Nieuwe VW 411 is er in zes verschillende mogelijkheden
VAUXHALL VIVA
heeft „sportief en economisch" veel te bieden
MERCEDES BENZ 220 D
Superieure constructie, vormgeving en veiligheid
FORD 26 M - Gerieflijk voor het gezin
VRIJDAG 37 FEBRUARI 1970 Nr. 20360
Volkswagen biedt thans in de middenklasse auto niet minder dan
zes mogelijkheden. Immers, de VW 411 E is verkrijgbaar in stan
daarduitvoering, met twee en vier deuren. Maar ook in luxe uit
voering met twee en vier deuren. Bovendien is de wagen verkrijg
baar als Variant 411 E. In standaard en in luxe uitvoering.
Alle VW 411 E modellen hebben nu een 80 PK motor met electro-
nisch geregelde benzine-inspuiting en daarom zijn dit de snelste
VW's geworden die er ooit waren. De motor is betrouwbaar en
economisch eri bereikt een topsnelheid van 155 km/u. Een snelheid
waarmee urenlang gereden kan worden. De VW 411 E accelereert
in 10 seconden tot 80 km.
De carrosserie maakt een bijzonder sportieve indruk, de ronde in
strumenten zijn gemakkelijk afleesbaar. Het gecombineerde
verwarmingssysteem is thermostatisch geregeld. Deze verwarming
werkt ook als de motor niet loopt. Er is een rijkelijke toevoer van
frisse lucht via een regelbaar ventilatiesysteem met twee ventila
toren. De voorstoelen zijn niet alleen verstelbaar naar voren en
naar achteren maar ook in de hoogte. De VW 411 E heeft slaap
stoelen en extra parkeerlichten. De sterke bumpers zijn voorzien
van rubberstrips. De VW 411 E heeft plaats voor vijf. Het interieur
heeft een breedte van 134 cm voor en een breedte yan 132 cm
achter, zodat iedereen ruim kan zitten. Er is ook ruimschoots
plaats voor de bagage van vijf personen. De VW 411 E heeft een
kostbaar onderstel en onafhankelijk geveerde en opgehangen
wielen, die onafhankelijk van elkaar reageren. Stabilisators gaan
het overhellen in de bochten tegen. De VW 411 E heeft een veilige
wegligging en een modern gescheiden remcircuit met schijf
remmen voor en trommelremmen achter. Bovendien heeft hij een
remkrachtregelaar die verhindert dat de achterwielen geblok
keerd worden.
De VW 411 E is toegerust met een volledig zelfdragende, stalen
veiligheidsstuurkolom en een veiligheidsstuur en een veiligheids-
portiervergrendeling.
Als alternatief voor degenen die meer luxe willen zonder de
VW-voordelen te willen prijsgeven is er, de Variant, gebouwd
volgens hetzelfde principe als alle andere VW's 411 E. Met dezelfde
rij-eigenschappen en VYV-eigenschappen als andere Volkswagens.
Ondanks de toegepaste luxe blijft de VW 411 Variant vooral ook
een bijzonder praktische wagen.
„De VAUXHALL VIVA is een bijzonder
vlot gelijnde auto die voor een reële prijs
aan de man wordt gebracht. Daarbij ver
schaft de VIVA zijn bestuurder veel rijple
zier, meer dan we gemiddeld in deze klasse
gewend zjjn".
Aldus luidt de conclusie van een autotest
van de VAUXHALL VIVA, waarvan de be
vindingen zjjn afgedrukt in „Rijdend Neder
land". Gewezen wordt op de sterke positie
van VIVA in zjjn klasse. De VIVA is vooral
ook een uitstekende gezinswagen: het is een
wagen met volop ruimte voor passagiers en
bagage.
Er is een grote verscheidenheid van mo
dellen en uitvoeringen: de 2-deurs VIVA,
(normale uitvoering, Special, De Luxe of
„super"-luxe „SL" uitrusting); 4-deurs VIVA
(keuze uit De Luxe en SL-versies)VIVA
Estate of VIVA GT, de extra luxueuze per
sonenwagen met vooral sportieve eigen
schappen. Bovendien kan gekozen worden
uit drie motoren en twee transmissies. Wat
dit laatste betreft: volledig gesynchroniseer
de 4-versnellingsbak, of automatische trans
missie. De VIVA-motoren zijn snel en door
tastend met hoge rijgemiddelden en een „flit
sende spurt". Verschillende elementen wer
ken samen aan de bekende goede wegligging
van de VAUXHALL VIVA: extra grote
spoorbreedte, extra lange wielbasis en een
verfijnd systeem van de voorwielcontrole,
met naar voren en achter de nodige elasti
citeit om schokken op te vangen. Een en an
der betekent ook: „comfortabel" rijden.
Wat het interieur betreft: de aangename
sfeer wordt mede bepaald door de goede
verwarming en ventilatie. Alle controle-in
strumenten door overzichtelijk vlak voor de
bestuurder gegroepeerd. Bovendien is de
VIVA toegerust met een lange lijst veilig
heidsvoorzieningen, (o.a. een energie-absor
berende stuurkolom, waardoor zware stoten
worden opgevangen).
Het is duidelijk dat de VIVA veel te bie
den heeft. De wagen ziet er zeer goed uit
en „geeft veel waarde voor z'n geld". Ook
aan economische aantrekkelijkheid ont
breekt het de VIVA bepaald niet. Dat komt
zeker niet in de laatste plaats door de hoge
inruilwaarde en een redlijk benzineverbruik.
Daimler-Benz A.G. is de oudste automobielfabriek ter
wereld en werkt reeds 80 jaar volgens bepaalde prin
cipes. In al die jaren hebben de Mercedes-Benz-perso-
nenwagens niet meegedaan aan modegrillen. Deze ras
paarden van de automobielindustrie weten immers te
paraderen zonder valse schjjn maar met een superieure
constructie en dankzij een techniek, vormgeving en
lighcid ,van morgen'.
Voor 1970 worden de befaamde Mercedes-tradities
voortgezet en „uitgediept" in de 220 D, een snelle per
sonenwagen met zuinige dieselmotor. We zouden ook
kunnen zeggen: een automobiel met temperamentvoile
dieselmotor, met goede acceleratie en prestaties.
Betrouwbaarheid is een algemeen bekende eigenschap
van Mercedes-Benz. Daarvan getuigen ook de assen
en transmissieorganen van de 220 D en natuurlijk ook
de electrische installatie en de verwarming. Alle details
zijn met zorg geconstrueerd. De 220 D is vooral ook
een comfortabele wagen, met anatomisch verantwoorde
zitplaatsen en aan alle rij-snelheden aangepaste stoel
en wagenveren. Het interieur is zeer ruim en geeft
grote bewegingsvrijheid. Verwarming en ventilatie zijn
gecombineerd in een uniek systeem met toevoer van
verwarmde en koele lucht. Wat betreft economie, ro
buustheid en lange levensduur is de 220 D het resultaat
van de ervaring gedurende een lange reeks van jaren.
De zuinigheid van de Mercedes-personenwagens kan
zonder overdrijving onovertroffen worden genoemd.
Gebleken is, dat ook de 220 D ondanks een tien pro
cent hoger motorvermogen geen wezenlijk hoger brand
stofverbruik heeft. De wagen heeft ook een grote waar
devastheid omdat er bij een zo gering mogelijke waar
devermindering vele jaren mee gereden kan worden en
dus bij inruil een zo hoog mogelijke opbrengst geeft.
„Extra's" van de MB 220 D zijn o.a.: automatische wis
selbak,, stuurbekrachtiging, air-conditioning, stalen
schuifdak, niveauregeling, radio met automatische of
met de hand uitschuifbare antenne, tex of lederen be
kleding, slaapstoelen voorin, hoofdsteunen, orthopedi
sche rugleuningen vóór, elektrisch verwarmde achter
ruit, set speciale koffers, speciale lak in cén of twee
kleuren, in plaats van standdaardmistlampen: halo
geen mistlampen of halogeen verstralers.
De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn. er met de 220 D
in geslaagd een superieure constructie te ontwerpen.
Ongetwijfeld zullen de Mercedes-Benz-automobielen
ook in 1970 hun plaats aan de spits weten te hand
haven.
Representatief voor zaken
Een elegante, gerieflijke gezinswagen, maar
ook een zeer representatieve zakenwagen.
Beide typeringen zijn in de meest uitge
breide zin van toepassing op de nieuwe ge-
introduceerde FORD 26 M. De 26 M wordt
uitgebracht in twee uitvoeringen: de vier-
deurs Sedan en de sportieve tweedeurs
Hardtop.
Bij de Ford 26 M is het begrip „luxe" met
name van toepassing op het interieur.
Vóórstoelen en bank zijn met „rijke" stof
fen bekleed en kunnen in elke stand wor
den versteld. De achterbank is groot ge
noeg voor drie (flinke) volwassenen. Het
dashboard is afgewerkt met echt hout. Het
Ford-ventilatiesysteem mag er zijn. Op
zonnige dagen is gerekend: met schuifdak
en getinte ruiten, zodat men van verblin
ding geen last heeft.
Onder de motorkap: een 2,6 ltr. V6 motor
met een stuwkracht van 0 naar 100 km/u
in 12,4 seconden. De Ford 26 M motor rijdt
met 175 km/u nog rustig en soepel en met
een behoorlijke reserve aan kracht. Stan
daard is het gescheiden remsysteem en de
rembekrachtiging. Bovendien zijn er schijf
remmen vóór. Tot de standaarduitrusting
behoort ook stuurbekrachtiging. De"26'M is
uitgerust met radiaalbanden. Verder: een
dubbeltonige claxon. De kachel is een verse
lucht-verwarming met regelbare aanjager.
Ruitewissers met twee snelheden. Een gro
te kofferruimte.
De FORD 26 M is, zoals uit bovenstaande
opsomming wel blijkt, een wagen waarmee
het zeer goed rijden is. Het gaat hier dan
ook om een ras-auto welke heel wat te
bieden heeft - ook standaard - aan „extra
luxe'.