49
Koffiebonen
REUZE
KOEK
SUCCESJES
Yierlingpot RABAT
39
Dubbelpak RABAT
§00 gram £90
AH-PILS
Vreugde
in Suriname
'Smeerlever-
worst
'Doperwten albert heijn
lijn 'Havermout
*BIokkaas
*Hippodrome
Handappel
138
Citroenen
Rode Radijs
verser bij
psr?jr
3 flesjes79 2pullen 79
BLIK DOOR HET WERELD
VENSTER
De slaap van de Europese gedachte
Oorsprong in 16e eeuw
Het ontstaan van het Kaaskenswater
te Zierikzee
Te koop:
Twee dezelfde fauteuils, mo
dern. Koraalstraat 5, Zierik-
zee.
Kolenconv^etor, merk Peters.
Oliekachtel merk Coleman.
Zeer geschikt voor winkel of
werkplaats. Een zo goed als
nieuwe antenne le, 2e en
België-net. 2 Karpetten en'
een gazonmaaier. Koopjes.
M. Otte. Rijksweg 12, Ooster-
land.
Nog voorgekiemde zetpoters,
60 kg eerstelingen, 20 kg Do-
ré. Sluijs en Zn., Telefoon
437, Haamstede.
I.p.st.z. zwarte Koelstra"
kinderwagen. Geheel uit-
neembaar. Populierenlaan 4,
Haamstede.
3-pers. Caravan. Geheel in
gericht. Prijs f 750,-. Visser,
Slabberswerf 32.
I.p.st.z. kinderwagen, merk
Koelstra. Nieuwe Boogerd-
straat 46, Zievikzee.
Te koop gevraagd:
1 babycommode en 1 wieg.
Mevr. E. Hondius „De Hoo-
ge Hoeve", Dreischor.
Huisje of boerderijtje in de
omgeving van Renesse, tegen
contante betaling (van parti
culier) Brieven met prijsop
gave te richten aan: M C
Kwaak, Burg. de Bruijnstr 17,
Ellemeet.
Te huur of te koop gevraagd:
Een 2- of 3-kamer woning,
voor vrouw alleen, op nette
stand. Brieven onder nr. 2844,
bureau van dit blad.
Te huur:
70 roeden tuingrond. Te be
vragen: bureau van dit blad.
Vermist:
Wie heeft mijn blauwe „Lo
comotief" fiets gevonden? -
Graag terug bij Tonja Gil-
jam, Schoolstraat 6, Brui-
nisse.
PARAMARIBO, 17-4. Gouverneur
Ferrier van Suriname zei naar aan
leiding van de geboorte van de nieu
we Oranjetelg, dat de gehele Suri
naamse bevolking deelt in de vreug
de van de oud-ars en grootouders. In
Suriname is men zeer verheugd dat
uit -de berichten is gebleken dat de
geboorte voorspoedig is geweest. Hij
zei verheugd te zijn dat do dochters
van het Huis van OTanje thans ge
zorgd hebben voor mannelijke nako
melingen.
Zowel de gouverneur als de minis
ter-president Pengel hadden per
soonlijk een telegram van H.M. de
Koningin ontvangen, waarin het
heugelijk gebeuren werd medege
deeld.
FINANCIËN EN ECONOMIE
Nieuwe Engelse munten
in omloop
LONDEN, 17-4. Engeland neemt
donderdag oen eerste aarzelende
stap naar de overgang op het deci
male muntstelsel. De banken gaan
dan de nieuwe munten van vijf en
tier, pennies in omloop brengen. De
ze munten zijn meteen wettig be
taalmiddel. Volledige overgang tot
het decimale muntstelsel gebeurt
pas in februari 1971. De munten die
donderdag worden uitgegeven zijn
evenveel waard en imviselbaar te
gen de huidige een- en twee-shilling
stukken. Onder het nieuwe systeem
wordt het pond honderd pennies
waard, terwijl de huidige verdeling
bestaat uit twintig shilling die elk
twaalf pennies waard zijn.
per stuk 250 gram /ff
albert; heiin
Oploskoffie
200 gram 3§«
1/1 blik pak 500 gram
7938
extract poeder Ycri'i"^
blank of gekruid
per stuk 453 gram
fijne blskwio met kokos
reuzepak 400 gr.
129 88
Abrikozenjam huishoud I. pot 450 gram 99
Cfl-Pindakaas eerste kwaliteit pot360gram 89
Cfl-Slasaus fles dubbele inhoud 0.6 liter 1»
Haring in tomatensaus blik 400 gram 89
'Limonadesiroop MontillaNo7
Framb./Besson. Grapeffuit,
560 gram zwaar VI
65
Argentijnse Red Delicious
Kwaliteitsklasse I
per
kilo
vol sap cn vitaminen
'zakje
200 gram
'Kokosmakronenpak 6 stuks 245 gram) JKT 79
Droogkokende Rijst gebrokonkilopak 89
Cfl-Spagbetti.pak 250 gram 45
Ch-OroentesoepKob«!Sl";0„rSf°ïi:?',oS85
Windsor Theeo'ocnm.,k. Java melange, pakje 100 g 59
Ch-Magere Choc. Melkflesinhoudinteroossg) 81 i
Ch-Appelsapfles 1 liter 85
Bruine Bonen kant en klaar1/1 blik 59
Hollandse Snijbonen1/1 blik 99
Appelrnoesg.ijsmcrk1/1 blik 58 1
kwolitoitsklassol
ZORGELOOS
PERFECT
FOTOGRAFEREN
■v?
Amontillado medium dry
159 27°
'gfKoffu
PMC Automatic
Rapid Camera
Door fixed focus scherpe
foto's van 1.5 m. tot oneindig
automatische instelling,
geen zorgen voor diafragma,
sluitersnelheid en belich
tingstijd
Zakformaat: 6,5 x 10 x 5 cm
Met leren tasje, polsrlempjo,
zonnckap/lensbcschermer
on instructieboekje.
CLUBPRIJS 117.-
waarvan52.-inPMC-choques
Beslclnr. F-117
MEER INFORMATIE
IN ONZE NIEUWE
CATALOGUS.
NIEUW NUMMER
MET NIEUWE
STRIP
fles inh. 0.30 Itr pul inh. 0.45 Itr
ONVOORWAARDELIJKE KWALITEITSGARANTIE
Wanneer u enig bij AH gekocht artikel niet elke cent waard
§acht die u ervoor hebt betaald, dan geeft AH u het volle
bedrag terug, Promptzonder enige bedenkingl
Weekaanbiedingen geldon t/m woensdag 24 april.
In het. nieuwe nummer
van 'Heintje' (Nr. 33) be
gint deze week de nieuwe,
boeiende, avontuurlijke
strip 'Opschudding in
Fiasco City'. Laat uw
kinderen het begin niet
missen. Haal mórgen
'Heintje' (12 ct. bij AH-
Margarine).
De oude Jean Monnet, een der ar
chitecten van de Europese Econo
mische Gemeenschap, is van nature
een optimistisch mens. Maar niet
meer over die E.E.G.: die ontwikkelt
zich, zegt hij, nergens meer in. de
goede richting. Dat was een uit
spraak naar aanleiding van de laat
ste bijeenkomst der ministers uit de
zes landen in Luxemburg, die het
weer niet eens konden worden. En
waarbij o.m. een moeilijkheid was
of in een document nu wel de zin
snede moest staan dat een gesprek
met Engeland gevoerd zou worden
met het oog op een eventueel later
lidmaatschap. Een onschuldig zin
netje eigenlijk, met weinig concreets
er in - maar het was de Fransen al
te hartig. Onder die omstandigheden
is het verklaarbaar dat besluiten
over dingen die wel principiële of
voor sommige landen belangrijke za
ken treffen, helemaal niet van de
grond komen.
Het verdrag van Rome van 1048
had een aantal doelstellingen, die in
de afgelopen elf jaar grotendeels wel
zijn bereikt. De verdragspartners van
toen hadden ook een aantal idealen
die men zou trachten te vetwezen-
lijken nadat eerst het belangrijkste
economische werk was verricht. Dat
hoefde niet al te uitgebreid omschre
ven te worden. Daarvoor was nog
tijd genoeg als men voorlopig maar
vast aan het werk ging. Het pro
bleem is nu dat in die elf jaar die
idealen grotendeels zijn vergeten.
In vele gevallen ivas Frankrijk
het struikelblok doordat het met
alle mogelijke middelen tot chanta
ge toe zijn nationale interessen bleef
nastreven en alles tegenhield wat
niet ogenblikkelijk voor de Fransen
van voordeel was. Maar de eerlijk
heid gebiedt dat in dat opzicht de
anderen van tijd tot tijd met toewij
ding het Franse voorbeeld volgden.
Diverse problemen die nu aan de
orde zouden moeten komen, zoals
een gemeenschappelijk industrieel
beleid, een gemeenschappelijke ener-
giepolitiek en nog zo het een en an
der, krijgen geen kans.
Misère
En het zijn juist dergelijke zaken
die de afronding moeten geven aan
een vervallen van onderlinge tol
muren om van de gemeenschap een
industrieel krachtig geheel te maken
dat de vergelijking kan doorslaan
met andere industrie-imperia zoals
de V.S. en de Sowjel-Unie. Zelfs de
organisatorisch eenvoudige zaken
als een unificatie van het octrooi
recht komen niet van de grond.
Dat is trouwens niet alleen in de
economische sector zo. In Euratom
is het al evenzeer misère, met veel
uitermate kostbaar langs elkaar heen
werken waardoor krachten versnip
perd worden. Met o.m. als konse-
kwentie dat het geheel niet onmo
gelijk is dat de voornaamste leve
rancier van kerncentrales en de sys
temen daarvoor weer de V.S. wordt.
E.S.R.O. en E.L.D.O., de twee orga
nisaties voor onderzoek in de ruim
te, leiden een klaaglijk bestaan.
Een ander triest voorbeeld is de
computer-technologie. Frankrijk
heeft enige maatregelen genomen
om de eigen ondernemingen op dat
gebied nog een steuntje te geven,
zonder dat dit evenwel veel hielp.
Dwergen
Europa begint wel een strijdtoneel
te worden voor een vrij groot aantal
ondernemingen op dit gebied, die
echter alle lijden onder het euvel
dat ze elk voor zich niet opgewassen
zijn tegen de Amerikaanse reuzen.
En elk land geeft dan wel research-
opdrachten om de eigen industrie
een handje te helpen technologisch
bij te blijven, maar die versnipperde
bijdragen leiden tot meer dubbel-
toerk dan tot reële kansen om kop
loper te worden op een gebied dat
van het uiterste belang is voor een
industriële samenleving. Idem de
vliegtuigbouw en zo valt nog een
enkel voorbeeld op te noemen: al
was het maar het geharrewar over
internationaal vervoer.
De enige manier om uit deze stag
natie te komen is een terugkeer naar
de erkenning dal het onder samen-
werkenden voordeel kan opleveren
een klein nationaal nadeel voor lief
te nemen als men in ruil daarvoor
kan meeprofiteren van een vooruit
gang van het totaal. En dat is heel
wat anders dan bitter geharrewar
over kleinigheden, zoals men nu
waarneemt.
Het is te hopen dat wat men nu
ziet alleen maar een middagslaapje
is van de Europese gedachte waar
uit ze wel iveer wakker zal worden.
Het zou inderdaad voor heel Europa-
treurig zijn als de Europese gedach
te bezig is voorgoed in le slapen.
(i)
ZIERIKZEE, april. Zeker niet ten
onrechte zullen vooral nieuw ingeko
men inwoners van Zierikzee zich wel
eens afgevraagd hebben, „hoe het
zit" met het Kaaskenswater, de grote
plas, die ligt onder dc rook van het
Zweedse Rode Kruis-ziekenhuis,
dicht bij het sportpark „Bannink".
Het Kaaskenswater is een mooie,
royale plas, maar een vraag is, hoe
kemt dit watertje in de onmiddellij
ke nabijheid van Zierikzee. Er is een
antwoord op. De plas is er niet al
tijd geweest, maar vond zün oor
sprong in het jaar 1575, het jaar
waarin de Spanjaarden een aanvang
maakten met de belegering van de
stad.
De toestand van de bedreigde ves
te is toen heel penibel geweest en
dat verklaart ook de rigoureuze
maatregel die werd getroffen om de
vijand afbreuk te doen. Ter verde
diging van de stad werd de Lever-
dijk doorgestoken, beschermingsdi.fk
van de Gouwe, waardoor een diepe
geul werd uitgeschuurd, die nog al
tijd bestaat en onder de naam Kaas
kenswater beleend is.
Voor een nadere precisering van
de toenmalige situatie wordt Ver
meld, dat tijdens de Spaanse belege
ring' ten noorden van de Oude Ha
ven (die naar de Gouwe voerde),
buiten de stad honderd gemeten
grond was verschanst. Dit schansge-
bied werd begrensd door het Kaas
kenswater, de Leverdijk, de Scheeps-
timmersdijk en de Grachtweg. Tot de
verdedigingswerken buiten de stad
behoorde verder een parapette of
borstwering. Van de stadsgracht bij
de Nobelpoort liep deze borstwering
- zoals de geschiedschrijver meldt -
„tot aan den, dijk 't einde die beke",
een fraaie, maar onduidelijke kreet,
want wat wordt met „die beke" be
deeld?
Verschanst gebied
We laten het probleem even liggen
en herinneren aan de aanleg van, een
dam aan de zuid-west-hoek van de
polder Al-te Klein in 1610. Deze dam
werd gelegd naar het noordoosten
van de Zuidernieuwlandpolder,
waardoor Duiveland aan Schouwen
werd verbonden. Zeker is dat in 1610
het Kaaskenswater al bestond en -
hier moet men het even met specula
tie doen - het is zo goed als zeker dat
de geschiedschrijver met „die beke",
juist het Kaaskenswater heeft be
doeld. De genoemde borstwering liep
van de Nobelpoort naar de Leverdijk
en vormde de noordelijke kant van
het plm 100 gemeten grote ver
schanste gebied. Er bestaat nog een
oude gravure (Fr. Hogenberg) waar
op dit verschanste gebied staat aan
gegeven.
Sluis opgeruimd
De aanleg van deze buitenstadse
verdediging moot geen sinecure zijn
geweest. Hij was van 5 roeden toe-
leggens ende 12 voeten hoog, met een
gracht van 5 roeden wijt". Deze
gracht - met het oog op de verde
diging gegraven - moet aan de
noordzijde van de borstwering gele
gen hebben, ter plaatse dus van het
tegenwoordige Kaaskenswater.
In oktober 1575 werd de timmer
man Jan de Tak belast met het op
ruimen van de sluis „benoorden de
zoutketen". Het bevang tussen Ka-
deweg en Leverdijk heette eertijds
het „Sluijsbevanck" en door het op
ruimen van de sluis moet het water
met kracht naar binnen zijn ge
stroomd, om de toegang tot Zierikzee
zo niet onmogelijk, don toch zeer
moeilijk te maken. Ook de zuidelijke
dijk bij Borrendamme trouwens was
doorgestoken, zodat al het land om
de stad blank stond.
GULPEN. Op de rijksweg 78 in
de gemeente Gulpen is een personen
auto onder een afslaande vrachtauto
geschoven. De klap van de botsing
was zo hevig dat de vrachtauto om
sloeg. De bestuurder van de perso
nenauto, de 54-jar-ige J. P. A Fri-
sesnen uit Maastricht, werd op slag
gedood. De bestuurder van de
vrachtauto, woonachtig in Gulpen,
werd ernstig gewond.
VELSEN. In het Noordzeekanaal
ter hoogte van de pont is de zeven
jarige jongen B. Vroom uit IJmui
den, te water geraakt en verdron
ken. Een pontschipper zag hem bij
de steiger in het water vallen en kon
hem spoedig op het droge brengen,
maar mond-op-mond-bcademing en
toediening van zuurstof door de on-
gevallendienst van Velsen hadden
geen resultaat meer.
I