Een handvol overpeinzingen aan de Zierikzeese „kaaikant" Jubileum „Blijdorp" Vliegen was in 1963 veiliger dan ooit ONOPLETTEND AAN HET STUUR: AUTO TEGEN PAAL STAD EN EILAND Corso wagen „Melanesië" maakte zwanenrit door Westhoek Schoonheid en nuttigheid reiken elkaar de hand ZIERIKZEE. 23-9. Schoonheid en nuttigheid reiken eikaar de hand aan de boorden van de Nieuwe Ha ven, die - in tegenstelling met de Oude Haven - de frisse wijdheid heeft, die de zee doet vermoeden. Een beetje- dat moet ook gezegd - zUn we in dit opzicht er op ach teruitgegaan, omdat de keersluis vanaf Oost- en Westhavendijk zijn betonnen blokjes naar het midden van de haven schuift, om een (van ver gezien) nauwe doorgang vrij te laten voor de schepen, waarom het tenslotte begonnen is. Maar heel vaak balanceert het leven tussen de spanningspolen van hetgeen het oog hekdprt en funktionale noodzake lijkheid en over dat laatste behoeft geen twijfel te bestaan, wanneer we ons herinneren hoe vroeger een woe dende zee opliep tegen de huizen, die de haven aan de stadszjjde mar keren. Het is geen wonder dat de „praters" de „kaaikant" zoeken om hun dis- kussies te voeren. Zij hebben het druk over allerlei zaken, maar - al of niet bewust - ondergaan zij het vertier op en rond de haven, zien het wisselend spel van de luchten, die juist op deze plaats zo weerga loos kunnen zijn en de zon, die in alle gradaties van hevigheid neer- straalt op het water, dat zelf een niet eindigende keureollectie heeft van hoedanighedenstil of be wogen, groenblauw of grijs, met schuimkoppen versierd of diffuus en metalig, warm en mollig water of kouder en kouder, totdat het lang zaam verstart in de greep van streng winterweer. - Nu en straks Een nieuw seizoen is weer begon nen. De herfst. Laten we daarom eens over de haven praten, omdat er misschien eens een tijd komt waarin de stuwende kracht van de zee die haven niet langer meer voeden zal. Dan wordt de „kaai" - maar het duurt nog lang - een „bak met wa ter", wel mooi misschien nog, maar niet meer bezield door de myste rieuze krachten van eb en vloed, waardoor de haven wordt beroerd met een ritme en gestadigheid, die de maatschappij - hoe ge-timed en ingewikkeld ook - niet op kan bren gen, maar blijft voorbehouden aan de natuur. Als het dan even om de funktie gaat van de haven, dan staan de schippers het eerst op het lijstje. Nog altijd liggen de moderne mos selschepen te „rijden" op de golven van het Nieuwe Haven-water, een machtig gezicht, zo eigen, zo Zeeuws dat 't eenvoudigweg niet veranderen mag. De Nieuwe Haven heeft trou wens ook door zijn schepen talrijke gezichten. Als de jachtjes komen in 't zomergetij valt het accent op de sportiviteit, komen in. de herfst de kustvaartuigen dan bepaalt de eco nomie weer (sterk(er) het beeld. Vaak komen uit de veelsoortige mengeling van schepen vertegen woordigers de haven binnenvallen, politie vaartuigen, marineschepen, betonningsvaartuigen, opleidings schepen. Men zou het van dag tot dag eens moeten bijhouden om een overzich telijk beeld te krijgen. Soms is de haven een eindweegs leeg, al is hij dan op het bestemde uur ook voJ water. Dan zijn de mosselschepen verdwenen naar het noorden en vul len alleen de oude getrouwen en wat vletten de haven, die straks weer voor een nieuwe ontwikkeling staat, als de beschikbaar komende dui zendjes worden aangewend om de ligaccomodatie te verbeteren. Zo bij elkaar heeft de haven al een lange geschiedenis gemaakt. We denken aan de ketting die over het water (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode). Ideaal weer voor de aardappeloogst op Schouwen-Diiiveland SCHOUWEN-DUIVELAND, 23-9. Zelden zal de aardappeloogst in het zuidwestelijk kleigebied onder zulke ideale weersomstandigheden hebben, plaats gehad dan in het jaar 1964. Een oogst, die ook wat de opbrengst betreft ideaal genoemd kan worden, want naast een goede opbrengst per ha, is er ook weinig sprake van aan tasting door Phitophtera (beter be kend als „het kwaad"). Een aardappeloogst die tot in het uiterste is gemechaniseerd, zodat naast een grote tijdsbesparing ook sprake is van een besparing van SPORT DUIVENSPORT Wedvluoht vanuit St. Ghislain. Af stand 134 km. Gelost om 8 uur; aan komst 1ste duif 10.14. M. Wesdorp 1; Fr. Maijs 2, 11; C. Bouman 3, 4; P. Roskam 5, 12; A. Hagesteijn 6; J. C. Wesdorp 7; J. Kaaijsteker 8; L. Noordijk 9, 10. KERKNIEUWS Oud Ger. Gemeente OOSTERLAND. Zaterdagavond 26 september e.'k. (7 uur) hoopt voor de Oud Ger. Gemeente aan het Groe- nendaal al'hier op te treden ds. J. van der Poel, predikant der Oud Ger. Gemeente te Ede (Gld.). Intrede kandidaat H. M. Boogert te Ophemert OOSTERLAND, 23-9. Aanstaande zondag 27 september hoopt onze dorpsgenoot, kandidaat H. M. Boo gert, beroepen predikant van de Ned. Herv. gemeente te Ophemert in de classis Tiel, aldaar zijn intrede te doen. In de morgendienst, die zal aanvangen om half elf, zal de be vestiging plaats vinden door de broer van de heer Boogert, ds. M. H. Boogert, Herv. pred. te Aarlan- derveen. In de middaggodsdienst- Qefening, welke aanvangt om drie uur, hoopt ds. Boogert zijn intrede te doen. Naar wij vernemen bestaat er ook van de zijde van onze dorps genoten veel belangstelling voor de ze plechtigheid. Er zal zondag a.S. een autobus rijden met bestemming Ophemert, met familieleden en ver dere belangstellenden. was gespannen, aan de stoom rader boot, die afmeerde bij de Nieuwe Bocgerdstraat en verderop de Koop- handelschepen, die het helaas heb ben moeten laten afweten, als gevolg van de structurele wijzigingen in het landelijk vervoerspatroon. De mensen Niet alleen het water en de sche pen brengen vertier aan de haven, maar ook de mensen.Ze komen aan- drommen naar de „kaaikant", als Sint Nicolaas arriveert of de mos selprinses of - hoe vaak is dat niet gebeurd - een feestelijk vuurwerk - aan de Engelse kade wordt afgesto ken. Als de toestand alledaags is aan de haven, is er ook nog voldoende om met name de jeugd te inspireren en het verlangen te doen ontwaken naar verdere horizonten. Zo'n „kaai" is voor een stedeke als Zierikzee een bezit, dat vele aspecten heeft. Zie rikzee is nog altijd een stad op de grens van land en water en dat schenkt een sfeer en allure, die men dieper het land in noodzakelijker- wijs missen moet. Daarom blijft het spijtig dat destijds de provinciale boet een andere richting ging zoeken (de mannetjes op de klapbank heb ben er toen de vlag halfstok voor gehesen), maar met de Oosterschel- debrug is men al op de helft en de tijd plakt dus zijn eigen pleister op deze tot lidteken verworden wond.de boot moet toch ver dwijnen. Gelukkig de „kaai" blijft ROTTERDAM, 23-9. Volgend jaar zal de huidige diergaarde Blijdorp 25 jaar bestaan. Rotterdam heeft meer dan honderd jaar een dieren tuin, maar in 1940 bleek het nodig de in het centrum gelegen dieren tuin te verplaatsen en te moderni seren en het resultaat daarvan viert in 1965 zijn 25-jarig jubileum. De vereniging „Vrienden van Blij dorp", ruim een jaar geleden opge richt, en intussen uitgegroeid tot een landelijke organisatie, heeft het plan een jubileumfonds te stichten, voor een nieuw apenhuis- waaraan Blijdorp grote behoefte heeft- - en een paviljoen voor nachtdieren. Bo ven dit paviljoen komt een labora torium. De kosten zijn 300.000 gul den, die „Vrienden van Blijdorp" voor juni 1965 bijeen hoopt te bren gen. Bioscoopbrand in Bandoen» DJAKARTA, 24-9. In ds paniek die volgde op het uitbreken van brand in een bioscoop te Bandoeng zijn drie kinderen onder de voet ge lopen en om het leven gekomen en werden 12 personen gewond, zo meldde het persbureau „Antara" donderdag. De politie vuurde scho ten af in de lucht om het zich naar buiten worstelende publiek tot be daren te brengen. Aluminium jacht GIETHOORN, 23-9. Op de scheeps werf van de heer W. Huisman te Ronduite, gemeente Wanneperveen, is het eerste Nederlandse van alumi nium gemaafkte zeiljacht gereedge komen. Het ongeveer negen meter "lange en drie meter brede jacht, dat geheel van aluminium is vervaar digd, en dat als „Avenir" werd ge doopt, is per trein naar Friedrichs- hafen (Did.) vervoerd, waar het zal worden tentoongesteld. Graven naar vliegtuig wrak bij Opheusden OPHEUSDEN, 23-9. Met man en macht is in de boomgaard onder Op heusden, waar vorige week een vliegtuigwrak bij graafwerk werd aangetroffen, gewerkt om de resten van dit vliegtuig en van mogelijk zich daarin neg bevindende stoffe lijke overschotten boven de grond te halen. Het staat nu wel vast dat het hier gaat om het wrak van een vier motorig' ,,Stirling"-vliegtuig', dat op 18 september 1944, 's middags om half drie bij Opheusden brandend omlaag is gekomen. Er is op die tweede dag van de luchtlandingen rondom Arnhem slechts één „Ster ling" verongelukt, die een zweef- transportvliegtuig op sleeptouw had. Dit zweeftransportvliegtuig is, na dat de kabel was gekapt, waarmee het aan de in brand gevlogen „Stir ling" was verbonden, geland en de inzittenden zijn, volgens berichten van ooggetuigen uit die dagen, goed aan de grond gekomen. De „Stirling", gebouwd naar ont werp van de Shortvliegtuigenfabrie- ken, had op deze vlucht een beman ning van zeven personen, Engelsen, Canadezen en Australiërs. Zeker is dat drie hunner dood in de nabijheid van het toestel zijn aangetroffen, twintig jaar geleden. De deskundigen, belast met ber ging en identificatie en met name sergeant-majoor Hensink uit Ven- roy is ervan overtuigd, dat er nog stoffelijke resten in de bodem zitten Ingezonden mededeling INTERNATIONALE CONSUMENTENBEURS Opening Vrijdag IS Sept. 12 uur In alle hallen van het Ahoy'-complex In 450 goed verzorgde stands een vergelijkend overzicht van de nieuwste nationale en interna tionale producten. „U, de herfst en de mode" een mode-Impressie. De Rotterdamse Diergaarde Blij-dorp brengt „Ook dit is natuur" •k „Individuele voorlichting" door de Stichting Hulsh.- en Gezinsvoorlichting. '■k Wie wordt Femlna-hulsvrouw 1964? 75-jaar K.N.V.B. „Aquarium"; tientallen aquaria en Nederlands grootste paludarium geven u een fascinerende blik op een „stille" vrije-tijdsbestedlng. sfc Een Duitse inzending als vervolg op de Duitse Week. sfc Miniatuur-circus. Voor vele duizenden bezoekers een aardig cadeau. De eerste 100 bezoekers(sters) ontvangen het verzilverde Femina-lepeltje. 0 Geopend van 10-17 en van 19-23 uur. Zondags gesloten. Entree f 1.50 Kinderen f 0.75 AHOY'GEBOUW ROTTERD VAN 25 SEPT. t/m 8 OG NEW YORK, 24-9. Het vliegen was in 1963 veiliger dan ooit, met een dodencijfer van 0,76 per honderdmil joen passagier-mijlen, zo heeft de In ternationale organisatie voor de bur gerluchtvaart (ICAO) in een rapport meegedeeld. „Er kwamen echter over het ge hele jaar gerekend nog altijd twee ernstige ongelukken per maand voor, waarbij in totaal bijna zevenhonderd passagiers hét leven verloren en een nog veel groter aantal gewond werd", aldus deze V.N.-órganisatie. „Exacte statistieken zijn niet voor handen, maar het schijnt wel duide lijk te zijn, dat de geleidelijke in schakeling van de grote vliegtuigen met turbinestraalmotoren een be langrijke factor vormt in de vermin dering van het aantal ongelukken", Officier: „In plaats van een paal had er een mens kunnen staan" mankracht. Een werk dat ook Voor een groot deel wordt uitgevoerd door de 'loonwerkers. Zo vormt ook de aardappeloogst een sprekend voorbeeld van de ver anderingen, die zich de laatste kwart eeuw in de landbouw voltrekken. Via verschillende typen aardappel rooiers, die het spitten met de riek vervingen, kwam men op de huidige machines, die de aardappelen zo uit de grond op de wagen transporteren Een verandering voltrok zich ook in de verbouwde soorten. Zeeuwse bonte, Zeeuwse blauwe, rode ster, zij werden verdrongen door Bintje en Eigenheimer, ook de Furore schijnt in 1964 weinig furore te ma ken. Het enige wat tegen zit is de prijs en dat is naast de opbrengst toch wel de voornaamste faktor. In de export en daar moet een prijsver betering uit voortkomen, zit nog niet het gewenste schot. En iedere boer is neg maar juist bekomen van het aardappeldrama 1963. Moge de aardappel, een zo belang rijke peiler van het agrarische be staan, in onze streken, spoedig die prijs bereiken, waarbij levering voor de landbouwers aantrekkelijk wordt. Het Zeeuwse Groene Kruis Het aantal aangesloten plaatselij ke verenigingen van de Provinciale Zeeuwse Vereniging „Het Groene Kruis" is in 1963 ongewijzigd 76 ge bleven. Het aantal leden steeg ruiet onbelangrijk, nl. met 433. Per 31 de cember 1963 stonden 48.755 leden (vorig jaar 48.322) ingeschreven, van wie 515 (vorig jaar 593) zelfstandig kontributie betalende inwonende gezinsleden waren. Indien de stijging van het aantal leden blijft voortduren, dan kan binnen drie jaren het aantal leden van 50,000 worden bereikt. NOORDGOUWE Voorlichtingsavond Plattelandsvrouwen Dinsdag werd voor de afdeling Noordgouwe e.o. in hotel v. d. Weijde een voorlichtingsavond ge geven door Maggi's prödukten Mij. Mej. de Bruine vertelde over het grote assortiment produkten, waar van de aanwezige dames konden le ren en proeven. Deze geslaagde bij eenkomst stond onder leiding van mevrouw der Weduwen. ZIERIKZEE, 23-9. Dat één enkel moment van onoplettendheid ach ter het stuur veel nare gevolgen kan hebben is weer eens zonneklaar gebleken tijdens de woensdagmor gen gehouden strafzitting van het Kantengerecht Zierikzee. Slechts luttele seconden was de aandacht van de Kerkwervenaar J. P. M. M. afgeleid geweest, echter lang genoeg cm tegen een betonden buis aan te rijden. In verband met het vertrek van mr. W. E. van Vloten trad als plaatsvervangend kantonrechter op mr. A. Berkhout uit Middelburg, die M. nog eens in herinnering bracht hoe hy op 16 mei j.I. in de flauwe bocht van de Regenboogstraat naar de Westbrug van het rechte spoor was afgeweken. M. erkende de feiten. Het was in derdaad een seconde geweest dat zijn aandacht was afgeleid. Hij kwam pas met schrik weer tot de werke lijkheid toen zijn auto de aan de linkerzijde van de 'bocht geplaatste ■betonnen buis - eigendom van de gemeente - ramde. De officier van justitie, mr. J. Andreae, stelde vast dat onoplettendheid van. de be stuurder van een auto levensgevaar lijke gevolgen kan hebben. „lil plaats van de buis had er wel een mens kunnen staan". Hij achtte daarom een fikse boete gewenst: f 50 subsi diair 10 dagen hechtenis. De gemeente had een civiele vor dering tegen M. ingediend tot een bedrag van f 12,50 voor de aange richte sohade. De kantonrechter was het eens met het requisitoir van de officier. De uitspraak was dan ook conform, met toewijzing -van de vor dering van de gemeente. Intussen was hiermede de zaak te- 'gen M. niet afgelopen, want tijdens het onderzoek was gebleken dat de Kerkwervenaar had rondgereden zonder verzekerd te zijn. M. ver klaarde dat de auto wegens ouder domsgebreken door de verzekering geweigerd was, maar niettemin nam de officier dit bijzonder ernstig op. „Onverzekerd rijden is levensge vaarlijk", aldus mr. Andreae, die voor deze kant van de zaak een voor waardelijke ontzegging van de rij bevoegdheid tot het 'besturen van motorvoertuigen voor de tijd van 1 jaar gewenst achtte, met als bijzon dere voorwaarde dat M. zich laat verzekeren voor W.A., een en ander met een proeftijd van 2 jaar. Uit spraak conform. Valse naam De jeugdige J. P. de G. uit Zierik zee was .op 9 mei op de Provinciale weg te Kerkwerve door de politie aangehouden, welke constateerde dat de rem op het achterwiel van de door de G. bereden bromfiets niet werkte. De jongeman had het toen nodig gevonden om verbalisant een valse naam op te geven, en op deze manier te trachten onder de boe ie uit te 'komen. In plaats echter van in het geheel 'geen boete kreeg hij er nu twee toegemeten, namelijk twee maal f 25, subs, twee maal 5 dagen. De kantonrechter bracht hem uiteindelijk f 20 subs. 4 dagen (voor de rem) en f 25 subs. 5 dagen (voor de valse naam) in rekening. Wegens het plaatsen van een mo torfiets nabij een bushalte aan de Hogeweg te Westersohouwen werd A. D. uit Zierikzee (conform de eisl veroordeeld tot f 6 of twee dagen hechtenis. J. A. de V. te Zierikzee 'had op 15 april in de Maarstraat op de krui sing met de Meelstraat met zijn brommer geen voorrang verleend aan een van rechts 'komende bestel wagen. De botsing was nogal „zacht jes" aangekomen en de sohade bleef beperkt. Deze verkeersfout kwam de V. te staan op f 25 subs. 5 dagen. De kantonrechter besloot tot aan houding van een zaak tegen de Zie- rikzeeënaar J. B. M. den B., die op 23 juni jl. nabij Bruinisse op Rijks weg 18- het rode stoplicht bij een op gebroken weggedeelte zou hebben genegeerd. Op de veemarkt te Den Bosch trok een gebrekkig en moeizaam lopende koe de aandacht van een Amster damse inspecteur van de Dierenbe scherming. Het onderzoek dat naar deze koe werd ingesteld bracht aan het licht dat het 'dier afkomstig was van Sdhouwen-Duiveland. In ver band hiermee 'had de landbouwer C. J. V. uit Kerkwerve zioh te verant woorden. Zijn nalatigheid in de ver zorging had tot gevolg gehad dat de zg. „klauwen" tot 10 cm. waren aan gegroeid, zodat het lopen erg werd gehinderd. Conform de eis veroor deelde de kantonrechter tde boer tot f 20 subsidiair 4 dagen. Kruising Bij het inhaler, van een motorrij der was de Antwerpenaar J. C. op 15 juni te Nieuwerkerk op Rijksweg 18 kruising Middenweg-Stolpweg links op de weg gekomen. Als ge machtigde was ivoor de Belg mr. J. V. uit Bergen op Zoom versche nen, die de feiten erkende. C. had op dat weggedeelte niet mogen in halen en werd veroordeeld tot f 25 subs. 5 dagen. De motorrijder M. D. uit Wissekerke was echter ook fout geweest, want hij had de doorgang van de achter opkomende Belg', die reeds dicht ge naderd was, vrij moeten laten. De kantonrechter veroordeelde de mo torrijder tot f 5 of 3 dagen. De eis was f 25 of 5 dagen. zo zegt het rapport. De tweemotorige DC-8, het meest algemeen gebruikte toestel ter we reld (er waren er verleden jaar 1200 in dienst), was betrokken bij negen van de 26 ongelukken op lijndien sten. Er zijn echter geen aanwijzin gen, dat hun ouderdom of de staat waarin ze verkeerden iets te maken hadden met dit betrekkelijk hoge on- gelukkencijfer. In meer gevallen dan gebruikelijk was slecht weer de oor zaak van de ongelukken met deze toestellen. Slecht zicht Een groot deel van de"vliegrampen gebeurde bij slecht zicht, als gevolg waarvan vliegtuigen tegen de grond of een berg sloegen. „Misschien had den wel elf van de 26 ongelukken voorkomen kunnen worden als de piloot over nauwkeuriger gegevens had beschikt betreffende zijn positie en hoogte", zo staat in het rapport. Bij het vervoer van passagiers bui ten de lijndiensten kwamen in 1963 veel minder ongelukken voor dan het jaar daarvoor. Het aantal onge lukken daalde van achttien tot zeven. Het blijft echter nog steeds een feit, dat op chartervluchten naar verhou ding veel meer passagiers veronge lukken dan op lijndiensten, zo zegt de ICAO. Het aantal doden (158 in 1963, ongeveer éénderde van het aan tal doden in 1962) bedraagt ongeveer éénvierde van dat op 'de lijndiensten, die waarschijnlijk over meer dan tienmaal zoveel passagier-mijlen uit gevoerd worden. Verhaal wet ambtenaren DEN HAAG, 23-9. Bij de Tweede Kamer is ingediend het ontwerp „Verhaalswet ongevallen ambtena ren". Het wetsontwerp, dat behalve op alle ambtenaren ook betrekking •heeft op dienstplichtige militairen, houdt in dat de organisatie dat aan of ten behoeve van een ambtenaar die een ongeval heeft gehad, uitke ringen of verstrekkingen verleent, de kosten kan verhalen op degene die het ongeval heeft veroorzaakt, indien deze kosten niet op andere wijze worden gedékt. Het verhaal kan niet ten nadele van de ambte naar worden uitgeoefend. Velen zagen rijdend „feest in fruit" WESTERSCHOUWEN, 22-6. On danks de tweede prijs die hij in Goes verwierf, heeft de Westerschouwse praalwagen „Melanesië" op haar laatste 'tocht door Renesse, Haam stede en Burgh, toch grote belang stelling getrokken. Om zes uur werd in Renesse gestart en reeds hier kwamen velen een kijkje nemen by het gevaarte. Vol bewondering keek iedereen zich de ogen uit naar de fraaie opmaak van de wagen. Daar de wagen te hoog was om door het fruitcentrum langs de Hogezoom te rüden, werd de Provinciale weg naar Haamstede genomen. Te Haamstede werd eerst het rust huis „Duinoord" bezocht. Behoed zaam reed trekker-chauffeur, de heer L. Leeuwe, de ingang in. Voor het middengedeelte van het rusthuis werd halt gehouden. Direct kwamen de bewoners naar buiten om van nabq dit „feest in fruit" eens goed te bekijken. Inmiddels had de Kon. Harmonie „Witte van Haemstede" zich voor de wagen opgesteld en in gezwinde pas reed de wagen, nagewuifd door de bejaarden, verder Haamstede binnen. Ook hier veel belangstelling, vooral voor het gemeentehuis, waar gele genheid werd gegeven het pronkstuk goed op te nemen. Inmiddels was het donker geworden en de verlichting werd' ontstoken, hetgeen de voor stelling zeer ten goede kwam. In Burgh, waar het reeds vrij druk was in verband met dc 'kermis, werd ook weer gestopt en hier werd de stoet ontbonden. In hoog tempo reed de wagen naar zijn winterverblijf bij 'het veilinggebouw aan de Hogezoom, waar ze reeds dinsdag van alle luis ter en franje werd .ontdaan. Strccm van woorden In hotel „Het wapen van Burgh'' werden nog vele woorden aan deze wagen gewijd en de voorzitter, de heer J. C. de Feiter, die vooraf bur gemeester Everwijn en de beide Pittmanschool-vertegenwoordigers, de heren J. Barendse en J. v. d. Boom, welkom had geheten, her dacht het droevig overlijden van de heer J. J. Evers, die geestelijk va der is geweest van de vier vooraf gaande wagens. Spr. wijdde zeer waarderende woorden aan persoon en werk van de heer Evers, voor wie het ontwerpen van een corso wagen een spel was en geen gehono reerd arbeidsobject. De heren Barendse en v. d. Boom hebben dit jaar de leiding van de opbouw op zich genomen. Het mo tief was niet eenvoudig door de grote hoogte. In Goes werden 400 uren gewerkt en werden 72 kisten fruit verwerkt plus neg 100 kg druiven. De finan ciële resultaten waren: f 350,- start- geld, f 500,- vcor de tweede prijs en neg f 100,- voor de beste verlichting. Een beker en een vaantje waren de blijvende herinneringen aan dit corso. De voorzitter sprak verder over de samenwerking der kwekers om deze wagen gereed te krijgen. Donk woorden sprak hij tot de heren Ba rendse en v. d. Boom, die elk een boeken bon ontvingen. De heer N. Steur te Burgh, in wiens loods de wagen het eerst onderhanden werd genomen, werd hartelijk dank ge bracht. Ook hij ontving een aanden ken. Gemeente-ümmei-man, de heer H. Slager, heeft ook weer veel tijd en werk aan de wagen gegeven en ook hij deelde in de uitdeling. Speciale woorden van dank richtte de voorzitter verder tot de beman ning van de provinciale boot. die ook dit jaar weer alle moeite deed om de wagen heelhuids over te krijgen. De rijkspolitie werd dank gebracht voor de gemotoriseerde begeleiding, evenals de firma Schippers te Goes, die een trekker beschikbaar stelde voor de tocht. Voerdeel kleine(re) gemeenschap De heer J. P. C. Boot bracht dank aan cle heer J. C. de Feiter, die in Burgh weer regelde en nog een re gelde, opdat alle materiaal weer op tijd in Goes was. Een aandenken vergezelde zijn woorden. Namens het gemeentebestuur dank te burgemeester Everwün de fruit kwekers voor hun deelname, waar door zij weer de naam van het Wes- terschouwse fruit naar voren heb ben willen brengen. „In kleinere ge- meenschapnen kan er altijd veel en dat is hier weer eens bewezen", zei de burgemeester, die buitengewoon waardering had voor de wijze waar op de kwekers dit mogelijk hebben gemaakt. Het deed spreker verder genoegen dat iedereen de uitspraak sportief opvatte. Namens de Pittmanschool dankte de heer v* d. Boom. Deze spreker hooote op een betere prijs in 1965. Een algemeen dank- en slotwoord werd door de heer de Feiter gespro ken. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1964 | | pagina 2