zijn meesterstuk ï'u,,,. VREDE OP AARDE MESOPOTAMIË tï,"™, MODE IN DE WINTERSPORT Niet om geldelijk gewin, maar om Gods eer schilderde hij een zo oude cultuur toch eigenlijk niet terecht mogen komen, waardig zijn, waarin dragers van In-cn-in-ziclig Kwaad zijn met zoon of dochter, met vader oj moeder, met broer oj zuster, het is zo vreselijk onbe schaafd. Vooral dat „gebroken hebben" met degëiïen die je het naaste moesten staan, getuigt van zo'n in-en-in-zie- lige levenshouding. En 'dan moet je eens nagaan ivaar- om dat nu allemaal feitelijk is. TroUwens, al was het iets belang rijkq, wat dan nog? Hat getuigt van geestelijke rijp heid als we over bepaalde dingen heen kunnen stappen, als we wer kelijk vredelievend zijn. Vc-or de buren Thorn Prikker: aanbidding der herders. O, wat zijn we allemaal voor de lieve vrede. Dat zijn we het hele jaar door, maar in de kersttijd ge tuigen we daar nog eens extra van. En als we het daar zo druk over hebben zijn we tegen het gebruik van atoombommen en kernvloten, tegen gevechten in Korea, Kongo, Vietnam, Zuid-Tirol en op Cyprus. Omdat we keurige en nette men sen zijn verafschuwen we rassen- onlusten, moordaanslagen, nozem relletjes en vechtpartijen op school. We begrijpen niet waarom de men sen het elkaar toch altijd zo lastig moeten maken, waarom ze elkander toch zo slecht verdragen! Eerste beste boom Soms hebben we het zelf ivel eens over die rotjood of over die vuile nikker, maar dan bedoelen we daar toch niets verkeerds mee. We vinden ook wel eens dat een bepaalde verkeersdelikwent aan de eerste de beste boom moet worden opgeknoopt, maar dat is alleen bij wijze van spreken. Ook zijn er allerlei staatshoofden, die nodig een kopje kleiner gemaakt moeten worden, maar dat zullen wij persoonlijk heus niet doen. Eigenlijk is er alle reden voor om ons af te vragen of we eigenlijk wel zo netjes en zo keurig en zo vrede lievend zijn als we zelf wel denken. Ellendige guldens Mensen, mensen, ivat ontbreekt er veel aan ons. Wat hebben al die eeuwen beschaving eigenlijk weinig invloed op ons gehad. Groet u de buren nog nadat ze Schrijft u Greelje nog terwijl ze..? Wilt u nog iets met Karei te maken hebben sedert OOK TUSSEN DE FAMILIELEDEN En dat allemaal om een paar el lendige guldens, om een ander ge loof, om de lagere stand, om een misselijke prestigekwestie. Wie van ons mag - zoals hij nu, op dit ogenblik, is - de woorden vrede-op-aarde- eigenlijk met enig recht in de mond nemen? Ruzie maken Hel zou werkelijk niet overdreven zijn als we deze kersttijd gebruikten om met deze dingen in het reine te komen. Natuurlijk, er is wel iets gebeurd, de andere partij heeft zelfs grote fouten gemaakt, maar waarom moe ten wij elkaar zo slecht verdragen? Ruzie maken is een bijzonder pri mitieve bezigheid, maar om daarna blijvend kwaad op elkaar te zijn is nog veel kinderachtiger. Dat zijn situaties die lichamelijk en geestelijk volwassenen beslist on- Zönder ons nu direct met uw par ticuliere zaken te bemoeien: mogen wij het begrip „familieband" eens bescheiden onder uw aandacht bren gen? Wat denkt u van een familie reünie, d.w.z. van de hele familie en niet van die gedeelten die „goed met elkaar" zijn? Dan is er ook nog het kerststukje met een aardig briefje voor de bu ren van boven, beneden, van links of van rechts. Kerstmis is daarvoor de aangewe zen tijd, ook „de anderen" zijn op die dagen iels vreedzamer ingesteld dan anders. Anders worden Want hoe moet de wereld nu beter worden als we niet in onze eigen kleine kring beginnen, hoe zou die vrede er ooit moeten komen? Dan zullen we ook heus op moeten houden met discriminerende uitlatin gen over mensen van ander ras, an der geloof of andere politieke over tuiging. Dan zullen we allerlei onheuse en mensonterende verivensingen niet al leen in moeten slikken, maar uit on ze gedachten moeten bannen. Dan zullen we moeten proberen familietwisten bij te leggen, onenig heden met collega's, kennissen en buren uit de weg te ruimen. Dr. Alfrcda Bricdé. BAGDAD (P. P.) - Het leven in Bagdad schijnt zo goed. Er is geen stad in het midden-oosten zo be haaglijk als deze. De mensen zijn hoffelijke en aimabèle Arabieren, die alles doen voor een vriendelijk woord en een glimlach. De intriges zijn er niet erger dan elders in het midden-oosten, de plagen van het leven zijn er groot, maar het schijnt hier allemaal gemoedelijker te dra gen. Hoewel de situatie in Irak, het oude tweestromenland, nog altijd explo sief is, is na de moord op generaal Kassem, die jarenlang hier de alleen heerser was, een rustige periode in de veelbewogen geschiedenis van dit land ingetreden. Scharnier tussen Oost en West Irak, welks grenzen ongeveer sa menvallen met het centrum van het oude Babylonische rijk, is een bij zonder land. Al in de prille jeugd der mensheid speelt het een belang rijke rol. Het eerste mensenpaar, waarvan de heilige boeken ons het verhaal vertellen, werd geplaatst in Tweestromenland. Geen crisis in de wereldgeschiedenis gaat later aan dit land voórbij. Irak blijkt in 'het hart van.rhet wereldgebeuren te lig gen, het scharnier te zijn tussen oost en west. Van dit land zijn (belangrijke gees telijke impulsen uitgegaan over heel de wereld. Reeds omstreeks 600 jaar voor Christus beleefde het Babyloni sche rijk een tijdperk van grote bloei en vele eeuwen later kwam het on der de beroemde kalief Haroen al Rasjid tot nieuwe glorie. De reiziger, die thans Irak bezoekt, zal missdhien teleurgesteld worden. Hij vindt er weinig van de oostei-se pracht, die hij zou verwachten bij de herinnering aan een roemrijk verle den. Vele oude steden liggen reeds eeuwen onder 'het stof van de Iraak- se steppe, waar thans op klaarlichte dag de jaikhals rondsluipt, trooste loos als het beeld des doods zelf. Unanieme goedmoedigheid Dit is echter een gezellige stad. We wandelen met genoegen in de trottoirgalerijen, waar mensen, ezels en paarden letterlijk lijf aan lijf dooreenkrioelen. De mensen zijn vriendelijker en behulpzamer dan in Egypte of Syrië. Zelfs de armsten on'der de armen hebben 'hier het la chen niet verleerd. Men ervaart een unanieme goedmoedigheid, die men in deze stad, waar zovele politieke drama's aidh hebben afgespeeld, niet verwacht zou hebben. Hoe is het mogelijk dat juist dit vol'k berucht is geworden door zijn opstandigheid en haatdragendheid? Beminlijk als de Irakis van nature zijn, schijnen zij toch ergens span- niingscompensatie te vinden. In 45 jaar tijd versleet Irak 42 regeringen. Irak's olierijkdom bracht de Britse regering er destijds toe ten aanzien van dit mandaat een beleid te vol gen, dat sterk afweek van het be leid waarmee zij India tegemoet ,kwam. De Engelsen zijn in clit land daarom nog steeds gehaat. De revo lutie van 1958, die koning F ei sal het leven kostte, maakte een einde aan het westers-georiënteerde bewind van Nouri al Sai'd en versterkte bij het westen de vrees dat Irak onder de invloedssfeer van Moskou zou komen. Generaal Kassem neigde eei-st ook naar uiterst links, maar voer al spoedig een andere, overigens even bedenkelijke koers. Hij vestigde een fascistisch regiem en verhinderde elke oppositie door mensen op te pakken, die zijn regiem niet zonder meer aanvaardden. Dit is uiteinde lijk zijn ondergang geworden, wamt vorig jaar werd deze dictator van zijn voetstuk gestoten en door de re volutionairen vermoord. Orde op zaken 'Onder het bewind van Kassem's opvolger en vroegere medewerker Aref tracht men nu in het oude Tweestromenland orde op zaken te stellen. De banden met Nasser, in wie Kassem alleen maar een gevaar lijke rivaal zag voor zijn grootara- bische aspiraties, zijn weer heent geworden. De vraag is echter of het land zich rustig zal kunnen ontwik kelen. De ontevredenheid onder de bevolking is nog altijd groot en het leger vormt, evenals in de andere Arabische landen, ook hier e'en on stabiele factor. Ontegenzeggelijk heeft de laatste jaren in de grote steden zich een klasse van goed-betaalde arbeiders gevormd die de hoop op een rustige evolutie versterkt. De krachtige ont wikkeling van de olie-industrie heeft de levensstandaard van de beyolking verhoogd. Maar het staldsproletariaat van Bagdad wentelt zidh nog in on beschrijflijke armoede en is zeer ontvankelijk voor de op'hitsingstac- tiek van oppositionele elementen. De talrijke bevolkingsgroep der Sji'- ieten, alsmede de Koerden, zijn in staat met ongeremd fanatisme een opstand te veroorzaken. Eer. geluk kige omstandigheid is 'echter, dat de Koerden over het algemeen wel te vreden zijn over het nieuwe bewind in Irak. Het communisme is zeker ook een dredging voor 'de veiligheid van het land. Overtuigde communisten vindt men hier weinig. Maar (het commu nisme is hier meer een uitlaatklep voor het volksmisnoegen. Het is de enige uitweg geworden voor alle on tevredenheid, die eliders geen uitweg vindt. Daarom is de actuele situatie in het oude Mesopotamië nog altijd kri tiek en is men er nog ver verwij derd van de toekomst, zoals de Ba bylonische vorst Hammoera'bi en de grote wijzen van de Isdam eeuwen geleden gedroomd hebben. Met de handen diep weggedoken in de zakken van zijn versleten kuit broek en een verbeten trek op zijn gelaat, staarde hij door de half be vroren ruitjes naar de smetteloos witte laag van maagdelijke kristal len, die - opgehoopt door de speelse wind - zich nestelden in de hoek van de vensterbank. Waar het mat geel licht, dat uit zijn kamer straal de, een tere, tegen de ruit gekleefde vlek beroerde, flonkerde deze in duizendvoudige glans, de starende schilder fascinerend door haar schoonheid. Plotseling voelde hij de koude, die hem tot in het merg gekropen was en zijn lichaam verstarde als was het van ijs. Alleen zijn koortsige geest werkte onvermoeid als wilde zij door haar activiteit het lichaam ontdooien. Was het met de mensen niet als met deze tere vlokken? Rein en smetteloos als de sneeuiv komen zij op aarde, speels als de kristallen, die zich hopen op de vensterbank. En is de wind niet als het lot?? Het gooit je in een willekeurige hoek, waar je samen met vele lotgenoten wacht op de dingen die komen gaan, wachtend op een ongewisse toekomst van glo rie of ondergang, zo als ook deze vlokken eens zullen vergaan tot goor, bruin water, wanneer de stra len 'van het winterzonnetje hun schoonheid doen versmelten. „Als deze sneeuw is de mens", dacht de schilder, „tot niets gebo ren, dan tot vergaan als drabbig ijs- water, borrelend in de goot, waar de put bijna in stikt". Als in een flits zag hij zijn jeugd, speels en flonkerend, zonder zorgen voor de dag van morgen. Hij moest zijn roeping volgen, schilder zou hij worden. Zijn leermeesters waren de groten uit de gouden eeuw. Zij voorspelden hem een fraaie toe komst en inderdaad, zijn genoten in de kunst eerden hem 'als de meester. Maar dit was hem niet genoeg, want wat had men aan meesterschap met een lege maag er. schuldeisers aan de deur? Hij wilde roem, die hem goudstukken opbi'acht. Beter had 'hij sen goed ambachtsman kun nen worden, die werden högelijker gewaardeerd, dan zou 'hij dn deze eeuw van voorspoed niet in een ar melijk pothuis verkommeren van honger en kou'de als nu het geval was. Hij vloekte zijn gave, die hem met onweerstaanbare drang tot dit ellen dige bestaan gebracht ha'd. Waarom had God hem deze geest gegeven? Waarom niet de handbekwaamheid van een schoenlapper of snijder? Die maakten in deze 'dagen gouden munt met hun handen! Zij liepen op deze avond voor Kerstmis niet met' een hongerige maag ronld, maar vermei den zich 'in de dag van morgen, die hun een welvoorziene 'dis zou schen ken. Deze lieden 'konden tevreden ter kerke gaan, wanneer zo straks de klokken zouden luiden voor de nachtdienst, want zij waren in vrede en konden in stille overgave het feest van Christus' 'geboorte geden ken, maar hij, neen, hij kon 'dit niet! Met een ruk draaide hij zich af van het venster en 'kéék naar het grote doek .waarop hij een begin had gemaakt met zijn nieuwe schep ping. „De herders aanbidden het kind", wilde 'hij het inoemen, maar de laatste dagen 'had 'hij niet kun nen werken. Hoe zou hij ook. sinds de ontevredenheid meester van zijn geest was geworden en hij daardoor in conflict was gekomen met God? Hoe had hij ooit een dergelijk doek kunnen opzetten? Zijn verstijfde hand flitste uit zijn broekzak en klemde zich om het heft van het mes, dat reeds een dag onberoerd naast de kale broodplank lag. Zijn ogen vergrootten zich en een onredelijke woede benevelde zijn brein. Dit zou niet voltooid wor den! Nooit! Hij stapte langzaam up het doek toe. Kil voelde het heft in zijn magere hand, die zich krachti ger 'klemde, als zodht hij steun voor de volvoering van zijn plan. Nog eenmaal gleed zijn blik over de on voltooide vrucht, toen hief hij de hand op om met één 'krachtige haal het doek te splijten. Op dat moment 'bleef hij staan als was hij tot steen getransformeerd, want de doodse stilte werd verbro ken door het luiden van de kerk klokken. De bronzen stemmen zon gen en in niet te stuiten kracht golfden de klanken over de donkere stad, weerkaatsend tegen tie gevels van de gracht, drongen zij tot in het pothuis en verlamden de opgeheven hand van de schilder. Dit was het uur! Het kindeke geboren in Betlile- hems stal. De engelen zongen en de herders volgden de ster, die hen bracht naar de plaats waar het kindje lag, in doéken gewonden. Hij voelde,- hoe een vreemde gloed door hem heentrdk, van zijn hoofd tot naar zijn voeten. Hoe plotseling het zweet op zijn voorhoofd en in zijn handen stond. Hij ontdooide en als door een onzichtbare 'hand werd zijn brein schoongeveegd. Nu zag hij weer hoe hij zijn schilderij had be doeld, een eerbewijs aan de aller hoogste, voor de gave die hem ge schonken was en dat op Kerstmis klaar moest zijn. Machteloos zakte zijn opgeheven 'hand en kletterend vi'el het mes op de plavuizen. De schilder voelde zich verdrietig en hopeloos, want hoe 'kon hij zijn voronemen gestand doen, dit gigan tisch werk in zo korte tij'd voltooien? Vertwijfeld keek hij naar het doek, als verwachtte hij een wonder. Toen ontplooide zich zijn grote gave. In zijn oren galmden de klökkenstem- men en voerden zijn geest als op vleugelen honderden jaren terug, naar de nacht van het wonderlijk gebeuren in Bethlahem. Het doek kreeg kleuren en begon te loven. Hij zag 'het kindeke in de kribbe, het stralend aureool, de ge lukkige moeder en vader, de os en de ezel, de knielende herders, kort om, hij zag liet stralende tafereel, als was hij daar, een zeventiende eeuwse getuige bij Christus' geboor te. Zo duidelijk waren de beelden op het doek, dat hij onbewust een stap voorwaarts deed en trachtte hen met de handen te raken, want zij leefden voor hem en waren als van vlees en bloed. Werktuigelijk greep hij palet en penselen en bogon te werken. Zijn arbeid greep hem heftiger aan en hij vergat alles om zich heen. Hij bemerkt de honger en de koude niet, die vruchteloze pogingen aanwend den om zich te doen 'gevoelen, want hij was niet meer van deze aarde. Zijn hand deed werktuigelijk wat zijn geest beval. De beelden werden zo hij ze zag, stralend, liefderijk en eerbiedig. Hij speelde met de stof en (het licht als nooit tevoren en sohiep zijn mees terwerk, ter ere van God, die hem zijn wonderlijke gave schonk. De intense stilte, die viel nadat de klokken zwegen, 'bespeurde hij niet, evenmin als de in de sneeuw krakende voetstappen der kerkgan gers, die zich over de gracht naai de kerkelijke hoogtij repten. Pas de prille stralen van de och tendzon, die door de ruitjes priem den, aanschouwden 'het voltooide meesterwerk. Zij speelden over hel uitgeputte lichaam van de schilder., die aan tafel in slaap 'gevallen was. Zijn hoofd rustte op de armen en een tevreden glimlach speelde om zijn Lippen. Hij had Christus' geboorte beleefd als geen ander. Op de kale broodplan lag het palet als een sym bolisch stilleven en van de venster bank dropen de gesmolten vlokken. ■0fW00000MMMjrWMMMMMjr0jr0000MMM0M0M*M0WMMM00M0000WMM00000000000000000000000Ol WINTERSPORT is tegenwoordig geen toverwoord meer. Velen verplaatsen hun vakantie naar de winter om te genieten van sneeuw, zon en berglucht, maar ook van de mode! Nergens wordt een zo uitgebreide show van de nieuwste snufjes op modegebied gehouden als juist in deze kosmopolitische centra! Dé bekende Ascot races" vallen er bij in het niet. Juist op het gebied van de wintersport worden de nieuwste materialen en modellen uitgeprobeerd. De laatste jaren worden de winterjacks langer dan tot nu toe het geval was. Zij worden veelal vervaardigd met een verdekte capuchon en verdekte slui ting, zodat, zij heel goed als wandeljasje zijn te gebruiken. Pantalons zijn meestal in de zelfde kleur en van het zelfde waterdichte, warme rekbare materiaal als het jack. De Noorse sportieve truien zijn nog steeds „in". Vooral de heren en kinderen zullen zich in zo'n trui behaaglijk voelen. Après-ski Onze drie modellen tonen u de winter op zijn „paasbest". Het heerlijke, rpodieuze skipak, geaccentueerd door de strakke lijn, kan heel goed ook na het skiën worden gedragen. De leuke muts-shawl en grote, ja bijzonder grote wanten van vossenbont bieden u alle warmte en bescherming. WILLY MAENS „En zij gingen om beschreven te worden

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1964 | | pagina 8