komt cle ótrcijf
Muurvast in Vietnam
DE KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG
DE NIEUWE VERKEERSREGELS
„FZifsere"
Laserlijnen over woelige wateren
Koershouden is gemakkelijker dan u denkt
BLIK DOOR HET WEREIJD VENSTER
De Britse minister Brown blijft
dapper doorgaan te pogen Noorden
Zuid-Vietnam en de V.S., aan een
tafel te krijgen voor een bestands
bespreking en nog liever om vrede
te sluiten. Hij heeft vorig jaar enige
malen in die zin voorstellen gedaan
en nu het laatste aanbod alom zeer
zeer slecht onthaal blijkt te vinden,
hernieuwt hij het. Zijn redenering
is dat zelfs een voorstel waar niets
van komt, beter is dan helemaal
geen voorstel; een merkwaardig ex
cuus voor monnikenwerk.
Men hoeft er overigens niet aan te
twijfelen dat Brown eerlijk veel wil
doen om een einde te krijgen aan de
strijd in Vietnam. Maar bovendien
heeft hij zijn binnenlandse en Euro
pese politieke redenen voor zijn ac
tiviteiten. Ten eerste is in Engeland
als in zoveel andere landen een grote
verontwaardiging onisfaon over de
bombardementen op Noord-Vietnam
die ook burgers het leven hebben ge.
kost. En ten tweede moeten de Brit
ten nog naar de Gaulle om over toe
treding tot de Euromarkt te spreken.
De Franse president heeft nog bij
de jaarwisseling weer eens gezegd
dat naar zijn mening de Amerikanen
moeten vertrekken uit Vietnam om
de twèe partijen daar zelf tot vrede
te laten komen. Hij was zeer scherp
jegens de V.S. en de Britten weten
dat de vorige keer hun de deur tot de
E.E.G. in het gezicht werd gesmeten
door de Gaulle omdat die meende
dat Britten en Amerikanen toch één
pot nat waren. Dat moet zich niet
herhalen. Deze achtergronden zijn
waarschijnlijk de voornaamste reden
waarom Brown haast tegen beter
weten in blijft leuren met zijn plan
voor een conferentie. Hoewel hij zo
goed als ieder ander weet dat de
voorwaarden daarvoor nu allerminst
aanwezig zijn.
Gelogen
De wereldreactie op de Ameri
kaanse bombardementen is ideaal
voor de Vietkong. Die immers meent
nog altijd dat haar voornaamste
strijdmiddel is dat de V.S. wel zul
len moeten opgeven onder de druk
van. de wereldopinie en in het bij
zonder de opinie in Amerika zelf. En
in dit opzicht heeft Washington de
Vietkong zeer goed geholpen.
Immers, uit Washington kwamen
eerst ontkenningen dat ook burgers
het slachtoffer werden van de aan
vallen: er werden alleen militaire
en strategische installaties aangeval
len. Toen schreef de adjunct-hoofd
redacteur van de New York Times,
Harrisan Salisbury, uit Noord-Viet
nam dat dit klinkklare leugens wa
ren en dat is geen stem die men zo
maar kan afdoen als „een onbe
trouwbaar verslaggever" integen
deelJuist het ontkennen en later
bekennen dat men loog, heeft Was
hington in een kwaad licht gesteld.
De feiten op zichzelf zijn zeer ze
ker niet zo ernstig. Als men een oor
log voert zijn nu eenmaal altijd on-
schuldigen vaak de dupe. In het zui
den vallen bij bomaanslagen van de
Vietkong ook vrouwen en kinderen
en gewone voorbijgangers: de oorlog
is zelf een vuil bedrijf en men kan
niet de fout alleen aan één partij
aanwrijven. De V.S. hebben zich ech
ter zelf in zo'n positie gemanoeu
vreerd door zich de schijn te geven
niet te doen wat in iedere oorlog ge
beurt.
Nutteloos
Tussen haakjes: in de V.S. heeft
men zich aanzienlijk minder opge
wonden over het per ongeluk bom
barderen van eigen troepen, een voor
de Amerikanen eigenlijk veel pijnlij
ker bewijs dat bommen niet altijd
terecht komen op het doel dat men
wil treffen. Maar daarbij werd dan
HJWTOC OTtCHTlCt»
VOOR VADER, MOEDER EN KIND
ook niet zo'n leugenachtige komedie
opgevoerd.
In militaire kringen twijfelt men
al lang aan het nut van bombarde
menten in het achterland. Uit de
tweede wereldoorlog weet men bij
nader inzien dat de grote raids op
Duitsland betrekkelijk weinig effect
hebben gehad bij het verminderen
van de oorlogsproduktie. Integen
deel zelfs: kleine bedrijven verdwe
nen en wie er in werkte, moest nu
wel naar de oorlogsindustrie, die zo
aan extra arbeidskracht kwam. En
by de getroffen bevolking steeg de
wil tot verzet. Daarom lijkt het in
derdaad noodzakelijk dat een eind
komt aan de bombardementen, wil
de sfeer geschapen worden voor een
waarschijnlijk eerste geheim overleg.
Het moeilijke hierbij is echter dat
het staken van de bombardements-
vluchten door de Noordvietnamezen
weer uitgelegd zal worden als een
feitelijke overwinning, wat hun lust
tot confereren niet zal versterken.
Het is weer zo'n geval uan een hope.
loos vastzitten en niet heen of weer
kunnen, waarvan het diplomatieke
slagveld Vietnam zoveel voorbeelden
geeft.
o De dochter en de zoon van het
Chinese staatshoofd Lioe Sjao Tsji
hebben in een uitvoerig artikel in
een vlugschrift van de Rode Garde
hun vader beschuldigd de revolutie
te hebben verraden.
Volgens in Bangkok ontvangen
berichten zijn communisten in de
provincie Pratsjoeab, ongeveer 300
km ten zuiden van de hoofdstad, en
in naburige gebieden op grote schaal
begonnen met gewapend verzet te
gen de regering. Er zijn met spoed
versterkingen gestuurd.
DEN HAAG. De vorstelijke gas
ten die dinsdag 10 januari het huwe
lijk van prinses Margriet en mr. Pie-
ter van Vollcnhcven zullen bijwonen,
worden zaterdag 7 januari op Schip
hol verwacht.
Een ongeluk bij het onderaards
tot ontploffing brengen van een
kernlading, in Russisch Azië op 18
december, is waarschijnlijk de oor
zaak van een plotselinge aanzienlij
ke verhoging van de radioactiviteit
in de atmosfeer, gemeten in Zweden,
even boven de grond.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Rinsumageest (toez.):
H. Kremer, Sellingen.
Bedankt voor Wijk bij Heusden: J.
Zwijnehburg, Oudewater; voor Hark
stede c.a.: B. J. Bannink, Boornber-
gum; voor Schoonhoven (vac. J. C.
Schuurman); C. Treure, Hasselt.
Ger. Kerken
Beroepen te Gouda (vac. J. Henge-
veld): S. v. d. Linde, Grotegast; te
Dirkshorn: T. de Boer, kan. te Bols-
ward.
Aangenomen naar Hollandsche-
veld: A. Bolwijn, laatstelijk predi
kant te 't Harde, die bedankte voor
Koog aan de Zaan.
Ger. Kerken (vrijgemaakt)
Bedankt voor Zoutespui en voor
Nagele (N.O.P.): S. Braaksma, Vlis-
singen-Souburg.
Aangenomen naar Nijega-Opein-
de: J. Poutsma, Kornhorn-Marum
Chr. Ger. Kerken
Bedankt voor Schiedam: J. Weste
rink, Haamstede-Kerkwerve.
Ger. Gemeenten
Bedankt voor St. Catharinus (On
tario, Canada): J. C. Westrate, Me-
liskerke; voor Woerden: A- Hofman,
Zeist.
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Lutherse kerk: 19.00 uur
ds. Assendorp. Gasthuiskerk: 10 uur
ds. Lam (bev. ambtsdr., voorber. H.
A.j, 7 uur ds. E. P. J. Jebbink, Ka-
pelle-Biezelinge. Kerkwerve: 11 mu
ds. Zonneveld. Serooskerke: 9.30 uur
ds. Zonneveld. Burgh: 9.30 uur ds.
Flink. Haamstede: 10 en 7 uur ds.
Huizing. Renesse: 11 uur ds. Van
Liere. Noordwelle: 930 uur ds. Van
Liere. Scharcndyke: 11 uur ds. Flink.
Brouwershaven: 9.30 uur ds. Groene-
wegen. Zonnemaire: 10 uur ds. Feu-
nekes. Noordgouwe: 11 uur ds. Scho-
neveld. Dreischcr: 9.30 uur ds. Scho-
neveld. Ouwerkerk: 11 uur ds. Groe-
newegen. Nieuwerkerk: 9.30 uur ds.
Westerhof. Oosterland: 10 en 6 uur
ds. J. D. Wuister, Schipluiden. Sir-
jansland: 10 uur leesdienst, 6.30 uur
ds. Groenewegen. Bruinisse: 10 en 5
uur ds. D. Goudzwaard, Rotterdam
zuid.
Lutherse Kerk
Zierikzee: 10 uur ds. M. Siregar. Am
sterdam
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10 en 6.30 uur ds. IJ. J.
Tiemersma, Vlaardingen. Haamstede:
10 en 3 uur ds. Scholing. Scharcndü-
ke: 10 uur lèesd., 2.30 uur ds. J. v. d.
Schalft, Oud Beyerland. Brouwersha
ven: 10 en 2.30 uur ds. Wentsel. Zon
nemaire: 10 en 2.30 uur de heer Jans-
ma. Nieuwerkerk: 10 en 3 uur dr.
Becker, voorber. H. A. Oosterland:
10 uur leesdienst, 3 uur ds. IJ. J.
Tiemersma, Vlaardingen. Bruinisse:
10 en 5 uur ds. J. v. d. Jagt, Öud-
Beijerland (Bed. H. A. en nabetr.).
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Brouwershaven: 11 en 7 uur ds. Kei
zer (in het Ned. Herv. verenigingsge
bouw).
Chr. Geref. Kerken
Zierikzee: 10 en 6 uur ds. Op den
Velde, voorber. H. A. Kerkwerve:
10 en 6 uur dienst des woords.
Haamstede: 10 uur godsdienstoefe
ning, 3 uur dienst des woords. Nieu
werkerk: 10 uur dienst dés woords, 3
uur ds Op den Velde.
Gereformeerde Gemeenten
Haamstede: 10 en 2.30 uur leesdienst.
Nieuwerkerk: 11 en 6 uur leesdienst.
Woesndag 11 januari 7.30 uur bijbel
lezing ds. Karens. Oosterland: 10,
en 2.30 uur leesdienst, 6.30 uur ds.
H. Rijksen, Gouda.
Geref. Gemeenten in Nederland
Zierikzee: 10. 2.30 en 6.30 uur lees
dienst. Renesse: 10 en 2.30 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3 uur
leesdienst. Bruinisse: 10 en 5 uur
leesdienst.
Oud-Geref. Kerken
Oosterland: 9.30, 2 en 6 uur lees
dienst. Bruinisse: 9.30, 2 en 6 uur ds.
Gebraad, St. Philipsland.
Remonstrants Ger. Gemeenten
Sommelsdijk: 10 uur ds. Schenck.
Leger des Heils
Zierikzee: 10 uur heiligingsdienst,
12 uur jeugdsamenkomst, 19.30 uur
verlossingssamenkomst.
Rooms-Katholieke Kerk
Zierikzee: Eucharistievieringen om
10 en 5 uur. Haamstede: Eucharis
tieviering om 9.30 uur.
Nieuwsfeiten
op N.S.-stations
UTRECHT, 5-i. De Nederland-
se spoorwegen zullen met in
gang van heden via de om
roepinstallaties op de grote
stations bepaalde zeer belang
rijke nieuwsfeiten aan de
wachtende reizigers bekend
maken. Het wordt beslist geen
eigen nieuwsdienst, zo verze
kerde een woordvoerder van
de Nederlandse spoorwegen.
Het gaat om korte aanduidin
gen van bijvoorbeeld de uit
slag van Liver pool-A jax en
andere uitschieters in het bin
nen- en buitenlandse nieuios,
waarvoor algemene belangsiel-
ling bestaat. De N.S. beschou
wen deze korte informaties
over belangrijke nieuwsfeiten
als een uitbreiding van de ser
vice aan de treinreizigers. Het
gaat om een proefneming, in
cidenteel hebben de spoorwe
gen al eens ervaring opgedaan
onder meer met het bericht dat
Anton Geesink wereldkampi
oen judo was geworden.
ilit het buitenland
ABOERI (Ghana). De Nigeriaanse
militaire leiders zijn onder grote ge
heimhouding in Aboeri bij de Gha-
nese hoofdstad Accra bijeengekomen
om de geschillen over de constitu
tionele vorm van Nigeria te regelen.
VATICAANSTAD. Het Vaticaanse
secretariaat voor de niet-gelovigen,
dat onder leiding staat van de
Weense aartsbisschop Franz kardi
naal König, zal een Romeins „cen
trum voor studiën over het atheïs
me" oprichten, aldus heeft genoemd
secretariaat, dat in april 1965 door
paus Paulus in het leven geroepen
is, bekend gemaakt.
TOKIO. China's propagandachef
Tao Tsjoe, tevens vice-premier, is
volgens de correspondent van een
Japans blad donderdag door Rode
Gardisten door de straten van Pe
king gesleept. Hij wordt reactionair
en burgerlijk genoemd.
WASHINGTON. Amerika heeft
Panama 12 miljoen dollar aan lenin
gen en schenkingen verstrekt. Over
enkele dagen is het drie jaar geleden
dat bij anti-Amerikaanse onlusten in
Panama 17 Panamezen en vier Ame
rikanen het leven lieten.
NEW YORK. Op een Newyorkse
begraafplaats hebben vijf families
woensdag hun doden zelf begraven.
De doodgravers zijn in staking.
NEW YORK. De loodgieters van
New York hebben na een staking
van 164 dagen het werk hervat. Zij
zijn akkoord gegaan met een loons
verhoging van 1,30 dollar per uur.
BRUSSEL. De Belgische regering
zal de generale staf opdragen een
vijfjaren-plan voor reorganisatie van
de Belgische strijdkrachten te ont
werpen - t.w. voor de periode 1968-
1972.
CHARLEVILLE. Woensdag is er
brand uitgebroken in een reactor van
de kerncentrale te Chooz, in de
Franse Ardennen. Hoewel de brand
weer onmiddellijk ingreep en er in
slaagde de brand te beperken, moest
de centrale stop gezet worden. De
schade is vrij ernstig en het zal
waarschijnlijk enkele weken duren
voordat de reactor weer kan werken.
PARIJS. De Franse regering heeft
besloten de produktie van vliegtui
gen en raketten in haar genationali
seerde vliegtuigindustrie te scheiden,
aldus is woensdag bekend gemaakt.
BRUSSEL. In de Belgische Staats
courant is een „amnestie" afgekon
digd voor artsen, die begin 1966 ho
gere honoraria van hun patiënten
hadden gevraagd dan wettelijk was
voorgeschreven.
SAIGON. De aan de zijde van de
Zuidvietnamese regering staande
troepen omvatten begin januari
1.172.000 man. Hiervan behoren 732
duizend man tot de Zuidvietnamese
geregelde troepen en 440.000 tot de
bondgenoten van Saigon.
KEY WEST. De Amerikaanse poli
tie heeft op een strand in de buurt
van Key West in Florida honderd
Cubaanse ballingen gearresteerd die
op het punt stonden zich in de sche
pen voor een tocht naar Haiti, waar
ze naar hun zeggen het bewind van
president Duvalier omver wilden
werpen.
MANILLA. Een Zuidslavisch vlieg
tuig, dat door 82 Westduitse toeris
ten was gecharterd en op weg was
van Japan naar Bangkok, wordt in
Manilla vastgehouden omdat het
daar zonder toestemming is geland.
BRUSSEL. De Belgische posterijen
zullen op 16 januari twee postzegels
uitgeven ter gelegenheid van het 50-
jarig bestaan van „Lions Internatio
nal".
PARIJS. De door de staat beheer
de radio en televisie in Farnkrijk zal
als gevolg van een donderdag be
ginnende 48-uurstaking van artisten
en technici slechts nieuwsberichten
en grammofoonplaten uitzenden.
ALBERSHAUSEN (West-Duits-
land). In de Westduitse plaats Al-
bershausen is een grote brand ont
staan itoen een tankauto tegen twee
huizen botste. Een 70-jarige vrouw
en een jongetje van acht jaar kwa
men bij de brand om het leven.
LONDEN. Het bronzen beeldje „La
petete danseuse de quatorze ans" van
Degas in het Londense „Tate Galle
ry" is maandag beschadigd toen een
man de glazen stolp om het bijna
een meter hoge werk insloeg. De be
nen van het beeldje zijn beschadigd.
DEN HAAG, 2-1. Op 1 januari is
- zoals bekend - het nieuwe regle
ment verkeerstekens en verkeersre
gels in gegaan.
De meest ingrijpende wijzigingen,
vergeleken met het tot dusver in
gebruik zijnde wegenverkeersregle
ment komen, onderverdeeld en geba
seerd op gegevens van de A.N.W.B.,
op het volgende neer:
algemeen:
Elk gebods- of verbodsteken moet
opgevolgd worden
Blinden, voorzien van blindenstok,
en alle personen die zich moeilijk
voortbewegen, moeten ongehinderde
doorgang krijgen
De bestuurder mag bijzondere ge
dragingen zoals keren, wegrijden en
achteruitrijden slechts uitvoeren in
dien dit mogelijk is zonder gevaar
of hinder voor andere weggebruikers
of schade te veroorzaken.
Wie op een voorrangsweg rijdt, zal
voorrang van de tram moeten krij
gen. Op kruisingen van gelijke orde
behoudt de tram zijn voorrang. Men
weet dat het verkeer dat afslaat,
voorrang moet geven aan verkeer
dat doorgaat, maar bij de tram ligt
het anders; die houdt zijn voorrang
ook bij afslaan. Militaire collonnes
en uitvaartstoeten hebben geen recht
op bijzondere voorrang meer.
Maar ze mogen op kruisingen niet
„doorsneden" worden. Datzelfde
geldt ook voor marscolonnes en op
tochten.
Afslaande bestuurders mogen
overstekende voetgangers, die recht
doorgaan de zijweg oversteken, niet
hinderen.
Men mag voortaan wel stoppen op
een brug of viadukt, maai- niet eron
der.
Richtingspijlen, die op het wegdek
zijn geschilderd vlak bij kruisingen,
moeten worden gevolgd.
Voor de stopstreep, dwars over de
weg, zal moeten worden gestopt.
Op invoeg- en uitrijstroken mag
niet meer worden gestopt; zonodig
doorrijden over de vluchtstrook.
Wie zijn auto verlaat moet zijn
contactsleuteltje meenemen, uitge
zonderd voor wagens waarvan de
motor moet blijven lopen om te kun
nen laden en lossen.
Men mag geen reclame meer voe
ren door middel van transparanten;
opschriften als „taxi" en andere za
kelijke mededelingen vallen daar
buiten.
Bij druk verkeer mag men in files
naast elkaar rijden: a. op wegen met
éénrichtingsverkeer, die in rijstroken
zijn verdeeld; b. op wegen met ver
keer uit beide richtingen, verdeeld
in vier of meer rijstroken, waarbij
het verkeer niet op de linkerhelft
mag komen; c. wanneer „het be
voegde gezag" het toestaat of toe
laat. (Wie in de rechterfile rijdt mag
dus rechts inhalen).
Gebruik clignoteur
Wie zijn rijstrook moet verlaten
of een belangrijke zijdelingse bewe
ging moet maken om in te halen
(dat is dus vrijwel altijd) moet dit
aangeven met de clignoteur. Men is
verplicht direct na het aangeven de
voorgenomen zwenking te maken.
Het knipperlicht moet direct weer
uit, wanneer men de zwenking vol
tooid heeft; dus wanneer men naast
de wagen rijdt, die men bezig is in
te halen. Men mag de zijwaartse be
weging pas uitvoeren als men zich
ervan heeft overtuigd, dat niemand
daarmee wordt gehinderd.
Wanneer men een links gelegen
inrit wil inrijden, dan moet men als
bij een normale linksafbeweging,
links voorsorteren, alvorens de inrit
in te rijden. Op buitenwegen mag
men ook. zoals bij „de oude regel"
moest, rechts gaan staan. (De be
stuurder moet dus zelf bepalen wat
het minste gevaarlijk is).
Even stoppen bij bushalten om
passagiers in en uit te laten mag
voortaan. In- en uitladen van goede
ren, bijv. door expediteurs, blijft bij
bushalten echter verboden.
Parkeren
Men mag de auto parkeren tot vijf
meter van de hoek. Ook mag men
op de hoeken laden en lossen. Het
stopverbod op kruisingen is vervan
gen door een parkeerverbod. Het is
ook verboden te parkeren wanneer
hierdoor de vrije ruimte tussen de
wagen en een vluchtheuvel of een
doorgetrokken streep, minder wordt
dan drie meter.
Men mag niet meer de auto zo
neerzetten, dat daardoor het uitzicht
op verkeersborden, stoplichten of
richtingsborden wordt belemmerd.
Slechts motorrijwielen waarmee
harder dan veertig kilometer per uur
kan en mag worden gereden, worden
op een autoweg toegelaten. Een be
stuurder mag de normale gang van
het verkeer dus niet belemmeren
door uitzonderlijk langzaam te rij
den.
Wie zijn wagen op een aangegeven
parkeerplaats zet, moet dit binnen de
aangegeven vakken doen.
In de Nederlandse stadscentra krij
gen we geel geschilderde trottoir
banden, die een parkeerverbod be
tekenen.
Wanneer langs de kant van de weg
met een getrokken streep een fiets is
geschilderd, met een fietssymbool er
in, dan is dat het exclusieve domein
van (brom)fietsers. Het andere ver
keer mag van dat weggedeelte alleen
gebruik maken, als er een onderbro
ken lijn langs loopt en als daarbij
geen bromfietsers en/of fietsers wor
den gehinderd.
Weekeinde
ARTSENDIENSTEN
Zaterdag 7 en zondag 8 januari 1967
Dokter W. Bontkes, Zierikzee, tel.
(01110) 2280, neemt waar voor
de artsen Van Hoorn en Van
der Waarden.
Dokter H. J. Simons, Renesse, tel.
(01116) 280, neemt waar voor
de artsen Sten ger en Terpstra.
Dokter K. van Leeuwen, Bruinisse,
tel. (01113) 280, neemt waar
voor dokter Speelman.
Dokter L. J. v. d. Zande, Nieuwer
kerk, tel. (01114) 388, neemt
waar voor dokter Vleugels
Schutter.
DIERENARTS
Dierenarts W. A. M. Kalkman, Re
nesse, tel. (01116) 310, neemt
waar voor dierenarts T. van
Roon.
De weekeindedienst vangt aan op za
terdagmorgen om tien uur.
De laser (spreek uit: lezeris een
uitvinding van de laatste tijd die
even belangrijk zal worden 20 niet
belangrijker dan de transistor. De
werking van de „lezer" berust op
een intelligent gebruik van energie,
die in evenwicht wordt gehouden in
het atoom.
Hier geen kernenergie, maar ener
gie opgezameld in elektronen, die om
de kern worstelen. Deze energie
komt vrij in de vorm van één-kleu
rig licht, dat sterk gebundeld kan
worden en over grote afstanden niet
noemenswaardig spreidt. Men kan
bijna een bundel één-kleurig licht op
de maan richten, zonder dat de bun
del breinaalddikte overschrijdt.
De Amerikaanse I.B.M. is er mee
bezig praktische toepassingen van de
laser te verwerkelijken. Ze is al in
staat om via „lezerstraal'> in verbin
ding te blijven met ruimte vaarders;
ze ontwikkelt een systeem om via
de laser de eerste telefoonverbin
ding tussen aarde en maan lot stand
te brengen.
Lineaal nodig
Een zeer praktische toepassing van
de laser vindt plaats in de baai van
San Francisco. De Amerikaanse wa
terstaat is daar bezig met eert even
knie van de IJtunnel. Ja, de baai
overtreft de afstand Centraal Stati
on-Tolhuis aanzienlijk, want ze is
ruim 6 km. breed.
De bouwmethoden vertonen enige
overeenkomst met Amsterdam, in zo
verre, dat er een rechte sleuf moet
worden gebaggerd, waarin de tun
nelstukken worden neergelaten. Na
tuurlijk moet men er een lineaal
langs kunnen leggen. Afbakenen van
de baggerroute met jalons of meet-
bakens is, met het oog op de scheep
vaart onmogelijken het getijver-
schil maakt de hoogte tussen baai
bodem en baggermolen wisselvallig.
Op het tekenbord in de directie
keet is dat geen probleem. De teke
naar trekt een horizontale en een
verticale lijn, die richting en hoogte
boven het wateroppervlak voor ieder
punt van het traject aangeeft.
Maar doe dat nu eens in een baai
van 6 km. breedte en een variabele
waterstand door slib en tij.
Lijnen trekken door water en lucht
afgezien nog van de stoornissen
door mist gaat nu eenmaal niet.
Het kan!
Hel gekke van de laser-toepassing
is dat 't wél gaat. Met de laser trekt
de ingenieur even gemakkelijk lij
nen over een water met een breedte
van 6 km. - en meer als 't moet -
als op een tekenbord in de directie
keet. Horizontaal om de strenge
richting van de baggersleuf aan te
geven, verticaal om een soort peil
schaal te verschaffen.
De bouwers naderen elkaar van
beide oevers uit opererend. De lezer-
straal geleidt hen feilloos; en het is
zelfs onmogelijk elkaar bij de dikste
mist in het midden van de baai mis
te lopen.
Als was 't de draad van een trol
ley-bus wordt de baggermolen langs
de laserstraal geleid. Het kan niet
missen. En omdat de geleidestraal
niet méér massa heeft dan licht, kan
niemand er tegen op botsen of zich
zelf of het baken beschadigen. Men
vaart er dwars doorheen.
De straal vertrekt als een dik pot
lood van de ene oever en aan de an
dere komt hij aan met een middel
lijn die niet meer bedraagt dan 15
cm. Alles wat de baggermolens heb
ben te doen is de straal nauwkeurig
te volgen, hetzij bij dag, hetzij bij
nacht; want de laserstraal is onder
alle omstandigheden gemakkelijk te
zien.
Navigatie
Het zal er misschien van komen
'dat alle meridianen en breedtecir
kels van onze aarde, die nu denk
beeldige lijnen zijn, door ons op de
globe getrokken, werkelijkheid zul
len worden als laserstralen. Qe
scheepvaart zou eenvoudig worden;
vooral als de stralen voorzien wor
den van een automatische naam-
sein.
Tussen twee breedte-cirkels in, of
twee lengte-cirkels, zal men zich
moeten redden; maar er is niets op
tegen het netwerk uit te breiden tot
zelfs minuten en seconden van de
graadverdeling.
Eén lengte-cirkel zou een blauwe
laserstraal kunnen zijn, om aan te
duiden dat hij de „datumlijn" aan
geeft, waar men een dag wint of
verliest, afhankelijk van de richting
waarin men vaart. „You are leaving
the western hemisphere" zou de
beam kunnen uitstralen: of: „U over
schrijdt nu de poolcirkel". Navigeren
is straks gemakkelijker dan u denkt:
geen kompas, geen sextant, niet meer
dan een polshorloge
W. Vogt.
Pietje Krijn, die als leerjongen bij
Herman Sornee was begonnen, werd
door Mienitje voorlopig belast met
de leiding. De laatste autobussen
werden afgebouwd, waarna Mientje
de klanten meldde, dat ze wegens
gebrek aan vakkundig personeel niet
meer in staat was nieuwe opdrach
ten voor carosseriebouw te aanvaar
den. Max Ellegers kende alle klanten
persoonlijk, en op dezelfde dag, dat
Mientje haar brieven verzond,
stuurde Max circulaires, waarin hij
- oud-bedreifslijder van Sornee-
Oudker.k - zich beleefd aanbevo
len hield voor klandizie. Met het
gevolg, dat hij binnen een kwartaal
de meeste klanten had overgeno
men. De carosseriefabriek Sornee-
Oudkerk had opgehouden te be
staan en de arbeiders beperkten
zich als vroeger tot de banden
wagens. de gierkarren en de krui
wagens. Instee daarvan groeide ca
rosseriefabriek Ellegers-Oudkerk in
enkële maanden zo snel, dat hij er
mensen bij moest nemen en hij al
les ternauwernood kon financieren.
Dit alles bleef Van Ogenthals niet
onbekend. Als jurist speurde hij
naar eventuele lekken in deze onge
schreven stilzwijgende overeen
komst tussen mevrouw Sornee en
de heer Ellegers, doch vond niets,
dat hem grond gaf om tegenmaat
regelen te nemen. Maandelijks
schreef hij zijn rvaringen en bevin
dingen in een rapport neer om naar
Amerika te verzenden. Maande
lijks ook ontving Mientje een che
que van driehonderd gulden, die
ze verzilverde, waarna ze verder
haar eigen gang ging. Een huis
houdboekje legde ze niet aan en toen
hij op een koude december-morgen
met zijn auto voor de deur verscheen
was ze eerst van plan hem niet open
te doen. Maar ze bedacht zich en na
dat hij twee keer gebeld had, liep
ze naar de voordeur om hem bin
nen te laten.
Van Ogenthals behandelde haar
als dame, verontschuldigde zijn
komst en vroeg naar de boekhou
ding van de zaak.
Vanuit haar stoel wees Mientje
naar de thans leegstaande hal. „Ver
voeg u bij meneer Krijns.Die is sinds
het vertrek van de heer Ellegers
bedrijfsleider".
Hij keek haar enige tijd aan,
doch de vrouw weerstond zijn blik.
„Nog iets van uw dienst?" vroeg ze.
„Uw huishoudboekje graag, me
vrouw zoals afgesproken is".
„Pardon, er is niets afgesproken.
U hebt mij bevolen een huishoud
boekje aan te leggen. Het spijt me,
maar ik wens geen bevelen te accep
teren. Ik sta niet onder curatele. Al
handelt u dan in opdracht van mijn
echtgenoot".
Hij haalde zijn schouders op. „Dat
is dan voor uw verantwoording. Ik
kan uw toelage inhouden".
„Ik wou dat u het deed. Gelooft
u maar niet, dat ik bij u om geld
kom bedelen. Ik lijd nog liever
honger".
Hij keek naar haar goed gevulde
gestalte. „Ik betwijfel, of u weet,
wat honger is, mevrouw. Ik weet het
wel".
De oorlog ligt niet zo lang achter
ons. Wat beoogt u hiermee te berei
ken, mevrouw?"
„Waarmee?"
.,Wel.... alles, wat er gebeurd is
na mijn eerste bezoek hier. Het ont
slag van de heer Ellegers en het
stopzetten van de carrosseriebouw
hier. Het zit allemaal uitstekend irt
elkaar."
Hoewel Mientje enerzijds gestreeld
was door dit complimentje zotte zo
door To Dorssen-van Loon
haar stekels op. „Is dit een insinua
tie, meneer?"
De advocaat glimlachte even. „Dat
ligt niet in de lijn van mijn beroep,
mevrouw. De heer Ellegers woont
dus niet meer hier in huis?"
„Hij is, ingevolge uw bevel, drie
dagen later vertrokken, meneer.
Schrijft u dat maar aan mijn echt
genoot."
„Meneer Sornee is daarvan al op
de hoogte, mevrouw. En van nog
veel meer." Mientje stak een sigaret
op. de ander met gefronste wenk
brauwen aankijkend. „Leuk, dat
veel meer. Nu moet ik zeker nieuws
gierig worden en vragen: wat is dat
veel meer? Maakt u zich geen illu
sies; het interesseert me niet."
Ik bedoel: het afbreken van dit
bedrijf, dat uw man groot gemaakt
heeft."
„U vergist zich, meneer de advo
caat. „Deze zaak was al groot, toen
mijn echtgenoot hem overnam van
mijn schoonvader. En dat hij in de
oorlog zoveel mogelijk gebleven is,
wat hij was, is alleen te danken aan
het voortreffelijk beheer van Max
Ellegers. Zonder hem zou de zaak
aan het einde van de oorlog zo on
geveer dood zijn geweest. Overigens
u hebt de vorige keer met al uw
maatregelen duidelijk laten merken,
dat ik niets meer te vertellen heb
over dit bedrijf, hoewel het voor een
deel ook mijn eigendom is. Wilt u de
koop-overeenkomst zien. die in 1931
tussen mijn vader en mijn schoon
vader is gesloten? Daar staat, duide
lijk in omschreven, dat ik voor één-
vierde eigenaresse ben van de wa
genmakerij Sornee-Oudkerk. Denkt
u nu, dat ik een zaak, die voor oen
kwart ook mijn eigendom is. ga stuk
maken?"
(Wordt vervolgd).