zijn uitgekiend. De topsnel
heid ligt rond de 120 km/u. De voorwielaandfijving wordt geken
merkt door een goede wegligging. De wagen kent geen doorsméer-
punten, behoeft geen water en geen antivries (gesloten koelsy
steem).
Aan het totale comfort van de Renault 6 wordt, bijgedragen door
een uitstekende verwarming en ventilatie, welke wordt bereikt
door het circuleren van frisse lucht waarvan de temperatuur
nauwkeurig kan worden geregeld. Een aanjager zorgt voor het
versneld doorstromen van deze lucht. Op de royale achterbank
kunnen drie passagiers comfortabel zitten. In enkele seconden kan
de achterbank geheel naar voren worden geklapt, tegen de rug
leuning van de voorstoelen, zodat in de Renault 6 ook grote
stukken kunnen worden vervoerd.
„Anti-Roest"
In de Autokampioen van 7 februari jl. wordt in een artikel „Re
nault op 'de Anti-Roest toer" melding gemaakt van een nieuw
initiatief van Renault, nl. de toepassing van een betere anti-roest-
behandeling van.de carrosserieën^voordat de la klagen woi-den
aangebracht. Alle wagens van Renault bestemd voor aflevering
in Nederland, België en Duitsland Krijgen thans van fabriekswege
een volledige Tectyl ML-proteetie. Deze nii getroffen maatregelen
betekenen een verdere verbetering van de situatie óp dit punt,
ook al.storiden.de Renaults de laatste jaren wat hun roestbesten-
digheid betreft niet slecht bekend. Uit een gehouden enquete van
de Renault 8 en 10 was ril., aldus de Autokampioén, reeds gebleken
dat deze wagens al niet meer klachten over roestverschijnselen
gaven dan legio andere merken ,ook niet-Fransé.
Een belangryke bijdrage aan de algemene voor
uitgang in de automobielbouw wordt geleverd
door BMW. De grote BMW-automobielen wor
den terecht gezien als voorbeelden van deze
vooruitgang en als precisieprodukten van hoog
waardige autotechniek. De BMW-wagens com
bineren dan ook een bijzonder goed rijcomfort
met een waarlijk „internationaal" interieur
comfort. Het vlaggeschip van de nieuwe grote
BMW-vloot is ongetwijfeld de BMW 2800 Coupé
Sport. Een auto met een onmiskenbaar eigen
karakter en toch helemaal een BMW: vitaal,
dynamisch, wendbaar en handzaam.
De constructie van de grote BMW is bepaald
kostbaar maar behoort dan ook tot de top in
deze klasse. De BMW 2800 heeft overigens aan
het verkeer aangepaste afmetingen. De ver
houding van buitenmaten en interieurruimte is
gunstig en vijf personen hebben een ruime zit
plaats. De vormgeving van de carrosserie is
strak en zakelijk maar karakteristiek door de
lage gordellijn. Het uitzicht is door de grote
ramen zeer goed. Wat betreft de technische uit
voering van de carrosserie van de 2800 BMW:
deze voldoet aan hoge eisen.
De nieuwe zescilindermotor van de BMW 2500
geeft een vermogen van 150 DIN pk bij 6000
omw./min. De BMW 2800 geeft 170 DIN pk bij'
6000 omw./min. Als gevolg van de zeer gelijk
matige verbranding levert de motor een moei
teloze prestatie bij alle toerentallen. Uit veilig
heidsoverwegingen werd het onderstel aange
past aan de grote prestaties. De besturing is
bijzonder licht. De wagen is ook toegerust met
een automatische niveauregeling en een ge
scheiden remsysteem met twee circuits en rem-
bekrachtiging. Indien één van de circuits uit
valt blijft de remwerking nog altijd minstens
tweemaal zo groot als de wet voorschrijft. Alle
vier de wielen hebben schijfremmen. De stuur-
kolom heeft twee kruiskoppelingen en een
schokabsorberend middengedeelte. Bij een
eventueel ongeval schuift de stuurkolom in el
kaar. Het instrumentenbord is bekleed met
flexibel materiaal. De verstelbare stoelen zijn
goed aangepast aan de lichaamsvorm. Geheel
nieuw ontwikkeld werd ook de verwarmings-
en verse luchtinstallatie.
De BMW 2500 en dc BMW 2800 zijn leverbaar
met automatische transmissie. Dc Bayerische
Motoren Werke hebben intussen met de grote
BMW een langdurige ontwikkeling weten te
bekronen, waarbij tevens weer een stap voor
waarts werd gemaakt in de autotechniek. Zowel
de 2500, de 2800 als het „vlaggeschip", dc 2800
Coupé Sport, zijn voorbeelden van typische
zorgvuldigheid en de produkten van een streven
naar precisie en perfectie. Topsnelheid van dc
2800: 200 km/u by een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 9,4 sec.