„De Auto nu BIJLAGE ZIERIKZEESCHE IEUWSBODE Opvallende MORRIS MINI CLUBMAN-modellen volgens „nieuwe stijl" DATSUN 1600 - Een buitengewone auto met vele extra's VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 Nr. 20360 99 Een collectie auto's - als gold het postzegels of juwelen - heeft in deze tijd een variatie gekregen, die nauwelijks is bij te houden. Nau welijks voor de vakman en zeker nauwelijks voor de leek, die maar sporadisch geroepen wordt een wegje te zoeken in een labyrint op het moment dat hij genoodzaakt wordt een keus te doen: deze of die. De autowereld is de chroomspie- gel, waarin -het technische beeld - om niet te zeggen het overtechni- sche beeld - van dit tijdperk wordt weerkaatst. Een uitgangspunt bij bespreking van althans een aantal merken en modellen kan zijn dat echt „slech te" auto's niet meer aan de markt komen. Hoe zou een kneus-fabriek zich kunnen handhaven, als de overvloed zo groot, interessant en overvloedig is? Toch zijn er wel degelijk verschillen. De „roadtests" wijzen aan waar de zwakke plek ken liggen, maar ze doen nog meer. Ze geven 'ook de mogelijk heid tot een prioriteiten-keus op het punt van eigenschappen en mogelijkheden vay een auto. Een automobilist, die vrijwel uitslui tend in \Tij sterk beboste streken rijdt, zal minder malen om zij windgevoeligheid als zijn collega uit het vlakke land. Zo zijn er talrijke voorbeelden te noemen en zeker niet als laatste „gewoon" de mogelijkheid eigen voorkeur te volgen, zij het dan op basis van minimale elementaire ei sen en uiteraard binnen het kader van het eigen budget. Een vrijgezel ligt niet wakker van een ondiepe kofferruimte, maar een gezinswagen moet per definitie een heleboel bagage kun nen vervoeren. Enkele voorbeelden zijn met talloze aan te vullen. De voor-mij-is-het-zo-wel-goed man of vrouw zal niet naar een luxe slee talen, maar anders komt de zaak te liggen, als de representatie sterk het accent vordert. Van „hoog tot laag" intussen wordt de trend dat de grotere veiligheid een punt is, waar de fabrikanten niet meer omheen kunnen en ook niet willen. Een veilige auto is - gegeven de omstandigheden - een goede auto. Zeker in het overvolle Nederland met een enorme - en nog steeds groeiende - verkeersin tensiteit, is het zaak bij alle „fijne dingen", die een auto hebben kan, vooral ook hierop te letten. „Een nieuwe Mini is iets anders'. Dat deze ,lozc" uitspraak werkelijk inhoud kan hebben bewijst British Leyland met de nieuwe Mini Clubman-modellen. Geheel nieuw van de nieuwe Mini is bijv. de voorkant. Twee jaar werd gewerkt aan de ontwerpen voor deze opvallende Mini. Aan het front van de wagen getuigen daarvan in de eerste plaats de motorkap, bumper en koplampen. De „re-style" van de Mini Clubman kan bijzonder geslaagd worden genoemd. Bepaald niet alleen aan de buitenkant, maar evenzeer wat het interieur betreft. De Clubman-model len hébben dezelfde 998 cc motor als die in de gewone Mini 1000. Ook de schakeling met de rechtopstaande pook is de zelfde. Zoals gezegd heeft de Clubman een iets andere neus en daardoor is de wagenlengte wat groter geworden, circa 12 cm, waardoor het werken in de motorruimte gemakkelijker wordt. De Mini „nieuwe stijl" heeft uiterlijk onzichtbare portier- scharnieren en draairamen. De wagens zijn ook uitgerust met verstelbare inlaten voor de rechtstreekse buitenluchttoevoer. Bijzonder „welgevormd' zijn de stoelen. De Clubman-modellen zijn leverbaar vanaf april of mei aan staande. Het lijkt er intussen sterk op dat het deze Mini's nieuwe stijl in de komende lente en zomer niet aan belang stelling zal ontbreken. Een buitengewone auto. Deze typering is zonder enig voor behoud van toepassing op de Datsun 1600: modern niet alleen aan de binnenkant en buitenkant, maar zeker ook op plaatsen waar de gewone autorijder niet zo gauw zal kijken. Een auto ook met extra krachtreserves. De Datsun 1600 levert immers hoge snelheidsprestaties. Een wagen met de onaf hankelijke achterwielophanging, van dure sportauto's. (Dat betekent dat de lengte van de „ophanging" verandert als de wielen vertikaal bewegen). In z'n totaliteit een voorbeeld van zorgzame technische opzet, mede gedemonstreerd door de vooruitstrevende motor met bovenliggende nokkenas met een vermogen van 96 pk. De motor reageert zeer snel en accele reert in een oogwenk tot hoge snelheden. Lange levensduur De Datsun biedt geriefelijke zitplaatsen, die een flink eind naar voren en naar achteren kunnen worden geschoven. De nieuwe Datsun verrast ook door een grote hoeveelheid „extra's". De wagen beschikt bijvoorbeeld over een geheel nieuw ventilatie-systeem. Op warme dagen kan een extra ventilator worden ingeschakeld. Alle meters zijn eenvoudig afleesbaar en het stuurwiel bewijst hoeveel zorg aan de vei ligheid is besteed. De Datsun 1600 kan zowel automatisch als\ met een „vloerpookje" gekozen worden. Vele kleine details bewijzen de klasse van Datsun. Belangrijk is uiteraard de lange levensduur van deze auto, zowel wat betreft de motor als de carrosserie. In deze car rosserie zijn meer dan 30 veiiigheidspunten aangebracht. Zo zijn de armsteunen met een zachtverend materiaal bekleed. De door de motor voortgebrachte 96 PK brengt de Datsun snel en gelijkmatig naar de 165 km per uur. De wegligging - onafhankelijke vering van de vier wielen - is bijzonder vast. Bij zware botsingen kunnen de voor- en achterkant slechts gedifferentieerd in elkaar worden gedrukt. De passa giers zitten in een soort veiligheidscabine, die onaangetast blijft (gekooide carrosserie) De Datsun rijdt zo'n 100.000 tot 170.000 km zonder dat' reparaties moeten plaatsvinden. De inruilwaarde is hoog omdat de Datsun ook een veel gevraagd „gebruikte" auto is.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1970 | | pagina 13