BOEK OVER DE NOG AANWEZIGE MOLENS IN ZEELAND
STAD EN EILAND
Toestand Churchill
onveranderd
Engelse reddingsboot
NIEUW KUSTVAARTUIG BEGINT REIS IN ZIERKZEE
Een VOLVO 544
GARAGE REMEEUS
een metselaar
een opperman
BEKENDMAKING
In opdracht van het Provinciaal
bestuur van Zeeland is door de heer
M. van Hoogstraten een studie ge
maakt van de 75 nog aanwezige mo
lens in dit gewest. Daarvan heeft hij
belangeloos een boek samengesteld.
De heer van Hoogstraten, verbon
den aan het Instituut Stad en Land
schap van Zuid-Holland te Rotter
dam, conservator van het streekmu
seum te Sommelsdjjk en lid van de
Molencommissie in Zuid-Holland is
o.a. een bekend molen-deskundige.
De Commissaris van de Koningin
in Zeeland mr. A. F. C. de Casem-
broot vermeldt in zijn voorwoord,
dat 'het boek een lage verkoopsprijs
(f 14,50) heeft, 'dank zij de- financiële
steun van het ministerie van O. K.
en W. en het Provinciaal Bestuur
van Zeeland. Het boek, met een for
maat van 26,5 19 cm. bevat 264
pagina's, inhoudende een omschrij
ving en een foto van elke molen.
Deze foto's zijn door de auteur zelf
gemaakt. En het zijn pracht foto's.
Sohilderactig zijn de molens te
Haamstede, Dreischor, Oosterland,
Tholen, Kortgene (oude molen), Co-
lijnsplaat, Elikerzee, Nieuwerkerk,
St. Annaland (standaardmolen), Big-
gekerke, Wemeldimg (2), Krabbendij-
ke Hulst en Retranühement. Daar
onder zijn er ook een viertal in
kleurendruk.
Er is over molens in het algemeen,
of over die in 'bepaalde provincies of
belangrijke streken van ons land veel
geschreven. Maai- nimmer is zo diep
op de technische bijzonderheden in
gegaan als in dit boek. Dit unieke
werk getuigt van een gedegen studlie
zowel in de tekst als door het foto
materiaal en maakt het derhalve tot
een waardevol bezit voor hen die
belangstelling hebben voor molens
en tot het behoud van het aanwezige
molenbezit in het bijzander. Het is
een bron van studie voor hen die na
ons kamen.
Inspiratie voor schilders
De molen heeft vele grote schil
ders geïnspireerd. In tal van musaa
zijn de bewijzen daarvan te vinden.
Rond 1700 waren er plm. 9000 mo
lens in ons land en in 1850 waren
het er nog 8000. Daarna werden zij
bij honderden gesloopt.
In unze c-euw werden er rond
1500 stuks zonder meer opge
ruimd. Thans resten er nog
slechts 970.
De huidige toestand van ons mo
lenbezit is wel niet hopeloos, maar
toch ook verre van rooskleurig te
noemen.
De molen is een vorm van leven
uit het verleden welke voor veler
lei doeleinden dienstbaar is gemaakt.
De praktijk schiep een aantal typen,
die allen naar eigen aard een con
structie handhaafden. Als eerste cate
gorie denken wij o.a. aan de koren-,
gort-, snuif-, olie-, cacao-, mosterd-,
krijt-, verf-, tras-, en papiermolens
zijnde de bedrijfsmolens. En de
tweede categorie zijn de polder- of
weide-molens.
De standaardmolen is wel het oud
ste type waarvan Zeeland er nog
enkele telt, nl. St. Annland, Kruinin-
gen, Hontenisse en Retranchement.
Van de 75 Zeeuwse molens heeft
de heer van Hoogstraten getracht
een zo groot mogelijk totaalbeeld te
vormen. Van iedere molen zijn de
gegevens overzichtelijk opgesteld zo
wel constructief, technisch, econo
misch, historisch, genealogisch en
folkloristisch.
."'1
SKI; L
„De Graanhalm" te Burgh
f.lRRTK7,F,P
Van desbetreffende zijde deelt
men ons mede dat de reizende ver
tegenwoordiger van het Wachttoren
genootschap, de heer Andeweg, een
weekeinde-bezoek zal brengen aan
Zierikzee en zondag 24 januari zal
spreken in de zaal aan de Paternos
terstraat.
Voor het te Middelburg gehou
den Ipraktij kexamen Moderne Be
drijfsadministratie slaagde de heer
F. J. M. v. Hooijdonik te Zierikzee,
administratief beambte aan de Tech
nische School „Sdhouwen-Duive-
land" te Zierikzee.
Inspectie der Directe Belastingen
De hoofdassistent van 's Rijksbelas
tingen J. Nagelkerke is m.i.v. 1 mei
1965 verplaatst van de inspectie der
directe 'belastingen (afd. controle) te
Zierikzee naar de inspectie der di
recte belastingen (afd. controle) te
Alphen aan de Rijn.
KERKWERVE
Rectificatie verkoping café
Wij worden er op gewezen dat in
het bericht over de openbare verko
ping van het café Bazen te Kerk-
werve een grove fout 'is geslopen.
Gemeld werd nl. dat het café werd
verkocht voor f 24.000 aan een on
bekende koper. Het café Bazen werd
echter teruggekocht door de brouwe
rij „De drie hoefijzers" voor de som
ma van f 40.000. De eerste lezing van
deze verkoping was dus geheel on
juist, waarvoor wij ons gaarne wil
len verontschuldigen.
HAAMSTEDE
Vergadering N.C.V.B.
Dinsdagavond kwamen de leden
van de afd. Haamstede der Ned.
Chr. Vrouwen Bond bijeen otm de
jaargebeurtenissen te bespreken. De
vergadering stond onder leiding van
de presidente, mevr. v. Waveren-v.
Egmcmd uit Haamstede. Na een me
ditatie door de presidente naar aan
leiding van het door haar voorgele
zen Schriftgedeelte uit Spreuken
31 10-31, volgden de jaarverslagen
der secretaresse en penningmeester-
esse. Uit deze verslagen bleek dat de
vereniging een goed jaar achter de
rug had.
In verband met het aftreden van
de presidente, mevr. van Waveren-
van Egmond, en de penningmeester-
esse emvr. Roest-Doornenbal kreeg
de vergadering tot taak twee nieu
we bestuursleden te kiezen. Mevr.
Krijnse Lokker werd met 'grote
meerderheid in de plaats van mevr.
Roest gekozen. De bezetting van de
plaats dei* presidente leverde moei
lijkheden op, doch gelukkig wilde de
huidige presidente nog één jaar haar
taak blijven vervullen.
In de paiuze werden de meege-r
brachte en zelf van een verrassende
inhoud voorziene pakjes verkocht,
hetgeen de kas versterkte met een
bedrag, groot f 24,50.
Het tij cisgedeelte na de pauze
werd door de dames benut om te
kijken naar mevr. Verburg-Sla ager
uit Goes die demonstreerde met
praktische plastic-artikelen.
De vergadering werd besloten met
het zingen van „Dankt, danikt nu
aJlen God".
BROUWERSHAVEN
Vergadering Plattelandsvrouwen
Voor de afd. Brouwershaven van
de Ned. Bond van Plattelandsvrou
wen werd een interessante avond
verzorgd door mevr. van Lent uit
Schuddebeurs, die het onderwerp
„Nemen en genomen worden" uit
voerig behandelde. Mevr. van Lent
stelde de vraag of de Nederlandse
vrouw prijsbewust haar inkopen
doet, en zich niet teveel laat mislei
den door de vele vormen van goede
en minder goede reclame-acties. Met
voorbeelden bracht zij onder de aan
dacht wat bijv. krantenreclame lam
doen. Ook het spaarzegelsysteem en
het cadeaustelsel kwam aan de orde.
Na de pauze werden de dames in
groepen verdeeld en kregen verschil
lende vragen te beantwoorden, 'o.a.
voor of tegen reclame in radio of
t.v. of gaat uw voorkeur naar mid1-
denstandszaak of supermarkt. ;Er
werd over dit voor de huisvrouw zo
interessante onderwerp gezellig ge
discussieerd. Deze 'geanimeerde bij
eenkomst stond otnder leiding van de
vice-presidentemevr. v. d. Hamer,
die een dankwoord sprak tot mevr.
van Lent voor haar 'gezellige en leer
zame uiteenzetting.
Op 23 februari zal de jaarverga
dering gehouden worden. Deze wordt
dcor eigen leden verzorgd.
NIEUWERKERK
Auto's botsten
Donderdagmiddag vond op de
Rijksweg, ter hoogte van de kruising
Stolpweg-Middenweg een botsing
plaats tussen twee auto's, die zeer
ernstig werden beschadigd. De be
stuurders kwamen er met lichte ver
wondingen af.
Bij het ongèluk was betrokken de
heer K. te Bruinisse, met zijn auto
rijdend van Bruinisse naar Zierikzee.
Ter hoogte van genoemd kruispunt
naderde een auto, bestuurd door J.
v. d. S. te Ouwerkerk.
Gelijktijdig naderde een motorrij
der, die dwars de weg wilde over
steken, zonder aan K. voorrang te
verlenen. K. moest hevig remmen,
om de motorrijder te ontwijken, ge
raakte in een slip (de weg was met
een dun ijslaagje bedekt), schoot
links en rechts en kwam in botsing
met zijn tegenligger. De auto van de
heer K. bleef tenslotte in de sloot
kant hangen. De politie stelde een
onderzoek in.
LONDEN, 21-1. Lord Moran, die
donderdagavond wederom een be
zoek aan zijn patiënt heeft gebracht,
deelde na afloop daarvan mede, dat
in de toestand van sir Winston geen
verandering is gekomen.
C O
bezocht Burghsluis
BURG1ISLUIS. 22-1. Een vijftien
meter lange reddingsboot van de
Engelse reddingsmaatschappU heeft
de nacht van donderdag op vrijdag
doorgebracht in de haven van
Burghsluis. Het fraaie schip arri
veerde gisteren (donderdag) in de
leep van de middag in het haventje
en zette heden (vr(jdag)morgen om
half negen de reis voort naar Stel
lendam. De reddingsboot brengt n.l.
ten tegenbezoek aan ons land, ais
antwoord cp het bezoek dat het
vlaggtschip de „Koningin Juliana"
van de Kon. N.Z.H.R.NL twee jaar
geleden bracht aan Engeland. De
bemanning van het Engelse schip,
dat anderhalf jaar geleden gebouwd
werd in de Ver. Staten, bestaat uit
vier personen. Aan boord bevindt
zich voorts de inspecteur van de
Kon. N.Z.H.R.M., de heer W. M. de
Jong.
Bij het vertrek vanmorgen uit
Burghsluis werd de Engelse red
dingsboot begeleid door het te
Burghsluis gestationeerde reddings
vaartuig „President Jan Leis". Op
de terugreis naar Engeland zal het
Engelse schip op 1 en 2 februari op
nieuw de reis onderbreken.
BURGERLIJKE STAND
Zierikzee
Geboren: 20 jan.: Cornelia Jacque
line, d. van Jan Marinus de Waaij en
Dirkje Johanna Lena Fonteine, wo
nende te Zierikzee.
Gehuwd: 15 jan.: Adriaan Dale
bout, 28 j. (Brouwershaven) en Krina
Neeltje Jacoba Boot, 27 j. (Zierikzee)
Overleden: 15 jan.: Pieternella Eli
zabeth Mol, 76 j., geh. geweest met
Leendert Cornells Boudeling (Brui
nisse); 19 jan.: Willemina Joppa
Beije, 77 j., geh. geweest met Leen
dert van Nieuwenhuijze (Duiveland);
19 jan.: Engelina Pieternella Quaak,
81 j., gehuwd geweest met Clement
Moelijker (Zierikzee).
SPORT
VOETBAL
De stand' in groep A I van de ju
nioren-competitie van de afd. Zee
land luidt thans:
Vlissingen AI 8 8 0 0 57-10 16
Middelburg AI 9 8 0 1 64-10 16
Zierikzee AI 6 4 0 2 26-17 8
Goes AI 7 2 0 5 14-30 4
Zeelandia AI 8 1 0 7 6-32 2
Zeeland Sport AI 8 0 0 8 7-75 0
De stand in 'greep A VI is thans:
Burgh AI 7 7 0 0 58- 2 14
Nieuwdorp AI 7 6 0 1 28-12 12
Kloetinge AI 7 3 1 3 18-26 7
Wolfaartsdijk AI 7 3 0 4 14-27 6
Robur A I 7 2 1 4 13-20 5
Goes A II 6 1 2 3 9-13 4
Volharding '32 A I 7 0 0 7 6-46 0
RITME
Men weet het maar nooit met het
ritme van de winter. In 1929 was er
in januari geen vuiltje aan de lucht,
maar in februari begon het grote
ijs- en sneeuwfeest. Toen de kalen
der al lente aanwees moest men
naar een blaadje aan de bomen zoe
kenTussen kerst en nieuwjaar 1964
hebben wij trots ons „enige" sneeuw-
plaatje gemaakt. Dat dachten we
tenminste, vooral in de weken na
dien, toen het scheen alsof de winter
ging inhalen wat de herfst had ver
geten aan storm en regen te bieden.
Maar als het dol wordt in de hogere
regionen en het waarschuwend ele
ment in het weerbericht dag na dag
domineert, dan komt er altijd nog
iets echt winters achterop. Een beet
je vorst of veel vorst, dat weet men
zo niet en sneeuw, die soms wel snel
wil ontaarden in regen. De majestei
telijke vachten, waarmede bergland
schappen pverladen zijn, blijven hier
nu eenmaal tot de hoge uitzonde
ringen behoren.
Wat veegjes rood en geel aan de
lucht, wat transparantie aan de hori
zon deden al naar een (vroeg\ voor
jaar verlangen, maar ineens zit men
dan weer volop in de wittigheid,
waaraan we ons dan maar weer ge
wonnen geven. Want sneeuw is een
dualistische substantie. Het is mooi,
maar heel vaak ook lastig en in het
eindstadium wordt het zo triest voor
de „mensen langs de weg", die door
de prut van smeltsneeuw en zand
moeten banjeren.
Maar in eerste aanleg Jjomt de
ontroering aansluipen als de wereld
is verstild en toegedekt met een wit
winterdekje. Straks als het allemaal
anders is en de natuur opbloeit uit
de vergrauwing van het harde getij,
zeggen we toch tegen elkaar: „Het
was (misschien) geen strenge, maar
het is toch winter geweest". Niets
stempelt dit seizoen - het ritme
waarvan men nooit voorspellen kan
- zozeer dan de blankte, die sfeer en
stemming trekt en een herinnerings
accent zet ook op deze winter, maar
misschien knorren me vandaag al
over de viezigheid, die het sneeuw-
kapitaal als rente nu eenmaal vor
dert. EILANDMAN.
ZIERIKZEE, 22-1. In de loop van
zondag a.s. wordt in de Zierikzeese
haven de aankomst verwacht van
het kustvaartuig „Breewijd" dat he
den (vrijdag) door de werf „De Voor
uitgang" (D. en Joh. Boot N.V.) te
Alphen aan de Rijn is overgedragen
aan de rederij P- A. van Es Co.
N.V. te Rotterdam. Na de over
dracht van het nieuwe schip door de
werf aan de rederij komt de „Bree
wijd" naar Zierikzee en Hansweert
voor het innemen van een lading
aardappelen, bestemd voor de Spaan
se haven Cartagena. Hoeveel dagen
het laden in beslag zal nemen hangt
mede af van het weer.
De vormgeving van 'het m.s. „Bree
wijd" wijkt op verschillende punten
af van die van de conventionele
coaster. Zo werd de traditionele
schoorsteen vervangen door twee ge-
sdheiden rookkanalen waarmee, be
halve een bijdrage tot cfe strakke
vormgeving van het sahip, vanaf de
brug ook naar achteren een maxi
maal uitzicht wordt verkregen, door
dat het mogelijk word in de geihel'e
achterwand van het stuurhuis ramen
te bouwen.
Het uitzicht aan de voorzijde van
de brug werd verbeterd 'doordat de
ramen voorover-hellend werden ge
plaatst (plm. 20 graden), 'hetgeen re
sulteert in een beter uitzicht op bet
dek, terwijl 'hinderlijke weerspiege
ling van het stuurhuis in 'de ramen
wordt voorkomen.
Rationalisatie
Het toepassen van automatisering
van de hoofdmotor en bulpmotoren
hebben het mogelijk 'gemaakt, dat
met minder personeel dan gebruike
lijk kan worden gevaren. Rationali
satie komt voorts o;m. tot uiting
cloor ihet in gebruik nemen van een
nieuwe verfsoort, met een langere
levensduur. Hierdoor zullen de on
derhoudswerken van de „Breewijd"
aan dek minder frequent kunnen ge
schieden. De bruto tonnage van bet
schip bedraagt 494,1 ton, de diep
gang is 3,83 m., het draagvermogen
plm. 1020 ton, de snelheid (dienst)
bedraagt 13,5 knopen 'bij 1000 p,k.
Gezagvoerder van de „Breewijd" is
de beer E. de Roos, de bemanning
(incl. de kapitein) 'bestaat uit 9 man.
Wat betreft de acoomodatie wordt
de aandacht gevestigd op de zeer
ruime en 'liohte hutten, welke alle,
evenals de overige woonruimten, zijn
aangesloten op een mechanisch ven
tilatiesysteem. Het schip is geheel
centraal verwarmd door een half-
automatisohe olie gestookte warm
waterketel. Alle butten, het kom
buis en de wasplaatsen hebben koud
en worm stromend water. Met uit
zondering van de vier «matrozen, die
in twee-persoonshutten zijn onder
gebracht, heeft ieder bemanningslid
een eigen hut. Het schip heeft twee
masten met in totaal drie bomen,
welke ieder een capaciteit van 3 ton
hebben.
Tot de nautische uitrusting van
het schip behoren: radar, richting
zoeker, radio-telefonie installatie,
echolood en Arkas automatische pi
loot. In het achterschip bevindt zich
de machinekamer waarin een geheel
nieuw type hoofdmotor staat.
Enige en algemene
kennisgeving
Heden overleed, zacht en
kalm, onze geliefde man,
vader, behuwd-, greot-en
overgrootvader
CORNEUS DE VLIEGER
in de gezegende ouderdom
van ruim 88 jaar.
Zonnemaire:
J. DE VLIEGER-
NUIJENS
Brouwershaven:
H. S. v. TIGGELHOVEN-
DE VLIEGER
P. v. TIGGELHOVEN
Nieuwerkerk:
A. DE VLIEGER
J. J. DE VLIEGER
VAN ALMKERK
Zonnemaire:
P. J. DE VLIEGER
A. C. DE VLIEGER-
NUIJENS
Anna Pauwlona:
T. M. DE VLIEGER
Zonnemaire:
A. DE VLIEGER
P. DE VLIEGER
JONKER
Dreischor:
C. DE VLIEGER
A. M. DE VLIEGER-
SUURLAND
Brouwershaven:
J. DE VLIEGER
M. C. DE VLIEGER
VAN DER WERF
Zwijndrecht:
A. S. RINGELBERG-
DE VLIEGER
L. RINGELBERG
Haamstede:
J. DUINHOUWER-
DE VLIEGER
J. DUINHOUWER
Alblasserdam:
J. DE JONGE-
DE VLIEGER
G. DE JONGE
Klein- en achterklein
kinderen
Zonnemaire, 22 jart. 1965
Prof. Zeemanstraat 7
TE KOOP:
(door inruil verkregen)
bouwj. 1961, 92.000 km, prima
banden, in goede staat.
B.M.W. dealer
tel. (01114) 473 - Ouwerkerk
Voor direct gevraagd:
en
Aannemersbedrijf fa. Gebrs.
HOLM, Ki'epelstraat 7, Zie
rikzee, telefoon (01110) 2882.
SUCCESJES
Te koop:
D.K.W.-auto 1000 S - 28.000
km gelopen. In- en uitwen
dig als nieuw! Met smeer-
automaat. Te bevr.: Oost-
straat 49a, Nieuwerkerk, tel.
(01114) 580.
Te koop gevraagd:
Een box. Aanbiedingen bij P.
de Graaf, Regenboogstraat 3,
Zierikzee.
OUWERKERK
Advertenties voor en abon
nementen op ons blad kun
nen worden opgegeven aan
onze agente:
mevr. H. D. MENS-BAKKER
Noorseslraat 16
Offieii-le i>ul)likatie
Afschaffing
rentekaarten
In verband met de beëindi
ging van de premiebetaling
krachtens de Invaliditeits
wet met ingang van 1 janu
ari j.l. wordt aan belangheb
benden het navolgende me
degedeeld.
Inlevering rentekaarten
Alle nog in omloop zijnde
rentekaarten dienen op korte
termijn te worden ingele
verd; op deze kaarten is het
laatste rentezegel verschul
digd over de week eindigen
de op 2 januari 1965
Verzilvering overschot
rentezegels
Het overschot aan renteze
gels dat niet meer kan of
behoeft te worden aange
wend ter bijplakking van de
rentekaarten, kan worden
verzilverd bij de Raden van
Arbeid en - van 18 januari
tot en met 12 maart 1965 -
bij de postkantoren (niet bij
de postagentschappen).
Invalide verzekerden
Verzekerden, die meer dan
3 jaar na de aanvang van
hun verzekering, doch vóór
1 januari 1965' invalide zijn
geworden en die op 1 januari
1965 nog geen 150 premies in
rekening konden doen bren
gen, kunnen op hun ver
zoek in de gelegenheid
worden gesteld ineens of In
termijnen aan de Raad van
Arbeid een bedrag te vol
doen, dat aan rentezegels be
nodigd zou zijn geweest om
het aantal van 150 premies
te bei-eiken.
65-jarigen
Verzekerden, aan wie een
ouderdomsrente krachtens de
Invaliditeitswet (niet te ver
warren met een A.O.W.-pen
sioen) van minder dan f 165,-
per jaar is toegekend en die
de premiebetaling na hun
65e jaar tot 31 december
hebben voortgezet met het
doel een ouderdomsrente van
f 156.- per jaar te verkrij
gen, kunnen eveneens op hun
verzoek in de gelegenheid
worden gesteld ineens of in
termijnen aan de Raad van
Arbeid een bedrag te vol
doen, dat aan rentezegels be
nodigd zou zijn geweest om
het gestelde aantal premies
te bereiken.
Terugbetaling premies
Gezien de veelvuldige infor
maties bij de Raden van Ar
beid omtrent terugbetaling
van premies wordt er de
aandacht op gevestigd, dat
het voorlopig geen zin heeft
hiernaar te informeren.
De afwikkeling zal eerst
plaatsvinden na de invoe
ring van de Wet op de Ar
beidsongeschiktheidsverzeke
ring. T.z.t. zullen nadere pu
blicaties volgen.
Bovenbedoelde verzoeken
dienen vóór 1 juli 1965
bij de Raad van Arbeid
te worden ingediend.
Sociale Verzekeringsbank
Vereniging van
Raden van Arbeid
Aan de bewoners van de Kloosterweg te HAAMSTEDE
en het daarachterliggende woongebied tot aan de vuur
toren, delen wij mede dat op MAANDAGAVOND 25
JANUARI, van 19.00 tot 24.00 uur, de watervoorziening
wegens werkzaamheden aan de Kloosterweg zal zyn
gestoord.
N.V. Waterleiding Maatschappij
„Schouwen-Duiveland",
de directeur.
HET ZWAARD VAN PALERMO
25. „Laat af, rabauwen! Vergrijpt u niet
aan 't erfdeel mijner vaderen", gilde Pa
lermo toornig, terwijl een der lansknech
ten hem omlaag trok.en Alfonso zich grij
pend over hem heenboog om hem de
zwaardschede te ontnemen. „Is ieder
schoen gevoel voorgoed gestorven in uw
kille borst?"
„Ge spreekt als een geletterde zot, mijn
waarde", verzekerde Alfonso met een on
aangenaam lachje. „De Rode Hertogin zal
zich amuseren wanneer ik haar vertel dat
ik een dichterlijke landloper ontmoet heb.
Zij bezit een groot gevoel voor humor".
Hij zweeg plotseling en wendde het
hoefd. Want een der huurknechten, die
tussen de struiken door de weg in het oog
hield, waar Aram nog steeds zijn wanhopig
gevecht streed tegen de overmacht, stootte
plotseling een waarschuwende kreet uil.
„Heer Alfonso! Een ruiter!...."
De ijdele edelman rees snel op en voegde
zich bij dc wapenknecht. Het eerste ogen
blik zag hij niemand anders dan Aram, die
door een lansknecht verraderlijk werd be
slopen. Doch een ogenblik later onder
scheidde hij een vreemde ruiter, die om
de bocht van de weg was verschenen en
met getrokken zwaard de benarde avon
turier te hulp snelde.
„Een nieuwe goudvink", grinnikte de
huurknecht, zijn mes trekkend. „Die maakt
het niet lang, messire! Ik heb niet voor
niets geleerd hoe ik een dolk moet wer
pen. Let op!" Reeds hief hij zijn arm om
de nieuw aangekomene het mes in de rug
te werpen, toen Alfonso hem met een
grauw terughield.
„Holt dwaas!" siste hij. „Geen bloed dit
maal. Hot is de Rode Hertogin".