komt cle ótrcijf Muurvast in Vietnam DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG DE NIEUWE VERKEERSREGELS „FZifsere" Laserlijnen over woelige wateren Koershouden is gemakkelijker dan u denkt BLIK DOOR HET WEREIJD VENSTER De Britse minister Brown blijft dapper doorgaan te pogen Noorden Zuid-Vietnam en de V.S., aan een tafel te krijgen voor een bestands bespreking en nog liever om vrede te sluiten. Hij heeft vorig jaar enige malen in die zin voorstellen gedaan en nu het laatste aanbod alom zeer zeer slecht onthaal blijkt te vinden, hernieuwt hij het. Zijn redenering is dat zelfs een voorstel waar niets van komt, beter is dan helemaal geen voorstel; een merkwaardig ex cuus voor monnikenwerk. Men hoeft er overigens niet aan te twijfelen dat Brown eerlijk veel wil doen om een einde te krijgen aan de strijd in Vietnam. Maar bovendien heeft hij zijn binnenlandse en Euro pese politieke redenen voor zijn ac tiviteiten. Ten eerste is in Engeland als in zoveel andere landen een grote verontwaardiging onisfaon over de bombardementen op Noord-Vietnam die ook burgers het leven hebben ge. kost. En ten tweede moeten de Brit ten nog naar de Gaulle om over toe treding tot de Euromarkt te spreken. De Franse president heeft nog bij de jaarwisseling weer eens gezegd dat naar zijn mening de Amerikanen moeten vertrekken uit Vietnam om de twèe partijen daar zelf tot vrede te laten komen. Hij was zeer scherp jegens de V.S. en de Britten weten dat de vorige keer hun de deur tot de E.E.G. in het gezicht werd gesmeten door de Gaulle omdat die meende dat Britten en Amerikanen toch één pot nat waren. Dat moet zich niet herhalen. Deze achtergronden zijn waarschijnlijk de voornaamste reden waarom Brown haast tegen beter weten in blijft leuren met zijn plan voor een conferentie. Hoewel hij zo goed als ieder ander weet dat de voorwaarden daarvoor nu allerminst aanwezig zijn. Gelogen De wereldreactie op de Ameri kaanse bombardementen is ideaal voor de Vietkong. Die immers meent nog altijd dat haar voornaamste strijdmiddel is dat de V.S. wel zul len moeten opgeven onder de druk van. de wereldopinie en in het bij zonder de opinie in Amerika zelf. En in dit opzicht heeft Washington de Vietkong zeer goed geholpen. Immers, uit Washington kwamen eerst ontkenningen dat ook burgers het slachtoffer werden van de aan vallen: er werden alleen militaire en strategische installaties aangeval len. Toen schreef de adjunct-hoofd redacteur van de New York Times, Harrisan Salisbury, uit Noord-Viet nam dat dit klinkklare leugens wa ren en dat is geen stem die men zo maar kan afdoen als „een onbe trouwbaar verslaggever" integen deelJuist het ontkennen en later bekennen dat men loog, heeft Was hington in een kwaad licht gesteld. De feiten op zichzelf zijn zeer ze ker niet zo ernstig. Als men een oor log voert zijn nu eenmaal altijd on- schuldigen vaak de dupe. In het zui den vallen bij bomaanslagen van de Vietkong ook vrouwen en kinderen en gewone voorbijgangers: de oorlog is zelf een vuil bedrijf en men kan niet de fout alleen aan één partij aanwrijven. De V.S. hebben zich ech ter zelf in zo'n positie gemanoeu vreerd door zich de schijn te geven niet te doen wat in iedere oorlog ge beurt. Nutteloos Tussen haakjes: in de V.S. heeft men zich aanzienlijk minder opge wonden over het per ongeluk bom barderen van eigen troepen, een voor de Amerikanen eigenlijk veel pijnlij ker bewijs dat bommen niet altijd terecht komen op het doel dat men wil treffen. Maar daarbij werd dan HJWTOC OTtCHTlCt» VOOR VADER, MOEDER EN KIND ook niet zo'n leugenachtige komedie opgevoerd. In militaire kringen twijfelt men al lang aan het nut van bombarde menten in het achterland. Uit de tweede wereldoorlog weet men bij nader inzien dat de grote raids op Duitsland betrekkelijk weinig effect hebben gehad bij het verminderen van de oorlogsproduktie. Integen deel zelfs: kleine bedrijven verdwe nen en wie er in werkte, moest nu wel naar de oorlogsindustrie, die zo aan extra arbeidskracht kwam. En by de getroffen bevolking steeg de wil tot verzet. Daarom lijkt het in derdaad noodzakelijk dat een eind komt aan de bombardementen, wil de sfeer geschapen worden voor een waarschijnlijk eerste geheim overleg. Het moeilijke hierbij is echter dat het staken van de bombardements- vluchten door de Noordvietnamezen weer uitgelegd zal worden als een feitelijke overwinning, wat hun lust tot confereren niet zal versterken. Het is weer zo'n geval uan een hope. loos vastzitten en niet heen of weer kunnen, waarvan het diplomatieke slagveld Vietnam zoveel voorbeelden geeft. o De dochter en de zoon van het Chinese staatshoofd Lioe Sjao Tsji hebben in een uitvoerig artikel in een vlugschrift van de Rode Garde hun vader beschuldigd de revolutie te hebben verraden. Volgens in Bangkok ontvangen berichten zijn communisten in de provincie Pratsjoeab, ongeveer 300 km ten zuiden van de hoofdstad, en in naburige gebieden op grote schaal begonnen met gewapend verzet te gen de regering. Er zijn met spoed versterkingen gestuurd. DEN HAAG. De vorstelijke gas ten die dinsdag 10 januari het huwe lijk van prinses Margriet en mr. Pie- ter van Vollcnhcven zullen bijwonen, worden zaterdag 7 januari op Schip hol verwacht. Een ongeluk bij het onderaards tot ontploffing brengen van een kernlading, in Russisch Azië op 18 december, is waarschijnlijk de oor zaak van een plotselinge aanzienlij ke verhoging van de radioactiviteit in de atmosfeer, gemeten in Zweden, even boven de grond. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk Beroepen te Rinsumageest (toez.): H. Kremer, Sellingen. Bedankt voor Wijk bij Heusden: J. Zwijnehburg, Oudewater; voor Hark stede c.a.: B. J. Bannink, Boornber- gum; voor Schoonhoven (vac. J. C. Schuurman); C. Treure, Hasselt. Ger. Kerken Beroepen te Gouda (vac. J. Henge- veld): S. v. d. Linde, Grotegast; te Dirkshorn: T. de Boer, kan. te Bols- ward. Aangenomen naar Hollandsche- veld: A. Bolwijn, laatstelijk predi kant te 't Harde, die bedankte voor Koog aan de Zaan. Ger. Kerken (vrijgemaakt) Bedankt voor Zoutespui en voor Nagele (N.O.P.): S. Braaksma, Vlis- singen-Souburg. Aangenomen naar Nijega-Opein- de: J. Poutsma, Kornhorn-Marum Chr. Ger. Kerken Bedankt voor Schiedam: J. Weste rink, Haamstede-Kerkwerve. Ger. Gemeenten Bedankt voor St. Catharinus (On tario, Canada): J. C. Westrate, Me- liskerke; voor Woerden: A- Hofman, Zeist. Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Lutherse kerk: 19.00 uur ds. Assendorp. Gasthuiskerk: 10 uur ds. Lam (bev. ambtsdr., voorber. H. A.j, 7 uur ds. E. P. J. Jebbink, Ka- pelle-Biezelinge. Kerkwerve: 11 mu ds. Zonneveld. Serooskerke: 9.30 uur ds. Zonneveld. Burgh: 9.30 uur ds. Flink. Haamstede: 10 en 7 uur ds. Huizing. Renesse: 11 uur ds. Van Liere. Noordwelle: 930 uur ds. Van Liere. Scharcndyke: 11 uur ds. Flink. Brouwershaven: 9.30 uur ds. Groene- wegen. Zonnemaire: 10 uur ds. Feu- nekes. Noordgouwe: 11 uur ds. Scho- neveld. Dreischcr: 9.30 uur ds. Scho- neveld. Ouwerkerk: 11 uur ds. Groe- newegen. Nieuwerkerk: 9.30 uur ds. Westerhof. Oosterland: 10 en 6 uur ds. J. D. Wuister, Schipluiden. Sir- jansland: 10 uur leesdienst, 6.30 uur ds. Groenewegen. Bruinisse: 10 en 5 uur ds. D. Goudzwaard, Rotterdam zuid. Lutherse Kerk Zierikzee: 10 uur ds. M. Siregar. Am sterdam Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10 en 6.30 uur ds. IJ. J. Tiemersma, Vlaardingen. Haamstede: 10 en 3 uur ds. Scholing. Scharcndü- ke: 10 uur lèesd., 2.30 uur ds. J. v. d. Schalft, Oud Beyerland. Brouwersha ven: 10 en 2.30 uur ds. Wentsel. Zon nemaire: 10 en 2.30 uur de heer Jans- ma. Nieuwerkerk: 10 en 3 uur dr. Becker, voorber. H. A. Oosterland: 10 uur leesdienst, 3 uur ds. IJ. J. Tiemersma, Vlaardingen. Bruinisse: 10 en 5 uur ds. J. v. d. Jagt, Öud- Beijerland (Bed. H. A. en nabetr.). Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Brouwershaven: 11 en 7 uur ds. Kei zer (in het Ned. Herv. verenigingsge bouw). Chr. Geref. Kerken Zierikzee: 10 en 6 uur ds. Op den Velde, voorber. H. A. Kerkwerve: 10 en 6 uur dienst des woords. Haamstede: 10 uur godsdienstoefe ning, 3 uur dienst des woords. Nieu werkerk: 10 uur dienst dés woords, 3 uur ds Op den Velde. Gereformeerde Gemeenten Haamstede: 10 en 2.30 uur leesdienst. Nieuwerkerk: 11 en 6 uur leesdienst. Woesndag 11 januari 7.30 uur bijbel lezing ds. Karens. Oosterland: 10, en 2.30 uur leesdienst, 6.30 uur ds. H. Rijksen, Gouda. Geref. Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10. 2.30 en 6.30 uur lees dienst. Renesse: 10 en 2.30 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3 uur leesdienst. Bruinisse: 10 en 5 uur leesdienst. Oud-Geref. Kerken Oosterland: 9.30, 2 en 6 uur lees dienst. Bruinisse: 9.30, 2 en 6 uur ds. Gebraad, St. Philipsland. Remonstrants Ger. Gemeenten Sommelsdijk: 10 uur ds. Schenck. Leger des Heils Zierikzee: 10 uur heiligingsdienst, 12 uur jeugdsamenkomst, 19.30 uur verlossingssamenkomst. Rooms-Katholieke Kerk Zierikzee: Eucharistievieringen om 10 en 5 uur. Haamstede: Eucharis tieviering om 9.30 uur. Nieuwsfeiten op N.S.-stations UTRECHT, 5-i. De Nederland- se spoorwegen zullen met in gang van heden via de om roepinstallaties op de grote stations bepaalde zeer belang rijke nieuwsfeiten aan de wachtende reizigers bekend maken. Het wordt beslist geen eigen nieuwsdienst, zo verze kerde een woordvoerder van de Nederlandse spoorwegen. Het gaat om korte aanduidin gen van bijvoorbeeld de uit slag van Liver pool-A jax en andere uitschieters in het bin nen- en buitenlandse nieuios, waarvoor algemene belangsiel- ling bestaat. De N.S. beschou wen deze korte informaties over belangrijke nieuwsfeiten als een uitbreiding van de ser vice aan de treinreizigers. Het gaat om een proefneming, in cidenteel hebben de spoorwe gen al eens ervaring opgedaan onder meer met het bericht dat Anton Geesink wereldkampi oen judo was geworden. ilit het buitenland ABOERI (Ghana). De Nigeriaanse militaire leiders zijn onder grote ge heimhouding in Aboeri bij de Gha- nese hoofdstad Accra bijeengekomen om de geschillen over de constitu tionele vorm van Nigeria te regelen. VATICAANSTAD. Het Vaticaanse secretariaat voor de niet-gelovigen, dat onder leiding staat van de Weense aartsbisschop Franz kardi naal König, zal een Romeins „cen trum voor studiën over het atheïs me" oprichten, aldus heeft genoemd secretariaat, dat in april 1965 door paus Paulus in het leven geroepen is, bekend gemaakt. TOKIO. China's propagandachef Tao Tsjoe, tevens vice-premier, is volgens de correspondent van een Japans blad donderdag door Rode Gardisten door de straten van Pe king gesleept. Hij wordt reactionair en burgerlijk genoemd. WASHINGTON. Amerika heeft Panama 12 miljoen dollar aan lenin gen en schenkingen verstrekt. Over enkele dagen is het drie jaar geleden dat bij anti-Amerikaanse onlusten in Panama 17 Panamezen en vier Ame rikanen het leven lieten. NEW YORK. Op een Newyorkse begraafplaats hebben vijf families woensdag hun doden zelf begraven. De doodgravers zijn in staking. NEW YORK. De loodgieters van New York hebben na een staking van 164 dagen het werk hervat. Zij zijn akkoord gegaan met een loons verhoging van 1,30 dollar per uur. BRUSSEL. De Belgische regering zal de generale staf opdragen een vijfjaren-plan voor reorganisatie van de Belgische strijdkrachten te ont werpen - t.w. voor de periode 1968- 1972. CHARLEVILLE. Woensdag is er brand uitgebroken in een reactor van de kerncentrale te Chooz, in de Franse Ardennen. Hoewel de brand weer onmiddellijk ingreep en er in slaagde de brand te beperken, moest de centrale stop gezet worden. De schade is vrij ernstig en het zal waarschijnlijk enkele weken duren voordat de reactor weer kan werken. PARIJS. De Franse regering heeft besloten de produktie van vliegtui gen en raketten in haar genationali seerde vliegtuigindustrie te scheiden, aldus is woensdag bekend gemaakt. BRUSSEL. In de Belgische Staats courant is een „amnestie" afgekon digd voor artsen, die begin 1966 ho gere honoraria van hun patiënten hadden gevraagd dan wettelijk was voorgeschreven. SAIGON. De aan de zijde van de Zuidvietnamese regering staande troepen omvatten begin januari 1.172.000 man. Hiervan behoren 732 duizend man tot de Zuidvietnamese geregelde troepen en 440.000 tot de bondgenoten van Saigon. KEY WEST. De Amerikaanse poli tie heeft op een strand in de buurt van Key West in Florida honderd Cubaanse ballingen gearresteerd die op het punt stonden zich in de sche pen voor een tocht naar Haiti, waar ze naar hun zeggen het bewind van president Duvalier omver wilden werpen. MANILLA. Een Zuidslavisch vlieg tuig, dat door 82 Westduitse toeris ten was gecharterd en op weg was van Japan naar Bangkok, wordt in Manilla vastgehouden omdat het daar zonder toestemming is geland. BRUSSEL. De Belgische posterijen zullen op 16 januari twee postzegels uitgeven ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan van „Lions Internatio nal". PARIJS. De door de staat beheer de radio en televisie in Farnkrijk zal als gevolg van een donderdag be ginnende 48-uurstaking van artisten en technici slechts nieuwsberichten en grammofoonplaten uitzenden. ALBERSHAUSEN (West-Duits- land). In de Westduitse plaats Al- bershausen is een grote brand ont staan itoen een tankauto tegen twee huizen botste. Een 70-jarige vrouw en een jongetje van acht jaar kwa men bij de brand om het leven. LONDEN. Het bronzen beeldje „La petete danseuse de quatorze ans" van Degas in het Londense „Tate Galle ry" is maandag beschadigd toen een man de glazen stolp om het bijna een meter hoge werk insloeg. De be nen van het beeldje zijn beschadigd. DEN HAAG, 2-1. Op 1 januari is - zoals bekend - het nieuwe regle ment verkeerstekens en verkeersre gels in gegaan. De meest ingrijpende wijzigingen, vergeleken met het tot dusver in gebruik zijnde wegenverkeersregle ment komen, onderverdeeld en geba seerd op gegevens van de A.N.W.B., op het volgende neer: algemeen: Elk gebods- of verbodsteken moet opgevolgd worden Blinden, voorzien van blindenstok, en alle personen die zich moeilijk voortbewegen, moeten ongehinderde doorgang krijgen De bestuurder mag bijzondere ge dragingen zoals keren, wegrijden en achteruitrijden slechts uitvoeren in dien dit mogelijk is zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers of schade te veroorzaken. Wie op een voorrangsweg rijdt, zal voorrang van de tram moeten krij gen. Op kruisingen van gelijke orde behoudt de tram zijn voorrang. Men weet dat het verkeer dat afslaat, voorrang moet geven aan verkeer dat doorgaat, maar bij de tram ligt het anders; die houdt zijn voorrang ook bij afslaan. Militaire collonnes en uitvaartstoeten hebben geen recht op bijzondere voorrang meer. Maar ze mogen op kruisingen niet „doorsneden" worden. Datzelfde geldt ook voor marscolonnes en op tochten. Afslaande bestuurders mogen overstekende voetgangers, die recht doorgaan de zijweg oversteken, niet hinderen. Men mag voortaan wel stoppen op een brug of viadukt, maai- niet eron der. Richtingspijlen, die op het wegdek zijn geschilderd vlak bij kruisingen, moeten worden gevolgd. Voor de stopstreep, dwars over de weg, zal moeten worden gestopt. Op invoeg- en uitrijstroken mag niet meer worden gestopt; zonodig doorrijden over de vluchtstrook. Wie zijn auto verlaat moet zijn contactsleuteltje meenemen, uitge zonderd voor wagens waarvan de motor moet blijven lopen om te kun nen laden en lossen. Men mag geen reclame meer voe ren door middel van transparanten; opschriften als „taxi" en andere za kelijke mededelingen vallen daar buiten. Bij druk verkeer mag men in files naast elkaar rijden: a. op wegen met éénrichtingsverkeer, die in rijstroken zijn verdeeld; b. op wegen met ver keer uit beide richtingen, verdeeld in vier of meer rijstroken, waarbij het verkeer niet op de linkerhelft mag komen; c. wanneer „het be voegde gezag" het toestaat of toe laat. (Wie in de rechterfile rijdt mag dus rechts inhalen). Gebruik clignoteur Wie zijn rijstrook moet verlaten of een belangrijke zijdelingse bewe ging moet maken om in te halen (dat is dus vrijwel altijd) moet dit aangeven met de clignoteur. Men is verplicht direct na het aangeven de voorgenomen zwenking te maken. Het knipperlicht moet direct weer uit, wanneer men de zwenking vol tooid heeft; dus wanneer men naast de wagen rijdt, die men bezig is in te halen. Men mag de zijwaartse be weging pas uitvoeren als men zich ervan heeft overtuigd, dat niemand daarmee wordt gehinderd. Wanneer men een links gelegen inrit wil inrijden, dan moet men als bij een normale linksafbeweging, links voorsorteren, alvorens de inrit in te rijden. Op buitenwegen mag men ook. zoals bij „de oude regel" moest, rechts gaan staan. (De be stuurder moet dus zelf bepalen wat het minste gevaarlijk is). Even stoppen bij bushalten om passagiers in en uit te laten mag voortaan. In- en uitladen van goede ren, bijv. door expediteurs, blijft bij bushalten echter verboden. Parkeren Men mag de auto parkeren tot vijf meter van de hoek. Ook mag men op de hoeken laden en lossen. Het stopverbod op kruisingen is vervan gen door een parkeerverbod. Het is ook verboden te parkeren wanneer hierdoor de vrije ruimte tussen de wagen en een vluchtheuvel of een doorgetrokken streep, minder wordt dan drie meter. Men mag niet meer de auto zo neerzetten, dat daardoor het uitzicht op verkeersborden, stoplichten of richtingsborden wordt belemmerd. Slechts motorrijwielen waarmee harder dan veertig kilometer per uur kan en mag worden gereden, worden op een autoweg toegelaten. Een be stuurder mag de normale gang van het verkeer dus niet belemmeren door uitzonderlijk langzaam te rij den. Wie zijn wagen op een aangegeven parkeerplaats zet, moet dit binnen de aangegeven vakken doen. In de Nederlandse stadscentra krij gen we geel geschilderde trottoir banden, die een parkeerverbod be tekenen. Wanneer langs de kant van de weg met een getrokken streep een fiets is geschilderd, met een fietssymbool er in, dan is dat het exclusieve domein van (brom)fietsers. Het andere ver keer mag van dat weggedeelte alleen gebruik maken, als er een onderbro ken lijn langs loopt en als daarbij geen bromfietsers en/of fietsers wor den gehinderd. Weekeinde ARTSENDIENSTEN Zaterdag 7 en zondag 8 januari 1967 Dokter W. Bontkes, Zierikzee, tel. (01110) 2280, neemt waar voor de artsen Van Hoorn en Van der Waarden. Dokter H. J. Simons, Renesse, tel. (01116) 280, neemt waar voor de artsen Sten ger en Terpstra. Dokter K. van Leeuwen, Bruinisse, tel. (01113) 280, neemt waar voor dokter Speelman. Dokter L. J. v. d. Zande, Nieuwer kerk, tel. (01114) 388, neemt waar voor dokter Vleugels Schutter. DIERENARTS Dierenarts W. A. M. Kalkman, Re nesse, tel. (01116) 310, neemt waar voor dierenarts T. van Roon. De weekeindedienst vangt aan op za terdagmorgen om tien uur. De laser (spreek uit: lezeris een uitvinding van de laatste tijd die even belangrijk zal worden 20 niet belangrijker dan de transistor. De werking van de „lezer" berust op een intelligent gebruik van energie, die in evenwicht wordt gehouden in het atoom. Hier geen kernenergie, maar ener gie opgezameld in elektronen, die om de kern worstelen. Deze energie komt vrij in de vorm van één-kleu rig licht, dat sterk gebundeld kan worden en over grote afstanden niet noemenswaardig spreidt. Men kan bijna een bundel één-kleurig licht op de maan richten, zonder dat de bun del breinaalddikte overschrijdt. De Amerikaanse I.B.M. is er mee bezig praktische toepassingen van de laser te verwerkelijken. Ze is al in staat om via „lezerstraal'> in verbin ding te blijven met ruimte vaarders; ze ontwikkelt een systeem om via de laser de eerste telefoonverbin ding tussen aarde en maan lot stand te brengen. Lineaal nodig Een zeer praktische toepassing van de laser vindt plaats in de baai van San Francisco. De Amerikaanse wa terstaat is daar bezig met eert even knie van de IJtunnel. Ja, de baai overtreft de afstand Centraal Stati on-Tolhuis aanzienlijk, want ze is ruim 6 km. breed. De bouwmethoden vertonen enige overeenkomst met Amsterdam, in zo verre, dat er een rechte sleuf moet worden gebaggerd, waarin de tun nelstukken worden neergelaten. Na tuurlijk moet men er een lineaal langs kunnen leggen. Afbakenen van de baggerroute met jalons of meet- bakens is, met het oog op de scheep vaart onmogelijken het getijver- schil maakt de hoogte tussen baai bodem en baggermolen wisselvallig. Op het tekenbord in de directie keet is dat geen probleem. De teke naar trekt een horizontale en een verticale lijn, die richting en hoogte boven het wateroppervlak voor ieder punt van het traject aangeeft. Maar doe dat nu eens in een baai van 6 km. breedte en een variabele waterstand door slib en tij. Lijnen trekken door water en lucht afgezien nog van de stoornissen door mist gaat nu eenmaal niet. Het kan! Hel gekke van de laser-toepassing is dat 't wél gaat. Met de laser trekt de ingenieur even gemakkelijk lij nen over een water met een breedte van 6 km. - en meer als 't moet - als op een tekenbord in de directie keet. Horizontaal om de strenge richting van de baggersleuf aan te geven, verticaal om een soort peil schaal te verschaffen. De bouwers naderen elkaar van beide oevers uit opererend. De lezer- straal geleidt hen feilloos; en het is zelfs onmogelijk elkaar bij de dikste mist in het midden van de baai mis te lopen. Als was 't de draad van een trol ley-bus wordt de baggermolen langs de laserstraal geleid. Het kan niet missen. En omdat de geleidestraal niet méér massa heeft dan licht, kan niemand er tegen op botsen of zich zelf of het baken beschadigen. Men vaart er dwars doorheen. De straal vertrekt als een dik pot lood van de ene oever en aan de an dere komt hij aan met een middel lijn die niet meer bedraagt dan 15 cm. Alles wat de baggermolens heb ben te doen is de straal nauwkeurig te volgen, hetzij bij dag, hetzij bij nacht; want de laserstraal is onder alle omstandigheden gemakkelijk te zien. Navigatie Het zal er misschien van komen 'dat alle meridianen en breedtecir kels van onze aarde, die nu denk beeldige lijnen zijn, door ons op de globe getrokken, werkelijkheid zul len worden als laserstralen. Qe scheepvaart zou eenvoudig worden; vooral als de stralen voorzien wor den van een automatische naam- sein. Tussen twee breedte-cirkels in, of twee lengte-cirkels, zal men zich moeten redden; maar er is niets op tegen het netwerk uit te breiden tot zelfs minuten en seconden van de graadverdeling. Eén lengte-cirkel zou een blauwe laserstraal kunnen zijn, om aan te duiden dat hij de „datumlijn" aan geeft, waar men een dag wint of verliest, afhankelijk van de richting waarin men vaart. „You are leaving the western hemisphere" zou de beam kunnen uitstralen: of: „U over schrijdt nu de poolcirkel". Navigeren is straks gemakkelijker dan u denkt: geen kompas, geen sextant, niet meer dan een polshorloge W. Vogt. Pietje Krijn, die als leerjongen bij Herman Sornee was begonnen, werd door Mienitje voorlopig belast met de leiding. De laatste autobussen werden afgebouwd, waarna Mientje de klanten meldde, dat ze wegens gebrek aan vakkundig personeel niet meer in staat was nieuwe opdrach ten voor carosseriebouw te aanvaar den. Max Ellegers kende alle klanten persoonlijk, en op dezelfde dag, dat Mientje haar brieven verzond, stuurde Max circulaires, waarin hij - oud-bedreifslijder van Sornee- Oudker.k - zich beleefd aanbevo len hield voor klandizie. Met het gevolg, dat hij binnen een kwartaal de meeste klanten had overgeno men. De carosseriefabriek Sornee- Oudkerk had opgehouden te be staan en de arbeiders beperkten zich als vroeger tot de banden wagens. de gierkarren en de krui wagens. Instee daarvan groeide ca rosseriefabriek Ellegers-Oudkerk in enkële maanden zo snel, dat hij er mensen bij moest nemen en hij al les ternauwernood kon financieren. Dit alles bleef Van Ogenthals niet onbekend. Als jurist speurde hij naar eventuele lekken in deze onge schreven stilzwijgende overeen komst tussen mevrouw Sornee en de heer Ellegers, doch vond niets, dat hem grond gaf om tegenmaat regelen te nemen. Maandelijks schreef hij zijn rvaringen en bevin dingen in een rapport neer om naar Amerika te verzenden. Maande lijks ook ontving Mientje een che que van driehonderd gulden, die ze verzilverde, waarna ze verder haar eigen gang ging. Een huis houdboekje legde ze niet aan en toen hij op een koude december-morgen met zijn auto voor de deur verscheen was ze eerst van plan hem niet open te doen. Maar ze bedacht zich en na dat hij twee keer gebeld had, liep ze naar de voordeur om hem bin nen te laten. Van Ogenthals behandelde haar als dame, verontschuldigde zijn komst en vroeg naar de boekhou ding van de zaak. Vanuit haar stoel wees Mientje naar de thans leegstaande hal. „Ver voeg u bij meneer Krijns.Die is sinds het vertrek van de heer Ellegers bedrijfsleider". Hij keek haar enige tijd aan, doch de vrouw weerstond zijn blik. „Nog iets van uw dienst?" vroeg ze. „Uw huishoudboekje graag, me vrouw zoals afgesproken is". „Pardon, er is niets afgesproken. U hebt mij bevolen een huishoud boekje aan te leggen. Het spijt me, maar ik wens geen bevelen te accep teren. Ik sta niet onder curatele. Al handelt u dan in opdracht van mijn echtgenoot". Hij haalde zijn schouders op. „Dat is dan voor uw verantwoording. Ik kan uw toelage inhouden". „Ik wou dat u het deed. Gelooft u maar niet, dat ik bij u om geld kom bedelen. Ik lijd nog liever honger". Hij keek naar haar goed gevulde gestalte. „Ik betwijfel, of u weet, wat honger is, mevrouw. Ik weet het wel". De oorlog ligt niet zo lang achter ons. Wat beoogt u hiermee te berei ken, mevrouw?" „Waarmee?" .,Wel.... alles, wat er gebeurd is na mijn eerste bezoek hier. Het ont slag van de heer Ellegers en het stopzetten van de carrosseriebouw hier. Het zit allemaal uitstekend irt elkaar." Hoewel Mientje enerzijds gestreeld was door dit complimentje zotte zo door To Dorssen-van Loon haar stekels op. „Is dit een insinua tie, meneer?" De advocaat glimlachte even. „Dat ligt niet in de lijn van mijn beroep, mevrouw. De heer Ellegers woont dus niet meer hier in huis?" „Hij is, ingevolge uw bevel, drie dagen later vertrokken, meneer. Schrijft u dat maar aan mijn echt genoot." „Meneer Sornee is daarvan al op de hoogte, mevrouw. En van nog veel meer." Mientje stak een sigaret op. de ander met gefronste wenk brauwen aankijkend. „Leuk, dat veel meer. Nu moet ik zeker nieuws gierig worden en vragen: wat is dat veel meer? Maakt u zich geen illu sies; het interesseert me niet." Ik bedoel: het afbreken van dit bedrijf, dat uw man groot gemaakt heeft." „U vergist zich, meneer de advo caat. „Deze zaak was al groot, toen mijn echtgenoot hem overnam van mijn schoonvader. En dat hij in de oorlog zoveel mogelijk gebleven is, wat hij was, is alleen te danken aan het voortreffelijk beheer van Max Ellegers. Zonder hem zou de zaak aan het einde van de oorlog zo on geveer dood zijn geweest. Overigens u hebt de vorige keer met al uw maatregelen duidelijk laten merken, dat ik niets meer te vertellen heb over dit bedrijf, hoewel het voor een deel ook mijn eigendom is. Wilt u de koop-overeenkomst zien. die in 1931 tussen mijn vader en mijn schoon vader is gesloten? Daar staat, duide lijk in omschreven, dat ik voor één- vierde eigenaresse ben van de wa genmakerij Sornee-Oudkerk. Denkt u nu, dat ik een zaak, die voor oen kwart ook mijn eigendom is. ga stuk maken?" (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1967 | | pagina 4