Kiesingers greep op zijn partij Firma W. Gilijamse Romeinse keizer reed in een „auto" 'Dure'auto? Voordelige auto? DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG HET PORSELEINEN MASKER ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 2t mei 1W1 Nr. 19799 BLIK DOOR HET WERELD Bondskanselier Kiesinyer is nu ook voorzitter geworden van de C.D.U., de Christendemocratische UnieDat heeft niemand in of buiten de party verbaasd, want dat was van tevoren eigenlijk al zo geregeld Maar daar om. is het nog niet gewoon. In voor gaande jaren zijn er voortdurend al. ADVERTENTIE zuiver briljant overdreven om te gevfn?" Niet als een geschenk meer wil zijn dan zo maar een ge baar, maar de gevoelens wil vertolken van diepe, blijvende genegenheid. Want in bril jant, de zuiverste van alle edelstenen, schittert de eeu wigheid. Na talloze jaren nog even zuiver als op de dag dat u haar dit geschenk gaf. En nog even waardevol. Want briljant is hardér dan de hardste valuta. Dat is zeker niet overdreven. Wij zullen u graag over alle facetten van onze flonkerende kollektie van advies dienen. Mg JUWtlllRIHUIS SINDS 1(25 §gj (Twaalf Apostelen FIRMA C. VAN TILBURG OEN BOER HAVENPLEIN 8 - ZIERIKZEE - TEL 2738 KON. JULIANASTRAAT 35 - BRUINISSE OVERDENKING Gerechtigheid en vrede kussen elkaar". Psalm 85. Het Oude Testament is moeilijk te verstaan voor vele moderne mensen, en toch zijn sommige stukken ervan tegelijk verbazend mcxlern. Men zegt mij nl., dat de moderne mens veel meer bezig is met de vra gen van deze wereld en van de men sengemeenschap die daarin leeft dan met bijv. zijn zieleheil. Welnu, soms geeft het Oude Testament aan deze vragen op verrassende wijze aan dacht. Maar nu zegt men mij ook dat vele typisch bijbelse begrippen als heil, gerechtigheid, vrede de moder ne mensen uiterst vi'eemd zijn. Daar om is het belangrijk dat er bijv. tele visie-uitzendingen zijn waarin men bijbelse begrippen probeert te ver talen. De tekst die hierboven staat is juist iets voor moderne mensen in de zin als bovenbedoeld De mensen gemeenschap is daar aan de orde, en op de grondvragen, die daarin le ven, komt er in antwoord: op de vragen naar gerechtigheid en vrede. We moeten beseffen, dat „vrede" in de bijbel een diepere en wijdere be tekenis heeft dan bij ons, nl. niet alleen afwezigheid van oorlog, maar vooral een bestaan, waarin het in alle opzichten goed is te leven, en dat ook „gerechtigheid" in de bijbel rijker is dan gewoonlijk in onze mond, nl. niet alleen dat ieder het zijne krijgt, maar ook dat iedereen de mogelijkheid krijgt te leven zoals in overeenstemming is met zijn eigenlijke wezen en met de oor spronkelijke bedoeling van zijn be staan. Met andere woorden: als er gerechtigheid en vrede zijn, dan is voor ieder een menswaardig bestaan in de diepste en volste zin van het woord. En dat komt er, zelfs kussen gerechtigheid en vrede elkaar, d.w.z. zij staan ten nauwste met elkaar in contact; ze werken elkaar niet tegen, maar gaan in overeenstemming met elkaar hun weg. De dichter van de psalm ziet dit gebeuren in het land waar Gods volk woont. En nu menen we misschien dat dit niet aan de werkelijkheid beantwoordt; er is geen vrede; er is geen gerechtigheid, en dat die twee gepaard zouden gaan is verre. En tóch is dit het uitzicht dat de psalm biedt; het is belofte, maar het is'geen verre zaak; blijkens de psalm is dit alles nabij hen die God vrezen. Waar God gevreesd wordt, d.w.z, met eerbiedig ontzag gevraagd wordt naar Gods wil, daar zijn gerechtigheid en vrede vlakbij. Vragen naar Gods wil; levend en werkelijk Gods volk zijn, dat is de oplossing van ae kern van de ge meenschapsproblemen, want zo kun nen gerechtigheid en vrede hun kans krijgen. Wij zeggen niet dat er geen andere en geen belangrijker vragen bestaan dan die van de mensengemeenschap; die zijn er zeker. Maar wel zal het zeer belangrijk zijn deze wereld tot een oefenterrein te maken van ge rechtigheid en vrede, want al kan het in deze wereld slechts broksge wijze verwezenlijkt worden, in de Grote Toekomst zullen Gerechtigheid en Vrede met hoofdletters geschre ven mogen worden, want zij zullen eeuwig zijn. Ons daarop voorberei den in de tegenwoordige samenle ving is een groot en goed ding en de bijbel laat voelen hoe belangrijk dat is. Vragen naar Gods wil; recht en gerechtigheid begeren, voor onszelf, maar ook voor de anderen, dat is de eerste oefening. H. H. lerelei misselijke veten ontstaan over de bezetting van de uoorzittersstoel. Bij een gelegenheid kwam het zelfs zo ver dat Erhard aanvankelijk die functie niet ambieerde, maar ijlings zijn opinie herzag toen hij vernam dat dan wel een lid van de Aden auer groep, men mag wel zeggen zijn tegenstanders, gekozen zou worden. En er is kift geweest of die twee zware taken kanselier en voorzitter -wel te verenigen waren, wat dan minder uit bezorgdheid voor de ge zondheid van de man geschiedde dan wel om een opening te vinden om intern oppositie te gaan bedrijven. Broeinest Al die spektakels hebben de naam van de C.D.U. geen goed gedaan daarvoor werd te veel vuile was te zeer publiekelijk uitgehangen. En bovendien konden N.P.D en derge lijke niet helemaal fris-democrati sche groepen er zij bij spinnen door op de C.D.U. te wijzen als een broei nest van intrige. Zoals Kiesinper na zijn zeer schra le verwelkoming als oud-N.S.D.A. P.'er op de kanselierszetel kans heeft gezien de Duitse politiek een beetje elan te geven, zo schijnt hij nu ook zijn partij een nieuw en beter image te geven. Althans het begin is daar mee gemaakt, hoewel er nog al wat wensen over blijven, zoals bv. een modern partijprogramma, maar dat kan nog komen. Het gaat er niet om dat dit zo goed is voor de C.D.U., belangrijker is dat het zo goed is voor de openheid en de zindelijkheid van de Duitse democratie, die daar door minder kansen krijgt om aan gevreten te worden door semi-nazi- organisaties een gevaar dat welis waar door de publiciteit voor de N. D.P. wat overdreven is, maar dat ze ker niet te verwaarlozen is. Doorpraten in Genève In Genève wordt nog alsmaar ge poogd een verdrag te construeren te gen de verspreiding van kernwapens - het zogenaamde non-proliferatie verdrag. De kansen dat daar nog iets van komt worden steeds klei ner. Het aanvankelijke voorstel stuitte al op veel verzet, dat de V.S. en de Sovjet-Unie samen niet heb ben kunnen wegvagen door met een nieuwe versie te komen. Duitsland heeft geprotesteerd dat er met twee maten gemeten zou wor den by de inspectie: het vreesde dat de vruchten van ook vreedzaam speunverk door de inspecteurs over gebriefd kon worden naar hun eigen landen. En voor landen als India was een groot bezwaar dat hun goede daad om af te zien van kernwapens niet beloond zou worden met een veiligheidsgarantie. Dan was er nog een vooral door Brazilië vertolkt bezwaar dat de xxiet-nxicleaire ondertekenaars zich zelf zouden veroordelen tot een eeu wig achtergebleven gebied op het stuk van technische kennis op een zeer uitgebreid terrein van activi teiten die met kernsplitsing van doen hebben. Bezwaren Algemeen was trouwens een klacht dat het zo weinig zinvol is'als een aantal kleine landen zich verplich ten af te zien van kernwapens wanneer de groten niets doen om hun enorme en gevaarlijke voorraad niet een beetje uit te dunnenInte gendeel: V.S. en U.S.S.R. gaan nijver voort met het ontwikkelen van nieu we nucleaire wapens En dan is er nog het feit dat twee kernmogendheden. Frankrijk en China, er niet over peinzen mee te doen. Tot dusver is dit zo'n bolwerk van bezwaren gebleken, die vaak on weerlegbaar redelijk zijn, dat de twee initiatiefnemers voor het non proliferatieverdrag geen kans hebben gezien er een moiLW aan te passen. De kansen dat het alsnog gebeuren zalworden ook steeds kleiner: het zit er eenvoudig niet in. Het is mooi dat de moed niet op gegeven wordt en men doorpraat. Het onderwerp is er belangrijk ge noeg voor. Maar nuchter gesproken kan men in Genève wel ophouden met praten: er is geen kijk op succes. MAASTRICHT. Tijdens werkzaam heden op de in aanbouw zijnde Zui- derbrug over de Maas te Maastricht is een van de arbeiders, de 27-jarige ongehuwde L. Lopez uit Paramo te Spanje, van de 14 meter hoge brug in het water gevallen. Een collega sprong de man na, wist hem te grij pen, doch kon hem in het woelige water niet houden. De Spanjaard is verdronken. ADVERTENTIE •m- En gewone onderjurk me vrouw, kunt u overal kopen. Maar stelt u hogere eisen, komt u dan onze kollektie uit le klas binnenen bui tenlandse huizen eens zien en passenU zult versteld staan en de prijzen zullen u meevallen. Het domein voor de Vrouw SMILLEGANGE KORTE BERICHTEN UIT HET BINNENLAND SCHIPHOL. De leider van het In ternationale Leger des Heils, gene raal Frederick Coutts (67), is met zijn vrouw Bessie uit Londen op Schiphol aangekomen om in ons land de viering bij te wonen van het tachtigjarig bestaan van de Neder landse afdeling. AMSTERDAM. De hoofdstedelijke centrale recherche heeft in de bin nenstad de 18-jarige fotograaf R E. T. en de evenoude student P. F. W. aangehouden wegens bezit van opi um resp. hashish. Volgens de politie ging het in beide gevallen om een kleine hoeveelheid. DEN HAAG. Op verzoek van de commissie van buitenlandse zaken uit de Tweede Kamer zal de Kamer op 22 juni in plenaire vergadering bijeenkomen voor een debat over de ontwikkelingshulp. UTRECHT. De Limburgers kopen 50 procent van hun brood in verpak te en gesneden vorm, de Zeeuwen maar 9,5 procent. Voor de grote ste den ligt het percentage tussen de veertig en de vijftig ,het landelijk gemiddelde is 33 procent. AMSTERDAM. De Amsterdamse rechtbank heeft de 21-jarige Ame rikaanse student en mormonenzende- ling Heber R. B. uit de staat Utah wegens het in gevaar brengen van de veiligheid op de weg veroordeeld tot twee weken hechtenis plus een jaar ontzegging der rijbevoegdheid. WIJDENES. De 20-jarige A. Stip- riaan uit Nieuwe Niedorp is in Wij- denes verongelukt. De jongeman, die met een trekker en aanhangwagen reed moest uitwijken voor een hem tegemoetkomende bus. De aanhang wagen raakte bij deze manoeurve een boom waardoor de trekker en aanhangwagen kantelden. De heer Stipriaan kwam onder de trekker en overleed ter plaatse. BREDA. In het Laurensziekenhuis te Breda is de zesjarige Erich Snij der overleden. Het jongetje werd zeer ernstig gewond, toen het met zijn fietsje de Marialaan te Breda uit kwam rijden en aangereden werd door een personenauto. ROTTERDAM. De landschapsdes- kundige 'ir. Roorda van Eysinga heeft in opdracht van Rijnmond een idee- enschets opgesteld voor de ontwik keling van het recreatieschap van Bernisse, dat zal omvatten een groot deel van het oosten van het eiland Voorne-Putten. AMSTERDAM. Een klein schilde rijtje van Jan Breughel (de fluwelen) (1568-1625), voorstellend de vlucht naar Egypte heeft op een enkele da gen durende kunstveiling bij Mak van Waay aan het Rokin in Amster dam 27 mille opgebracht. ADVERTENTIE Weekeinde ARTSENDIENSTEN Zaterdag 27 en zondag 28 mei 1967 Dokter G. J. v. d. Waarden, Noord- gouwe, tel. (01112) 480, neemt waar voor de artsen Bontkes en Van Hoorn. Dokter H. J. Simons, Renesse, tel. (Olilö) 280, neemt waar voor' de artsen Stenger en Terpstra. Dokter K. van Leeuwen, Bruinisse, tel. (01113) 280, neemt waar voor dokter Speelman. Dokter L. J. v. d. Zande, Nieuwer- kerk, tel. (01114) 388. neemt waar vöor dokter Vleugels Schutter. Zuster M. A. van Keveren, Renesse, tel. (01116) 303, neemt waar voor zr. Steutel en zr. Werk man. DIERENARTS Dierenarts T. van Roon, Zierikzee, tel. (01110) 2180, neemt waar voor dierenarts Kalkman. De weekeindedienst vangt aan op za terdagmorgen om lien uur. De leerlingen in het bouwbedrijf DEN HAAG, 25-5. Halverwege de maand mei telde het bouwbedrijf 12.700 leerlingen, van welk aantal 5,5 procent werkloos is. Half april was het aantal werklozen 13.000, waarvan acht procent werkloos. Dat er thans 650 leerlingen werkloos zijn en eind maart nog 1300 wil niet zeg gen dat inmiddels 650 leerlingen weer aan heit werk zijn. Rond 300 leerlingen hebben namelijk de oplei ding verlaten en een ander beroep gekozen. Waarom niet allebei tegelijk?!) Waarom niet een Simca 1301/1501? Dan hebt u de nieuwste Simca, auto-couture uit Parijs. De wagen met de dure snit en met het dure zitcomfort. En alles wat u verder zoekt. Bagageruimte? Makkelijk zicht? Makkelijk sturen? Makkelijk schakelen? Makkelijk optrekken en remmen? Stuk voor stuk karaktertrek ken! En voor de caravanbezitter: ook de trekkracht is geweldig! Daarom een auto die technisch en praktisch duidelijk 'duurder' is dan hij kost. Proefrit kost u niets en verplicht u tot niets. SIMCA 1301/1501 VANAF f 7795 SIMCA WjJÊ NEDERLAND NV. Vfi7-3 Automobielbedrijf Lange Reke 2 Tel. (01116) 370 Renesse Reeds inde oudheid zocht men naar een wonderwagen Wij zouden ons onmogelijk deze tijd kunnen indenken zouder auto. Dit voertuig is een onmisbaar deel geworden van het vervoer te land. Het is een alledaags verschijnsel, waarover niemand zich verwondert en waarin praktisch iedereen met een gerust hart plaatsneemt. Weini gen zullen zich realiseren, dat de auto echter zo'n jonge tak is aan de vervoersbooxn, want het is pas sinds cle laatste vijftig jaar, dat dit voer tuig een stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt, die het snel deed groeien en bracht waar het nu is, op de voornaamste plaats als vervoer middel te land. Op zichzelf is de idee van de auto mobiel niet nieuw. Reeds de oxide Egyptenaren zochten ver voor onze jaartelling naar een wonderwagen, die de mens op de eexx of andere ma nier langs mechanische weg in staat zou stellen zich snel en zonder moei te te verplaatsen. De tijd was nog niet rijp ,de techniek nog xxiet vol- doexide ontwikkeld en men slaagde niet. De Romeinen zochten ook al naar iets dergelijks en volgens overleve ringen zou hun keizer Commodus ongeveer twee eeuwen voor het be gin var. onze jaartelling gereden hebben in een wagen, die voortbe wogen werd door een stel zwoegende slaven, die door middel van een een voudig raderwerk deze „auto" deden rijden. In de vijftiende eeuw wierp de grote en wereldberoemde kxinstenaar en geleerde Leonardo da Vinei zich op dit probleem en hij oxitwierp een wagen die voortbewogen diende te xoorden door een ingenieus veerxxxe- chaniek. Helaas was in die tijd de techxxiek xiog niet ver genoeg gevor derd en was men niet in staat de theorie van Da Vinci in de praktijk te verwezenlijken. Kruiskoppeling is 300 jaar Toch werkte men in verschillende richtingen om de droom der mensen te realiseren. Men bedacht ingewik- kele tandwielsystemen, die niet vol deden, maar dikwijls zo ingenieus waren, dat men later bepaalde vond sten gaarne overnam in het trans missie-systeem van de moderne toa- gen. Zo is bijvoorbeeld de kruis koppeling, die men op iedere auto vindt, reeds ruim 300 jaar oud. Ze werd uitgevonden in de zestiende eeuw door de Italiaan Giro amo Car- dano. En zo zouden er nog meer voorbeelden te noemen zijn. Het werk van deze oude technici was dus niet'vergeefs, al hebben zij dit zelf nooit geweten. Reeds in de zeventiende eeuw werkte nien aan de vervolmaking van de stoommachine en hiermede vond vicn een krachtbron,, die te zij ner tijd geschikt zou blijken te zijn om de wonderwagen voort te bewe gen. Na veel moeilijkheden overwon nen te hebbexi, slaagde de Fransman Cugnot er in 1700 in, eexx enorm monster op drie wielen te bouwen, dat, aangedreven door een stooxnxna- chixxe met twee cilinders, waarxian de grote stoomketel voorop prijkte, een snelheid vaxi 4 kilovxeter per uur kon bereiken, maar niet langer dan 10 minuten kon rijden. Bij deze eerste stoomwagen bleef het niet, er verschenen er weldra meer. Snel ontwikkelden deze wa gens zich en, voortbordurend op een Engels idee, verscheen op de Franse wegen een soort stoomautobus voor 12 personen, die een snelheid van 40 kilometer per uur kon bereiken, een enorme technische prestatie voor die tijd. Nieuwe ontwikkeling Met cle benzinemotor verschijnt eigenlijk pas de echte auto op het toneel. De Wener, Siegfried Marcus, was de eerste van wie wij zeker we ten, dat hij een door een bexxzine- motor aangedreven wagen constru eerde. Er ivordt wel beweerd, dat een jaar eerder, namelijk in 1874, reeds een jonge Fransman een ben zinewagen zou hebben laten rijden, maar een en ander is ttiel contro leerbaar. Zo houden xve het dus op Marcus in 1875 en spoedig volgden vele anderen als Carl Benz en Gott lieb Daimlertwee Duitsers, die voor de ontwikkeling van de automobiel buitengewoon veel hebben gedaan, doch in eigen land niet uierden pe- eerd. De Fransen hebben op hun xverk voortgebouwd en werden de automobiel fabrikanten van de we reld. Hun speelse geest werkte met de Duitse technische vindingen en maakte samen met de kunstzinnige carosserieën indertijd de wagens, die de wereld veroverden. In tien jaar tijd wist men de snel heid bijna te vertienvoudigen, dat wil natuurlijk niet zeggen, dat tedere auto hiertoe in staat was, maar een dergelijke hope snelheid van ruim 250 kilometer per uxir werd toen ge haald. Er xverden ioedstrijden geor ganiseerd, zoals de monsterrit Pe- kixtg-Parijs. Dergelijke ritten hebben zeer veel bijgedragen tot de techni sche ontwikkeling van de automo biel en hebben bovendien dit voer tuig populair gemaakt Ieder land dat wagens fabriceerde, werkte volgens een eigen stijl, waar aan de deskxindige reeds dadelijk het land van herkomst kon herken nen. Zo maakten de Amerikanen slechts grote comfortabele wagens en blonken de Fransen uit op het gebied van de kleine, zuinige auto mobiel. Massa-fabrikaat Henry Ford is de man geweest, die het dure luxe speelgoed, dat de auto aanvankelijk was, door nieuwe pro- dxiktiemethoden heeft gemaakt tot een vervoermiddel voor allen. Van zijn model T werden tientallen mil joenen wagens over de gehele we reld verkocht. De ontwikkeling schreed verder, technisch werd de axito perfect en betroxiwbaar, waaraan dg ontwik keling van de olieen benzinefabri- cage, alsmede de bandenvervaardi- ging het hunne bijdroegen. Diende men vroeger om enkele tientallen kilometers van banden te wisselen, nxi snort men met hoge snelheid dui zenden kilometers voort, zoxxdcr dat het noodzakelijk is om uw banden ixx verband met slijt ape door nieuwe te vervaxxgen. De auto van heden is een beslist onmisbaar vervoermiddel, dat vol komen ingeburgerd is. Onze maat schappij zoxi ondexxkbaar zijn zonder de twintigste eexiwse xvoxxderwagen, die volkomen betroxiwbaar en be- drijfszeker in diverse afmetingen en vormen te leveren is. Maar zelfs de goedkoopste en meest eenvoxidige wagen van heden biedt nop xoonder- lijk veel comfort en is volledig be trouwbaar, hetgeexi xnen vijftig jaar geleden nog xxiet van de dxixirste wa pen koxx zeggen van stoomwagen lot moderne Zo heeft de auto zich ontwikkeld stroomlijnauto, het verxxoersmedium van deze tijd. Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Girote Kerk: 10 uur ds. J. A. van der Meiden, Dordrecht. Gast- huiskerk: 10 uur (H.D.) en 7 uur ds. Lam. Kerkwerve: 10 uur ds. Assen dorp. 1115 uur zondagsschool. Se- scoskerke: 2 uur ds. Jagersma, 10.30 uur zondagsschool. Burgh: 10 uur ds. Flink. Haamstede: 10 en 7 uur ds. Huizing. Renesse: 9.30 uur ds. Van Liere. Noordwelle: 11 uur ds. Van Liere. Scharendjjke: 10 uur ds. F. S. Kloosterman, Vlissingen. Brouwers haven: 9.30 uur ds. Feunekes. Zcnne- maire: 11 uur ds. Feunekes, 9.45 uur zondagsschool. Noordgouwe: 9.30 uur ds. Schoneveld. Dreischor: 11 uur ds. Schone veld. Ouwerkerk: 10 uur ds. Faber. Nieuwerkerk: 9.30 uur ds. Jagersma. Oosterland: 11 uur ds. Ja gersma, 6 uur ds. Flink. Sirjansland: 10 uur ds. Post, 6.30 uur ds. Van Liere. Bruinisse: 10 uur ds. Wester hof, 5 uur ds. Jagersma. Lutherse Kerk Zierikzee: 10 uur ds. J. C. Hamel, Monnickendam. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10 en 6.30 uur ds. C. W. de Bruyne, Goes. Haamstede: 10 en 5 uur ds. K. Welbedacht, Delft. Scha- rendijke: 9.30 en 2.30 uur ds. Offers. Sittard. Brouwershaven: 10 en 2.30 uur ds. Wentsel. Zonnemaire: 10 en 2.30 uur de heer Jansma. Oosterland: 10 en 3 uur ds. Ringnalda, Bussum. Bruinisse: IQ en 5 uur dr. Beoker. Nieuwerkerk: Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) Brouwershaven: 10 en 3 uur ds. Kei zer. Chr. Gcref. Kerken Zierikzee: 10 en 6 uur dienst des woords. Kerkwerve: 10 en 6 uur ds. Westerink. Haamstede: 10 uur dienst des woords, 3 uur ds. Weste rink. Nieuwerkerk: 10 en 3 uur dienst des woords. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10 en 2.30 uur leesdienst. Nieuwerkerk: 11 en 6 uur ds. Ka rens (in de Herv. kerk). Oosterland: 10 en 6 uur leesdienst, 2.30 uur ds. Karens. Gcref. Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10, 2 en 6 uur leesdienst. Renesse: 10 en 3 uur leesdienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees- dienst. Oud-Gercf. Kerken Oosterland: 9.30, 2 en '6 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees dienst. Remonstrants Gercf. Gemeente Semmelsdijk: 10 uur ds. L. Schenck (gezinsdienst). Leger des Ileils Zierikzee: 10 uur heiligingsdienst. 12 uur jeugdsamenkomst. 19.30 uur verlossingssamenkomst. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: Eucharistieviering op za terdagavond cm 7.00 uur, zondag morgen 8.00 en 10.00 uur. Haamstede: Eucharistievieringen zondag 8.30, 10.00 en 19.00 uur. 88. De grote zaal van het paléis was nog leeg toen de soldaten van de lijfwacht en diernaren de machtige heerser van het grote rijk naar zijn troonzetel geleidden. Waardig schreed de keizer voort. Het por seleinen masker verborg iedere uitdruk king van zijn gelaat. Voor zijn omgeving was het alsof de heerster strak voor zich uit staarde, doch achter het masker zochten Aram's ogen door de kleine spleten ge jaagd de zaal af. Nauwelijks was hij ge zeten, of cle ministers en andere hoog waardigheidsbekleders stroomden binnen en schaarden zich aan weerszijden van de troon. Aram zag de gehate Tsjeng met een lange lijst in de handen. De schurk ging vlak achter hem staan en Aram voelde zich onbehagelijk te moede. Verbeeldde hij het zich of hing er een merkbare spanning in de zaal? Hij dacht aan Lu Nan, die op datzelfde ogenblik rusteloos in zijn vertrekken heen en weer liep. Aram had hem opgedragen de twee gevangen genomen schildwachten zorgvuldig te bewaken, want wanneer deze ontijdig zouden ontsnappen, waren de ge volgen niet te voorzien. Steeds voller werd de troonzaal en met een schok besefte Aram dat een groot ge deelte van de keizerlijke lijfwacht langs de muren stond opgesteld. Speurend gleed zijn oog langs de vele gezichten? Wie van hen zou de moordenaar zijn? HEN fQONDER STuOlQ

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1967 | | pagina 7