Een handvol overpeinzingen aan de Zierikzeese „kaaikant"
Jubileum „Blijdorp"
Vliegen was in 1963 veiliger dan ooit
ONOPLETTEND AAN HET STUUR: AUTO TEGEN PAAL
STAD EN EILAND
Corso wagen „Melanesië" maakte zwanenrit door Westhoek
Schoonheid en nuttigheid reiken elkaar de hand
ZIERIKZEE. 23-9. Schoonheid en
nuttigheid reiken eikaar de hand
aan de boorden van de Nieuwe Ha
ven, die - in tegenstelling met de
Oude Haven - de frisse wijdheid
heeft, die de zee doet vermoeden.
Een beetje- dat moet ook gezegd -
zUn we in dit opzicht er op ach
teruitgegaan, omdat de keersluis
vanaf Oost- en Westhavendijk zijn
betonnen blokjes naar het midden
van de haven schuift, om een (van
ver gezien) nauwe doorgang vrij te
laten voor de schepen, waarom het
tenslotte begonnen is. Maar heel
vaak balanceert het leven tussen de
spanningspolen van hetgeen het oog
hekdprt en funktionale noodzake
lijkheid en over dat laatste behoeft
geen twijfel te bestaan, wanneer we
ons herinneren hoe vroeger een woe
dende zee opliep tegen de huizen,
die de haven aan de stadszjjde mar
keren.
Het is geen wonder dat de „praters"
de „kaaikant" zoeken om hun dis-
kussies te voeren. Zij hebben het
druk over allerlei zaken, maar - al
of niet bewust - ondergaan zij het
vertier op en rond de haven, zien
het wisselend spel van de luchten,
die juist op deze plaats zo weerga
loos kunnen zijn en de zon, die in
alle gradaties van hevigheid neer-
straalt op het water, dat zelf een
niet eindigende keureollectie heeft
van hoedanighedenstil of be
wogen, groenblauw of grijs, met
schuimkoppen versierd of diffuus en
metalig, warm en mollig water of
kouder en kouder, totdat het lang
zaam verstart in de greep van streng
winterweer. -
Nu en straks
Een nieuw seizoen is weer begon
nen. De herfst. Laten we daarom
eens over de haven praten, omdat er
misschien eens een tijd komt waarin
de stuwende kracht van de zee die
haven niet langer meer voeden zal.
Dan wordt de „kaai" - maar het
duurt nog lang - een „bak met wa
ter", wel mooi misschien nog, maar
niet meer bezield door de myste
rieuze krachten van eb en vloed,
waardoor de haven wordt beroerd
met een ritme en gestadigheid, die
de maatschappij - hoe ge-timed en
ingewikkeld ook - niet op kan bren
gen, maar blijft voorbehouden aan
de natuur.
Als het dan even om de funktie
gaat van de haven, dan staan de
schippers het eerst op het lijstje.
Nog altijd liggen de moderne mos
selschepen te „rijden" op de golven
van het Nieuwe Haven-water, een
machtig gezicht, zo eigen, zo Zeeuws
dat 't eenvoudigweg niet veranderen
mag. De Nieuwe Haven heeft trou
wens ook door zijn schepen talrijke
gezichten. Als de jachtjes komen in
't zomergetij valt het accent op de
sportiviteit, komen in. de herfst de
kustvaartuigen dan bepaalt de eco
nomie weer (sterk(er) het beeld.
Vaak komen uit de veelsoortige
mengeling van schepen vertegen
woordigers de haven binnenvallen,
politie vaartuigen, marineschepen,
betonningsvaartuigen, opleidings
schepen.
Men zou het van dag tot dag eens
moeten bijhouden om een overzich
telijk beeld te krijgen. Soms is de
haven een eindweegs leeg, al is hij
dan op het bestemde uur ook voJ
water. Dan zijn de mosselschepen
verdwenen naar het noorden en vul
len alleen de oude getrouwen en wat
vletten de haven, die straks weer
voor een nieuwe ontwikkeling staat,
als de beschikbaar komende dui
zendjes worden aangewend om de
ligaccomodatie te verbeteren. Zo bij
elkaar heeft de haven al een lange
geschiedenis gemaakt. We denken
aan de ketting die over het water
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode).
Ideaal weer voor de aardappeloogst
op Schouwen-Diiiveland
SCHOUWEN-DUIVELAND, 23-9.
Zelden zal de aardappeloogst in het
zuidwestelijk kleigebied onder zulke
ideale weersomstandigheden hebben,
plaats gehad dan in het jaar 1964.
Een oogst, die ook wat de opbrengst
betreft ideaal genoemd kan worden,
want naast een goede opbrengst per
ha, is er ook weinig sprake van aan
tasting door Phitophtera (beter be
kend als „het kwaad").
Een aardappeloogst die tot in het
uiterste is gemechaniseerd, zodat
naast een grote tijdsbesparing ook
sprake is van een besparing van
SPORT
DUIVENSPORT
Wedvluoht vanuit St. Ghislain. Af
stand 134 km. Gelost om 8 uur; aan
komst 1ste duif 10.14.
M. Wesdorp 1; Fr. Maijs 2, 11; C.
Bouman 3, 4; P. Roskam 5, 12; A.
Hagesteijn 6; J. C. Wesdorp 7; J.
Kaaijsteker 8; L. Noordijk 9, 10.
KERKNIEUWS
Oud Ger. Gemeente
OOSTERLAND. Zaterdagavond 26
september e.'k. (7 uur) hoopt voor de
Oud Ger. Gemeente aan het Groe-
nendaal al'hier op te treden ds. J.
van der Poel, predikant der Oud
Ger. Gemeente te Ede (Gld.).
Intrede kandidaat H. M. Boogert
te Ophemert
OOSTERLAND, 23-9. Aanstaande
zondag 27 september hoopt onze
dorpsgenoot, kandidaat H. M. Boo
gert, beroepen predikant van de Ned.
Herv. gemeente te Ophemert in de
classis Tiel, aldaar zijn intrede te
doen. In de morgendienst, die zal
aanvangen om half elf, zal de be
vestiging plaats vinden door de
broer van de heer Boogert, ds. M.
H. Boogert, Herv. pred. te Aarlan-
derveen. In de middaggodsdienst-
Qefening, welke aanvangt om drie
uur, hoopt ds. Boogert zijn intrede
te doen. Naar wij vernemen bestaat
er ook van de zijde van onze dorps
genoten veel belangstelling voor de
ze plechtigheid. Er zal zondag a.S.
een autobus rijden met bestemming
Ophemert, met familieleden en ver
dere belangstellenden.
was gespannen, aan de stoom rader
boot, die afmeerde bij de Nieuwe
Bocgerdstraat en verderop de Koop-
handelschepen, die het helaas heb
ben moeten laten afweten, als gevolg
van de structurele wijzigingen in
het landelijk vervoerspatroon.
De mensen
Niet alleen het water en de sche
pen brengen vertier aan de haven,
maar ook de mensen.Ze komen aan-
drommen naar de „kaaikant", als
Sint Nicolaas arriveert of de mos
selprinses of - hoe vaak is dat niet
gebeurd - een feestelijk vuurwerk -
aan de Engelse kade wordt afgesto
ken. Als de toestand alledaags is aan
de haven, is er ook nog voldoende
om met name de jeugd te inspireren
en het verlangen te doen ontwaken
naar verdere horizonten. Zo'n „kaai"
is voor een stedeke als Zierikzee een
bezit, dat vele aspecten heeft. Zie
rikzee is nog altijd een stad op de
grens van land en water en dat
schenkt een sfeer en allure, die men
dieper het land in noodzakelijker-
wijs missen moet. Daarom blijft het
spijtig dat destijds de provinciale
boet een andere richting ging zoeken
(de mannetjes op de klapbank heb
ben er toen de vlag halfstok voor
gehesen), maar met de Oosterschel-
debrug is men al op de helft en de
tijd plakt dus zijn eigen pleister
op deze tot lidteken verworden
wond.de boot moet toch ver
dwijnen. Gelukkig de „kaai" blijft
ROTTERDAM, 23-9. Volgend jaar
zal de huidige diergaarde Blijdorp
25 jaar bestaan. Rotterdam heeft
meer dan honderd jaar een dieren
tuin, maar in 1940 bleek het nodig
de in het centrum gelegen dieren
tuin te verplaatsen en te moderni
seren en het resultaat daarvan viert
in 1965 zijn 25-jarig jubileum.
De vereniging „Vrienden van Blij
dorp", ruim een jaar geleden opge
richt, en intussen uitgegroeid tot
een landelijke organisatie, heeft het
plan een jubileumfonds te stichten,
voor een nieuw apenhuis- waaraan
Blijdorp grote behoefte heeft- - en
een paviljoen voor nachtdieren. Bo
ven dit paviljoen komt een labora
torium. De kosten zijn 300.000 gul
den, die „Vrienden van Blijdorp"
voor juni 1965 bijeen hoopt te bren
gen.
Bioscoopbrand
in Bandoen»
DJAKARTA, 24-9. In ds paniek
die volgde op het uitbreken van
brand in een bioscoop te Bandoeng
zijn drie kinderen onder de voet ge
lopen en om het leven gekomen en
werden 12 personen gewond, zo
meldde het persbureau „Antara"
donderdag. De politie vuurde scho
ten af in de lucht om het zich naar
buiten worstelende publiek tot be
daren te brengen.
Aluminium jacht
GIETHOORN, 23-9. Op de scheeps
werf van de heer W. Huisman te
Ronduite, gemeente Wanneperveen,
is het eerste Nederlandse van alumi
nium gemaafkte zeiljacht gereedge
komen. Het ongeveer negen meter
"lange en drie meter brede jacht, dat
geheel van aluminium is vervaar
digd, en dat als „Avenir" werd ge
doopt, is per trein naar Friedrichs-
hafen (Did.) vervoerd, waar het zal
worden tentoongesteld.
Graven naar vliegtuig
wrak bij Opheusden
OPHEUSDEN, 23-9. Met man en
macht is in de boomgaard onder Op
heusden, waar vorige week een
vliegtuigwrak bij graafwerk werd
aangetroffen, gewerkt om de resten
van dit vliegtuig en van mogelijk
zich daarin neg bevindende stoffe
lijke overschotten boven de grond
te halen.
Het staat nu wel vast dat het
hier gaat om het wrak van een vier
motorig' ,,Stirling"-vliegtuig', dat op
18 september 1944, 's middags om
half drie bij Opheusden brandend
omlaag is gekomen. Er is op die
tweede dag van de luchtlandingen
rondom Arnhem slechts één „Ster
ling" verongelukt, die een zweef-
transportvliegtuig op sleeptouw had.
Dit zweeftransportvliegtuig is, na
dat de kabel was gekapt, waarmee
het aan de in brand gevlogen „Stir
ling" was verbonden, geland en de
inzittenden zijn, volgens berichten
van ooggetuigen uit die dagen, goed
aan de grond gekomen.
De „Stirling", gebouwd naar ont
werp van de Shortvliegtuigenfabrie-
ken, had op deze vlucht een beman
ning van zeven personen, Engelsen,
Canadezen en Australiërs. Zeker is
dat drie hunner dood in de nabijheid
van het toestel zijn aangetroffen,
twintig jaar geleden.
De deskundigen, belast met ber
ging en identificatie en met name
sergeant-majoor Hensink uit Ven-
roy is ervan overtuigd, dat er nog
stoffelijke resten in de bodem zitten
Ingezonden mededeling
INTERNATIONALE
CONSUMENTENBEURS
Opening Vrijdag IS Sept. 12 uur
In alle hallen van het Ahoy'-complex
In 450 goed verzorgde stands een vergelijkend
overzicht van de nieuwste nationale en interna
tionale producten.
„U, de herfst en de mode" een mode-Impressie.
De Rotterdamse Diergaarde Blij-dorp brengt
„Ook dit is natuur"
•k „Individuele voorlichting" door de Stichting Hulsh.-
en Gezinsvoorlichting.
'■k Wie wordt Femlna-hulsvrouw 1964?
75-jaar K.N.V.B.
„Aquarium"; tientallen aquaria en Nederlands
grootste paludarium geven u een fascinerende
blik op een „stille" vrije-tijdsbestedlng.
sfc Een Duitse inzending als vervolg op de Duitse Week.
sfc Miniatuur-circus.
Voor vele duizenden bezoekers een aardig cadeau.
De eerste 100 bezoekers(sters) ontvangen het
verzilverde Femina-lepeltje.
0 Geopend van 10-17 en van 19-23 uur.
Zondags gesloten.
Entree f 1.50 Kinderen f 0.75
AHOY'GEBOUW ROTTERD
VAN 25 SEPT. t/m 8 OG
NEW YORK, 24-9. Het vliegen was
in 1963 veiliger dan ooit, met een
dodencijfer van 0,76 per honderdmil
joen passagier-mijlen, zo heeft de In
ternationale organisatie voor de bur
gerluchtvaart (ICAO) in een rapport
meegedeeld.
„Er kwamen echter over het ge
hele jaar gerekend nog altijd twee
ernstige ongelukken per maand voor,
waarbij in totaal bijna zevenhonderd
passagiers hét leven verloren en een
nog veel groter aantal gewond werd",
aldus deze V.N.-órganisatie.
„Exacte statistieken zijn niet voor
handen, maar het schijnt wel duide
lijk te zijn, dat de geleidelijke in
schakeling van de grote vliegtuigen
met turbinestraalmotoren een be
langrijke factor vormt in de vermin
dering van het aantal ongelukken",
Officier: „In plaats van een paal had er een mens kunnen staan"
mankracht. Een werk dat ook Voor
een groot deel wordt uitgevoerd door
de 'loonwerkers.
Zo vormt ook de aardappeloogst
een sprekend voorbeeld van de ver
anderingen, die zich de laatste kwart
eeuw in de landbouw voltrekken.
Via verschillende typen aardappel
rooiers, die het spitten met de riek
vervingen, kwam men op de huidige
machines, die de aardappelen zo uit
de grond op de wagen transporteren
Een verandering voltrok zich ook
in de verbouwde soorten. Zeeuwse
bonte, Zeeuwse blauwe, rode ster,
zij werden verdrongen door Bintje
en Eigenheimer, ook de Furore
schijnt in 1964 weinig furore te ma
ken. Het enige wat tegen zit is de
prijs en dat is naast de opbrengst
toch wel de voornaamste faktor. In
de export en daar moet een prijsver
betering uit voortkomen, zit nog niet
het gewenste schot. En iedere boer
is neg maar juist bekomen van het
aardappeldrama 1963.
Moge de aardappel, een zo belang
rijke peiler van het agrarische be
staan, in onze streken, spoedig die
prijs bereiken, waarbij levering voor
de landbouwers aantrekkelijk wordt.
Het Zeeuwse Groene Kruis
Het aantal aangesloten plaatselij
ke verenigingen van de Provinciale
Zeeuwse Vereniging „Het Groene
Kruis" is in 1963 ongewijzigd 76 ge
bleven. Het aantal leden steeg ruiet
onbelangrijk, nl. met 433. Per 31 de
cember 1963 stonden 48.755 leden
(vorig jaar 48.322) ingeschreven, van
wie 515 (vorig jaar 593) zelfstandig
kontributie betalende inwonende
gezinsleden waren.
Indien de stijging van het aantal
leden blijft voortduren, dan kan
binnen drie jaren het aantal leden
van 50,000 worden bereikt.
NOORDGOUWE
Voorlichtingsavond
Plattelandsvrouwen
Dinsdag werd voor de afdeling
Noordgouwe e.o. in hotel v. d.
Weijde een voorlichtingsavond ge
geven door Maggi's prödukten Mij.
Mej. de Bruine vertelde over het
grote assortiment produkten, waar
van de aanwezige dames konden le
ren en proeven. Deze geslaagde bij
eenkomst stond onder leiding van
mevrouw der Weduwen.
ZIERIKZEE, 23-9. Dat één enkel
moment van onoplettendheid ach
ter het stuur veel nare gevolgen
kan hebben is weer eens zonneklaar
gebleken tijdens de woensdagmor
gen gehouden strafzitting van het
Kantengerecht Zierikzee. Slechts
luttele seconden was de aandacht
van de Kerkwervenaar J. P. M. M.
afgeleid geweest, echter lang genoeg
cm tegen een betonden buis aan te
rijden. In verband met het vertrek
van mr. W. E. van Vloten trad als
plaatsvervangend kantonrechter op
mr. A. Berkhout uit Middelburg, die
M. nog eens in herinnering bracht
hoe hy op 16 mei j.I. in de flauwe
bocht van de Regenboogstraat naar
de Westbrug van het rechte spoor
was afgeweken.
M. erkende de feiten. Het was in
derdaad een seconde geweest dat
zijn aandacht was afgeleid. Hij kwam
pas met schrik weer tot de werke
lijkheid toen zijn auto de aan de
linkerzijde van de 'bocht geplaatste
■betonnen buis - eigendom van
de gemeente - ramde. De officier
van justitie, mr. J. Andreae, stelde
vast dat onoplettendheid van. de be
stuurder van een auto levensgevaar
lijke gevolgen kan hebben. „lil plaats
van de buis had er wel een mens
kunnen staan". Hij achtte daarom
een fikse boete gewenst: f 50 subsi
diair 10 dagen hechtenis.
De gemeente had een civiele vor
dering tegen M. ingediend tot een
bedrag van f 12,50 voor de aange
richte sohade. De kantonrechter was
het eens met het requisitoir van de
officier. De uitspraak was dan ook
conform, met toewijzing -van de vor
dering van de gemeente.
Intussen was hiermede de zaak te-
'gen M. niet afgelopen, want tijdens
het onderzoek was gebleken dat de
Kerkwervenaar had rondgereden
zonder verzekerd te zijn. M. ver
klaarde dat de auto wegens ouder
domsgebreken door de verzekering
geweigerd was, maar niettemin nam
de officier dit bijzonder ernstig op.
„Onverzekerd rijden is levensge
vaarlijk", aldus mr. Andreae, die
voor deze kant van de zaak een voor
waardelijke ontzegging van de rij
bevoegdheid tot het 'besturen van
motorvoertuigen voor de tijd van 1
jaar gewenst achtte, met als bijzon
dere voorwaarde dat M. zich laat
verzekeren voor W.A., een en ander
met een proeftijd van 2 jaar. Uit
spraak conform.
Valse naam
De jeugdige J. P. de G. uit Zierik
zee was .op 9 mei op de Provinciale
weg te Kerkwerve door de politie
aangehouden, welke constateerde
dat de rem op het achterwiel van de
door de G. bereden bromfiets niet
werkte. De jongeman had het toen
nodig gevonden om verbalisant een
valse naam op te geven, en op deze
manier te trachten onder de boe ie
uit te 'komen. In plaats echter van
in het geheel 'geen boete kreeg hij
er nu twee toegemeten, namelijk
twee maal f 25, subs, twee maal 5
dagen. De kantonrechter bracht hem
uiteindelijk f 20 subs. 4 dagen (voor
de rem) en f 25 subs. 5 dagen (voor
de valse naam) in rekening.
Wegens het plaatsen van een mo
torfiets nabij een bushalte aan de
Hogeweg te Westersohouwen werd
A. D. uit Zierikzee (conform de eisl
veroordeeld tot f 6 of twee dagen
hechtenis.
J. A. de V. te Zierikzee 'had op 15
april in de Maarstraat op de krui
sing met de Meelstraat met zijn
brommer geen voorrang verleend
aan een van rechts 'komende bestel
wagen. De botsing was nogal „zacht
jes" aangekomen en de sohade bleef
beperkt. Deze verkeersfout kwam de
V. te staan op f 25 subs. 5 dagen.
De kantonrechter besloot tot aan
houding van een zaak tegen de Zie-
rikzeeënaar J. B. M. den B., die op
23 juni jl. nabij Bruinisse op Rijks
weg 18- het rode stoplicht bij een op
gebroken weggedeelte zou hebben
genegeerd.
Op de veemarkt te Den Bosch trok
een gebrekkig en moeizaam lopende
koe de aandacht van een Amster
damse inspecteur van de Dierenbe
scherming. Het onderzoek dat naar
deze koe werd ingesteld bracht aan
het licht dat het 'dier afkomstig was
van Sdhouwen-Duiveland. In ver
band hiermee 'had de landbouwer C.
J. V. uit Kerkwerve zioh te verant
woorden. Zijn nalatigheid in de ver
zorging had tot gevolg gehad dat de
zg. „klauwen" tot 10 cm. waren aan
gegroeid, zodat het lopen erg werd
gehinderd. Conform de eis veroor
deelde de kantonrechter tde boer tot
f 20 subsidiair 4 dagen.
Kruising
Bij het inhaler, van een motorrij
der was de Antwerpenaar J. C. op
15 juni te Nieuwerkerk op Rijksweg
18 kruising Middenweg-Stolpweg
links op de weg gekomen. Als ge
machtigde was ivoor de Belg mr. J.
V. uit Bergen op Zoom versche
nen, die de feiten erkende. C. had
op dat weggedeelte niet mogen in
halen en werd veroordeeld tot f 25
subs. 5 dagen.
De motorrijder M. D. uit Wissekerke
was echter ook fout geweest, want
hij had de doorgang van de achter
opkomende Belg', die reeds dicht ge
naderd was, vrij moeten laten. De
kantonrechter veroordeelde de mo
torrijder tot f 5 of 3 dagen. De eis
was f 25 of 5 dagen.
zo zegt het rapport.
De tweemotorige DC-8, het meest
algemeen gebruikte toestel ter we
reld (er waren er verleden jaar 1200
in dienst), was betrokken bij negen
van de 26 ongelukken op lijndien
sten. Er zijn echter geen aanwijzin
gen, dat hun ouderdom of de staat
waarin ze verkeerden iets te maken
hadden met dit betrekkelijk hoge on-
gelukkencijfer. In meer gevallen dan
gebruikelijk was slecht weer de oor
zaak van de ongelukken met deze
toestellen.
Slecht zicht
Een groot deel van de"vliegrampen
gebeurde bij slecht zicht, als gevolg
waarvan vliegtuigen tegen de grond
of een berg sloegen. „Misschien had
den wel elf van de 26 ongelukken
voorkomen kunnen worden als de
piloot over nauwkeuriger gegevens
had beschikt betreffende zijn positie
en hoogte", zo staat in het rapport.
Bij het vervoer van passagiers bui
ten de lijndiensten kwamen in 1963
veel minder ongelukken voor dan
het jaar daarvoor. Het aantal onge
lukken daalde van achttien tot zeven.
Het blijft echter nog steeds een feit,
dat op chartervluchten naar verhou
ding veel meer passagiers veronge
lukken dan op lijndiensten, zo zegt
de ICAO. Het aantal doden (158 in
1963, ongeveer éénderde van het aan
tal doden in 1962) bedraagt ongeveer
éénvierde van dat op 'de lijndiensten,
die waarschijnlijk over meer dan
tienmaal zoveel passagier-mijlen uit
gevoerd worden.
Verhaal wet ambtenaren
DEN HAAG, 23-9. Bij de Tweede
Kamer is ingediend het ontwerp
„Verhaalswet ongevallen ambtena
ren". Het wetsontwerp, dat behalve
op alle ambtenaren ook betrekking
•heeft op dienstplichtige militairen,
houdt in dat de organisatie dat aan
of ten behoeve van een ambtenaar
die een ongeval heeft gehad, uitke
ringen of verstrekkingen verleent,
de kosten kan verhalen op degene
die het ongeval heeft veroorzaakt,
indien deze kosten niet op andere
wijze worden gedékt. Het verhaal
kan niet ten nadele van de ambte
naar worden uitgeoefend.
Velen zagen rijdend „feest in fruit"
WESTERSCHOUWEN, 22-6. On
danks de tweede prijs die hij in Goes
verwierf, heeft de Westerschouwse
praalwagen „Melanesië" op haar
laatste 'tocht door Renesse, Haam
stede en Burgh, toch grote belang
stelling getrokken. Om zes uur werd
in Renesse gestart en reeds hier
kwamen velen een kijkje nemen by
het gevaarte. Vol bewondering keek
iedereen zich de ogen uit naar de
fraaie opmaak van de wagen. Daar
de wagen te hoog was om door het
fruitcentrum langs de Hogezoom te
rüden, werd de Provinciale weg naar
Haamstede genomen.
Te Haamstede werd eerst het rust
huis „Duinoord" bezocht. Behoed
zaam reed trekker-chauffeur, de heer
L. Leeuwe, de ingang in. Voor het
middengedeelte van het rusthuis
werd halt gehouden. Direct kwamen
de bewoners naar buiten om van
nabq dit „feest in fruit" eens goed
te bekijken.
Inmiddels had de Kon. Harmonie
„Witte van Haemstede" zich voor de
wagen opgesteld en in gezwinde pas
reed de wagen, nagewuifd door de
bejaarden, verder Haamstede binnen.
Ook hier veel belangstelling, vooral
voor het gemeentehuis, waar gele
genheid werd gegeven het pronkstuk
goed op te nemen. Inmiddels was het
donker geworden en de verlichting
werd' ontstoken, hetgeen de voor
stelling zeer ten goede kwam. In
Burgh, waar het reeds vrij druk was
in verband met dc 'kermis, werd ook
weer gestopt en hier werd de stoet
ontbonden. In hoog tempo reed de
wagen naar zijn winterverblijf bij
'het veilinggebouw aan de Hogezoom,
waar ze reeds dinsdag van alle luis
ter en franje werd .ontdaan.
Strccm van woorden
In hotel „Het wapen van Burgh''
werden nog vele woorden aan deze
wagen gewijd en de voorzitter, de
heer J. C. de Feiter, die vooraf bur
gemeester Everwijn en de beide
Pittmanschool-vertegenwoordigers,
de heren J. Barendse en J. v. d.
Boom, welkom had geheten, her
dacht het droevig overlijden van de
heer J. J. Evers, die geestelijk va
der is geweest van de vier vooraf
gaande wagens. Spr. wijdde zeer
waarderende woorden aan persoon
en werk van de heer Evers, voor
wie het ontwerpen van een corso
wagen een spel was en geen gehono
reerd arbeidsobject.
De heren Barendse en v. d. Boom
hebben dit jaar de leiding van de
opbouw op zich genomen. Het mo
tief was niet eenvoudig door de
grote hoogte.
In Goes werden 400 uren gewerkt
en werden 72 kisten fruit verwerkt
plus neg 100 kg druiven. De finan
ciële resultaten waren: f 350,- start-
geld, f 500,- vcor de tweede prijs en
neg f 100,- voor de beste verlichting.
Een beker en een vaantje waren de
blijvende herinneringen aan dit
corso.
De voorzitter sprak verder over
de samenwerking der kwekers om
deze wagen gereed te krijgen. Donk
woorden sprak hij tot de heren Ba
rendse en v. d. Boom, die elk een
boeken bon ontvingen. De heer N.
Steur te Burgh, in wiens loods de
wagen het eerst onderhanden werd
genomen, werd hartelijk dank ge
bracht. Ook hij ontving een aanden
ken. Gemeente-ümmei-man, de heer
H. Slager, heeft ook weer veel tijd
en werk aan de wagen gegeven en
ook hij deelde in de uitdeling.
Speciale woorden van dank richtte
de voorzitter verder tot de beman
ning van de provinciale boot. die ook
dit jaar weer alle moeite deed om
de wagen heelhuids over te krijgen.
De rijkspolitie werd dank gebracht
voor de gemotoriseerde begeleiding,
evenals de firma Schippers te Goes,
die een trekker beschikbaar stelde
voor de tocht.
Voerdeel kleine(re) gemeenschap
De heer J. P. C. Boot bracht dank
aan cle heer J. C. de Feiter, die in
Burgh weer regelde en nog een re
gelde, opdat alle materiaal weer op
tijd in Goes was. Een aandenken
vergezelde zijn woorden.
Namens het gemeentebestuur dank
te burgemeester Everwün de fruit
kwekers voor hun deelname, waar
door zij weer de naam van het Wes-
terschouwse fruit naar voren heb
ben willen brengen. „In kleinere ge-
meenschapnen kan er altijd veel en
dat is hier weer eens bewezen", zei
de burgemeester, die buitengewoon
waardering had voor de wijze waar
op de kwekers dit mogelijk hebben
gemaakt. Het deed spreker verder
genoegen dat iedereen de uitspraak
sportief opvatte.
Namens de Pittmanschool dankte
de heer v* d. Boom. Deze spreker
hooote op een betere prijs in 1965.
Een algemeen dank- en slotwoord
werd door de heer de Feiter gespro
ken.
i