Raadsdebatten Als een atoomvrachtvaarder binnenloopt v Een nieuw, krachtig wasmiddel met aangepast schuim voor elk type wasmachine STAD EN EILAND V Koop morgen een pak swift-o-matic Er moet ons in alle bescheiden heid iets van het hart, nl. dat de Zierikzeese raadsvergaderingen ijlen naar een toestand van „on verslaanbaarheid", m.a.w. het wordt uiterst moeilijk van het ge heel een verantwoord verslag te schrijven, omdat het totaal van het behandelde aan duidelijkheid in boet. Als men dit pleidooi voor meer duidelijkheid wil aanmerken als een journalistiek „oratio pro domo", laten wij dan (ook) mogen verwijzen naar de notulist, die voor dezelfde problemen zit. Ru moerigheid is de oorzaak van het opgcmelde verschijnsel. Het be- beurt herhaaldelijk dat niet één, maar enkele sprekers aan het woord zijn. Er wordt „terzijde" gepraat. Het zij ons verre den raadsleden 't recht op grappigheid te ontzeggen, maar in de uitloop van 't lachen, gaan belangrijke op merkingen verloren. Heel vaak worden aan het woord zijnde spre kers door andere geïnterrumpeerd Tussendoor worden niet ter zake doende opmerkingen gelanceerd, die 't goed zouden doen in 't ka der van een gezellig gesprek rond de open haard, maar die de hel derheid van de raadsdebatten niet ten goede komen. Helaas is ook niet ieder begiftigd met de gave van kort en zakelijk formuleren, maar worden de essentalia van een betreffende zaak verpakt in een verwarrende omhaal van woorden. Voegt men hierbij licht rumoer van de tribune en de kof- fiebedeling (hoe welkom overigens ook), dan durven wij vol te hou den, dat het maken van een rede lijk verslag langzamerhand een weing opwekkend en lastig karwei wordt. Men begrijpe ons goed. Er steekt achter onze opmerkingen niets onvriendelijks, maar wij wil len wel pleiten voor wat strakkere debatten, voor puntig formuleren en in het algemeen voor wat meer stilte, zodat het behandelde beter tot zijn recht komt en de personen die beroepshalve van dit behan delde nota moeten nemen, redelijk aan hun trekken komen. Dat kan althans een zaak zijn waarmede het publiek, dat de raadszaal ove rigens niet frekwenteert, is ge diend. Volgens de Franse persattaché in Stockholm heeft president de Gaulle een uitnodiging van koning Gustaaf Adolf voor een bezoek aan Zweden aanvaard. Als zijn gezond heid het toelaat zal de Franse presi dent in 19Ö5 behalve Zweden, ook Denemarken en Noorwegen bezoe ken. SIRJANSLAND Uienloods nadert voltooiing De bouw van de uienloods van de fa. H. van Dijk, bedrijfsleider de heer D. Heijboer, waarmee vorig jaar een begin werd gemaakt nadert zijn voltooiing. Ofschoon er nog en kele weken nodig zijn voordat het kan worden opgeleverd, werden de eerste uien reeds in één van de vele cellen gebracht. De loods beslaat een grote oppervlakte van enorme afmetingen en door het groot aantal cellen kan een grote 'hoeveelheid uien worden opgeborgen. Was de vo rige loods door de enorme omzet van vorig seizoen te klein om alles vlot te laten functioneren, met de nieu we loods behoeft men daarover geen zorgen te hebben. Voor Sirjansland betekent het een grote aanwinst, daar men van een permanente werk gelegenheid verzekerd kan zijn. BURGH Cafétaria „De Westhoek" gemoderniseerd Het bekende cafétaria „De West hoek" van 'de heer M. Wessels, staande aan de Weeldoweg, heeft weer een grote uitbreiding onder gaan. Reeds eerder heeft dit ge bouw kleinere vergrotingen gekend, doch nu is door 'benutting van de er aöhter gelegen ruimte het totaal tweemaal zo groot geworden, zodat het interieur nu beschikt over 100 m-. vloeroppervlakte. Daar komt dan nog bij de even eens vergrote keuken, die voorzien is van de modernste en op het ge bied der hygiëne beste apparatuur ter verkrijging van een uitstekend produkt voor de consument. In het gebouw valt de bar duidelijk in het oog. Het is geen fabrfeksprodukt, maar een volkomen eigen ontwerp, waaraan 18 personen een plaats vin den. De omlijsting bestaat uit een denkerrede leren ranid waartegen het goed „leunen" is. In het open bovenstuk der bar verlicht een in directe lampencombinatie een bloe mentuin die 'het hier uitstekend doet. Naast de bar staat een imitatie van de Haamsteedse vuurtoren die des avonds zijn lichtbundels door het gezellige interieur laat draaien. De vuurtoren is omlijst door een groot natuurstenen vlak. Natuurlijk ont breekt de jukebox niet. Het café taria is tevens het clubhuis der hen gelsportvereniging „De Krab", het geen duidelijk te zien is aan een groepje ingeraamde en opgezette schaaldieren waarvan de krab de grootste is. Dit eethuis neemt een grote plaats in bij de talrijke toeristen, die ihier snel hun hapje verorberen. Doch ook bij de plaatselijke bevolking is het een trefpunt 'geworden en vooral de sportslui 'komen er gaarne. Het werk is uitgevoerd door de fa. Bijkerk, waarbij de heer G. Krijger het metselwerk voor zijn rekening nam en 'de heer Joh. Kenters de bar samenstelde en uitvoerde. ANNA-JACOBAPOLDER Aan de muziekschool te Roo sendaal Slaagde voor het eindexa men accordeon mej. Eva Roth. SPORT Het H.L.O.-diploma derde graad werd behaald door mejuffrouw S. W. Fondse te Zonnemaire. Advertentie Veiligheid voor alles Een kijkje aan boord van 's-werelds eerste atoonivraclitschip Het was een historisch moment, toen het eerste atoomvrachtschip ter wereld, het Amerikaanse N.S. (Nuclear Ship) „Savannah" vanuit zee de Elbe opstoomde naar de ha ven van Hamburg. Het machtige spierwitte schip onderscheidde zich slechts van andere schepen, door zijn enorme opbouw midscheeps en het ontbreken van een schoorsteen. De „Savannah" is het eerste atoom vrachtschip van de wereld en eigen dom van de American Export Is- brandtsen Lines Inc. met als thuis haven Galveston in Texas. De maritieme afdeling van het Amerikaanse mijiisterie van handel heeft de wens uitgesproken, dat de „Savannah" als een conventioneel schip zou worden behandeld, en er geen bijzondere maatregelen zouden worden genomen. In Hamburg stelde men het op prijs, dat dit exclusieve schip de haven kwam bezoeken, maar men wenste toch wel de no dige veiligheid te betrachten. Zo werd de Savannahvan het licht schip „Elbe II' af door een politie boot vergezeld, die vooruit voer en er voor zorgde dat geen andere schepen op de Elbe de „Savannah" door verkeerde manoeuvres dwon gen tot gevaarlijke bewegingen. „Veiligheid voor alles" is het pa rool. In weerwil van het feit, dat het schip als veilig en betrouwbaar wordt beschouwd, wil men toch alles in het werk stellen om mogelijke aanvaringen of strandingen te voor komen, omdat de havenautoriteiten nog niet weten wat de gevolgen kunnen zijn. Een atcomschip Bij het bezoek dat wij aan de „Sa vannah" brachten, hebben we ook iets mogen zien van het geheimzin nige hart van dit schip. Het belangrijkste centrum is uit eraard de kernreactor, een enorm cilindervormig geheel met een hoog te van 8,07 m. en een doorsnede van 2,48 m. Daarin bevinden zich de brandstof en de apparatuur tot re geling van het kernsplitsingsproces. Mi met aangepast schuim Voortaan wast u vlekkeloos en hagelwit. Met nieuw Swift-O- Matic in uw wasmachine! Swift-O-Matic heeft aangepast schuim. Daardoor kan èlk type wasmachine doelmatig werken, niet belemmerd door overmatig schuim. Vooral van belang voor trommelwasmachines en spoelcentrifugesWaarin schuilt dan de waskracht? In het sop. In het nijver werkzaam, krachtig sop Swift-O-Matic is een HB-produkt. En dat betekent? Dat u op elk pak Swift-O-Matic HB-spaarzegels vindt. Daarmee komt u voordelig in het bezit van schitterend textiel, speelgoed, enzo voorts Bij uw winkelier ligt een HB-spaarkaart voor u klaar. Dat alles is omgeven met een man tel, waarin zich gedestilleerd water onder een druk van niet minder dan 123 atmosfeer bevindt. Door de ge controleerde kernsplitsing die zich binnen in de reactor afspeelt en waarbij enorme temperaturen vrij komen, wordt dat water in de man tel verhit tot ongeveer 271,3 graden Celsius. Het water gaat echter niet koken of verdampen, 'omdat het on der zo'n enorme druk staat. Deze gloeiend hete mantel ver warmt weer een tweede circuit, ivaarin zich normaal water onder normale druk bevindt, dat natuur lijk wel gaat koken en verdampen. Deze stroom drijft een turbine aan, met een capaciteit van maximaal 22.000 paardekrachten. Deze kracht bron ziet kans het 181,5 m. lange en 23,77 m. brede schip, dat een diep gang heeft van 8,98 m., een snelheid van 21 knopen of rond 39 km. per uur te geven. f Maar de brandstof? Als brandstof dient G788 kg. urani um, dat verrijkt is met 312,4 kg. ura- nium-235. Wanneer de reactor een normale energie van 63,5 megawatt oplevert, kan het voortstuwingsag gregaat 700 dagen werken. Aange zien de „Savannah" van 700 achter eenvolgende dagen er slechts 420 op zee doorbrengt, terwijl in de ove rige dagen de reactor geen energie behoeft te leveren, is de brandstof voldoende om niet minder dan 3% jaar lang voortstuwingsenergie te le veren. In die tijd kan het schip een afstand van 622.000 km. afleggen, een afstand waarvoor een conventio neel schip ongeveer 90.000 ton olie nodig zou hebben als brandstof. De „Savannah" gebruikt van de totale hoeveelheid brandstof (urani um) slechts 58 kg. uranium-235, de rest wordt echter door verontreini ging onbruikbaar. Bij een waterver plaatsing van 22.000 ton heeft dit vrachtschip een laadvermogen van 9400 to nruimte voor 60 passagiers en 110 bemanningsleden. Bescherming tegen straling 'Al het mogelijke is gedaan om van dit schip een veilig schip te maken, waarop bemanning, passagiers en eventuele bezoekers geen risico's lo pen besmet te worden met gevaar lijke straling. Natuurlijk heeft men ook rekening gehouden met een on verhoopte aanvaring, stranding of andere schipbreuk, waarbij indien mogelijk ernstige gevolgen moeten worden voorkomenHet gehele reac- torgedeelte is omgeven door een uit vele lagen bestaande bepantsering die bestand is tegen elke straling en elke druk van binnen of van buiten uit. Er zijn diverse lagen in deze be pantsering en ivel staal, water, lood, kunststof, hout en beton. Over de veiligheid op het schip waken een groot aantal stralen-de- tectors, die elk lekje, hoe gering ook, dadelijk vaststellen. De mensen aan boord van dit schip staan hoogstens bloot aan straling die nog geringer is dan die uitstraalt van een horloge met verlichte wijzerplaat. Alles wat meer uitstraalt wordt dadelijk aan getoond. Vele voorzorgen In Hamburg neemt met niettemin geen halve maatregelen waar het gaat om de veiligheid. Van het mo ment af dat de „Savannah" dn de haven meerde, is 'het sdhdp door een politiéboot aan de waterkant afge schermd. Mannen van de Duitse be veiligingsdienst zijn voortdurend be zig met Geigertellers het water en de lucht om het schip te controleren op eventueel aanwezige extra radio activiteit. Voor het geval er ook maar iets mocht gebeuren liggen er voortdurend vier zware sleepboten gereed, die in minder dan geen tijd de „Savannah" uit de 'haven naar open zee kunnen wegslepen. Ook po litie en brandweer 'zijn continu pa raat. De „Savannah" is het derde Ame rikaanse schip van die naam. Het eerste was een schoener zeilschip het tweede een stoomschip en het derde nu een aloomschip. Zo zijn alle drie de scheepvaarttijdperken in „Savannah's" tot uitdrukkign geko men. Deze atoomvrachtvaarder is een echt experimenteel vaartuig, want de 180 miljoen gulden die het heeft gekost, zullen er nooit economisch uitkomen. Maar het is een investe ring om praktische ervaring op tc doen, die later de scheepvaart van onbetaalbaar nut zal zijn. Een iveteiischappelijk onderzoek nciar de zang van de krekels GRONINGEN, 8-7. De Nederland se organisatie voor zuiver weten schappelijk onderzoek heeft prof. dr. G. P. Baercnds, hoogleraar in de dierkunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen en directeur van het Zoölogisch laboratorium aldaar, een subsidie toegekend voor een onder- zcefc. naar de znag van veldkrekels. Dit onderzoek wordt verricht door drs. M. Duijm, wetenschappelijk hoofdambtenaar A aan genoemd la boratorium, die de resultaten er van te zijner tijd in een dissertatie zal neerleggen. Door de verleende Z.W. O.-subsidie heeft men voor het on derzoek een hulp-analyste kunnen aantrekken. In een"onderhoud met drs. Duijm vernam het A.N.P., dat met het on derzoek naar de zang van veldkre kels - dat een communicatiemiddel van deze insecten is - een dubbel doel wordt nagestreefd. In de eerste plaats wil men na gaan, welke gedragssystemen aan de diverse geluiden van veldkrekels ten grondslag liggen en secundo is het de bedoeling om met behulp van nauwkeurig meetbare geluiden een meer fundamenteel onderzoek naar de aard van genoemde gedragssyste men te doen. Om dit te effectueren, plaatst men in het laboratorium een mannetjes krekel - de vrouwtjes kunnen niet sjirpen - in een geïsoleerd gel u ids- kamertje, waar geen storende in vloeden van buiten kunnen door dringen. De krekels zyn namelijk zeer ge voelig voor geluiden en rtillingcn. Het gesjirp, dat het insect daar met zijn dckvlcugcls maakt, wordt dan via een microfoon opgevangen en cp een geluidsbandje vastgelegd. Bovendien wordt het gesjirp op een oscilloscoop „zichtbaar" gemaakt waar het in gewone omstandigheden als drie afzonderlijke geluidsstoot- jes verschijnt, die de vorm vün ruit jes hebben. Deze afzonderlijke gc- luidsstootjes zijn voor het menselijk oor niet tc onderscheiden, zodat het. gebruik van een oscilloscpop een vereiste is* Karakteristiek geluid Observaties hebben aangetoond dat voor elke krekel (sprinkhanen)- soort een karakteristiek geluid be staat, waaraan deze insecten hun eigen soort herkennen. Ditzelfde geldt, zoals bekend, ook voor vogels. Wanneer nu een mannetje van een bepaalde krekelsoort aan het sjir pen is, vangt een wijfje van dezelfde soort dit karakteristieke geluid met het in een der voorpoten geplaatste gehoororgaan op en begeeft zich dan naar het mannetje. Voor de paring plaats vindt, zijn dan verschillende gedragsnormen waar te nemen, die bekend staan onder de naam van het „baltsgedrag". Dit baltsgedrag is een soort koketteren - een evenwicht zoeken tussen agressie en sexualiteit - en daarbij brengt het mannetje di verse geluiden voort (korte stootjes), die afwijken van het normale lok geluid. Komt bij het zingend man netje een tweede mannetje in de buurt, dan ontstaat een gevecht. De krekels zijn namelijk van oudsher bekend om hun grote vechtlust en daarom sloten de Chinezen in de af gelopen eeuwen hun weddenschap pen vaak bij krekelgevechten af. Het agressieve gedrag van het mannetje komt in dc communicatie sector tol uiting in een lang aange houden sjirpen. Foto van liet jaar LONDEN, 9-7. De Nederland se student Frans Eschauzier uit Vught is er woensdag dank zij zijn tegenwoordigheid van geest in geslaagd, een reeks foto's te maken van de ach tervolging en aanhouding van een gewapende man die be trokken was bij een mislukte overval op een juwelierswin kel in het hart van Londen. Eén va 11 zijn foto's prijkte vanochtend over drie kolom men op dc voorpagina van de „Daily Mail", met hqt onder schrift „Nieuwsfoto van het jaar". Om een kwantitatieve basis te krijgen voor het opstellen van een mogelijk evenwichtsbalans tussen agressie en sexueel gedrag, meet de heer Duijm de verschillende sjirp- geluiden. Dit geschiedt 'met een ap paratuur, waarmee de verschillende geluiden worden geregistreerd. Aan het uitwerken van de verza melde en nog te verzamelen regis traties heeft de hulp-analyste, mej. R. W. Vos, die tevens de uitgebreide krekelkweek in het laboratorium verzorgt, een werkzaam aandeel. Mr. Stikker in Nederland SCHIPHOL, 8-6. Woensdagmid dag is dc aftredende secretaris-gene raal van de Noordatlantischc Ver- dragsorganisatic, inr. D. U. Stikker, vergezeld van z(jn vrouw, met een Ujutocstel van dc S.A.S. uit Stock holm op Schiphol aangekomen. In het kader van een aantal af scheidsbezoeken aan de 15 N.A.V.O.- landen zal hij twee dagen in Neder land verblijven. Morgen zullen de heer en mevr. Stikker door H.M. de Koningin in audiëntie worden ontvangen. Voorts zal de scheidende secretaris-gene raal afscheidsbezoeken brengen bij de minister-president, mr. V. G. M. Marijnen en de minister van de fensie, P. J. S. de Jong.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1964 | | pagina 10