Nieuwe VW 411 is er in zes verschillende mogelijkheden VAUXHALL VIVA heeft „sportief en economisch" veel te bieden MERCEDES BENZ 220 D Superieure constructie, vormgeving en veiligheid FORD 26 M - Gerieflijk voor het gezin VRIJDAG 37 FEBRUARI 1970 Nr. 20360 Volkswagen biedt thans in de middenklasse auto niet minder dan zes mogelijkheden. Immers, de VW 411 E is verkrijgbaar in stan daarduitvoering, met twee en vier deuren. Maar ook in luxe uit voering met twee en vier deuren. Bovendien is de wagen verkrijg baar als Variant 411 E. In standaard en in luxe uitvoering. Alle VW 411 E modellen hebben nu een 80 PK motor met electro- nisch geregelde benzine-inspuiting en daarom zijn dit de snelste VW's geworden die er ooit waren. De motor is betrouwbaar en economisch eri bereikt een topsnelheid van 155 km/u. Een snelheid waarmee urenlang gereden kan worden. De VW 411 E accelereert in 10 seconden tot 80 km. De carrosserie maakt een bijzonder sportieve indruk, de ronde in strumenten zijn gemakkelijk afleesbaar. Het gecombineerde verwarmingssysteem is thermostatisch geregeld. Deze verwarming werkt ook als de motor niet loopt. Er is een rijkelijke toevoer van frisse lucht via een regelbaar ventilatiesysteem met twee ventila toren. De voorstoelen zijn niet alleen verstelbaar naar voren en naar achteren maar ook in de hoogte. De VW 411 E heeft slaap stoelen en extra parkeerlichten. De sterke bumpers zijn voorzien van rubberstrips. De VW 411 E heeft plaats voor vijf. Het interieur heeft een breedte van 134 cm voor en een breedte yan 132 cm achter, zodat iedereen ruim kan zitten. Er is ook ruimschoots plaats voor de bagage van vijf personen. De VW 411 E heeft een kostbaar onderstel en onafhankelijk geveerde en opgehangen wielen, die onafhankelijk van elkaar reageren. Stabilisators gaan het overhellen in de bochten tegen. De VW 411 E heeft een veilige wegligging en een modern gescheiden remcircuit met schijf remmen voor en trommelremmen achter. Bovendien heeft hij een remkrachtregelaar die verhindert dat de achterwielen geblok keerd worden. De VW 411 E is toegerust met een volledig zelfdragende, stalen veiligheidsstuurkolom en een veiligheidsstuur en een veiligheids- portiervergrendeling. Als alternatief voor degenen die meer luxe willen zonder de VW-voordelen te willen prijsgeven is er, de Variant, gebouwd volgens hetzelfde principe als alle andere VW's 411 E. Met dezelfde rij-eigenschappen en VYV-eigenschappen als andere Volkswagens. Ondanks de toegepaste luxe blijft de VW 411 Variant vooral ook een bijzonder praktische wagen. „De VAUXHALL VIVA is een bijzonder vlot gelijnde auto die voor een reële prijs aan de man wordt gebracht. Daarbij ver schaft de VIVA zijn bestuurder veel rijple zier, meer dan we gemiddeld in deze klasse gewend zjjn". Aldus luidt de conclusie van een autotest van de VAUXHALL VIVA, waarvan de be vindingen zjjn afgedrukt in „Rijdend Neder land". Gewezen wordt op de sterke positie van VIVA in zjjn klasse. De VIVA is vooral ook een uitstekende gezinswagen: het is een wagen met volop ruimte voor passagiers en bagage. Er is een grote verscheidenheid van mo dellen en uitvoeringen: de 2-deurs VIVA, (normale uitvoering, Special, De Luxe of „super"-luxe „SL" uitrusting); 4-deurs VIVA (keuze uit De Luxe en SL-versies)VIVA Estate of VIVA GT, de extra luxueuze per sonenwagen met vooral sportieve eigen schappen. Bovendien kan gekozen worden uit drie motoren en twee transmissies. Wat dit laatste betreft: volledig gesynchroniseer de 4-versnellingsbak, of automatische trans missie. De VIVA-motoren zijn snel en door tastend met hoge rijgemiddelden en een „flit sende spurt". Verschillende elementen wer ken samen aan de bekende goede wegligging van de VAUXHALL VIVA: extra grote spoorbreedte, extra lange wielbasis en een verfijnd systeem van de voorwielcontrole, met naar voren en achter de nodige elasti citeit om schokken op te vangen. Een en an der betekent ook: „comfortabel" rijden. Wat het interieur betreft: de aangename sfeer wordt mede bepaald door de goede verwarming en ventilatie. Alle controle-in strumenten door overzichtelijk vlak voor de bestuurder gegroepeerd. Bovendien is de VIVA toegerust met een lange lijst veilig heidsvoorzieningen, (o.a. een energie-absor berende stuurkolom, waardoor zware stoten worden opgevangen). Het is duidelijk dat de VIVA veel te bie den heeft. De wagen ziet er zeer goed uit en „geeft veel waarde voor z'n geld". Ook aan economische aantrekkelijkheid ont breekt het de VIVA bepaald niet. Dat komt zeker niet in de laatste plaats door de hoge inruilwaarde en een redlijk benzineverbruik. Daimler-Benz A.G. is de oudste automobielfabriek ter wereld en werkt reeds 80 jaar volgens bepaalde prin cipes. In al die jaren hebben de Mercedes-Benz-perso- nenwagens niet meegedaan aan modegrillen. Deze ras paarden van de automobielindustrie weten immers te paraderen zonder valse schjjn maar met een superieure constructie en dankzij een techniek, vormgeving en lighcid ,van morgen'. Voor 1970 worden de befaamde Mercedes-tradities voortgezet en „uitgediept" in de 220 D, een snelle per sonenwagen met zuinige dieselmotor. We zouden ook kunnen zeggen: een automobiel met temperamentvoile dieselmotor, met goede acceleratie en prestaties. Betrouwbaarheid is een algemeen bekende eigenschap van Mercedes-Benz. Daarvan getuigen ook de assen en transmissieorganen van de 220 D en natuurlijk ook de electrische installatie en de verwarming. Alle details zijn met zorg geconstrueerd. De 220 D is vooral ook een comfortabele wagen, met anatomisch verantwoorde zitplaatsen en aan alle rij-snelheden aangepaste stoel en wagenveren. Het interieur is zeer ruim en geeft grote bewegingsvrijheid. Verwarming en ventilatie zijn gecombineerd in een uniek systeem met toevoer van verwarmde en koele lucht. Wat betreft economie, ro buustheid en lange levensduur is de 220 D het resultaat van de ervaring gedurende een lange reeks van jaren. De zuinigheid van de Mercedes-personenwagens kan zonder overdrijving onovertroffen worden genoemd. Gebleken is, dat ook de 220 D ondanks een tien pro cent hoger motorvermogen geen wezenlijk hoger brand stofverbruik heeft. De wagen heeft ook een grote waar devastheid omdat er bij een zo gering mogelijke waar devermindering vele jaren mee gereden kan worden en dus bij inruil een zo hoog mogelijke opbrengst geeft. „Extra's" van de MB 220 D zijn o.a.: automatische wis selbak,, stuurbekrachtiging, air-conditioning, stalen schuifdak, niveauregeling, radio met automatische of met de hand uitschuifbare antenne, tex of lederen be kleding, slaapstoelen voorin, hoofdsteunen, orthopedi sche rugleuningen vóór, elektrisch verwarmde achter ruit, set speciale koffers, speciale lak in cén of twee kleuren, in plaats van standdaardmistlampen: halo geen mistlampen of halogeen verstralers. De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn. er met de 220 D in geslaagd een superieure constructie te ontwerpen. Ongetwijfeld zullen de Mercedes-Benz-automobielen ook in 1970 hun plaats aan de spits weten te hand haven. Representatief voor zaken Een elegante, gerieflijke gezinswagen, maar ook een zeer representatieve zakenwagen. Beide typeringen zijn in de meest uitge breide zin van toepassing op de nieuwe ge- introduceerde FORD 26 M. De 26 M wordt uitgebracht in twee uitvoeringen: de vier- deurs Sedan en de sportieve tweedeurs Hardtop. Bij de Ford 26 M is het begrip „luxe" met name van toepassing op het interieur. Vóórstoelen en bank zijn met „rijke" stof fen bekleed en kunnen in elke stand wor den versteld. De achterbank is groot ge noeg voor drie (flinke) volwassenen. Het dashboard is afgewerkt met echt hout. Het Ford-ventilatiesysteem mag er zijn. Op zonnige dagen is gerekend: met schuifdak en getinte ruiten, zodat men van verblin ding geen last heeft. Onder de motorkap: een 2,6 ltr. V6 motor met een stuwkracht van 0 naar 100 km/u in 12,4 seconden. De Ford 26 M motor rijdt met 175 km/u nog rustig en soepel en met een behoorlijke reserve aan kracht. Stan daard is het gescheiden remsysteem en de rembekrachtiging. Bovendien zijn er schijf remmen vóór. Tot de standaarduitrusting behoort ook stuurbekrachtiging. De"26'M is uitgerust met radiaalbanden. Verder: een dubbeltonige claxon. De kachel is een verse lucht-verwarming met regelbare aanjager. Ruitewissers met twee snelheden. Een gro te kofferruimte. De FORD 26 M is, zoals uit bovenstaande opsomming wel blijkt, een wagen waarmee het zeer goed rijden is. Het gaat hier dan ook om een ras-auto welke heel wat te bieden heeft - ook standaard - aan „extra luxe'.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1970 | | pagina 15