mosLim en chmsten „Meester" Landman tekent kerstkaarten DE KERK IN BEWEGING ruim gehuisvest in een volière, die zijn baas maakte van een kamer-en- suite-kast. Een andere kast werd omgetoverd tot een miniatuur vitrine voor de verzameling kleinoden van mevrouw Landman. Onder die vitrine is het voorgeslacht van het echtpaar sym bolisch afgebeeld op paneeltjes. De heer des huizes schilderde er ook zijn eigen carrière bij: een H.A. L.-schip; liggend aan een kade met hijskraan, met daarin de dwarsdoor snede van een scheepsmotor. Het ge heel gevat in een hemelsblauwe zee manskop. Houtsnijwerk Een kleermakersbuste en twee vrouwenfiguurtjes - één in bikini, het andere in avondtoilet - beelden het leven uit van Loes Landman van der Werf: vroeger coupeuse en mannequin. Niet alleen met hamer en zaag, maar ook met steekbeitel en hout snijmes weet de heer Landman goed om te gaan. Dat blijkt uit een hele verzameling houten figuren; een zeeman met ringbaard en zuidwes ter, een zwerver en een boer. Ver der een kaperkapitein en een kok. Alle gesneden van mahoniehout. Ook moderne kunst neemt een grote plaats in bij dat houtsnijwerk. Fraaie bewijzen daarvan draagt zijn vrouw trots aan. Het is te veel om op te sommen. Zo is het ook met de schilderstuk ken. Een fijn stilleven ol portret, modern en abstract. Van de laatste soort o.a. een wat somber aandoende uitbeelding der erfelijkheidsleer van de Oostenrijkse monnik Gregor Mendel. Deze had met veel kunste naars gemeen dat hij pas na zijn dood beroemd werd. Scherven „Mijn man is dol op scherven uit de keuken", lacht Loes Landman on der het serveren van koffie met, door haar echtgenoot gebakken, cake. „Hij gebruikt ze voor het mozaïek leggen. Van brokken maakt hij weer fraaie lijnen". „Ja, als jongen had ik daar al oog voor", haakt Piet Landman zelf daar op in. „Ik fotografeerde en tekende veel. Eén van mijn onderwerpen was toen het boerenbedrijf - grootvader was dorpssmid op de Zuidhollandse eilanden - en ik kiekte een oom met zijn paard. Later bracht ik dat kick- je in olieverf op het doek". Boetseerwerk De Westerdam, eens een pronk stuk van de H.A.L. („Ik bracht het schip voor de sloop naar Alicante") pronkt nu, keurig ingelijst, in de hal van zijn huis. Een andere hobby is het boetseren. Een goed gelijkende „kop" van me vrouw Landman in gips siert de huiskamer. Ook andere, van klei ge bakken kunstvoorwerpen vinden een plaatsje in het ruime huis. „Boetseren doe ik het liefst", zegt de artistieke hoofdwerktuigkundige Landman die in zijn vele liefhebbe rijen een uitlaatklep vindt voor de spanningen van zijn verantwoorde lijke werk aan boord. Schilderen Een kerst- en nieuwjaarskaart vande „Papen- king van het schip en doen en laten van de be- drècht", ontworpen door hoofdwerktuigkundige manning in beeld brengt. Piet Landman, die op caricaturale wijze de wer- Bij de entree in de leuk ingerich te woning aan de Rusthoflaan te Voorburg wordt daar al meteen de aandacht op gevestigd door Janus. Dat is de beo - een tropische vogel ter grootte van een ekster - die de bezoeker met een langgerekt „daaag" in de huiskamer verwelkomt. Hij is De bemanning van de Nederlandse ertstanker Papendrecht - 41 koppen - van de rederij Phs. van Ommeren in Rotterdam stuurde dit jaar al vroeg haar heilwensen naar familie, vrienden en kennissen, waar ook ter wereld. Zij deden dat vanuit de gro te Japanse havenstad Kobe en wel door middel van hun eigen scheeps- kerstkaarten. Inplaats van hun zuur verdiende yens uit te geven aan de produkten van een Japanse drukke rij met onbegrijpelijke lettertekens, klopten zij aan bij hun hoofdwerk tuigkundige. Want meester Piet Landman tekende verschillende kerst- en nieuwjaarskaarten zelf. Met vaardige hand hanteerde hij de tekenstift om het scheepsleven aan boord van de Papendrecht in beeld te brengen en zo een originele kerstgroet uit den vreemde naar huis te kunnen sturen. Zomaar een be vlieging van een zeeman met „tan keritus"? Neen, beslist niet. De HW- TK van de Papendrecht is een veel zijdig kunstenaar en heeft nog meer liefhebberijen dan qua opleiding (Machinistenschool te Scheveningen) een man van ijzer en staal te zijn; in zijn vrije tijd doet hij alles met hout. en is dol op scherven Mohammedanen en christenen hebben elkaar in het verleden bitter bestreden. Reeds een eeuw na de dood van Moham med veroverden de moslem noord-Afrika en Spanje en werden zij tenslotte door Karei Martel en zijn troepen uit Frankrijk teruggeslagen. De kruisvaarders trokken vervolgens naar het nabije oosten, waar zij in naam van het christendom delen van Palestina en Syrië bezetten. In de zestien de eeuw vielen de Turken zuidoost-Euro pa binnen, veroverden de Balkan en ruk ten zelfs op tot de poorten van Wenen. Daarna was de beurt weer aan de chris tenen. Engélse, Franse en Nederlandse ko lonialen brachten een groot deel van de moslemwereld onder hun macht. Pas na de tweede wereldoorlog herwonnen de mos- lem-staten hun vrijheid, maar uiteraard werkt het verleden nog steeds door in de verhouding tussen christenen en moham medanen. De beide godsdiensten die in ve lerlei opzicht nauw aan elkaar zijn ver want, staan vol argwaan tegenover elkaar en tot een dialoog, een zinvolle samen spraak is het tot dusver niet gekomen. Mohammed kende de bijbel „Er is geen God dan Allah en Moham med is zijn profeet". In deze bekende uit spraak is de kern van de mohammedaan se geloofsbelijdenis vervat. Hier ligt ook een van de belangrijkste punten van over eenstemming met het christendom. De moslim gelooft evenals de christen in één God, die de schepper is van hemel en aar de en die in zijn barmhartigheid tot de mens wil spreken. De moslim kent de verplichting zich vijf maal per dag in gebed tot Allah te wen den. Ook hier een duidelijke overeenstem ming met de christelijke godsdienst, waar het gebed eveneens een belangrijke plaats inneemt. Daarbij komt dan nog de ver plichting zich te houden aan de voorschrif ten van de Koran, het heilige boek van de Islam. Ook hier weer een punt van over eenstemming met de zes eeuwen oudere zustergodsdienst. Wat de bijbel voor de christenen is, dat is de koran voor de mo hammedanen, nl. het woord van God. Bovendien kan men de bijbel en de ko ran niet als twee op zichzelf staande boe ken beschouwen: De profeet Mohammed kende de bijbel en hij werd ontegenzegge lijk beïnvloed door Joodse en christelijke ideeën. Maar hij geloofde dat Joden en christenen de inhoud van het oude en nieu we testament aan hun godsdienst hadden aangepast. Kortom hij betwistte de authen ticiteit van de bij bei. Jezus De meningsverschillen tussen moham medanen en christenen draaien voorname lijk om hun opvattingen omtrent de be tekenis van Jezus. De moslem twijfelen geenszins aan het bestaan van Jezus, noch aan zijn grote betekenis. Maar in hun ogen is Jezus niet meer dan één van de profe ten en rijst Mohammed als de laatste pro feet ver in betekenis boven hem uit. Bovendien ontkennen de mohammeda nen de essentie van het christelijk geloof. In de koran wordt Jezus' kruisdood alsook diens opstanding namelijk ontkend. Vol gens de Islam hebben de christenen van Jezus een ideaalbeeld willen maken en daarbij de werkelijkheid vertekend. De totaal verschillende visie op het Evangelie leidde ertoe, dat ook in geheel andere opzichten de mohammedanen tot een levensbeschouwing kwamen, die sterk van die van de christenen verschilde. Onverdraagzaam Ondanks tal van historische verbindin- Geen sprake van dialoog tussen HOOFDSTUK 2 AL-BAQARAH DEEL I 37. Doch door middel van do boom ver leidde Satan hen beiden en dreef hen uit de staat waarin zij zich bevonden. En Wij zeiden: „Gaat heen - gy zyt elkander vij andig. Er zal op aarde een tydelykewoon plaats en levensonderhoud voor u zijn." 38. Toen leerde Adam enkele woorden (des gebeds) van zijn Heer. Zo schonk Hy hem vergiffenis; gewis Hij is Berouwaanvaar- dend, Genadevol. 39. Wy zeiden: „Gaat allen weg van hier. En, indien er leiding van Mij tot u komt, zullen zij, die Mijn leiding volgen, vrees noch droefheid kennen. 40. Dooh zij, die niet geloven en Onze tekenen verloochenen, zullen de bewo ners van het Vuur zijn; zij zullen daarin verblijven. .41. „O kinderen Israels! Gedenkt Mijn gunsten, welke Ik u bewees en weest ge trouw aan Mijn verbond. Ik zal Mijn ver bond met u houden en Mij alleen zult gij vrezen. 42. En gelooft in hetgeen Ik heb geopen baard, vervullende datgene, wat gij reeds bezit1) Ook de koran spreekt van de eerste mensen in hel paradijs, van Mozes in Egypte en andere bekende figuren, profetiën en voorschriften, die de chris tenen kennen uit de bijbel. Hier een Nederlandse vertaling van Mohammeds versie van Genesis. iLfjy IjlLl Üs i!' 0".?' 1". ai £3 o*1 - 'Y.'.IP gen hebben de twee godsdiensten elkaar in de loop der eeuwen te vuur en te zwaard bestreden. De oorzaak van deze bloedige oorlogen moet niet in de laatste plaats ge zocht worden in het feit, dat beide i-eligies voortdurend het accent hebben gelegd op hun zendings- en bekeringstaak. Zowel de christenen als de moslem willen getuigen van hun geloofservaring, zij willen beide hun geloof verbreiden. Juist hierdoor wa ren botsingen menselijkerwijs gesproken welhaast onvermijdelijk. In zekere zin zijn de christenen en moslem „concurrenten", zij hebben het in elk geval vaak zo be leefd. Dit wil ovei-igens nog niet zeggen, dat chi'istenen en mohammedanen in gelijke mate onvei-draagzaam waren. Het is triest om te zeggen, maar de moslem hebben zich in de loop der eeuwen heel wat tolex-anter jegens de christenen getoond dan de chris tenen jegens de mohammedanen. In door moslem bezette landen werden de chris tenen weliswaar als een aparte groep be schouwd, maar zij wei-den door de over heid beschermd jegens eventuele w ï-eed- heden van de moslimbevolking. Anderzijds stonden de moslem minderheden in chris telijke staten vaak bloot aan afschuwelijke wreedheden zonder dat de door het chris tendom geïnspireerde overheid een vinger uitstak. Hoewel het tijdperk der godsdienstoor logen thans voorgoed voorbij schijnt te zijn, is het nog steeds niet gekomen tot een opën verhouding tussen de beoefena- r'en der beide godsdiensten. In het Israëli sche conflict kiezen de meeste christelijke staten voor Israël en dat alleen al is voor de mohammedanen reden om vol argwaan tegenover de christelijke godsdienst te staan. Zo blijven de misvex-standen voort bestaan en een werkelijke samenspraak tussen chi-istenen en moslem zal voorlopig wel een illusie blijven. Meer betrokkenheid op de sociale en politieke werkelijkheid Het christelijk geloof stoelt op een gefundeerde theologie. Maar het theologiseren kan ook een vlucht uit de wereld worden, een krampachtig zoeken naar dogmatische zekerheden, waai-bij men zijn ogen sluit voor de geestelijke en ma teriële noden die er in de wereld zijn. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat de kerken zich niet inlieten met wereldproblemen zoals het kern vraagstuk, ontwikkelingshulp en rassendiscx-imi- natie, en zich evenmin verantwoordelijk voelden voor het oplossen van sociale vraagstukken. Deze „neutraliteit" inzake politieke en maat schappelijke kwesties heeft de kerk geen goed gedaan en de toenemende onkex-kelijkheid is ex- mede een gevolg van. Maar de laatste jaren ko men de kerken in beweging. Men probeert zo wel in het katholieke als het protestantse kamp tot een kerk-nieuwe-stijl te komen, die beweeg lijker en dynamischer gaat opei-eren. Minder historisch besef, meer solidariteit In de vorige eeuw werd armoede ook dooi de kerkelijke leiders gezien als een onvermij delijk kwaad, een sociaal euvel, waaraan niets te vex-helpen was. Hoogstens kon men door mid del van liefdadigheidsinstellingen proberen de ergste nood te lenigen. En de armen (en dat was toen de meerderheid der bevolking) probeerde men te troosten met de boodschap van het Evan gelie. Ook zij zouden eenmaal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan en daarmee verlost zijn van alle aardse beproevingen. Zo confox-meerden de kerken zich aan de be staande maatschappelijke orde, een begrip als „sociale i-echtvaardigheid" schenen zij niet te kennen. Pas op het laatst van de voi-ige eeuw veranderde er iets. In 1891 publiceex-de paus Leo XIII zijn befaamde encycliek „Rerum novarum" („Van de nieuwe dingen"), waarin gesproken werd over een veranderende sociale oi-de. Hoe wel de revolutie als middel tot grotere sociale rechtvaardigheid van de hand werd gewezen, be vatte de encycliek voldoende uitspraken om dui delijk te maken dat Rome zich zou bezinnen over het sociale vraagstuk. Spoedig kwamen ook uit het protestantse kamp sociaal-kritische geluiden. Toch kwam deze vei'nieuwing niet spontaan van binnenuit. De verandex-de houding van de kerken kan men niet los zien van het socialisme, dat in deze jaren met steun van een verruimd kiesx-echt sterk opdronk en ook onder de chris telijke ax-beiders een sterke zuigkracht uit oefende. Behoudend Omstx-eeks de eeuwwisseling begon de kex-k zich het lot van de sociaal-zwakkex-en dus steeds meer aan te trekken. De kerken in Nedex-land hebben mede de sociale wetgeving gestimuleerd en een belangrijk aandeel gehad in de opkomst van het maatschappelijk werk. Maar toch bleef de oppositie van kerk en geloof die de geldende machtspolitiek niet x-aakte, die zich confox-meerde aan de bestaande maatschappelijke orde en die zich niet dux-fde te wagen aan sociale actie. Dit was mede een gevolg van het feit dat de kerk in Nederland een duidelijk „middenstands karakter' 'dx-aagt. Onder de intellectuelen en de arbeiders is de ontkei-kelijking het gi-ootst en dus worden de sleutelposities in de kerkbesturen vaak bezet door vertegenwoordigers van de mid- dengioepen, die in velei'lei opzicht een behou dende koers willen varen. Men kan daarom rustig zeggen dat vóór 1945 het kex-ks-zijn de maatschappelijke structuur niet of nauwelijks heeft beïnvloed. De kerken hielden zich afzijdig van alle wereldproblemen en gecompliceerde maatschappelijke vx-aagstuk- ken en pas in de jax-en 1940-1945 won de ge dachte veld, dat de kerken zich in politieke en maatschappelijke kwesties niet neutx-aal moch ten houden. Geëngageerd Het kex-kelijk leven van vandaag dx-aagt reeds de sporen van deze nieuwe gedachte: er is min der angstvalligheid en exclusiviteit, meer be langstelling en solidariteit, minder historisch be sef, méér gevoel voor alles wat zich in de wex-eld van heden aandient. Er is een nieuw slag christenen (pi*otestantse en rooms-katholieke geestelijken voorop) opge staan, dat zich sterk sociaal en politiek geënga geerd weet, ook ten aanzien van de wex-eldpro- blemen. In ons land hebben bijvoox-beeld ver schillende kerken hun mening uitgesproken over het vraagstuk van de kex-nwapens, over de x-as- sendiscriminatie. die elders in de wereld nog steeds met de bijbel in de hand wordt vex-dedigd, over de oorlog in Vietnam en de Russische inval in Tsjecho-Slowakije. Omgekeex-d staat de kerk nu ook meer open voor kritiek van buitenaf. De gedachte wint veld, dat de kex-k weliswaar de wex-eld moet bekex-en, maar dat anderzijds de wex-eld de kei'k even eens zal moeten bekeren. In de strijd tussen gehoorzaamheid aan het kerkelijk gezag en de persoonlijke gewetensbeslissing wint de laatste hand over hand. De reacties op de pauselijke encycliek „Humanae vitae", juist uit r.k. kring, bevestigen dit. Maar ook in protestantse kringen waar men vaak nog conservatiever denkt dan in r.k.- kring, wordt de aandrang groter om vernieuwingen door te voeren, ook in de eigen structuur van de gezagsoefening. Proces Dat deze nieuwe ontwikkeling zeer positieve aspecten ver toont, behoeft nauwelijks betoog. Een van de gunstige gevol gen van deze heroriëntatie is, dat men gekomen is tot een nederiger dus chx-istelijker houding tot de andex-e kei-ken. Door het aanvaax-den van nieuwe taken kwamen de kerken meer met elkaar in contact en het x-esultaat van deze ontmoeting was een grotere onbevangenheid om ook datgene wat buiten het tx-aditionele leex-systeem valt op zijn bijbelse waai'de te toetsen. Er leeft thans sterker het besef van dienst dan het besef van tegenstelling. Niet alle kex-kgangers zullen deze ontwikkeling toejuichen. Bijna ieder kerkgenootschap kent zijn „verontrusten", d.w.z. degenen die kost wat kost vast willen houden aan de oude tradities, maar zij vormen ontegenzeggelijk een minderheids groep. In min of meer snel tempo maken de kerken nu een px*oces door dat noodzakelijk is om hun vex-eenzelviging met de bestaande orde te doorbx-eken. Er is sprake van een loutering om van de gezelligheidskerk tot een meer bewuste kerk- nieuwe-stijl te komen. De laatste jaren komen de kerken in beweging

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1969 | | pagina 13