KRUISIGING EN OPSTANDING De doem van Ahasverus rust op Joodse volk Puzzel voor de kleintjes Wie helpt het h aasje ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE vrijdas i« iprii isss Nr. mil Het dramatische hoogtepunt van Christus' leven, het smartelijk en glorieus offer dat voor ons gebracht werd en de wederopstanding, heeft de kunstenaars in de loop der eeu wen geboeid en ontroerd. Het valt op, hoe schier onbegrensd het aan tal schilderijen en prenten is, dat hierover ontstaan is. Overzien wij het oeuvre der eeu wen, dan vinden wij uitbeeldingen in alle denkbare vormen en technieken, van ontroerende, primitieve pogin gen uit de aHei-vroegste tijden, tot uiting van diep meeleven uitgevoerd in tot het uiterste opgevoerde per fectie van Weergave of in moderne gevoelsexpressie, allen met het doel uit te beelden wat er leeft aan ge voelens rond het ontstellende ge beuren op Golgotha en tevens als verheerlijking en eeuwig symbool van Jezus' verrijzenis. Aanvankelijk in de allereerste pe riode van het Christendom komt men nog niet aan het hoogtepunt, de kruisiging, toe. De uitbeelding hiervan vinden we pas later. Tot en met de 12de eeuw blijft de weergave van de kruisiging geheel zonder menselijke emotie, d.w.z. we zien in Detail uit „De opstanding van Christus" van een onbekend gebleven schilder, die nog wordt aangeduid met de bijnaam: Meester van de Virgo inter Virgines. Hij moet geleefd hebben omstreeks 1480. het beeld van de gekruisigde het of fer, dat zich willig geeft, zonder enige vorm van smart. In de 13e eeuw zien we in Italië het zogenaamde Franciscaanse kruisbeeld ontstaan. Hier treffen we een dode Christusfiguur, gelaat en lichaam verwrongen in de hevig ste smarten door het lijden. De tüd der groten De invloed van St. Franciscus deed zich in die tijd gelden en er ontstond een grotere liefde voor al les dat leeft. Ook de kunstenaars kwamen onder de bekoring van deze nieuwe ontwikkeling en wij zien nu het emotionele element in de kunst elke tijd Heeft een eigen zienswijze treden. Men tracht meer de werke lijkheid te benaderen, hoewel de re sultaten in eerste instantie nog zeer primitief waren. De artiest beperkte zich nog tot datgene wat slechts nodig wtas voor de verolking dei- gedachten. Wij denken hierbij aan de grote Giotto, die op meesterlijke wijze het leven van Christus uitge beeld heeft, waarvan de kruisiging een der schoonste gedeelten is. Wanneer de renaissance haar in trede doet, komt de kunstenaar tot de grote perfectie. Hij liet zich niet meer tegenhouden en beeldde naar eigen goeddunken uit, hetgeen wij zo duidelijk zien in de grote werken der meesters uit die tijd. Het zou ons te ver voeren, dit bij uitstek rij ke cultuur tijdperk met al zijn grote figuren in details te behandelen. Als voorbeeld kunnen wij bijvoor beeld nemen één der allergrootsten, de monnik Fra Angelico, in wiens prachtig kunnen zien hoe de renais sanceschilder gebroken heeft met de traditie en ons werken van on sterfelijke schoonheid heeft nagela- kruisigings - wandschilderijen we ten. Om nog enkele grote meesters uit die tijd te noemen, behoeven we slechts te denken aan Da Vinci, Mi chelangelo, Rogier v.d. Weyde. de gebroeders Van Eyck, de Zuidne derlandse Hugo v.d. Goes en vele anderen. De techniek werd steeds perfec ter, totdat ze in de werken van meesters als Rembrandt en Ru bens haar hoogtepunt bereikte. Wij behoeven slechts te wijzen "op het fabelachtige meesterschap over „licht en donker" compositie en vooral ook op het hier wel zeer menselijke en diep tragische mee voelen, dat zich manifesteert in Rembrandt's „Kruisiging" om te beseffen dat we hier te doen heb ben met één der grootsten. Na inzinking nieuwe wegen Het tijdpex-k dat hierop volgde, de Barok, toont ons, dat het hoog tepunt der religieuze schilderkunst achter de rug is. Het gevoel wordt overschaduwd door een exposé van technisch kunnen, van kunstig spel, dat ieder innerlijk beleven ver dringt. In de 19e eeuw komt er een her leving. Er ontstaan groepen, die via nieuwe wegen tot nieuwe hoogten willen komen. Wij behoeven hier slechts te denken aan Jan Toorop, wiens kruiswegstaties internatio naal bekend zijn geworden. Steeds heftiger zien we, naarmate de 20ste eeuw aanvangt, dat de kun stenaars trachten direct hun gevoe lens in kleur en lijnen weer te ge ven (expressionisten) en daar nu eveneens een nog steeds aangroei ende reeks „ismen" ontstaat (kubis me, futurisme enzovoort), is het aantal visie's op het paasgebeuren - in" een zelfde lijd ontstaan - vaak op zo totaal verschillende wijze weergegeven, dat men zo nu en dan niet meer weet wat men er van den ken moet. Wij moeten deze moderne kunstenaars echter onbevooroor deeld tegemoet treden en naar waarde weten te schatten. Want ook zij geven op hun beurt, aange past aan de tijd waarin zij leven - hetgeen van zeer groot belang is - hun eerlijke visie op het gebeuren, die soms door de „massa" niet be grepen wordt, maar toch van grote betekenis is. Jodenvervolging door de eeuwen heen Het anli-semitisme is een van de afschuwelijkste sentimenten, die de mensheid in onze jaartelling heeft gekend. Miljoenen mensen zijn in de loop der eeuwen zó beïnvloed door deze rassenwaan, dat zij in koelen bloede en onder de meest perfide voorwendsels miljoenen andere mensen de dood inzonden. Eeuwenlang zijn de joden ver volgd en ofschoon de gruwelijkste pregrom aller tijden, die van 1933 tct 1945 duurde, het wereldgeweten danig heeft beroerd, ziet men ook thans nog hier en daar deze verfoei lijke haat herleven. Kunstmatige misverstanden In een oud verhaal uit de Tal moed wordt verteld van een Ro meinse keizer, die op een dag een joodse boer liet doden, omdat die hem niet had gegroet. Maar de vol gende dag gaf hij bevel een andere jood te doden, die hem wél had ge groet, omdat deze door zulk een groet blijk had gegeven van „ver waandheid". Met andere woorden: wat de jood ook doet, het is nooit goed. Men heeft het oude volk altijd venveten dat het zich van de andere maatschappelijke groepen afzon derde, dat het zich geheel toelegde op bepaalde beroepen enz., maar. Wat men het venveet, dat had men het eerst zelf opgedrongen. Wat men de joden sinds de mid deleeuwen steeds euvel heeft ge duid is, dat zij zich overal van de handel meester zouden hebben ge maakt. Zij zouden voor een ambacht niet geschikt zijn en daarom als „Shylock" aan de kost proberen te komen. Veelzeggend Nu is, in onze tijd, deze opvatting reeds afdoende weerlegd door het geen de joden in de staat Israël heb ben opgebouwd. Trouwens, ook de bijbel laat ons de joden zien als een volk van landbouwers en ambachts lieden. Onder de discipelen van Jezus treft men nog verschillende am bachtslieden aan. Daarom is het veelzeggend dat men de misver standen over de joden, tegen alle historische feiten in, toch steeds in stand probeerde te houden. Het is wel duidelijk dat men behoefte aan deze misverstanden had! Ahasverus, „de wandelende jood" is het oersymbool geworden, de mens die nergens meer rust vindt en gedwongen wordt, door innerlij ke en uiterlijke omstandigheden steeds verder te trekken. De verstrooiing Na de verwoesting van Jeruza lem in 70 na Christus door de Ro meinen begon de grote zwerftocht van het joodse volk, die bijna negen tien eeuwen zou duren. Tot straf voor de hardnekkige verdediging van hun godsdienst moesten zij hun land verlaten; zij werden verspreid over het gehele Romeinse imperium. In het rijk van Karei de Grote golden de joden als vreemdelingen, die onder de persoonlijke bescher ming van de koning konden staan. Dit kon grote voordelen opbrengen, wat met name onder het bewind van Lodewijk de Vrome ook inder daad het geval was. Het kon echter ook leiden tot willekeur. Pas in de middeleeuwen werd de joden het leven voorgoed onmoge lijk gemaakt. Zij mochten geen grond bezitten, geen overzeese han del drijven, geen lid zijn van gilden, zodat praktisch ook alle handwerk uitgesloten was. Slechts de geld handel bleef voor hen geoorloofd. In, verscheidene landen mochten zij geen wapens bezitten, zoals bijvoor beeld in Engeland een wet van 1187 uitdrukkelijk bepaalde. In deze tijd ontstond het ghetto en in verschil lende steden moesten de joden een jodenlap dragen. Verbanningen Tegen het einde der middeleeu wen worden de joden uit verschil lende landen verbannen. Uit Enge land in 1290, uit Frankrijk in 1307, uit Spanje en Portugal in de jaren 1492-1497, uit Napels in 1540, en zo kan men nog wel even doorgaan. Talrijke joden zochten toen een heenkomen in Nederland, maar er is toch weinig reden om ons hierover cok te hard op de borst te slaan. Zo bleven de ambachten in ons land grotendeels voor de joden gesloten en alleen het feit al, dat een zo emi nent rechtsgeleerde als Hugo de Groot in 1615 voorstellen deed om de staatsrechterlijke positie van de joden te beperken, duidt er reeds op dat ook te onzent het anti-semitis- me wel degelijk af en toe de kóp op stak. De werkelijke emancipatie kwam veel later. Ze was een vrucht dei- Franse revolutie, en kreeg in Ne derland reeds in 1814 kracht van wet. De progroms Veel grilliger verliep de geschie denis in oost-Europa, waar de joden een financieel draagkrachtige mid denklasse vormden tussen de adel lijke grootgrondbezitters en de boe- renpachtei-s. In Polen worden zij in de loop der vorige eeuw herhaalde lijk het slachtoffer van de woede der verarmde en uitgezogen bevolking en de zelfde economische achter grond leidde tot de progroms van 1881 in zuid-Rusland. In 1903 was er in Kisjinef een slachting, die drie volle dagen duur de en in de daarop volgende jaren zijn er in Rusland 788 progroms ge weest, die bijna 75.000 mensen het leven kostte. Berucht maatregel van de Russische machthebber was, dat joodse jongens 25 jaar lang militaire dienst moesten verrichten. Antisemitisme leeft nog De felste herleving van het anti semitisme vond plaats in de jaren 1933-1945. Zoals elke dictator had ook Hitier een zondebok nodig en dus waren „die Juden an allem Schuld". Meer dan 6 miljoen joden werden gedood, een diep bescha mende en treurige oogst van de kunstmatig opgestookte rassenhaat. De gaskamers, de concentratie kampen, de folterplaatsen waar mil joenen van onze medemensen een gruwelijke dood vonden liggen nog zo vers in het geheugen dat ieder weldenkend mens een herhaling van zulke gebeurtenissen als onbestaan baar beschouwt. Maar helaas is ook na het natio- naal-socialistische bloedbad het an- ti-semitisme niet uit de hoofden en harten van de mensen verbannen. In tal van landen, waaronder Ame rikaanse staten en Duitsland zelf, hebben zich weer anti-joodse inci denten voorgedaan. In de Sowjet- Unie verkeren de joden in een dis criminerende positie. En in het tur bulente nabije oosten zijn de fiolen der Arabische haat op Israël ge richt. Het anti-semitisme is nog lang niet dood en dat is, 20 jaar na de bevrijding van west-Europa, een sombere constatering. Boer de eeuwen heen zijn er men sen geweest, die het primitievere le ven boven het tegenwoordige lux ueuze verblijf in comfortabele wo ningen en hotels stelden. De primi tieve volkeren, die langzaam maar zeker alle zullen verdwijnen, slaan verstomd over de luxe en het com fort van een moderne woning. De televisieserie van de Beverly Hill billies, met de familie Clampert als hoofdpersonen, geeft enigszins (hoe wel zeer in het komische getrokken) de sfeer weer, welke een primitief mens zou ervaren, wanneer hij plot seling zou worden geplaatst in een huis, voorzien van alle technische snufjes welke het ons gemakkelijk maken te leven. Toch zijn er ontelbaren die zich, ondanks alle luxe en gemak, eens enkele dagen in het voorjaar liever willen behelpen om op deze manier eens er uit te zijn. Vooral de jeugd vindt het over het algemeen prach tig zich eens echt uit te leven in het primitieve gedoe van zelf koken op een primus of houtvuurtje, te sla pen in een niet zc heerlijk zacht bedje, dat elke dag weer opnieuw zo keurig is opgemaakt. Daarnaast zijn er duizenden ou dere mensen, die hun woning enkele weken vaarwel zeggen, hun huis op de rug of in de auto pakken om zich met z\jn allen te ontspannen. Welke tent? Velen zullen zeggen: ik vind kam peren wel leuk en aardig, maar al les goed en wel, ik heb kleine kin deren en hoe kan ik die nu meene men? De moeilijkheid zit hem ech ter helemaal niet in het kinderen hebben. Deze vinden het juist prachtig in een echte tent, net zoals de grote broer, die wel eens op bi vak gaat met de militairen of de padvinders, te' slapen. Het liefst zouden zij die tent nog zelf opzetten ook. Gezinnen met kleine kinderen kunnen zich het beste een bunga lowtent aanschaffen. Dit zijn werke lijk prachtstaaltjes van opneembare huizen. In zo'n tent is een behoor lijke leefruimte en een aanzienlijke slaapplaats. Bovendien kan die slaapplaats overdag nog wat naar achteren worden geschoven, Waar- door de woonruimte groter wordt dan zij al is. Mensen met grotere kinderen doen er zeer verstandig aan, voor de grotere kinderen een aparte tent aan te schaffen. Op de EEN FEEST VOOR JONG EN OUD eerste plaats is dit voor de ouders veel rustiger en op de tweede plaats vinden de kinderen zelf dit ook veel plezieriger. Zij leren tevens hun ei gen tent keurig onderhouden, mits er natuurlijk voortdurend toezicht en goede leiding is. Welk bed? Het slapen behoeft helemaal geen probleem meer op te leveren. Er zijn op dit gebied zoveel voortreffe lijke artikelen in de handel, dat het zelfs wel lijkt dat men in een ge woon bed ligt. Stretchbedden zijn bijzonder handig en praktisch en bovendien zeer gezond, omdat dit bed van de grond af staat en er daardoor aan alle kanten luchtcir- culatie is. Het nadeel van zo'n bed is echter dat het nogal wat ruimte inneemt. Er zijn ook luchtbedden te kust en te keur. Tweepersoons luchtbedden zijn bijzonder gemak kelijk voor een echtpaar, maar ook de eenpersoons kinderluchtbedjes liggen heerlijk. Het is wel zaak dat men over een luchtbed een stuk .schuimplastic of schuimrubber van ongeveer een halve centimeter dikte legt. Hier mee beschermt de kampslaper zich tegen de kou. U weet zelf wel dat het vooral 's zomers in de nachten soms wel eens bijzonder koud kan zijn. Over zo'n stuk schuimplastic kunt U ook nog een stuk plasticfolie leggen, zodat de transpiratie er niet in kan trekken en bovendien kan zo'n stuk folie onschatbare diensten be wijzen bij de allerkleinsten! U slaapt natuurlijk in een goede slaapzak, dezelfde zak die opengeritst nog en kele dagen geleden het bovendek van uw bed thuis bedekte. Het koken De keuken levert ook al geen pro bleem meer op. De technische voor uitgang op dit gebied is zo groot, dat zij nauwelijks is bij te houden. De plaats van de keuken kunt U zelf het beste ter plaatse bepalen. U kunt hem onder de luifel houden, of U zet hem naast de tent, dus aan de zijkant onder een apart lui feitje. Het keukengerei moet wei zodanig worden geplaatst, dat de boel niet in brand kan vliegen en dat kleinere kinderen ook geen gevaar kunnen veroorzaken of lopen. Er zijn prach tige gascomfors in de handel, die heus niet zoveel kosten als het op het eerste gezicht wel lijkt. Er is zelfs een handkoffiemolen tje, er zijn ijskastjes noem maar op. U ziet, U behoeft echt niet „te creperen", zoals door velen wel eens geksche rend wordt gezegd, wanneer U er met tent of caravan op uit trekt. Natuurlijk zijn er heel veel men sen en nu denk ik speciaal aan de wat jongeren zonder kinderen, die hat kamperen op deze manier veel te luxueus vinden. Zij doen het lie ver op de primitieve manier van het slapen in een kleine tent, het koken op een houtvuurtje of op de primus met slecht weer. Maar voor allen geldt hetzelfde en voor de laat ste groep in veel sterkere mate dan voor de eerste: let op Uzelf Laat U niet vervuilen! Denk om het bederven van levensmiddelen, waak tegen infectie, kortom doe de hygiëne niet te kort. Speciaal niet, wanneer U met kinderen er op uit trekt. Laat vuile kleding niet slingeren of stop ze niet weg in een tas. Houdt liever een wasdag. U voorkomt daarmee veel onaangename geur tjes in een betrekkelijk kleine ruim te, waar in verhouding zeer veel mensen bij elkaar zijn en U voor komt daarmede ziekten, die anders wel eens een zwarte plek op uw kampkaart zouden kunnen achter laten. Indien U zich echter aan de primaire regels houdt, zult U genie ten van een heerlijke vakantie of weekend in een fijne omgeving, in een gezellig huisje van zeildoek. WILL MOONS. M Vandaag gaan we de paashaas een handje helpen met de oplossing van een raadsel. Kijk, een echte kruis woordpuzzel is er op het ei geschil derd. En de paashaas krabt zich op het hoofd, want hij weet niet wat hij er mee beginnen moet. Wie helpt hem even invullen? Van links naar rechts: 1. heel kleine zachte veertjes; 5. klaar; 6. levenslucht; 9. kersen mandje; 11. voorbeelden; 13. lid woord; 14. jongensnaam; 16. feest v.d. zondag voor Pasen; 18. wand versiering. Van boven naar beneden: 1. beschaafde vrouw; 2. voegwoord; 3. altijd, elke keer; 4. jong schaap; 7. reinigingsmiddel; 8. nobel; 9. vorm van blazen; 10. de onbekende (afk.); 12. vorm van lappen; 15. voegwoord; 17. maand v.h. jaar.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1965 | | pagina 5