Wijzigingen en verfijningen in DAF personenwagenprogramma Luxe en komfort karakteriseren nieuwste NSU 1200 Comfort AUTOBIANCHI A 111 - Luxe en representatieve wagen Moderne elegante lijn kenmerkt nieuwe Peugeot 304 VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 Nt. 20360 lie DAF-pcrsouenwagenmodellen voor het jaar 197U, de nieuwe DAF 33, DAF 44 en DAF 55, worden vooral gekenmerkt door het grote aantal wijzigingen en ver fijningen op detailpunten. In het oog springt hierbij het streven naar nog grotere veiligheid voor de inzittenden. DAF heeft overigens altijd al zeer veel aandacht ge schonken aan het veiligheidsaspekt. De constructie van de drie modellen voldoet zonder meer aan de gestelde veiligheidseisen. Talrijke botsproeven die op de fabriek werden uitge voerd hebben bewezen dat de DAF 33, DAF 44 en DAF 55 de inzittenden een grote bescherming bieden. Vooral bij het gebruik van autogordels wordt het risico aan zienlijk verkleind. Enkele veiligheidsaspekten van de drie typen: het ontbreken van scherpe randen in de wagen, veilige stuurinrichtingen, korte stuurkolom, stootvulling in de rugleuningen van stoelen, veiligheids sloten. Het streven naar veiligheid komt verder onder meer tot uitdrukking in de bekende kooiconstructie, waardoor men heeft bereikt dat bij een onverhoopte botsing de „zitdoos" nauwelijks of niet vervormt. De variomatic wordt intussen nog altijd het meest we zenlijke actieve veiligheidselement in de DAF-perso- nenwagens geacht. Immers, aldus wordt gesteld, men wordt in een ingewikkelde verkeerssituatie niet afge leid door ontkoppelen en schakelen. Tot de wijzigingen van de DAF 33 behoort het meterpa neel met anti-reflexringen, stoelen en achterbank met schuimkussens als DAF 44 en DAF 55, drukknop ruite- wasser, groene meterverlichting en zitting achterbank 3 cm lager, waardoor meer hoofdruimte. Belangrijke wijzigingen van de DAF 44 Sedan en sta tioncar: veiligheidsstuurinxichting, chokeknop en con tactslot verzonken in stuurkolom aangebracht, grotere en zachtere axmsteunen op beide voorportieren met veilig weggewerkte portierkruk, groene meterverlich ting, beter bereikbare benzinedop, bovenzijde rugleu ning stoelen met zachte stootvulling. Wijzigingen DAF 55 Sedan en stationcar: veiligheids- stuurinrichting, chokeknop en contactslot verzonken in stuurkolom aangebracht, wielremzuiger met groter op pervlak voor schijfremmen. Wijzigingen DAF 55 coupé: veiligheidsstuurinrichtihg, stoelen met verstelbare rugleuning en stofbekleding. ingebouwde chokeknop en contactslot op stuurkolom, drukknop ruitewisser, electrische pomp op ruitewasser, achteruitrijlichten als standaardvoorziening en beter bereikbare benzinedop. Geen „allemansvriend" Luxe, komfort en voornaamheid karakteriseren de nieuwste NSU 1200 Comfort. Vijf personen vinden in deze auto gemakke lijk een royale zitplaats. De brede hoge voorruit biedt een onbe lemmerd uitzicht op de weg. Verder een instrumenten- en be dieningspaneel, dat door strakke eenvoud even doelmatig als sicrljjk te. Ook aan de verwarming en luchtverversing heeft NSU veel aandacht besteed. Boven op het dashboard aan weerzijden een draaibaar jalouzie- rooster als inlaatopening voor de frisse lucht, die door spleten boven de koplampen naar binnen komt en als het.ware het in terieur door circulatie voortdurend ventileert, omdat door een rooster in het achtex-compartiment de lucht wordt afgezogen. Talrijke interieurdetails bewijzen dat er geld en zorg besteed is aan de afwerking van deze royaal uitgeruste en gesoigneerde auto. Vorm, vulling en vering van stoelen en achtei-bank werden met veel zorg gekozen. In het bijzonder bij het luxe model, de 1200 C, kan gesproken worden van ware fauteuils, waardoor „zitlensmoe' vrijwel uitgesloten is. Ook de brede achterbank is zeer gerieflijk. De vleugelruitjes worden met een porlierdraai- knop geopend en in elke stand vergrendeld. Evenwichtig De NSU 1200 is bijzonder modern en evenwichtig geproportio neerd. De wagen is niet voorbestemd om een „allemansvriend" te worden omdat voor een auto van deze klasse nu eenmaal meer moet worden betaald. De rij-technische eigenschappen ma nifesteren zich vooral ook in een snel gereden bocht. De wiel- geleiding is zeer robuust. De onafhankelijk met lange-slag- sch roef veren en schokdempers geveerde wielen zorgen voor een goede wegligging en stabiele rijpositie. De NSU 1200 dwingt dan ook niet alleen door zijn voortreffelijke vormgeving en markante uitrusting, maar evenzeer ook in rij-technisch opzicht bewon dering af. Dankzij een hoog motorrendement en ecu relatief laag wagen- gewicht verbruikt de NSU 1200 slechts weinig benzine in ver houding tot zijn rü-capacitcitcn en accommodatie die h(j biedt. Normvcrbruik: 8.8 liter normale benzine op 100 km. De auto is in het bezit van een krachtige motor, die afgestemd is op de noodzakelijke prestaties van vandaag. De 1200 geeft als typenaam allereerst de cilinderinhoud aan van de dwarsgeplaatste luchtgekoelde NSU-motor. Deze motor met z'n 69 SAE-pk brengt de snelheid in nog geen 10 seconden op 80 kilometer per uur. De nieuwe Peugeot 301 kan kort samengevat worden om schreven als een elegante en snelle wagen (150 km per uur), die met behoud van veel comfort en veiligheid tot grote prestaties in staat is. Dc 304 „vult" de ruimte tussen de 201 en 401 en dit nieuwe Pcugcot-modcl doet dit o.a. met voorwiclaandryving door een lichtmetalen motor van 1288 cc (70 SAE pk). Hij doet dit ook met een samenge- bouwdc versnellingsbak en differentieel, met alle vier dc wielen onafhankelijk geveerd, met rembckrachtiging en met schijfremmen op dc voorwielen. De nieuwe lijn van de 304 getuigt van een moderne ele gantie. Evenals trouwens het rechthoekig instrumenten bord in het luxueus en comfortabel interieur. De 304 is vooral ook een uitnemende reiswagen en heeft zeer ge makkelijk zittende, met veel zorg afgewerkte stoelen. De stoelen zijn op kogelglijders naar voren en naar achteren verplaatsbaar. De rugleuningen zijn in elke stand verstel baar en vormen, geheel neergeklapt, twee slaapbanken. Achter beschikken de passagiers over een brede zitbank. De 304 is vex-der uitgerust met een volkomen waterdicht schuifdak dat gemakkelijk - ook onder het rijden - ge opend kan woi-den. Andere (belangxijke) details: een brede hoedenplank (maar niet alleen voor hoeden), kindersloten in de achterportieren en - niet te vex-geten - een grote ba gageruimte met vlakke bodem en een rechthoekige vorm. De motor is uitgevoerd met een bovenliggende nokkenas. Een automatisch in- en uitschakelende ventilator zorgt voor een vermogenwinst van 6,5 pk. Door de voorwielaan drijving is de vloer van het interieur praktisch geheel vlak, hetgeen de inwendige ruimte zeer ten goede komt. Het benzinevei'bruik van de 304 is 10,1 1/100 km. Al met al: een fijne wagen uit de befaamde Peugeotstallen, die „de weg" ongetwijfeld wel zal weten te vinden. Dc nieuwe AUTOBIANCHI A 111 dient zich aan als een bijzonder representatieve wagen. Een lu xueuze vjjfzitter met voorwiclaandrfóving - mo tor dwars voorin geplaatst - en een topsnelheid van meer dan 155 km per uur. De strak gelijnde carosserie van de A 111 voldoet aan hoge esthetische eisen en maakt een spoi-tie- ve indruk. Het exclusieve van de wagen ontleent zich vooi-al ook aan het stxakke front met de fraai gevormde vierkante koplampen. Het rijke interieur met uitstekend gevormde stoelen en achtei-bank geeft volop beeriruimte. Alle instru menten zijn aangebracht op een met hout be kleed insti'umentenpaneel. Verder een perfecte verwarming en ventilatie met aanjager. De gx-ote kofferruimte biedt plaats voor een omvangrijke bagage. De veiligheid is bij de A 111 maximaal toegepast. De wegligging is onder alle omstandigheden uit stekend. Gescheiden i-emsysteem; schijfi-emmen met vacuüm bekrachtiging rondom. Bovendien een remdrukregelaar voor een perfecte remver- deling bij elke belasting. Veiligheid ook in details: waaischuwingslampjes in de portieren welke bij geopende stand branden. De soepele motor voelt zich niet alleen thuis op de snelweg maar ook in druk stadsverkeer. De dwars voorin geplaatste motor vormt één geheel met de versnellingsbak en differentieel. Er kan vlot en sportief worden geschakeld met een vloer-vevsnellingshandle. Fel en snel accelereren maakt vooral ook sportief ï-ijden mogelijk met deze bedrijfszekere en veilige A 111. Vele exclusieve snufjes - zoals bijv. een sigaret- tenhouder - maken de A 111 tot een wagen van bijzondere klasse. De ruitenwissers werken zowel normaal als met tussen pozen. Ruitenspx-oeiexs met de voet te bedienen in combinatie met de ruitenwissers. De FIAT/AUTOBIANCHI A 111 is al met al een indrukwekkende en zeer representatieve wagen, tot in dc finesses verzorgd en met uiteraard de grondige FIAT-crvaring op dc achtergrond. Snelle en comfortabele (reis)wagen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1970 | | pagina 19