DE GOEDE DADEN Sint Nicolaaspuzzel van een goedheiligman Minder bekende legenden rondom Sint Nicolaas En de ware oorsprong van een verkeerd vertelsel Kinderen in kuip waren gevangen officieren In 1298 overleed Jacobus van Va- razze, d'e schrijver van de wereldbe roemde Gulden Legende van Sint Nicolaas. Het zou waarlijk een mon nikenwerk zij n om na te gaan hoe veel 'kunstenaars zich in de loop der eeuwen door zijn geschrift hebben laten inspireren en op deze wijze mede er <toe bijdroegen om Sint Ni colaas na Maria tot de meest popu laire heilige te maken. Toch kan de evenzeer befaamde l'egende van de drie meisjes voor wie de bisscho-p driemaal een beurs 'goud als bruids schat door 't venster wierp, er niet aan ontleend zijn daar zij reeds in de twaalfde eeuw op een kerkmuur werd aangetroffen (St. Jacues-des- Guére(s). Bepaald minder bekend 'is echter de legende welke wij o.a. op glasra men in Freiburg terugvinden. Die namelijk van de calabrische jood die het 'beeld van de heilige geselde om dat deze 'hem niet voor inbraak ge vrijwaard had! Sirut Nicolaas liet dit niet op zich zitten, versoheen ver toornd aan de dreven en deed hen het gestolene terugbrengen, uit dank waarvoor de bestolene zich tot het christelijk geloof bekeerde Een andere 'legende voert ons naar zee. Een rijk man offert een gouden beker op Nicolaas' altaar doch ver wisselt deze later, na zich, naar koopmansaard, bedacht te hebben, voor een goedkoper soort. De zoon van de gull'e 'gever, met hem aan boord gegaan, va'lt met de gouden beker in zee en verdrinkt voor de ogen van zijn vader. Aan het graf van de bisschop smeekt de vad'er vertwijfeld d'e barmhartigheid af van de heilige en wordlt verhoord. Zwvel zijn zoon als de 'beker krijgt hij van Nicolaas terug. Naar Myra Er rijn verscheidene zeelegenden rond d'e bisschop, zodat het dan ook niemand^^ verwonderen dat hij als schutspatroon der zeevaarders werd vereerd. We zien hem daarom dan ook vaak afgebeeld met een anker als attribuut. De mooiste van deze zeelegenden is wel de historie van de graansche pen die op weg naar Constantinopel in Myra aanlegden, waar bittere hongersnood heerste. Nicolaas smeekte de sohipper een 'deel van zijn lading af te staan aan de uitge- hongerden in zijn stad. Constanti nopel zou er niets van merken, want hcawel de schipper met kwistige hand rijn koren verdeelde, nam de graanvoorraad in d'e ruimen niet af. Vrijwel identiek luidt een andere l'egend'e welke zich vijf jaar na de docd van de heilige afspeelde op een graanschip, ditmaal onderweg van Cyprus naar Constantinopel. Weder om trad de bisschop, die in volle zee aan. de schipper verscheen, op als pleitbezorger voor zijn, zich ten tweede male in moeilijkheden bevin dende, stad Myra. Hij kocht al het koren waf nodig was om de inwo ners van de dood te redden, doch de ditmaal ook paraat zijnde satan spoorde de zeelui aan tot bedrog en ontketende een storm die eerst ver dween teen de schepen toch naar Myra voeren. Sint Nicolaas bracht de storm tot bedaren en herstelde völgens deze legende zelf de mast. Russische legende Weer veel minder bekendheid ge niet 'het wonder van het 'tapijt. Een oude man die toch het feest van de heilige wilde vieren verkocht zijn eniige tapijt om aan 't nodige geld voor een ïiw'sterrijke viering ,te ko men. Natuurlijk kon d'e bisschop dit niiet aanzien, kocht 'het Meed terug en bracht het terug naar 'de vrouw van. de oud'e man, een gegeven, dat we overigens alleen .in Russisch werk terugvinden. Ook het feit dat de 'heilige een. aan Artemig 'gewijde 'boom omhakte in Ephese (vgl. Bomifatiius en de Donar- ei'k!) vinden we 'in verscheidene ■.kunstuitingen terug, ter-wijl de kaak slag dole de 'bisschop Arius toediende, op het Concilie van Nicea aanleiding was tot weer .geheel andere afbeel dingen. Immers, nu wer den hem het evangelieboek en de bisschoppelijke waardigheidstekenen ontnomen Gelukkig echter bracht Maria hem deg nachts het boek terug en twee engelen zouden staf en mijter gere tourneerd hebben. Dit vormde d'e aanleiding .tot vele afbeeldingen, waarop men de 'heilige riet weerge geven met twee engelen boven zich zwevend, de een met de staf, de an dere met een mijter Ook gaat het verhaal dat Nicolaas eens een bren zou hebben doen ont springen. Een feit dat we o a. terug vinden op Giaquinto's schilderingen in de St. Nicolaas der Lotharingers te Rcme. Kinderen kwamen van minderen Een overzr'cht van de legenden rondom de goedheiligman zou niet vol'ledrg zijn zender even stil te staan bij een der bekendste historie, die, ju'et dcor de wijze waarop zij voor heit eerst werd uitgebeeld, aan- ]':d'ng gaf tot 'een onverwachte va riatie op het thema. Het is het be faamde verhaal van de drie officie ren diie. onschuld''g veroordeeld, door S'nt Nicolaas werden 'gered. Een fresco in Sucevitsa -geeft de mann'en weer in de gevangenis, de handen uitstrekkend naar een korf 'brödteu welke de bisschop hen toesteekt. Nu was de 'bis schop zelf groot uitgebeeld, de officieren in hun gevamgenisito- renitje 'n stuk kleiner. De meer dere moest imrnerg duidelijk bo ven de minderen uitsteken. Met d'at gevolg, 'dat men hen in d'e leep 'der tijden voor kinderen versleet en het bouwwerk aan zag voor een soort kuip Aldus rijn 'de paden geëffend voor 'it ontstaan van de 'latere versie, de wereldberoemde legende van de drie jongetjes in het kuipje, die 'geslacht waren. Daar d'e officieren nog le vend waren afgebeeld din 'him ge vangenis, werden d'e kinderen auto matisch alg Weer levend zijnde be schouwd. En wie anders dan Sinlt Nicolaas 'had hun d'an dat leven te ruggegeven? Hij stond er toch naast afgebeeld en van hem was immers alle goeds teverwachtenZo werkte een totaal verke'erde uitleg er nog aan mee om zijn toch al grote poularijteiit nog te doen toenemen. Afgezien van de boeiende inhoud' van die sinterklaasliedj es blijken 'er dus nog .tal van interessanter teks ten over de goedheiligman te be staan, die misschien 's, het is maar een idee.alg uitgangspunt voor een sinterklaasverhaal voor uw kin deren, dat nu 'eens anders is dan andere, uajtstekend zou voldoen. Met welke plezierige taak we U gaarne veel succes toewensen! H. G. DU VIEUX-RHIN Oplossingen dienen uiterlijk maandag 16 de cember a.s. in ons bezit te rijn. Vermeldt op uw enveloppe of briefkaart in de linkei-bcven- hoek „SINT NICOLAAS-PUZZEL". Adres seren aan: Redaktie Zierikzeesche Nieuws bode, Jannewekken 11, Zierikzee. Als u uw oplossing per post inzendt, gelieve u deze te frankeren met Kinderpostzegels. Als prijzen stellen wij beschikbaar: 1 waardebon a f 25, 1 waardebon a f 10,— 1 waardebon a f 5, 4 waardebonnen a f 2,50 alle vóór 25 december a.s. te besteden bij onze adverteerders. Doet allen uw. best en zorgt voor tijdige in zending. Denkt er aan: alléén inzendingen van de in gevulde figuur zün geldig! Hier volgen de omschrij'vingen: Van links, naar rechts: 1. voedsel; 3. doel van Amerika (afik.); 6. fa milielid; 11. gevaar; 14. herkauwer; 16. te we ten (aflk.); 18. mengsel; 20. en omgekeerd (afk.); 21. soort palm; 23. laatstleden (afk.); 24. beletsel; 25. zangnoot; 26. hemellichaam; 27. ontkenning; 29. plant; 31. soort papegaai; 32. Meur; 33. gevangenlis; 34. armoede; 36. kern; 38. bergplaats; 40. afstandsmaat (afk.); 41. hinderen; 44. mannelijk zoogdier; 46. uit roep van pijn; 49. (deel vair de gezochte re gel); 56. pers. voomaamw.; 57. meisjesnaam; 59. d'eel v. e. breuk; 63. tiiitel (afk.); 64. v. h. lopende jaar (Lart. afk.); 65. huisdier; 66. tekst deel; 68. vogel; 70. telwoord; 72. meisjesnaam; 73. onvrije; 75. onbewoonbare woning; 76. zuurachtig; 77. kindbrgroet; 78. voor; 80. sculp- sit (afk.); 81. 'hennepbraak; 82. water in Bra bant; 83. miliitaiire eenheid; 86. op dJit moment; 88. 'bloem; 90. fatsoen; 93. deel v. e. trapt 94. zwaardvis; 95. insect. Van boven naar beneden: 1. hoofddeksel; 2. muziekterm (afk.); S. plaats der oudheid; 4. dobber; 5. pl'ant; 6. nagerecht; 7. wanen; 8. erakeJvaudiiige 'grondstof; 9. deel v. d. mast; 10. afgod; 12. Mein poosje; 13. na righeid'; 15. land in Europa; 17. vragend voor naam w.; 19. nummer (afk.); 22. venster; 26. (deel van de gezochte regel); 27. wrede keizer; 28. deel v. d. bijbel (aflk.); 30. meisjesnaam; 32. reinigingsmiddel; .35. soort sdhip (afk.); 37. pers. voornaamw.; 39. deel v. d. dag (afk.); 42. treffen; 43, 'enge; 45, herkauwer; 47. bez. voorna'amw.48. onmeetbaar getal; 50. soort kesk; 51. Frans pers. voornaamw.; 52. deel v. d. dag (afk.); 53. vorm van woelen; 54. maan stand (afk.); 55. (deel van do gezochte regel); 57. bevestiging; 58. bevel; 60. rang in hét le ger; 61. 'deel v. e. schip; 62. 'het Romeinse im perium (afk.); 63. sturen; 65. vuurwerk; 67. klinknageltje; 69. dierengeluid; 70. maanstand (afk.); 71. soort stijl; 73. .metaal; 74. broer (Fr.); 76. ontvangstbewijs; 79. geogr. 'aandui ding (aflk.); 84. lofdicht; 85. gevangenis; 87. voorzetsel89. bekende motorraces (afk.); 91. godsdienst (afk,): 92. lengtemaat (afk.). Bij juiste invulling leest men op 26 vertikaal, 49 horizontaal en 55 vertikaal een regel uit een bekend Sint N'icölha'svnrsjo. Het ontstaan van het bisschopsambt Een „bisschop" met Argus-ogen In deze tijd spreekt menigeen van Sint Nicolaas, de goede bissohop, en van 'de vergadering dar bisschoppen, het concilie, maar hoe dat bisschops ambt in de (geestelijke) wereld is gekomen, weet niet iedereen. Hot woord 'bisschop is afgeleid van het 'griekse episkopos, dat letterlijk vertaald opziener, opzichter betekent. In het algemeen werd er bij de oude Grieken een bewaker of wachter, een beschermheer of schutspatroon onder verstaan. Zo noemt reeds Momerus de goden wachters (episkopen) over de verdra- Zo noemt reeds Homerus de goden wachters (episkopen) over de verdra- se voorstelling ha'd elke god zijn eigen gebied, waar hij als episkoop wakend, beschermend en straffend over heerste. Ai-gus (denk aan ons Argus-ogen), bekende figuur uit de griekse mythologie) keek als wachter (episkoop) met zijn vier ogen naar alle windrichtingen tegelijk. Verder ging men het woord episkoop gebruiken, als aanduiding voor aller lei ambten. Zo wordt het bijv. 'in de vijfde en vierde eeuw v. C. gebezigd als titel voor verschillende staatsambtenaren in Athene. Christus Bisschop Intussen kan het christelijk en kerkelijk gebruik van de bissohopsnamen en het bisschopsambt niet uit het bovenstaande worden verklaard, al mag anderzijds de voorgeschiedenis van het woord episkopos hierbij zeer zeker ook weer niet worden vergeten of verwaarloosd. Dit laatste spreekt al zeer duidelijk, wanneer wij er op letten, dat Petrus in zijn eerste brief Christus „de Herder en Bisschop (d.i. Opziener, Wachter, Hoedei") uwer zielen" noemt. Wie zou meer dan Christus zelf in staat zijn als met Argus-ogen naar alle richtingen tegelijk te zien en de harten dei- mensen te doorgronden, ze tot op de bodem te peilen? Paulus en de bisschoppen Als de apostel de heidenwereld in trekt, begint hij al direct, op alle plaat sen waar 'hij komt, oudsten en ouderlingen (presbyters) aan te stellen als vertegenwoordigers en leiders der zich vormende christelijke gemeenten. Maar als de apostel op een volgende reis 'de ouderlingen van Epheze toe spreekt, noemt hij 'hen 'heel rustig ook opzieners, bisschoppen, episkopen. Blijkbaar gebruikte Paulus do woorden ouderling of presbyter en bisschop of -episkoop afwisselend en zonder specifieke voorkeur voor een van beide, wanneer hij de leiders der gemeente wilde aanduiden. Wel 'kan gezegd worden, dat 'het woord ouderling of oudste de christenen uit de joden méér toesprak dan het woord bisschop. Immers gedurende vrij wel -de gehele oudtestamentische periode had elke joodse stad zijn oudsten of raad der oudsten gekend, een colle'ge van wijze mannen, dat vergaderde in de poort. En een Griek klonk dit woord evenmin vreemd in de oren. Kende ook hij niet van overlang het instituut van de raad der oudsten? Bisschoppen en presbyters Wat gebeurde er nu echter? Langzamerhand' ging men onderscheid maken tussen bisschoppen en presbyters. De eersten kwamen ver boven de laatsten te staan. Ja, onder de 'bisschoppen zelf ging men ook nog weer verschillende rangen onderschei den. De bisschoppen van een provincie-stad, een metropool, de zg. metro- politaan-bissohoppen, kregen meer rechten dan hun collega's uit kleinere plaatsen. v Een tenslotte voèrden de verschillende metropolitaan-bisschoppen ook nog weer een strijd om de hegemonie. Rome als wereldstad. Alexandrië -als stad der wetenschap en Antiochië als zen'dingsstad pretendeerden elk een primaat. Maar intussen ha'd het er veel van weg, dat men meer vocht voor eigen zaak dan voor de zaak van Christus, 'die de Opperherder is en de Hoeder, 'de Bisschop van dé zielen der zijnen. De, escapades op hel dak van Sint's knecht zijn even bekend, als beroemd. Om het werk vlugger te laten lopenwordt hij soms gedwongen tot schóorsteensprlvgen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1963 | | pagina 6