's Werelds grootste
goudsmokkelaarsbende wordt opgerold!
Tentoonstelling Piet Bultiiuis te Zierikzee in Gravensteen
Interessante beschouwing over wel en wee van de trekschuit
Wat biedt de
BEELDBUIS?
Schouwen-Duiveland beschikt over toplaag van goede dieren
MAN
De schilder Piet Bulthuis voor één
de watersnood.
ZIERIKZEE. 7-7. De kunstschil
der Piet Bulthuis die van 1946 tot
1954 woonde en werkte te Zierikzee,
thans te Middelburg, houdt in 's-Gra-
vensteen alhier tot en met 19 augus
tus a.s. een tentoonstelling van schil
derijen, gouaches, aquarellen en te
keningen uit zijn Zierikzeese tijd.
van zijn werken, met als onderwerp
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode).
Met de tentoonstelling van de heer
Bulthuis heelt Zierikzee er deze zo
mer dus een tweede op het gebied
van de beeldende kunst bügekregen:
tot september ziin - zoa's eerder ge
meld - in het Burger Weeshuis wer
ken te zien van kunstenaars van
Schouwen-Duiveland.
De expositie van Piet Bulthuis
werd gisteren (donderdag)middag
geopend door loco-burgemeester wet
houder mr. K. A. Keuning, die de
heer en mevrouw Bulthuis een wel
kom toeriep met de woorden: „we
zijn blij met uw komst naar hier
Over 's Gravensteen zei de heer
Keuning dat de eigenaar van het ge
bouw, het Rijk. niet zo erg gemak-
lelijk is om dit beschikbaar te stel
len. Bovendien is ook de toestem
ming nodig van de Padvinderij. Ove
rigens kon toch de noodzakelijke me
dewerking verkregen worden.
De gemeente zou echter graag zien
dat met deze ruimte wat gastvrijer
kar worden omgesprongen.
Mr. Keuning was verder van me
ning dat twee exposities te Zierik
zee niet te veel van het goede is.
Over het algemeen wordt immers ge
zegd dat „er te weinig te doen is"
en er is gewoonlijk veel publiek in
de stad aanwezig.
„Als gemeentebestuur hebben we
graag medewerking aan deze ten
toonstelling gegeven en we zullen dac
in de toekomst ook graag doen aan
andere exposities", aldus de wethou
der. die daarbij herinnerde aan de
Zierikzeese tijd van de heer Bulthuis,
een actieve periode waarin door de
watersnood acuut werd ingegrepen.
De heer Bulthuis bracht de wet
houder vervolgens dank voor zijn
openingstoespraak en het gemeente
bestuur voor de verleende medewer
king'. De tentoonstelling kon worden
ingericht met schotten en verlichting
van de N.V. Kon. Zeelandia. De heer
Bulthuis sprak hiervoor woorden van
dank tot de heer J. Coumou en de
heren Willemse en Slegt.
Mevrouw Bulthuis bood hierna een
boeket bloemen aan aan de echtgeno
te van de wethouder, mevr. Keuning-
Istha, waarna de heer Bulthuis aan
de heer M. Doeleman. directeur van
Zeelandia, de eerste „vrije keus" toe
zegde voor een werkstuk met ais on
derwerp de ramp. De opening van
deze expositie werd o.a. bijgewoond
door de gemeente-secretaris de heer
R. van Ommeren.
De tentoonstelling bestaat uit enige
tientallen schilderijen, waarbij vele
„oude bekenden" uit de Zierikzeese
tijd van de thans te Middelburg wo
nende heer Bulthuis.
Zo ging (lat toen
DEN HAAG. 0-7. Van de hand
van di\ R. E. J. Weber, directeur van
het Nederlands Postmuseum in Den
Haag, is een interessante beschou
wing verschenen over de trekschuit,
welke - naar het algemene oordeel
van de vele buitenlanders, die de ze
ven provinciën in het tijdperk van de
republiek bezochten - „het snelste en
beste vervoermiddel van Europa"
was
Dq, trekschuit, aldus de auteur, had
in het begin van de negentiende
eeuw het hoogtepunt van haar ont
wikkeling bereikt. Amsterdam had
tóen 103 afvaarten per dag in ver
schillende richtingen. Tussen plaat
sen als Leiden en Den Haag werd een
uurdienst onderhouden en er was
bijna geen stadje in Holland te vin
den. waar niet minstens om de twee
of drie uur een schuit afvoer. In ze
ven uur tijds was men veilig en
droog van Leiden via Haarlem in
Amsterdam.
Uitgebreide werken
De trekschuit vereiste, evenals het
vervoer per postwagen, uitgebreide
werken, namelijk vaartverbeterin
gen, nieuwe rechtlijnige trekvaarten
en sluiswerken. Speciale werken
voor het trekschuitenverkeer ont
stonden vooral in de zeventiende
eeuw. Zo kwam in» 1632 de Haar
lemmertrekvaart naar Amsterdam
tot stand, waar men vroeger met gro
tere beurtschepen de ongemakkelij
ke en soms gevaarlijke reis langs IJ
en Spaarne moest maken. Het was
een uitgesproken reizigersroute, waar
het goederenverkeer niet van profi
teren mocht.
In het begin vond het vervoer met
open scheepjes plaats, maar het was
zoals de almanak-dichter het zei: „In
de3e schuyt men sat te bloot, als son
en regen daerop goot" en dit had tot
gevolgd, dat de trekschuit al spoe
dig van een „opbouw" werd voorzien.
Deze opbouw, heette „de tent" en
strekte zich over het gehele scheep
je uit, slechts de vóór- en achter
plecht vrijlatend. Het was ock inder
daad een tent, een geteerd planken
dek, steunend op stijlen, die in de zij
den geplaatst waren. De open zij
wanden konden bij slecht weer met
zeildoekse kleden worden dichtge
maakt, precies als onze zomerse
„open tram'".
Klasse-ondersoheid kende men ook,
want de tent was verdeeld in „het
ruim" en „de reef". De laatste vcor
de heren en de eerste voor het volk.
De roef kreeg al spoedig een beplan
king in de zijden, voorzien van een
paar venstertjes.
In het ruim en de roef
Het reizen in het ruim met zijn
harde banken was veel minder com
fortabel dan dat in de roef; vooral
's nachts was het er nauwelijks te
harden met de ronkende, scheef on
deruitgezakte reisgezellen, de pijpjes
smorende niet-slapers en het wal
mende olielampje. Ook schoot men
's nachts veel langzamer op en de
reis van Amsterdam naar Leiden
duurde dan twee uur langer dan
overdag. De heren in de roef hadden
het beter. Het was er wellicht niet
veel frisser, want de ruimte, waar
acht personen een plaats moesten
vinden was maar klein. Toch werd
er weinig op de atmosfeer gelet; gou-'
wenaars roken deed men er eveneens
en op het nette tafeltje, waarmee de
ze klasse sierlijker was aangekleed,
bevond zich, gelijk in het ruim, een
kwispedoor.
Recht op stuurstoel
De reizigers in de roef konden zich
echter in de stuurstoel vertreden en
wat belangrijker was. men kon de
roef in haar geheel afhuren met het
(Van een correspondent)
Met de arrestatie van de gebroe
ders Dabbah, die in Genève een
„reisbureau" leidden, werd door de
Zwitserse recherche zonder dat deze
het kon veronderstellen, een enorme
slag toegebracht aan de internatio
nale illegale handel in goud en gou
den horloges. Ingewijden weten te
berichten, dat met de inval bij reis
bureau Plazatcur 's werelds grootste
p< ud«mokkelaarsbende ter ziele ging.
Het zal slechts een kwestie \an tjjd
zijn en afhangen van de wijze waar
op de naspcrirgen worden verricht,
vcor al"e smokkelaars, de kleine vis
jes en de grote haaien, die in prak
tisch alle landen van Europa en van
Noord-Afrika verblijf houden, be
kend en ingesleten zijn.
Hoe het begon
Aan de voorname Rue de Mont-
Blanc no. 4 te Genève verkondigt
een bronzen naambord dat „Plaza-
tour S.A." geleid werd door „J. en
J. Dabbah". Hef „reisbureau" was
de toeristen wel bekend, doch niet
bekend was, dat achter de onschtil-
dige dekmantel zaken toerden ge
daan en transacties afgesloten, wel-
ke het daglicht niet konden verdra
gen.
„Plazatour S.A." werd opgericht
in 1956 door de 51-jarige Joseph
Dabbah.
Joseph die voordien in Cairo
woonde en in laatstgenoemde stad
verscheidene gevangenisstraffen had
ondergaan wegens deviezensmokkei
en oplichting, vestigde zich aan het
einde van 1955 in Genève, waar zich
in 1958 zijn 43-jarige broer Jacob
Dabbah bij hem voegde. De twee
gebroeders werden geboren in Grie
kenland en hadden een groot deel
van hun leven in Egypte doorge
bracht. Door tof nog toe onopgeloste
manipulaties hebben zij beiden de
Italiaanse nationaliteit verworven.
Voor hun goudsmokkel-praktijken
maakten zij gebruik van ruim hon
derd agenten en vertrouwenslieden.
Het aldus door de heren Dabbah bij
een gesmokkelde vermogen moet
worden geschat, op ruim. vier mil
joen gulden.
Wit vest
De prijs van één kg. puur goud
bedraagt in Zwitserland 4150. De
buitenlands afnemer moet voor dit
zelfde goud, voor gelijk gewicht, het
dubbele bedrag betalen. Staven met
een totaal-gewicht variërend van 35
tot 45 kg. per staaf, werden gestoken
in een speciaal voor dit doel ver
vaardigd witkleurig vest, dat door
de goud-agent tijdens de smokkel-
toch t iverd gedragen. Het vest was
vervaardigd door kleermaker M. te
Genève.
De zaak kwam aan het rollen toen
een 21-jarige Duitser uit. Frankfurt
am Main zich meer dood dan levend
en met bloed overstroomd bij de po
litie in Genève meldde en aangifte
deed van wederrechtelijke vrijheids
-beroving, mensenroof en ernstige
mishandelingen.
Deze Wolfgang Janicke verklaarde
ondermeer, dat hij via een zekere
Hans Degenhard in contact was ge
komen met de gebroeders Dabbah
en dat hij in april besloot om voor
de gebroeders te gaan werken. Zo
ZATERDAG 8 JULI.
NED. I: 15.30 Nieuws; 15.31 Ster;
15.34 Weekjoumaal; 15.57 Ster; 16.00
Geheim agent 86; 16.25 Vrouwelijk
heden; 17.00 Bergeenden17.30
Wimbledon; 18.45 De min i molen;
18.50 Journaal; 18.56 Ster; 19.00 Ja
zuster, nee zuster; 19.30 Beelden
route Groningen; 19.56 Ster; 20.00
Journaal; 20.20 Zen handje helpen;
20.50 Variété uit de Soivjet-Unie;
21.35 Songfestival Knokke; 22.30
Ratohide; 23.20 Journaal.
NED. II: 20.00 Nieuws; 20.01 Ster;
20.05 Filmen op vakantie; 20.20 Po
litiemuseum; 21.25 Russische musici
21.50 Denken met de handen; 22.10
Ster; 22.15 Journaal.
ZONDAG 9 JULI.
NED. 1: 15.30 Tour de France;
16.00 Concours hippique te Aken;
17.00 Roeien te Luzem; 18.40 Duke
Ellington; 19.05 Woord voor woord;
19.10 Thierry la Fronde; 19.35 NTS-
sport; 20.25 Journaal; 20.30 Herbert
Joeks zingt Weense liedjes21.00
Plicht te plicht; 22.20 Epiloog; 22.25
Journaal.
NED. 11: 20.00 Journaal: 20.05 The
good old days; 20.45 Actie zwarte zes
21.00 Wojeck; 21.50 Songfestival
Knokke; 22.25 Journaal.
DEN HAAG. Tweeentwintig Ne
derlandse bedrijven zullen zijn ver
tegenwoordigd op de negende inter
nationale jaarbeurs van Brno,
Tsjechoslowakije, die van 10 tot 19
september wordt gehouden, aldus is
vandaag op een persconferentie in
de Tsjechoslo waakse ambassade mee
gedeeld.
Een geslaagde fokveedag
ZIERIKZEE, 7-7. Het puik van kooi en stal was donderdag te zien op de
Centrale Fokveedag, die - onder zeer gunstige weersomstandigheden - werd
gehouden op het gemeente-terrein aan de Zuidhoek. De indruk van vórige
jaren werd bevestigd dat Schouwen-Duiveland beschikt over een toplaag
van goede dieren, met name ook wat het rundvee betreft, dat zoals gebrui
kelijk, de voornaamste „hoofdschotel" vormde van deze in alle opzichten zo
geslaagde dag. Naast de kceien, de paarden en de schapen, die - ook al
klopt dit op het punt van de tijd niet - op hun paasbest zich voor de jury
vertoonden. Dé meevaller van de dag voor de eigenaars was uiteraard wan
neer het aangevoerde dier de kampioenstitel behaalde, een eer die in de
kring van veetelers hoog wordt aangeslagen.
recht op de stuurstoel er bij. De
Amsterdamse zakenman, die bijvoor
beeld besognes elders had, liet van
te voren de roef in de nachtschuit
bespreken, gaf de schipper een fooi
en kreeg dan een behoorlijk bed op
de planken gespreid.
Ging men op goed geluk op reis en
was de roef verhuurd, dan moest
men met het ruim genoegen nemen,
waar men zich een houding kon ge
ven door tegen een medeslachtoffer
te zitten mopperen op de onbeleefd
heid van mensen, die de roef voor
zich alleen afhuurden, zonder een
„heer" uit te nodigen om hem gezel
schap te houden.
Beroemd zün de „schuitepraatjes"
geworden. Vele politieke schoon
schrift jes zün in de vorm van schui-
te praatjes, samenspraken tussen be
kende typen van burgers uitgegeven.
Talrijk zijn de anecdoten over al
lerlei soorten reizigers en de hebbe
lijkheden, die zo op de lange onon
derbroken vaarten tentoonspreidden,
zoals die van de student, de blaas
kaak die zowaar een medaille ver
wierf met een latijns opstel en nu
het gesprek telkens zo ver trachtte
te krijgen, dat hij zijn prijs kon laten
circuleren.
Het verkeer was goed geregeld.
Bij reglement was vastgesteld wan
neer bij een ontmoeting een schip
per buitenom en wanneer hij bin
nendoor moest houden. De jagertjes
waren vaak oude kereltjes met ma
gere scharminkels van paarden, die
uur na uur in weer en wind langs het
iaagpad reden.
De trekschuiten hebben hun einde
gevonden toen zij niet snel genoeg
meer waren; nadat er vele straatwe
gen waren aangelegd en diligences
op ellipsveren volgens het toenmaals
nieuwe Engelse systeem waren in
gevoerd.
Bij de stieren werd kampioen
Betje's Sikkema 5 van L. C. Bolijn
te Zierikzee. Reserve kampioen werd
Aaltje's Adema, (fokker)-eigenaar
A. J. A. Bolijn te Ouwerkerk.
Bij de vaarzen ging Wimpie 2 van
A. J. Dalebout te Ouwerkerk met de
hoogste eer strijken. Kampioene bij
de koeien werd Jantje 53, (fokker)-
eigenaar „Frieslandhoeve" te Kerk-
werve. Reserve kampioen werd Jelle
Wimpie van A. J. Dalebout te
Ouwerkerk. Ere-kompioene van de
koeien werd Sneeker 166, van de
zelfde eigenaar. De koe met de beste
uier bleek Mieneke 20, van de wëd.
L. de Kok te Kerkwerve.
Uitslagen
Stieren gebvóór 1 jan. '66):
IA. Marie's Adema (eig. gebr. R.
en P. Binck, Ouwerkerk).
S{ieren (geb. tussen 31 dec. '65 en 1
juli '66):
la. Betje's Sikkema (eig. L. C. Bo
lijn, Zierikzee)lb. Aaltjes Adema
(fokk.-eig, A. J. A. Bolijn, Ouwer
kerk); 2a. Castor (eig. D. P. Kor-
stanje, Noordgouwe); 2b. Aaltje's
Smits (fokk.-eig. A. J. A. Bolijn,
Ouwerkerk); 2c. Sikkema's Bert 4
(eig. L. C. Bolijn, Zierikzee).
Stieren (geb. tussen 30 juni '66
en 1 jan. '67):
la. Nette 82 (eig. A. J. Dalebout,
Ouwerkerk).
Kalfvaarzen (geb. vóór 1 juli '65):
la. Pietje 21 (eig.. M. Boot, Eilè-
meet); lb. Fokje 12 (fokk.-eig. L. M.
Moermond, Dreischor); lc. Jantje
(eig. M. Boot, Ellemeet); ld. Maaike
(eig. M. Boot, Ellemeet)23. Bertha
6 (fokk.-eig. C. A. Flikweert, Nieu-
werkerk); 2b. Antje 35 (eig. M. L.
Boot, Kerkwerve); 2c. Trees (eig. L.
C. Bolijn, Zierikzee); 3a. Emmy 7
(fokk.-eig. A. F, Schoof, Oosterland)
3b. Edna 4 (fokk.-eig. A. J. A. Bo
lijn, Ouwerkerk)3c. Janna 3 (eig.
L. C. Bolijn, Zierikzee); 3d. Corrie 3
(fokk.-eig. N. L. Boot, Kerkwerve);
3e. Trijntje 11 (eig. N. L. Boot,
Kerkwerve).
Vaarzen en kalfvaarzen, geb. tussen
30 juni '65 en 1 januari '66.
la. Wimpie 2, eig. A. J. Dalebout,
Ouwerkerk; lb. Nette 81, A. J. Dale
bout, Ouwerkerk; lc. Juliana 10,
eig. voorbeeldbedr. „Prieslandhoe-
ve", Kerkwerve; ld. Albertje 4, eig.
A. Vijverberg. Ouwerkerk; 2a. Dik
16, eig. A. Vijverberg, Ouwerkerk;
2b. Marijke's Andrie, eig. C. v. d.
Houten, Kerkwerve; 2c. Sheeker 188
eig. A. J. Dalebout, Ouwerkerk; 2d.
Mina 14, eig. gebr. Beije, Haamstede
2e. Martha 29, eig. C. v. d. Houten,
Kerkwerve; 3a. Rika 92, eig. wed. L.
de Kok, Kerkwerve; 3b. Jarinkje 74,
voorbeeldbedr. „Frieslandhoeve" te
Kerkwerve; 3c. Schilder 25, eig. C.
v. d. Houten, Kerkwerve.
Vaarzen, geb. tussen 31 december
1965 en 1 juli 1966
la. Rika 97, A. Vijverberg, Ouwer
kerk; lb. Bertha 25, eig. A. Vijver
berg, Ouwerkerk; lc. Krol 1, eig. L,
M. Moermond, Dreischor; ld. Anne
ke 56, efg. L. M. Moermond-, Drei
schor; 2a. Jantje 58^ eig. voorbeeld
bedr. „Frieslandhoeve", Kerkwerve;
2b. Leentje 20, eig. A. Vijverberg,
Ouwerkerk;, 2c. Schoone 72. eig. A.
Vijverberg, Ouwerkerk; 2d. Geertje
20, eig. L. M. Moermond, Dreischor;
2e. Jantje 57, eig. voorbeeldbedr.
„Frieslandhoeve", Kerkwerve.
Melkgevende koeien, hoogstens
6 mnd. gekalfd (1 maal gekalfd).
la. Edna 6," eig. A. J. A. Bolijnv
Ouwerkerk; lb. Margribt,''eig." L. v.
d. Have, Oosterland; vile. Dik 31,-"eig.
A. Vijverberg, Oqw^rkerk; 2a. Mat-
,,4p iBlom's Hele 9, eig. B.' Hage, Oos-
teland; 2b. Lammie,, eig., wed,.. L. de
Kok, Kerkwerve; 2c.' Marijke's An
drie 4, eig. C. v. d. Houten, Kerk
werve; 3a. Klazina, eig. B. Hage,
Oosterland; 3b. Anna 59, eig. L. M.
Moermond, Dreischor; 3c. Elza 7,
eig. A. F. Schoof, Oosterland.
Droogstaande en melkgevende,
langer dan 6 mnd. gekalfd
(1 maal gekalfd).
la. Jarinkje 72, eig. voorbeel'dbedr
„Frieslandhoeve", Kerkwerve; 2a.
Emma 31, eig. N. L. Boot, Kerkwer
ve; 2b. Klazina 2. eig. N. L. Boot,
Kerkwerve; 2c. Ida, eig. M. den Boer
Kerkwerve; 2d. Janna 2, eig. L. C.
Bolijn, Zierikzee; 3a. Gonda 33 v. d.
Stolphoeve, eig. D. Scheele, Kerk
werve; 3b. Anja. eig. B. Hage, Oos
terland.
Melkgevende koeien, hoogstens 6
mnd. gekalfd (2 maal gekalfd), geb.
na 14 febr. '64.
la Leeuwarder 38, eig. A. J. Dale
bout, Ouwerkerk; lb Dik 28, eig. A.
Vijverberg, Ouwerkerk; 2a Mieneke
20. eig. wed. L. de Kok. Kerkwerve;
2b Ery 4, eig. C. v. d. Houten. Kerk
werve; 2c Marie 9. eig. A. Vijver
berg, Ouwerkerk; 2d Monica. A. F.
Schoof. Oosterland; 2e Dina 64. eig.
J. v. d. Hoek, Ellemeet; 2f Henny 30.
eig. gebr. R. en P. Binck, Ouwerkerk.
Melkgevende koeien, hoogstens 6
mnd. gekalfd, geb. voor 15 febr. '64
(2 maal gekalfd).
la Albertje 3, A. Vijverberg. Ou
werkerk; lb Mieke 10, eig. L. C. Bo
lijn. Zierikzee; lc Anneke 8, eig. M.
Hanse. Haamstede; 2a Neeltje 87,
eig. A. Vijverberg. Ouwerkerk; 2b
Krol 51. eig. L. M. Moermond, Drei
schor; 2c Grelha 42, eig. gebr. Beije,
Haamstede; 2d Jitske 10. eig. J. v. d.
Heek, Ellemeet; 2e Irene, eig. L. v. d.
Have. Oosterland.
Droogstaande koeien, en melk
gevende, langer dan 6 mnd. gekalfd
(twee maal gekalfd).
Ia Fokje 11, eig. L. M. Moermond,
Dreischor; lb Simontje 21, eig. C. v.
d. Houten, Kerkwerve; lc Martha 28.
eig. C. v. d. Houten, Kerkwerve: ld
Mina 7, eig. gebr. R. en P. Binck,
Ouwerkerk; 2a Linda 15, eig. C. v.
d. Houten, Kei'kwerve; 2b Truus 3,
eig. A. F. Schoof, Oosterland; 2c
Jans 5, eig. B. Hage, Oosterland.
Melkgevende koeien, hoogstens 6
mnd. gekalfd (3 maal gekalfd).
la Jelsumer Wimpie 185, eig. A. J.
Daiebout, Ouwerkerk; lb Jet 18, eig.
M. Boot, E'lilemeetlc Anneke 44. Neig
L. M. Móermond, Dreischor;' ld Rten-
neke, eig. C. P; Flikweert, Nieuvter-
kerk;. >le Marianne 14. eig. "A. Vij-
verberg, Ouwerkerk; 2a ^Anrje^e 7,
eig. M. Harfsé, Haamstede'; 2b Betsie
4, eig. B. Hage, Oosterland; 2c Mar
griet 7, eig. N. L. Boot, Kerkwerve;
2e Bertha 24, eig. A. Vijverberg, Ou
werkerk.
Droogstaande koeien en melk
gevende, langer dan 6 mnd. gekalfd
(3 maal gekalfd).
la Jarinkje 70, voorbeeldbedr. Fries
landhoeve, Kerkwerve; lb Dora 18,
eig. gebr. Beije, Haamstede; lc Gre-
tha 38, eig. gebr. Beije. Haamstede;
1de Mina, gebr. Beije, Haamstede; 2a
Dientje 4, eig. L. J. van Oeveren,
Ouwerkerk: 2b Willemina 2, eig. C.
P. Flikweert, Nieuwerkerk; 2c Thea
2, eig. L. v. d. Have, Oosterland.
(Voor de verdere uitslagen mogen
wij verwijzen naar het volgende
nummer).
vloog Janicke ondermeer naar
Bangkok, Osaka en naar Maleisië.
In het smokkelvest vervoerde hij
per reis 32 kg. goud in staven en hij
maakte in totaal zes vliegreizen.
Bestolen
De laatste reis voerde hem naar
Maleisië, terwijl de terugtocht voer
de via. Turkije naar het vliegveld te
Zürich, waar hem volgens zijn zeg
gen, de opbrengst van het goud
(ruim 390.000) door een onbekende
afhandig werd gemaakt. Hij deelde
zulks aan de gebroeders Dabbah
mee, die dit verhaal niet wilden ge
loven en de oneerlijke goud-agent
in een der kamers van het adres
Rue du Mont-Blanc no. 4 opsloten
en daar twee dagen lang met behulp
van derden folterden.
Janicke wist tenslotte te ontsnap
pen en de politie te alarmeren, die
ogenblikkelijk in actie kwam en een
inval deed bij het reisbureau. De
directeuren en de hele administratie
werden in verzekerde bewaring ge
steld.
De eerder genoemde Hans Degen-
hard uit Frankfurt am Main werd
door de Westduitse politie gearres
teerd omdat hij voor west-Duitsland
de vertrouwensman van de gebroe
ders Dabbah bleek te zijn. Hij zal
zich hebben te verantwoorden we
gens goud- en deviezensmokkei,
mishandeling, huisvredebreuk en
mensenroof. Degenhard die voor
geeft koopman te zijn en in Frank
furt ondermeer als trainer optrad
voor de afdeling atletiek van de
sportvereniging F. S.V.-Frankfurt,
vond onder de leden dier club een
twintigtal geschikte figuren voor de
functie van adspirant-goudsmokke-
laar. Hij bracht deze lieden in con
tact met de gebroeders Dabbah in
Genève, cfie daarop de atleten in
strueerde en aan het werk zette:
Janicke was één hunner.
Een „ouwtije" van de Meelstraat (afgeleid, van „Middelstraat"), uit de tijd
dat jongens halflange broeken droegen cn mannen strohoeden. De auto
kwam er ook nagenoeg niet aan te pas. Wel de handkar, die ditmaal de
monstratief midden in de straat staat. Neptunus keek er mys en ivetend op
neer. Hij zou nog veel meer ie zien krijgen.
Er is aanleiding tot het. uitroepen
van een „man van het jaar". Als er
ruimte is voor de verkiezing van
een „Miss Tourist", moet er m.i. ook
een marge zijn om zo'n man uit de
massa te voorschijn te halen. Naar
mijn bescheiden mening is er zo'n
man .Hij is een al hoogbejaarde, die
nimmer ontbreekt op de jaarlijkse
bejaardenreizen. „Om 8 uur vertrok
ken we met een bus van de fa
met chauffeur Pieterse aan 't stuur.
Gereden werd over de Zeelandbrug
en bij Van Kekem werd koffie ge
dronken. Enfinde warme maal
tijd liet zich goed smaken. Bij te
rugkomst in het dorp stond de fan
fare gereed en vele bejaarden waag
den zich nog aan een opgewekte
rondedans". Terug naar onze man,
die van de door het organiserend
comité verleende culinaire handen
spandiensten geen gebruik maakt.
Telkenjare verschijnt hij op de ap
pèlplaats met een stevig pak met
tien boterhammen, die hij als een
soort trophee mee ter reize voert.
Nieuwelingen weten zo de bedoe
ling niet. van dat pak brood. Ze zeg
gen of denken „maar man, er wordt
toch voor alles gezorgd'\ Ja, dat is
waar, maar onze „man van het jaar"
neemt toch zijn brood mee. De vaste
klanten van de bejaardenreizen we
ten wel wat daar achter steekt, maar
ze dragen huil kennis niet uit. Dat
zou te pijnlijk zijn. Om echter de
man zijn voorgestelde titulatuur te
gunnen, is het nodig hier het ge
heim. toch prijs te geven.
De goede man lust geen „butter"
en geen „aerpels", zodat hij zijn
eigen voedsel meetorst, bestaande
uit tien boterhammen, dik besmeerd
met spekvet, een Schouwse spijs
waar ganse generaties mee zijn
groot gebracht. Men spreke er dus
geen kivaad van. Onze spekvetman
heeft hQt helemaal, dachten, wij. Hij
reist en eet brood met spekvet. H\i
is een glanzend specimen van de
echte Schouwse mens en komt de
regionale titel: man van het jaar"
toe.
De laatste keer was hel (natuur
lijk) ook weer zo.
,,'Kè ze ivi. bic mun riep hij bij
de bus tot de ingewijden en hij stak
zijn broodpak omhoogEen heerlijke
man, de „man van het jaar".
SCH1ERE1LANDMAN.
i