12-17 oktober SPAREN IS GROEIEN RAIFFEISEN-SPAARWEEK bij de VEEL WERK VOOR ENKELE SECONDEN DUET De neergang der neutralen marrie s mogelijkheden NYLONS HET ONDERGOED ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrüdais 9 ukluber 1964 No. 19664 In de kraamkamers van de reclametekenfilm Onze filmindustrie kent het woord „onmogelijk" niet (Van een verslaggever). AMSTERDAM. De lampen flitsen aan, even maar, dan zijn ze weer uit. Binnen in de camera zoemt het, een nieuw beeldje draait automa tisch voor. Inmiddels legt de assis tente van de cameraman een nieu we illustratie in het opnameraam. Klaar. Weer flitsen de lampen aan en weer uit, weer zoemt de camera en wordt een nieuwe tekening inge legd. Zo gaat het steeds maar weer. Vierentwintig beeldje per seconde is de snelheid waarmee de film in de projector later wordt gedraaid, dat wil zeggen, vierentwintig illustra ties met elk een kleine verandering om een kijkperiode van slechts één seconde te vullen. Dit komt neer op 14-10 beeldjes per minuut. Klaar voor de reclame-televisie Om een kort tekenfilmpje van 8 minuten te maken zijn er dus 11.520 beeldjes nodig en die moeten alle maal getekend worden. Deze over weging deed ons besluiten eens een bezoekje te brengen aan Marten Toonder film N.V. te Amsterdam, het Nederlandse dorado van de te kenfilm, waar momenteel gewerkt wordt aan de vervaardiging van vele korte reclamefilmpjes voor de com merciële televisie en andere recla me-doeleinden. Reeds vele jaren er varing heeft men in Amsterdam, waar indertijd reeds korte reclame- tekenfilmpjes voor het buitenland werden gemaakt. En nu werkt men ook voor een toekomstig Nederlands publiek en Nederlandse opdrachtge vers, die hopen binnenkort hun re clamefilmpjes via de zender T.V, Noordzee en straks via Nederland 2 uit te zenden. Wij zijn niet bedrogen uitgekomen, al was de werkelijkheid wel iets an ders dan wij dachten. Voor elk beeldje wordt geen aparte tekening gemaakt, dat was het eerste wat wij ontdekten. Ten tweede zagen we volgens welk vernuftig systeem men hier werkt en hoe efficiënt. Dat moet ook wel, toant tekenfilms ma ken is een buitengewoon tijdrovende bezigheid in weerwil van de metho den die men gebruikt om snel te kunnen opschieten. Als een niesbui „Wij rekenen hier niet in uren of minuten", vertelde onze gastheer, „maar in seconden en onderdelen van seconden en dat dit nodig is zal u duidelijk worden. Wij maken dik wijls filmpjes van niet langer dan dertig of zestig seconden, hetgeen altijd nog 720 of 1440 beeldjes bete kent. Maar ook filmpjes van tien, vijftien of twintig seconden, filmpjes zo kort, dat je ze helemaal mist als je toevallig even een niesbui hebt. Dit soort zijn meestal zogenaamde „commercials", de langere voor de bioscoop, de kortere voor de tele visie. Bij dit soort filmpjes werken wij op vooraf vastgestelde tekst, die in nauwe samenwerking met reclame deskundigen is opgesteld. Ook in on derling overleg wordt door enkele plaatjes aangegeven hoe we ons het verhaaltje hadden gedacht en hier op wordt verder gewerkt. De hoofdproduktieleiding is in handen van de heer Back met naast zich als produktieleider de heer J. v. d. Meiden. Hoofd- en bijfiguren voor zo'n filmpje worden in weken lange studies ontworpen en tenslotte nemen enkele tekenaars, waaronder de heren Jensen en Ring, twee De nen. de zaak onder handen om alles tot in details uit te wenken. Deze heren heten met een mooi woord „animators", zij brengen het leven in de figuren. Losse achtergronden Andere tekenaars zorgen voor de bij het verhaal behorende achter gronden, dus achtergrond en actief figuurtje staan niet op één tekening. U begrijpt dat het tekenen van ge heel complete beelden enorme tij den zou vergen. Eén zo'n achter grond kan bijvoorbeeld in een be paalde scène van enige tientallen beeldjes steeds gebruikt worden. De achtergrond in tekening op papier wordt bij de opname gebruikt, de actieve figuurtjes zijn op papier niet te gebruiken. Als ze van de teke naars komen gaan ze naar een spe ciale afdeling, waar een groot aan tal meisjes de voorstellingen in inkt- lijnen overbrengen op platen cellu loid". Wij zagen met welk een verbluf fende handigheid de dames op het celluloid de potloodtekeningen over trokken in inkt. Sierlijke en fraaie lijnen zijn hier van het grootste be lang. Staat de tekening in. zwart en Ingezonden mededeling spaar plezierigmet met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart wat, dan gaat de cel naar een ander meisje, dat hem „indekt", dat wil zeggen de figuur in nuances grijs tussen wit en zwart inkleurt. Het spel begint De gereed gekomen „cels" gaan naar de opnameafdeling, samen met de daarbij behorende achtergrond en dan kan het spel beginnen. Hier laat men het niet bij, want steeds een geheel nieuw figuurtje tekenen is ook te veel werk. Er wor den opnamen gemaakt van een gete kend handje, dat kwispelt en met zijn oogjes rolt. Op de papieren achtergrond wordt een celplaat ge legd, waarop alleen het hondeli chaam met pootjes te zien is, de staart en de oogjes ontbreken. Over deze celplaat legt men een tweede, waarop alleen een staart en oogjes in bepaalde stand. Alles sluit lijntje op lijntje precies. Klaar, opname! De bovenste celplaat wordt verwij derd en een nieuwe met staart en oogjes in andere stand gaat er op. Volgende opname. En zo gaat het door. De niet bewegende delen gedu rende vele beeldjes worden dus apart op een celplaat gezet, dat spaart steeds weer tekenen. Zo kan men zonodig met drie velluloidpla- ten over elkaar werken. B\j een lo pend mannetje bv. verschuift men b\j elke opname de achtergrond een klein stukje en zo zijn er tientallen kleine trucjes, waardoor men het zich gemakkelijker maakt, met de mogelijkheid sneller te werken. Oe synchronisatie Het geluid is weer een probleem apart. De tekst is op een filmband opgenomen, maar nu moeten de beeldjes en de daarop gebrachte te keningen met die tekst correspon deren. Dat is een tilanenwerk. Door de geluidstechnicus worden tekst en muziek klank voor klank ontleed, want men heeft te maken met vier entwintig beeldjes per seconde. Op de filmstrook wordt die tekst onder de geluidsband met letters aangege ven, zodat men af kan lezen wat op de geluidsband staat, bijvoorbeeld „der". .Dat betekent dat op de ge luidsband de tweede lettergreep van het woord vader gesproken wordt. Zo kan men elk te tekenen beeldje precies op het geluid afstemmen. Vooraf worden daarom lange lijs- sen gemaakt met een beeldjesinde ling, seconden- en minutenindeling, waarop men verticaal naast elkaar alles kan aantekenen, de tekst, de muziek, de handeling, enzovoort. Wanneer de tekenaar bv. beeldje 274 gaat maken, ziet hij precies welke muzieknoot, deel van een gesproken letter enzovoort in dit beeldje val len. Gespecialiseerd Marten Toonder Film N.V. heeft zich gespecaliseerd op het teken- filmwerk. Vroeger heeft men ook trucfilms gemaakt met gebruik van poppetjes en driedimensionale figu ren en achtergronden. Maar derge lijk werk werd reeds gedaan door de studio's van Joop Geesink te Am sterdam, die gespecialiseerd was in zogenaamde poppenfilms. In onder ling overleg heeft men de terreinen gescheiden. Marten Toonder ver vaardigt nu speciaal tekenfilms, ter wijl de studio's van Joop Geesink zich houden bij de poppenfilm. In de loop der jaren heeft Marten Toonder Film N.V. al vele malen van zich doen spreken, door voor treffelijke produkties, zoals inder tijd de bekroonde prenten Moon- glow" en „De gouden vis" en kort geleden de „Gouden lokkeneen korte tekenfilm gebaseerd op een Ierse ballade, vertaald door Annie M. G. Schmidt en gezongen door Otto Ssterman. Over het algemeen zijn dergelijke films zogenaamde „vrije produkties", waarin de geza menlijke werkers van de studio's zich heerlijk kunnen uitleven, zon der gebonden te zijn. Dergelijke pro dukties kunnen echter niet veel ge maakt worden, aangezien men gro tendeels in beslag wordt genomen door de zuiver commerciële produk ties voor opdrachtgevers. Maar onze nog jonge tekenfilmin dustrie is op de goede weg, hetgeen blijkt uit de stroom van opdrachten, die men krijgt uit binnen- en bui tenland, tot zelfs uit het land van tevredenheid en biedt perspectief de tekenfilm Amerika. Dat stemt tot voor de toekomst. BUK DOOR HET WERELD Tsjombe als marionet behandeld Het gesol met Kongo's vremier geeft een pikant smaakje aan de conferentie van niet-verbonden na ties in Cairo. Eerst werd Tsjombes vliegtuig met een oogelegde smoes over een plotselinge noodlanding op de landingsbaan dooraestuurd naar Athene. En toen de Kongolees Egyp- tes bodem toch betrad, werd hij on der een soort huisarrest geplaatst omdat zijn inentingspameren niet in orde zouden zijn. Het ortigst- maakte de conferentie het door Kongo's president Kasavoe- boe te vertellen dat hij zelf maar moest komen, want dat men zijn premier niet wenste te zien. Een re gelrechte inmenning in andermans zaken die beoaald weinig passend is voor Nasser en de ziiyien. Men kan van hen billijken dat ze niet dol zün op de inderdaad niet zo heel frisse figuur van Tsjombe. maar hij is nu eenmaal de premier van een niet- verbonden land. Bovendien is hij tenminste eens echt aan het proberen de rommel op te ruivien in zijn land en met deze behandeling steunt de conferentie eigenlijk de rebellen. Zo bevordert zij de vrede niet, iets wat de niet- verbondenen toch in hun vaandel hebben geschreven. De buffers En waartoe ze ook wel bijgedra gen hebben, dat kan bij nader inzien wel erkend worden. De eerst vrij kleine club van neutralisten had als hoofdmotief dat een gewapend con flict niet te vermijden zou zijn als cle hele wereld zich zou verdelen in een oostelijk en een westelijk kamp. Onder leiding van Nehroe vooral en ook wel van Tito hebben deze neu tralen zo nu en dan wat olie op de golven kunnen werpen en in de V.S. fungeerden ze vaak als een buffer. Die rol wordt nu ook wel ivat meer erkend. De vijandschap die zowel Moskon als Washington jegens de niet-verbondenen lieten blijken, is wel geheel verdwenen: beide par tijen hebben ingezien dat deze groep een belangrijk deel van de wereld vertegenwoordigde en dat daarmee rekening moest worden gehouden. Thans is de club sterk uitgebreid, vooral door de nieuwe Afrikaanse naties. Daarbij is de onderlinge sa menhang ook verdwenen. Er zijn zelfs vrij wat conflicten onderling over wat het gezamenlijke doel zou moeten zijn. Het anti-kolonialisme van weleer heeft weinig zin meer, want er zijn haast geen kolonies meer van enig belang. Tito en Nas ser zien bijvoorbeeld geen reden zich daarover druk te maken. Ten strfjdc Soekarno echter ziel in het anti kolonialisme juist een doel dat wet tigt om van de onverbondenen een soort strijdorganisatie te maken. Met zijn actie tegen Maleisië in gedach ten kan men dal van hem begrijpen, maar ook van anderen dat die er minder warm voor lopen. Voorraad uranium zeker niet onuitputtelijk BRUSSEL, 8-10. B(j het huidige verbruikstempo zullen de wereld- reserves aan uranium in 1980 uit geput zfjn. Tot deze alarmerende ge volgtrekking komt een studie over het gebruik van kernenergie voor elektriciteitsproduktie van Belgische kringen, die zich met kernenergie bezighouden. Daarom is het volgens genoemde kringen van belang, dat spoedig nieuwe uraniumlagen worden ont dekt en geëxploiteerd. De huidige reserves zijn 600.000 ton groot. Bo vendien gaat het verbruik steeds sneller. Het zal tegen 1975 30.000 ton per jaar bedragen en tegen 1980 op 40 tot 60 duizend ton komen. Er is echter één ding dat gunstig is voor de kernenergie in de wereld: van de vijf elektrische centrales, die er van 1970 afgebouwd zullen wor den, zal er op zijn minst één kern- enr'egie gebruiken. P :n zullen volgens de Belgische studie kernenergiecentrales met een et mo gen van 500.000 kw of meer kunnen concurreren met de klas sieke thermische centrales. De bouwkosten van kernenergiecentra les worden bovendien steeds minder en dit kan slechts de door haar ge produceerde elektriciteit goedkoper maken. Een 17-jarig meisje uit de Bel gische plaats Tertre is woensdag door de politie aangehouden omdat zij er van wordt verdacht schuldig te zijn aan de dood van haar ver loofde. Deze, een 21-jarige Italiaan, werd de vorige maand bewusteloos aangetroffen voor het huis van het meisje. Hij overleed in het zieken huis. Ingezonden mededeling Wat biedt de De tegenstelling oost-ivest is voor de meesten niet interessant meer: Moskou en Washington zijn voorna melijk steunbureaus geworden die met elkaar concurreren en daarbij toch uitsluitend ontevreden klanten houden. De tegenstelling China-Rus- land speelt een even grote rol in de positiebepaling en daar overheen nog eens de contrasten van rijkdom en armoede die ongeveer samenval len met de verdeling noord-zuid. Voor de ene reden van bestaan voor de club als geheel zijn nu tal van eigen belangen der leden zelf in de plaats getreden, die ze nu ook pro beren door te zetten voor een geza menlijk program. En met de leden zelf is het nu ook vreemd gesteld. Om op Tsjombe te rug te komen: hem werd verweten dat hij met Amerikaanse steun werkt in Kongo en het is waar dat de V.S. hem een heel klein handje helpen bij het bedwingen van de re bellie in het oerwoud. Maar het is waanzin hem daarom als een mario net van Washington te zien. Anti-Westers Wat moet men dan van Nassers eigen neutraliteit denken? Die laat zich graag door Moskou voorzien van enorme economische en militai re hulp. En hoe onverbonden kan men Castro's Cuba nog noemen, nu het vrijwel een lid van het sowjet- blok is geworden. En Makarios Cy prus dat tot grote verontwaardiging van bijvoorbeeld Athene met Moskou konkelt? Deze curieuze ongelijkheid in de beoordeling van wat neutraal is wekt de indruk dat - althans bij de toonaangevende figuren van de onverbondenen - een anti-westerse mentaliteit de overhand krijgt. De club der niet-verbondenen is in getal gegroeid, maar zijn invloed is aan het tanen. Een kracht van vroeger was bijvoorbeeld de eerlijk heid die men moest erkennen in een figuur als Nehroe, hoezeer zijn han delen en betogen ook links of rechts ergernis konden wekken. Van die in tegriteit die het verbond groter in vloed gaf dan zün getal wettigde, is weinig meer over. Het is hard op wea om uiteen te vallen in onder ling krakelende groepjes, of wel licht (wat nog minder aangenaam isI in een anti-westers actie-comité. DELFT. Mevrouw S. Fougeré uit Parijs heeft in Delft in het stedelijk museum „Het Prinsenhof" een ten toonstelling geopend, die gewijd is aan het grafische werk van de be kende tot Fransman genaturaliseer de Zwitserse architect Le Corbusier. ROTTERDAM. Zonder enige plech tigheid is het tweede kraaneiland, de ..Kraanvogel" op de werf Gusto in Schiedam aan de heer J van Dix- hoorn, 'hoofd van het bouwbureau IJmuiden van Rijkswaterstaat, over gedragen. Dit nieuwe eiland gaal zijn voorgangers, de „Lepelaar", hel pen bij de aanleg van de nieuwe ha- venmonding van IJmuiden. BEELDBUIS? Deze vrijdag beginnen we met The Flintstones (7.30 Ned. 1), waarna in het centrum des lands wel zal wor den overgeschakeld naar Dick Po well (8.01 kan. 27). T.V. Noordzee brengt de films Het winnende num mer en liet eiland der verschrikking. België VI. geeft het Engelse toneel stuk De minnaar, die gelukkig fictie blijkt te zijn. Zaterdagmiddag herhaalt de A.V. R.O. de show van Corry Brokken na het weekjournaal. De A.V.R.O. gaat door met Willy en Willeke Alberti, 'n half quiz-uur en Johnny en Rijk, terwijl de K.R.O. een monoloog van Fien de la Mar en o.a. het uurtje Alfred Hitchcock op 't tweede scherm brengt. België VI. toont Vico Torri- ani in Hotel Victoria en België Waals een hist, film over de eerste Ameri kaanse consul in Japan. Zondag komt de Vara met het eer ste verhaal van commissaris Maigret (hier vertolkt door Kees Brusse) ter wijl Ned. 2 de comedie van Tom Ewell en De goude oude tijd projecr teert. In België vullen de gemeente raadsverkiezingen het scherm. Enkele tips voor de vijfdaagse: kijkt u vooral naar de korte film Deadly Nightshades, maandag Ned. 1, Dick van Dyke, woensdag, gevolgd door De verdedigers en dan op don derdagavond naar dat gezellige ma gazine „Uit" en het toneelstuk „Woorden zün maar ivoorden". De Olympische Spelen zijn inmid dels ook op 't fluorescerend venster te volgen. Zaterdag 10 oktober be gint het met een verslag van de ope ningsceremonie, om 22.30 uur. Daar na kunt u elke dag om 6.15 n.m. tot 7.30 uur hoogtepunten aanschouwen uit de wedstrijden van de vorige dag, onderbroken door een (zo mogelijke rechtsreekse) Relay-uitzending met flitsen van evenementen van de zélf de dag. In de late avonduren komt er van 10.30 tot 11.30 nog een uitzen ding via de Syncom, waarmee be langrijke gedeelten van de wedstrij den van die dao worden weergege ven, als tenminste de technische om standigheden meewerken en er niet ergens onderweg een kink in de ka bels of in de ruimtestralen komt We zullen wel vele avonden thuis willen zijn om alles op de voet te kunnen volgen. Spaar - Leg iets opzij. U wint erbij. De Raiffeisen-Spaar- week is een goede gelegenheid om iets èxtra weg te leggen. Het is in üw voordeel. Doen. tot een minimum beperkt Basis van onze kleding! Het fijne ondergoed beschermt de huid tegen de min of meer ruwe bo venkleding, die de huid kan irriteren maar omgekeerd is het de taak van het ondergoed om onze kostbare jumpertjes, japonnetjes en dergelij ke zoveel mogelijk te sparen voor de directe invloeden, die de huid op de kleding uitoefent. Dit zijn zo in beginsel de redenen van het dragen van ondergoed en het is interessant om eens na te gaan hoe in de loop der tijden de „mode" van het ondergoedzich heeft ont wikkeld. En dan worden we aller eerst gewaar, dat onze voorouders van twee eeuwen geleden er bijna niet toe konden overgaan zich gron dig van top tot teen te wassen. De kostbare, weelderige kleding uit die tijd moest dan ook flink beschermd worden tegen de onverzorgde en vuile huid, die er onder zat en hier toe dienden de talrijke l agen en soorten van „onderkleding". Pas tegen het einde van de acht tiende eeuw. in dc Victoriaanse tijd. werd. de lichamelijke reinheid wel haast tot een soort symbool van een zekere distinctie hetgeen vanzelf tot gevolg had, dat men geregeld schoon en fris ondergoed ging aantrekken. Veel veranderd Tot aan de eerste wereldoorlog stond men dan ook vol afgrijzen te genover de idee, dat de huicl op een of andere wijze direct met de boven kleding in aanraking zou komen. Wat dat betreft is er ook al weer heel wat veranderd: en - ondanks de algemene gewoonte van de moderne man en vrouw om dagelijks te baden - hebben zij toch eigenlijk niet het recht zich even „fris" te noemen als de mensen uit die tijd, want bij onze moderne garderobe komt de boven kleding voor een groot gedeelte in directe aanraking met de huid, waar door een niet onbelangrijk gedeelte van het eigenlijke $oel van de on derkleding wordt voorbij gestreefd. Hoevelen zijn er immers niet die een jumper of bloes zo over een b.h. aantrekken? En hier komen we dan aan een van de meest gevoelige details in onze uiterlijke verzorging: de hygi ëne. We kunnen ons nóg zo uitsloven om er zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien met behulp van talloze schoonheidsmiddeltjes, -kuren en wat dies meer zij. al het werk zal tevergeefs zijn wanneer daarbij hel belangrijkste wordt verviaarloosd, namelijk de reinheid van lichaam en onderkleding. De basis Het ondergoed wordt nogal eens als een onbelangrijk onderdeel van de lichaamsverzorging beschouwd, maar in feite betekent het onder goed toch de basis van onze kleding. Het effect van een kostbaar cock tailjaponnetje of een getailleerd mantelpakje hangt voor een heel groot deel af van deze „ondergrond". En niet alleen om het feit, dat de goede pasvorm van het ondergoed belangrijk is vooi een goed figuur, maar er komt ook nog wat psycho logie aan te pas! Het is nu eenmaal zo, c/at wij ons meeop ons gemak voelen wanneer wij ons schoon en goedverzorgd we ten en dit niet alleen „op het eerste gezicht". Dit zelfvertrouwen is on ontbeerlijk voor een ongedwongen spontane houding met alle gevolgen van dien. Elly Martins. UTRECHT. De Nederlandse spoor wegen zijn voornemens geleidelijk ongeveer veex'tig door automatische halve overwegbomen (ahob's) bevei ligde overwegen in oude (enkel- baans) rijkswegen beter te beveili gen. FEUILLETON DOOR J. DE VRIES Tenslotte de twintigjarige Harrie, in veel opzichten het evenbeeld van zijn vader maar tooh ondergeschikte zolang 'hij nog in leven was. Nu, na vaders dood, ontplooide hij zidh als de initiatiefnemer, reorganiseerde de werkmethodes, schakelde over op meer winstgevende produkten, zo dat 'de vijf en twintig pond per week geen probleem meer vormde, terwijl enkele weken tevoren tien pond nog 'hoofdbrekens kostte. Ze drukte haar sigaret uit en •knikte. Ja, samen zouden ze het wel klaren, als ze eenmaal in Nederland terug waren. Er was immers wede voldoende voor iedereen, die werken wilde? Er werden behoorlijke lonen uitbetaald en de sociale voorzienin gen waren' buitengewoon, terwijl hier praktisch niets was. Hier werd je nagenoeg aanje lot overgelaten en -zou men je rustig van de honger laten sterver,. Marrie stond op en ging automa tisch weer aan het werk. Geen stof zuiger, dacht ze, geen wasmachine. Een asvarken en een tobbe met een wasplank, daar moest ze 'het hier mee doen. Ze keek naar haar han den, die nu rood en lelijk waren, terwijl enkele weken geleden Mat- thieu ze neg geliefkoosd had en zei, dat het de mooiste meisjeshanden waren, die hij ooit gezien had. Geen waterleiding, maar een sleoht gesla gen pomp, buiten de woning. En ga zo maar door. Hier leefde je vijftig jaar ten achter op de moderne be schaving. Het enige, wat je bezat, was je radio en de jeep. Tel uit je winst. Tegen elven maakte ze koffie voor zichzelf en zat weer te piekeren. Voor de derde maal las ze de brief, maar 'het maakte haar nijdig, dus maakte ze er een prop van en smeet het een eind weg. En toch moet er een mogelijkheid zijn, dacht ze wan hopig. I'k wil terug naar Nederland, ik wil ihier niet blijven.... ik haat dit land, waar ik niets anders dan narigheid en ellende heb meege maakt., ruzie, ziekte en dood. Om half één maakte ze een paar boterhammen voor zich en Wimmie klaar, riep de kleine jongen binnen, waste hem, zodat hij er weer een beetje toonbaar uitzag, knuffelde hem een keer en zette hem op zijn stoel. Na het eten pakte hij een doos met nagenoeg verveloze tinnen soldaat jes, die zijn vader eens in een van zijn zeldzame gulle buien gekocht had in Lnverton en ging ermee naar buiten. Marrie luisterde naar zijn ge brabbel, nam een emmer en aard appelen en ging op de waranda zit ten. Het kind zette de soldaatjes in het zand en liet zijn fantasie de vrije teugel. Marrie luisterde en glimlach te. Altijd zoet aan het spelen in zijn eentje, daeht ze. Het kind zei: „Jij bent de generaal en jij bent de conducteur en jij bent Jan en jij Hoe komt het kind aan die na men, dacht ze. Misschien van de jon gens Generaal.Het kind weet niet eens wat een leger is. Een con ducteur misschien is hij wel eens in Perth in de bus geweest. Of met de trein? En wat zou hij met Jan be doelen? Jan! Het aardappelmesje gleed uit haar vingers en geruime tijd staarde ze voor zich uit over de vlakte. Heel in de verte waren twee minuscule stip jes ziohttoaar. Waarschijnlijk waren het Harrie en Klaas, die het land be werkten, maar Marrie zag over dit alles heen plotseling een vriendelijk, jongensachtig gezicht. Zoals hij daar gestaan had bij het station in Tiel, een tijdschrift in de éne hand en een doos bonbons in de andere. De sme kende 'blik op zijn leuke snuit: „Ik dachtvoor onderweg, Marrie. Ik hoop dat je me niet brutaal vindt. Ze herinnerde zich nog zijn ste vige handdruk, toen ze zijn attenties geaccepteerd had. „En Marrie, als je weer eens hulp nodig hebt.... het doet er niet toe op welke manier. oo mij kun je altijd rdkenen. hoor? Ik.... ik wil alles voor je doen, echt". Jan Wouterse, de vertegenwoordi ger in bromfietsen, die vriendelij ke verlegen jongen, die té schuchter was om een zoen te vragen. Die dankbaar was voor een vriendelijk wcord. een hartelijk woord en een handdruk. Zou hij. Ze ging rechtop zitten en slaakte een diepe zucht. Nog hoorde ze zijn stem: „Ik zou veel meer voor je wil len doen, Marrie (Wordt vervolgd). i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1964 | | pagina 7