20 KOPER 50 KOPER Nog niet schoolrijp! CRABMEAT tamtcharki RUMBONEN orKERSENBONBONS PIKANTE WORSTJES COCTAIIWORSTJES of BORRELWORSTJES PILCHARDS IN TOMATENSAUS PERZIKEN GEMARINEERDE HARSNGFSLEÏ5 WIJN JUS d'ORANGE PERZIKEN op sap SLAOLIE tube DE GRUYTER TOMATENKETCHUP of MAYONAISE te» ©SGOED KOPER GRATIS HAARLOTION ANANAS ADVOCAAT ANSJOVISFILETS RISETTI of ROSETTI ROLMOPS GOED KOPER JttpPTVK' elk blik DE GRUYTER van 395 NU elke doos DE GRUYTER elk mm 6 blikje DE GRUYTER van 150 voor elk blik DE GRUYTER DE GRUYTER literblik voor slechts DE GRUYTER elke fles DE GRUY' - RISETTI en ROSETTI uitgezonderd elke fles DE GRUYTER van 165 NU DE GRUYTER blik 450 gram te» ©1 bij elke fles ROODMERK tube SCHliRCREME bij aankoop van een flacon alle weekreclames geldig t/m 31 december 1965 DE GRUYTER ffl elke fles DE GRUYTER van 395 NU fej» elk blik DE GRUYTER van 98 NU te» voor sl A flessen DE GRUYTER DE GRUYTER 4 tot 5 stuks te» 225 gram pot DE GRUYTER voor Slecht kerstrapport? (I) Heeft een van uw kinderen ook zo'n slecht kerstrapport meegekre gen van school? Slecht leren kan veroorzaakt worden door velerlei ziekten en afwijkingen. Leerkrach ten, schoolarts en schoolverpleegster psycholoog en spraaklèraar hebben een gemeenschappelijke laak by liet opsporen van de leerstoornissen. Uit hun bemoeiingen kunnen dan weer verschillende dingen voort vloeien. Zo bijvoorbeeld de verwij zing van kinderen die medische be handeling nodig blijken te hebben, naar de huisdokter en via hem mis schien weer naar specialisten. Of wel, er kan worden geadviseerd tot plaatsing van een op de een of andere wijze gehandicapt kind op een school voor buitengewoon lager onderwijs: men moet. daarbij niet denken, dat inrichtingen voor B.L.O. alleen maar debielenscholen zijn; er beslaan immers ook speciale scho len voor slechtzienden, slechthoren den, voor lichamelijk gebrelckigen. Vcrslandsoefcning Hel is echter gewenst en. daarom heb ik dit onderwerp thans eens aangesneden - er op te wijzen, dat men gelukkig bij leermoeilijkheden niet. altijd met ernstige narigheid te maken heeft en dat. ingrijpende maatregelen lot verbetering ook niet altijd noodzakelijk zijn. Dit ter ge ruststelling van de ouders. Het is - om eens iels te noemen - best mogelijk, dat het leren voorals nog niet vlot gaat doordat de be trokken leerling niet echt „school rijp" is. Zoals algemeen bekend is voltrekken zich omstreeks het zesde levensjaar aanmerkelijke verande ringen in het lichaam en de geest: minder molligheid, meer lengtegroci; minder emotionele labiliteit, meer psychische rust, en belangstelling voor verstandsoefening. Niet bij alle jongens en meisjes vallen die veranderingen samen met hel begin van de schoolplichtige leeftijd! Sommigen zijn eigenlijk al op hun vijfde jaar al toe aan het la ger onderwijs („de grote school") en ontgroeid aan cle kleuterschool: zij ivillen graag letters kennen en leren, maar dat mag niet Urenlang stilzitten Anderen daarentegen - en daar komen de leermoeilijkheden om de hoclc kijken - blijven zelfs nog lot in de tweede of derde Jclas van cle grote school echte kleuters, zoivel naar lichaamsbouw als naar geeste lijke ontwikkeling. Voor hen is het wel bijzonder on prettig en onvruchtbaar als zij uren lang moeten, stilzitten en zich pas sief kennis laten ingieten. Dit wordt niet alleen weerspiegeld in de rap portcijfers voor lezen, schrijven en rekenen, maar oolc in die van vlijt en gedrag. Sprekend, over het kind dal nog niet schoolrijp is en over de moei lijkheden die zich daarbij kunnen voordoen, is liet goed eens een ogen blik stil te staan bij het feit dal le zen, schrijven en rekenen, nogal moeilijk te verwerven vaardigheden zijn, voor de kleuterachtigen nog meer dan voor de reeds schoolrijpc zes- en zevenjarigen. Letters en woorden Kleuters zien allerlei figuren nog als een geheel, zij zijn niet in staat een tekening of een woord in onder delen te ontleden. Dit echter is no dig om te kunnen lezen .Woorden moeten worden geanalyseerd in let ters; vervolgens dient men bij hel lezen de letters weer tot woorden samen te stellen. Wie nog in de zo genaamd syncretische fase is, slaagt daar niet in. Bovendien hebben de niet-school- rijpe leerlingen vaak moeite met het vaststellen van ruimtelijke verschil len, z\j kunnen daardoor bijvoor beeld de letters d en b niet goed van elkaar onderscheiden. Op deze wijze kam reeds heel in het begin van het schoolgaan de oorzaak liggen van slecht lezen: een gebrek dat vaak nog doorwerkt als de kinderen al lang op een middelbare school zijn! MOSKOU. Sardar Swaran Singh, dc Indiase minister van buitenland se zaken die een bezoek aan dc Sow- jel -Unie 'brengt, is door premier Ro sy gin ontvangen, Op Union Square in New York verzamelden zich vrijdagavond 200 jongelui die liederen tegen de oorlog in Vietnam aanhieven in plaats van de traditionele kerstzang. marktberichten Paardenmarkt tc Utrecht UTRECHT. 27-12. Op dc Utrechtse paardenmarkt zijn 211 dieren aange voerd. Do prijzen waren voor: luxe paar den 075 tot f 1500; werkpaarden f 1025 tol f 1550; oude paarden f 850 lol t' 1325; 3-jarige paarden f 850 tot f 1350; 2-jarige paarden f 775 tot f 1025; veulens f 325 lot f 675; hit- Ion f 650 lot 1 900. Slacht paarden f 2,-10-2,80 per leg. geslacht gewicht; jonge slachtpaar- cfcn f 2,80-3,40 per kilogram ge slacht gewicht. De handel was vlot.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1965 | | pagina 3