20 KOPER
50 KOPER
Nog niet schoolrijp!
CRABMEAT tamtcharki
RUMBONEN
orKERSENBONBONS
PIKANTE WORSTJES
COCTAIIWORSTJES
of BORRELWORSTJES
PILCHARDS
IN TOMATENSAUS
PERZIKEN
GEMARINEERDE
HARSNGFSLEÏ5
WIJN
JUS d'ORANGE
PERZIKEN op sap
SLAOLIE tube DE GRUYTER
TOMATENKETCHUP
of MAYONAISE
te» ©SGOED
KOPER
GRATIS
HAARLOTION
ANANAS
ADVOCAAT
ANSJOVISFILETS
RISETTI of ROSETTI
ROLMOPS
GOED
KOPER
JttpPTVK'
elk blik DE GRUYTER
van 395 NU
elke doos DE GRUYTER
elk mm 6 blikje DE GRUYTER
van 150 voor
elk blik DE GRUYTER
DE GRUYTER
literblik
voor slechts
DE GRUYTER
elke fles DE GRUY' -
RISETTI en ROSETTI uitgezonderd
elke fles DE GRUYTER
van 165 NU
DE GRUYTER
blik 450 gram te» ©1
bij elke fles ROODMERK
tube SCHliRCREME
bij aankoop van een flacon
alle weekreclames
geldig t/m 31 december 1965
DE GRUYTER ffl
elke fles DE GRUYTER
van 395 NU fej»
elk blik DE GRUYTER
van 98 NU te»
voor sl
A flessen DE GRUYTER
DE GRUYTER
4 tot 5 stuks te»
225 gram
pot DE GRUYTER
voor
Slecht kerstrapport?
(I)
Heeft een van uw kinderen ook
zo'n slecht kerstrapport meegekre
gen van school? Slecht leren kan
veroorzaakt worden door velerlei
ziekten en afwijkingen. Leerkrach
ten, schoolarts en schoolverpleegster
psycholoog en spraaklèraar hebben
een gemeenschappelijke laak by liet
opsporen van de leerstoornissen.
Uit hun bemoeiingen kunnen dan
weer verschillende dingen voort
vloeien. Zo bijvoorbeeld de verwij
zing van kinderen die medische be
handeling nodig blijken te hebben,
naar de huisdokter en via hem mis
schien weer naar specialisten.
Of wel, er kan worden geadviseerd
tot plaatsing van een op de een of
andere wijze gehandicapt kind op
een school voor buitengewoon lager
onderwijs: men moet. daarbij niet
denken, dat inrichtingen voor B.L.O.
alleen maar debielenscholen zijn; er
beslaan immers ook speciale scho
len voor slechtzienden, slechthoren
den, voor lichamelijk gebrelckigen.
Vcrslandsoefcning
Hel is echter gewenst en. daarom
heb ik dit onderwerp thans eens
aangesneden - er op te wijzen, dat
men gelukkig bij leermoeilijkheden
niet. altijd met ernstige narigheid te
maken heeft en dat. ingrijpende
maatregelen lot verbetering ook niet
altijd noodzakelijk zijn. Dit ter ge
ruststelling van de ouders.
Het is - om eens iels te noemen -
best mogelijk, dat het leren voorals
nog niet vlot gaat doordat de be
trokken leerling niet echt „school
rijp" is. Zoals algemeen bekend is
voltrekken zich omstreeks het zesde
levensjaar aanmerkelijke verande
ringen in het lichaam en de geest:
minder molligheid, meer lengtegroci;
minder emotionele labiliteit, meer
psychische rust, en belangstelling
voor verstandsoefening.
Niet bij alle jongens en meisjes
vallen die veranderingen samen met
hel begin van de schoolplichtige
leeftijd! Sommigen zijn eigenlijk al
op hun vijfde jaar al toe aan het la
ger onderwijs („de grote school") en
ontgroeid aan cle kleuterschool: zij
ivillen graag letters kennen en leren,
maar dat mag niet
Urenlang stilzitten
Anderen daarentegen - en daar
komen de leermoeilijkheden om de
hoclc kijken - blijven zelfs nog lot
in de tweede of derde Jclas van cle
grote school echte kleuters, zoivel
naar lichaamsbouw als naar geeste
lijke ontwikkeling.
Voor hen is het wel bijzonder on
prettig en onvruchtbaar als zij uren
lang moeten, stilzitten en zich pas
sief kennis laten ingieten. Dit wordt
niet alleen weerspiegeld in de rap
portcijfers voor lezen, schrijven en
rekenen, maar oolc in die van vlijt
en gedrag.
Sprekend, over het kind dal nog
niet schoolrijp is en over de moei
lijkheden die zich daarbij kunnen
voordoen, is liet goed eens een ogen
blik stil te staan bij het feit dal le
zen, schrijven en rekenen, nogal
moeilijk te verwerven vaardigheden
zijn, voor de kleuterachtigen nog
meer dan voor de reeds schoolrijpc
zes- en zevenjarigen.
Letters en woorden
Kleuters zien allerlei figuren nog
als een geheel, zij zijn niet in staat
een tekening of een woord in onder
delen te ontleden. Dit echter is no
dig om te kunnen lezen .Woorden
moeten worden geanalyseerd in let
ters; vervolgens dient men bij hel
lezen de letters weer tot woorden
samen te stellen. Wie nog in de zo
genaamd syncretische fase is, slaagt
daar niet in.
Bovendien hebben de niet-school-
rijpe leerlingen vaak moeite met het
vaststellen van ruimtelijke verschil
len, z\j kunnen daardoor bijvoor
beeld de letters d en b niet goed van
elkaar onderscheiden. Op deze wijze
kam reeds heel in het begin van het
schoolgaan de oorzaak liggen van
slecht lezen: een gebrek dat vaak
nog doorwerkt als de kinderen al
lang op een middelbare school zijn!
MOSKOU. Sardar Swaran Singh,
dc Indiase minister van buitenland
se zaken die een bezoek aan dc Sow-
jel -Unie 'brengt, is door premier Ro
sy gin ontvangen,
Op Union Square in New York
verzamelden zich vrijdagavond 200
jongelui die liederen tegen de oorlog
in Vietnam aanhieven in plaats van
de traditionele kerstzang.
marktberichten
Paardenmarkt tc Utrecht
UTRECHT. 27-12. Op dc Utrechtse
paardenmarkt zijn 211 dieren aange
voerd.
Do prijzen waren voor: luxe paar
den 075 tot f 1500; werkpaarden
f 1025 tol f 1550; oude paarden f 850
lol t' 1325; 3-jarige paarden f 850 tot
f 1350; 2-jarige paarden f 775 tot
f 1025; veulens f 325 lot f 675; hit-
Ion f 650 lot 1 900.
Slacht paarden f 2,-10-2,80 per leg.
geslacht gewicht; jonge slachtpaar-
cfcn f 2,80-3,40 per kilogram ge
slacht gewicht.
De handel was vlot.