AUDI 60 en 60 L - Twee bijzondere auto's in de 1,5 liter kl.
AMI 8 - Comfortabel, gastvrij, zuinig en een „volhouder"
VOLVO 140-serie - Klassewagens met vele varianten
twee nieuwe middenklasse-wagens
SIMCA brengt
VRIJDAG 27 FEBRUARI 19/0 Nr. 20360
ruimte. De eenvoudig te bedienen Audi heeft in
nerlijk en uiterlijk het voorkomen en de klasse
van een limousine. De wagen is vrijwel ongevoelig
voor zijwind en heeft - mede dankzij de voorwiel
aandrijving - een opvallend goede wegligging.
Er zijn volop interessante details, bijv. de gecombi
neerde lichtschakelaar voor alle lichtsignalen. Het
instrumentenbord is zeer overzichtelijk, met cen
traal geplaatste instrumenten. Andere bijzonder
heden: ventilatievensters met drukknopbeveiliging,
beveiligde deursloten, grote schijfremmen vóór,
ruimte voor radio, ruitewisser met twee snelheden
en ruitesproeier.
Auto Union weet zjjn grote faam met de nieuwe
60 en 61 L opnieuw waar te maken. In beide mo
dellen werd dan ook voortgebouwd op de traditio
nele Audi-conceptie en uiteraard werden - waar
nog mogelijk - verbeteringen toegepast.
Een bijzondere auto in de 1,5 liter klasse is onge
twijfeld de Audi 60. Immers in deze Audi zijn
belangrijke voordelen op economische basis vere
nigd: voorwielaandrijving, veiligheidsconstructie
en snelheid. Economisch verantwoord, even „ver
nuftig" maar luxueuzer is zelfs nog de Audi 60 L.
De viertakt-viercilindermotor van de Audi werd
royaal geconstrueerd en afgestemd op een lange
levensduur. De motor is „niets teveel". Dat komt
door de 1496 cc, die 65 DIN pk geven bij slechts
5000 (5200) omwentelingen per minuut. Normver-
bruik op 100 km: 8,7 liter normale benzine.
De wagen heeft een ideale gewichtsverdeling en
een veiligheidsconstructie. Chassis en carrosserie
vormen één geheel. De carrosserie is schokabsor-
berend, de stuur kolom uiterst kort. De Audi heeft
voorwielaandrijving en een zeer ruime koffer-
Uitgangspunt bij dc ontwikkeling van dc
nieuwe Simca-modcllen waren dc volgende
eisen: een groot vermogen, laag benzinever
bruik, comfort, ruimte en betrouwbaarheid.
En het mag gezegd worden: het antwoord op
deze wensen is bijzonder geslaagd tot uit
drukking gebracht in dc nieuwe „S 1301 LS"
en „S 1301 Spécial".
De motor bezit als fundamentele eigenschap
pen een grotere robuustheid, verbeterde
prestaties en een vermindering van het ben
zineverbruik. Deze nieuwe 1290 cc motor be
vat vele waardevolle winstpunten, die vooral
van belang zijn bij uren achter elkaar op
hoge toeren draaien. Alle verbeteringen zijn
niet ten laste gekomen van het benzinever
bruik, dat ook bij de 1969-modellen reeds
zeer gunstig was. Het benzineverbruik van
de nieuwe 1301 LS zowel als van de 1301
Spécial is zelfs verlaagd.
De Simca 1301 zal in twee uitvoeringen op
de markt gebracht worden. De Simca 1301
LS. Deze 1301 zal dezelfde zorgvuldige af
werking hebben als hel laatste in Nederland
gelanceerde model. De wagen is uitgevoerd
met een vaste voorbank en stuurversnelling.
Dc Simca 1301 Spécial heeft dc succesvolle
afwerking van de 1301 GL - getoond op de
Salon de Paris in oktober - waardoor dc
exclusiviteit, door toepassing van color-
keying", blijft gehandhaafd.
Beide modellen zijn representatief, econo
misch en ruim. Uitgevoerd met de nog
sterkere motor zijn deze Simca-niodcllcn
bijzonder begerenswaardige mededingers ge
worden in dc middenklasse 1970-automo-
biclen.
De 1301 LS en de 1301 Spécial
Een snelle, zuinige en veilige auto is dc com
fortabele en gastvrije AMI 8. Door en door een
Citroen, ontworpen en gebouwd vanuit het in
terieur.
De motor is luchtgekoeld en dat betekent o.a.
dat de topsnelheid van de AMI gelijk is aan de
kruissnelheid. Dat wil zeggen: een snelheid van
125 km u en een zuinigheid van 1 op 16.
Het ruime interieur schept vooral een vriende
lijke en ontspannen sfeer. De moderne en dyna
mische caiTosserie heeft ongetwijfeld een eigen
tijdse en funktionele lijn. De AMI 8 is een auto
voor alledag, maar zeker niet „alledaags". In
deze Citroëri-creatie werd dan ook gestalte ge
geven aan het vindingrijke van de 2 CV en het
rijke van de DS. Intussen werd de AMI 8 een
wezenlijk nieuwe auto.
De brede deuren geven toegang tot vier zacht-
zittende fauteuils. De wagen biedt een „thuis"
met grote ruiten voor een prettig uitzicht rond
om. Vele vernuftige trekjes in de AMI 8 ver
raden comfort dat er wezen mag.
De vering van de AMI 8 is van a lot z Citroen.
Bovendien is het een speciale vering, met onder
linge verbinding van voor- en achterwielen. Er
is een anti-rolstaaf op de as toegevoegd en dal
betekent: nooit meer overhellen in de bochten.
De verhouding tussen de vier versnellingen van
de AMI 8 kan ideaal worden genoemd en geeft
de auto een zeer grote rij-souplesse en bewege
lijkheid. Krachtige hydraulische remmen zorgen
voor een grote veiligheid. Opmerkelijk is ook de
goede wegligging: dank zij voorwielaandrijving
met dubbele homokinetische aandrijfkoppelingen.
De AMI 8 is vooral afgestemd op de dagelijkse
eisen: een ideale auto voor het gezin, een „vol
houder" op lange afstanden en óók een pittige
wagen in het stadsverkeer.
De VOLVO-140 serie betekent een autoprogramma met vele
varianten: de tweedeurs VOLVO 142, de vierdcurs VOLVO
144 en de combinatiewagen 145. Wat de motor betreft: men
is vrij te kiezen. De soepele en sterke B 20 A met 90 pk SAE
en een viervcrsnellingsbak of een automaat. De „venijnige"
en temperamentvolle B 20 B met 118 pk SAE, vier ver
snellingen.
Dc VOLVO B 20 motor kan gedurende een hele tijd heel
wat hebben en is geknipt voor het moderne verkeer. Im
mers, de motor is taai en sterk bij lage toerentallen, om
vanaf stilstand snel weg te trekken en om veilig te kunnen
inhalen. Het parkeren met een VOLVO is gemakkelijk: dc
draaicirkel is slechts 9,25 meter. Bovendien heeft VOLVO
twee gescheiden remcircuits, die elk - en dat is iets bijzon
ders - drie wielen bedienen, zgn. triangelremmen. Eén fi
nesse: bij een defect in het remcircuit gaat er een waar
schuwingslampje branden. Hetzelfde lampje waarschuwt voor
wegrijden met aangetrokken handrem.
De carrosserie is licht maar sterk. Bij een aanrijding kunnen
voor- en achterkant van de carrosserie grote hoeveelheden
energie absorberen. De zitruimte is terwille van de veilig
heid ruimschoots gecapitonneerd. De gedeelde stuurkolom
verhoogt de veiligheid.
De VOLVO is een klasse-automobiel, die weldoordacht ge
bouwd is op het wintergebruik. Van de grote wielen tot de
temperatuurgevoelige spanningsregelaar en van de grondige
roestwerende behandeling tot de elektrisch verwarmde ach
terruit. De grondige roestwerende behandeling is gericht op
een langdurig effect.
VOLVO kan bogen op langjarige tradities en ervaring. De
nieuwe 140-serie bewijst dat deze klassewagens volkomen
zijn aangepast aan het moderne verkeer.