Kiesingers greep op zijn partij
Firma W. Gilijamse
Romeinse keizer reed in een „auto"
'Dure'auto? Voordelige auto?
DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
HET PORSELEINEN MASKER
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 2t mei 1W1 Nr. 19799
BLIK DOOR HET WERELD
Bondskanselier Kiesinyer is nu ook
voorzitter geworden van de C.D.U.,
de Christendemocratische UnieDat
heeft niemand in of buiten de party
verbaasd, want dat was van tevoren
eigenlijk al zo geregeld Maar daar
om. is het nog niet gewoon. In voor
gaande jaren zijn er voortdurend al.
ADVERTENTIE
zuiver briljant
overdreven
om te gevfn?"
Niet als een geschenk meer
wil zijn dan zo maar een ge
baar, maar de gevoelens wil
vertolken van diepe, blijvende
genegenheid. Want in bril
jant, de zuiverste van alle
edelstenen, schittert de eeu
wigheid. Na talloze jaren nog
even zuiver als op de dag dat
u haar dit geschenk gaf. En
nog even waardevol. Want
briljant is hardér dan de
hardste valuta. Dat is zeker
niet overdreven.
Wij zullen u graag over
alle facetten van onze
flonkerende kollektie van
advies dienen.
Mg
JUWtlllRIHUIS SINDS 1(25
§gj
(Twaalf
Apostelen
FIRMA C. VAN TILBURG OEN BOER
HAVENPLEIN 8 - ZIERIKZEE - TEL 2738
KON. JULIANASTRAAT 35 - BRUINISSE
OVERDENKING
Gerechtigheid en vrede kussen
elkaar". Psalm 85.
Het Oude Testament is moeilijk te
verstaan voor vele moderne mensen,
en toch zijn sommige stukken ervan
tegelijk verbazend mcxlern.
Men zegt mij nl., dat de moderne
mens veel meer bezig is met de vra
gen van deze wereld en van de men
sengemeenschap die daarin leeft dan
met bijv. zijn zieleheil. Welnu, soms
geeft het Oude Testament aan deze
vragen op verrassende wijze aan
dacht. Maar nu zegt men mij ook dat
vele typisch bijbelse begrippen als
heil, gerechtigheid, vrede de moder
ne mensen uiterst vi'eemd zijn. Daar
om is het belangrijk dat er bijv. tele
visie-uitzendingen zijn waarin men
bijbelse begrippen probeert te ver
talen.
De tekst die hierboven staat is
juist iets voor moderne mensen in
de zin als bovenbedoeld De mensen
gemeenschap is daar aan de orde, en
op de grondvragen, die daarin le
ven, komt er in antwoord: op de
vragen naar gerechtigheid en vrede.
We moeten beseffen, dat „vrede" in
de bijbel een diepere en wijdere be
tekenis heeft dan bij ons, nl. niet
alleen afwezigheid van oorlog, maar
vooral een bestaan, waarin het in
alle opzichten goed is te leven, en
dat ook „gerechtigheid" in de bijbel
rijker is dan gewoonlijk in onze
mond, nl. niet alleen dat ieder het
zijne krijgt, maar ook dat iedereen
de mogelijkheid krijgt te leven zoals
in overeenstemming is met zijn
eigenlijke wezen en met de oor
spronkelijke bedoeling van zijn be
staan. Met andere woorden: als er
gerechtigheid en vrede zijn, dan is
voor ieder een menswaardig bestaan
in de diepste en volste zin van het
woord. En dat komt er, zelfs kussen
gerechtigheid en vrede elkaar, d.w.z.
zij staan ten nauwste met elkaar in
contact; ze werken elkaar niet tegen,
maar gaan in overeenstemming met
elkaar hun weg. De dichter van de
psalm ziet dit gebeuren in het land
waar Gods volk woont. En nu menen
we misschien dat dit niet aan de
werkelijkheid beantwoordt; er is
geen vrede; er is geen gerechtigheid,
en dat die twee gepaard zouden gaan
is verre. En tóch is dit het uitzicht
dat de psalm biedt; het is belofte,
maar het is'geen verre zaak; blijkens
de psalm is dit alles nabij hen die
God vrezen. Waar God gevreesd
wordt, d.w.z, met eerbiedig ontzag
gevraagd wordt naar Gods wil, daar
zijn gerechtigheid en vrede vlakbij.
Vragen naar Gods wil; levend en
werkelijk Gods volk zijn, dat is de
oplossing van ae kern van de ge
meenschapsproblemen, want zo kun
nen gerechtigheid en vrede hun kans
krijgen.
Wij zeggen niet dat er geen andere
en geen belangrijker vragen bestaan
dan die van de mensengemeenschap;
die zijn er zeker. Maar wel zal het
zeer belangrijk zijn deze wereld tot
een oefenterrein te maken van ge
rechtigheid en vrede, want al kan
het in deze wereld slechts broksge
wijze verwezenlijkt worden, in de
Grote Toekomst zullen Gerechtigheid
en Vrede met hoofdletters geschre
ven mogen worden, want zij zullen
eeuwig zijn. Ons daarop voorberei
den in de tegenwoordige samenle
ving is een groot en goed ding en de
bijbel laat voelen hoe belangrijk dat
is. Vragen naar Gods wil; recht en
gerechtigheid begeren, voor onszelf,
maar ook voor de anderen, dat is de
eerste oefening.
H. H.
lerelei misselijke veten ontstaan over
de bezetting van de uoorzittersstoel.
Bij een gelegenheid kwam het zelfs
zo ver dat Erhard aanvankelijk die
functie niet ambieerde, maar ijlings
zijn opinie herzag toen hij vernam
dat dan wel een lid van de Aden
auer groep, men mag wel zeggen zijn
tegenstanders, gekozen zou worden.
En er is kift geweest of die twee
zware taken kanselier en voorzitter
-wel te verenigen waren, wat dan
minder uit bezorgdheid voor de ge
zondheid van de man geschiedde dan
wel om een opening te vinden om
intern oppositie te gaan bedrijven.
Broeinest
Al die spektakels hebben de naam
van de C.D.U. geen goed gedaan
daarvoor werd te veel vuile was te
zeer publiekelijk uitgehangen. En
bovendien konden N.P.D en derge
lijke niet helemaal fris-democrati
sche groepen er zij bij spinnen door
op de C.D.U. te wijzen als een broei
nest van intrige.
Zoals Kiesinper na zijn zeer schra
le verwelkoming als oud-N.S.D.A.
P.'er op de kanselierszetel kans heeft
gezien de Duitse politiek een beetje
elan te geven, zo schijnt hij nu ook
zijn partij een nieuw en beter image
te geven. Althans het begin is daar
mee gemaakt, hoewel er nog al wat
wensen over blijven, zoals bv. een
modern partijprogramma, maar dat
kan nog komen. Het gaat er niet om
dat dit zo goed is voor de C.D.U.,
belangrijker is dat het zo goed is
voor de openheid en de zindelijkheid
van de Duitse democratie, die daar
door minder kansen krijgt om aan
gevreten te worden door semi-nazi-
organisaties een gevaar dat welis
waar door de publiciteit voor de N.
D.P. wat overdreven is, maar dat ze
ker niet te verwaarlozen is.
Doorpraten in Genève
In Genève wordt nog alsmaar ge
poogd een verdrag te construeren te
gen de verspreiding van kernwapens
- het zogenaamde non-proliferatie
verdrag. De kansen dat daar nog
iets van komt worden steeds klei
ner. Het aanvankelijke voorstel
stuitte al op veel verzet, dat de V.S.
en de Sovjet-Unie samen niet heb
ben kunnen wegvagen door met een
nieuwe versie te komen.
Duitsland heeft geprotesteerd dat
er met twee maten gemeten zou wor
den by de inspectie: het vreesde dat
de vruchten van ook vreedzaam
speunverk door de inspecteurs over
gebriefd kon worden naar hun eigen
landen. En voor landen als India was
een groot bezwaar dat hun goede
daad om af te zien van kernwapens
niet beloond zou worden met een
veiligheidsgarantie.
Dan was er nog een vooral door
Brazilië vertolkt bezwaar dat de
xxiet-nxicleaire ondertekenaars zich
zelf zouden veroordelen tot een eeu
wig achtergebleven gebied op het
stuk van technische kennis op een
zeer uitgebreid terrein van activi
teiten die met kernsplitsing van doen
hebben.
Bezwaren
Algemeen was trouwens een klacht
dat het zo weinig zinvol is'als een
aantal kleine landen zich verplich
ten af te zien van kernwapens
wanneer de groten niets doen om
hun enorme en gevaarlijke voorraad
niet een beetje uit te dunnenInte
gendeel: V.S. en U.S.S.R. gaan nijver
voort met het ontwikkelen van nieu
we nucleaire wapens
En dan is er nog het feit dat twee
kernmogendheden. Frankrijk en
China, er niet over peinzen mee te
doen. Tot dusver is dit zo'n bolwerk
van bezwaren gebleken, die vaak on
weerlegbaar redelijk zijn, dat de
twee initiatiefnemers voor het non
proliferatieverdrag geen kans hebben
gezien er een moiLW aan te passen.
De kansen dat het alsnog gebeuren
zalworden ook steeds kleiner: het zit
er eenvoudig niet in.
Het is mooi dat de moed niet op
gegeven wordt en men doorpraat.
Het onderwerp is er belangrijk ge
noeg voor. Maar nuchter gesproken
kan men in Genève wel ophouden
met praten: er is geen kijk op succes.
MAASTRICHT. Tijdens werkzaam
heden op de in aanbouw zijnde Zui-
derbrug over de Maas te Maastricht
is een van de arbeiders, de 27-jarige
ongehuwde L. Lopez uit Paramo te
Spanje, van de 14 meter hoge brug in
het water gevallen. Een collega
sprong de man na, wist hem te grij
pen, doch kon hem in het woelige
water niet houden. De Spanjaard is
verdronken.
ADVERTENTIE
•m-
En gewone onderjurk me
vrouw, kunt u overal kopen.
Maar stelt u hogere eisen,
komt u dan onze kollektie
uit le klas binnenen bui
tenlandse huizen eens zien
en passenU zult versteld
staan en de prijzen zullen
u meevallen.
Het domein voor de Vrouw
SMILLEGANGE
KORTE BERICHTEN
UIT HET BINNENLAND
SCHIPHOL. De leider van het In
ternationale Leger des Heils, gene
raal Frederick Coutts (67), is met
zijn vrouw Bessie uit Londen op
Schiphol aangekomen om in ons land
de viering bij te wonen van het
tachtigjarig bestaan van de Neder
landse afdeling.
AMSTERDAM. De hoofdstedelijke
centrale recherche heeft in de bin
nenstad de 18-jarige fotograaf R E.
T. en de evenoude student P. F. W.
aangehouden wegens bezit van opi
um resp. hashish. Volgens de politie
ging het in beide gevallen om een
kleine hoeveelheid.
DEN HAAG. Op verzoek van de
commissie van buitenlandse zaken
uit de Tweede Kamer zal de Kamer
op 22 juni in plenaire vergadering
bijeenkomen voor een debat over de
ontwikkelingshulp.
UTRECHT. De Limburgers kopen
50 procent van hun brood in verpak
te en gesneden vorm, de Zeeuwen
maar 9,5 procent. Voor de grote ste
den ligt het percentage tussen de
veertig en de vijftig ,het landelijk
gemiddelde is 33 procent.
AMSTERDAM. De Amsterdamse
rechtbank heeft de 21-jarige Ame
rikaanse student en mormonenzende-
ling Heber R. B. uit de staat Utah
wegens het in gevaar brengen van
de veiligheid op de weg veroordeeld
tot twee weken hechtenis plus een
jaar ontzegging der rijbevoegdheid.
WIJDENES. De 20-jarige A. Stip-
riaan uit Nieuwe Niedorp is in Wij-
denes verongelukt. De jongeman, die
met een trekker en aanhangwagen
reed moest uitwijken voor een hem
tegemoetkomende bus. De aanhang
wagen raakte bij deze manoeurve
een boom waardoor de trekker en
aanhangwagen kantelden. De heer
Stipriaan kwam onder de trekker en
overleed ter plaatse.
BREDA. In het Laurensziekenhuis
te Breda is de zesjarige Erich Snij
der overleden. Het jongetje werd
zeer ernstig gewond, toen het met
zijn fietsje de Marialaan te Breda
uit kwam rijden en aangereden werd
door een personenauto.
ROTTERDAM. De landschapsdes-
kundige 'ir. Roorda van Eysinga heeft
in opdracht van Rijnmond een idee-
enschets opgesteld voor de ontwik
keling van het recreatieschap van
Bernisse, dat zal omvatten een groot
deel van het oosten van het eiland
Voorne-Putten.
AMSTERDAM. Een klein schilde
rijtje van Jan Breughel (de fluwelen)
(1568-1625), voorstellend de vlucht
naar Egypte heeft op een enkele da
gen durende kunstveiling bij Mak
van Waay aan het Rokin in Amster
dam 27 mille opgebracht.
ADVERTENTIE
Weekeinde
ARTSENDIENSTEN
Zaterdag 27 en zondag 28 mei 1967
Dokter G. J. v. d. Waarden, Noord-
gouwe, tel. (01112) 480, neemt
waar voor de artsen Bontkes
en Van Hoorn.
Dokter H. J. Simons, Renesse, tel.
(Olilö) 280, neemt waar voor'
de artsen Stenger en Terpstra.
Dokter K. van Leeuwen, Bruinisse,
tel. (01113) 280, neemt waar
voor dokter Speelman.
Dokter L. J. v. d. Zande, Nieuwer-
kerk, tel. (01114) 388. neemt
waar vöor dokter Vleugels
Schutter.
Zuster M. A. van Keveren, Renesse,
tel. (01116) 303, neemt waar
voor zr. Steutel en zr. Werk
man.
DIERENARTS
Dierenarts T. van Roon, Zierikzee,
tel. (01110) 2180, neemt waar
voor dierenarts Kalkman.
De weekeindedienst vangt aan op za
terdagmorgen om lien uur.
De leerlingen
in het bouwbedrijf
DEN HAAG, 25-5. Halverwege de
maand mei telde het bouwbedrijf
12.700 leerlingen, van welk aantal
5,5 procent werkloos is. Half april
was het aantal werklozen 13.000,
waarvan acht procent werkloos. Dat
er thans 650 leerlingen werkloos zijn
en eind maart nog 1300 wil niet zeg
gen dat inmiddels 650 leerlingen
weer aan heit werk zijn. Rond 300
leerlingen hebben namelijk de oplei
ding verlaten en een ander beroep
gekozen.
Waarom niet allebei tegelijk?!)
Waarom niet een Simca 1301/1501? Dan hebt u de
nieuwste Simca, auto-couture uit Parijs. De wagen
met de dure snit en met het dure zitcomfort. En alles
wat u verder zoekt. Bagageruimte? Makkelijk zicht?
Makkelijk sturen? Makkelijk schakelen? Makkelijk
optrekken en remmen? Stuk voor stuk karaktertrek
ken! En voor de caravanbezitter: ook de trekkracht
is geweldig! Daarom een auto die technisch en
praktisch duidelijk 'duurder' is dan hij kost. Proefrit
kost u niets en verplicht u tot niets.
SIMCA 1301/1501 VANAF f 7795
SIMCA
WjJÊ NEDERLAND NV.
Vfi7-3
Automobielbedrijf
Lange Reke 2
Tel. (01116) 370
Renesse
Reeds inde oudheid
zocht men naar een wonderwagen
Wij zouden ons onmogelijk deze
tijd kunnen indenken zouder auto.
Dit voertuig is een onmisbaar deel
geworden van het vervoer te land.
Het is een alledaags verschijnsel,
waarover niemand zich verwondert
en waarin praktisch iedereen met
een gerust hart plaatsneemt. Weini
gen zullen zich realiseren, dat de
auto echter zo'n jonge tak is aan de
vervoersbooxn, want het is pas sinds
cle laatste vijftig jaar, dat dit voer
tuig een stormachtige ontwikkeling
heeft doorgemaakt, die het snel deed
groeien en bracht waar het nu is, op
de voornaamste plaats als vervoer
middel te land.
Op zichzelf is de idee van de auto
mobiel niet nieuw. Reeds de oxide
Egyptenaren zochten ver voor onze
jaartelling naar een wonderwagen,
die de mens op de eexx of andere ma
nier langs mechanische weg in staat
zou stellen zich snel en zonder moei
te te verplaatsen. De tijd was nog
niet rijp ,de techniek nog xxiet vol-
doexide ontwikkeld en men slaagde
niet.
De Romeinen zochten ook al naar
iets dergelijks en volgens overleve
ringen zou hun keizer Commodus
ongeveer twee eeuwen voor het be
gin var. onze jaartelling gereden
hebben in een wagen, die voortbe
wogen werd door een stel zwoegende
slaven, die door middel van een een
voudig raderwerk deze „auto" deden
rijden.
In de vijftiende eeuw wierp de
grote en wereldberoemde kxinstenaar
en geleerde Leonardo da Vinei zich
op dit probleem en hij oxitwierp een
wagen die voortbewogen diende te
xoorden door een ingenieus veerxxxe-
chaniek. Helaas was in die tijd de
techxxiek xiog niet ver genoeg gevor
derd en was men niet in staat de
theorie van Da Vinci in de praktijk
te verwezenlijken.
Kruiskoppeling is 300 jaar
Toch werkte men in verschillende
richtingen om de droom der mensen
te realiseren. Men bedacht ingewik-
kele tandwielsystemen, die niet vol
deden, maar dikwijls zo ingenieus
waren, dat men later bepaalde vond
sten gaarne overnam in het trans
missie-systeem van de moderne toa-
gen. Zo is bijvoorbeeld de kruis
koppeling, die men op iedere auto
vindt, reeds ruim 300 jaar oud. Ze
werd uitgevonden in de zestiende
eeuw door de Italiaan Giro amo Car-
dano. En zo zouden er nog meer
voorbeelden te noemen zijn. Het
werk van deze oude technici was dus
niet'vergeefs, al hebben zij dit zelf
nooit geweten.
Reeds in de zeventiende eeuw
werkte nien aan de vervolmaking
van de stoommachine en hiermede
vond vicn een krachtbron,, die te zij
ner tijd geschikt zou blijken te zijn
om de wonderwagen voort te bewe
gen.
Na veel moeilijkheden overwon
nen te hebbexi, slaagde de Fransman
Cugnot er in 1700 in, eexx enorm
monster op drie wielen te bouwen,
dat, aangedreven door een stooxnxna-
chixxe met twee cilinders, waarxian
de grote stoomketel voorop prijkte,
een snelheid vaxi 4 kilovxeter per uur
kon bereiken, maar niet langer dan
10 minuten kon rijden.
Bij deze eerste stoomwagen bleef
het niet, er verschenen er weldra
meer. Snel ontwikkelden deze wa
gens zich en, voortbordurend op een
Engels idee, verscheen op de Franse
wegen een soort stoomautobus voor
12 personen, die een snelheid van 40
kilometer per uur kon bereiken, een
enorme technische prestatie voor die
tijd.
Nieuwe ontwikkeling
Met cle benzinemotor verschijnt
eigenlijk pas de echte auto op het
toneel. De Wener, Siegfried Marcus,
was de eerste van wie wij zeker we
ten, dat hij een door een bexxzine-
motor aangedreven wagen constru
eerde. Er ivordt wel beweerd, dat
een jaar eerder, namelijk in 1874,
reeds een jonge Fransman een ben
zinewagen zou hebben laten rijden,
maar een en ander is ttiel contro
leerbaar. Zo houden xve het dus op
Marcus in 1875 en spoedig volgden
vele anderen als Carl Benz en Gott
lieb Daimlertwee Duitsers, die voor
de ontwikkeling van de automobiel
buitengewoon veel hebben gedaan,
doch in eigen land niet uierden pe-
eerd. De Fransen hebben op hun
xverk voortgebouwd en werden de
automobiel fabrikanten van de we
reld. Hun speelse geest werkte met
de Duitse technische vindingen en
maakte samen met de kunstzinnige
carosserieën indertijd de wagens, die
de wereld veroverden.
In tien jaar tijd wist men de snel
heid bijna te vertienvoudigen, dat
wil natuurlijk niet zeggen, dat tedere
auto hiertoe in staat was, maar een
dergelijke hope snelheid van ruim
250 kilometer per uxir werd toen ge
haald. Er xverden ioedstrijden geor
ganiseerd, zoals de monsterrit Pe-
kixtg-Parijs. Dergelijke ritten hebben
zeer veel bijgedragen tot de techni
sche ontwikkeling van de automo
biel en hebben bovendien dit voer
tuig populair gemaakt
Ieder land dat wagens fabriceerde,
werkte volgens een eigen stijl, waar
aan de deskxindige reeds dadelijk
het land van herkomst kon herken
nen. Zo maakten de Amerikanen
slechts grote comfortabele wagens
en blonken de Fransen uit op het
gebied van de kleine, zuinige auto
mobiel.
Massa-fabrikaat
Henry Ford is de man geweest, die
het dure luxe speelgoed, dat de auto
aanvankelijk was, door nieuwe pro-
dxiktiemethoden heeft gemaakt tot
een vervoermiddel voor allen. Van
zijn model T werden tientallen mil
joenen wagens over de gehele we
reld verkocht.
De ontwikkeling schreed verder,
technisch werd de axito perfect en
betroxiwbaar, waaraan dg ontwik
keling van de olieen benzinefabri-
cage, alsmede de bandenvervaardi-
ging het hunne bijdroegen. Diende
men vroeger om enkele tientallen
kilometers van banden te wisselen,
nxi snort men met hoge snelheid dui
zenden kilometers voort, zoxxdcr dat
het noodzakelijk is om uw banden ixx
verband met slijt ape door nieuwe te
vervaxxgen.
De auto van heden is een beslist
onmisbaar vervoermiddel, dat vol
komen ingeburgerd is. Onze maat
schappij zoxi ondexxkbaar zijn zonder
de twintigste eexiwse xvoxxderwagen,
die volkomen betroxiwbaar en be-
drijfszeker in diverse afmetingen en
vormen te leveren is. Maar zelfs de
goedkoopste en meest eenvoxidige
wagen van heden biedt nop xoonder-
lijk veel comfort en is volledig be
trouwbaar, hetgeexi xnen vijftig jaar
geleden nog xxiet van de dxixirste wa
pen koxx zeggen
van stoomwagen lot moderne
Zo heeft de auto zich ontwikkeld
stroomlijnauto, het verxxoersmedium
van deze tijd.
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Girote Kerk: 10 uur ds. J.
A. van der Meiden, Dordrecht. Gast-
huiskerk: 10 uur (H.D.) en 7 uur ds.
Lam. Kerkwerve: 10 uur ds. Assen
dorp. 1115 uur zondagsschool. Se-
scoskerke: 2 uur ds. Jagersma, 10.30
uur zondagsschool. Burgh: 10 uur ds.
Flink. Haamstede: 10 en 7 uur ds.
Huizing. Renesse: 9.30 uur ds. Van
Liere. Noordwelle: 11 uur ds. Van
Liere. Scharendjjke: 10 uur ds. F. S.
Kloosterman, Vlissingen. Brouwers
haven: 9.30 uur ds. Feunekes. Zcnne-
maire: 11 uur ds. Feunekes, 9.45 uur
zondagsschool. Noordgouwe: 9.30 uur
ds. Schoneveld. Dreischor: 11 uur ds.
Schone veld. Ouwerkerk: 10 uur ds.
Faber. Nieuwerkerk: 9.30 uur ds.
Jagersma. Oosterland: 11 uur ds. Ja
gersma, 6 uur ds. Flink. Sirjansland:
10 uur ds. Post, 6.30 uur ds. Van
Liere. Bruinisse: 10 uur ds. Wester
hof, 5 uur ds. Jagersma.
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10 uur ds. J. C. Hamel,
Monnickendam.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10 en 6.30 uur ds. C. W.
de Bruyne, Goes. Haamstede: 10 en
5 uur ds. K. Welbedacht, Delft. Scha-
rendijke: 9.30 en 2.30 uur ds. Offers.
Sittard. Brouwershaven: 10 en 2.30
uur ds. Wentsel. Zonnemaire: 10 en
2.30 uur de heer Jansma. Oosterland:
10 en 3 uur ds. Ringnalda, Bussum.
Bruinisse: IQ en 5 uur dr. Beoker.
Nieuwerkerk:
Gereformeerde Kerken
(Vrijgemaakt)
Brouwershaven: 10 en 3 uur ds. Kei
zer.
Chr. Gcref. Kerken
Zierikzee: 10 en 6 uur dienst des
woords. Kerkwerve: 10 en 6 uur
ds. Westerink. Haamstede: 10 uur
dienst des woords, 3 uur ds. Weste
rink. Nieuwerkerk: 10 en 3 uur
dienst des woords.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10 en 2.30 uur leesdienst.
Nieuwerkerk: 11 en 6 uur ds. Ka
rens (in de Herv. kerk). Oosterland:
10 en 6 uur leesdienst, 2.30 uur ds.
Karens.
Gcref. Gemeenten in Nederland
Zierikzee: 10, 2 en 6 uur leesdienst.
Renesse: 10 en 3 uur leesdienst.
Nieuwerkerk: 9.45 en 3 uur lees
dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees-
dienst.
Oud-Gercf. Kerken
Oosterland: 9.30, 2 en '6 uur lees
dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees
dienst.
Remonstrants Gercf. Gemeente
Semmelsdijk: 10 uur ds. L. Schenck
(gezinsdienst).
Leger des Ileils
Zierikzee: 10 uur heiligingsdienst.
12 uur jeugdsamenkomst. 19.30 uur
verlossingssamenkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: Eucharistieviering op za
terdagavond cm 7.00 uur, zondag
morgen 8.00 en 10.00 uur. Haamstede:
Eucharistievieringen zondag 8.30,
10.00 en 19.00 uur.
88. De grote zaal van het paléis was nog
leeg toen de soldaten van de lijfwacht en
diernaren de machtige heerser van het
grote rijk naar zijn troonzetel geleidden.
Waardig schreed de keizer voort. Het por
seleinen masker verborg iedere uitdruk
king van zijn gelaat. Voor zijn omgeving
was het alsof de heerster strak voor zich
uit staarde, doch achter het masker zochten
Aram's ogen door de kleine spleten ge
jaagd de zaal af. Nauwelijks was hij ge
zeten, of cle ministers en andere hoog
waardigheidsbekleders stroomden binnen
en schaarden zich aan weerszijden van de
troon. Aram zag de gehate Tsjeng met een
lange lijst in de handen. De schurk ging
vlak achter hem staan en Aram voelde
zich onbehagelijk te moede. Verbeeldde hij
het zich of hing er een merkbare spanning
in de zaal?
Hij dacht aan Lu Nan, die op datzelfde
ogenblik rusteloos in zijn vertrekken heen
en weer liep. Aram had hem opgedragen
de twee gevangen genomen schildwachten
zorgvuldig te bewaken, want wanneer deze
ontijdig zouden ontsnappen, waren de ge
volgen niet te voorzien.
Steeds voller werd de troonzaal en met
een schok besefte Aram dat een groot ge
deelte van de keizerlijke lijfwacht langs de
muren stond opgesteld. Speurend gleed zijn
oog langs de vele gezichten? Wie van hen
zou de moordenaar zijn?
HEN fQONDER STuOlQ