vleesconserven
BINNENSTAD BEDREIGD
komt clo ótra]
Rij veilig
1:200
Bezoek? Babbeltje,borreltje en borrelhapje!
Is uw'keukenwinkeltje' óók zo welgevuld
met blikjes
nieuwe
truien
fully fashioned gebreid
van zuiver scheerwol .Splf'
De grote
gebreide
kinder
mode
ZIERIRZEESCHE NIEUWSBODE* Dinsdag 29 november 1966 Nr. 19ft)
Vogels als „miljoenenrovers''
Scènes als in Alfred Hitchcock's
griezelfilm „De vogels" spelen zich
op het ogenblik in enkele vissersha
vens van de Duitse Noordzeekust af.
De meeuwen zijn hier de meest ge
hate vogels geworden, die men met
alle ten dienste staande middelen,
zoals vergiftigings- en lawaaiacties
en met het geweer, tracht te verja
gen en uit te roeien. In het bijzonder
Bremerhaven, de „stad van de zee
visserij", heeft onder de duizenden
en duizenden gierige meeuwen te lij
den. Iedere morgen halen zij hun
deel van de viszegen, om later de
kleine havens tussen Elbe en Ems
te teisteren, zodat hun gezegende
eetlust de economie ver over de tien
miljoen D.mark per jaar kost. Daar
bij komt nog, dat de meeuwen over
eenkomstig hun roofvogelnatuur
steeds meer zangvogels of, daar zij
zich in de groep sterk voelen, zelfs
mensen aanvallen. Om te voorkomen
dat zij nog meer schade aaiirichten,
heeft men het plan in het komende
voorjaar de bereikbare nesten van
de meeuwen uit te halen, om zo hun
aantal met enige duizenden te ver
minderen.
Weinig visie op de toekomst
Alleen verkeersplan kan erger voorkomen
Het centrum van vrijwel elke Ne
derlandse binnenstad is een kwets
baar punt. Dit centrum moet bereik
baar blijven, anders verliest de stad
zijn levendigheid.
Daarom zijn alle verkeersdcskun-
digen het er roerend over eens, dat
alle grote en middelgrote steden een
structuurplan voor het verkeer nodig
hebben. Maar in vele steden schrikt
men terug voor radicale oplossingen.
Vele gemeentebesturen tonen weinig
oog voor de toekomst van hun stad
te hebben. De plannen, die zij voor
het verkeer ontwerpen, missen de vi
sie en de grootscheepse opzet, die het
motorisch verkeer toch zo duidelijk
vereisen. Teveel wordt er in ons land
gedokterd aan het heden, dat reeds
morgen is achterhaald.
Grootschepse aanpak
vereist
Ir. J. A. Barkhof, verkeersdeskun-
dige van de A.N.W.B. meent dat hét
centrum van de stad ook in de toe
komst een vitale functie zal moeten
blijven vervullen. „Een stad zoder
hart is geen stad meer of je zou het
een dode stad moeten noemen. Het
centrum moet zijn functie als tref
punt van winkelende en uitgaande
mensen terugkrijgen. Dat geldt zeker
voor de vele historische steden met
hun aparte, onvervangbare sfeer".
Als men de stad zijn hart wil la
ten behouden, dan zijn uitgebreide
verkeersvoorzieningen echter een
eerste vereiste. „Hierbij moet men
aan alles denken", zegt ir. J. A. Kui
per, de stedebouwkundige, die met
zijn stoutmoedig verkeersplan de
stad Utrecht een middelpunt heeft
willen geven, dat onontbeerlijk is
voor een normale leefgemeenschap.
Aan alles denken Dat mag men
zich dan in Den Haag wel eens voor
ogen houden. Daar wilde men een
deel van het centrum voor het gemo
toriseerde verkeer afsluiten. Men
vergat alleen dat de noodzakelijke
verkeersvoorzieningen ontbraken
In Brabants pittoreske hoofdstad
bleek men Ook beter carnavalsplan
nen te kunnen maken dan een genu
anceerd verkeersplan. Men startte er
overmoedig met een uitgekiend een
richtingsverkeer. Wat echter ontbrak
waren voldoende afvoerwegen voor
het doorgaande verkeer .Zodat voor
al vreemdelingen in een 'minimum
van tijd de kluts kwijt raken en er
ADVERTENTIE
Natuurlijk had u die borrelworstjes al in uw
eigen 'keukenwinkeltje' met vleesconserven klaar
staan. Dat winkeltje van u is trouwens helemaal
zo plezierig welgevuld met blikjes smakelijke
vleesconserven. Met zorg bereid (dat proeft u),
hygiënisch verpakt (dat ziet u!). Enu haalt er zo véél uit 'n blikje!
nu veel meer verkeersagenten en
stoplichten nodig zijn dan ooit tevo
ren.
Hoe beteugelen?
Hoe kan men de verkeerschaos in
de binnenstad beteugelen? Verkeers-
deskundigen wijzen ons op de wijze,
waarop men in de Zwitserse stad
Zurich het probleem heeft aange
pakt. Daar heeft men gestreefd naar
een evenwicht tussen particulier en
openbaar vervoer. Het openbaar ver
voer wordt veel goedkoper en het
krijgt tevens een hogere frekwentie.
Het particulier vervoer krijgt even
eens de nodige voorzieningen, maar
autobezitters zullen behoorlijk moe
ten betalen voor parkeren e.d.
In Nederland dreigt het verkeer in
verschillende steden nu reeds vast te
lopen en dit probleem wordt elk jaar
nijpenderVele Amsterdammers
gaan tegenwoordig al winkelen in
Amstelveen. Waarschijnlijk zouden
velen van hen zaterdags liever een
bezoek aan de Kalverstraat willen
brengen, maar de parkeer ellende in
de Amstelstad is zo groot, dat de be
woners hun boodschappen in een an
dere gemeente gaan halen. Volgens
ir. Goudappel, de bekende verkeers-
deskundige, hebben alleen enkele
middelgrote steden en Utrecht tot
dusver een structuurplan kunnen
construeren, dat aan de hoge eisen
van de toekomst voldoet.
Hij noemt Bergen op Zoom als een
ideaal voorbeeld. Ir de Ranitz heeft
voor deze gemeente een plan ont
worpen. Volgens dit plan zullen de
wegen voor intensief en beperkt ver
keer streng gescheiden worden ge
houden. Het intensief verkeer wordt
om het centrum heen gevoerd. Van
deze binnenring uit zijn de rustiger
wegen gemakkelijk bereikbaar. Deze
rustige wegen komen tot in het cen
trum. Ze omsluiten een kleine kern
van voetgangersstraten. In het cen
trum zijn ook de city-kernen voor
voetgangers geprojecteerd
Netwerk
De binnenstad is als een netwerk
in een levenscentrum. Op de con
structie van dit netwerk komt het
aan. Ir. Goudappel en met hem vele
ver keer sdeskundigen zijn helemaal
niet zo geporteerd voor het'alsmaar
scheppen van voorrangswegen in de
steden ten gerieve van het door
gaand verkeer. Voor het doorgaand
verkeer zijn ringwegen buiten het
centrum noodzakelijk. Het geeft geen
pas het doorgaand verkeer te be
voordelen in vergelijking tot het
stadsverkeer.
Ook het rigoureus doorvoeren van
eenrichtingsverkeer kan nare konse-
kwenties hebben, als er niet voldoen
de parallelwegen zijn. Dat hebben.
met name Delft en Den Bosch onder
vonden. Haarlem bereikte een tijde
lijke oplossing door de knelpunten
te verplaatsen.
Ook kan een enorme stadsuitbrei
ding aanleiding geven tot zeer ern
stige moeilijkheden in het stadsver
keer. Dat heeft men o.a. in Apel
doorn ervaren, waar de stadstütbrei-
ding de snelwegen in moeilijkheden
bracht doordat deze op den duur
door de stadswijkengingen lopen.
Samenhang nodig
Verkeersplannen, die logisch zijn
uitgedacht, zijn daarom hard nodig
voor onze stedenEr zal een her
structurering van de steden voor no
dig zijn, met behoud van de stede
lijke elementen uiteraard. Te zeer
zoekt men het nu nog in „oplossin
gen", die de volgende dag zich al
weer als problemen aandienen.
Ir. Goudappel stelt: „Met grachten
dempen, trottoirs versmallen en der
gelijke komt men er niet. Het helpt
misschien éven, maar aldra zit men
weer in het slop. Er zijn goed gefun
deerde plannen nodig, die zich over
een geheel stelsel uitstrekken. De
maatregelen die genomen moeten
worden dienen te passen in het ka
der van een totaal verkeersen ver
voersplan en moeten een onderlinge
samenhang verionen. En laten ave
alsjeblieft met dit alles niet te lang
meer wachten".
Het Amerikaanse ruimtevoertuig
„Mariner 4", dat twee jaar geleden
werd gelanceerd om foto's van de
planeet Mars te maken, seint nog
steeds driemaal per week gegevens
naar de aarde.
Het 400 ton metende Westduitse
schip „Rigel" is maandag bij zwaar
weer in de Finse Golf vergaan. Een
Deense vrachtboot heeft twee* be
manningsleden opgepikt; vier wor
den er vermist.
KORTE BERICHTEN
UIT HET BINNENLAND
COEVORDEN. Op de kandidaten
lijst die Boerenpartij kiezers in Em-
men, Sleen, Oosterhesselen, Coevor-
den en Zweeloo i.v.m. de komende
Tweede Kamerverkiezingen bij het
hoofdbestuur hebben ingediend,
staat als lijstaanvoerder partijleider
H. Koekoek.
UTRECHT. Een militair, de 20-ja-
rige J. H. Krekels uit Sittard, is in
Den Bosch tussen de trein en het
perron gevallen. Hij werd gewond
en is in een ziekenhuis opgenomen.
HAAKSBERGEN. De 68-jarige in
Haaksbergen woonachtige mevrouw
J. Maurik-Botterhuis is in haar
woonplaats door een personenauto
aangereden toen zij de straat wilde
oversteken. De vrouw is in het R.K.
ziekenhuis te Enschede later overle
den.
DEN HAAG. In Voorburg, waar a!
enige maanden een pyromaan ope
reert, heeft zich opnieuw een geval
van brandstichting "voorgedaan.
DRACHTEN. Op een niet-bevei-
ligde overweg te Drachten is zater
dag een personenauto tegen een goe
derentrein gebotst. De auto werd
bestuurd door pater Grashuis uit
Drachten. Hij werd gewond en in
een ziekenhuis te Drachten opge
nomen.
ARNHEM. De 26-jarige A. L. de R.
uit Rheden die op de administratie
van een meubel transportbedrijf in
Arnhem werkzaam was, en zich ten
nadele van dit bedrijf aan een ver
duistering van ruim f 5000 schuldig
maakte, is in Hamburg aangehouden
en uitgeleverd.
VENRAY. Zondagavond is de 22-
jarige bromfietsberijder L. Jeuken
in Venray op de Maasheeseweg met
zijn bromfiets tegen een stilstaande
auto gereden. Zijn verwondingen
waren van dien aard dat hij enkele
uren later in het ziekenhuis, zonder
tot bewustzijn te zijn gekomen, is
overleden.
UTRECHT. Een week of drie ge
leden verdwenen vier Utrechtse jon
gens plotseling. Via de ouders be
reikte de politie een verzoek om op
sporing. Dit heeft er toe geleid dat
twee van de knapen, de 18-jarige P.
van Koelen en de 17-jarige W. A. L.
de Winter in Genève door de politie
konden worden aangehouden.
AMSTERDAM. Dankzij een schen
king van het Prins Bernhard Fods
ten bedrage van f 20.000 zal de dans
groep „Eigentijdse Dans" haar pro
gramma in dit seizoen aamerkelijk
kunnen uitbreiden. De dansgroep zal
ruim 36 voorstellingen geven, zowel
in Nederland als in België.
DORDRECHT. Zondagnacht is een
Rotterdamse taxi-chauffeur mishan
deld door twee klanten die hij van
Katendrecht naar Dordrecht had
moeten brengen. Toen de chauffeur
wilde afrekenen vielen zij hem aan.
Een van hen trachtte zijn porte
feuille uit zijn binnenzak te halen.
De chauffeur zag tijdens de worste
ling, waarbij de andere man tractte
zijn mond open te scheuren, kans
zijn claxon in werking te stellen.
Hierop namen de rovers de vlucht.
DEN HAAG. Maadag is het ko
ninklijk besluit gepubliceerd, waar
bij de benoeming per 1 mei 1967 van
prof. dr. J. Zijlstra tot president van
de Nederlandsche Bank N.V. wordt
ingetrokken.
ADVERTENTIE
Sterk-warm-modieus in vele kleuren, zoals zwart, rood,
blauw, groen en camel. Met V-hals, col of ronde hals.
In de maten 110 t/m 164. Prijzen van 21,50 t/m 30,50.
Verkrijgbaar in de betere zaken!
Micro-competitie SDKB
ZSC-Brouwershaven 4-4
Na een spannende strijd werden
de puntjes in deze wedstrijd broe
derlijk gedeeld, een uitslag welke de
krachtsverhoudingen in het veld vrij
goed weergaf. Lou Lauwerse gaf
ZSC met een keurig schot een 1-0
voorsprong, welke door Han de Jong
uit een strafworp weer teniet werd
gedaan (1-1), met welke stand ook de
eerste helft werd afgesloten. In de 2e
helft kwamen de schutters pas goed
los. Tonny v. Beveren liet de Brou-
wenaren het eerst juichen (1-2) maar
Daan Bezuijen bracht de stand weer
in evenwicht (2-2). Adi*ie Lievense
schoot Brouwershaven naar een 3-2
voorsprong, maar nu zorgde Lou
Lauwerse ervoor dat beide partijen
weer naast elkaar kwamen. Uitein
delijk zag het er naar uit dat ZSC
met de winst zou gaan strijken toen
Daan Bezuijen kort voor tijd zijn
club een 4-3 voorsprong gaf. In de
laatste seconden van de westrijd wist
Adrie Lievense nog de helft van de
inzet voor zijn club uit het vuur te
slepen (4-4).
WIK-DOSKO 4-0
Gebrek aan produktiviteit stond
ook in deze wedstrijd voor DOSKO
een gunstiger resultaat in de weg.
Piet Overbeke, Janny Fondse en
Wim Berrevoets gaven hun club in
de le helft reeds een veilige 3-0
voorsprong. Na de hervatting slaagde
Wim Berrevoets er nog in de eind
stand op 4-0 te brengen.
ZSC-DFS 1-5
Een vlotte overwinning voor het
schotvaardiger en technisch beter
spelende DES. Willy Mooij gaf de
leiding (0-1), waarna Lou Lauwerse
de gelijkmaker liet aantekenen (1-1).
Willy v. d. Weel zorgde er na de vak-
verwiseling voor dat DFS de le helft
met een 2-1 voorsprong kon afslui
ten. Na de hervatting brachten me
vrouw Kloet-v. Nieuwenhuize, Joop
Hanse en Janny v. d. Have de eind
stand op 1-5. In de 2e helft was ZSC
met een aantal schoten niet erg ge
lukkig, reden waardoor zij nog wel
één of twee doelpunten hadden ver
diend.
In Neumünster, een stad van
90.000 inwoners in de Noordduitse
deelstaat Sleeswij k-Holstein, heeft
een groep mensen een organisatie
gevormd tegen de uiterst rechtse na-
tionaal-democratische partij Duits
land.
„Ik zal je maar laten kletsen, dat
lijkt me het verstandigst."
BeslistJe bent altijd een ver
standig man geweest. Maar ik ben
helemaal niet jaloers, als je dat
soms denkt. Ik gun jou een goede
vrouw. Ik hoop tenminste, dat ze
een goede vrouw voor je zal zijn,
want die verdien je. Wees' gelukkig
ginds, in je werk, in je huwelijk.
En voor Jantje is het goed, als hij
een moeder krijgt. Alle respect voor
Jannieze was altijd een schat
voor je, jongen, maar een goede
moeder is voor de jongen beter."
„Hennie heeft zelf een dochtertje
van die leeftijd."
„Kunnen ze samen verder opgroei
en." Ze stak haar hand uit. „Veel
geluk, Max, ik gun het je."
Hij nam aarzelènd haar hand aan.
„Meen je het?"
Mientje keek hem met grote ogen
aan. „Maar natuurlijk, meneertje,
waarom niet? Je weet toch, dat ik
altijd veel met je ophad, niet? Mij
dunkt, dat moet je toch wel ge
merkt hebben."
Hij hield haar hand vast. „Waar
om deed je datdie avond,
Mientje? Toen je man in dienst was.
Waarom wilde je, dat ik
Ze kreeg een kleur. „Vraag niet
naar de bekende weg. Ik heb je ver
teld, dat ons huwelijk - Frans en
ik - een Verstandshuwelijk was.
Liefde kwam er eigenlijk niet aan
te pas. Hoogstens de hartstocht van
de eerste tijd. Ik houd niet van hem,
dat weet ik nu, en hij niet van mij.
Behoudens af en toe een bevlieging
we zijn geen van beiden van mar-
mer - leven we in feite elk ons ei
gen leven. Hij heeft zijn werk en
ik heb alleen mijn illusies. Moet ik
nog meer zeggen?"
„Bedoel je, dat je van mij houdt?"
vroeg hij verbaasd.
Ze rukte haar hand los. „Los dit
vraagstuk zelf maar op, daarginds."
Ze liep naar de deur. „Het beste eh
veel geluk!"
Op straat had ze moeite haar tra
nen in te houden. Maar terug in
haar woning was ze weer zichzelf.
Bij het klaarmaken van de avond
boterham liet ze een kopje vallen,
dat in scherven bleef liggen. Ze keek
ernaar. Precies mijn hart, dacht ze.
Totaal in stukken. En al die jaren
heelt die stommeling niets bemerkt..
Hoofdstuk 7.
September 1939 werd Frans Sor-
nee onder de wapenen geroepen, te
zamen met vele duizenden anderen.
Dat gaf grote moeilijkheden, want
de werkplaats en terrein stonden vol
met trucks, waar carrosserie's op ge
bouwd moesten worden. En De Neef,
de opvolger van Max Ellegers, ver
stond wel zijn vak, maar kon abso
luut geen leiding geven.
Frans Sornee bewoog hemel en
en aarde en kreeg na vijf weken ge
daan, dat hij drie weken thuis kon
zijn. In november, toen de toestand
opnieuw kritiek was, werd zijn ver
lof een poosje ingetrokken en in april
van 1940 opnieuw. En toen op 10 mei
de oorlog uitbrak, wist Mientje op
geen stukken na, waar haar man
zich bevond. Bovendien lag het werk
nagenoeg stil, omdat de jongeren al
lemaal in dienst waren, zodat er
vier man overgebleven waren voor
het werk, waaraan twaalf man de
handen vol had.
Op de tweede dag van de oorlog
stond Max Ellegers plotseling in de
deuropening van de keuken. Mientje,
die de afwas opborg, gaf een gil van
schrik, maar zette de drie borden,
die ze in haar hand had neer en
vloog op hem toe. „Max!" riep ze,
half verheugd, half verschrikt uit,
„Hoe kom je hier? Hoe gaat het? Is
er wat gebeurd?"
Hij viel op een stoel neer en ze
zag nu pas, dat hij doornat van
zweet was. „O, jongen, wat zie je er
uit! Wil je eerst een bad nemen?"
„Graag eerst wat drinken, als je
hebt
„Ik heb nog bier.
„Alsjeblieft.
Ze schonk een glas vol, dat hij
achter elkaar leegdronk, waarna ze
het nog halfvolle flesje bij hem neer
zette. „Ik zal het bad vol laten lo
pen," besliste ze. „Ik leg wel wat
kleren van Frans voor je neer. Jul
lie verschillen nu niet veel meer in
grootte. Je bent mager geworden."
Hij knikte haar vriendelijk toe.
„Dank je, Mientje, ik wist niet meer,
waar ik heen moest, gaan."
Boven begreep ze ineens, dat hij
geheel aan lager wal geraakt was.
Hoe kon dat zo ineens? Enfin, nu
niet vragen, eerst voor hem zorgen.
Ze zette de bndkranen open en ging
door To Dorssen-van Loon
toen op zoek naar ondergoed en een
costuum. Dat grijze geblokte maar;
Frans droeg het toch nooit meer. En
die bruine schoenen hield hij al even
min van. Overhemden waren er ge
noeg. Zo, nu nog een handdoek. Zeep
lag al klaar.
Ze bleef wachten tot het bad half
vol was, waarna ze het water voelde
en knikte. Na de kranen weer dicht
gedraaid te hebben, controleerde ze
de klaarliggende kleren. Terwijl ze
naar beneden liep, dacht ze: Wat zou
hij allemaal meegemaakt hebben?
Hij ziet er zo slecht uit.
(Wordt vervolgd).
ADVERTENTIE
Tank één glas melk op elke
200 kilometer: het gezondste
„pep-middel" voor scherpe
ogen en een snel reaktiever-
mogen. Veilig, verstandig en
vurrukkulluk
Rijdt veilig met melk
Mee eens? Vraag gratis embleem aan het
KZ.B., Postbus 4530. Rijswyk (Z-H).