AUDI 60 en 60 L - Twee bijzondere auto's in de 1,5 liter kl. AMI 8 - Comfortabel, gastvrij, zuinig en een „volhouder" VOLVO 140-serie - Klassewagens met vele varianten twee nieuwe middenklasse-wagens SIMCA brengt VRIJDAG 27 FEBRUARI 19/0 Nr. 20360 ruimte. De eenvoudig te bedienen Audi heeft in nerlijk en uiterlijk het voorkomen en de klasse van een limousine. De wagen is vrijwel ongevoelig voor zijwind en heeft - mede dankzij de voorwiel aandrijving - een opvallend goede wegligging. Er zijn volop interessante details, bijv. de gecombi neerde lichtschakelaar voor alle lichtsignalen. Het instrumentenbord is zeer overzichtelijk, met cen traal geplaatste instrumenten. Andere bijzonder heden: ventilatievensters met drukknopbeveiliging, beveiligde deursloten, grote schijfremmen vóór, ruimte voor radio, ruitewisser met twee snelheden en ruitesproeier. Auto Union weet zjjn grote faam met de nieuwe 60 en 61 L opnieuw waar te maken. In beide mo dellen werd dan ook voortgebouwd op de traditio nele Audi-conceptie en uiteraard werden - waar nog mogelijk - verbeteringen toegepast. Een bijzondere auto in de 1,5 liter klasse is onge twijfeld de Audi 60. Immers in deze Audi zijn belangrijke voordelen op economische basis vere nigd: voorwielaandrijving, veiligheidsconstructie en snelheid. Economisch verantwoord, even „ver nuftig" maar luxueuzer is zelfs nog de Audi 60 L. De viertakt-viercilindermotor van de Audi werd royaal geconstrueerd en afgestemd op een lange levensduur. De motor is „niets teveel". Dat komt door de 1496 cc, die 65 DIN pk geven bij slechts 5000 (5200) omwentelingen per minuut. Normver- bruik op 100 km: 8,7 liter normale benzine. De wagen heeft een ideale gewichtsverdeling en een veiligheidsconstructie. Chassis en carrosserie vormen één geheel. De carrosserie is schokabsor- berend, de stuur kolom uiterst kort. De Audi heeft voorwielaandrijving en een zeer ruime koffer- Uitgangspunt bij dc ontwikkeling van dc nieuwe Simca-modcllen waren dc volgende eisen: een groot vermogen, laag benzinever bruik, comfort, ruimte en betrouwbaarheid. En het mag gezegd worden: het antwoord op deze wensen is bijzonder geslaagd tot uit drukking gebracht in dc nieuwe „S 1301 LS" en „S 1301 Spécial". De motor bezit als fundamentele eigenschap pen een grotere robuustheid, verbeterde prestaties en een vermindering van het ben zineverbruik. Deze nieuwe 1290 cc motor be vat vele waardevolle winstpunten, die vooral van belang zijn bij uren achter elkaar op hoge toeren draaien. Alle verbeteringen zijn niet ten laste gekomen van het benzinever bruik, dat ook bij de 1969-modellen reeds zeer gunstig was. Het benzineverbruik van de nieuwe 1301 LS zowel als van de 1301 Spécial is zelfs verlaagd. De Simca 1301 zal in twee uitvoeringen op de markt gebracht worden. De Simca 1301 LS. Deze 1301 zal dezelfde zorgvuldige af werking hebben als hel laatste in Nederland gelanceerde model. De wagen is uitgevoerd met een vaste voorbank en stuurversnelling. Dc Simca 1301 Spécial heeft dc succesvolle afwerking van de 1301 GL - getoond op de Salon de Paris in oktober - waardoor dc exclusiviteit, door toepassing van color- keying", blijft gehandhaafd. Beide modellen zijn representatief, econo misch en ruim. Uitgevoerd met de nog sterkere motor zijn deze Simca-niodcllcn bijzonder begerenswaardige mededingers ge worden in dc middenklasse 1970-automo- biclen. De 1301 LS en de 1301 Spécial Een snelle, zuinige en veilige auto is dc com fortabele en gastvrije AMI 8. Door en door een Citroen, ontworpen en gebouwd vanuit het in terieur. De motor is luchtgekoeld en dat betekent o.a. dat de topsnelheid van de AMI gelijk is aan de kruissnelheid. Dat wil zeggen: een snelheid van 125 km u en een zuinigheid van 1 op 16. Het ruime interieur schept vooral een vriende lijke en ontspannen sfeer. De moderne en dyna mische caiTosserie heeft ongetwijfeld een eigen tijdse en funktionele lijn. De AMI 8 is een auto voor alledag, maar zeker niet „alledaags". In deze Citroëri-creatie werd dan ook gestalte ge geven aan het vindingrijke van de 2 CV en het rijke van de DS. Intussen werd de AMI 8 een wezenlijk nieuwe auto. De brede deuren geven toegang tot vier zacht- zittende fauteuils. De wagen biedt een „thuis" met grote ruiten voor een prettig uitzicht rond om. Vele vernuftige trekjes in de AMI 8 ver raden comfort dat er wezen mag. De vering van de AMI 8 is van a lot z Citroen. Bovendien is het een speciale vering, met onder linge verbinding van voor- en achterwielen. Er is een anti-rolstaaf op de as toegevoegd en dal betekent: nooit meer overhellen in de bochten. De verhouding tussen de vier versnellingen van de AMI 8 kan ideaal worden genoemd en geeft de auto een zeer grote rij-souplesse en bewege lijkheid. Krachtige hydraulische remmen zorgen voor een grote veiligheid. Opmerkelijk is ook de goede wegligging: dank zij voorwielaandrijving met dubbele homokinetische aandrijfkoppelingen. De AMI 8 is vooral afgestemd op de dagelijkse eisen: een ideale auto voor het gezin, een „vol houder" op lange afstanden en óók een pittige wagen in het stadsverkeer. De VOLVO-140 serie betekent een autoprogramma met vele varianten: de tweedeurs VOLVO 142, de vierdcurs VOLVO 144 en de combinatiewagen 145. Wat de motor betreft: men is vrij te kiezen. De soepele en sterke B 20 A met 90 pk SAE en een viervcrsnellingsbak of een automaat. De „venijnige" en temperamentvolle B 20 B met 118 pk SAE, vier ver snellingen. Dc VOLVO B 20 motor kan gedurende een hele tijd heel wat hebben en is geknipt voor het moderne verkeer. Im mers, de motor is taai en sterk bij lage toerentallen, om vanaf stilstand snel weg te trekken en om veilig te kunnen inhalen. Het parkeren met een VOLVO is gemakkelijk: dc draaicirkel is slechts 9,25 meter. Bovendien heeft VOLVO twee gescheiden remcircuits, die elk - en dat is iets bijzon ders - drie wielen bedienen, zgn. triangelremmen. Eén fi nesse: bij een defect in het remcircuit gaat er een waar schuwingslampje branden. Hetzelfde lampje waarschuwt voor wegrijden met aangetrokken handrem. De carrosserie is licht maar sterk. Bij een aanrijding kunnen voor- en achterkant van de carrosserie grote hoeveelheden energie absorberen. De zitruimte is terwille van de veilig heid ruimschoots gecapitonneerd. De gedeelde stuurkolom verhoogt de veiligheid. De VOLVO is een klasse-automobiel, die weldoordacht ge bouwd is op het wintergebruik. Van de grote wielen tot de temperatuurgevoelige spanningsregelaar en van de grondige roestwerende behandeling tot de elektrisch verwarmde ach terruit. De grondige roestwerende behandeling is gericht op een langdurig effect. VOLVO kan bogen op langjarige tradities en ervaring. De nieuwe 140-serie bewijst dat deze klassewagens volkomen zijn aangepast aan het moderne verkeer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1970 | | pagina 21