's Werelds grootste goudsmokkelaarsbende wordt opgerold! Tentoonstelling Piet Bultiiuis te Zierikzee in Gravensteen Interessante beschouwing over wel en wee van de trekschuit Wat biedt de BEELDBUIS? Schouwen-Duiveland beschikt over toplaag van goede dieren MAN De schilder Piet Bulthuis voor één de watersnood. ZIERIKZEE. 7-7. De kunstschil der Piet Bulthuis die van 1946 tot 1954 woonde en werkte te Zierikzee, thans te Middelburg, houdt in 's-Gra- vensteen alhier tot en met 19 augus tus a.s. een tentoonstelling van schil derijen, gouaches, aquarellen en te keningen uit zijn Zierikzeese tijd. van zijn werken, met als onderwerp (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode). Met de tentoonstelling van de heer Bulthuis heelt Zierikzee er deze zo mer dus een tweede op het gebied van de beeldende kunst bügekregen: tot september ziin - zoa's eerder ge meld - in het Burger Weeshuis wer ken te zien van kunstenaars van Schouwen-Duiveland. De expositie van Piet Bulthuis werd gisteren (donderdag)middag geopend door loco-burgemeester wet houder mr. K. A. Keuning, die de heer en mevrouw Bulthuis een wel kom toeriep met de woorden: „we zijn blij met uw komst naar hier Over 's Gravensteen zei de heer Keuning dat de eigenaar van het ge bouw, het Rijk. niet zo erg gemak- lelijk is om dit beschikbaar te stel len. Bovendien is ook de toestem ming nodig van de Padvinderij. Ove rigens kon toch de noodzakelijke me dewerking verkregen worden. De gemeente zou echter graag zien dat met deze ruimte wat gastvrijer kar worden omgesprongen. Mr. Keuning was verder van me ning dat twee exposities te Zierik zee niet te veel van het goede is. Over het algemeen wordt immers ge zegd dat „er te weinig te doen is" en er is gewoonlijk veel publiek in de stad aanwezig. „Als gemeentebestuur hebben we graag medewerking aan deze ten toonstelling gegeven en we zullen dac in de toekomst ook graag doen aan andere exposities", aldus de wethou der. die daarbij herinnerde aan de Zierikzeese tijd van de heer Bulthuis, een actieve periode waarin door de watersnood acuut werd ingegrepen. De heer Bulthuis bracht de wet houder vervolgens dank voor zijn openingstoespraak en het gemeente bestuur voor de verleende medewer king'. De tentoonstelling kon worden ingericht met schotten en verlichting van de N.V. Kon. Zeelandia. De heer Bulthuis sprak hiervoor woorden van dank tot de heer J. Coumou en de heren Willemse en Slegt. Mevrouw Bulthuis bood hierna een boeket bloemen aan aan de echtgeno te van de wethouder, mevr. Keuning- Istha, waarna de heer Bulthuis aan de heer M. Doeleman. directeur van Zeelandia, de eerste „vrije keus" toe zegde voor een werkstuk met ais on derwerp de ramp. De opening van deze expositie werd o.a. bijgewoond door de gemeente-secretaris de heer R. van Ommeren. De tentoonstelling bestaat uit enige tientallen schilderijen, waarbij vele „oude bekenden" uit de Zierikzeese tijd van de thans te Middelburg wo nende heer Bulthuis. Zo ging (lat toen DEN HAAG. 0-7. Van de hand van di\ R. E. J. Weber, directeur van het Nederlands Postmuseum in Den Haag, is een interessante beschou wing verschenen over de trekschuit, welke - naar het algemene oordeel van de vele buitenlanders, die de ze ven provinciën in het tijdperk van de republiek bezochten - „het snelste en beste vervoermiddel van Europa" was Dq, trekschuit, aldus de auteur, had in het begin van de negentiende eeuw het hoogtepunt van haar ont wikkeling bereikt. Amsterdam had tóen 103 afvaarten per dag in ver schillende richtingen. Tussen plaat sen als Leiden en Den Haag werd een uurdienst onderhouden en er was bijna geen stadje in Holland te vin den. waar niet minstens om de twee of drie uur een schuit afvoer. In ze ven uur tijds was men veilig en droog van Leiden via Haarlem in Amsterdam. Uitgebreide werken De trekschuit vereiste, evenals het vervoer per postwagen, uitgebreide werken, namelijk vaartverbeterin gen, nieuwe rechtlijnige trekvaarten en sluiswerken. Speciale werken voor het trekschuitenverkeer ont stonden vooral in de zeventiende eeuw. Zo kwam in» 1632 de Haar lemmertrekvaart naar Amsterdam tot stand, waar men vroeger met gro tere beurtschepen de ongemakkelij ke en soms gevaarlijke reis langs IJ en Spaarne moest maken. Het was een uitgesproken reizigersroute, waar het goederenverkeer niet van profi teren mocht. In het begin vond het vervoer met open scheepjes plaats, maar het was zoals de almanak-dichter het zei: „In de3e schuyt men sat te bloot, als son en regen daerop goot" en dit had tot gevolgd, dat de trekschuit al spoe dig van een „opbouw" werd voorzien. Deze opbouw, heette „de tent" en strekte zich over het gehele scheep je uit, slechts de vóór- en achter plecht vrijlatend. Het was ock inder daad een tent, een geteerd planken dek, steunend op stijlen, die in de zij den geplaatst waren. De open zij wanden konden bij slecht weer met zeildoekse kleden worden dichtge maakt, precies als onze zomerse „open tram'". Klasse-ondersoheid kende men ook, want de tent was verdeeld in „het ruim" en „de reef". De laatste vcor de heren en de eerste voor het volk. De roef kreeg al spoedig een beplan king in de zijden, voorzien van een paar venstertjes. In het ruim en de roef Het reizen in het ruim met zijn harde banken was veel minder com fortabel dan dat in de roef; vooral 's nachts was het er nauwelijks te harden met de ronkende, scheef on deruitgezakte reisgezellen, de pijpjes smorende niet-slapers en het wal mende olielampje. Ook schoot men 's nachts veel langzamer op en de reis van Amsterdam naar Leiden duurde dan twee uur langer dan overdag. De heren in de roef hadden het beter. Het was er wellicht niet veel frisser, want de ruimte, waar acht personen een plaats moesten vinden was maar klein. Toch werd er weinig op de atmosfeer gelet; gou-' wenaars roken deed men er eveneens en op het nette tafeltje, waarmee de ze klasse sierlijker was aangekleed, bevond zich, gelijk in het ruim, een kwispedoor. Recht op stuurstoel De reizigers in de roef konden zich echter in de stuurstoel vertreden en wat belangrijker was. men kon de roef in haar geheel afhuren met het (Van een correspondent) Met de arrestatie van de gebroe ders Dabbah, die in Genève een „reisbureau" leidden, werd door de Zwitserse recherche zonder dat deze het kon veronderstellen, een enorme slag toegebracht aan de internatio nale illegale handel in goud en gou den horloges. Ingewijden weten te berichten, dat met de inval bij reis bureau Plazatcur 's werelds grootste p< ud«mokkelaarsbende ter ziele ging. Het zal slechts een kwestie \an tjjd zijn en afhangen van de wijze waar op de naspcrirgen worden verricht, vcor al"e smokkelaars, de kleine vis jes en de grote haaien, die in prak tisch alle landen van Europa en van Noord-Afrika verblijf houden, be kend en ingesleten zijn. Hoe het begon Aan de voorname Rue de Mont- Blanc no. 4 te Genève verkondigt een bronzen naambord dat „Plaza- tour S.A." geleid werd door „J. en J. Dabbah". Hef „reisbureau" was de toeristen wel bekend, doch niet bekend was, dat achter de onschtil- dige dekmantel zaken toerden ge daan en transacties afgesloten, wel- ke het daglicht niet konden verdra gen. „Plazatour S.A." werd opgericht in 1956 door de 51-jarige Joseph Dabbah. Joseph die voordien in Cairo woonde en in laatstgenoemde stad verscheidene gevangenisstraffen had ondergaan wegens deviezensmokkei en oplichting, vestigde zich aan het einde van 1955 in Genève, waar zich in 1958 zijn 43-jarige broer Jacob Dabbah bij hem voegde. De twee gebroeders werden geboren in Grie kenland en hadden een groot deel van hun leven in Egypte doorge bracht. Door tof nog toe onopgeloste manipulaties hebben zij beiden de Italiaanse nationaliteit verworven. Voor hun goudsmokkel-praktijken maakten zij gebruik van ruim hon derd agenten en vertrouwenslieden. Het aldus door de heren Dabbah bij een gesmokkelde vermogen moet worden geschat, op ruim. vier mil joen gulden. Wit vest De prijs van één kg. puur goud bedraagt in Zwitserland 4150. De buitenlands afnemer moet voor dit zelfde goud, voor gelijk gewicht, het dubbele bedrag betalen. Staven met een totaal-gewicht variërend van 35 tot 45 kg. per staaf, werden gestoken in een speciaal voor dit doel ver vaardigd witkleurig vest, dat door de goud-agent tijdens de smokkel- toch t iverd gedragen. Het vest was vervaardigd door kleermaker M. te Genève. De zaak kwam aan het rollen toen een 21-jarige Duitser uit. Frankfurt am Main zich meer dood dan levend en met bloed overstroomd bij de po litie in Genève meldde en aangifte deed van wederrechtelijke vrijheids -beroving, mensenroof en ernstige mishandelingen. Deze Wolfgang Janicke verklaarde ondermeer, dat hij via een zekere Hans Degenhard in contact was ge komen met de gebroeders Dabbah en dat hij in april besloot om voor de gebroeders te gaan werken. Zo ZATERDAG 8 JULI. NED. I: 15.30 Nieuws; 15.31 Ster; 15.34 Weekjoumaal; 15.57 Ster; 16.00 Geheim agent 86; 16.25 Vrouwelijk heden; 17.00 Bergeenden17.30 Wimbledon; 18.45 De min i molen; 18.50 Journaal; 18.56 Ster; 19.00 Ja zuster, nee zuster; 19.30 Beelden route Groningen; 19.56 Ster; 20.00 Journaal; 20.20 Zen handje helpen; 20.50 Variété uit de Soivjet-Unie; 21.35 Songfestival Knokke; 22.30 Ratohide; 23.20 Journaal. NED. II: 20.00 Nieuws; 20.01 Ster; 20.05 Filmen op vakantie; 20.20 Po litiemuseum; 21.25 Russische musici 21.50 Denken met de handen; 22.10 Ster; 22.15 Journaal. ZONDAG 9 JULI. NED. 1: 15.30 Tour de France; 16.00 Concours hippique te Aken; 17.00 Roeien te Luzem; 18.40 Duke Ellington; 19.05 Woord voor woord; 19.10 Thierry la Fronde; 19.35 NTS- sport; 20.25 Journaal; 20.30 Herbert Joeks zingt Weense liedjes21.00 Plicht te plicht; 22.20 Epiloog; 22.25 Journaal. NED. 11: 20.00 Journaal: 20.05 The good old days; 20.45 Actie zwarte zes 21.00 Wojeck; 21.50 Songfestival Knokke; 22.25 Journaal. DEN HAAG. Tweeentwintig Ne derlandse bedrijven zullen zijn ver tegenwoordigd op de negende inter nationale jaarbeurs van Brno, Tsjechoslowakije, die van 10 tot 19 september wordt gehouden, aldus is vandaag op een persconferentie in de Tsjechoslo waakse ambassade mee gedeeld. Een geslaagde fokveedag ZIERIKZEE, 7-7. Het puik van kooi en stal was donderdag te zien op de Centrale Fokveedag, die - onder zeer gunstige weersomstandigheden - werd gehouden op het gemeente-terrein aan de Zuidhoek. De indruk van vórige jaren werd bevestigd dat Schouwen-Duiveland beschikt over een toplaag van goede dieren, met name ook wat het rundvee betreft, dat zoals gebrui kelijk, de voornaamste „hoofdschotel" vormde van deze in alle opzichten zo geslaagde dag. Naast de kceien, de paarden en de schapen, die - ook al klopt dit op het punt van de tijd niet - op hun paasbest zich voor de jury vertoonden. Dé meevaller van de dag voor de eigenaars was uiteraard wan neer het aangevoerde dier de kampioenstitel behaalde, een eer die in de kring van veetelers hoog wordt aangeslagen. recht op de stuurstoel er bij. De Amsterdamse zakenman, die bijvoor beeld besognes elders had, liet van te voren de roef in de nachtschuit bespreken, gaf de schipper een fooi en kreeg dan een behoorlijk bed op de planken gespreid. Ging men op goed geluk op reis en was de roef verhuurd, dan moest men met het ruim genoegen nemen, waar men zich een houding kon ge ven door tegen een medeslachtoffer te zitten mopperen op de onbeleefd heid van mensen, die de roef voor zich alleen afhuurden, zonder een „heer" uit te nodigen om hem gezel schap te houden. Beroemd zün de „schuitepraatjes" geworden. Vele politieke schoon schrift jes zün in de vorm van schui- te praatjes, samenspraken tussen be kende typen van burgers uitgegeven. Talrijk zijn de anecdoten over al lerlei soorten reizigers en de hebbe lijkheden, die zo op de lange onon derbroken vaarten tentoonspreidden, zoals die van de student, de blaas kaak die zowaar een medaille ver wierf met een latijns opstel en nu het gesprek telkens zo ver trachtte te krijgen, dat hij zijn prijs kon laten circuleren. Het verkeer was goed geregeld. Bij reglement was vastgesteld wan neer bij een ontmoeting een schip per buitenom en wanneer hij bin nendoor moest houden. De jagertjes waren vaak oude kereltjes met ma gere scharminkels van paarden, die uur na uur in weer en wind langs het iaagpad reden. De trekschuiten hebben hun einde gevonden toen zij niet snel genoeg meer waren; nadat er vele straatwe gen waren aangelegd en diligences op ellipsveren volgens het toenmaals nieuwe Engelse systeem waren in gevoerd. Bij de stieren werd kampioen Betje's Sikkema 5 van L. C. Bolijn te Zierikzee. Reserve kampioen werd Aaltje's Adema, (fokker)-eigenaar A. J. A. Bolijn te Ouwerkerk. Bij de vaarzen ging Wimpie 2 van A. J. Dalebout te Ouwerkerk met de hoogste eer strijken. Kampioene bij de koeien werd Jantje 53, (fokker)- eigenaar „Frieslandhoeve" te Kerk- werve. Reserve kampioen werd Jelle Wimpie van A. J. Dalebout te Ouwerkerk. Ere-kompioene van de koeien werd Sneeker 166, van de zelfde eigenaar. De koe met de beste uier bleek Mieneke 20, van de wëd. L. de Kok te Kerkwerve. Uitslagen Stieren gebvóór 1 jan. '66): IA. Marie's Adema (eig. gebr. R. en P. Binck, Ouwerkerk). S{ieren (geb. tussen 31 dec. '65 en 1 juli '66): la. Betje's Sikkema (eig. L. C. Bo lijn, Zierikzee)lb. Aaltjes Adema (fokk.-eig, A. J. A. Bolijn, Ouwer kerk); 2a. Castor (eig. D. P. Kor- stanje, Noordgouwe); 2b. Aaltje's Smits (fokk.-eig. A. J. A. Bolijn, Ouwerkerk); 2c. Sikkema's Bert 4 (eig. L. C. Bolijn, Zierikzee). Stieren (geb. tussen 30 juni '66 en 1 jan. '67): la. Nette 82 (eig. A. J. Dalebout, Ouwerkerk). Kalfvaarzen (geb. vóór 1 juli '65): la. Pietje 21 (eig.. M. Boot, Eilè- meet); lb. Fokje 12 (fokk.-eig. L. M. Moermond, Dreischor); lc. Jantje (eig. M. Boot, Ellemeet); ld. Maaike (eig. M. Boot, Ellemeet)23. Bertha 6 (fokk.-eig. C. A. Flikweert, Nieu- werkerk); 2b. Antje 35 (eig. M. L. Boot, Kerkwerve); 2c. Trees (eig. L. C. Bolijn, Zierikzee); 3a. Emmy 7 (fokk.-eig. A. F, Schoof, Oosterland) 3b. Edna 4 (fokk.-eig. A. J. A. Bo lijn, Ouwerkerk)3c. Janna 3 (eig. L. C. Bolijn, Zierikzee); 3d. Corrie 3 (fokk.-eig. N. L. Boot, Kerkwerve); 3e. Trijntje 11 (eig. N. L. Boot, Kerkwerve). Vaarzen en kalfvaarzen, geb. tussen 30 juni '65 en 1 januari '66. la. Wimpie 2, eig. A. J. Dalebout, Ouwerkerk; lb. Nette 81, A. J. Dale bout, Ouwerkerk; lc. Juliana 10, eig. voorbeeldbedr. „Prieslandhoe- ve", Kerkwerve; ld. Albertje 4, eig. A. Vijverberg. Ouwerkerk; 2a. Dik 16, eig. A. Vijverberg, Ouwerkerk; 2b. Marijke's Andrie, eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve; 2c. Sheeker 188 eig. A. J. Dalebout, Ouwerkerk; 2d. Mina 14, eig. gebr. Beije, Haamstede 2e. Martha 29, eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve; 3a. Rika 92, eig. wed. L. de Kok, Kerkwerve; 3b. Jarinkje 74, voorbeeldbedr. „Frieslandhoeve" te Kerkwerve; 3c. Schilder 25, eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve. Vaarzen, geb. tussen 31 december 1965 en 1 juli 1966 la. Rika 97, A. Vijverberg, Ouwer kerk; lb. Bertha 25, eig. A. Vijver berg, Ouwerkerk; lc. Krol 1, eig. L, M. Moermond, Dreischor; ld. Anne ke 56, efg. L. M. Moermond-, Drei schor; 2a. Jantje 58^ eig. voorbeeld bedr. „Frieslandhoeve", Kerkwerve; 2b. Leentje 20, eig. A. Vijverberg, Ouwerkerk;, 2c. Schoone 72. eig. A. Vijverberg, Ouwerkerk; 2d. Geertje 20, eig. L. M. Moermond, Dreischor; 2e. Jantje 57, eig. voorbeeldbedr. „Frieslandhoeve", Kerkwerve. Melkgevende koeien, hoogstens 6 mnd. gekalfd (1 maal gekalfd). la. Edna 6," eig. A. J. A. Bolijnv Ouwerkerk; lb. Margribt,''eig." L. v. d. Have, Oosterland; vile. Dik 31,-"eig. A. Vijverberg, Oqw^rkerk; 2a. Mat- ,,4p iBlom's Hele 9, eig. B.' Hage, Oos- teland; 2b. Lammie,, eig., wed,.. L. de Kok, Kerkwerve; 2c.' Marijke's An drie 4, eig. C. v. d. Houten, Kerk werve; 3a. Klazina, eig. B. Hage, Oosterland; 3b. Anna 59, eig. L. M. Moermond, Dreischor; 3c. Elza 7, eig. A. F. Schoof, Oosterland. Droogstaande en melkgevende, langer dan 6 mnd. gekalfd (1 maal gekalfd). la. Jarinkje 72, eig. voorbeel'dbedr „Frieslandhoeve", Kerkwerve; 2a. Emma 31, eig. N. L. Boot, Kerkwer ve; 2b. Klazina 2. eig. N. L. Boot, Kerkwerve; 2c. Ida, eig. M. den Boer Kerkwerve; 2d. Janna 2, eig. L. C. Bolijn, Zierikzee; 3a. Gonda 33 v. d. Stolphoeve, eig. D. Scheele, Kerk werve; 3b. Anja. eig. B. Hage, Oos terland. Melkgevende koeien, hoogstens 6 mnd. gekalfd (2 maal gekalfd), geb. na 14 febr. '64. la Leeuwarder 38, eig. A. J. Dale bout, Ouwerkerk; lb Dik 28, eig. A. Vijverberg, Ouwerkerk; 2a Mieneke 20. eig. wed. L. de Kok. Kerkwerve; 2b Ery 4, eig. C. v. d. Houten. Kerk werve; 2c Marie 9. eig. A. Vijver berg, Ouwerkerk; 2d Monica. A. F. Schoof. Oosterland; 2e Dina 64. eig. J. v. d. Hoek, Ellemeet; 2f Henny 30. eig. gebr. R. en P. Binck, Ouwerkerk. Melkgevende koeien, hoogstens 6 mnd. gekalfd, geb. voor 15 febr. '64 (2 maal gekalfd). la Albertje 3, A. Vijverberg. Ou werkerk; lb Mieke 10, eig. L. C. Bo lijn. Zierikzee; lc Anneke 8, eig. M. Hanse. Haamstede; 2a Neeltje 87, eig. A. Vijverberg. Ouwerkerk; 2b Krol 51. eig. L. M. Moermond, Drei schor; 2c Grelha 42, eig. gebr. Beije, Haamstede; 2d Jitske 10. eig. J. v. d. Heek, Ellemeet; 2e Irene, eig. L. v. d. Have. Oosterland. Droogstaande koeien, en melk gevende, langer dan 6 mnd. gekalfd (twee maal gekalfd). Ia Fokje 11, eig. L. M. Moermond, Dreischor; lb Simontje 21, eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve; lc Martha 28. eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve: ld Mina 7, eig. gebr. R. en P. Binck, Ouwerkerk; 2a Linda 15, eig. C. v. d. Houten, Kei'kwerve; 2b Truus 3, eig. A. F. Schoof, Oosterland; 2c Jans 5, eig. B. Hage, Oosterland. Melkgevende koeien, hoogstens 6 mnd. gekalfd (3 maal gekalfd). la Jelsumer Wimpie 185, eig. A. J. Daiebout, Ouwerkerk; lb Jet 18, eig. M. Boot, E'lilemeetlc Anneke 44. Neig L. M. Móermond, Dreischor;' ld Rten- neke, eig. C. P; Flikweert, Nieuvter- kerk;. >le Marianne 14. eig. "A. Vij- verberg, Ouwerkerk; 2a ^Anrje^e 7, eig. M. Harfsé, Haamstede'; 2b Betsie 4, eig. B. Hage, Oosterland; 2c Mar griet 7, eig. N. L. Boot, Kerkwerve; 2e Bertha 24, eig. A. Vijverberg, Ou werkerk. Droogstaande koeien en melk gevende, langer dan 6 mnd. gekalfd (3 maal gekalfd). la Jarinkje 70, voorbeeldbedr. Fries landhoeve, Kerkwerve; lb Dora 18, eig. gebr. Beije, Haamstede; lc Gre- tha 38, eig. gebr. Beije. Haamstede; 1de Mina, gebr. Beije, Haamstede; 2a Dientje 4, eig. L. J. van Oeveren, Ouwerkerk: 2b Willemina 2, eig. C. P. Flikweert, Nieuwerkerk; 2c Thea 2, eig. L. v. d. Have, Oosterland. (Voor de verdere uitslagen mogen wij verwijzen naar het volgende nummer). vloog Janicke ondermeer naar Bangkok, Osaka en naar Maleisië. In het smokkelvest vervoerde hij per reis 32 kg. goud in staven en hij maakte in totaal zes vliegreizen. Bestolen De laatste reis voerde hem naar Maleisië, terwijl de terugtocht voer de via. Turkije naar het vliegveld te Zürich, waar hem volgens zijn zeg gen, de opbrengst van het goud (ruim 390.000) door een onbekende afhandig werd gemaakt. Hij deelde zulks aan de gebroeders Dabbah mee, die dit verhaal niet wilden ge loven en de oneerlijke goud-agent in een der kamers van het adres Rue du Mont-Blanc no. 4 opsloten en daar twee dagen lang met behulp van derden folterden. Janicke wist tenslotte te ontsnap pen en de politie te alarmeren, die ogenblikkelijk in actie kwam en een inval deed bij het reisbureau. De directeuren en de hele administratie werden in verzekerde bewaring ge steld. De eerder genoemde Hans Degen- hard uit Frankfurt am Main werd door de Westduitse politie gearres teerd omdat hij voor west-Duitsland de vertrouwensman van de gebroe ders Dabbah bleek te zijn. Hij zal zich hebben te verantwoorden we gens goud- en deviezensmokkei, mishandeling, huisvredebreuk en mensenroof. Degenhard die voor geeft koopman te zijn en in Frank furt ondermeer als trainer optrad voor de afdeling atletiek van de sportvereniging F. S.V.-Frankfurt, vond onder de leden dier club een twintigtal geschikte figuren voor de functie van adspirant-goudsmokke- laar. Hij bracht deze lieden in con tact met de gebroeders Dabbah in Genève, cfie daarop de atleten in strueerde en aan het werk zette: Janicke was één hunner. Een „ouwtije" van de Meelstraat (afgeleid, van „Middelstraat"), uit de tijd dat jongens halflange broeken droegen cn mannen strohoeden. De auto kwam er ook nagenoeg niet aan te pas. Wel de handkar, die ditmaal de monstratief midden in de straat staat. Neptunus keek er mys en ivetend op neer. Hij zou nog veel meer ie zien krijgen. Er is aanleiding tot het. uitroepen van een „man van het jaar". Als er ruimte is voor de verkiezing van een „Miss Tourist", moet er m.i. ook een marge zijn om zo'n man uit de massa te voorschijn te halen. Naar mijn bescheiden mening is er zo'n man .Hij is een al hoogbejaarde, die nimmer ontbreekt op de jaarlijkse bejaardenreizen. „Om 8 uur vertrok ken we met een bus van de fa met chauffeur Pieterse aan 't stuur. Gereden werd over de Zeelandbrug en bij Van Kekem werd koffie ge dronken. Enfinde warme maal tijd liet zich goed smaken. Bij te rugkomst in het dorp stond de fan fare gereed en vele bejaarden waag den zich nog aan een opgewekte rondedans". Terug naar onze man, die van de door het organiserend comité verleende culinaire handen spandiensten geen gebruik maakt. Telkenjare verschijnt hij op de ap pèlplaats met een stevig pak met tien boterhammen, die hij als een soort trophee mee ter reize voert. Nieuwelingen weten zo de bedoe ling niet. van dat pak brood. Ze zeg gen of denken „maar man, er wordt toch voor alles gezorgd'\ Ja, dat is waar, maar onze „man van het jaar" neemt toch zijn brood mee. De vaste klanten van de bejaardenreizen we ten wel wat daar achter steekt, maar ze dragen huil kennis niet uit. Dat zou te pijnlijk zijn. Om echter de man zijn voorgestelde titulatuur te gunnen, is het nodig hier het ge heim. toch prijs te geven. De goede man lust geen „butter" en geen „aerpels", zodat hij zijn eigen voedsel meetorst, bestaande uit tien boterhammen, dik besmeerd met spekvet, een Schouwse spijs waar ganse generaties mee zijn groot gebracht. Men spreke er dus geen kivaad van. Onze spekvetman heeft hQt helemaal, dachten, wij. Hij reist en eet brood met spekvet. H\i is een glanzend specimen van de echte Schouwse mens en komt de regionale titel: man van het jaar" toe. De laatste keer was hel (natuur lijk) ook weer zo. ,,'Kè ze ivi. bic mun riep hij bij de bus tot de ingewijden en hij stak zijn broodpak omhoogEen heerlijke man, de „man van het jaar". SCH1ERE1LANDMAN. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1967 | | pagina 2