m Iets heel bijzonders voor die tijd was de luchtvaart. Voorlopig was het all» behalve primitief - nog vredelievend, maar men zag de oorlogsaap van de i al zitten. Het luchtschip was een publieke sensatie, die ook 1913 beleefd*.' D maakte een vlucht van Friedrichshafen naar Berlijn. Hoewel de „L 2" „gel oorlogs-luchtschip was geconstrueerd", bereikte het Verdun toch niet, w; verging voortijdig, evenals vele voorgangers. De vliegmachines geleken op vreemde skeletachtige vogels. Misschien was eer er mee wel gevaarlijker dan een maanreis thans, maar de „koene aviateurs' gefascineerd door het nieuwe vervoermiddel en zo kwam de Franse vlieger C loup met zijn Caudron-tweedekker voor een vliegdemonstratie naar Amst Hij maakte o.m. een „looping-the loop". Nederland was in 1913 nog een on bedorven land. Alle kwalen van deze tijd, als water- en luchtverontrei niging, landschapsverminking en grondonttrekking voor autostrades, waren onbekend. In het diepste „binnenland" heerste een schoon heid en vrede, die de wereld idyl- 'hante- rdam. dylle liscli deden schijnen, maai was gekoppeld aan de armoede. Misschien vond de schaapherder op de Speulderheide (Veluwe) het alle maal „gewoon", maar hij zou ook nooit iets van flat wij ken in de Rand stad vernemen. L. - t w (y Trouwens, men behoefde niet naai de Speulderheide; in alle jaargetij den pronkte Amsterdam met een weelde waarvan stilte, poëzie en his torie de elementen waren: een be rijpte Amtserdamse gracht zonder auto's. Vrouwelijke charme had zijn eigen gezicht, dat werd ondersteund door een zwierige mode en .een elegantie, die bijdroeg lot een (misschien wel schijnbare), maar toch voelbare har monie. Nederland werd er aan her innerd door de komst van Signora Ces'aretti," die in de opera „Mignon" grote successen oogstte. Elegantie ook in de sport, maar wat een onpraktische (en gevaarlijke) toestanden op het ijs. „Les pattineü- ses" (schaatsenrijdsters) bekreunden zich er kennelijk niets om, want iedere tijd heeft zijn opvattingen en „men weet niet beter". De kunst kende talrijke specimen van zeer degelijk vakmanschap. Het (uiteraard) hoofdzakelijk figuratieve werk, had een licht romantische in slag en was soms heel knap van sfeertekening. Plaatjes die toen de tijdschriften be heersten (en lang nadien nog) wai'en de militairen. De Duitse hogen met hun wapenmutsen en hun „keek" gesneden mantels en uniformen, nog niet herinnerend aan de glorie, die zou vergaan, waren te fotogeniek om over te slaan. De Duitse keizer (op foto met zoons) vierde zijn 54ste jaardag (linksonder). Veel plaatjes in die tijd uit „Indië", zo ver verwijderd van het moeder land en in de tijd nog verder van oorlog en revolutie, die het beeld van Azië; zouden veranderen. Een waringinboom in het centrum van Garoet in de Preanger-Regentschappen op Java. Op de voorgrond: drankvex-- kopei's en links een Soedanees hoofd met volgelingen. Dit fotovei-haal was een poging iels van het vei'leden terug te ï-oepen, ook al is dat ver leden in zijn diepste essentie ongrijpbaar. 1913 was zomaar een jaar in het 125-jai'ig bestaan van. deze krant. Het is nog dichtbij, maar wat is het oneindig ver weg!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1969 | | pagina 40