Ik
GREVELINGENDAM VERBREEKT SCHOUWEN-DUIVELAND'S ISOLEMENT
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Woensdag 31 maart 1965
121 stc* jaargang Nr. 197G0
WAARIN OPGENOMEN
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
1797-1889
REDAK1 IE EN ADMINISTRATIE:
lannewekken 11, Zierikzee, postbus 1, tel. 01110-2255,
na 18.00 uur: lel. 01110-2118. Girorekening 137677.
Redakteur: M. J. Bij de Vaate, lel. 01110-2938. Uitgave:
N.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Zierikzee.
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling I 5,46; per week
42 cent. Losse nummers 12 cent. - Verschijnt maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag. - Advertentieprijs 16
cent per mm; „Succesjes" (max. 15 mm) I 1,25 per stuk.
In dit nummer:
Wat verivaclit Schouiveii-Duivelaiid van de dam
Zierikzee opnieuw
aangesloten
op het krachtnet
Wij zijn uit d' eenzaamheid gered,
Gevoelen om meer vrij,
En houden nu gelijken tred,
Waar handel zijne schreden zet.
Niets is er, dat ons thans belet,
Als lid der maatschappij (bis).
Dit is een couplet uit een feest
lied (op de wijze van „Wij leven
vrij"), waarin op 27 april 1900 de
opening van de stoomtramlijn Steen
bergen-Brouwershaven werd bezon
gen.
Een strofe uit een ander feestlied
van toen (op de wijze van „De ka-
'bels los") luidde:
Het Schouwse kiind is niet verwend.
Het kent niets dan i-so-le-ment!
65 jaar geleden bestond er dus
eenzelfde gespannen toekomstver
wachting als nu. Hoe bedrogen zijn
we uitgekomen. De destijds zo ly
risch bezongen stoomtram vond na
de ramp een allerwege toegejuicht
einde. Het veer bij Zijpe - oök in
1900 geopend - wökt thans wreve
lige associaties aan ongerief en
wachttijden. De „verlossing uit het
isolement" 'heeft die oude stoom-ver-
binding in ieder geval niet gebracht.
Wat meewarig glimlachen wij nu
over het optimisme, waartoe in 1900
de nieuwe verbinding inspireerde.
Zal men in 2030 wéér zo meewarig
glkrilaohcn over de grote verwach
tingen, die wij nu koesteren met be-
Mr. F. Th. Dijckmeester
Burgemeester van Zierikzee
trekking tot de Gi-evelingendam?
Dat wil er bij ons bepaald niet in.
Voor ons staat het op 1 april 1965
als een paal boven water, dat de
weg door de Grevelingen nieuwe
welvaart zal brengen. Wij zijn er
van overtuigd, dat Schouwen-Dui
veland opnieuw zaïl worden aange
sloten op een krachtleiding, die van
nu af aan heel ons tot dusver „ge-
isoleerde" doen en laten zal gaan
Cjektriceren.
Lang geleden, in de middeleeuwen,
was Zierikzee op dat Europese
'kradhtnet aangesloten. Heel het
maatschappelijke leven werd er door
gestimuleerd. Niet alleen de handel
en de nijverheid, ook de kerkelijke
en culturele activiteiten. Er was een
machtige drift zich te ontplooien en
zich te laten gelden in die dagen.
Geven wij ons er wel goed reken
schap van, dat wij van die middel
eeuwse krachtsexplosie nu - vijf a
zes eeuwen later - nóg de vruchten
plukken?
Maar het middeleeuwse springtij
verliep, aan de bloei kwam een ein
de en Zierikzee verloor de aanslui
ting met de dynamiek van de tijd.
De slrd viel als het ware terug op
'haar .naaste omgeving en was aldus
eeuwenlang een centrum van een
betrekkelijk 'klein, sterk geïsoleerd
agrarisch gebied.
Zo stond de ontwikkeling 'hier
lange tij'd stil. Er was geen groei,
geen ontplooiing. Door het ontbre
ken van de aansluiting met overig
Nederland kreeg Zierikzee de kéns
niet zicih te ontplooien.
Die kans komt nu terug. De Gre-
veLingendam wordt de nieuwe
kraohtleiddng.
Natuurlijk is het niet alles goud
wat er 'blink. Er zuilen dingen ver
loren gaan, waardevolle dingen, zo
als 'bij iedere ingrijpende verande
ring. En moeten we niet bevreesd
zijn voor de pendel naar de rand
stad, zo 'hoor ik allerwege vragen.
Zullen we niet onder de voet ges
pen worden door d'e toeristen? Wat
moet er terecht komen van (het ver
keer in de binnenstad? Is het ge
daan met onze rust? Zal de eilande-
lijke mentaliteit worden geschaad
door invloeden, die hier in toene
mende mate zullen infiltreren?
Niemand kan op al die vragen
een antwoord geven. Maar wel kun
nen ea- enige positieve dingen wor
den gezegd.
De werkgelegenheid in Zierikzee
staat er heel wat beter voor dan en
kele jaren terug. Er is een mooie
aanzet van industrialisatie. Dat geeft
zelfver-trouwen voor de toekomst,
ook met betrekking tot vraagstuk
ken ais de pendel.
De enorme toeristische attracties
van onze stad worden nu gemakke
lijk 'bereikbaar. Vergeten wij daar
naast niet, hoe uitermate gunstig
Zierikzee nu 'komt te liggen voor de
watersport. Vanuit de randstad rijdt
men in een wip naar onze haven en
de wijde Oosterschelde ligt open.
Wat een zee van rust!
Burgemeester C. Hordijk
van Middelharnis-Sommelsdijk
(Clidhé: „Eilandennieuws").
Niet alleen in de vakantieweken,
maar 'het hele jaar door zullen wij
van nu af bezoekers kunnen ver
wachten. Wij zullen er wel bij va
ren. Laat Zierikzee hen met open
armen ontvangen. Laten wij tege
lijk onszelf blijven. Zierikzee heeft
een prettige en gezonde samenle
ving. Daar kan een bezoeker best
wat van opsteken.
Zullen wij er mentaal op achter
uit gaan? Ik geloof er niets van. In
cultureel en geestelijk opzibht zijn
wij hier helemaal niet achterlijk. De
dam geeft ons nieuwe mogelijkhe
den tot verdere ontplooiing. Wij
zullen 'ons nauwer betrokken gaan
voelen bij alles wat zich in Neder
land en in de wereld afspeelt. En
tegen de eerste, misschien wal hard
aankomende schokken, die ons langs
de nieuwe krachtleiding zullen be
reiken, zijn wij best bestand.
Wij gaan hier een fascinerende
tijd tegemoet. Zal ons optimisme be
waarheid worden? Dat hangt af van
ons, „ontsloten" 'bewoners van deze
oude veste.
F. TH. DIJCKMEESTER.
Beter een goede buui-
dan een
verre vriend.
Was tot heden Schouwen-Duive-
land te vergelijken met een verre]
vx-iend als we het ongerief van om
wegen met de veren in aanmerk:!
nemen, met ingang van 1 april wo:
het een goede buur. Voor de i;U,ajpdlt
gemeenschappen Schouwen{Düive-'
land en Goeree-Overflakkeé is de
openstelling voor het verkéer van
de Grevelingendam een belangrijk
en historisch feit. Beslist geen april
mop.
Gaarne willen wij de bevolking
van Schouwen-Duiveland daarmee
gelukwensen. Nog maar een poosje
en de Oosterscheldebrug - een ge
durfd initiatief van het gewest Zee
land - zal Schouwen-Duiveland
rechtstreeks verbinden met de eigen
provinciale hoofdstad.
Goeree en Overflakkee leeft met
dit alles inzonderheid mee. omdat
het maar al te goed weet wat het
betekent afhankelijk te zijn van
veerdiensten. De rust die men nu er
vaart, n.l. niet meer aan tijd en een
veerdienst gebonden te zijn. doet
weldadig aan.
De reeds een aantal jaren beslaan
de samenwerking tussen de gemeen
tebesturen van Goeree en Overflak
kee en Schouwen-Duiveland, wordt
'niet a'ileén gekenmerkt door lotsver
bondenheid i.v.m. de geïsoleerde lig
ging, maar vooral door wederzijds
begrip voor de positie van deze
eilandgemeenschappen in het hart
van het Deltagebied.
Er was gelijk een goede- en ge
zonde gespreks'basis voor de behar
tiging van gemeenschappelijke be-,
langen.
De Waterstaat heeft vertrouwen
in eigen kunnen en wij zijn met
recht verguld met deze nationale
talies dlfctin feite gelijk staan
|mel de overwvfcjïing van onze groot
ste vijand „hél water".
Als wij met het oog op de aanleg
tan deze waterstaatprojeclen, waar-
fit ook het Grevelingenbekken ont-
siat, onze blik richten op de toe
komst, dan is het tevens onze taak
o:ri van dit water straks onze vriend
tc' maken. Beide eilanden grenzen
""ivf.n de Grevelingen. Er zijn dan ook
veel trekken van overeenkomst tus
sen de beide gemeenschappen, t.w.
de structuur, de taal, het streek
eigene, kortom hel gehele cultuur
patroon. Wij zullen U dus goed kun
nen verstaan.
De Flakkeeënaars zullen ongetwij
feld ruimschoots van deze verbin
ding gebruik maken om uw mooie
eiland te bezoeken. En wij verwach
ten U op Goeree en Overflakkee.
Kom rustig over de dam. Er staal
gélukkig geen „hek" op
P. W. HORDIJK