vleesconserven BINNENSTAD BEDREIGD komt clo ótra] Rij veilig 1:200 Bezoek? Babbeltje,borreltje en borrelhapje! Is uw'keukenwinkeltje' óók zo welgevuld met blikjes nieuwe truien fully fashioned gebreid van zuiver scheerwol .Splf' De grote gebreide kinder mode ZIERIRZEESCHE NIEUWSBODE* Dinsdag 29 november 1966 Nr. 19ft) Vogels als „miljoenenrovers'' Scènes als in Alfred Hitchcock's griezelfilm „De vogels" spelen zich op het ogenblik in enkele vissersha vens van de Duitse Noordzeekust af. De meeuwen zijn hier de meest ge hate vogels geworden, die men met alle ten dienste staande middelen, zoals vergiftigings- en lawaaiacties en met het geweer, tracht te verja gen en uit te roeien. In het bijzonder Bremerhaven, de „stad van de zee visserij", heeft onder de duizenden en duizenden gierige meeuwen te lij den. Iedere morgen halen zij hun deel van de viszegen, om later de kleine havens tussen Elbe en Ems te teisteren, zodat hun gezegende eetlust de economie ver over de tien miljoen D.mark per jaar kost. Daar bij komt nog, dat de meeuwen over eenkomstig hun roofvogelnatuur steeds meer zangvogels of, daar zij zich in de groep sterk voelen, zelfs mensen aanvallen. Om te voorkomen dat zij nog meer schade aaiirichten, heeft men het plan in het komende voorjaar de bereikbare nesten van de meeuwen uit te halen, om zo hun aantal met enige duizenden te ver minderen. Weinig visie op de toekomst Alleen verkeersplan kan erger voorkomen Het centrum van vrijwel elke Ne derlandse binnenstad is een kwets baar punt. Dit centrum moet bereik baar blijven, anders verliest de stad zijn levendigheid. Daarom zijn alle verkeersdcskun- digen het er roerend over eens, dat alle grote en middelgrote steden een structuurplan voor het verkeer nodig hebben. Maar in vele steden schrikt men terug voor radicale oplossingen. Vele gemeentebesturen tonen weinig oog voor de toekomst van hun stad te hebben. De plannen, die zij voor het verkeer ontwerpen, missen de vi sie en de grootscheepse opzet, die het motorisch verkeer toch zo duidelijk vereisen. Teveel wordt er in ons land gedokterd aan het heden, dat reeds morgen is achterhaald. Grootschepse aanpak vereist Ir. J. A. Barkhof, verkeersdeskun- dige van de A.N.W.B. meent dat hét centrum van de stad ook in de toe komst een vitale functie zal moeten blijven vervullen. „Een stad zoder hart is geen stad meer of je zou het een dode stad moeten noemen. Het centrum moet zijn functie als tref punt van winkelende en uitgaande mensen terugkrijgen. Dat geldt zeker voor de vele historische steden met hun aparte, onvervangbare sfeer". Als men de stad zijn hart wil la ten behouden, dan zijn uitgebreide verkeersvoorzieningen echter een eerste vereiste. „Hierbij moet men aan alles denken", zegt ir. J. A. Kui per, de stedebouwkundige, die met zijn stoutmoedig verkeersplan de stad Utrecht een middelpunt heeft willen geven, dat onontbeerlijk is voor een normale leefgemeenschap. Aan alles denken Dat mag men zich dan in Den Haag wel eens voor ogen houden. Daar wilde men een deel van het centrum voor het gemo toriseerde verkeer afsluiten. Men vergat alleen dat de noodzakelijke verkeersvoorzieningen ontbraken In Brabants pittoreske hoofdstad bleek men Ook beter carnavalsplan nen te kunnen maken dan een genu anceerd verkeersplan. Men startte er overmoedig met een uitgekiend een richtingsverkeer. Wat echter ontbrak waren voldoende afvoerwegen voor het doorgaande verkeer .Zodat voor al vreemdelingen in een 'minimum van tijd de kluts kwijt raken en er ADVERTENTIE Natuurlijk had u die borrelworstjes al in uw eigen 'keukenwinkeltje' met vleesconserven klaar staan. Dat winkeltje van u is trouwens helemaal zo plezierig welgevuld met blikjes smakelijke vleesconserven. Met zorg bereid (dat proeft u), hygiënisch verpakt (dat ziet u!). Enu haalt er zo véél uit 'n blikje! nu veel meer verkeersagenten en stoplichten nodig zijn dan ooit tevo ren. Hoe beteugelen? Hoe kan men de verkeerschaos in de binnenstad beteugelen? Verkeers- deskundigen wijzen ons op de wijze, waarop men in de Zwitserse stad Zurich het probleem heeft aange pakt. Daar heeft men gestreefd naar een evenwicht tussen particulier en openbaar vervoer. Het openbaar ver voer wordt veel goedkoper en het krijgt tevens een hogere frekwentie. Het particulier vervoer krijgt even eens de nodige voorzieningen, maar autobezitters zullen behoorlijk moe ten betalen voor parkeren e.d. In Nederland dreigt het verkeer in verschillende steden nu reeds vast te lopen en dit probleem wordt elk jaar nijpenderVele Amsterdammers gaan tegenwoordig al winkelen in Amstelveen. Waarschijnlijk zouden velen van hen zaterdags liever een bezoek aan de Kalverstraat willen brengen, maar de parkeer ellende in de Amstelstad is zo groot, dat de be woners hun boodschappen in een an dere gemeente gaan halen. Volgens ir. Goudappel, de bekende verkeers- deskundige, hebben alleen enkele middelgrote steden en Utrecht tot dusver een structuurplan kunnen construeren, dat aan de hoge eisen van de toekomst voldoet. Hij noemt Bergen op Zoom als een ideaal voorbeeld. Ir de Ranitz heeft voor deze gemeente een plan ont worpen. Volgens dit plan zullen de wegen voor intensief en beperkt ver keer streng gescheiden worden ge houden. Het intensief verkeer wordt om het centrum heen gevoerd. Van deze binnenring uit zijn de rustiger wegen gemakkelijk bereikbaar. Deze rustige wegen komen tot in het cen trum. Ze omsluiten een kleine kern van voetgangersstraten. In het cen trum zijn ook de city-kernen voor voetgangers geprojecteerd Netwerk De binnenstad is als een netwerk in een levenscentrum. Op de con structie van dit netwerk komt het aan. Ir. Goudappel en met hem vele ver keer sdeskundigen zijn helemaal niet zo geporteerd voor het'alsmaar scheppen van voorrangswegen in de steden ten gerieve van het door gaand verkeer. Voor het doorgaand verkeer zijn ringwegen buiten het centrum noodzakelijk. Het geeft geen pas het doorgaand verkeer te be voordelen in vergelijking tot het stadsverkeer. Ook het rigoureus doorvoeren van eenrichtingsverkeer kan nare konse- kwenties hebben, als er niet voldoen de parallelwegen zijn. Dat hebben. met name Delft en Den Bosch onder vonden. Haarlem bereikte een tijde lijke oplossing door de knelpunten te verplaatsen. Ook kan een enorme stadsuitbrei ding aanleiding geven tot zeer ern stige moeilijkheden in het stadsver keer. Dat heeft men o.a. in Apel doorn ervaren, waar de stadstütbrei- ding de snelwegen in moeilijkheden bracht doordat deze op den duur door de stadswijkengingen lopen. Samenhang nodig Verkeersplannen, die logisch zijn uitgedacht, zijn daarom hard nodig voor onze stedenEr zal een her structurering van de steden voor no dig zijn, met behoud van de stede lijke elementen uiteraard. Te zeer zoekt men het nu nog in „oplossin gen", die de volgende dag zich al weer als problemen aandienen. Ir. Goudappel stelt: „Met grachten dempen, trottoirs versmallen en der gelijke komt men er niet. Het helpt misschien éven, maar aldra zit men weer in het slop. Er zijn goed gefun deerde plannen nodig, die zich over een geheel stelsel uitstrekken. De maatregelen die genomen moeten worden dienen te passen in het ka der van een totaal verkeersen ver voersplan en moeten een onderlinge samenhang verionen. En laten ave alsjeblieft met dit alles niet te lang meer wachten". Het Amerikaanse ruimtevoertuig „Mariner 4", dat twee jaar geleden werd gelanceerd om foto's van de planeet Mars te maken, seint nog steeds driemaal per week gegevens naar de aarde. Het 400 ton metende Westduitse schip „Rigel" is maandag bij zwaar weer in de Finse Golf vergaan. Een Deense vrachtboot heeft twee* be manningsleden opgepikt; vier wor den er vermist. KORTE BERICHTEN UIT HET BINNENLAND COEVORDEN. Op de kandidaten lijst die Boerenpartij kiezers in Em- men, Sleen, Oosterhesselen, Coevor- den en Zweeloo i.v.m. de komende Tweede Kamerverkiezingen bij het hoofdbestuur hebben ingediend, staat als lijstaanvoerder partijleider H. Koekoek. UTRECHT. Een militair, de 20-ja- rige J. H. Krekels uit Sittard, is in Den Bosch tussen de trein en het perron gevallen. Hij werd gewond en is in een ziekenhuis opgenomen. HAAKSBERGEN. De 68-jarige in Haaksbergen woonachtige mevrouw J. Maurik-Botterhuis is in haar woonplaats door een personenauto aangereden toen zij de straat wilde oversteken. De vrouw is in het R.K. ziekenhuis te Enschede later overle den. DEN HAAG. In Voorburg, waar a! enige maanden een pyromaan ope reert, heeft zich opnieuw een geval van brandstichting "voorgedaan. DRACHTEN. Op een niet-bevei- ligde overweg te Drachten is zater dag een personenauto tegen een goe derentrein gebotst. De auto werd bestuurd door pater Grashuis uit Drachten. Hij werd gewond en in een ziekenhuis te Drachten opge nomen. ARNHEM. De 26-jarige A. L. de R. uit Rheden die op de administratie van een meubel transportbedrijf in Arnhem werkzaam was, en zich ten nadele van dit bedrijf aan een ver duistering van ruim f 5000 schuldig maakte, is in Hamburg aangehouden en uitgeleverd. VENRAY. Zondagavond is de 22- jarige bromfietsberijder L. Jeuken in Venray op de Maasheeseweg met zijn bromfiets tegen een stilstaande auto gereden. Zijn verwondingen waren van dien aard dat hij enkele uren later in het ziekenhuis, zonder tot bewustzijn te zijn gekomen, is overleden. UTRECHT. Een week of drie ge leden verdwenen vier Utrechtse jon gens plotseling. Via de ouders be reikte de politie een verzoek om op sporing. Dit heeft er toe geleid dat twee van de knapen, de 18-jarige P. van Koelen en de 17-jarige W. A. L. de Winter in Genève door de politie konden worden aangehouden. AMSTERDAM. Dankzij een schen king van het Prins Bernhard Fods ten bedrage van f 20.000 zal de dans groep „Eigentijdse Dans" haar pro gramma in dit seizoen aamerkelijk kunnen uitbreiden. De dansgroep zal ruim 36 voorstellingen geven, zowel in Nederland als in België. DORDRECHT. Zondagnacht is een Rotterdamse taxi-chauffeur mishan deld door twee klanten die hij van Katendrecht naar Dordrecht had moeten brengen. Toen de chauffeur wilde afrekenen vielen zij hem aan. Een van hen trachtte zijn porte feuille uit zijn binnenzak te halen. De chauffeur zag tijdens de worste ling, waarbij de andere man tractte zijn mond open te scheuren, kans zijn claxon in werking te stellen. Hierop namen de rovers de vlucht. DEN HAAG. Maadag is het ko ninklijk besluit gepubliceerd, waar bij de benoeming per 1 mei 1967 van prof. dr. J. Zijlstra tot president van de Nederlandsche Bank N.V. wordt ingetrokken. ADVERTENTIE Sterk-warm-modieus in vele kleuren, zoals zwart, rood, blauw, groen en camel. Met V-hals, col of ronde hals. In de maten 110 t/m 164. Prijzen van 21,50 t/m 30,50. Verkrijgbaar in de betere zaken! Micro-competitie SDKB ZSC-Brouwershaven 4-4 Na een spannende strijd werden de puntjes in deze wedstrijd broe derlijk gedeeld, een uitslag welke de krachtsverhoudingen in het veld vrij goed weergaf. Lou Lauwerse gaf ZSC met een keurig schot een 1-0 voorsprong, welke door Han de Jong uit een strafworp weer teniet werd gedaan (1-1), met welke stand ook de eerste helft werd afgesloten. In de 2e helft kwamen de schutters pas goed los. Tonny v. Beveren liet de Brou- wenaren het eerst juichen (1-2) maar Daan Bezuijen bracht de stand weer in evenwicht (2-2). Adi*ie Lievense schoot Brouwershaven naar een 3-2 voorsprong, maar nu zorgde Lou Lauwerse ervoor dat beide partijen weer naast elkaar kwamen. Uitein delijk zag het er naar uit dat ZSC met de winst zou gaan strijken toen Daan Bezuijen kort voor tijd zijn club een 4-3 voorsprong gaf. In de laatste seconden van de westrijd wist Adrie Lievense nog de helft van de inzet voor zijn club uit het vuur te slepen (4-4). WIK-DOSKO 4-0 Gebrek aan produktiviteit stond ook in deze wedstrijd voor DOSKO een gunstiger resultaat in de weg. Piet Overbeke, Janny Fondse en Wim Berrevoets gaven hun club in de le helft reeds een veilige 3-0 voorsprong. Na de hervatting slaagde Wim Berrevoets er nog in de eind stand op 4-0 te brengen. ZSC-DFS 1-5 Een vlotte overwinning voor het schotvaardiger en technisch beter spelende DES. Willy Mooij gaf de leiding (0-1), waarna Lou Lauwerse de gelijkmaker liet aantekenen (1-1). Willy v. d. Weel zorgde er na de vak- verwiseling voor dat DFS de le helft met een 2-1 voorsprong kon afslui ten. Na de hervatting brachten me vrouw Kloet-v. Nieuwenhuize, Joop Hanse en Janny v. d. Have de eind stand op 1-5. In de 2e helft was ZSC met een aantal schoten niet erg ge lukkig, reden waardoor zij nog wel één of twee doelpunten hadden ver diend. In Neumünster, een stad van 90.000 inwoners in de Noordduitse deelstaat Sleeswij k-Holstein, heeft een groep mensen een organisatie gevormd tegen de uiterst rechtse na- tionaal-democratische partij Duits land. „Ik zal je maar laten kletsen, dat lijkt me het verstandigst." BeslistJe bent altijd een ver standig man geweest. Maar ik ben helemaal niet jaloers, als je dat soms denkt. Ik gun jou een goede vrouw. Ik hoop tenminste, dat ze een goede vrouw voor je zal zijn, want die verdien je. Wees' gelukkig ginds, in je werk, in je huwelijk. En voor Jantje is het goed, als hij een moeder krijgt. Alle respect voor Jannieze was altijd een schat voor je, jongen, maar een goede moeder is voor de jongen beter." „Hennie heeft zelf een dochtertje van die leeftijd." „Kunnen ze samen verder opgroei en." Ze stak haar hand uit. „Veel geluk, Max, ik gun het je." Hij nam aarzelènd haar hand aan. „Meen je het?" Mientje keek hem met grote ogen aan. „Maar natuurlijk, meneertje, waarom niet? Je weet toch, dat ik altijd veel met je ophad, niet? Mij dunkt, dat moet je toch wel ge merkt hebben." Hij hield haar hand vast. „Waar om deed je datdie avond, Mientje? Toen je man in dienst was. Waarom wilde je, dat ik Ze kreeg een kleur. „Vraag niet naar de bekende weg. Ik heb je ver teld, dat ons huwelijk - Frans en ik - een Verstandshuwelijk was. Liefde kwam er eigenlijk niet aan te pas. Hoogstens de hartstocht van de eerste tijd. Ik houd niet van hem, dat weet ik nu, en hij niet van mij. Behoudens af en toe een bevlieging we zijn geen van beiden van mar- mer - leven we in feite elk ons ei gen leven. Hij heeft zijn werk en ik heb alleen mijn illusies. Moet ik nog meer zeggen?" „Bedoel je, dat je van mij houdt?" vroeg hij verbaasd. Ze rukte haar hand los. „Los dit vraagstuk zelf maar op, daarginds." Ze liep naar de deur. „Het beste eh veel geluk!" Op straat had ze moeite haar tra nen in te houden. Maar terug in haar woning was ze weer zichzelf. Bij het klaarmaken van de avond boterham liet ze een kopje vallen, dat in scherven bleef liggen. Ze keek ernaar. Precies mijn hart, dacht ze. Totaal in stukken. En al die jaren heelt die stommeling niets bemerkt.. Hoofdstuk 7. September 1939 werd Frans Sor- nee onder de wapenen geroepen, te zamen met vele duizenden anderen. Dat gaf grote moeilijkheden, want de werkplaats en terrein stonden vol met trucks, waar carrosserie's op ge bouwd moesten worden. En De Neef, de opvolger van Max Ellegers, ver stond wel zijn vak, maar kon abso luut geen leiding geven. Frans Sornee bewoog hemel en en aarde en kreeg na vijf weken ge daan, dat hij drie weken thuis kon zijn. In november, toen de toestand opnieuw kritiek was, werd zijn ver lof een poosje ingetrokken en in april van 1940 opnieuw. En toen op 10 mei de oorlog uitbrak, wist Mientje op geen stukken na, waar haar man zich bevond. Bovendien lag het werk nagenoeg stil, omdat de jongeren al lemaal in dienst waren, zodat er vier man overgebleven waren voor het werk, waaraan twaalf man de handen vol had. Op de tweede dag van de oorlog stond Max Ellegers plotseling in de deuropening van de keuken. Mientje, die de afwas opborg, gaf een gil van schrik, maar zette de drie borden, die ze in haar hand had neer en vloog op hem toe. „Max!" riep ze, half verheugd, half verschrikt uit, „Hoe kom je hier? Hoe gaat het? Is er wat gebeurd?" Hij viel op een stoel neer en ze zag nu pas, dat hij doornat van zweet was. „O, jongen, wat zie je er uit! Wil je eerst een bad nemen?" „Graag eerst wat drinken, als je hebt „Ik heb nog bier. „Alsjeblieft. Ze schonk een glas vol, dat hij achter elkaar leegdronk, waarna ze het nog halfvolle flesje bij hem neer zette. „Ik zal het bad vol laten lo pen," besliste ze. „Ik leg wel wat kleren van Frans voor je neer. Jul lie verschillen nu niet veel meer in grootte. Je bent mager geworden." Hij knikte haar vriendelijk toe. „Dank je, Mientje, ik wist niet meer, waar ik heen moest, gaan." Boven begreep ze ineens, dat hij geheel aan lager wal geraakt was. Hoe kon dat zo ineens? Enfin, nu niet vragen, eerst voor hem zorgen. Ze zette de bndkranen open en ging door To Dorssen-van Loon toen op zoek naar ondergoed en een costuum. Dat grijze geblokte maar; Frans droeg het toch nooit meer. En die bruine schoenen hield hij al even min van. Overhemden waren er ge noeg. Zo, nu nog een handdoek. Zeep lag al klaar. Ze bleef wachten tot het bad half vol was, waarna ze het water voelde en knikte. Na de kranen weer dicht gedraaid te hebben, controleerde ze de klaarliggende kleren. Terwijl ze naar beneden liep, dacht ze: Wat zou hij allemaal meegemaakt hebben? Hij ziet er zo slecht uit. (Wordt vervolgd). ADVERTENTIE Tank één glas melk op elke 200 kilometer: het gezondste „pep-middel" voor scherpe ogen en een snel reaktiever- mogen. Veilig, verstandig en vurrukkulluk Rijdt veilig met melk Mee eens? Vraag gratis embleem aan het KZ.B., Postbus 4530. Rijswyk (Z-H).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1966 | | pagina 7