„De Auto
nu
BIJLAGE ZIERIKZEESCHE
IEUWSBODE
Opvallende MORRIS MINI CLUBMAN-modellen volgens „nieuwe stijl"
DATSUN 1600 - Een buitengewone auto met vele extra's
VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 Nr. 20360
99
Een collectie auto's - als gold het
postzegels of juwelen - heeft in
deze tijd een variatie gekregen, die
nauwelijks is bij te houden. Nau
welijks voor de vakman en zeker
nauwelijks voor de leek, die maar
sporadisch geroepen wordt een
wegje te zoeken in een labyrint op
het moment dat hij genoodzaakt
wordt een keus te doen: deze of
die.
De autowereld is de chroomspie-
gel, waarin -het technische beeld -
om niet te zeggen het overtechni-
sche beeld - van dit tijdperk wordt
weerkaatst.
Een uitgangspunt bij bespreking
van althans een aantal merken en
modellen kan zijn dat echt „slech
te" auto's niet meer aan de markt
komen. Hoe zou een kneus-fabriek
zich kunnen handhaven, als de
overvloed zo groot, interessant en
overvloedig is? Toch zijn er wel
degelijk verschillen. De „roadtests"
wijzen aan waar de zwakke plek
ken liggen, maar ze doen nog
meer. Ze geven 'ook de mogelijk
heid tot een prioriteiten-keus op
het punt van eigenschappen en
mogelijkheden vay een auto. Een
automobilist, die vrijwel uitslui
tend in \Tij sterk beboste streken
rijdt, zal minder malen om zij
windgevoeligheid als zijn collega
uit het vlakke land.
Zo zijn er talrijke voorbeelden
te noemen en zeker niet als laatste
„gewoon" de mogelijkheid eigen
voorkeur te volgen, zij het dan op
basis van minimale elementaire ei
sen en uiteraard binnen het kader
van het eigen budget.
Een vrijgezel ligt niet wakker
van een ondiepe kofferruimte,
maar een gezinswagen moet per
definitie een heleboel bagage kun
nen vervoeren. Enkele voorbeelden
zijn met talloze aan te vullen. De
voor-mij-is-het-zo-wel-goed man of
vrouw zal niet naar een luxe slee
talen, maar anders komt de zaak
te liggen, als de representatie sterk
het accent vordert.
Van „hoog tot laag" intussen wordt
de trend dat de grotere veiligheid
een punt is, waar de fabrikanten
niet meer omheen kunnen en ook
niet willen. Een veilige auto is -
gegeven de omstandigheden - een
goede auto. Zeker in het overvolle
Nederland met een enorme - en
nog steeds groeiende - verkeersin
tensiteit, is het zaak bij alle „fijne
dingen", die een auto hebben kan,
vooral ook hierop te letten.
„Een nieuwe Mini is iets anders'. Dat deze ,lozc" uitspraak
werkelijk inhoud kan hebben bewijst British Leyland met de
nieuwe Mini Clubman-modellen. Geheel nieuw van de nieuwe
Mini is bijv. de voorkant. Twee jaar werd gewerkt aan de
ontwerpen voor deze opvallende Mini. Aan het front van de
wagen getuigen daarvan in de eerste plaats de motorkap,
bumper en koplampen.
De „re-style" van de Mini Clubman kan bijzonder geslaagd
worden genoemd. Bepaald niet alleen aan de buitenkant,
maar evenzeer wat het interieur betreft. De Clubman-model
len hébben dezelfde 998 cc motor als die in de gewone Mini
1000. Ook de schakeling met de rechtopstaande pook is de
zelfde. Zoals gezegd heeft de Clubman een iets andere neus
en daardoor is de wagenlengte wat groter geworden, circa
12 cm, waardoor het werken in de motorruimte gemakkelijker
wordt.
De Mini „nieuwe stijl" heeft uiterlijk onzichtbare portier-
scharnieren en draairamen. De wagens zijn ook uitgerust met
verstelbare inlaten voor de rechtstreekse buitenluchttoevoer.
Bijzonder „welgevormd' zijn de stoelen.
De Clubman-modellen zijn leverbaar vanaf april of mei aan
staande. Het lijkt er intussen sterk op dat het deze Mini's
nieuwe stijl in de komende lente en zomer niet aan belang
stelling zal ontbreken.
Een buitengewone auto. Deze typering is zonder enig voor
behoud van toepassing op de Datsun 1600: modern niet alleen
aan de binnenkant en buitenkant, maar zeker ook op plaatsen
waar de gewone autorijder niet zo gauw zal kijken.
Een auto ook met extra krachtreserves. De Datsun 1600 levert
immers hoge snelheidsprestaties. Een wagen met de onaf
hankelijke achterwielophanging, van dure sportauto's. (Dat
betekent dat de lengte van de „ophanging" verandert als de
wielen vertikaal bewegen). In z'n totaliteit een voorbeeld van
zorgzame technische opzet, mede gedemonstreerd door de
vooruitstrevende motor met bovenliggende nokkenas met een
vermogen van 96 pk. De motor reageert zeer snel en accele
reert in een oogwenk tot hoge snelheden.
Lange levensduur
De Datsun biedt geriefelijke zitplaatsen, die een flink eind
naar voren en naar achteren kunnen worden geschoven. De
nieuwe Datsun verrast ook door een grote hoeveelheid
„extra's". De wagen beschikt bijvoorbeeld over een geheel
nieuw ventilatie-systeem. Op warme dagen kan een extra
ventilator worden ingeschakeld. Alle meters zijn eenvoudig
afleesbaar en het stuurwiel bewijst hoeveel zorg aan de vei
ligheid is besteed. De Datsun 1600 kan zowel automatisch als\
met een „vloerpookje" gekozen worden. Vele kleine details
bewijzen de klasse van Datsun.
Belangrijk is uiteraard de lange levensduur van deze auto,
zowel wat betreft de motor als de carrosserie. In deze car
rosserie zijn meer dan 30 veiiigheidspunten aangebracht. Zo
zijn de armsteunen met een zachtverend materiaal bekleed.
De door de motor voortgebrachte 96 PK brengt de Datsun
snel en gelijkmatig naar de 165 km per uur. De wegligging
- onafhankelijke vering van de vier wielen - is bijzonder
vast. Bij zware botsingen kunnen de voor- en achterkant
slechts gedifferentieerd in elkaar worden gedrukt. De passa
giers zitten in een soort veiligheidscabine, die onaangetast
blijft (gekooide carrosserie) De Datsun rijdt zo'n 100.000 tot
170.000 km zonder dat' reparaties moeten plaatsvinden. De
inruilwaarde is hoog omdat de Datsun ook een veel gevraagd
„gebruikte" auto is.