Wijzigingen en verfijningen in DAF personenwagenprogramma
Luxe en komfort karakteriseren nieuwste NSU 1200 Comfort
AUTOBIANCHI A 111 - Luxe en representatieve wagen
Moderne elegante lijn kenmerkt nieuwe Peugeot 304
VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 Nt. 20360
lie DAF-pcrsouenwagenmodellen voor het jaar 197U,
de nieuwe DAF 33, DAF 44 en DAF 55, worden vooral
gekenmerkt door het grote aantal wijzigingen en ver
fijningen op detailpunten. In het oog springt hierbij het
streven naar nog grotere veiligheid voor de inzittenden.
DAF heeft overigens altijd al zeer veel aandacht ge
schonken aan het veiligheidsaspekt. De constructie van
de drie modellen voldoet zonder meer aan de gestelde
veiligheidseisen.
Talrijke botsproeven die op de fabriek werden uitge
voerd hebben bewezen dat de DAF 33, DAF 44 en DAF
55 de inzittenden een grote bescherming bieden. Vooral
bij het gebruik van autogordels wordt het risico aan
zienlijk verkleind. Enkele veiligheidsaspekten van de
drie typen: het ontbreken van scherpe randen in de
wagen, veilige stuurinrichtingen, korte stuurkolom,
stootvulling in de rugleuningen van stoelen, veiligheids
sloten. Het streven naar veiligheid komt verder onder
meer tot uitdrukking in de bekende kooiconstructie,
waardoor men heeft bereikt dat bij een onverhoopte
botsing de „zitdoos" nauwelijks of niet vervormt.
De variomatic wordt intussen nog altijd het meest we
zenlijke actieve veiligheidselement in de DAF-perso-
nenwagens geacht. Immers, aldus wordt gesteld, men
wordt in een ingewikkelde verkeerssituatie niet afge
leid door ontkoppelen en schakelen.
Tot de wijzigingen van de DAF 33 behoort het meterpa
neel met anti-reflexringen, stoelen en achterbank met
schuimkussens als DAF 44 en DAF 55, drukknop ruite-
wasser, groene meterverlichting en zitting achterbank
3 cm lager, waardoor meer hoofdruimte.
Belangrijke wijzigingen van de DAF 44 Sedan en sta
tioncar: veiligheidsstuurinxichting, chokeknop en con
tactslot verzonken in stuurkolom aangebracht, grotere
en zachtere axmsteunen op beide voorportieren met
veilig weggewerkte portierkruk, groene meterverlich
ting, beter bereikbare benzinedop, bovenzijde rugleu
ning stoelen met zachte stootvulling.
Wijzigingen DAF 55 Sedan en stationcar: veiligheids-
stuurinrichting, chokeknop en contactslot verzonken in
stuurkolom aangebracht, wielremzuiger met groter op
pervlak voor schijfremmen.
Wijzigingen DAF 55 coupé: veiligheidsstuurinrichtihg,
stoelen met verstelbare rugleuning en stofbekleding.
ingebouwde chokeknop en contactslot op stuurkolom,
drukknop ruitewisser, electrische pomp op ruitewasser,
achteruitrijlichten als standaardvoorziening en beter
bereikbare benzinedop.
Geen „allemansvriend"
Luxe, komfort en voornaamheid karakteriseren de nieuwste
NSU 1200 Comfort. Vijf personen vinden in deze auto gemakke
lijk een royale zitplaats. De brede hoge voorruit biedt een onbe
lemmerd uitzicht op de weg. Verder een instrumenten- en be
dieningspaneel, dat door strakke eenvoud even doelmatig als
sicrljjk te. Ook aan de verwarming en luchtverversing heeft
NSU veel aandacht besteed.
Boven op het dashboard aan weerzijden een draaibaar jalouzie-
rooster als inlaatopening voor de frisse lucht, die door spleten
boven de koplampen naar binnen komt en als het.ware het in
terieur door circulatie voortdurend ventileert, omdat door een
rooster in het achtex-compartiment de lucht wordt afgezogen.
Talrijke interieurdetails bewijzen dat er geld en zorg besteed is
aan de afwerking van deze royaal uitgeruste en gesoigneerde
auto. Vorm, vulling en vering van stoelen en achtei-bank werden
met veel zorg gekozen. In het bijzonder bij het luxe model, de
1200 C, kan gesproken worden van ware fauteuils, waardoor
„zitlensmoe' vrijwel uitgesloten is. Ook de brede achterbank is
zeer gerieflijk. De vleugelruitjes worden met een porlierdraai-
knop geopend en in elke stand vergrendeld.
Evenwichtig
De NSU 1200 is bijzonder modern en evenwichtig geproportio
neerd. De wagen is niet voorbestemd om een „allemansvriend"
te worden omdat voor een auto van deze klasse nu eenmaal
meer moet worden betaald. De rij-technische eigenschappen ma
nifesteren zich vooral ook in een snel gereden bocht. De wiel-
geleiding is zeer robuust. De onafhankelijk met lange-slag-
sch roef veren en schokdempers geveerde wielen zorgen voor een
goede wegligging en stabiele rijpositie. De NSU 1200 dwingt dan
ook niet alleen door zijn voortreffelijke vormgeving en markante
uitrusting, maar evenzeer ook in rij-technisch opzicht bewon
dering af.
Dankzij een hoog motorrendement en ecu relatief laag wagen-
gewicht verbruikt de NSU 1200 slechts weinig benzine in ver
houding tot zijn rü-capacitcitcn en accommodatie die h(j biedt.
Normvcrbruik: 8.8 liter normale benzine op 100 km. De auto is
in het bezit van een krachtige motor, die afgestemd is op de
noodzakelijke prestaties van vandaag.
De 1200 geeft als typenaam allereerst de cilinderinhoud aan van
de dwarsgeplaatste luchtgekoelde NSU-motor. Deze motor met
z'n 69 SAE-pk brengt de snelheid in nog geen 10 seconden op
80 kilometer per uur.
De nieuwe Peugeot 301 kan kort samengevat worden om
schreven als een elegante en snelle wagen (150 km per
uur), die met behoud van veel comfort en veiligheid tot
grote prestaties in staat is. Dc 304 „vult" de ruimte tussen
de 201 en 401 en dit nieuwe Pcugcot-modcl doet dit o.a.
met voorwiclaandryving door een lichtmetalen motor van
1288 cc (70 SAE pk). Hij doet dit ook met een samenge-
bouwdc versnellingsbak en differentieel, met alle vier dc
wielen onafhankelijk geveerd, met rembckrachtiging en
met schijfremmen op dc voorwielen.
De nieuwe lijn van de 304 getuigt van een moderne ele
gantie. Evenals trouwens het rechthoekig instrumenten
bord in het luxueus en comfortabel interieur. De 304 is
vooral ook een uitnemende reiswagen en heeft zeer ge
makkelijk zittende, met veel zorg afgewerkte stoelen. De
stoelen zijn op kogelglijders naar voren en naar achteren
verplaatsbaar. De rugleuningen zijn in elke stand verstel
baar en vormen, geheel neergeklapt, twee slaapbanken.
Achter beschikken de passagiers over een brede zitbank.
De 304 is vex-der uitgerust met een volkomen waterdicht
schuifdak dat gemakkelijk - ook onder het rijden - ge
opend kan woi-den. Andere (belangxijke) details: een brede
hoedenplank (maar niet alleen voor hoeden), kindersloten
in de achterportieren en - niet te vex-geten - een grote ba
gageruimte met vlakke bodem en een rechthoekige vorm.
De motor is uitgevoerd met een bovenliggende nokkenas.
Een automatisch in- en uitschakelende ventilator zorgt
voor een vermogenwinst van 6,5 pk. Door de voorwielaan
drijving is de vloer van het interieur praktisch geheel
vlak, hetgeen de inwendige ruimte zeer ten goede komt.
Het benzinevei'bruik van de 304 is 10,1 1/100 km. Al met
al: een fijne wagen uit de befaamde Peugeotstallen, die
„de weg" ongetwijfeld wel zal weten te vinden.
Dc nieuwe AUTOBIANCHI A 111 dient zich aan
als een bijzonder representatieve wagen. Een lu
xueuze vjjfzitter met voorwiclaandrfóving - mo
tor dwars voorin geplaatst - en een topsnelheid
van meer dan 155 km per uur.
De strak gelijnde carosserie van de A 111 voldoet
aan hoge esthetische eisen en maakt een spoi-tie-
ve indruk. Het exclusieve van de wagen ontleent
zich vooi-al ook aan het stxakke front met de
fraai gevormde vierkante koplampen. Het rijke
interieur met uitstekend gevormde stoelen en
achtei-bank geeft volop beeriruimte. Alle instru
menten zijn aangebracht op een met hout be
kleed insti'umentenpaneel. Verder een perfecte
verwarming en ventilatie met aanjager. De gx-ote
kofferruimte biedt plaats voor een omvangrijke
bagage.
De veiligheid is bij de A 111 maximaal toegepast.
De wegligging is onder alle omstandigheden uit
stekend. Gescheiden i-emsysteem; schijfi-emmen
met vacuüm bekrachtiging rondom. Bovendien
een remdrukregelaar voor een perfecte remver-
deling bij elke belasting. Veiligheid ook in details:
waaischuwingslampjes in de portieren welke bij
geopende stand branden.
De soepele motor voelt zich niet alleen thuis op
de snelweg maar ook in druk stadsverkeer. De
dwars voorin geplaatste motor vormt één geheel
met de versnellingsbak en differentieel. Er kan
vlot en sportief worden geschakeld met een
vloer-vevsnellingshandle. Fel en snel accelereren
maakt vooral ook sportief ï-ijden mogelijk met
deze bedrijfszekere en veilige A 111.
Vele exclusieve snufjes - zoals bijv. een sigaret-
tenhouder - maken de A 111 tot een wagen van
bijzondere klasse. De ruitenwissers werken zowel
normaal als met tussen pozen. Ruitenspx-oeiexs
met de voet te bedienen in combinatie met de
ruitenwissers.
De FIAT/AUTOBIANCHI A 111 is al met al een
indrukwekkende en zeer representatieve wagen,
tot in dc finesses verzorgd en met uiteraard de
grondige FIAT-crvaring op dc achtergrond.
Snelle en comfortabele (reis)wagen