Ik GREVELINGENDAM VERBREEKT SCHOUWEN-DUIVELAND'S ISOLEMENT ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Woensdag 31 maart 1965 121 stc* jaargang Nr. 197G0 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 REDAK1 IE EN ADMINISTRATIE: lannewekken 11, Zierikzee, postbus 1, tel. 01110-2255, na 18.00 uur: lel. 01110-2118. Girorekening 137677. Redakteur: M. J. Bij de Vaate, lel. 01110-2938. Uitgave: N.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Zierikzee. ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES: Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling I 5,46; per week 42 cent. Losse nummers 12 cent. - Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. - Advertentieprijs 16 cent per mm; „Succesjes" (max. 15 mm) I 1,25 per stuk. In dit nummer: Wat verivaclit Schouiveii-Duivelaiid van de dam Zierikzee opnieuw aangesloten op het krachtnet Wij zijn uit d' eenzaamheid gered, Gevoelen om meer vrij, En houden nu gelijken tred, Waar handel zijne schreden zet. Niets is er, dat ons thans belet, Als lid der maatschappij (bis). Dit is een couplet uit een feest lied (op de wijze van „Wij leven vrij"), waarin op 27 april 1900 de opening van de stoomtramlijn Steen bergen-Brouwershaven werd bezon gen. Een strofe uit een ander feestlied van toen (op de wijze van „De ka- 'bels los") luidde: Het Schouwse kiind is niet verwend. Het kent niets dan i-so-le-ment! 65 jaar geleden bestond er dus eenzelfde gespannen toekomstver wachting als nu. Hoe bedrogen zijn we uitgekomen. De destijds zo ly risch bezongen stoomtram vond na de ramp een allerwege toegejuicht einde. Het veer bij Zijpe - oök in 1900 geopend - wökt thans wreve lige associaties aan ongerief en wachttijden. De „verlossing uit het isolement" 'heeft die oude stoom-ver- binding in ieder geval niet gebracht. Wat meewarig glimlachen wij nu over het optimisme, waartoe in 1900 de nieuwe verbinding inspireerde. Zal men in 2030 wéér zo meewarig glkrilaohcn over de grote verwach tingen, die wij nu koesteren met be- Mr. F. Th. Dijckmeester Burgemeester van Zierikzee trekking tot de Gi-evelingendam? Dat wil er bij ons bepaald niet in. Voor ons staat het op 1 april 1965 als een paal boven water, dat de weg door de Grevelingen nieuwe welvaart zal brengen. Wij zijn er van overtuigd, dat Schouwen-Dui veland opnieuw zaïl worden aange sloten op een krachtleiding, die van nu af aan heel ons tot dusver „ge- isoleerde" doen en laten zal gaan Cjektriceren. Lang geleden, in de middeleeuwen, was Zierikzee op dat Europese 'kradhtnet aangesloten. Heel het maatschappelijke leven werd er door gestimuleerd. Niet alleen de handel en de nijverheid, ook de kerkelijke en culturele activiteiten. Er was een machtige drift zich te ontplooien en zich te laten gelden in die dagen. Geven wij ons er wel goed reken schap van, dat wij van die middel eeuwse krachtsexplosie nu - vijf a zes eeuwen later - nóg de vruchten plukken? Maar het middeleeuwse springtij verliep, aan de bloei kwam een ein de en Zierikzee verloor de aanslui ting met de dynamiek van de tijd. De slrd viel als het ware terug op 'haar .naaste omgeving en was aldus eeuwenlang een centrum van een betrekkelijk 'klein, sterk geïsoleerd agrarisch gebied. Zo stond de ontwikkeling 'hier lange tij'd stil. Er was geen groei, geen ontplooiing. Door het ontbre ken van de aansluiting met overig Nederland kreeg Zierikzee de kéns niet zicih te ontplooien. Die kans komt nu terug. De Gre- veLingendam wordt de nieuwe kraohtleiddng. Natuurlijk is het niet alles goud wat er 'blink. Er zuilen dingen ver loren gaan, waardevolle dingen, zo als 'bij iedere ingrijpende verande ring. En moeten we niet bevreesd zijn voor de pendel naar de rand stad, zo 'hoor ik allerwege vragen. Zullen we niet onder de voet ges pen worden door d'e toeristen? Wat moet er terecht komen van (het ver keer in de binnenstad? Is het ge daan met onze rust? Zal de eilande- lijke mentaliteit worden geschaad door invloeden, die hier in toene mende mate zullen infiltreren? Niemand kan op al die vragen een antwoord geven. Maar wel kun nen ea- enige positieve dingen wor den gezegd. De werkgelegenheid in Zierikzee staat er heel wat beter voor dan en kele jaren terug. Er is een mooie aanzet van industrialisatie. Dat geeft zelfver-trouwen voor de toekomst, ook met betrekking tot vraagstuk ken ais de pendel. De enorme toeristische attracties van onze stad worden nu gemakke lijk 'bereikbaar. Vergeten wij daar naast niet, hoe uitermate gunstig Zierikzee nu 'komt te liggen voor de watersport. Vanuit de randstad rijdt men in een wip naar onze haven en de wijde Oosterschelde ligt open. Wat een zee van rust! Burgemeester C. Hordijk van Middelharnis-Sommelsdijk (Clidhé: „Eilandennieuws"). Niet alleen in de vakantieweken, maar 'het hele jaar door zullen wij van nu af bezoekers kunnen ver wachten. Wij zullen er wel bij va ren. Laat Zierikzee hen met open armen ontvangen. Laten wij tege lijk onszelf blijven. Zierikzee heeft een prettige en gezonde samenle ving. Daar kan een bezoeker best wat van opsteken. Zullen wij er mentaal op achter uit gaan? Ik geloof er niets van. In cultureel en geestelijk opzibht zijn wij hier helemaal niet achterlijk. De dam geeft ons nieuwe mogelijkhe den tot verdere ontplooiing. Wij zullen 'ons nauwer betrokken gaan voelen bij alles wat zich in Neder land en in de wereld afspeelt. En tegen de eerste, misschien wal hard aankomende schokken, die ons langs de nieuwe krachtleiding zullen be reiken, zijn wij best bestand. Wij gaan hier een fascinerende tijd tegemoet. Zal ons optimisme be waarheid worden? Dat hangt af van ons, „ontsloten" 'bewoners van deze oude veste. F. TH. DIJCKMEESTER. Beter een goede buui- dan een verre vriend. Was tot heden Schouwen-Duive- land te vergelijken met een verre] vx-iend als we het ongerief van om wegen met de veren in aanmerk:! nemen, met ingang van 1 april wo: het een goede buur. Voor de i;U,ajpdlt gemeenschappen Schouwen{Düive-' land en Goeree-Overflakkeé is de openstelling voor het verkéer van de Grevelingendam een belangrijk en historisch feit. Beslist geen april mop. Gaarne willen wij de bevolking van Schouwen-Duiveland daarmee gelukwensen. Nog maar een poosje en de Oosterscheldebrug - een ge durfd initiatief van het gewest Zee land - zal Schouwen-Duiveland rechtstreeks verbinden met de eigen provinciale hoofdstad. Goeree en Overflakkee leeft met dit alles inzonderheid mee. omdat het maar al te goed weet wat het betekent afhankelijk te zijn van veerdiensten. De rust die men nu er vaart, n.l. niet meer aan tijd en een veerdienst gebonden te zijn. doet weldadig aan. De reeds een aantal jaren beslaan de samenwerking tussen de gemeen tebesturen van Goeree en Overflak kee en Schouwen-Duiveland, wordt 'niet a'ileén gekenmerkt door lotsver bondenheid i.v.m. de geïsoleerde lig ging, maar vooral door wederzijds begrip voor de positie van deze eilandgemeenschappen in het hart van het Deltagebied. Er was gelijk een goede- en ge zonde gespreks'basis voor de behar tiging van gemeenschappelijke be-, langen. De Waterstaat heeft vertrouwen in eigen kunnen en wij zijn met recht verguld met deze nationale talies dlfctin feite gelijk staan |mel de overwvfcjïing van onze groot ste vijand „hél water". Als wij met het oog op de aanleg tan deze waterstaatprojeclen, waar- fit ook het Grevelingenbekken ont- siat, onze blik richten op de toe komst, dan is het tevens onze taak o:ri van dit water straks onze vriend tc' maken. Beide eilanden grenzen ""ivf.n de Grevelingen. Er zijn dan ook veel trekken van overeenkomst tus sen de beide gemeenschappen, t.w. de structuur, de taal, het streek eigene, kortom hel gehele cultuur patroon. Wij zullen U dus goed kun nen verstaan. De Flakkeeënaars zullen ongetwij feld ruimschoots van deze verbin ding gebruik maken om uw mooie eiland te bezoeken. En wij verwach ten U op Goeree en Overflakkee. Kom rustig over de dam. Er staal gélukkig geen „hek" op P. W. HORDIJK

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1965 | | pagina 1